RET bus 2006-heden

Voor meer foto’s klik hier
Voor meer technische informatie klik hier

In het nieuw

Autobussen rijden de nodige kilometers. Het is duidelijk dat slijtage een belangrijk aspect is in de vaststelling of vervanging noodzakelijk is. Meer nog dan de slijtage en de kilometerstand gaat het dan om het benodigde onderhoud op basis waarvan besloten wordt of de aanschaf van een nieuwe serie rendabeler is.

Hoewel de laatste series uitstekende voertuigen omvatte die door de meeste chauffeurs en passagiers werden gewaardeerd, staat de techniek ook niet stil. Het was duidelijk dat de aanschaf van nieuwe bussen op de rol stond.

Bus 224, Citaro-Mercedes, lijn 44, Statentunnel, Omleiding diverse lijnen in verband met het Zomercarnavel op 30-7-2011.

Bus 224, Citaro-Mercedes, lijn 44, Statentunnel, Omleiding diverse lijnen in verband met het Zomercarnavel op 30-7-2011.

De Citaro beeldbepalend
Mercedes Benz werd met Evobus in Mannheim (D) uitverkoren om 90 voertuigen te leveren. De keuze viel daarbij op de 0530 Citaro Bluetec5.
De voertuigen werden in 2006 gebouwd en hadden een lengte van 11,95 meter en boden 34 zitplaatsen en 64 staanplaatsen waarmee dus bijna 100 passagiers vervoerd konden worden.
De serie 201-290, is met uitzondering van de 232 die op 11 juli 2008 op het kruispunt Klein Nieuwland – Groeninx van Zoelenlaan door een vrachtauto total-loss werd gereden en op 29 juli van dat jaar werd afgevoerd

In vervolg op de Citaro Bluetec5 werd ook een tweede serie van 76 bussen op dit concept aangekocht. Het waren Mercedes 0530 Citaro Bluetec-EEV bussen met de serienummers 301-376.
Gebouwd in 2008 en een geschatte technische levensduur van 12,5 was het voertuig slechts op enkele punten afwijkend van de eerste serie.

Bus 349, Citaro-Mercedes, Omleiding diverse lijnen in verband met het Zomercarnavel op 30-7-2011, lijn 44,

Bus 349, Citaro-Mercedes, Omleiding diverse lijnen in verband met het Zomercarnavel op 30-7-2011, lijn 44,

De derde Citaro in de serie was de geleden uitvoering van de Mercedes Benz 0530 waarbij nu gekozen was voor een hybride aandrijving. De voertuigen worden dieselelektrisch aangedreven. De accu’s worden geladen met remenergie en elektrische energie die geproduceerd wordt door een dieselaggregaat.
Omdat het in principe om een proef gaat zijn 2 voertuigen, de 401 en de 402 aangeschaft.
De lengte bedraagt 18 meter.

Bus 401, Mercedes-Benz 0530 Citaro geleed Bluetec Hybride, Linker Rottekade, 2010

Bus 401, Mercedes-Benz 0530 Citaro geleed Bluetec Hybride, Linker Rottekade, 2010

De laatste aanwinst voor de RET wordt gevormd door wederom 2 bussen die evenals de gelede Citaro’s gericht zijn om milieuvriendelijkheid.
De 404 en 405 zijn VDL Citea e-BUSZ van VDL Heerenveen met E-Traction Apeldoorn.
Gebouwd in 2010 waren zij bedoeld voor de duur van het project E-Busz dat liep van juni 2010 t/m juni 2012. Met een lengte van 12 meter boden zij aan 33 personen een zitplaats en aan 27 een staanplaats.
De voertuigen zijn voorzien van accu’s die met remenergie via het elektriciteitsnet worden opgeladen. Wanneer nodig wordt een dieselaggregaat ingeschakeld om de accu’s bij te laden.

Bus 405, Citea VDL,  Zuiderparkweg, demonstratie, 2-12-2010,

Bus 405, Citea VDL, Zuiderparkweg, demonstratie, 2-12-2010,

Qbuzz & MAN
De overname van de Qbuzz lijnen in de regio Rotterdam, na aanvankelijke plannen voor een joint-venture, leidde er toe dat de bussen die Qbuzz voor dat doel gebruikte op 9 december 2012 ook naar de RET verhuisden.
Omdat Qbuzz in elk concessiegebied een andere huisstijl gebruikte kwam het goed uit dat dit voor Rotterdam een zilvergrijze uitstraling met op de flank en op het front het logo in oranje betrof.
Verder bevond zich op de achterflank een oranje/lichtblauwe baan met een wit logo.
Hierdoor kon met betrekkelijk weinig werk de transformatie naar de RET huisstijl plaatsvinden.
De MAN bussen, Lion’s City TÜ (A78), zijn na afloop door de RET overgenomen en hebben de nummering 1001-1090 behouden. In deze nummering ontbreekt de 1057.

Bus 1088, MAN Lion's City, Station Alexander, lijn 36,

Bus 1088, MAN Lion’s City, Station Alexander, lijn 36,

De oorspronkelijke nummering van de in 2008 gebouwde bussen liep tot en met 1100, maar een aantal bussen is nooit afgenomen. De 1091, 1093 en 1099 verhuisden in 2011 naar Zuidoost Friesland, de 1091 en 1099 zijn in december 2012 retour gegaan naar de dealer en de 1092 en 1094 rijden in Drenthe. De 1057, 1095, 1096 en 1097 rijden bij Besseling Tours en de 100 staat bij de MAN dealer in Vianen.

