Metrotype B, ook wel type MG2/1 (Metro Geleed 2 bakken, 1 cabine) genoemd, zijn de metrostellen in de 5300-serie van de Rotterdamse metro. Van Metrotype B zijn ter vervanging van de oude 5000- en 5100-series bij Bombardier 63 exemplaren besteld. Deze zijn tussen 1998 en 2001 gebouwd en werden in twee series geleverd, met enkele kleine verschillen. De eerste levering bestond uit 42 treinstellen, genummerd 5301-5342. De tweede serie bestond uit 21 stellen, de 5343-5363. Rijtuigen uit de eerste serie waren geleverd met koersrollen, vanaf treinstel 5343 hebben nieuwe metro’s aan de voor- en zijkant digitale flip-dot displays. In het begin werd de kleur blauw gebruikt in de lijnfilms als aanduiding van de Erasmuslijn, later werd dit groen. De tweede serie heeft ook een klein verschil in het interieur ten opzichte van de eerste serie. De stoelopstelling zit bij deze serie in de lengte van het gangpad vis-à-vis.
Deze serie metro’s is 30,5 meter (30,65 meter (5343-5363)) lang met één geleding, maar zij hebben slechts één cabine. Aan de andere kant is ruimte voor rolstoelen en kinderwagens. Er bevindt zich hier echter ook een zogenaamde rangeerstuurstand of hulpstuurstand; voor rangeerwerkzaamheden kan het rijtuig dus ook aan deze kant bediend worden. De bestuurder moet dan echter wel staan en heeft beperkte deurbediening (beide zijden kunnen alleen tegelijk ontgrendeld worden), waardoor deze serie nooit als enkele wagen in dienst rijdt met passagiers. In het najaar van 2010 is begonnen met het plaatsen van fietsenrekken bij deze hulpstuurstand.
Midlife-revisie
In augustus 2013 werd bekend dat treinstel 5353 als eerste uit deze serie de midlife-revisie zou ondergaan aan de Remise Kleiweg. Hiervoor ging het in september 2013 op transport van Remise ‘s-Gravenweg naar Remise Kleiweg. Inmiddels hebben alle rijtuigen hun midlife-revisie ondergaan. Met de komst van R-net is de kleurstelling van de gereviseerde metro’s gebaseerd op de oorspronkelijke kleurstelling van het Amsterdamse LHB- en M5-materieel: zilvergrijs met rode deuren, inclusief bestickering conform de huisstijl van R-net. Bij deze serie is dit aangevuld met RET-logo’s.
Incident metrostation De Akkers
Op 2 november 2020 rond 0:30 uur ’s nachts raakte treinstel 5351 zwaar beschadigd nadat het op het opstelterrein achter station De Akkers door een stootblok heen reed. Het kunstwerk ‘Walvisstaarten’ achter het opstelterrein voorkwam dat de metro van het viaduct afviel. Er zaten geen reizigers in de metro, en de bestuurder bleef ongedeerd. Twee dagen later werd het overhangende deel van het treinstel met kranen weggetakeld en vervolgens op een vrachtwagen geplaatst. Daarna volgde de op het viaduct gebleven tweede wagenbak op dezelfde wijze, waarna de beide delen werden overgebracht naar het emplacement Waalhaven.
Inzet
De 5300-serie wordt ingezet op lijn C en lijn D. Metro’s uit de 5300-serie kunnen gecombineerd rijden met de 5400-serie, wat soms gebeurt. De rijtuigen zijn niet inzetbaar op delen van de lijnen A (Capelsebrug – Binnenhof), B (Capelsebrug – De Tochten) en E (Melanchthonweg – Den Haag Centraal). Op lijn D kunnen tot vierwagentreinen ingezet worden, wat alleen bij evenementen gebeurt. Op lijn C kunnen deze rijtuigen maximaal als driewagentrein rijden.
