Metrotype R, bestaande uit RSG3 (RandstadRail Sneltram Geleed 3 bakken, 5500-serie)[1], SG3 (Sneltram Geleed 3 bakken, 5600-serie)[1] en HSG3 (Hoekse Lijn Sneltram Geleed 3 bakken, 5700-serie)[1], zijn series metrostellen van de Rotterdamse metro. De serie 5500 bestaat uit 22 treinstellen, de serie 5600 uit 42 treinstellen en serie 5700 bestaat uit 22 treinstellen. Deze metro’s zijn gebouwd door Bombardier in het Duitse Bautzen tussen 2008 en 2011. De meeste treinstellen rijden op alle lijnen van de Rotterdamse metro. De voertuigen vervangen op het metronet de metrostellen uit de 5200-serie.
De sneltrams, van het type Flexity Swift van Bombardier, tonen overeenkomsten met de treinstellen uit de 5300- en 5400-series die tussen 1998 en 2002 geleverd zijn. Ten opzichte van deze stellen heeft dit type echter een tussenbak en heeft daardoor een lengte van 42,7 meters. In de tussenbak is aan beide zijden één deur aangebracht, de treinstellen hebben hierdoor zeven deuren per zijde. Twee gekoppelde treinstellen zijn met een lengte van circa 85 meter vergelijkbaar met drie gekoppelde treinstellen van de vorige series, wel is het aantal deuren minder (veertien tegen achttien bij vergelijkbare lengte). Ook hebben deze metro’s in tegenstelling tot de vorige metro’s van Bombardier twee volwaardige cabines. Een verschil bij het sluitsignaal: dat is drietonig gebleven, de deuren sluiten echter al bij de derde toon, wat niet van toepassing is bij de 5300/5400-series. Ook is het niet meer mogelijk om tijdens het sluitsignaal de deuren nog te openen, wat bij de voorgaande serie nog steeds mogelijk is.
Het comfort in de nieuwe rijtuigen is, zeker vergeleken met de rijtuigen uit de 5200-serie, vergroot. De zitplaatsen zijn gestoffeerd, waardoor deze comfortabeler zitten dan de oude plastic stoelen. De ruiten zijn donkerder uitgevoerd en bieden daardoor bescherming tegen fel zonlicht. De voertuigen zijn voorzien van luchtverversing. Door een betere isolatie is de SG3 veel stiller dan de oude stellen. Ter vergroting van de sociale veiligheid en tevens ten behoeve opsporingsdoeleinden zijn de voertuigen voorzien van camera’s. Naast een halte- en informatie-omroepsysteem bevinden zich in het interieur displays met daarop de eindbestemming en de eerstvolgende halte. Tevens bevinden er zich TFT-schermen in de stellen, waarop informatie wordt vertoond. Omdat de Rotterdamse metro onderdeel wordt van R-net is een groot deel van de metro’s omgestickerd. Bij deze serie gaat het alleen om de deuren met enkele logo’s van R-net doordat de RET graag een groot deel van haar huisstijl wilde behouden. Hierdoor is de kleurstelling van de metro’s uit de 5600- en 5700-series – afgezien van de RET-logo’s – gebaseerd op de oorspronkelijke kleurstelling van het Amsterdamse LHB- en M5-materieel: zilvergrijs met rode deuren, inclusief bestickering conform de huisstijl van R-net.
Alleen de stellen 5501-5522, 5607-5642 en 5708-5713 kunnen met aangepaste wielafstelling, die het mogelijk maakt om 100 km/h te rijden, op metrolijnen A, B (Hoekse Lijn) en E (RandstadRail) worden ingezet.
Serie 5700
In 2014 werden zestien treinstellen besteld, voor de uitbreiding van het metronet met de Hoekse Lijn. De eerste aflevering vond plaats in oktober 2015. In september 2015 is een aanvraag gedaan voor nog zes extra treinstellen. Sinds november 2017 rijden alle 22 bestelde treinstellen (5701-5722) in de passagiersdienst. [bron: Wikipedia]
Terug naar de RET Metro homepage klik hier.
