René R. van der Beek
Wachten op de tram
Nou ja, niet alleen op de tram natuurlijk, ook op de bus, maar die kwam wat de RET betrof pas in 1928.
Voor foto’s van de halteplaatsen met de straatnamen A-C klik hier.
Voor foto’s van de halteplaatsen met de straatnamen D-H klik hier.
Voor foto’s van de halteplaatsen met de straatnamen I-M klik hier.
Voor foto’s van de halteplaatsen met de straatnamen N-R klik hier.
Voor foto’s van de halteplaatsen met de straatnamen S-T klik hier.
Voor foto’s van de halteplaatsen met de straatnamen U-Z klik hier.
Voor foto’s van haltestrips klik hier
Een apart artikel over wachthuisjes en abri’s kunt u hier vinden.
Paardentram 24 in de Zwartjanstraat, 1902. Gezien vanaf de 3e Pijnackerstraat richting Bergweg. Bij het passeerspoor was er altijd gelegenheid om op te stappen.[/caption]
Waar er nog sprake was een paardentram, een tijd waarin nog slechts weinigen echt haast hadden, werd wachten niet als bezwaarlijk gezien. Immers, lopend was je in 1880 even snel op je bestemming, het kostte alleen meer inspanning. En die paar minuten wachten, nou ja.
Wilde je echt op je gemak opstappen, dan waren daar de passeersporen waar de tram op een collega uit de andere richting moest wachten.
Met uiteindelijk 10 paardentramlijnen die een frequentie van 5 minuten! onderhielden was het te overzien.
Alleen op de paardentram naar Overschie moest maximaal 30 minuten worden gewacht en de lijn naar Delfshaven reed elke 20 minuten.

Een aanplakbiljet en iedereen wist wat de route was en waar opgestapt kon worden, wel gepast geld graag!
Met die paar lijnen had je ook het voordeel dat je bijna altijd wist welke tram er reed en natuurlijk waar het eindpunt (Rotterdammers hebben het altijd over eindpunt en nooit over beginpunt) was.
Bovendien was het zo dat de tram stopte op verzoek. Geen 300 of 500 meter lopen naar de dichtstbijzijnde halte, nee, gewoon je hand opsteken. Dat gaat tegenwoordig niet meer lukken!
Feitelijk kon het ook niet anders want er waren geen haltes, dus ook geen halteborden.
Het enige houvast voor onwetenden waren de de rode vlaggen op de tram en natuurlijk de gekleurde koersborden die als extra voor mensen met kleurenblindheid, voor elke lijn een andere vorm hadden.
Was de bus het eerst?
De paardentram deed het zonder haltepalen en bordjes. Maar ook de omnibus had ze in 1889 nog niet nodig. Een advertentie in de krant of wat aanplakbiljetten in de omgeving waarop de plaatsen stonden vermeld waar het voertuig zou stilhouden, was voldoende.
In Rotterdam waren het bekende vaste plaatsen waarvandaan zowel de particuliere stadsbussen als de interlokale lijnen vertrokken. De Groote Markt en het Oostplein en later ook het Van Hogendorpsplein en op de zuidelijke Maasoever het Stieltjesplein.

Groote Markt, 1930, een bus van de RTM richting Poortugaal.
Op de foto zien wij de Groote Markt in 1930. Het aanplakbord is voorzien van de vertrektijden van de bussen op die plek, zoals die van de RTM terwijl in het plantsoen een bord staat dat duidelijk aangeeft dat op deze locatie de bussen een plaats hebben.
Het was een van de laatste ouderwetse aanduidingen want rond deze tijd verschenen de eerste haltepalen zoals Rotterdam die lange tijd zou kennen.

Op het Burgemeester Meineszplein een wat groter bord voor de bus
Maar ook buiten Rotterdam werd altijd gekozen voor vaste bekende plaatsen zoals de markt of het dorpsplein.
Pas toen de elektrische tram haar intrede deed was er enige verandering te bespeuren.
De toename van het aantal reizigers, het drukker wordende verkeer, tenslotte hadden in 1905 de eerste auto’s hun intrede al even gedaan, samen met de uitdijende stad, maakten duidelijk dat het geen overbodige luxe was om in ieder geval het begin- of eindpunt aan te geven. Bovendien was in de concessievoorwaarden voor de ‘elektrische’ opgenomen dat de halteplaatsen macimaal 250 meter uit elkaar mochten liggen.
Nee, met echte haltes was de bus niet het eerst.
De opkomst van het busvervoer begin jaren twintig van de vorige eeuw vormde in feite de eerste aanzet tot een meer gerichte aanduiding. Bovendien was er aandacht voor de zichtbaarheid;

De tram (motorrijtuig 94 van lijn 7) komt er aan, er staat hier op de Ruigeplaatweg tenslotte een haltebordje.

