Remisering RTM-RETM-RET

Bij remisering hebben wij het over de organisatie van waar welke trams en tramlijnen worden gehuisvest. (Meer over de remises zelf kunt u hier vinden.)
In Rotterdam is er nooit voor gekozen trams buiten te stallen. Eenvoudigweg wat rails neerleggen en opstellen in rijen van 3 is er nooit van gekomen. Na de bouw van de eerste Centrale Werkplaats met aansluitend ruimte om zowel rijtuigen als paarden onder te brengen is er van het begin af voor gekozen om in de buurt van de tramlijnen ruimte te vinden voor een remise. Meer daarover ook in bovengenoemd artikel.

Hier gaat het om de informatie welke lijnen, in combinatie met welke rijtuigen in de betreffende remise onderdak kregen.
Voor die informatie gaan wij hier, rechtstreeks gebruik maken van genoteerde gegevens in de geschiedenis, zonder verdere bewerking. Immers, deze website is gebaseerd op verzamelingen van diverse mensen.

Ter toelichting; de beschikbare informatie in dit hoofdstuk omvat de onderdelen remises-lijnen-rijtuigen-data. Op die manier kan de lezer zelf een keuze maken en de geboden informatie zels combineren.

De eerste opgaven -onderstaand- gaan over de periode 1879-1968 en komen uit de verzameling van Hans Kaper, één van de schrijvers van het standaardwerk “Trammend naar de metro” en Jan Willem van Oudenaarden. Het tweede en het derde overzicht is ook van zijn hand en betreft de remise Hilledijk en de serie 351-386.

Kies hier voor de opgave per remise

Kies hier voor de opgave per rijtuigserie

<p=””>Waar afkortingen zijn gebruikte staan deze voor C – Charlois, D – Delfshaven, H – Isaäc Hubertstraat; vanaf 20-8-1923: – Hillegersberg en K – Kralingen.
De afbeeldingen zijn zoveel mogelijk in hun originele formaat geplaatst om de leesbaarheid zo goed mogelijk te houden. (op de PC is het beeld natuurlijk altijd te vergroten door de CTRL-toets ingedrukt te houden en het muiswieltje te draaien)

1879-1907
1905-1940
1940-1961
1913 – 1926
6-1933
8-1934-A
8-1934-B
11-1934
2-3-1935 A
2-3-1935 B
zomer 1935
winter 1935
3-1936
3-3-1937
1-9-1937-A
1-9-1937-B
1-9-1937-C
1-11-1937
1-3-1938
1-4-1938
6-4-1938-A
6-4-1938-B
10-1938
1-2-1939-A
1-2-1939-B
22-2-1939
1-5-1939
1-6-1939
1-11-1939
8-11-1939
1-1-1940
1-8-1940
3-9-1940
15-9-1940
28-9-1940
23-10-1940
1-6-1941
7-8-1941
23-9-1941
brief 11 december 1942
brief 23 december 1942
1-2-1943
dienstorder 889, 14 mei 1943



 

Remise overzichten 1961-1968

Remisering 26.6.1961

Remise Delfshaven:

1- 12                      lijn 22

100 – 101             lijnen 4A en 4B

116 – 135            lijnen 4A en 4B                 

401 – 403            lijnen 11 en 16

405 – 417            lijnen 11 en 16

419                        lijnen 11 en 16 

421 – 428            lijnen 11 en 16

534                        lijnen 11 en 16

1035 – 1056       lijnen 4A en 4B

 

Remise Hillegersberg:

102 – 115            lijn 14

429 – 444            lijnen 5 en 15

446 – 447            lijnen 5 en 15

449 – 452            lijnen 5 en 15

454 – 459            lijnen 5 en 15

462 – 466            lijnen 5 en 15

468 – 474            lijnen 5 en 15

543 – 570            lijn 10

1006 – 1010       lijn 10

1021 – 1034       lijn 14

 

Remise Kralingen:

13 – 15                 lijn 9

231 – 244            lijn 3      

302 – 306            lijn 2

475                        lijnen 1, 2, 3, 9, 12,17

477 – 539            lijnen 1, 2, 3, 9, 12,17

541 – 542            lijnen 1, 2, 3, 9, 12,17

1001 – 1005       lijn 2

1011 – 1020       lijn 2

 

Remisering 2.9.1967

 

REMISE KRALINGEN:

lijnen 1, 3, 8 en 22

1-15

102-116, 134 en 135

264-274

368-377

401-402

1021-1037

rangeermotorrijtuig 567

zandtransport-aanhangrijtuigen 2411 2412

 

REMISE HILLEGERSBERG:

lijnen5, 6, 14, 15 en 16; spitstrams lijnen 2 en 11

101, 117-131

231-244

260-263

378-386

403-405

479, 480, 482, 483, 485, 486, 488, 490, 501, 504, 507, 512, 515, 516, 523, 526, 527, 529, 535, 537, 541, 543, 547, 548, 550, 554, 557, 563, 564, 568, 569 en 570

1038-1054

instructiemotorrijtuig 2101

zandtransportmotorrijtuig 2403

transport lorrie

 

REMISE HILLEDIJK:

lijnen 2, 9 en 11

132-133

251-259

351-367

1055-1056

rangeermotorrijtuigen 513 en 520

Metrotreinstellen 1-27

Metrolocomotieven 1001 en 1002

 

REMISE CHARLOIS

210 en 220

491, 514, 532 en 536

 

REMISE DELFSHAVEN

In afwachting sloop: 475, 478, 502, 503, 531, 546, 549, 552, 558

Buiten dienst: 493, 495, 496, 499, 505, 508, 509, 522, 525, 530, 542, 545, 562 en 565

Zout-aanhangrijtuigen 2014-2029

Rail- reinigmotorrijtuigen 2201 en 2202

Railslijpmotorrijtuigen 2301 en 2302

Reclamerijtuig RE T-Mannenkoor 497

 

CENTRALE WERKPLAATS

Voor ombouw tot dienstrijtuig ex HTM 205 en 210

Personeelsmotorrijtuig 556 (Kleiweg-Charlois v.v.)

Museummaterieel 1; 11; 86; 111 ; 119; 284; 2965 327; 514

 

Remisering 10.2.1968

 Remise Kralingen: lijnen 1, 5, 8, 11, 15 en 22

1-15

118-135

351-363

401-405

479, 480, 482, 483, 485, 486, 488, 490, 535, 537, 543, 547, 548, 550, 554, 557, 563, 568, 569, 570

1039-1056

zandtransportwagens 2411,2412

zoutwagencombinaties 493-2026, 493-2027.

 

Remise Hillegersberg: lijnen 3, 4, 5 (alleen spitsuurwagens) en 6

101-117

231-244

364-386;

501, 504, 507, 512, 513, 510, 523, 526, 527, 529

1021-1038.

instructiemotorrijtuig 2101

zandtransportwagen 2403

transportlorrie 2413

zoutwagencombinaties 509-2023, 522-2024, 523-2023

 

Remise Hilledijk:

lijnen 2 en 12, 251-274

rangeermotorrijtuigen 513 en 520

zoutwagencombinaties 530-2028, 545-2029.

locomotieven 6001,6002

Vuiltransportwagen7001

Metrorijtuigen MG2 1-27