Railvervoer

DATUM LIJN LIJNENLOOP LIJNINFO REMISE BIJZONDERHEDEN
13-3-1907 5 Ingesteld: Oudedijk (kopeindpunt bij Hoflaan) – Oudedijk – Brouwersstraat – Helenastraat – Goudsche Rijweg (terug: Goudsche Rijweg – Alettastraat – Koenenstraat – Kettingstraat – Oudedijk) – Hugo de Grootstraat – Sint Janstraat – Achterklooster – Kipstraat – Kaasmarkt – Boerenvischmarkt – Moriaanstraat – Moriaansplein (terug: Moriaansplein – Lamsteeg – Kaasmarkt) – Westnieuwland – Beursplein – Noordblaak – Zeevischmarkt – Leuvehaven w.z. – Witte Leeuwensteeg – Karrensteeg – Van Hogendorpsplein – Coolsingel – Kruiskade – West-Kruiskade – 1e Middellandstraat – Middellandplein – 2e Middellandstraat – 2e Middellandstraat (kopeindpunt bij Heemraadssingel) lijnkleur: wit. Deze lijn heeft geen paardentramlijn als voorganger gehad. Delfshaven (Nieuwe Binnenweg),   
16-9-1911 5 Verlengd, volledig traject is nu: Oudedijk (kopeindpunt bij Hoflaan) – Oudedijk – Brouwersstraat – Helenastraat – Goudsche Rijweg (terug: Goudsche Rijweg – Alettastraat – Koenenstraat – Kettingstraat – Oudedijk) – Hugo de Grootstraat – Sint Janstraat – Achterklooster – Kipstraat – Kaasmarkt – Boerenvischmarkt – Moriaanstraat – Moriaansplein (terug: Moriaansplein – Lamsteeg – Kaasmarkt) – Westnieuwland – Beursplein – Noordblaak – Zeevischmarkt – Leuvehaven w.z. – Witte Leeuwensteeg – Karrensteeg – Van Hogendorpsplein – Coolsingel – Kruiskade – West-Kruiskade – 1e Middellandstraat – Middellandplein – 2e Middellandstraat – Vierambachtsstraat – Van Heusdestraat – G.J. Mulderstraat (terug: G.J. Mulderstraat – Vierambachtsstraat).      
10-6-1921 5 Verlegd: richting G.J. Mulderstraat rechtstreeks Oudedijk – Vlietlaan – Goudsche Rijweg in plaats van Oudedijk – Brouwersstraat – Helenastraat – Goudsche Rijweg.      
15-6-1921 5 Verlegd: richting Oudedijk rechtstreeks Goudsche Rijweg – Vlietlaan – Oudedijk in plaats van Goudsche Rijweg – Alettastraat – Koenenstraat – Kettingstraat – Oudedijk.. De bij deze wijziging overbodig geworden trajectgedeelten worden meteen opgebroken    
3-5-1927 5 Tijdelijk verlegd: in verband met spoorvernieuwing Kruiskade via Coolsingel – Van Oldenbarneveltstraat – Mauritsweg (terug: Mauritsweg – Aert van Nesstraat – Coolsingel) – Nieuwe Binnenweg – Mathenesserlaan – ’s-Gravendijkwal – 1e Middellandstraat. Bogen Mathenesserlaan – ’s-Gravendijkwal zijn speciaal voor deze omleiding aangelegd.    
29-6-1927 5 Normaal traject via Coolsingel – Kruiskade – West-Kruiskade – 1e Middellandstraat hersteld.      
1-5-1929 5 Westelijk traject gewijzigd, volledig traject is nu: Oudedijk (kopeindpunt bij Hoflaan) – Oudedijk – Vlietlaan – Goudsche Rijweg – Hugo de Grootstraat – Sint Janstraat – Achterklooster – Kipstraat – Kaasmarkt – Boerenvischmarkt – Moriaanstraat – Moriaansplein (terug: Moriaansplein – Lamsteeg – Kaasmarkt) – Westnieuwland – Beursplein – Noordblaak – Zeevischmarkt – Leuvehaven w.z. – Witte Leeuwensteeg – Karrensteeg – Van Hogendorpsplein – Coolsingel – Van Oldenbarneveltstraat – Mauritsweg – Nieuwe Binnenweg (terug: Nieuwe Binnenweg – Eendrachtsweg – Witte de Withstraat – Schiedamschesingel – Van Hogendorpsplein) – Mathenesserlaan – Mathenesserplein – Mathenesserbrug – Mathenesserdijk – P.C. Hooftplein – Huygensstraat – Spangen (Spartastraat) (terug: Spartastraat – Coornhertstraat – Brederodestraat – Huygensstraat). Met deze wijziging vervalt traject  Kruiskade – G.J. Mulderstraat. Dit wordt nu onderdeel van nieuwe lijn 16.    
