Railvervoer

DATUM LIJN LIJNENLOOP LIJNINFO REMISE BIJZONDERHEDEN
15-10-1906 2 Ingesteld: Station Delftsche Poort (hierna af te korten tot Station D.P., eindpuntlus Stationsplein) – Stationsweg – Diergaardelaan – Coolsingel – Van Hogendorpsplein – Karrensteeg – Witte Leeuwensteeg – Leuvehaven w.z. – Zeevischmarkt – Noordblaak – Beursplein – Gelderschekade – Jan Kuitenbrug -Bolwerk – Willemsbrug – Maaskade w.z – Feijenoord* (Prinsenhoofd) (terug: Prinsenhoofd – Prins Hendrikkade w.z. – Van der Takstraat – Willemsbrug). lijnkleur: rood.Lijn 2 vervangt paardentramlijn Station D.P. – Feyenoord. Isaäc Hubertstraat  
1-5-1908 2     Delfshaven (Nieuwe Binnenweg)  
20-8-1923 2     Hillegersberg (Kootschekade)  
2-7-1926 2 Verlegd: in verband met bouwen brugoprit Van der Takstraat richting Station D.P. verlegd via Prins Hendrikkade w.z. – Prins Hendrikkade o.z. – Feyenoordstraat – Maaskade o.z. – Willemsbrug in plaats van Prins Hendrikkade w.z. – Van der Takstraat – Willemsbrug.      
1-9-1926 2 Opgeheven  Traject Station D.P. – Feyenoord opgenomen in nieuwe lijn 12.    
23-10-1926 2 Ingesteld: Station D.P. (eindpuntlus Stationsplein) – Stationsweg – Diergaardelaan – Coolsingel – Van Hogendorpsplein – Karrensteeg – Witte Leeuwensteeg – Leuvehaven w.z. – Zeevischmarkt – Noordblaak – Beursplein – Gelderschekade – Jan Kuitenbrug – Bolwerk – Willemsbrug – Maaskade w.z. – Cornelis Trompstraat – Burgemeester Hoffmanplein – Leliestraat – Prins Hendrikkade w.z. – Prins Hendrikkade o.z. – hulpbrug (terug: hulpbrug – Prins Hendrikkade o.z. – Feyenoordstraat – Maaskade o.z. – Willemsbrug) – Oranjeboomstraat – Kreekweg – viaduct – Varkenoordschekade – 2e Rosestraat – Putschelaan – Brielschelaan – Boergoenschestraat – Wolphaertsbocht – Doklaan – Charlois (eindpuntlus Vlaskade). lijnkleur: rood. Hillegersberg (Kootschekade),   
19-2-1927 2 Verlegd: in beide richtingen via Willemsbrug – Van der Takstraat – Prins Hendrikkade o.z. i..p.v. Willemsbrug – Maaskade w.z. – Cornelis Trompstraat – Burgemeester Hoffmanplein – Leliestraat – Prins Hendrikkade w.z. – Prins Hendrikkade o.z. (terug: Prins Hendrikkade o.z. – Feyenoordstraat – Maaskade o.z. – Willemsbrug).      
19-6-1927 2 Verlegd via Zeevischmarkt – Keizersbrug – Posthoornsteeg – Gedempte Glashaven – Reederijbrug – Reederijstraat – Boompjes – Willemsbrug in plaats van Zeevischmarkt – Noordblaak – Beursplein – Gelderschekade – Jan Kuitenbrug – Bolwerk – Willemsbrug.      
4-1-1928 2     Charlois (Velgersdijkstraat)  
14-6-1929 2 Verlegd: via Van der Takstraat – Koninginnebrug – Stieltjesplein – Nassaukade – Oranjeboomstraat in plaats van Van der Takstraat – Prins Hendrikkade o.z. – hulpbrug – Oranjeboomstraat.      
1-8-1929 2 Tijdelijk verlegd: in verband met asfalteren Stationsweg via Stationsplein – gehele Diergaardelaan.      
5-9-1929 2 Normaal traject via Stationsplein – Stationsweg – Diergaardelaan hersteld.      
1-3-1930 2 Standplaats Stationsplein verplaatst naar spoor dat tot deze datum benut werd door doorgaande lijnen 4, 10, 14, 15 en 21.      
27-10-1930 2 Verlegd: richting Station D.P. via Zeevischmarkt – Soetensteeg – Boymansstraat – Van Hogendorpsplein in plaats van Zeevischmarkt – Leuvehaven w.z. – Witte Leeuwensteeg – Karrensteeg – Van Hogendorpsplein.      
13-3-1933 2 Tijdelijk verlegd: in verband met afbraak panden hoek Leuvehaven w.z./Soetensteeg/Schiedamschedijk richting Station D.P. via Zeevischmarkt – Leuvehaven w.z. – Witte Leeuwensteeg – Karrensteeg – Van Hogendorpsplein.      
6-8-1933 2 Richting Station D.P. normaal traject via Zeevischmarkt – Soetensteeg – Boymansstraat –  Van Hogendorpsplein hersteld.      
1-7-1934 2 Kleine wijziging: verandering standplaats Stationsplein.      