Hier begint lijn 8, meldt een bordje in 1925 op de Koemarkt in Schiedam
Toch bordjes
Met de komst van de elektrische tram veranderden er wat zaken. Met de hogere snelheid was stoppen op verzoek er niet meer bij, wat impliceerde dat duidelijk moest worden gemaakt waar er wel gestopt zou worden.
Maar al vóór de komst van de elektrische tram was de RTM in 1902 begonnen met het aanbrengen van bordjes die de halteplaatsen aangaven. Per 1 september 1902 werd dan ook de regel ingevoerd dat trams alleen nog bij de haltes zouden stoppen. Vanaf 20 december dat jaar werden bovendien op de straatlantaarns bij de tramhaltes extra bordjes met het opschrift tramhalte aangebracht om de zichtbaarheid te verbeteren. De eerste haltebordjes waren dus een feit. Op een eigen paal en/of opgehangen aan een straatlantaarn; rode bordjes met gele letters! Niettemin moest je blijven opletten want alleen het woord tramhalte was er op vermeld.
Daarnaast werd op locaties met meerdere tramlijnen een wat groter bord geplaatst waarop bovendien de lijnen stonden vermeld. Op de begin- en eindpunten werd volstaan met een bordje met de aanduiding van ‘begin lijn 8’ (wanneer het lijn 8 betrof).

De halte “Ziekenhuis” op de Coolsingel was een van de plaatsen waar in 1927 nog een wat groter haltebord te vinden was, mede door het grotere aantal tramlijnen ter plaatse. Het zou een van de laatste jaren zijn voor dit type haltebord werd vervangen door de rode paal en de gele kasten.
Naar de R.E.T.
Ook met de overgang naar de RET traden weer veranderingen op. Zichtbaarheid en duidelijkheid waren de nieuwe RET directie in de vorm van directeur Dr. Ir. J.G.J.C. Nieuwenhuis, belangrijke factoren in de dienstuitvoering. Bij de haltes betekende dit dat vanaf 1928 successievelijk de simpele bordjes werden vervangen door robuuste rood geverfde palen met een rechthoekige kast erop die op de brede gedeeltes voorzien was van gele strookjes met zwarte opdruk met de vermelding van de lijn, het begin- en eindpunt en enkele straatnamen.

Wachten op de tram, de tramhalte is zelfs voorzien van reclame voor * Ster Koffie, 1939.
Op de kopeinden was een grote ‘H’ aangebracht. Bij een gele ondergrond was er sprake van een halte ‘stopt op verzoek’ waarbij men duidelijk moest aangeven of de betreffende passagier van de aankomende tram gebruik wilde maken en een rode ondergrond hetgeen ‘vaste halte’ betekende, waar de tram altijd stopte.
Feitelijk waren er meerdere formaten.
De uitvoering waarbij 1 of 2 strips gemonteerd konden worden, de ‘grote’ uitvoering met plaats voor vier strips. Op enkele plaatsen in de stad zoals in het centrum waren extra grote borden geplaatst waar tot 10 strips op pasten.

Voormalige gecombineerde tram- en autobushalte voor tramlijn 2 en buslijn 37 in Rotterdam. Deze halte stond op de Hillevliet. De tand des tijds heeft haar sporen achtergelaten. (foto: Marco Moerland)

Dit is de grotere uitvoering van de klassieke RET-tramhalte. In tegenstelling tot de kleine uitvoering is er op deze halte plaats voor vier verwisselbare routestrips. De routestrips van de lijnen 4 en 22 zijn beletterd volgens de typografie van 1928. De stripjes van de lijnen 15 en 16 hebben de grafische vormgeving van de jaren zestig. (foto: Marco Moerland)