1-12-1929 5 Verlegd: Vlietlaan – Vlietkade – Gedempte Slaak (terug: Gedempte Slaak – Vlietstraat – Weteringstraat – Vlietlaan) – Oostplein – Nieuwe Haven n.z. – Groenendaal – Boerensteiger – Middensteiger – Westnieuwland in plaats van Vlietlaan – Goudsche Rijweg – Hugo de Grootstraat – Sint Janstraat – Achterklooster – Kipstraat – Kaasmarkt – Boerenvischmarkt – Moriaanstraat – Moriaansplein (terug: Moriaansplein – Lamsteeg – Kaasmarkt) – Westnieuwland.      
27-10-1930 5 Verlegd: richting Spangen via Zeevischmarkt – Soetensteeg – Boymansstraat – Van Hogendorpsplein in plaats van Zeevischmarkt – Leuvehaven w.z. – Witte Leeuwensteeg – Karrensteeg – Van Hogendorpsplein.      
13-3-1933 5 Tijdelijk verlegd: in verband met afbraak panden hoek Leuvehaven w.z./Soetensteeg/Schiedamschedijk richting Spangen via Zeevischmarkt – Leuvehaven w.z. – Witte Leeuwensteeg – Karrensteeg – Van Hogendorpsplein.      
1-4-1933 5 Ingekort: tot traject Oudedijk – Mathenesserplein (kopeindpunt).  Traject Mathenesserplein – Spangen vervalt hiermee.    
3-7-1933 5 Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden bestrating Witte de Withstraat richting Oudedijk via Nieuwe Binnenweg – Mauritsweg – Aert van Nesstraat – Coolsingel – Van Hogendorpsplein.      
3-8-1933 5 Richting Oudedijk normaal traject via Nieuwe Binnenweg – Eendrachtsweg – Witte de Withstraat – Schiedamschesingel – Van Hogendorplein hersteld.      
6-8-1933 5 Richting Mathenesserplein normaal traject via Zeevischmarkt – Soetensteeg – Boymansstraat – Van Hogendorpsplein hersteld.      
23-4-1935 5 Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden bestrating Coolsingel vóór ziekenhuis richting Mathenesserplein tijdelijk verlegd via Van Hogendorpsplein – Schiedamschesingel – Witte de Withstraat – Eendrachtsweg – Nieuwe Binnenweg.      
4-5-1935 5 Om 12.00 uur richting Mathenesserplein normaal traject via Van Hogendorpsplein – Coolsingel – Van Oldenbarneveltstraat – Mauritsweg – Nieuwe Binnenweg hersteld.      
12-6-1935 5 Sporensituatie Zeevischmarkt gewijzigd. Mogelijk gemaakt door sloop van visafslag ter plaatse. Het hele sporenbeloop, inclusief knik bij Leuvehaven w.z. vervalt hiermee.    
1-7-1936 5 Westelijk traject gewijzigd, volledig traject is nu: Oudedijk (kopeindpunt bij Hoflaan) – Oudedijk – Vlietlaan – Vlietkade – Gedempte Slaak (terug: Gedempte Slaak – Vlietstraat – Weteringstraat – Vlietlaan) – Oostplein – Nieuwe Haven n.z. – Groenendaal – Boerensteiger – Middensteiger – Westnieuwland – Beursplein – Noordblaak – Zeevischmarkt – Soetensteeg – Boymansstraat – Van Hogendorpsplein – Coolsingel – Kruiskade – West-Kruiskade – 1e Middellandstraat – Middellandplein – 2e Middellandstraat – Vierambachtsstraat – Mathenesserplein – Mathenesserbrug – Mathenesserdijk – P.C. Hooftplein – Huygensstraat – Spangen (Spartastraat) (terug: Spartastraat – Coornhertstraat – Brederodestraat – Huygensstraat).  Traject Van Hogendorpsplein – Mathenesserplein vervalt hiermee, gedeelte Mathenesserlaan bij Nieuwe Binnenweg – Mathenesserplein (weer) bediend door lijn 11.    