12-6-1935 2 Sporensituatie Zeevischmarkt gewijzigd. Mogelijk gemaakt door sloop van visafslag ter plaatse. Het hele sporenbeloop, inclusief knik bij Leuvehaven w.z. vervalt hiermee.    
13-6-1935 2   Eindpuntstandplaats Stationsplein verplaatst van rechter naar linker opstelspoor.    
1-7-1936 2 Verlegd: Brielschelaan – Wolphaertsbocht in plaats van Brielschelaan – Boergoenschestraat – Wolphaertsbocht. Wolphaertsbocht tussen Carnisselaan en Boergoenschestraat nu ook door tram bediend. Sporen Boergoenschestraat tussen remise Charlois en Wolphaertbocht blijven intact.    
28-11-1936 2 Kleine wijziging: verandering standplaats Stationsplein, nu verplaatst naar linker binnenspoor.      
31-8-1938 2 Tijdelijk verlegd: in verband met feesten 40-jarig regeringsjubileum koningin Wilhelmina tussen 19.00 en 00.00 uur richting Station D.P. via Willemsbrug – Bolwerk – Jan Kuitenbrug – Gelderschekade – Beursplein – Noordblaak – Zeevischmarkt.      
9-9-1938 2 ’s Avonds tussen 19.00 en 00.00 uur richting Station D.P. normaal traject hersteld.      
10-5-1940 2 in verband met oorlogshandelingen wordt het gehele tramverkeer rond 7.30 uur tot nader order gestaakt.      
17-5-1940 2 Heringesteld: Stieltjesplein (eindpuntlus) – Nassaukade – Oranjeboomstraat – Stadionweg – Varkenoorschebrug – Varkenoordschekade – 2e Rosestraat – Putschelaan – Brielschelaan – Wolphaertsbocht – Doklaan – Charlois (eindpuntlus Vlaskade).   Charlois (Maastunnelplein).  
22-6-1940 2 Verlengd: Mauritsweg – Eendrachtsweg – Witte de Withstraat – Schiedamschesingel – Van Hogendorpsplein (terug: Van Hogendorpsplein – Coolsingel – Kruiskade – Mauritsweg) – Van Hogendorpstraat*7 – Witte Leeuwensteeg – Zeevischmarkt (terug: Zeevischmarkt – Soetensteeg – Boymansstraat – Van Hogendorpsplein) – Noordblaak – Beursplein – Gelderschekade – Jan Kuitenbrug – Bolwerk – Willemsbrug – Van der Takstraat – Koninginnebrug – Stieltjesplein – Nassaukade – Oranjeboomstraat – Stadionweg – Varkenoordschebrug – 2e Rosestraat – Putschelaan – Brielschelaan – Wolphaertsbocht – Doklaan – Charlois (eindpuntlus Vlaskade).      
27-6-1940 2 Vanaf 9.00 uur verlengd, volledig traject is nu: Station D.P. (eindpuntlus Stationsplein) – Stationsweg – Diergaardelaan – Coolsingel – Van Hogendorpsplein – Van Hogendorpstraat – Witte Leeuwensteeg – Zeevischmarkt (terug: Zeevischmarkt – Soetensteeg – Boymansstraat – Van Hogendorpsplein) – Noordblaak – Beursplein – Gelderschekade – Jan Kuitenbrug – Bolwerk – Willemsbrug – Van der Takstraat – Koninginnebrug – Stieltjesplein – Nassaukade – Oranjeboomstraat – Stadionweg – Varkenoordschebrug – Varkenoordschekade – 2e Rosestraat – Putschelaan – Brielschelaan – Wolphaertsbocht – Doklaan – Charlois (eindpuntlus Vlaskade)      
15-7-1940 2 Verlegd: via Zeevischmarkt – Keizersbrug – Posthoornsteeg – Regentessebrug – Gedempte Glashaven – Reederijbrug – Reederijstraat – Boompjes – Willemsbrug in plaats van Zeevischmarkt – Noordblaak – Beursplein – Gelderschekade – Jan Kuitenbrug – Bolwerk – Willemsbrug.      
1-12-1941 2   Dienst versterkt met supplementdiensten op traject Zeevischmarkt (overloopwissel) – Dorpsweg (driehoek bij Wolphaertsbocht) aan het begin sporen naar remise Charlois.    
1-8-1942 2 Zuidelijk traject gewijzigd, volledig traject is nu: Station D.P. (eindpuntlus Stationsplein) – Stationsweg – Diergaardelaan – Coolsingel – Van Hogendorpsplein – Van Hogendorpstraat – Witte Leeuwensteeg – Zeevischmarkt  (terug: Zeevischmarkt – Soetensteeg – Boymansstraat – Van Hogendorpsplein) – Posthoornsteeg – Regentessebrug – Gedempte Glashaven – Reederijbrug – Reederijstraat – Boompjes – Willemsbrug – Van der Takstraat – Koninginnebrug – Stieltjesplein – Nassaukade – Oranjeboomstraat – Stadionweg – Varkenoordschebrug – Varkenoordschekade – 2e Rosestraat – Putschelaan – Mijnsheerenlaan – Mijnsheerenlaan (eindpuntlus bij Pleinweg).  Supplementdiensten op traject Zeevischmarkt – Dorpsweg opgeheven. Traject Brielschelaan – Charlois vervalt hiermee, en wordt vanaf nu bediend door nieuwe lijn 12..Supplementdiensten op traject Zeevischmarkt – Dorpsweg opgeheven. Hillegersberg (Kootschekade)  
5-9-1942 2 Verlegd: richting Station D.P. via nieuwe verbinding tussen Zeevischmarkt en Coolsingel, ongeveer langs Witte Leeuwensteeg – Van Hogendorpstraat in plaats van Zeevischmarkt – Soetensteeg – Boymansstraat – Coolsingel.      
