Museumbus 223

Museumbus Saurer 223, Willemsplein, 27-4-2021 (foto: Carl de Meij)

 Saurer 4C – Seitz / RET 223
 Laatste eigenaar in dienst: RET
 Vlootnummer: 223
 Huidige eigenaar: Stichting Veteraan Autobussen
 Bouwjaar: 1948
 Motor: Saurer
 Chassis: Saurer
 Carrosserie: Seitz
 Uitvoering: vrijwel in nieuwstaat
 Gerestaureerd: ja
 Rijvaardig: ja

 

De Saurer is de eerste museumbus in de collectie. De bus heeft vele jaren onder de zorg van de RET staan verstoffen en werd in eerste instantie zelfs afgevoerd maar kon dankzij de zorg van de Stichting Veteranen Autobussen toch bewaard worden. In de beginperiode is de bus nooit geheel gerestaureerd, alleen de buitenzijde werd opnieuw gespoten. 1972 was precies het jaar dat deze eerste RET-bus binnen kwam. De bus was al verkocht aan een Belgische sloper in Roeselare maar door snel ingrijpen van Ronald Weber die bij de RET werkte maar ook SVA bestuurslid was kon de bus behouden worden voordat deze zelfs uit Rotterdam vertrokken was. Hij lichtte de overige bestuursleden in en zo kon er nog snel (veel) geld vrijgemaakt worden om de bus van de sloper te kopen.
Jan van der Stelt herinnert zich de volgende anecdote: Als de dag van gisteren herinner ik mij nog dat we in 1972 de Saurer 223 op gingen halen op de Sluisjesdijk met de NHADO GMC (een soort PCC maar dan als bus). Eerst wat rondjes rijden over het terrein totdat de bus er een beetje zin in kreeg na al die jaren stilstand in de remise Maastunnelplein. Daarna moesten we met beide bussen gelijk naar Den Helder waar een autobusmuseum zou komen te Huisduinen in de garage van het voormalige Stadsverkeer Den Helder. De Saurer haalde het, de GMC helaas niet want die gaf er bij de pont in Buitenhuizen de brui aan ging naar de NZH in Alkmaar. De Saurer reed toen trouwens nog op het oude kenteken NB-40-46 waarvan het kentekenbewijs al bij de RET was zoekgeraakt. Toch heeft hij daar nog jaren mee gereden tot het nieuwe kenteken werd aangevraagd. Inmiddels is de bus volledig gerestaureerd.

Historie
Rond de jaren 50 bestond bijna het gehele wagenpark van de RET uit Saurerbussen van verschillende uitvoeringen, waarvan sommige zelfs met aanhanger. De serie 221-225 was geheel in Zwitserland gebouwd vanwege productieproblemen in Nederland als nasleep van de oorlog. Na aflevering werden de bussen onder meer gebruikt voor de wederopbouwritten waar zij door hun touringcarinrichting zeer geschikt voor waren. In tegenstelling tot andere series werden de 221 – 225 niet ingericht voor eenmansbediening met een extra instapdeur. De 223 bleef uiteindelijk als één van de weinige Saurers achter. De meeste werden gesloopt; een enkeling kreeg een tweede leven. Zo ook de meeste aanhangers, maar helaas verbrandden die in een opslag van Circus Boltini. De 223 was als museumwagen voorbestemd voor de RET zelf, maar helaas kreeg de RET steeds minder interesse in museummaterieel. Samen met de RET 754 zou de 223 het begin van de werkgroep Stichting Veteraan Autobussen Rotterdam vormen. Dat werd later de werkgroep Bus van de Stichting RoMeO. Door de afwijkende versnelling en de verouderde techniek is de bus niet meer zo geschikt voor het hedendaagse verkeer. De bus verdient dan ook een mooie expositieplek. Bij bijzondere gelegenheden kan de bus echter worden ingezet, ook om de bus als rijdend erfgoed te behouden.

Voor de bijbehorende fotogalerij van deze museumbus klik hier. Fotogalerij Museumbus Saurer-Seitz 223