RTM/RETM paardentramfoto’s

De grootste onderneming in de Rotterdamse regio die een paardentram benutte voor het vervoer was de Rotterdamsche Tramweg Maatschappij (RTM). Vanaf 1 juni 1879 tot 7 april 1904 werd dit vervoermiddel door de RTM in Rotterdam en enkele randgemeenten ingezet. Na de overname door de Rotterdamsche Electrische Tramweg Maatschappij (RETM) per 7 april 1904, zou de paardentram successievelijk uit het straatbeeld verdwijnen. De laatste twee paardentramlijnen van Rotterdam betroffen de lijn naar Hillegersberg die op 5 juni 1923, toen de elektrische lijn 14 het hele traject ging berijden, verdween, en de lijn naar Overschie waar op 28 mei 1925 de motortram de taak overnam. Veel foto’s zijn afkomstig uit de verzameling van Casper van der Werf.

  10 comments for “RTM/RETM paardentramfoto’s

  1. Louis van Huut
    29 maart 2014 at 17:17

    Beste redactie,
    de prachtige winterse foto van paardentram 513 aan het Slagveld kan niet gemaakt zijn in 1910, in dat jaar was het nummer 403, daarna ca.1916 nummer 413 en in 1919 vernummerd in 513, buiten dienst in 1923, dus opname ca.1921
    Met vriendelijke groet,
    Louis

    • Ren√© van der Beek
      29 maart 2014 at 18:37

      Louis, dank voor je aanvullingen en verbeteringen. Zij zijn inmiddels verwerkt.
      groeten René

  2. Louis van Huut
    6 juni 2014 at 07:55

    Hallo René,

    Het jaartal bij foto 140, de 513 aan het Slagveld, is circa 1921 (ipv 1910): zie ook mijn reactie van 29 maart 2014;
    Op foto 160 staat motortram 503 (ipv 506) met paardentram 521; de 503 maakt een proefrit op 3 juli 1924
    Met vriendelijke groet,
    Louis

    • Ren√© van der Beek
      6 juni 2014 at 08:43

      Louis, Het complete bestand paardentrams is opnieuw geplaatst maar nu blijken enkele eerder gemaakte opmerkingen niet in het originele bestand te zijn verwerkt. Bij deze is de zaak weer rechtgetrokken.

  3. Joop Harmsen
    22 mei 2015 at 19:36

    Rene,
    De benaming van paadetram 93 op het Steiger is niet juist. Dit moet zijn Westnieuwland en Groote Markt. De winkel met het wapenschild is van Hofleverancier “Allan & Co” op dat moment handelend in fournituren, kleden en meubelfabriek aan de Goudsche Rijweg. Het standbeeld van Erasmus zou later naar de andere kant van de Groote Markt gaan en 180 graden worden gedraaid.

    • René van der Beek
      29 mei 2015 at 07:44

      Bedankt Joop, het is aangepast.
      René

  4. John Hennink
    20 november 2016 at 08:40

    Goede morgen
    Bij de foto van tram 71 staat dat het om de Goudsesingel zou gaan. Dat klopt niet: je ziet links het spoorviaduct en de Langebrug, dus dit is Couwenburgs Eiland.

    • René van der Beek
      21 november 2016 at 08:53

      We zien paardentramrijtuig 71 inderdaad rijden net voor de Langebrug na het passeren van het Boschje. En dat is zoals je terecht opmerkt het Couwenburgh’s eiland.
      Dank voor je opmerking, we passen het aan.

  5. John Hennink
    20 november 2016 at 08:57

    Paardentram 158 bevindt zich niet op het Beursplein, maar op de Geldersche Kade. De fotograaf heeft wel op het Beursplein gestaan.

    • René van der Beek
      21 november 2016 at 08:46

      Je hebt helemaal gelijk Henk. We passen het aan.
      Bedankt.

Geef een reactie