Het grootste formaat haltebord dat de RET hanteerde met plaats voor 10 strips.
Voor lijn 4 die als ringlijn vanuit Schiedam naar het Rotterdamse centrum reed was een bijzondere oplossing bedacht. Voor de richting via de Middellandstraat was het cijfer zwart op wit, en de ringlijn via de Nieuwe Binnenweg was wit op zwart bedacht. Bushaltes kenmerkten zich door rode strips met een zwarte opdruk.
Door de tijd heen is van twee verschillende lettersoorten gebruik gemaakt.
De oude typografie die vanaf 1928 werd gebruikt en de modernere uitvoering die eind jaren vijftig werd ingevoerd.
Tenslotte kan nog worden gemeld dat een sectiegrens werd aangegeven met een verticaal gestreepte zwart-gele band rondom de bovenzijde van de halte.
Tenslotte meldde het Rotterdamsch Nieuwsblad van 30 juli 1935 dat bij knooppunten ook boven de tramdraden de lijnnummers zouden verschijnen om duidelijk te maken of men bij het juiste spoor stond.

AANDUIDING VAN HALTES
“Bij wijze van proef zijn aan de ophangdraden van de bovenleiding van de tram bij de Zeevischmarkt bordjes bevestigd waarop de nummers van de lijnen zijn aangegeven die daar passeeren zoodat het publiek van groten afstand zich al kan oriënteren omtrent de haltes. Indien de proef voldoet zullen er nieuwe bordjes komen die tweemaal zoo groot zijn.”
Ook de in de RETM tijd op enkele knooppunten aangebrachte grotere borden met een halte aanduiding die voorzien waren van een opsomming van de daar ter plaatse rijdende trams werden vervangen.

Het grote rond CocaCola reclamebord. Niet de eerste keer dat haltes van reclame werden voorzien.

CocaCola is uit, Sprite is in. (Stationsplein 1966)
Met het aanbrengen van de Coca & Cola reclame op de trams in de jaren 1950/1951, werd deze ook geplaatst op de haltepalen. Later kwam daar reclame voor Sprite voor in de plaats.
De bekende rode paal zou zich lang handhaven.
Eerst in februari 1968 verschijnt er een nieuw type haltebord. Een compleet nieuw model met moderne gestyleerde dunne schilden, zoals het in advertentiejargon wordt genoemd, met lijn en richtinginformatie. En zelfs met een plekje voor een advertentie, zoals later zou blijken. Aanvankelijk was het bord met name te signaleren op de buslijnen van de linker Maasoever en aan het eind van het jaar hadden de buslijnen 36 en 48 op de rechter Maasoever de primeur. Successievelijk volgden nu ook de tramlijnen en op 5 september 1969 wordt op de Schiedamseweg de laatste rode haltepaal vervangen door een nieuw model.

De vervanging van de oude haltepalen, 5-9-1969, Schiedamseweg

Maar ook deze uitvoering kende verschillende formaten zoals hier op het Weena.
Deze platte haltepaalvorm zou het tot in de huidige tijd uithouden, maar wel in gezelschap van een nieuwe verschijningsvorm.
Moderne tijden en moderne technieken dienden zich aan. Hoe kun je meer precies aangeven wanneer
de gewenste tram of bus bij de aan zal komen. Of hoe kun je de reiziger op de hoogte brengen van vertragingen of andere informatie.
Het antwoord kwam in de vorm van DRIS.
Het Dynamische Reis Informatie Systeem.
DRIS TramPlus Rotterdam
DRI TramPlus staat voor Dynamische ReisInformatie voor de tram op de TramPlus lijnen in Rotterdam. TramPlus is het concept voor hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) voor de tram in Rotterdam. Het DRI systeem draagt hier aan bij door real time de verwachte vertrektijd op de TramPlus haltes te presenteren. Op 12 augustus 2002 mochten de haltes van lijn 20 op het traject Stationsplein-Reyerdijk de spits met deze informatie afbijten.
Inmiddels is het niet alleen meer voorbehouden aan TramPlus lijnen, maar is een groot deel van het OV-systeem van tram, bus en metro voorzien van deze displays.
Per halte wordt de actuele wachttijd getoond. Veranderingen in de rijtijden, door bijvoorbeeld vertragingen, worden geregistreerd en vergeleken met de dienstroostertijden. De nieuwe, werkelijke vertrektijden worden berekend en de geprognosticeerde vertrektijden worden doorgestuurd naar alle overige halteplaatsen en getoond op de goed zichtbare elektronische display’s.

Het elektronisch routebord voor de Metro.