7-7-1938 5 Verlengd, volledig traject is nu: ’s-Gravenweg (kopeindpunt bij Esschenlaan) – ’s-Gravenweg – Oudedijk – Vlietlaan – Vlietkade – Gedempte Slaak (terug: Gedempte Slaak – Vlietstraat – Weteringstraat – Vlietlaan) – Oostplein – Nieuwe Haven n.z. – Groenendaal – Boerensteiger – Middensteiger – Westnieuwland – Beursplein – Noordblaak – Zeevischmarkt – Soetensteeg – Boymansstraat – Van Hogendorpsplein (terug: Van Hogendorpsplein – Karrensteeg – Witte Leeuwensteeg – Zeevischmarkt) – Coolsingel – Kruiskade – West-Kruiskade – 1e Middellandstraat – Middellandplein – 2e Middellandstraat – Vierambachtsstraat – Mathenesserplein – Mathenesserbrug – Mathenesserdijk – P.C. Hooftplein – Huygensstraat – Spangen (Spartastraat) (terug: Spartastraat – Coornhertstraat – Brederodestraat – Huygensstraat).      
10-5-1940 5 in verband met oorlogshandelingen wordt het gehele tramverkeer rond 7.30 uur tot nader order gestaakt.      
14-9-1940 5 Ingesteld: Schieweg (kopeindpunt bij Gordelweg) – Schieweg – Heulbrug – Walenburgerweg – Spoorsingel w.z. – Provenierssingel z.z. (terug n.z.) – Schiekade w.z. – Slagveld – Coolsingel – Kruiskade – West-Kruiskade – 1e Middellandstraat – Middellandplein – 2e Middellandstraat – Vierambachtsstraat – Mathenesserplein – Mathenesserbrug – Mathenesserdijk – P.C. Hooftplein – Huygensstraat – Spangen (Spartastraat) (terug: Spartastraat – Coornhertstraat – Brederodestraat – Huygensstraat).   Delfshaven (Nieuwe Binnenweg).  
19-4-1941 5   Verlegd: via hulpsporen in verband met sloop Heulbrug.    
1-5-1942 5   Kleine wijziging: sporen Schieweg tussen Vlaggemanstraat en Bergweg/Walenburgerweg (voormalige Heulbrug) naar het midden verlegd.    
13-9-1942 5       in verband met beperking stroomverbruik wordt dienst op zon- en feestdagen gestaakt.
20-9-1942 5 Verlegd: Schieweg – Schiekade – Slagveld in plaats van Schieweg – Walenburgerweg – Spoorsingel w.z. – Provenierssingel z.z. (terug n.z.) – Schiekade w.z. – Slagveld.      
2-11-1942 5 Verlegd: Slagveld – Diergaardelaan – Stationsweg – Stationsplein – Kruisstraat – Kruiskade in plaats van Slagveld – Coolsingel – Kruiskade.      
31-3-1943 5 Tijdelijk ingekort: ’s middags als gevolg bombardement omgeving Marconiplein tot traject Schieweg – G.J. Mulderstraat (lustraject Vierambachtsstraat – Van Heusdestraat – G.J. Mulderstraat – Vierambachtsstraat).      
1-4-1943 5 Normaal traject Schieweg – Spangen hersteld.      
20-6-1943 5 Verlegd: richting Spangen via nieuwe Kruisstraat.      
25-6-1943 5 Verlegd: richting Schieweg via nieuwe Kruisstraat.      
30-8-1943 5 Verlegd: via nieuwe Stationsweg.      
14-9-1944 5 Beperking exploitatie: in verband met stroombesparing wordt op maandag t/m vrijdag niet gereden van 10.00 tot 16.00 uur. Op zaterdag en zondag gelden analoge beperkingen.      
8-10-1944 5 Beperking exploitatie: in verband met stroombesparing wordt niet meer gereden op zon- en feestdagen.      
14-10-1944 5 Beperking exploitatie: in verband met stroombesparing wordt op maandag t/m zaterdag nog slechts gereden tijdens spitsuren.      
10-11-1944 5 Alle tramdiensten gestaakt in verband met razzia’s op mannelijk bevolking van Rotterdam en Schiedam.      
13-11-1944 5 Alle tramdiensten hervat tijdens spitsuren.      
29-11-1944 5 Beperking exploitatie: in verband met stroombesparing wordt nog uitsluitend gereden tijdens het ochtendspitsuur.      
1-12-1944 5 Algehele staking tramdiensten. Het net blijft wel onder spanning staan. Er rijden nog enkele trams t.b.v. voedselvoorziening.      
17-6-1946 5 Heringesteld: Schieweg (kopeindpunt bij Gordelweg) – Schieweg – Schiekade – Hofplein – Stationsweg – Kruisstraat – Kruiskade – Mauritsweg – Eendrachtsweg – Scheepstimmermanslaan – Van Vollenhovenstraat – Westplein – Westerstraat – Willemsplein (eindpuntlus).   Delfshaven (Nieuwe Binnenweg)  
7-7-1947 5     Hillegersberg (Kootsekade)  
19-7-1947 5 Tijdelijk verlegd: in verband met aanleg collecteur-riool door binnenstad via hulpsporen Kruisstraat. Wanneer deze verlegging weer ongedaan is gemaakt is niet bekend.    