Metro rijtuig 5701, treinstel 601+205, Waalhaven Zuid, 09-11-2015, (foto: Marco Verzijl)
Metro rijtuig 5701, station Maassluis Centrum, 4-11-2019, (foto: Carel Scholte)
Metrorijtuig 5701, station VlaardingenOost, 28-9-2019, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5701, Station De Terp Capelle aan den IJssel, 14-12-2022 (foto: J.W. Oudenaarden)
Metro rijtuig 5702, station Vlaardingen Centrum, 28-9-2019, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5702, station De Tochten, 5-11-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5702, station Graskruid, 4-11-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5703, Prins Alexanderlaan, 2-12-2022 (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5703, station Slinge, 4-4-2023 (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5704 met loc 204, Shunter Waalhaven Zuid, 15-02-2016, (foto: Marco Verzijl)
Metrorijtuig 5704, station Hesseplaats, 5-11-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5704, station Maassluis West, 12-11-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5704, station Schiedam Nieuwland, 12-11-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5704, station Dijkzigt, 7-12-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5704, Station Oosterflank, 2-12-2022 (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5705, station De Tochten, 5-11-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5706, station Vlaardingen Centrum, 12-11-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5706, station Schenkel, 4-11-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5706, station Vlaardingen West, 12-11-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metro rijtuig 5707, ter hoogte van Breda onderweg naar Rotterdam, 27-4-2016, (foto: Marco Verzijl)
Metro rijtuig 5707, station Schiedam centrum, 14-4-2017, (foto: C. Scholte)
Metrorijtuig 5707, station Schiedam Nieuwland, 12-11-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5707, station Maassluis West, 12-11-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5707, station Nieuw Verlaat, 5-11-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5707, station Hoek van Holland Haven, 31-3-2023 (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5708, station Slotlaan, 18-5-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5708, station Graskruid, 4-11-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5708, station Maassluis, 12-11-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5708, station Schiedam Nieuwland, 12-11-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5708, station Eendrachtsplein, 7-12-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5708, station Zuidplein, 4-4-2023 (foto: J.W. Oudenaarden)
Metro rijtuig 5709 station Vlaardingen Oost, 28-9-2019, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5710, station De Terp, 23-4-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5710, station Capelsebrug, 18-5-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 57101, station Vlaardingen Centrum, 12-11-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5710, station Delfshaven, 7-12-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5710, station Romeynshof, 18-1-2022, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5711, station Hoek van Holland haven, 30-9-2019, (foto: Carel Scholte)
Metrorijtuig 5711, station Hoek van Holland haven, 30-9-2019, (foto: Carel Scholte)
Metro rijtuig 5711, station Meijersplein, 30-9-2018 ,(foto: Carel Scholte)
Metrorijtuig 5711, station Rhoon, 21-8-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5711, station Prinsenlaan, 5-11-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5711, Prins Alexanderlaan, 18-1-2022, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5712, metrostation Alexander, 26-3-2017, (foto: J. Dieterich)
Metrorijtuig 5712, station Kralingse Zoom, 18-5-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5712, station Alexander, 4-11-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5712, station Schenkel, 4-11-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5712, station Dijkzigt, 7-12-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5713, station Oosterflank, 5-11-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5713, station Eendrachtsplein, 7-12-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5714, station De Akkers, 21-8-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5714, interieur, 12-11-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5714, station Ambachtsland, 5-11-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5714, station Graskruid, 4-11-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5714, station Maassluis Steendijkpolder, 12-11-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5714, John Steinbeckpad, 18-1-2022, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5714, station Blaak, 11-3-2023 (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5715, station Vlaardingen Centrum, 12-11-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5715, station Nesselande, 5-11-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5716, station Maassluis, 12-11-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5716, station Schiedam Nieuwland, 12-11-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5716, station Coolhaven, 7-12-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5716, station Marconiplein, 7-12-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5716, station Romeynshof, 18-1-2022, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5717, station Hoek van Holland Haven, 31-3-2023 (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5718, station Spijkenisse Centrum, 21-8-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5718, station De Tochten, 5-11-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metro rijtuig 5719, station Maassluis Centrum, 30-9-2019 (foto: Carel Scholte)
Metrorijtuig 5719, station Blijdorp, 21-8-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5719, station Vlaardingen Oost, 12-11-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5719, station Hesseplaats, 5-11-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5719, station Maassluis Steendijkpolder, 12-11-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5719, station Eendrachtsplein, 7-12-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5719+5640, lijn D, metrostation Zuidplein, 05-10-2022, op weg naar Centraal Station, (foto: Ed Krebbers)
Metrorijtuig 5719, station Blaak, 11-3-2023 (foto: J.W. Oudenaarden)
Metr rijtuig 5720, station Hoek van Holland haven, 28-9-2019, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metro rijtuig 5720, station Vlaardingen Oost, 28-9-2019, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metro rijtuig 5720, station Maassluis Centrum, 30-9-2019 (foto: Carel Scholte)
Metrorijtuig 5720, station Vlaardingen Oost, 28-9-2019, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5720, station Oostplein, 18-5-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5720, station Schiedam Centrum, 31-3-2023 (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5721, station Binnenhof, 18-1-2022, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5721, overweg Kralingseweg, 4-4-2023 (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5721, traject Hoek van Holland Haven- Hoek van Holland Strand, 31-3-2023 (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5722, station Hesseplaats, 5-11-2021, (foto: J.W. Oudenaarden)
Metrorijtuig 5722, station De Terp Capelle aan den IJssel, 28-11-2022 (foto: J.W. Oudenaarden)