Toen rond 1880 de stoomtram in de Rotterdamse regio verscheen betrof dat twee interlokale verbindingen.
De Rotterdamsche Tramweg Maatschappij startte op 9-4-1881 de eerste lijn vanaf de Nieuwe Binnenweg naar het Lage Erf in Delfshaven welke lijn op 5 mei 1882 uiteindelijk met een verlenging aan weerszijden de passagiers vanaf de Van Oldenbarneveltstraat bij de Coolsingel via Delfshaven naar de Koemarkt in Schiedam bracht.
De IJsel Stoomtramweg Maatschappij werd op 17 augustus 1884 actief vanaf de Rotterdamsche Rijweg in Overschie en realiseerde een verbinding met het Hofplein in Rotterdam. Toen zich op 31 mei 1890 een dodelijk ongeval voordeed, verbood het gemeentebestuur van Rotterdam op Rotterdams gebied te rijden en stopte de lijn bij de Heulbrug, de grens tussen Overschie en Rotterdam. Het definitieve einde van deze lijn kwam op 2 augustus van dat jaar waarna de RTM de verbinding overnam en voortzette met een paardentram.
Hoe anders werden de vele dodelijke ongevallen op de lijn naar Schiedam beoordeeld, want deze lijn bleef actief tot 17 december 1906 toen de elektrische tram het overnam. Het dodental stond toen op 60!
Van de IJSM zijn helaas geen foto’s bekend, wel van de RTM naar Schiedam.
Ter gelegenheid van het 40-jarig regeringsjubileum van Koningin Wilhelmina in 1938 huurde de RET van de NTM in Friesland loc 12 en de rijtuigen 13 en 14. Daarmee werd een dienst verzorgd tussen het Marconiplein en de Koemarkt in Schiedam in de week van 31 augustus tot en met 6 september 1938.
Stoomloc 9 en rijtuigen, Van Oldenbarneveltstraat, 1898 (foto: coll. H.J.A. Duparc)
Stoomtramrijtuigen 8 en 15, Van Oldenbarneveltstraat, 1902 (foto: coll. R.G. Klomp)
Stoomtramrijtuig 60, Van Oldenbarneveltstraat, 1901
Stoomtramrijtuig serie 26-31, Van Oldenbarneveltstraat, 1901
Stoomtramrijtuig 31, Van Oldenbarneveltstraat, 1904
Stoomtramrijtuig ?, Van Oldenbarneveltstraat, 1905
Stoomtramrijtuig 80, Van Oldenbarneveltstraat, 1901
Stoomtramrijtuig 79, Van Oldenbarneveltstraat, 1901
Stoomloc en rijtuigen, Van Oldenbarneveltstraat, 1892
Stoomtramrijtuigen 31 en 77, Nieuwe Binnenweg-Mauritsweg, 1900
Stoomloc en rijtuigen, Nieuwe Binnenweg-Claes de Vrieselaan, 1900
Stoomloc en rijtuig 82, Remise Delfshaven, 1900
Paardentram 94 en stoomloc, Duyststraat, 1904
Paardentram 208 en stoomloc, Duyststraat, 1904
Stoomloc en rijtuigen, Lage Erf , 1903
Stoomloc en rijtuigen 79 en 30, Rotterdamschedijk Schiedam, 1906
Stoomloc en rijtuigen, Mathenesserdijk, 1906
Stoomtramrijtuig 82, ontspoord tussen Rotterdam en Schiedam, 22-1-1902
Stoomtramrijtuig 78, Rotterdamschedijk Schiedam, 1904
Stoomtramrijtuig 81, Rotterdamschedijk Schiedam, 1903
Stoomloc en rijtuigen, Rotterdamschedijk Schiedam, 1902
Stoomloc en rijtuigen, Koemarkt Schiedam, 1895
Stoomloc en rijtuigen, Koemarkt Schiedam, 1895
Stoomloc en rijtuigen, Koemarkt Schiedam, 1895
Stoomloc en rijtuigen, Koemarkt Schiedam, 1895
Stoomloc en rijtuigen, Koemarkt Schiedam, 1895
Stoomloc en rijtuigen, Koemarkt Schiedam, 1895
Stoomloc en rijtuigen, Koemarkt Schiedam, 1899
Stoomloc en rijtuigen, Koemarkt Schiedam, 1902
Stoomloc 6 en rijtuigen, Koemarkt Schiedam, 1893
Stoomloc en rijtuigen, Rotterdamschedijk Schiedam, 1906
NTM-stoomtram, Mathenesserdijk, tijdens Jubileum Feestweek, 31-8 t/m 6-9-1938 (foto: H.G. Hesselink)
NTM-stoomtram, Mathenesserdijk, tijdens Jubileum Feestweek, 31-8 t/m 6-9-1938 (foto: H.G. Hesselink)
NTM-stoomtram, Mathenesserdijk, tijdens Jubileum Feestweek, 31-8 t/m 6-9-1938 (foto: H.G. Hesselink)
NTM-stoomtram, Marconiplein, tijdens Jubileum Feestweek, 31-8 t/m 6-9-1938 (foto: G.J. de Swart)
NTM-stoomtram, Marconiplein, tijdens Jubileum Feestweek, 31-8 t/m 6-9-1938 (foto: H.G. Hesselink)
NTM-stoomtram, Marconiplein, 31-8-1938 (foto: Verz. H. Kaper)
NTM-stoomtram, Koemarkt Schiedam, 3-9-1938 (foto: Ir. S. Overbosch)
NTM-stoomtram, Koemarkt Schiedam, 3-9-1938 (foto: D.A. de Pater)
NTM-stoomtram, Rotterdamschedijk Schiedam, 3-9-1938 (foto: L. Stigter)
NTM-stoomtram, Marconiplein, 31-8-1938
NTM-stoomtram, Marconiplein, tijdens Jubileum Feestweek, 31-8 t/m 6-9-1938 (foto: H.G. Hesselink)