3-6-1948 5 Verlegd: via nieuwe sporen Hofplein.      
10-3-1949 5 Verlegd: richting Willemsplein via nieuwe sporen Kruisstraat.      
11-3-1949 5 Verlegd: richting Schieweg via nieuwe sporen Kruisstraat.      
1-7-1951 5 Verlegd: via circuit Hofplein.      
1-2-1953 5 Westelijk traject tijdelijk gewijzigd: in verband met overlast Watersnoodramp Schieweg – normaal traject tot Mauritsweg bij Nieuwe Binnenweg, vervolgens via Nieuwe Binnenweg – Mathenesserlaan – Mathenesserplaan (overloopwissel bij Nieuwe Binnenweg).      
2-2-1953 5 Vanaf 10.00 uur normaal traject Schieweg – Willemsplein hersteld.      
19-10-1954 5 Verlegd: Weena – nieuwe Stationsplein – Kruisplein – Mauritsweg in plaats van Weena – Stationsweg – Karel Doormanstraat – Kruiskade – Mauritsweg.      
26-4-1960 5 Verlegd: in verband met voorbereidende werkzaamheden metro-aanleg eindpuntlus Willemsplein vervangen door kopeindpunt.  T.b.v. extra spitsdiensten wordt lus via Maasstraat – Willemskade – Willemsplein in gebruik genomen.    
25-5-1960 5 Verlegd: via nieuwe sporen Kruisplein.      
21-6-1960 5 Verlegd: via nieuwe sporen Mauritsweg.      
21-9-1961 5 Verlegd: in verband met metro-aanleg sporen Weena nabij Hofplein.      
8-3-1962 5 Verlegd: in verband met metro-aanleg via trambrug Hofplein bij Weena.      
2-2-1964 5 Verlegd: via nieuwe sporencomplex op kruising Mauritsweg/Nieuwe Binnenweg/Eendrachtsplein.      
28-2-1964 5 Tijdelijk verlegd: in verband met metro-aanleg richting Schieweg via Stationsplein z.z.      
5-3-1964 5 Tijdelijk verlegd: in verband met metro-aanleg richting Willemsplein via Stationsplein z.z.      
14-3-1964 5 Tijdelijk verlegd: in verband met metro-aanleg tijdens dit weekeinde via Hofplein – Pompenburg – Goudsesingel – Groenendaal – Blaak – Coolsingel – Van Oldenbarneveltstraat – Mauritsweg – Kruisplein – Stationsplein – Kruisplein. Deze weekend-verlegging vindt plaats omdat de trambrug (alsook de ernaast gelegen verkeersbrug) nabij het Hofplein tijdelijk verwijderd dienen te worden in verband met transport van tunneldelen t.b.v. metrotunnel.    
21-3-1964 5 Tijdelijk verlegd: in verband met metro-aanleg tijdens dit weekeinde via Hofplein – Pompenburg – Goudsesingel – Groenendaal – Blaak – Coolsingel – Van Oldenbarneveltstraat – Mauritsweg – Kruisplein – Stationsplein – Kruisplein. Deze weekend-verlegging vindt plaats omdat de trambrug (alsook de ernaast gelegen verkeersbrug) nabij het Hofplein tijdelijk verwijderd dienen te worden in verband met transport van tunneldelen t.b.v. metrotunnel.    
29-12-1964 5 Kleine verlenging: kopspoor Willemsplein enigszins verlengd.  Hierdoor kunnen er daar nu twee wagens worden opgesteld.    
27-2-1966 5 Verlegd: richting Willemsplein wordt trambrug nabij Hofplein vervangen door hulpsporen.      
6-3-1966 5 Verlegd: richting Schieweg wordt trambrug nabij Hofplein vervangen door hulpsporen.      
24-9-1966 5 Verlegd: via nieuwe sporen Weena bij Hofplein. Deze nieuwe sporen vervangen hulpsporen die in gebruik werden genomen na verwijdering van trambrug.    
13-10-1966 5 Tijdelijk verlegd: richting Willemsplein via hulpspoor Weena bij Lijnbaan. Dit in verband met bouw voetgangerstunnel onder Weena bij Lijnbaan.    
22-10-1966 5 Tijdelijk verlegd: richting Schieweg via hulpspoor Weena bij Lijnbaan. Dit in verband met bouw voetgangerstunnel onder Weena bij Lijnbaan.    
