Schielandsche Tramweg Maatschappij

Uitbater Freericks van de in die tijd, en nog geruime tijd daarna, bekende pleziertuin ‘Café et Jardin de Plaisance’ aan de Straatweg in Hillegersberg, was een vooruitziend man. Niet alleen liet hij al in 1878 4 tot 5 maal per dag een paardenomnibus vanuit het Rotterdamse centrum naar zijn pleziertuin rijden, hij gebruikte die door de gemeente Hillegersberg verleende concessie ook om te bewerkstelligen dat de omnibus door een paardentram vervangen werd.

Bergse Dorpsstraat 1890

Daarvóór had de RTM bij de gemeente Rotterdam al een aanvraag ingediend voor een paardentramlijn naar Hillegersberg welke echter werd afgewezen. Freericks bracht zijn concessie in bij de Schielandsche Tramweg Maatschappij die daarmee op 29 december 1882 de paardentramlijn opende. Ter hoogte van Plaszicht werd een remise voor negen rijtuigen en een stal voor de paarden in gebruik genomen.

De smalspoorlijn (1067 mm) liep vanaf de Straatweg via de Bergweg naar de Schiekade oostzijde en eindigde vlak voor het Hofplein. De wens voor een dubbelsporig traject, in 1904 gedaan door de RETM om de lijn om te zetten naar een elektrische,  werd echter door de gemeente Hillegersberg afgewezen .

Paardentram 8, Schielandse Tramweg Maatschappij, Straatweg

Op 1 januari 1919 werd de lijn door de RETM overgenomen en werd aangevangen met de elektrificatie waarmee op 5 juni 1923 de Dorpsstraat werd bereikt. Daarmee verdweeen definitief de Schielandsche paardentram.

 

Rijtuig 4 van de Schielandse Tramweg Maatschappij staat stil voor de directeursvilla L'Esperance aan de Hillegersbergsche Straatweg. Links met de bolhoed staat Oswald Tulleken, de directeur van de Maatschappij met twee van zijn kinderen. (ca. 1895) (bron: Hans R. van der Woude Zuidlaren, oorsprong fotoalbum familie Tulleken)

Rijtuig 4 van de Schielandsche Tramweg Maatschappij staat stil voor de directeursvilla L’Esperance aan de Hillegersbergsche Straatweg. Links met de bolhoed staat Oswald Tulleken, de directeur van de Maatschappij met twee van zijn kinderen. (ca. 1895) (bron: Hans R. van der Woude Zuidlaren, oorsprong fotoalbum familie Tulleken)

Klik hier voor het artikel over de RTM
Klik hier voor het artikel over de Schiedamsche Tramweg Maatschappij
Klik hier voor het artikel over de IJsel Stoomtramweg Maatschappij

Voor foto’s van de Schielandsche Tramweg Maatschappij klik hier.

Onderstaand het materieeloverzicht Schielandsche Tramweg Maatschappij

bedrijf nr. soort voertuig leverancier zitplts staanplts bouwjaar in dienst nieuw nr per d.d. uit dienst bijzonderheden
SlTM 1 gesloten personen rijtuig Boon 16 13 1882 1882 515 1919 1928 over naar RETM  1919; 2e vernummering 1924 in 505; 
SlTM 2 gesloten personen rijtuig Boon 16 13 1882 1882 516 1919 1928 over naar RETM 1919; 2e vernummering 1924 in 503
SlTM 3 gesloten personen rijtuig Boon 16 13 1882 1882 517 1919 1928 over naar RETM 1919; 2e vernummering 1924 in 504
SlTM 4 gesloten personen rijtuig Boon 16 13 1882 1882 518 1919 1928 over naar RETM 1919; 2e vernummering 1924 in 506
SlTM 5 open personen rijtuig Boon 32 10 1883 1883 522 1919 1925 over naar RETM 1919, in 1929 zandwagen 2101
SlTM 6 open personen rijtuig Boon 32 10 1883 1883 523 1919 1925 over naar RETM 1919, in 1929 zandwagen 2102
SlTM 7 gesloten personen rijtuig Boon 16 13 1885 1885 519 1919 1928 over naar RETM 1919; 2e vernummering 1925 in 507
SlTM 8 open personen rijtuig Métallurgique 35 4 1890 1890 524 1919 1923 over naar RETM 1919, in 1928 zoutwagen 542
SlTM 9 open personen rijtuig Métallurgique 35 4 1895 1895 525 1919 1923 over naar RETM 1919, in 1928 zoutwagen 543
                       
                       

Geef een reactie