13-9-1942 2       in verband met beperking stroomverbruik wordt dienst op zon- en feestdagen gestaakt.
6-12-1942 2     Kralingen (Oostzeedijk) .  
5-4-1943 2   Beperking exploitatie: in verband met personeelsgebrek slechts spitsuurlijn.    
3-5-1943 2 Tijdelijk verlegd: in verband met spoorvernieuwing Coolsingel bij Binnenweg richting Station D.P. via Blaak – Korte Hoogstraat – Bulgersteyn – Coolsingel.      
23-5-1943 2   in verband met vernieuwing brugdek en sporen Willemsbrug tijdelijk via enkelspoor. Wanneer weer via dubbelspoor kan worden gereden is niet bekend.    
2-6-1943 2 Rijdt weer volledige dienst (op werkdagen).      
30-8-1943 2 Verlegd: via nieuwe Stationsweg – Hofplein – Coolsingel in plaats van Stationsweg – Diergaardelaan – Coolsingel.      
6-9-1943 2 Noordelijk traject gewijzigd, volledig traject is nu: Diergaarde Blijdorp (eindpuntlus Van Aerssenlaan) – Bentincklaan – Walenburgerweg – Stationssingel – Provenierssingel z.z. (terug n.z.) – Schiekade – Hofplein – Coolsingel – Blaak – Posthoornsteeg – Regentessebrug – Gedempte Glashaven – Reederijbrug – Reederijstraat – Boompjes – Willemsbrug – Van der Takstraat – Koninginnebrug – Stieltjesplein – Nassaukade – Oranjeboomstraat – Stadionweg – Varkenoordschebrug – Varkenoordschekade – 2e Rosestraat – Putschelaan – Brielschelaan – Wolphaertsbocht – Doklaan – Charlois (eindpuntlus Vlaskade). Traject Station D.P. – Hofplein vervalt hiermee, doch wordt nu bediend door lijn 3.    
25-12-1943 2   Beperking exploitatie: in verband met beperking stroomverbruik op zon- en feestdagen noordelijk traject gewijzigd: Station D.P. (eindpuntlus Stationsplein) – Stationsweg (terug: Stationsweg – Straat 296 – Stationsplein) – normaal traject – Charlois.    
27-12-1943 2   Beperking exploitatie: in verband met beperking stroomverbruik slechts spitsuurlijn.    
31-1-1944 2   Bij halte Blaak bij Posthoornsteeg wordt richting Mijnsheerenlaan voorsorteerspoor in gebruik genomen.    
14-9-1944 2 Beperking exploitatie: in verband met stroombesparing wordt op maandag t/m vrijdag niet gereden van 10.00 tot 16.00 uur. Op zaterdag en zondag gelden analoge beperkingen.      
8-10-1944 2 Beperking exploitatie: in verband met stroombesparing wordt niet meer gereden op zon- en feestdagen.      
14-10-1944 2 Beperking exploitatie: in verband met stroombesparing wordt op maandag t/m zaterdag nog slechts gereden tijdens spitsuren.      
10-11-1944 2 Alle tramdiensten gestaakt in verband met razzia’s op mannelijk bevolking van Rotterdam en Schiedam.      
13-11-1944 2 Alle tramdiensten hervat tijdens spitsuren.      
29-11-1944 2 Beperking exploitatie: in verband met stroombesparing wordt nog uitsluitend gereden tijdens het ochtendspitsuur.      
1-12-1944 2 Algehele staking tramdiensten. Het net blijft wel onder spanning staan. Er rijden nog enkele trams t.b.v. voedselvoorziening.      
8-6-1945 2 Heringesteld: Station D.P. (eindpuntlus Stationsplein) – Stationsweg – Hofplein – Coolsingel – Blaak – Posthoornstraat* – Regentessebrug – Glashaven* – Reederijbrug – Reederijstraat – Boompjes – Willemsbrug – Van der Takstraat – Stieltjesplein – Nasssaukade – Oranjeboomstraat – Stadionweg – Varkenoordschebrug – Varkenoordschekade – 2e Rosestraat – Putschelaan – Brielschelaan – Wolphaertsbocht – Doklaan – Charlois (Vlaskade).   Kralingen (Oostzeedijk).    
16-8-1945 2     Charlois (Maastunnelplein)  
3-6-1948 2 Verlegd: via nieuwe sporen Hofplein.      
15-5-1949 2 Kleine wijziging: nieuwe eindpuntlus Charlois aan Grondherenstraat bij Rietdijk in plaats van Vlaskade. Dit in verband met vermijden oversteken drukke Doklaan.    
4-6-1949 2 Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden richting Station D.P. via Willemsbrug – Bolwerk – Jan Kuitenbrug – Geldersekade – Blaak.      