10-11-1966 5 Normaal traject via Stationsplein hersteld. Hersteld is dus de sporensituatie zoals die tot begin 1964 in gebruik was. Hulpsporen en bovenleiding Stationsplein z.z. worden direct verwijderd.    
12-12-1966 5 Verlegd: via nieuw circuit Hofplein.      
23-12-1966 5 Verlegd: in verband met bouw voetgangerstunnel richting Schieweg via trambrug Weena bij Lijnbaan. Dit betreft dezelfde trambrug die tussen 1962 en 1966 nabij het Hofplein in gebruik was.    
30-12-1966 5 Verlegd: in verband met bouw voetgangerstunnel richting Willemsplein via trambrug Weena bij Lijnbaan. Dit betreft dezelfde trambrug die tussen 1962 en 1966 nabij het Hofplein in gebruik was.    
16-2-1967 5 Verlegd: op werkdagen tijdens de avondspits rijden alle diensten via lustraject Westerstraat – Maasstraat – Willemskade – Willemsplein – Westerstraat.  Gedurende die tijd vervalt kopeindpunt.    
1-5-1967 5 Verlegd: trambrug Weena bij Lijnbaan buiten dienst gesteld.      
18-7-1967 5 Ingekort: tot kopeindpunt Schieweg bij Abraham Kuyperlaan. Hiervoor is een nieuw overloopwissel gelegd.Inkorting in verband met verlenging sporen richting Schiebroek en bouw tramviaduct in het kader hiervan.Sporen en bovenleiding Schieweg tussen Gordelweg en Abraham Kuyperlaan worden meteen verwijderd.    
10-2-1968 5     Kralingen (Oostzeedijk)   
16-12-1968 5 Kleine wijziging: kopeindpunt Willemsplein vervangen door lustraject Westerstraat – Maasstraat – Willemskade – Willemsplein – Westerstraat.  Dit betreft reeds bestaande lus die al tijdens avondspits in gebruik was. Kopspoor en bovenleiding worden medio 1969 opgebroken.    
25-1-1969 5 Verlengd: Schiebroek (Larikslaan) – Kastanjesingel w.z. –  Kastanjeplein o.z. – Wilgenplaslaan (terug: Wilgenplaslaan – Meidoornsingel o.z. – Larikslaan) – Melanchtonweg – G.K. van Hogendorpweg – tramviaduct – Schieweg – Schiekade – Hofplein – Weena – Stationsplein – Kruisplein – Mauritsweg – Eendrachtsplein – Eendrachtsweg – Scheepstimmermanslaan – Van Vollenhovenstraat – Westplein – Westerstraat – Maastraat – Willemsplein (terug: Willemsplein – Westerstraat). Overloopwissel Schieweg bij Abraham Kuyperlaan blijft intact. Hillegersberg (Kootsekade)  
1-11-1969 5 Kleine wijziging: sporen Willemskade en Willemsplein enigszins verlegd.  Ook wordt standplaats Willemsplein uitgebreid met opstelspoor. Het spoor op Willemskade ligt nu op vrije baan.    
2-8-1971 5 Kleine wijziging: Met ingang van deze datum wordt richting Willemsplein op Stationsplein via ander haltespoor gereden.      
6-1-1973 5 Westelijk traject tijdelijk gewijzigd: in verband met werkzaamheden Eendrachtsweg bij Westzeedijk gedurende deze dag Schiebroek – normaal traject – Eendrachtsplein, vervolgens Nieuwe Binnenweg – Heemraadsplein (terug: Heemraadsplein – Heemraadstraat – Korenaarstraat – Nieuwe Binnenweg).      
13-1-1973 5 Westelijk traject tijdelijk gewijzigd: in verband met werkzaamheden Eendrachtsweg bij Westzeedijk gedurende deze dag Schiebroek – normaal traject – Eendrachtsplein, vervolgens Nieuwe Binnenweg – Heemraadsplein (terug: Heemraadsplein – Heemraadstraat – Korenaarstraat – Nieuwe Binnenweg).      
20-1-1973 5 Westelijk traject tijdelijk gewijzigd: in verband met werkzaamheden Eendrachtsweg bij Westzeedijk gedurende deze dag Schiebroek – normaal traject – Eendrachtsplein, vervolgens Nieuwe Binnenweg – Heemraadsplein (terug: Heemraadsplein – Heemraadstraat – Korenaarstraat – Nieuwe Binnenweg).      
