Remisering RTM-RETM-RET

Bij remisering hebben wij het over de organisatie van waar welke trams en tramlijnen worden gehuisvest. (Meer over de remises zelf kunt u hier vinden.)
In Rotterdam is er nooit voor gekozen trams buiten te stallen. Eenvoudigweg wat rails neerleggen en opstellen in rijen van 3 is er nooit van gekomen. Na de bouw van de eerste Centrale Werkplaats met aansluitend ruimte om zowel rijtuigen als paarden onder te brengen is er van het begin af voor gekozen om in de buurt van de tramlijnen ruimte te vinden voor een remise. Meer daarover ook in bovengenoemd artikel.

Hier gaat het om de informatie welke lijnen, in combinatie met welke rijtuigen in de betreffende remise onderdak kregen.
Voor die informatie gaan wij hier, rechtstreeks gebruik maken van genoteerde gegevens in de geschiedenis, zonder verdere bewerking. Immers, deze website is gebaseerd op verzamelingen van diverse mensen.

Ter toelichting; de beschikbare informatie in dit hoofdstuk omvat de onderdelen remises-lijnen-rijtuigen-data. Om deze reden is een presentatie met als basis één van deze onderdelen lastig omdat dan het geheel apart verwerkt zou moeten worden.

De eerste opgaven gaan over de periode 1879-1945 en komen uit de verzameling van Hans Kaper, één van de schrijvers van het standaardwerk “Trammend naar de metro”. Een tweede en derde meer recent deel is van Jan Willem van Oudenaarden en betreft de remise Hilledijk.

Kies hier voor de opgave per remise

Kies hier voor de opgave per rijtuigserie

<p=””>Waar afkortingen zijn gebruikte staan deze voor C – Charlois, D – Delfshaven, H – Isaäc Hubertstraat; vanaf 20-8-1923: – Hillegersberg en K – Kralingen.
De afbeeldingen zijn zoveel mogelijk in hun originele formaat geplaatst om de leesbaarheid zo goed mogelijk te houden. (op de PC is het beeld natuurlijk altijd te vergroten door de CTRL-toets ingedrukt te houden en het muiswieltje te draaien)</p=””>

1879-1907
1905-1940
1940-1961
1913 – 1926
6-1933
8-1934-A
8-1934-B
11-1934
2-3-1935 A
2-3-1935 B
zomer 1935
winter 1935
3-1936
3-3-1937
1-9-1937-A
1-9-1937-B
1-9-1937-C
1-11-1937
1-3-1938
1-4-1938
6-4-1938-A
6-4-1938-B
10-1938
1-2-1939-A
1-2-1939-B
22-2-1939
1-5-1939
1-6-1939
1-11-1939
8-11-1939
1-1-1940
1-8-1940
3-9-1940
15-9-1940
28-9-1940
23-10-1940
1-6-1941
7-8-1941
23-9-1941
brief 11 december 1942
brief 23 december 1942
1-2-1943
dienstorder 889, 14 mei 1943