Museumbus 754

Museumbus 754, nieuwe restauratie op de Sluisjesdijk in 1989, (foto: Jan v.d. Stelt)

 Kromhout-Verheul VB10 / RET 754
 Laatste eigenaar in dienst: RET
 Vlootnummer: 754
 Huidige eigenaar: Stichting Veteraan Autobussen
 Bouwjaar: 1961
 Motor: Kromhout
 Chassis: Verheul
 Carrosserie: Werkspoor
 Uitvoering: in originele staat
 Gerestaureerd: ja
 Rijvaardig: ja

Typisch voor deze bus
Na Saurer werd Kromhout de leverancier van motoren voor de bussen in de jaren 60. Er kwamen verschillende series, waaronder de 740-759 in 1961.

Historie
Vanaf 1960 werden de Saurerbussen vervangen door bussen met Kromhout-motoren uit Amsterdam, een opbouw van Verheul uit Waddinxveen en een chassis van Werkspoor Utrecht. Daardoor was het een waar Nederlands product. De serie 700 Kromhout bestond uit verschillende series van dezelfde bouwers maar met verschillende uiterlijk. De 754 is onderdeel van de serie 740-759. Met het bolle dak doet het type veel denken aan oudere wagens. De 700-serie liet zien dat er door bestedingsbeperkingen slim met geld om moest worden gegaan. De serie werd daarom ook opgesplitst in kleinere series en verschillende uitvoeringen en ook vernieuwingen werden gedurende korte tijd doorgevoerd. Dit is duidelijk te zien als de RET 754 en RET 770 naast elkaar staan. De 754 heeft zijn werkzame leven doorgebracht op vele buslijnen op zowel Noord als Zuid en is in de jaren 60 en begin jaren 70 een onderdeel geweest van het Rotterdamse stadsbeeld. Na zijn diensttijd is de bus door vier hobbyisten gekocht en samen met de RET 223 zouden zij het begin van de werkgroep Stichting Veteraan Autobussen Rotterdam vormen, die later de werkgroep Bus van de Stichting RoMeO werd.
De 754 vertegenwoordigt de klassieke stadsbus uit de jaren 60 met ronde vormen. Na dit type kwamen steeds meer vernieuwingen die langzaam leidden naar de standaardstadsbus. Door de Kromhoutmotoren is dit type niet alleen qua uiterlijk klassiek. De bus kan qua snelheid goed meekomen in het huidige verkeer, maar door motor en stuurbekrachtiging is het wel een bus met specifieke eigenschappen.

Restauratie en gebruik
Toen in 1997 op verzoek van de RET de stichting ROMEO van start ging werden alle bussen van de werkgroep in eigendom opgenomen in de nieuwe stichting. Bij de 223 en 754 bleef echter de SVA eigenaar maar werden deze in bruikleen afgestaan aan de stichting ROMEO wat werd geregeld in een beheersovereenkomst. De 754 stond samen met de 223 aan de oorsprong van de SVA werkgroep. Deze bus is door een aantal hobbyisten ingebracht in Stichting Veteranen Autobus en werd later onderdeel van de werkgroep Rotterdam. De bus was in een goede staat met onder andere replica’s van de originele reclameborden alleen stond er een grote motorrevisie op het programma.
Ter gelegenheid van de oprichting van RoMeO was op het Heemraadsplein een keur aan museum-en werkmaterieel opgesteld, waarna om 15 uur een rit naar het Oostplein en terug werd gemaakt. Aan deze tocht namen de 11 + 327,119,192 + 284, Z20, 303 + 1008, 523 + zoutwagen 545, 556 + 1355, 565 + zandsilowagen 2411,123 + 1042, 368, 606, 723, 821 en instructiemotorrijtuig 2101 deel. De 1600’en behoorden nog niet tot de collectie, maar met het oog op de toekomst stond enige tijd ook de 1610 op de Mathenesserlaan opgesteld. Ook was een keur aan bussen aanwezig: de 309, 562, 754 (oud), 938, 220, 428, 499, 699 en 833, plus omnibus 111 en een Landrover. Als trekkracht voor de 111 was de vroegere directieauto present, een Ford Granada.
Maar net zoals in de SVA-periode de 754 vele (buitenlandse) ritten maakte en aan diverse oldtimerrally’s meedeed, werd de bus ook door de RoMeO Werkgroep Bus vele malen tentoongesteld en was deze vaak op straat te zien in een inmiddels smetteloze volledig gerestaureerde versie.

Daarnaast is deze bus natuurlijk ook te zien op de open dagen van het RoMeO museum aan de Kootsekade.

Onderstaand meer foto’s van deze Kromhout museumbus 754. 

 

Gereserveerde pendeldienst met museumbus 754, Straatweg, 9-5-2022, (foto: Ed Schindler)