Treinstellen 5301-5342 hebben ter vervanging van de koersrollen een nieuwe display van hetzelfde type als de 5500-, 5600- en 5700-series. [bron: Wikipedia]
Metrorijtuig 5301, opstelsporen remise Waalhaven
Metrorijtuig 5302, station Slotlaan, 18-5-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5302, station Rhoon, 21-8-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5302, station Rotterdam Centraal, 21-8-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5303, station Zuidplein, 20-5-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5303, R-Net, viaduct Rijnhaven, 1-8-2014, (foto: Carel Scholte)
Metrorijtuig 5304, station Slinge, 20-5-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5305, station Tussenwater, 21-8-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuigen 5306 en 5344, metrostation Rotterdam-Zuidplein, 5-9-2006, (foto: Kien Wai Wong)
Metrorijtuig 5306, station Rotterdam Centraal, 4-4-2023 (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5307, metrostation Rotterdam-Zuidplein, 23-1-2007, (foto: Kien Wai Wong)
Metrorijtuig 5307, station Marconiplein, 7-12-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5307, station Maashaven, 4-4-2023 (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5308, metrostation Rotterdam-Zuidplein, 19-10-2006, (foto: Kien Wai Wong)
Metrorijtuig 5311, station Maashaven, 20-5-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5312, station Pernis, 21-8-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5312, station Tussenwater, 21-8-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
RET type MG2/1 stel 5313+2x 53xx nader station Maashaven spoor 2 naar Slinge, 31-07-2014, (foto: M. Verzijl)
Metro rijtuig 5313, station Rijnhaven, 21-03-2008, (foto: Marco Verzijl)
Metrorijtuig 5313, station Rotterdam Centraal, 4-4-2023 (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5314, metrostation Rotterdam-Zuidplein, 5-10-2006, (foto: Kien Wai Wong)
Metrorijtuig 5315, station Coolhaven, 7-12-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metro rijtuigen 5317+5303+5346, station Poortugaal, 22-03-2014 (foto: Marco Verzijl)
Metrorijtuig 5318, station De Terp, 23-4-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5319, opstelsporen remise Waalhaven
Metrorijtuig 5319, metrostation Rotterdam-Zuidplein, 29-9-2006, (foto: Kien Wai Wong)
Metrorijtuig 5319, station Oostplein, 18-5-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5320, metrostation Rotterdam-Zuidplein, 12-10-2006, (foto: Kien Wai Wong)
Metrorijtuigen 5320+5332+5347, Remise Waalhaven, 19-06-2009, (foto: Marco Verzijl)
Metrorijtuig 5320, Gerdesiaweg, 18-5-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5320, station Schiedam Centrum, 31-3-2023 (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5321, station Pernis, 21-8-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5322, metrostation Rotterdam-Zuidplein, 19-9-2006, (foto: Kien Wai Wong)
Metro rijtuigen 5322+5353+5313, metroviaduct Maashaven, 11-09-2010, (foto: Marco Verzijl)
Metrorijtuig 5323, station Zuidplein, 20-5-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5323, station Schiedam Centrum, 31-3-2023 (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5325, metrostation Rotterdam-Zuidplein, 31-10-2006, (foto: Kien Wai Wong)
Metrorijtuig 5325, station Centraal, 20-5-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5325, station Poortugaal, 21-8-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5328, station Rotterdam Centraal, 4-4-2023 (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5331, station Rotterdam Centraal, 21-8-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5332, metrostation Rotterdam-Zuidplein, 7-11-2006, (foto: Kien Wai Wong)
Metrorijtuig 5332, station Rijnhaven, 4-4-2023 (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5333, oprit naar station Rijnhaven, 4-4-2023 (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5333, station Zuidplein, 4-4-2023 (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5333,viaduct Zuiderparkweg, 4-4-2023 (foto: J.W. Oudenaarden)