7-4-1973 5 Westelijk traject tijdelijk gewijzigd: in verband met werkzaamheden Eendrachtsweg bij Westzeedijk gedurende deze dag Schiebroek – normaal traject – Eendrachtsplein, vervolgens Nieuwe Binnenweg – Heemraadsplein (terug: Heemraadsplein – Heemraadstraat – Korenaarstraat – Nieuwe Binnenweg).      
14-4-1973 5 Westelijk traject tijdelijk gewijzigd: in verband met werkzaamheden Eendrachtsweg bij Westzeedijk gedurende deze dag Schiebroek – normaal traject – Eendrachtsplein, vervolgens Nieuwe Binnenweg – Heemraadsplein (terug: Heemraadsplein – Heemraadstraat – Korenaarstraat – Nieuwe Binnenweg).      
5-6-1973 5 Verlegd: richting Willemsplein via middenspoor Eendrachtsplein in plaats van westelijke.      
18-7-1973 5 Tijdelijk verlegd: richting Schiebroek via oostelijke spoor Kruisplein.      
31-7-1973 5 Richting Schiebroek weer via normale doorgaande spoor Kruisplein.      
30-9-1973 5 Verlegd: via nieuw kruisingscomplex Eendrachtsweg/Scheepstimmermanslaan/Vasteland/Westzeedijk.      
25-6-1976 5 Tijdelijk verlegd: in verband met aanleg oost-westlijn via hulpsporen Eendrachtsplein o.z.      
29-4-1977 5 Kleine wijziging: richting Willemsplein via nieuw spoor Weena.      
13-9-1978 5 Teruggelegd: richting Willemsplein via Eendrachtsplein (spoor weer in het midden).      
20-9-1978 5 Teruggelegd: richting Schiebroek via Eendrachtsplein (spoor weer in het midden)      
16-3-1985 5 Tijdelijk verlegd: in verband met instortingsgevaar bouwvalling pand Mauritsweg via Stationsplein – Weena – Hofplein – Coolsingel – Van Oldenbarneveltplaats – Van Oldenbarneveltstraat – Mauritsweg.      
29-3-1985 5 Vanaf 12.00 uur normaal traject via Stationsplein – Kruisplein – Mauritsweg hersteld.      
26-9-1986 5 Kleine wijziging: in verband met bouw luifel en nieuwe kaartverkoop/informatieruimte Stationsplein richting Schiebroek tijdelijk via haltespoor lijnen 1, 3 en 7.      
28-10-1986 5 Richting Schiebroek weer via eigen haltespoor Stationsplein.      
15-11-1987 5 Tijdelijk verlegd: richting Schiebroek via hulpsporen Schiekade bij spoorwegviaduct.      
22-11-1987 5 Tijdelijk verlegd richting Willemsplein. Dit in verband met verlaging van het spoorwegviaduct in verband met bouw Willemsspoortunnel.      
21-5-1989 5 Verlegd: via nieuwe onderdoorgang spoorwegviaduct Schiekade.Buiten dienst gesteld hulpsporen en bovenleiding worden meteen verwijderd.      
26-2-1990 5 Tijdelijk ingekort: in verband met wateroverlast tot traject Schiebroek – Westerstraat (driehoek Maasstraat).      
28-2-1990 5 Normaal traject Schiebroek – Willemsplein hersteld.      
27-6-1992 5 Tijdelijk verlegd: in verband met spoorvernieuwing kruising Westzeedijk/Eendrachtsweg vanaf 23.00 uur traject Schiebroek – normaal traject – Mauritsweg – Van Oldenbarneveltstraat – Van Oldenbarneveltplaats – Coolsingel – Churchillplein – Blaak – Keizerstraat – Nieuwstraat – Ds. Jan Scharpstraat – Blaak – Station Blaak (terug: Blaak – Nieuwstraat). Op 28-06 pendelen bussen tussen Stationsplein en Willemsplein.    
29-6-1992 5 Normaal traject Schiebroek – Willemsplein hersteld.      
8-5-1993 5 Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden tramviaduct vanaf 19.00 uur tijdelijk traject Diergaarde Blijdorp (Van Aerssenlaan) – Van Aerssenlaan – Stadhoudersweg – Stadhoudersplein – Bergselaan – bestaand traject – Willemsplein.      
10-5-1993 5 Normaal traject Schiebroek – Willemsplein hersteld.      
15-5-1993 5 Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden tramviaduct vanaf 19.00 uur tijdelijk traject Diergaarde Blijdorp (Van Aerssenlaan) – Van Aerssenlaan – Stadhoudersweg – Stadhoudersplein – Bergselaan – bestaand traject – Willemsplein.      
17-5-1993 5 Normaal traject Schiebroek – Willemsplein hersteld.      
