Infrastructuur RET(M)

INFRASTRUCTUUR

De materiële basisvoorwaarden om een tram te laten rijden zijn op zijn minst rails en een bovenleiding. Deze aspecten beschouwen wij in dit hoofdstuk als de infrastructuur; voorzieningen die niet alleen aangelegd moeten worden maar ook onderhouden en op zijn tijd vernieuwd. Tel daarbij op de wijzigingen in het lijnennet én de activiteiten van diverse gemeentelijke diensten en nutsbedrijven en het recept voor het dit hoofdstuk Infrastructuur is gereed.

In de diverse fotogalerij chronologische overzichten van activiteiten rond weg, spoor en bovenleiding voorzien van de elementaire informatie.

Daarnaast onderstaand ook een eerste aanzet van een overzicht in tabelvorm.

JAARMAANDLOCATIEBIJZONDERHEDEN
191012AelbrechtsbrugNieuwe brug
192311MathenesserdijkSpoor- en wegvernieuwing
192311ProvenierspleinSpoorvernieuwing
19242KreekwegAanleg dijklichaam voor nieuwe sporen
19243Schielandsch Hooge ZeedijkSpoorvernieuwing
19243Oostplein-OostmolenwerfSpoorvernieuwing
19244Nieuwe Binnenweg-EendrachtswegSpoorvernieuwing en verlegging
19246NoordblaakVernieuwing wegdek en kadeophoging
19262Lage Erfbrug-AIngebruikname nieuwe brug
192610HulpbrugTijdelijke nieuwe brug Koningshaven
19268VarkenoordschebrugNieuwe brug en sporen
19273BoompjesSpoorvernieuwing en verlegging
19277WillemsbrugNa opvijzeling en aanpassing
19296KoninginnebrugNieuwe bovenleiding
19296HofpleinSpoor- en wegvernieuwing
19298Hillevliet-PolderlaanSpoor- en wegvernieuwing
19302Hugo de Grootstraat-Lange WarandeVerzakking wegdek
19302Leuvehaven-VischmarktVerzakking wegdek
19302MathenesserdijkVerzakking wegdek
19302Oostzeedijk-OostmaaslaanVerzakking wegdek
19303Bergweg-SoetendaalschewegVerzakking wegdek
19304Stationsweg-DiergaardelaanVerzakking wegdek
19306Stationsweg-StationspleinVerzakking wegdek
19307Van der DuijnstraatVerzakking wegdek
19318MarconipleinVerzakking wegdek
193111Jan Kuijtenbrug (nieuwe)Aanleg bovenleiding
19322Straatweg-TivolibrugVerzakking wegdek
19329Jonker FransstraatSpoor- en wegvernieuwing
193211HavenstraatVerzakking wegdek
193211ParkkadeVerzakking wegdek
193211StationspleinVerzakking wegdek
193312G.J. de Jonghweg-ParksluizenNieuwe spooraanleg
193510HofpleinVerzakking wegdek
193510Middellandstraat, 2eVerzakking wegdek
19405/8Diverse locatiesHerstel oorlogsschade
19426SchiewegNieuw spoor aangelegd
19429SchiekadeNieuw spoor aangelegd
1943CoolsingelReconstructie sporen
19433Straat 55 (Admiraal de Ruyterweg)Aanleg nieuwe sporen
1948West-KruiskadeSpoor- en wegvernieuwing
1949Middellandstraat, 1e en 2eSpoor- en wegvernieuwing
1951Nieuwe BinnenwegSpoor- en wegvernieuwing
1951Claes de Vrieselaan-MathenesserwegSpoorvernieuwing
19513Coolsingel-HofpleinSpoorvernieuwing
19533HofpleinSpoorvernieuwing
19543WeenaAanleg nieuwe sporen
19549StationspleinAanleg nieuwe sporen
19565Avenue Concordia-VoorschoterstraatAanleg luseindpunt
19566HofpleinSpoorvernieuwing
19569Floris VersterlaanAanleg tijdelijk spoor
195610Katshoek-PompenburgSpoorvernieuwing
19571CeintuurbaanAanleg hulpspoor
19582Beukelsdijk-HeemraadssingelSpoor- en wegvernieuwing
19593MathenesserdijkSpoorvernieuwing
19597WalenburgerwegSpoor- en wegvernieuwing
19598Witte de Withstraat-EendrachtswegSpoor- en wegvernieuwing
19606CrooswijksestraatSpoor- en wegvernieuwing
19608Kleiweg-BergpolderpleinAanleg nieuwe sporen
19614MauritswegReconstructie en nieuwe sporen
196111OudedijkSpoor- en wegvernieuwing
196111WeenaReconstructie ivm metrobouw
19636SpaansebochtGeluidsproeven ivm metrobouw
196310Verlengde WillemsbrugAanleg nieuwe weg en sporen
196312EendrachtspleinSpoor- en wegvernieuwing
196312WeenaAanleg kopspooreindpunt
196312StationspleinReconstructie ivm metrobouw
19643WeenaReconstructie ivm metrobouw
196510AelbrechtspleinReconstructie naar kopeindpunt
19666Droogleever FortuynpleinSpoorvernieuwing
196610BeukendaalAanleg nieuwe sporen
196612WeenaReconstructie ivm metrobouw
19671SpinozawegAanleg nieuwe sporen
19674s-GravenwegSpoorvernieuwing
19679Coolsingel-Schiedamsevest-BlaakReconstructie ivm metrobouw
19679SchiedamsewegReconstructie weg en sporen

Klik hier voor de foto’s uit de periode 1879-1939
Klik hier voor de foto’s uit de periode 1940-1959
Klik hier voor de foto’s uit de periode 1960-1963
Klik hier voor de foto’s uit de periode 1964-1967
Klik hier voor de foto’s uit de periode 1968-1999
Klik hier voor de foto’s uit de periode 2000-2016

Related Images:

  2 comments for “Infrastructuur RET(M)

  1. Wim Verduijn
    1 april 2016 at 21:49

    Bij foto RET infrastructuur periode 1940-1959:
    Reconstructie sporen Coolsingel, aanhangrijtuig 1009 lijn 2 ca 1943. Dit jaar kan volgens mij niet goed zijn. De witte strepen ontbreken op de bufferbalk van het aanhangrijtuig. Verder is een reclame van Coca Cola zichtbaar. Dit is pas vanaf 1951.

    • René van der Beek
      2 april 2016 at 07:33

      Helemaal mee eens waar het de Coolsingel betreft.
      Gelet op o.a. een foto van een reconstructie van het Hofplein, zullen we het op 1951 houden, tot eventuele verdere informatie beschikbaar komt.
      De foto van Hans Kaper van aanhangrijtuig 1401 op het Weena is, zeker weten, het Weena en niet de Vismarkt.
      Niet alleen geeft de maker dit zelf aan, ook zijn er voldoende andere foto’s om te bewijzen dat het hier de opstelplaats van voetbaltrams op het Weena betreft.
      Wat de Vismarkt op zich betreft, na het verdwijnen van de oude (Zee)Vischmarkt, werd ook de naam in 1942 ingetrokken.
      Wel zijn veel Rotterdammers dat voormalige stukje Blaak Vismarkt blijven noemen.

Geef een reactie