10-7-1949 2 Richting Station D.P. normaal traject via Willemsbrug – Boompjes – Rederijstraat – Rederijbrug – Glashaven – Posthoornstraat – Blaak hersteld.      
19-5-1950 2 Verlegd: via nieuwe Rederijbrug.      
31-3-1951 2 Tijdelijk verlegd: in verband met asfalteringswerkzaamheden Wolphaertsbocht tussen Brielselaan en Pleinweg via enkelspoor.      
19-6-1951 2 Teruggelegd via dubbelspoor Wolphaertsbocht tussen Brielselaan en Pleinweg.      
19-6-1951 2 Tijdelijk verlegd: in verband met asfalteringswerkzaamheden Wolphaertsbocht tussen Pleinweg en Karel de Stouteplein via enkelspoor. Wanneer dit enkelspoorrijden weer ongedaan is gemaakt is niet bekend.    
1-7-1951 2 Verlegd: via circuit Hofplein.      
1-9-1952 2     Kralingen (Oostzeedijk) Een deel van remise Charlois zal worden verbouwd tot autobusgarage. Voorts zal de remise dienen als opslagruimte t.b.v. werkmaterieel zoals zoutwagens. Tot 1960 wordt ook de fraaie museumtramcollectie in remise Charlois bewaard.
1-2-1953 2 Tijdelijk opgeheven t.g.v. Watersnoodramp. Sporen Putselaan ernstig beschadigd.      
2-2-1953 2 Vanaf 16.00 uur weer in dienst gesteld.      
10-6-1953 2 Tijdelijk verlegd: in verband met reparatie wegdek Varkenoordsebrug via enkelspoor.      
11-8-1953 2 Teruggelegd via dubbelspoor Varkenoordsebrug.      
22-7-1954 2 Tijdelijk verlegd: in verband met reparatie wegdek Varkenoordsebrug via enkelspoor.      
30-9-1954 2 Teruggelegd via  dubbelspoor Varkenoordsebrug.      
19-10-1954 2 Kleine verlenging: van oude naar nieuwe Stationsplein, met standplaats aan w.z.       
9-4-1957 2 Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden vanaf 14.00 uur richting Centraal Station via Willemsbrug – Bolwerk – Jan Kuitenbrug – Geldersekade – Groenendaal – Blaak.      
20-4-1957 2 Vanaf 12.00 uur richting Centraal Station normaal traject via Willemsbrug – Boompjes – Rederijstraat – Rederijbrug – Glashaven – Regentessebrug – Posthoornstraat – Blaak hersteld.      
24-11-1960 2 Verlegd: in verband met metro-aanleg via Stationsplein – Kruisplein – Mauritsweg – Van Oldenbarneveltstraat – Coolsingel in plaats van Stationsplein – Weena – Hofplein – Coolsingel.      
11-8-1962 2 Verlegd: richting Charlois langs n.z. Stieltjesplein i.p.v plein rond.      
26-8-1963 2 Verlegd: in plaats van aanleg Verlengde Willemsbrug via Blaak – Geldersekade – Jan Kuitenbrug – Bolwerk – Willemsbrug in plaats van Blaak – Posthoornstraat – Regentessebrug – Glashaven – Rederijbrug – Rederijstraat – Boompjes – Willemsbrug. Bovenleiding wordt snel verwijderd, de sporen successievelijk. Pas rond 1971 worden de laatste restanten op de Boompjes verwijderd.    
5-9-1963 2 Verlegd: in verband met metro-aanleg richting Charlois via nieuwe sporen Coolsingel tussen Van Oldenbarneveltstraat en Blaak      
6-9-1963 2 Verlegd: in verband met metro-aanleg richting Centraal Station via nieuwe sporen Coolsingel tussen Blaak en Van Oldenbarneveltstraat.      
28-9-1963 2 Verlegd: Blaak – Verlengde Willemsbrug – Willemsbrug in plaats van Blaak – Geldersekade – Jan Kuitenbrug – Bolwerk – Willemsbrug.      
25-10-1963 2 Verlegd: richting Charlois via voorsorteerspoor Blaak tussen Leuvehaven en Verlengde Willemsbrug.      
2-1-1964 2     Een aantal diensten van deze lijn worden voortaan geëxploiteerd vanuit remise Hillegersberg (Kootsekade).  
1-3-1964 2 Kleine wijziging: in verband met metro-aanleg eindpuntlus Stationsplein gewijzigd in kopeindpunt Weena w.z.      
22-4-1964 2 Verlegd: in verband met metro-aanleg richting Centraal Station via Brielselaan – Jakob Noordzijstraat – Mijnsherenlaan – Putselaan in plaats van Brielselaan – Putselaan.      
23-4-1964 2 Verlegd: in verband met metro-aanleg richting Charlois via Putselaan – Mijnsherenlaan – Jakob Noordzijstraat – Brielselaan. Dit speciaal in verband met bouw metrostation Maashaven. De parallellopende sporen van R.T.M. en N.S. worden verlegd pal langs de Graansilo.    
23-10-1964 2 Verlegd: in verband met metro-aanleg via Coolsingel – Schiedamsevest – verbindingsstraat – Schiedamsedijk – Blaak in plaats van Blaak – Coolsingel.      