En voor de tram.
Naast de applicatiesoftware bestaat het systeem uit een uitgebreide test- en diagnoseschil. Op basis hiervan is RET in staat de werking van de infrastructuur en de displaysystemen te analyseren zonder daadwerkelijk aanwezig te zijn.
Voor het dynamische gedrag wordt gebruik gemaakt van de actuele voertuigposities op basis van GPS informatie.
Vervolgens wordt de verwachte vertrektijd voorspeld door de actuele voertuigposities te combineren met gebruikelijke rijtijden volgens de dienstregeling.
Toch blijft de vertrouwde haltepaal nog steeds bestaan als aanvulling op de DRI.
Onderstaand een eerste aanzet van tram- en bushaltes in beeld.
Bushalte WSM, 2e Middellandstraat, 1965 (foto: R. Brus)
Halte ss Rotterdam, 3e Katendrechtse Hoofd, lijn 77, 13-8-2014, (foto: Carel Scholte)
Halte Academiestraat, 8-8-2000, (foto: C. Scholte)
Halte Aelbrechtsplein, verplaatsing, 23-9-1965, (foto: Ary Groeneveld)
RET halte Badweg Hoek van Holland, 3-4-2017 (foto: C. Scholte)
Tramhaltebord, Van Aerssenlaan, 5-9-1943
Museumtramhalte lijn 10, Bentincklaan
Bergselaan-Lisplein, 1966, Motorrijtuig (foto: Hans Oerlemans)
Halte Stadhoudersplein, Bergselaan, 1967, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Tramhalte Bergselaan, (foto: Dirk de Haan)
Halte Bergweg (Soetendaalseweg/Gordelweg), 1986, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Halte Bergweg, Soetendaalseweg, 2004, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Halte Bergweg, Soetendaalseweg, 2004, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Tramhalte Beukelsweg, 1967, (foto: Dirk de Haan)
Halte Blaak, sectiegrens, 1942, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Halte Station Blaak, 1946, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Haltebord Blaak, 1957, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Halte Blaak, 1963, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Haltedisplay Blaak, 31-10-2018 ,(foto: Carel Scholte)
Haltedisplay Blaak, 31-10-2018 ,(foto: Carel Scholte)
Haltebord met dienstregeling lijn 2, Boergoensevliet-Frans Bekkerstraat, 29-12-2018 ,(foto: Carel Scholte)
RET halte Brandersbrug Schiedam, 14-4-2017, (foto: C. Scholte)
Haltedisplay Breeplein, 28-4-2018 ,(foto: Carel Scholte)
Haltebord dienstregeling lijn 2, Brielselaan, metrostation Maashaven, 24-12-2018 ,(foto: Carel Scholte)
Halte Bulgersteyn, opheffing, 7-1954, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Halte Burgemeester van Walsumweg, 1990, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Bushaltestrips loijnen 31-34 (foto: C. Scholte)
Bushaltestrips lijnen 35-43 (foto: C. Scholte)
Bushaltestrips lijnen 40-48, (foto: C. Scholte)
Bushaltestrips lijnen 49-69, (foto: C. Scholte)
Haltedisplay Rotterdam-Centraal, zijde Conradstraat, 7-3-2018 ,(foto: Carel Scholte)
Halte Churchillplein, 2008, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Halte Claes de Vrieselaan-Nieuwe Binnenweg, 1980, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Bushalte Claes de Vrieselaan (Mathenesserlaan). Omleiding diverse lijnen in verband met het Zomercarnavel op 30-7-2011.
Haltebord Metro Stadhuis, Coolsingel, 10-6-1960, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Halte Beurs, Coolsingel, 14-8-1960, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Halte Metro-stadhuis, Coolsingel, 1988, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Haltebord Beurs, Coolsingel, 1991, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Halte Coolsingel-Beurs, 1994, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Halte Metro-Stadhuis, Coolsingel, 1995-1, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Halte Opzoomerbus Coolsingel, 8-1997, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Halte Coolsingel-Beurs met speciale EK-2000 aanduiding, 6-2000, (foto: coll. Stichting RoMeO)
WAchten op de tram, de tramhalte is zelfs voorzien van reclame voor * Ster Koffie, 1939.