Metro rijtuig 5334, opstelsporen Waalhaven, 4-9-2012, (foto: Marco Verzijl)
Metrorijtuig 5334, station Zalmplaat, 21-8-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metro rijtuig 5335 opstelsporen Waalhaven, 22-3-2016, (foto: Marco Verzijl)
Metrorijtuig 5336, metrostation Rotterdam-Centraal, 3-10-2006, (foto: Kien Wai Wong)
Metrorijtuig 5336, station Zuidplein, 4-4-2023 (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5337, metrostation Rotterdam-Zuidplein, 29-9-2006, (foto: Kien Wai Wong)
Metrorijtuig 5337, metrostation Rijnhaven richting station Wilhelminaplein, 1-8-2014, (foto: Carel Scholte)
Metrorijtuig 5337, station Dijkzigt, 7-12-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5339 passeert het station van Rotterdam Noord en is als trein 50575 onderweg naar Rotterdam Noord Goederen, 10-04-2014, (foto: Alex van Dijk)
Metrorijtuig 5339, RET Centrale Werkplaats Kleiweg, 10-04-2014, (foto: Marco Verzijl)
Metro rijtuig 5339 in R-Net uitvoering, viaduct Maashaven, 30-8-2018 ,(foto: Carel Scholte)
Metrorijtuig 5339, station Hoogvliet, 21-8-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5340, metrostation Rotterdam-Hoogvliet, 2-2-2007, (foto: Kien Wai Wong)
Metrorijtuig 5340, station Kralingse Zoom, 18-5-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5342, metrostation Rotterdam-Zuidplein, 29-9-2006, (foto: Kien Wai Wong)
Metro rijtuig 5342, opstelsporen Waalhaven, 14-5-2012, (foto: Marco Verzijl)
Metrorijtuig 5342 en 5357, station Slinge, 4-4-2023 (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5344+V250 stel 4801, Rotterdam Noord Goederen, 15-6-2010, (foto: Marco Verzijl)
Metrorijtuig 5345, viaduct Mijnsherenlaan, 21-3-2023 (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5346 en 5333, viaduct Hillelaan, 4-4-2023 (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5346, station Zuidplein, 4-4-2023 (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5348, metrostation Rotterdam-Centraal, 24-11-2006, (foto: Kien Wai Wong)
Metrorijtuig 5348, station Slinge, 20-5-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5348, station Stadhuis, 20-5-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5348, station Eendrachtsplein, 7-12-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5350, station Rhoon, 21-8-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5350, station Delfshaven, 7-12-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5350, station Marconiplein, 7-12-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5350 e.a. Lijn D. metrostation Beurs, 29-10-2022, (foto: Ed Krebbers)
Op woensdag 29 Juni 2022 werd metrorijtuig 5351, dat in de nacht van 1 op 2 November 2020 op de keersporen aan de Akkers was verongelukt, vanaf de werkplaats Kleiweg per dieplader naar het recyclebedrijf Lion Metals aan de Boezembocht in Rotterdam Noord overgebracht.
Het rijtuig was door technici van de centrale werkplaats in voorgaande maanden ontdaan van diverse nog bruikbare onderdelen. Zo zijn onder andere alle 3 de draaistellen onder het rijtuig voor reserve vandaan gehaald en diverse technische componenten verwijderd en opgeslagen.
Na aankomst rond 11:30 uur liet de sloper er geen gras over groeien en werden beide bakken direct binnen genomen, waarna de sloop begon.
Rond 13:55 uur was de B-Bak van de 5351 reeds historie en stond alleen de Cabine van de A-Bak nog deels overeind. Met veel geweld werd daar in luttele minuten ook korte metten mee gemaakt en kon op de valreep het laatste resterende stukje 5351 worden vastgelegd. (foto: Alex van Dijk)
Op woensdag 29 Juni 2022 werd metrorijtuig 5351, dat in de nacht van 1 op 2 November 2020 op de keersporen aan de Akkers was verongelukt, vanaf de werkplaats Kleiweg per dieplader naar het recyclebedrijf Lion Metals aan de Boezembocht in Rotterdam Noord overgebracht.
Het rijtuig was door technici van de centrale werkplaats in voorgaande maanden ontdaan van diverse nog bruikbare onderdelen. Zo zijn onder andere alle 3 de draaistellen onder het rijtuig voor reserve vandaan gehaald en diverse technische componenten verwijderd en opgeslagen.
