Fotopagina de RET Nieuw Amsterdam tram
Een houten schaalmodel 1:18 van het ss Nieuw Amsterdam is door personeel van de RET vervaardigd in de Centrale Werkplaats aan de Isaäc Hubertstraat. Dit ter gelegenheid van het 40-jarig regeringsjubileum van Koningin Wilhelmina. Samen met andere museumrijtuigen heeft deze boottram gereden in de feestweek die daarvoor in de eerste week van september is georganiseerd van woensdag 31 augustus tot en met dinsdag 6 september 1938.
Voor de bestuurder was een bedieningsplek aan de voorzijde gebouwd terwijl voor een elektricien, die ook als conducteur dienst moest doen, een staanplaats aan de achterzijde was gecreëerd. Binnen in het schip was plek voor een medewerker die de mechanische muziek verzorgde. In een later stadium werd daarvoor ook nog een luidspreker gemonteerd voor het eerste draaistel aan de linkerzijde. Een oud model stroomafnemer was op de 2e schoorsteen geplaatst. Deze kon echter niet draaien waardoor niet van kopeindpunten gebruik gemaakt mocht worden. Voor brandbestrijding waren bij de bestuurder een schuimblusapparaat en bij de conducteur twee kleine blusapparaten gemonteerd. Roken was geheel verboden. Signalen werden door de conducteur met een signaalhoorn gegeven. ‘s-Avonds reed de boottram met verlichting rond.
In 1946 is de boottram aan Den Haag uitgeleend en heeft verscheidene rondritten door de Hofstad gemaakt ten behoeve van een hulpactie voor Zeeland. Zeeland had hulp nodig om de inundatie van Walcheren aan het eind van de tweede wereldoorlog ongedaan te maken. De Nieuw Amsterdam reed daartoe rond met het provinciewapen van Zeeland aan de zijkant bevestigd.
In 1948 heeft de boottram ook rondgereden tijdens de feestweek van dinsdag 31 augustus tot en met maandag 6 september 1948, ditmaal ter gelegenheid van het 50-jarig regeringsjubileum van Koningin Wilhelmina. Hier zijn helaas geen foto’s van bekend. Op 13 november 1948 heeft de boottram door Rotterdam gereden ter gelegenheid van een collecte voor oorlogshelden.
In 1951 is het model verkocht aan de Holland Amerika Lijn welke het heeft overgebracht naar de Verenigde Staten.
Model Nieuw Amsterdam (1:18), tijdens de opbouw, CWP Isaäc Hubertstraat, 1938
Model Nieuw Amsterdam (1:18), tijdens de opbouw, CWP Isaäc Hubertstraat, 1938
Rotterdamsch Nieuwsblad, 26-8-1938
Model Nieuw Amsterdam (1:18), verlaat de CWP aan de Isaäc Hubertstraat, 1938
Model Nieuw Amsterdam (1:18), buitenterrein CWP Isaäc Hubertstraat, 1938
Model Nieuw Amsterdam (1:18), buitenterrein CWP Isaäc Hubertstraat, 1938
Model Nieuw Amsterdam (1:18), buitenterrein CWP Isaäc Hubertstraat, 1938
Model Nieuw Amsterdam (1:18), buitenterrein CWP Isaäc Hubertstraat, 1938
Model Nieuw Amsterdam (1:18), buitenterrein CWP Isaäc Hubertstraat, 1938
Model Nieuw Amsterdam (1:18), Kootschekade, 1938
Model Nieuw Amsterdam (1:18), Willemsplein, 1938
Model Nieuw Amsterdam (1:18), Beijerlandschelaan, 1938
Model Nieuw Amsterdam (1:18), Oosterkade, 1938
Model Nieuw Amsterdam (1:18), Vismarkt, 31-8-1938 (foto: H. Solle)
Model Nieuw Amsterdam (1:18), tijdens de avondritten, Willemskade, 1938
Model Nieuw Amsterdam (1:18), tijdens de avondritten, Willemskade, 1938
Model Nieuw Amsterdam (1:18), met bestuurder J.P.A. Bal, Rotterdamschedijk/Witte Dorp, 1938 (foto afkomstig van zoon Henk Bal)
Model Nieuw Amsterdam (1:18), met bestuurder J.P.A. Bal, Rotterdamschedijk/Witte Dorp, 1938 (foto afkomstig van zoon Henk Bal)
Model Nieuw Amsterdam (1:18), met bestuurder J.P.A. Bal, Spartastraat, 1938 (foto afkomstig van zoon Henk Bal)
Model Nieuw Amsterdam (1:18), met bestuurder J.P.A. Bal, G.J. de Jonghweg, 1938 (foto afkomstig van zoon Henk Bal)
Model Nieuw Amsterdam (1:18), Remise Lijsterbesstraat in Den Haag, 6-10-1946
Model Nieuw Amsterdam (1:18), Buitenhof Den Haag, 29-3-1946
Model Nieuw Amsterdam (1:18), Laan van Meerdervoort Den Haag, 30-3-1946
Model Nieuw Amsterdam (1:18), Koninginnegracht Den Haag, 30-3-1946
Model Nieuw Amsterdam (1:18), Laan van Meerdervoort Den Haag, 30-3-1946
Model Nieuw Amsterdam (1:18), Remise Lijsterbesstraat in Den Haag, 30-3-1946
Model Nieuw Amsterdam (1:18), Koninginnegracht Den Haag, 30-3-1946
Model Nieuw Amsterdam (1:18), Laan van Meerdervoort Den Haag, 30-3-1946
Model Nieuw Amsterdam (1:18), Laan van Meerdervoort Den Haag, 30-3-1946
Model Nieuw Amsterdam (1:18), Gevers Deynootplein Den Haag, 30-3-1946
Model Nieuw Amsterdam (1:18), Collecte voor oorlogshelden, Stationsplein, 13-11-1948
1 comment for “Fotopagina de RET Nieuw Amsterdam tram”