Haltebord in voorraad, CW Kleiweg, 1964, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Werkplaatsbushalte, CW Kleiweg, 1965, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Terreinhaltebord, CW Kleiweg, 1968, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Bijzondere halte tijdens open dag t.g.v. 50 jaar RET, CW Kleiweg, 15-10-1977, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Halte EK-2000, Delftseplein, 25-6-2000 (foto: C. Scholte)
Display halte Beukelsdijk, 29-8-2014, (foto: Carel Scholte)
Display Conradstraat, 5-3-2016, (foto: C. Scholte)
Display Conradstraat-AA, 5-3-2016, (foto: C. Scholte)
Display Fairoaksbaan, 17-9-2014, (foto: Carel Scholte)
Display Fairoaksbaan, 17-9-2014, (foto: Carel Scholte)
Halte Kruisplein, DRIS halte informatiedisplay, Mauritsweg, 2005
Display Halte Minervalaan, 24-3-2015 (foto: C. Scholte)
Displey halte Wilhelminaplein, Wilhelminakade, 2012, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Haltebord met het Dynamisch Route Informatie Systeem DRIS , 15-3-2011, (foto: Carel Scholte)
Halte Kortenaerstraat, Eendrachtsweg, 1997, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Halte Galvanistraat, 17-10-2000, (foto: C. Scholte)
Halte Goudsesingel, 1966, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Halte Goudsesingel, 1994, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Halte Molenlaan, Grindweg, 1989, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Bushalte Groene Tuin, 2-1968
Halte Groenendaal, 1967, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Tramhalte Groenezoom, (foto: Dirk de Haan)
Aanhangrijtuig 1004, 2e serie 1001-1020, lijn 3, Groene Zoom, 1935
Halte onbekend (samenstelling niet mogelijk), (foto: coll. Stichting RoMeO)
Haltebordje Autobushalte -oud-, 2-10-2014, (foto: Carel Scholte)
Halte -oud- stroken lijn 52 en lijn 57 , (foto: Carel Scholte)
Haltebord -oud- met strook lijn 52, 2-10-2014, (foto: Carel Scholte)
Halte Hofplein, nieuwe haltepalen met aanduiding van de lijnnummers, 8-11-1939 (Rotterdamsch Nieuwsblad)
Tramhalte Honingerdijk, 5-1967, (foto: Dirk de Haan)
Haltepaal Lijn 6 Hudsonplein, richt. Spangen met kogelgaten , lijn, 28-5-1981 (foto: Henk Wolf)
Haltepaal lijn 9 Hudsonplein, met kogelgat , lijn, 28-5-1981 (foto: Henk Wolf)
Haltebord Huygensstraat, 25-2-2022, (foto: J.W. Oudenaarden)
Halte Jongkindstraat, 1982, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Haltebord Katendrechtse Hoofd, Katendrechtsestraat (nz), 25-2-2022, (foto: J.W. Oudenaarden)
Halte Kootsekade, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Halte Kruisplein, 14-7-1963, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Halte lijn 1 en 11, Kruisplein, 29-1-1981 (foto: Henk Wolf)
Tramhalte Laan op Zuid, 22-2-2015, (foto: C. Scholte)
Halte Laan van Nooitgedacht, 1967, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Haltepaal lijn 5, Larikslaan, 1971 (foto: Henk Wolf)
Halte Zaagmolenbrug, Linker Rottekade, 1991, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Haltebord Marconiplein, 18-2-2018 ,(foto: Carel Scholte)
Halte Marconiplein waarschuwingsbord, 18-2-2018 ,(foto: Carel Scholte)
Tramhalte , Mariniersweg, 23-1-1968
Halte Mathenesserplein, 1-12-1964, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Tramhalte Mauritsweg, 11-8-1968 (foto: coll. Stichting RoMeO)
Halte Mauritsweg tijdens de overschakeling naar nieuwe halteborden, 9-1969, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Tramhalte Mauritsweg, 8-1994, (foto: Hans Oerlemans)
Halte Kruisplein, Mauritsweg, 8-5-2016 (foto: C. Scholte)
-Halte -Vaccinatie-busliijn 710, Meijersplein Metro, 18-01-2021 (foto: Marco Verzijl)
Dit is de grote uitvoering van de klassieke RET-tramhalte. Vele jaren van 1928 tot en met 1968 sierden haltes van dit model de Maasstad. In tegenstelling tot de kleine uitvoering is er op deze halte plaats voor vier verwisselbare routestrips. Dit is de halte Middellandstraat. De routestrips van de lijnen 4 en 22 zijn beletterd volgens de typografie van 1928. De stripjes van de lijnen 15 en 16 hebben de grafische vormgeving van de jaren zestig.