25-6-1993 5 Tijdelijk verlegd: in verband met verscherpte bewaking Turks consulaat Eendrachtsweg via Mauritsweg – Van Oldenbarneveltstraat – Van Oldenbarneveltplaats – Coolsingel – Churchillplein – Schiedamsedijk – Vasteland – Scheepstimmermanslaan.      
30-6-1993 5 Normaal traject via Mauritsweg – Eendrachtsplein – Eendrachtsweg – Scheepstimmermanslaan hersteld.      
1-10-1993 5 Tijdelijk verlegd: in verband met verwijderen oude spoorwegviaduct Schiekade vanaf 19.00 uur traject Schiebroek – normaal traject – Schiekade – Provenierssingel – traject lijn 9 – Claes de Vrieselaan – Heemraadsplein – route lijn 4 – Eendrachtsplein – normaal traject – Willemsplein.      
4-10-1993 5 Normaal traject Schiebroek – Willemsplein hersteld.      
22-8-1994 5     Exploitatie vanuit remise Kralingen (Oostzeedijk) in plaats van remise Hillegersberg.  
9-1-1995 5     Enkele diensten worden van maandag t/m vrijdag geëxploiteerd vanuit remise Hillegersberg (Kootsekade). Overige diensten op die dagen, alsook diensten op zaterdag en zondag worden normaal geëxploiteerd vanuit remise Kralingen.  
20-8-1995 5     Volledige exploitatie vanuit remise Hillegersberg (Kootsekade).  
14-1-1996 5 Tijdelijk verlegd: in verband met spoorwerkzaamheden Hofplein gedurende deze dag traject Schiebroek – normaal traject – Schiekade – Provenierssingel n.z. (terug z.z.) – Stationssingel – Walenburgerweg – Bentinckplein – Bentincklaan – Diergaarde Blijdorp (eindpuntlus Van Aerssenlaan).      
24-3-1996 5 Tijdelijk verlegd: in verband met spoorwerkzaamheden Hofplein gedurende deze dag traject Schiebroek – normaal traject – Schiekade – Provenierssingel n.z. (terug z.z.) – Stationssingel – Walenburgerweg – Bentinckplein – Bentincklaan – Diergaarde Blijdorp (eindpuntlus Van Aerssenlaan)      
2-6-1996 5     Exploitatie vanuit remise Kralingen (Oostzeedijk) in plaats van remise Hillegersberg.  
26-8-1996 5     Exploitatie vanuit remise Hillegersberg (Kootsekade) in plaats van remise Kralingen.  
28-3-1998 5 Kleine wijziging: in verband met slechte staat van boog Weena – Schiekade tijdelijk via spoor lijnen  7 en 20 op Weena.      
5-4-1998 5 Teruggelegd via eigen spoor Weena.      
8-6-1998 5     Op zon- en feestdagen exploitatie vanuit remise Kralingen (Oostzeedijk). Overige dagen vanuit remise Hillegersberg.  
20-7-1998 5     in verband met renovatie remise Hillegersberg tijdelijk gehele exploitatie vanuit remise Kralingen (Oostzeedijk).  
7-9-1998 5     Volledige exploitatie vanuit remise Hillegersberg (Kootsekade).  
13-11-1999 5 Tijdelijk verlegd: in verband met spoorvernieuwing Eendrachtsweg vanaf 18.00 uur via Mauritsweg – Van Oldenbarneveltstraat – Van Oldenbarneveltplaats – Coolsingel – Churchillplein – Schiedamsedijk – Vasteland – Scheepstimmermanslaan.      
15-11-1999 5 Normaal traject via Mauritsweg – Eendrachtsplein – Eendrachtsweg – Scheepstimmermanslaan hersteld.      
25-8-2000 5 Tijdelijk verlegd: in verband met spoorvernieuwing Eendrachtsplein vanaf 22.00 uur via Mauritsweg – Van Oldennbarneveltstraat – Van Oldenbarneveltplaats – Coolsingel – Churchillplein – Schiedamsedijk – Vasteland – Scheepstimmermanslaan.      
28-8-2000 5   Teruggelegd: via Mauritsweg – Eendrachtsplein – Eendrachtsweg – Scheepstimmermanslaan.    
24-11-2002 5 Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden Eendrachtsplein gedurende deze dag via Mauritsweg – Van Oldenbarneveltstraat – Van Oldenbarneveltplaats – Coolsingel – Churchillplein – Schiedamsedijk – Vasteland – Scheepstimmermanslaan.      
15-2-2003 5 Tijdelijk verlegd: in verband met spoorvernieuwing Stationsplein 16.00 uur via Hofplein – Coolsingel – Van Oldenbarneveltplaats – Van Oldenbarneveltstraat – Mauritsweg.      