Met de overgang van de Hoekse lijn van NS/Prorail naar de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag in 2014, startte een verbeteringstraject waarbinnen de ombouw van spoorlijn naar metrolijn werd voorzien.
Vanaf dat moment is de ombouw ter hand genomen waarbij de treindienst per 1 april 2017 is beëindigd en de metrodienst in september 2017 zal starten. In die vijf maanden wordt het spoortraject daadwerkelijk omgebouwd om voor de metrodienst geschikt te zijn.

In deze vijf maanden zal het reizigersvervoer worden uitgevoerd door 40 bussen welke door de RET via MAN worden geleased uit de serie 3405-3478 van Stadsbus Eindhoven/SRE/Hermes.
Het gaat om de MAN Lion’s City A37 serie 3405-3478, bouwjaar 2008, technische grotendeels gelijk aan de bij de RET reeds aanwezige serie MAN bussen.
Voor de bediening worden 150 chauffeurs ingehuurd waarvan 40% komt van Randstad, 40% van Consolid en 20% van RMC.

Het is een 3-deurs stadsbus met een lengte van 11.980 mm, breedte 2.500 mm, hoogte 2.880 mm en een wielbasis van 5.875 mm. De bus beschikt over een staande motor D0836 met een vermogen van 290 pk, euronorm 6.

Het gaat om de bussen:
3406 kenteken BV-NF-23 in dienst bij de RET 21-2-2017
3407 kenteken BV-NF-24 in dienst bij de RET 15-2-2017
3409 kenteken BV-NF-26 in dienst bij de RET 16-2-2017
3410 kenteken BV-NG-15 in dienst bij de RET 26-1-2017
3412 kenteken BV-NF-28 in dienst bij de RET 26-1-2017
3413 kenteken BV-NF-22 in dienst bij de RET 23-3-2017
3418 kenteken BV-NG-20 in dienst bij de RET 26-1-2017
3420 kenteken BV-NG-21 in dienst bij de RET 26-2-2017
3422 kenteken BV-NG-23 in dienst bij de RET 26-1-2017
3423 kenteken BV-NG-24 in dienst bij de RET 30-1-2017
3424 kenteken BV-NN-29 in dienst bij de RET 26-1-2017
3425 kenteken BV-NN-30 in dienst bij de RET 15-2-2017
3426 kenteken BV-NG-25 in dienst bij de RET 16-2-2017
3429 kenteken BV-NN-33 in dienst bij de RET 16-2-2017
3430 kenteken BV-NN-34 in dienst bij de RET 06-2-2017
3435 kenteken BV-NN-79 in dienst bij de RET 20-1-2017
3436 kenteken BV-NN-80 in dienst bij de RET 21-2-2017
3437 kenteken BV-NN-82 in dienst bij de RET 20-1-2017
3438 kenteken BV-NN-84 in dienst bij de RET 26-1-2017
3439 kenteken BV-NN-85 in dienst bij de RET 23-1-2017
3440 kenteken BV-NN-87 in dienst bij de RET 23-1-2017
3441 kenteken BV-NN-73 in dienst bij de RET 16-2-2017
3442 kenteken BV-NN-89 in dienst bij de RET 23-1-2017
3444 kenteken BV-NN-74 in dienst bij de RET 26-1-2017
3449 kenteken BV-NS-24 in dienst bij de RET 23-1-2017
3451 kenteken BV-NS-27 in dienst bij de RET 25-1-2017
3453 kenteken BV-NS-29 in dienst bij de RET 09-2-2017
3454 kenteken BV-NS-18 in dienst bij de RET 10-2-2017
3458 kenteken BV-NT-82 in dienst bij de RET 26-1-2017
3459 kenteken BV-NT-83 in dienst bij de RET 09-2-2017
3462 kenteken BV-NT-86 in dienst bij de RET 26-1-2017
3464 kenteken BV-NT-88 in dienst bij de RET 23-1-2017
3465 kenteken BV-NT-90 in dienst bij de RET 30-1-2017
3466 kenteken BV-NT-79 in dienst bij de RET 30-1-2017
3467 kenteken BV-PD-66 in dienst bij de RET 26-1-2017
3468 kenteken BV-PD-67 in dienst bij de RET 27-1-2017
3470 kenteken BV-PD-70 in dienst bij de RET 08-2-2017
3471 kenteken BV-PD-71 in dienst bij de RET 23-1-2017
3472 kenteken BV-PD-72 in dienst bij de RET 27-1-2017
3473 kenteken BV-PD-74 in dienst bij de RET 30-1-2017

Alle bussen zijn ondergebracht in de buitenstalling Maassluis, op het terrein van Conline Coatings aan de Adriaan van Heelstraat. Na aankomst in Rotterdam zijn er van maandag 27 maart tot vrijdag 31 maart elke dag 8 bussen naar die locatie overgebracht.

Voor foto’s van deze serie klik hier voor de bussen 3406-3439.
Voor foto’s van deze serie klik hier voor de bussen 3440-3473.

Binnenkort volgen ook fotogalerijen van de stallingsruimte, de busbuffer Schiedam en de halteplaatsen op de (tijdelijke) Hoekse lijnen 711 (sneldienst Schiedam-Hoek van Holland strand), 712 (sneldienst Schiedam-Maassluis West), 713 (stopdienst Schiedam, Vlaardingen Oost, Vlaardingen West, Maassluis, Hoek van Holland, Hoek van Holland-strand).

naar artikel 1927-1937
naar artikel 1938-1945
naar artikel 1946-1956
naar artikel 1957-1966
naar artikel 1967-1982
naar artikel 1982-1990
naar artikel 1990-2005

Geef een reactie