Lijn 4 was een halve ringlijn die een lus door Rotterdam beschreef. Het begin- en eindpunt bevond zich op de Koemarkt in Schiedam. De lijn werd in beide richtingen bereden. De rijrichting met de wijzers van de klok mee werd aangeduid met een zwart lijncijfer op een wit veld. De rijrichting tegen de wijzers van de klok in voerde een wit lijncijfer op een zwart veld. Voor de laatste aanduiding met wit cijfer op zwart vlak is het routestripje op deze halte aangepast.
Halte op het Middensteiger bij de Hoofdsteeg na het bombardement in mei 1940.
RET halte Mr. L.A. Kesperweg Schiedam, buslijn Hoek van Holland, 8-4-2017 (foto: C. Scholte)
Museumtramlijn halte, Nieuwe Binnenweg Trammuseum, lijn 17, 8-1992.
Tramhalte Oostplein, nieuw model, lijn 17, 4-8-1996
Tramhalte Oostplein, nieuw model, lijn 17, 4-8-1996 (foto: coll. Stichting RoMeO)
Speciale waarschuwingsaanduiding voor smalle doorgang, Oostzeedijk, 5-10-2015 (foto: C. Scholte)
Openluchtmuseum Arnhem
Tramhalte Openluchtmuseum Arnhem
Halte Opijnenstraat, 27-7-2017, (foto: C. Scholte)
Halte Oude Wal, 1965, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Tramhalte Oudedijk, (foto: Dirk de Haan)
Haltebord Parkkade, De Ballentent, datum onbekend, ludiek bord. (fotograaf onbekend)
Halte Parmentierplein, 4-9-2018 ,(foto: Carel Scholte)
Halte Pompenburg, 1971, (foto: Carel Scholte)
Tramhalte Pompenburg,
Halte Prinsenplein (foutief gespeld), 1993, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Halte Prinsenplein, alleen uitstappen, 1993, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Halte Centraal Station, Proveniersplein, 1989, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Halte Proveniersplein voor museumlijn en omleidingsroutes, 30-7-1994, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Halte museumtram Provenierssingel, 8-1977, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Halte museumtram, Provenierssingel, 1981, (foto: Dirk de Haan)
Halte Putselaan, voormalige gecombineerde tram- en autobushalte voor tramlijn 2 en buslijn 37 in Rotterdam. De tand des tijds heeft haar sporen achtergelaten.
Halte Pythagorasweg, Spinozaweg, 2-6-1996, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Tijdelijk haltebord lijn 725, Randweg, 28-4-2018 ,(foto: Carel Scholte)
Haltebord Rijnhaven, metrostation, 30-7-2016 (foto: C. Scholte)
Haltebord Rochussenstraat, 1967, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Tramhalte Rosestraat, 22-2-2015, (foto: C. Scholte)
Haltebord Rotterdam Airportplein, 12-3-2016 (foto: C. Scholte)
Display Rotterdam Centraal, 23-3-2017 (foto: C. Scholte)
Haltedisplay Rotterdam-Centraal ingang metro, 7-3-2018 ,(foto: Carel Scholte)
Halts Rotterdamsedijk Schiedam, Pompstation, 1955, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Halte Rotterdamsedijk Schiedam, 1976, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Halte Rotterdamsedijk Schiedam, 1985, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Haltebord Rusthoflaan, instelling lijn 38, 8-5-1967, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Haltebord Rusthoflaan, start nieuwe buslijn 38, 8-5-1967, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Halte Rusthoflaan lijn 15, wordt vervangen door die voor buslijn 38,7-5-1967, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Vervanging van haltepalen 5-9-1969 Schiedamseweg
Vervanging van haltepalen 5-9-1969 Schiedamseweg
Haltebord Hofplein, Schiekade, met omleiding lijn 9 , lijn, 26-8-1979 (foto: Henk Wolf)
Halte Schietloodstraat, verplaatst, 25-4-2014, (foto: Carel Scholte)
Halte Abraham Kuyperlaan, Schieweg, 23-3-2009, wijziging lijnnummer, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Halte Smeetlandsedijk, Molenvliet, 2-6-1996, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Halte Spartastraat, 5-1989, (foto: coll. Stichting RoMeO)
RET halte Station Maassluis West, Hoek van Holland lijn, 2-4-2017 (foto: C. Scholte)
Halte Stationsplein, lijn 9, 1966, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Halte Stationsplein, 9-1967 (foto: Hans Oerlemans)
