Schiedamsche Tramweg Maatschappij

Schiedam maakte officieel kennis met het openbaar vervoer toen op 3 juni 1847 de treindienst van Rotterdam naar Den Haag werd geopend. Naast Schiedam was ook Delft op die lijn een station toebedeeld.

Het duurde geruime tijd voor een tram in beeld kwam. De eerste plannen ontstonden in 1880 toen twee Rotterdamse kooplieden na hun aanvraag een concessie kregen waar zij echter geen gebruik van hebben gemaakt. In 1901 volgde wederom een aanvraag voor een concessie door de heer J.J. Vürtheim Gzn, die drie lijnen voorstelde; Station Schiedam-Koemarkt, Koemarkt-Hoofdplein en Emmaplein-Beursplein. De twee eerste lijnen werden als één lijn geëxploiteerd.

In de tussentijd was in 1882 de stoomtram van de RTM op de Koemarkt in Schiedam verschenen die het vervoer tussen Rotterdam en Schiedam verzorgde.

Voor de paardentram werd op 30 oktober 1901 de Schiedamsche Tramweg Maatschappij opgericht en de eerste lijn ging op 18 september 1902 van start. Voor de zes door Beijnes geleverde gesloten rijtuigen waren 20 paarden beschikbaar.  Een jaar later volgde de aflevering van 2 open rijtuigen. Een open goederenwagen die voor diverse doeleinden werd ingezet completeerde het geheel. De remise van de RTM aan de Hoofdstraat, op de plaats van de oude molen, was via een draaischijf bereikbaar. De keuze van de locatie was echter minder gelukkig omdat twee bruggen gepasseerd moesten worden. Daar die minder gelukkige plek voor de remise kon er bij verstoring van de dienstuitvoering niet vlot een extra rijtuig ingezet worden. De afstand op het drukste gedeelte tussen station en binnenstad was bescheiden, zodoende kozen veel mensen er voor om te voet te gaan als er niet vlot een tram aankwam. De enkelsporige smalspoorlijn (1000 mm) kende twee wisselplaatsen op de Koemarkt en de Lange Nieuwstraat.

Schiedam-4-1

Toch had de dienst niet het gewenste succes. In 1909 werd de bespanning overgenomen door de HIJSM. Een jaar later nam de RTM de dienstuitvoering en bespanning over. Gedurende de Eerste Wereldoorlog stegen de kosten onevenredig ten opzichte van de inkomsten. Uiteindelijk verdween de paardentram in Schiedam op 31 december 1917.

De historische Vereniging Schiedam heeft een uitgebreid artikel over de Schiedamse paardentram gepubliceerd: klik hier

Klik hier voor het artikel over de RTM
Klik hier voor het artikel over de Schielandse Tramweg Maatschappij
Klik hier voor het artikel over de IJsel Stoomtramweg Maatschappij

Klik hier voor foto’s van de Schiedamse Tramweg Maatschappij

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *