Railatlas van Rotterdam

Met enige regelmaat zullen hier stukjes worden gepubliceerd uit de in oktober 2019 verschenen Railatlas van Rotterdam, van Ton van Eijsden en uitgegeven door Uitgeverij De Alk. Het gaat dan om de eerste paragrafen van de betreffende (deel)hoofdstukken.

Dit boekwerk van ruim 350 bladzijden is verkrijgbaar bij Uitgeverij De Alk, de museumwinkel van RoMeO, de NVBS en de boekhandel.

(alle verdere rechten zijn voorbehouden aan De Alk bv, Alkmaar en elke verdere verspreiding zonder schriftelijke toestemming van de uitgever is verboden)

1.0 De ontwikkeling van het tramnet in en om Rotterdam
1.1 Het Paardentramnet
1.2 De overgang naar elektriciteit
1.3 In handen van de gemeente
1.4 De gevolgen van de 2e Wereldoorlog
1.5 De komst van de Metro (1968)
1.6 Nieuwe kansen voor de tram
1.7 Spoorwegen
1.8 Klaar voor de toekomst

2.0 Knooppunten
2.1 Stationsplein
2.2 Hofplein
2.3 Blaak
2.4 Oostplein
2.5 Marconiplein
2.6 Hillesluis
3.0 Remises en Werkplaatsen
3.1 Remise en werkplaats Isaäc Hubertstraat
3.2 Remise Stationsweg/Stationsplein
3.3 Remise Pelikaanstraat
3.4 Remise Kralingen
3.5 Remise Delfshaven
3.6 Remise Bergweg
3.7 Remise Overschie
3.8 Remise Schiekade
3.9 Remise Schoonoordstraat
3.10 Remise Schiedam
3.11 Remise Charlois
3.12 Remise Hillegersberg
3.13 Centrale Werkplaats Kleiweg
3.14 Remise Hilledijk
3.15 Remise Beverwaard
3.16 Remise Blijdorpsche Polder (plan)
3.17 Remise Dordtsestraatweg (plan)
3.18 Remises Müllerpier en Toepad (plan)
3.19 Remise Schiedam (plan)
4.0 Plattegronden en sporensituaties
4.1 Centrum
4.2 Delfshaven
4.3 Noord
4.4 Kralingen-Crooswijk
4.5 Overschie
4.6 Hillegersberg-Schiebroek
4.7 Schiedam en Vlaardingen
4.8 Charlois
4.9 Feijenoord
4.10 IJsselmonde, Barendrecht en Ridderkerk
4.11 De kolentramlijn van het GEB