Dubbele halte lijn 11, Stationsplein, 1967, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Halte Stationsplein met speciale verwijzing voor lijn 3, 1968, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Halte Stationsplein met speciale verwijzing voor lijn 3, 1968, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Halte Stationsplein, 1968, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Halte Stationsplein, 1968, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Halte lijn 2 Stationsplein, 1969, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Halte VVV-rindrit tram, Stationsplein, 5-1981, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Halte Stationsplein, 1985, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Halte Stationsplein 3-8-1986, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Halte Stationsplein, 3-8-1986, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Halte museumstoomtram Stationsplein, 8-1988. (foto: coll. Stichting RoMeO)
Halte Stationsplein, 6-1991, met reclame voor Teatro Fantastico, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Halte Stationsplein, 1992, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Halte Stationsplein, lijn 1, 30-4-1992, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Halte speciale Poetry lijn 14, Stationsplein, 7-6-1992, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Halte Stationsplein met extra reclamehaltebord, 2-1996, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Halte Stationsplein met speciaal haltebord voor Contrastrijk Rotterdam, 8-1998, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Haltedisplay Stationsplein, 6-4-2018 ,(foto: Carel Scholte)
Haltebord, Stationsweg, 5-9-1943 (foto J.A.Bonthuis). In januari 1931 werden de nieuwe haltepalen met de hoofdkleuren rood en geel ingevoerd. Ook maakte men toen kennis met het begrip Vaste Halte en Stopt Op Verzoek.
Halte Stationsweg, 5-9-1943
Halte Stationsweg, 5-1950, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Halte Station Noord, Straatweg, combihalte tram-bus, 2004, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Tramhalte tijdelijk verplaatst; Veel omleggingen in de oorlogsjaren, 1940
Tijdelijke halte voor Zomercarnaval en Bavaria City-Race, 2008, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Haltepaal lijn 3 Blijdorp Diergaarde, Van Aerssenlaan, 1-2-1981 (foto: Henk Wolf)
Halte museumtram, Van Aerssenlaan, 8-1977, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Halte Museumtram Van Aerssenlaan
Halte Coolsingel, Van Oldenbarneveltplaats, 1990, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Halte Van Oldenbarneveltstraat, 1985, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Halte Van Oldenbarneveltstraat, 1985, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Tramhalte Varkenoordsebocht, 9-2-1968 (strip lijn 9 reeds verdwenen)
Haltebord Mathenesserplein, Vierambachtsstraat (nz), 21-1-2022, (foto: J.W. Oudenaarden)
Halte Waalhaven O.Z., 4-9-2018 ,(foto: Carel Scholte)
Halte Weena, 1961, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Halte Weena, 1989, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Uitzonderlijke hoog uitgevoerde tramhalte voor zeven tramlijnen. In de periode 1 tot en met 16 mei 2012 waren wegens werkzaamheden op het Stationsplein van rotterdam alle tramlijnen omgelegd via het Weena. Daar was deze buitenmodel tramhalte opgesteld.
Halte Westplein, Westerstraat, 15-8-1990, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Halte Westkousdijk, Westzeedijk, 1965, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Haltebord Kruisplein, West-Kruiskade, 21-1-2022, (foto: J.W. Oudenaarden)
Haltebord Euromast/Erasmus MC, Westzeedijk, 16-2-2016, (foto: C. Scholte)
Haltebord met dienstregeling lijn 8, Westzeedijk, Erasmus MC, 18-12-2018 ,(foto: Carel Scholte)
Haltebord Wilhelminaplein, Wilhelminakade, 25-2-2022, (foto: J.W. Oudenaarden)
Haltedisplay metrostation Wilhelminaplein,18-8-2018 ,(foto: Carel Scholte)
Haltepaal Willemsplein, 1967.
Halte museumtram, Willemsplein, 1990. (foto: coll. Stichting RoMeO)
Halte Pleinweg, Wolphaertsbocht, 2-1968, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Halte Ziekenhuis DIjkzigt, Zimmermanweg, 1970, (foto: coll. Stichting RoMeO)
Haltebord station SLinge, Zuiderparkweg, 1-2006