Na aankomst rond 11:30 uur liet de sloper er geen gras over groeien en werden beide bakken direct binnen genomen, waarna de sloop begon.
Rond 13:55 uur was de B-Bak van de 5351 reeds historie en stond alleen de Cabine van de A-Bak nog deels overeind. Met veel geweld werd daar in luttele minuten ook korte metten mee gemaakt en kon op de valreep het laatste resterende stukje 5351 worden vastgelegd. (foto: Alex van Dijk)
Op woensdag 29 Juni 2022 werd metrorijtuig 5351, dat in de nacht van 1 op 2 November 2020 op de keersporen aan de Akkers was verongelukt, vanaf de werkplaats Kleiweg per dieplader naar het recyclebedrijf Lion Metals aan de Boezembocht in Rotterdam Noord overgebracht.
Het rijtuig was door technici van de centrale werkplaats in voorgaande maanden ontdaan van diverse nog bruikbare onderdelen. Zo zijn onder andere alle 3 de draaistellen onder het rijtuig voor reserve vandaan gehaald en diverse technische componenten verwijderd en opgeslagen.
Na aankomst rond 11:30 uur liet de sloper er geen gras over groeien en werden beide bakken direct binnen genomen, waarna de sloop begon.
Rond 13:55 uur was de B-Bak van de 5351 reeds historie en stond alleen de Cabine van de A-Bak nog deels overeind. Met veel geweld werd daar in luttele minuten ook korte metten mee gemaakt en kon op de valreep het laatste resterende stukje 5351 worden vastgelegd. (foto: Alex van Dijk)
Op woensdag 29 Juni 2022 werd metrorijtuig 5351, dat in de nacht van 1 op 2 November 2020 op de keersporen aan de Akkers was verongelukt, vanaf de werkplaats Kleiweg per dieplader naar het recyclebedrijf Lion Metals aan de Boezembocht in Rotterdam Noord overgebracht.
Het rijtuig was door technici van de centrale werkplaats in voorgaande maanden ontdaan van diverse nog bruikbare onderdelen. Zo zijn onder andere alle 3 de draaistellen onder het rijtuig voor reserve vandaan gehaald en diverse technische componenten verwijderd en opgeslagen.
Na aankomst rond 11:30 uur liet de sloper er geen gras over groeien en werden beide bakken direct binnen genomen, waarna de sloop begon.
Rond 13:55 uur was de B-Bak van de 5351 reeds historie en stond alleen de Cabine van de A-Bak nog deels overeind. Met veel geweld werd daar in luttele minuten ook korte metten mee gemaakt en kon op de valreep het laatste resterende stukje 5351 worden vastgelegd. (foto: Alex van Dijk)
Op woensdag 29 Juni 2022 werd metrorijtuig 5351, dat in de nacht van 1 op 2 November 2020 op de keersporen aan de Akkers was verongelukt, vanaf de werkplaats Kleiweg per dieplader naar het recyclebedrijf Lion Metals aan de Boezembocht in Rotterdam Noord overgebracht.
Het rijtuig was door technici van de centrale werkplaats in voorgaande maanden ontdaan van diverse nog bruikbare onderdelen. Zo zijn onder andere alle 3 de draaistellen onder het rijtuig voor reserve vandaan gehaald en diverse technische componenten verwijderd en opgeslagen.
Na aankomst rond 11:30 uur liet de sloper er geen gras over groeien en werden beide bakken direct binnen genomen, waarna de sloop begon.