24-12-1964 2 Normaal traject via Stationsplein hersteld.  Daar er echter geen opstelspoor meer aanwezig is, wordt nu standplaats genomen op Kruisplein o.z., waarvoor een nieuw spoor is aangelegd.Het kopeindpunt Weena w.z. blijft nog wel benut worden door lijn 9.    
12-7-1965 2 Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden Van Oldenbarneveltstraat via Mauritsweg – Eendrachtsplein – Eendrachtsweg – Witte de Withstraat – Schiedamsevest – verbindingsstraat.      
18-7-1965 2 Normaal traject via Mauritsweg – Van Oldenbarneveltstraat – Coolsingel – Schiedamsevest – verbindingsstraat hersteld.      
6-9-1965 2     in verband met vernieuwen wisselkam remise Kralingen gedeeltelijke exploitatie vanuit remise Hillegersberg.  
22-9-1965 2 Verlegd: in verband met metro-aanleg via sporen Coolsingel voor gebouw Amro-bank.      
18-10-1965 2     Met ingang van deze datum wordt deze lijn weer volledig geëxploiteerd vanuit remise Kralingen.  
6-1-1966 2   in verband met metro-aanleg ’s avonds vanaf 20.15 uur vervangen door bussen.    
8-1-1966 2   Vanaf 7.00 weer normale dienst met trams.    
5-7-1966 2 Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden Van Oldenbarneveltstraat gedurende avonduren op deze dag via Mauritsweg – Eendrachtsplein – Eendrachtsweg – Witte de Withstraat – Schiedamsevest – verbindingsstraat.      
10-11-1966 2 Normale traject via Stationsplein hersteld. Standplaats Kruisplein o.z. blijft behouden. Hersteld is dus de sporensituatie zoals die tot begin 1964 in gebruik was. Hulpsporen en bovenleiding Stationsplein z.z. worden direct verwijderd.    
27-11-1966 2 Kleine wijziging: standplaats Stationsplein w.z. hersteld.Opstelspoor Kruisplein o.z. blijft intact.      
8-5-1967 2     Exploitatie vanuit remise Hilledijk (2e Rosestraat). Spitsuurmaterieel komt vanuit remises Kralingen en Hillegersberg.  
26-8-1967 2 Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden tussen Van Oldenbarnevelstraat en nieuwe Churchillplein deze avond vanaf 21.00 uur via Mauritsweg – Eendrachtsplein – Eendrachtsweg – Witte de Withstraat – Schiedamsevest – verbindingsstraat.      
27-8-1967 2 Verlegd: Van Oldenbarneveltstraat – Coolsingel (sporen weer in het midden) – Churchillplein – Blaak in plaats van Van Oldenbarneveltstraat – Coolsingel (hulpsporen langs AMRO-bank) – Schiedamsevest – verbindingsstraat – Schiedamsedijk – Blaak.      
 02-09-1967 2     Exploitatie spitsdiensten alleen vanuit remise Hillegersberg.  
12-9-1967 2 Verlegd: Putselaan – Brielselaan in plaats van Putselaan – Mijnsherenlaan – Jakob Noordzijstraat – Brielselaan. Sporen en bovenleiding Mijnsherenlaan en Jakob Noordzijstraat worden direct verwijderd.    
10-2-1968 2 Opgeheven. Sporen en bovenleiding traject Verlengde Willemsbrug – 2e Rosestraat bij Hilledijk blijven intact.    
10-2-1968 2 Ingesteld: Tuinenhoven (eindpuntlus Prinsenplein) – Groene Tuin – Reyerdijk – Kreekhuizenlaan – Kreekhuizenplein – Spinozaweg – onderdoorgang bij toekomstig Station N.S. Rotterdam-Lombardijen – Spinozaweg – Molenvliet – langs Buitendijk – Beukendaal – Breeplein – Randweg o.z. – Beijerlandselaan – Slaghekstraat – Hilledijk – Putselaan – Brielselaan – Wolphaertsbocht – Grondherenstraat – Charlois (eindpuntlus Grondherenstraat bij Rietdijk). Maakt gebruik van hulpbogen Hilledijk – Putselaan, die al sinds 1934 aanwezig zijn. Traject Prinsenplein – Breeplein ligt, m.u.v. doorsteken t.b.v. het overige verkeer, geheel op vrije baan. Hilledijk    
1-4-1969 2 Verlegd: Breeplein – Randweg w.z. – onderdoorgang – Hillevliet w.z. – Putselaan in plaats van Breeplein – Randweg o.z. – Beijerlandselaan – Slaghekstraat – Hilledijk – Putselaan.      
22-6-1972 2 Tijdelijk ingekort: in verband met aansluiten nieuwe traject naar Kromme Zandweg ’s avonds vanaf 21.00 uur traject Tuinenhoven – Gaesbeekstraat (eindpuntlus) met aansluitende pendelbussen naar Charlois (Grondherenstraat).      