17-2-2003 5 Vanaf 16.00 uur normaal traject via Hofplein – Weena – Stationsplein – Kruisplein – Mauritsweg hersteld.      
9-5-2003 5 Tijdelijk verlegd: in verband met spoorvernieuwing Stationsplein vanaf 22.00 uur via Hofplein – Coolsingel – Van Oldenbarenveltplaats – Van Oldenbarneveltstraat – Mauritsweg.      
12-5-2003 5 Normaal traject via Hofplein – Weena – Stationsplein – Kruisplein – Mauritsweg hersteld.      
23-8-2003 5 Tijdelijk ingekort: in verband met spoorvernieuwing kruispunt Schiekade/Bergweg/Schiewg tot traject Centraal Station – Willemsplein.      
25-8-2003 5 Normaal traject Schiebroek – Willemsplein hersteld.      
11-10-2003 5 Tijdelijk gesplitst: in verband met spoorvernieuwing Schiekade tussen Hofplein en Heer Bokelweg in trajecten Schiebroek – bestaand traject – Schiekade – lus lijn 3 – Schiebroek en Centraal Station (eindpuntlus Stationsplein) – Willemsplein.      
14-10-2003 5 Normaal traject Schiebroek – Willemsplein hersteld.      
19-10-2003 5 Tijdelijk gesplitst: in verband met spoorvernieuwing Schiekade tussen Hofplein en Heer Bokelweg in trajecten Schiebroek – bestaand traject – Schiekade – lus lijn 3 – Schiebroek en Centraal Station (eindpuntlus Stationsplein) – Willemsplein.      
19-10-2003 5 Normaal traject Schiebroek – Willemsplein hersteld.      
1-11-2004 5     Hilledijk  
19-2-2005 5 Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden Weena via Hofplein – Coolsingel – Van Oldenbarneveltplaats – Van Oldenbarneveltstraat – Mauritsweg.      
21-2-2005 5 Normaal traject via Hofplein – Weena – Stationsplein – Kruisplein – Mauritsweg hersteld.      
11-4-2005 5 Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden bij Centraal Station tijdelijk rechstreeks Weena – Kruisplein.      
27-6-2005 5 Verlegd: Weena – Poortstraat – Delftseplein – hulpsporen Stationsplein – Kruisplein in plaats van rechtstreeks Weena – Kruisplein.      
3-9-2005 5 Noordelijk traject tijdelijk gewijzigd: in verband met werkzaamheden Randstadrailstation bij Melanchtonweg; Kleiweg (eindpuntlus bij R.E.T.-werkplaats) – Kleiweg – Straatweg – Bergweg – Schiekade – normaal traject – Willemsplein.      
5-9-2005 5 Normaal traject Schiebroek – Willemsplein hersteld. N.B.: tijdelijke inkorting welke gold op 03-09/04-09 vindt ook plaats op 12-11/13-11.    
12-11-2005 5 Noordelijk traject tijdelijk gewijzigd: in verband met werkzaamheden Randstadrailstation Melanchtonweg: Kleiweg (eindpuntlus bij R.E.T.-complex)) – Kleiweg – Straatweg – Bergweg – Schiekade – bestaand traject – Willemsplein.      
14-11-2005 5 Normaal traject Schiebroek – Willemsplein hersteld.      
18-3-2006 5 Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden nieuwe sporen Stationsplein, rechtstreeks Weena – Kruisplein.      
22-4-2006 5 Normaal traject via Weena – Poortstraat – Delftseplein – Stationsplein – Kruisplein hersteld.      
24-6-2006 5 Noordelijk traject tijdelijk gewijzigd: in verband met werkzaamheden Randstadrailstation Melachtonweg: Kleiweg (eindpuntlus bij R.E.T.-complex) – Kleiweg – Straatweg – Bergweg – Schiekade – normaal traject – Willemsplein.      
26-6-2006 5 Normaal traject Schiebroek – Willemsplein hersteld.      
10-12-2006 5 Opgeheven      
23-3-2009 5 pendellijn 25 Schiebroek-Proveniersplein hernummerd en verlegd via de Schieweg-Bergselaan-Stadhoudersplein-Stadhoudersweg-Van Aerssenlaan-Bentincklaan-Bentinckplein-Walenburgerweg-Stationssingel-Proveniersplein-Provenierssingel (keerlus bij Schiekade)      
20-4-2009 5 alleen in de weekenden door tot Stationsplein      
11-5-2009 5 opgeheven      
           

(bijgewerkt t/m 4-9-2021)