Rond 13:55 uur was de B-Bak van de 5351 reeds historie en stond alleen de Cabine van de A-Bak nog deels overeind. Met veel geweld werd daar in luttele minuten ook korte metten mee gemaakt en kon op de valreep het laatste resterende stukje 5351 worden vastgelegd. (foto: Alex van Dijk)
Metrorijtuig 5352, metrostation Rotterdam-Zuidplein, 14-11-2006, (foto: Kien Wai Wong)
Metrorijtuig 5352 en 5323, viaduct Maashaven OZ, 4-4-2023 (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5352, station Slinge, 4-4-2023 (foto: J.W. Oudenaarden)
Metro rijtuig 5353, station Spijkenisse Centrum, 16-2-2008, (foto: Marco Verzijl)
Metro rijtuig 5353 is het eerste rijtuig uit de serie MG2-1 dat een midlife revisie heeft ondergaan en uitwendig dezelfde kleurstelling heeft gekregen als de SG3 rijtuigen, Kleiweg, 25-10-2013, (foto: Alex van Dijk)
Metro rijtuig 5353 is voorzien van een nieuw uiterlijk en staat hier op de spooraansluiting te wachten op transport naar emplacement 's-Gravenweg, Kleiweg, 30-10-2013, (foto: Alex van Dijk)
Metrorijtuig 5354, station Slotlaan, 18-5-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5338 en 5354, station Schiedam Centrum, 31-3-2023 (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5355, station Slinge, 4-4-2023 (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5356, station Capelle Centrum, 18-5-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5356, station Centraal, 20-5-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5356, station Zuidplein, 20-5-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5356, station Delfshaven, 7-12-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5357, station Voorschoterlaan, 18-5-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5357, station Rijnhaven, 4-4-2023 (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5358, station Beurs, 4-4-2023 (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5359, station Coolhaven, 7-12-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5359, station Delfshaven, 7-12-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5360, station Marconiplein, 7-12-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5361, metrostation Rotterdam-Zuidplein, 12-12-2006, (foto: Kien Wai Wong)
Metro rijtuigen 5361-5341-5304, viaduct Hoogvliet, 31-3-2015, (foto: Marco Verzijl)
Metrorijtuig 5361, station Capelle Centrum, 18-5-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5361, station Rotterdam Centraal, 21-8-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5361, station Spijkenisse Centrum, 21-8-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5362, metrostation Rotterdam-Wilhelminaplein, 27-11-2006, (foto: Kien Wai Wong)
Metrorijtuig 5362, station Voorschoterlaan, 18-5-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 53626, viaduct Hillelaan, 4-4-2023 (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig type B werd in 1973 door Werkspoor gebouwd, bestuurderscabine, (foto: coll. W. Baane)
Metrorijtuig type B werd in 1973 door Werkspoor gebouwd, bestuurderscabine, (foto: coll. W. Baane)
Metrorijtuig type B werd in 1973 door Werkspoor gebouwd, bestuurderscabine, (foto: coll. W. Baane)
Metrorijtuig type B werd in 1973 door Werkspoor gebouwd, bestuurderscabine, (foto: coll. W. Baane)
Metrorijtuig type B werd in 1973 door Werkspoor gebouwd, bestuurderscabine, (foto: coll. W. Baane)
Metrorijtuig type B werd in 1973 door Werkspoor gebouwd, bestuurderscabine, (foto: coll. W. Baane)
Metrorijtuig type B werd in 1973 door Werkspoor gebouwd, interieur, (foto: coll. W. Baane)
Metrorijtuig type B werd in 1973 door Werkspoor gebouwd, interieur, (foto: coll. W. Baane)
Metrorijtuig type B werd in 1973 door Werkspoor gebouwd, interieur, (foto: coll. W. Baane)
Metrorijtuig type B werd in 1973 door Werkspoor gebouwd, interieur, (foto: coll. W. Baane)
Technische beschrijving 5300-serie (RET)
Technische beschrijving 5300-serie (RET)
3-wagentrein serie 5300 verlaat station Tussenwater spoor 2 naar Tussenwater spoor 5(kop/opstelspoor)
3-wagentrein type MG2/1 5300-serie op Rotterdam CS, 31-07-2014, (foto: M. Verzijl)
3-wagentrein serie 5300 type MG2/1 op Wilhelminaplein spoor 2 naar Slinge.
4-wagentrein type MG2/1 serie 5300 nadert de Rijnhaven spoor 2.
4 metrorijtuigen MG2/1 naderen station Rijnhaven, (foto: E. Konijnendijk)
Metro type MG2/1 serie 5300 nabij de wissels Rhoon richting CS