23-6-1972 2 Oostelijk traject gewijzigd, volledig traject is nu: Tuinenhoven (eindpuntlus Prinsenplein) – Groene Tuin – Reyerdijk – Kreekhuizenlaan – Kreekhuizenplein – Spinozaweg – onderdoorgang bij N.S.-station Rotterdam-Lombardijen – Spinozaweg – Molenvliet – onderlangs Buitendijk – Beukendaal – Breeplein –  Randweg w.z. – onderdoorgang – Hillevliet w.z. – Putselaan – Brielselaan – Wolphaertsbocht – Boergoensestraat – Boergoensevliet w.z. – Charlois (eindpuntlus Kromme Zandweg). Sporen en bovenleiding traject Wolphaertsbocht bij Boergoensestraat – Grondherenstraat worden vrij snel verwijderd.     
25-8-1972 2 Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden Wolphaertsbocht tussen Pleinweg en Boergoensestraat tijdelijk via enkelspoor (noordelijk spoor).      
27-10-1972 2 Tijdelijk verlegd: tijdelijk via enkelspoor (nieuw gelegd zuidelijk spoor).      
10-2-1973 2 Teruggelegd: weer via dubbelspoor Wolphaertsbocht tussen Pleinweg en Dorpsweg.      
18-7-1973 2 Tijdelijk ingekort: in verband met maken van rechtstreekse trappen tussen halte onderdoorgang en perron Station N.S. Rotterdam-Lombardijen vanaf tot traject Beukendaal (driehoek Groene Zoom) – Charlois.      
4-10-1973 2 Tijdelijk verlegd: in verband met spoorvernieuwing Wolphaertsbocht tussen Brielselaan en Pleinweg via enkelspoor (noordelijk spoor).      
30-11-1973 2 Tijdelijk verlegd: enkelspoor (zuidelijk spoor) Wolphaertsbocht tussen Brielselaan en Pleinweg.      
1-2-1974 2 Teruggelegd: weer via dubbelspoor Wolphaertsbocht tussen Brielselaan en Pleinweg.      
11-4-1975 2 Tijdelijk verlegd: richting Charlois via hulpspoor Putselaan.      
29-4-1975 2 Tijdelijk verlegd: richting Tuinenhoven via noordelijke spoor.      
24-3-1976 2 Verlegd: richting Tuinenhoven via nieuw spoor Putselaan.      
11-6-1976 2 Verlegd: richting Charlois via nieuw spoor Putselaan.      
3-10-1983 2 Verlengd, volledig traject is nu: Beverwaard (eindpuntlus Limbrichthoek) – Beverwaardseweg – Schinnenbaan – Rhijnauwensingel – Groeninx van Zoelenviaduct – Groeninx van Zoelenlaan – Reyerdijk – Kreekhuizenlaan – Kreekhuizenplein – onderdoorgang bij Station N.S. Rotterdam-Lombardijen – Spinozaweg – Molenvliet – Beukendaal – Breeplein – Randweg w.z. – onderdoorgang – Hillevliet w.z. – Putselaan – Brielselaan – Wolphaertsbocht – Boergoensestraat – Boergoensevliet w.z. – Charlois (eindpuntlus Kromme Zandweg). Trajectgedeelte Prinsenplein – Groene Tuin bij Reyerdijk vervalt hiermee, doch wordt nog wel bediend (uitsluitend tijdens spitsuren) door lijn 12.    
9-4-1995 2 Tijdelijk verlegd: in verband met spoorvernieuwing Spinozaweg tussen Kreekhuizenplein en Catullusweg via enkelspoor.      
1-7-1995 2 Teruggelegd: weer dubbelspoor Spinozaweg tussen Kreekhuizenplein en Catullusweg.      
2-9-1995 2 Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden Molenvliet vanaf 22.00 uur geëxploiteerd in drie delen: Beverwaard – Bredenoord (tram), Bredenoord – Groene Zoom (bus) en Groene Zoom – Charlois (tram). De trams welke rijden op het geïsoleerde deel Beverwaard – Bredenoord worden gestald op de voormalige sporen van lijn 12 tussen Groene Tuin en Prinsenplein! N.B.: deze splitsing ook tijdens weekeinden 9/10-10 en 16/17-10.    
4-9-1995 2 Normaal traject Beverwaard – Charlois hersteld.      
1-6-1996 2 Tijdelijk verlegd: in verband met spoorvernieuwing Kreekhuizenlaan en Molenvliet tussen Spinozaweg en Pythagorasweg vanaf 18.30 uur tijdelijk gesplitst: Beverwaard – Reyerdijk (tram), Reyerdijk – Groene Zoom (bus) en Groene Zoom – Charlois (tram).      
3-6-1996 2 Normaal traject Beverwaard – Charlois hersteld. Sporen Molenvliet tussen Spinozaweg en Pythagorasweg enigszins verlegd. Buiten dienst gestelde sporen en bovenleiding worden meteen verwijderd.    
8-9-1996 2 Verlegd: via gelijkvloerse hulpsporen kruising Hillevliet/Randweg/Beyerlandselaan in plaats van onderdoorgang. Sporen en bovenleiding onderdoorgang worden vrijwel direct verwijderd. Een gedeelte van de onderdoorgang zal dienen als schakelstation voor ENECO.    
14-9-1996 2 Tijdelijk ingekort: in verband met spoorvernieuwing Reyerdijk vanaf 18.00 uur ingekort: tot traject Reyerdijk (eindpuntlus) – Charlois.      
16-9-1996 2 Normaal traject Beverwaard – Charlois hersteld. N.B. deze inkorting vindt ook plaats 05-10/06-10, 12-10/13-10, 19-10/20-10 en 02-11/03-11, steeds op op eerste dag ingaande om 18.00 uur.    
22-3-1997 2 Tijdelijk gesplitst: in verband met spoorvernieuwing Breeplein vanaf 22.00 uur in trajecten Beverwaard – Beukendaal (driehoek Groene Zoom) met trams en Beukendaal – Putselaan bij Hillevliet met bussen.      
24-3-1997 2 Normaal traject Beverwaard – Charlois hersteld.      
8-6-1997 2 Verlegd: richting Charlois via nieuwe sporen kruispunt Randweg/Hillevliet/Groene Hilledijk.      
6-7-1997 2 Verlegd: richting Beverwaard via nieuwe sporen kruispunt Randweg/Hillevliet/Groene Hilledijk.      
8-5-1999 2 Tijdelijk ingekort: in verband met spoorvernieuwing Wolphaertsbocht tussen Brielselaan en Pleinweg vanaf ? uur tot traject Beverwaard – Metrostation Maashaven (eindpuntlus Gaesbeekstraat). Op het tramloze traject rijden pendelbussen.    
10-5-1999 2 Normaal traject Beverwaard – Charlois hersteld.      
3-7-1999 2 Tijdelijk ingekort: in verband met spoorvernieuwing boog Rhijnauwensingel (Vliekplein) – oprit Groeninx van Zoelenlaan bij viaduct vanaf 18.30 uur tot traject Tuinenhoven (eindpuntlus) – Groene Tuin – bestaand traject – Charlois. Op het tramloze traject rijden pendelbussen.    
5-7-1999 2 Normaal traject Beverwaard – Charlois hersteld.      
10-7-1999 2 Tijdelijk ingekort: in verband met spoorvernieuwing boog Rhijnauwensingel (Vliekplein) – oprit Groeninx van Zoelenlaan bij viaduct vanaf 18.30 uur tot traject Tuinenhoven (eindpuntlus) – Groene Tuin – bestaand traject – Charlois. Op het tramloze traject rijden pendelbussen.    
11-7-1999 2 Tijdelijk ingekort: in verband met spoorvernieuwing boog Rhijnauwensingel (Vliekplein) – oprit Groeninx van Zoelenlaan bij viaduct vanaf 18.30 uur tot traject Tuinenhoven (eindpuntlus) – Groene Tuin – bestaand traject – Charlois. Op het tramloze traject rijden pendelbussen.    
28-8-2000 2 Ingekort: tot traject Reyerdijk (eindpuntlus) – Charlois. Traject Beverwaard – Reyerdijk vervalt hiermee.    
1-6-2002 2 Tijdelijk ingekort: in verband met werkzaamheden Wolphaertsbocht bij Pleinweg tot traject Gaesbeekstraat (eindpuntlus) – Reyerdijk.      
3-6-2002 2 Normaal traject Charlois – Reyerdijk hersteld.      
8-6-2002 2 Tijdelijk ingekort: in verband met werkzaamheden Wolphaertsbocht bij Pleinweg tot traject Gaesbeekstraat (eindpuntlus) – Reyerdijk.      
9-6-2002 2 Tijdelijk ingekort: in verband met werkzaamheden Wolphaertsbocht bij Pleinweg tot traject Gaesbeekstraat (eindpuntlus) – Reyerdijk.      
21-2-2004 2 Tijdelijk ingekort: in verband met wijziging eindpuntlus Charlois tot traject Reyerdijk – Gaesbeekstraat (eindpuntlus).      
1-3-2004 2 Verlengd (tevens normaal traject hersteld), volledig traject is nu: Groene tuin (eindpuntlus bij brandweerkazerne) – Groene tuin – Reyerdijk – Kreekhuizenlaan – Kreekhuizenplein – Spinozaweg – onderdoorgang bij Station N.S. Rotterdam-Lombardijen – Spinozaweg – Molenvliet – Beukendaal – Breeplein – Randweg w.z. – Hillevliet w.z. – Putselaan – Brielselaan – Wolphaertsbocht – Boergoensestraat – Boergoensevliet w.z. – Charlois (eindpuntlus Kromme Zandweg).      
17-4-2004 2 Tijdelijk ingekort: in verband met spooraanleg t.b.v. nieuwe lijn 25 op Breeplein tot traject Groene tuin – Beukendaal (driehoek).N.B.: deze inkorting vindt ook plaats op 08-05/09-05.      
19-4-2004 2 Normaal traject Groene tuin – Charlois hersteld.      
3-7-2004 2 Tijdelijk ingekort: in verband met werkzaamheden Boergoensevliet tot traject Groene tuin – Gaesbeekstraat (eindpuntlus).      
12-7-2004 2 Normaal traject Groene tuin – Charlois hersteld.      
15-10-2005 2 Tijdelijk ingekort: in verband met werkzaamheden Reyerdijk tot traject Beukendaal (driehoek) – Charlois.      
17-10-2005 2 Normaal traject Groene tuin – Charlois hersteld.      
28-4-2007 2 Tijdelijk ingekort: in verband met werkzaamheden Putselaan tussen Hillevliet en Maashaven tot traject Gaesbeekstraat (eindpuntlus) – bestaand traject – Charlois.      
7-5-2007 2 Normaal traject Groene tuin – Charlois hersteld.      
20-10-2007 2 Tijdelijk gesplitst: i.v.m reconstructie kruispunt Hillevliet/Putsebocht in trajecten Gaesbeekstraat (eindpuntlus) – Charlois en Willemsplein – Westerstraat (terug: Westerstraat – Maasstraat – Willemskade – Willemsplein) – Westplein – Van Vollenhovenstraat – Vasteland – Erasmusbrug – Wilhelminaplein – Laan op Zuid – 2e Rosestraat – Beijerlandselaan – Randweg w.z. – bestaand traject – Groene tuin.      
29-10-2007 2 Normaal traject Groene tuin – Charlois hersteld.      
15-12-2008 2 ingekort tot Reyerdijk-Stationsplein      
25-4-2009 2 ingekort tot de eindpuntlus Reyerdijk in verband met spoorvernieuwing Reyerdijk      
3-5-2009 2 normale route tot Groene Tuin hersteld      
14-8-2010 2 tijdelijk ingekort tot metro Maashaven (Geasbeekstraat) in verband met werkzaamheden Pleinweg       
16-8-2010 2 normale route hersteld      
22-10-2012 2 tijdelijk ingekort tot metro Maashaven (lus Gaesbeekstraat) in verband met rioleringswerk-zaamheden Boergoensevliet      
26-10-2012 2 normale route hersteld      
21-9-2013 2 in verband met noodreparatie sporen Randweg opgeheven      
23-9-2013 2 normale route hersteld      
30-9-2013 2 in verband met werkzaamheden Kruisplein gecombineerde route Charlois-Coolsingel-Hofplein-Stationsplein (lus via Weena en Poortstraat)      
30-9-2013 2 in verband met werkzaamheden tussen Beukendaal en Groeninx van Zoelenlaan route lijn 2 gewijzigd in Charlois-Stationsplein; pendelbus 702 tussen metro Maashaven en Groene Tuin      
28-10-2013 2 normale route Charlois-Lombardijen hersteld      
21-6-2014 2 ingekort tot lus Kreekhuizenlaan in verband met werkzaamheden Reyerdijk      
22-6-2014 2 normale route naar Groene Tuin hersteld      
13-11-2014 2 omgeleid via Groeninx van Zoelenlaan en remise Beverwaard in verband met aanleg nieuwe eindpuntlus Keizerswaard in plaats van Groene Tuin      
14-12-2014 2 verlegd naar nieuw eindpunt Keizerswaard      
11-4-2016 2 in verband met werkzaamheden Spinozaweg en Molenvliet ingekort tot Beukendaal vervangende pendelbus 702 tussen Beukendaal en Keizerswaard    
9-5-2016 2 normale route naar Keizerswaard hersteld      
16-9-2019 2 in verband met inkorting lijn  23 verlengd vanaf Keizerswaard naar de Beverwaard      
23-9-2019 2 normale route naar Keizerswaard hersteld      
28-9-2019 2 in verband met inkorting lijn  23 verlengd vanaf Keizerswaard naar de Beverwaard      
10-2-2020 2 in verband met werkzaamheden Reyerdijk ingekort tot lus Kreekhuizenlaan       
13-6-2020 2 in verband met werkzaamheden buiten de spitsuren ingekort tot traject Charlois-Hillevliet bij Putselaan; tijdens de spitsuren via Putselaan en route (tijdelijk opgeheven) lijn 20 naar Stationsplein driehoeken Hillevliet/Putselaan; geen tramverkeer tussen Breeplein en Groeninx van Zoelenlaan    
18-7-2020 2 normale route Charlois-Keizerswaard hersteld      
5-9-2020 2 in verband met werkzaamheden Breeplein ingekort tot traject Charlois-Putsebocht (driehoeken); ma/vr spitsuren vanaf Putsebocht via route lijn 20 tot Centraal Station      
9-9-2020 2 in verband met te grote tramdrukte Hofplein vanaf de Erasmusbrug naar het Droogleever Fortuynplein v.v.      
10-9-2020 2 in verband met te grote tramdrukte ingekort tot Charlois-Putsebocht (driehoeken) in/uitrukken achteruit over Putsebocht naar/vanaf Laan op Zuid    
26-9-2020 2 route via Kruisplein-Mauritsweg-Van Oldenbarneveltstraat en -plaats hersteld      
30-9-2020 2 normale route naar Keizerswaard hersteld      
4-10-2020 2 normale route Charlois-Keizerswaard hersteld      
17-10-2020 2 vanaf de Keizerswaard verlengd naar de Beverwaard      
13-11-2020 2 normale route Charlois-Keizerswaard hersteld       
17-7-2021 2 in verband met werkzaamheden op de Wolphaertsbocht wordt een gewijzigde route gereden; Keizerswaard-Stationsplein via Putselaan       
7-8-2021 2 in verband met werkzaamheden op de Wolphaertsbocht ingekort tot Keizerswaard-Gaesbeekstraat (instaphalte Brielselaan Metrostation Maashaven)      
18-9-2021 2 normale route Charlois-Keizerswaard hersteld      
           

(bijgewerkt t/m 4-9-2021)