Railvervoer

RET rijtuigserie 2001-2060 en 2101-2153

Serie 2001-2060
Om de inmiddels verschenen TramPlus-lijnen met eigentijds materieel te kunnen rijden en tegelijk de inmiddels verouderde
ZGT 4/6-trams 801 – 850 te kunnen vervangen, plaatste de RET in het begin van deze eeuw een bestelling van zestig lagevloertrams bij het Franse Alstom. De Rotterdamse versie van de Citadis, die na de komst van de later afgeleverde tweede serie Citadis-1 wordt genoemd, bestaat uit vijf delen, waarvan het tweede en vierde deel zwevende tussenbakken zijn. De rijtuigen werden geheel modulair gebouwd: alle onderdelen werden afzonderlijk gefabriceerd, waarna hieruit binnen een tijdsbestek van vier dagen een complete tram kon worden opgebouwd. De hoogte van de vloer van de ruim 31 meter lange rijtuigen bedraagt over de gehele lengte 320 mm. De beide buitenste draaistellen bevatten elk twee motoren met een vermogen van 105 kW; het middelste draaistel is een loopdraaistel.
Bij aflevering boden de 2001 – 2060 plaats aan 63 zittende en 118 staande passagiers, die het rijtuig via een viertal dubbele deuren konden verlaten.

De lesritten met motorrijtuig 2001 op het Weena, 8-7-2003

De lesritten met motorrijtuig 2001 op het Stationsplein, 8-7-2003

Nadat de eerste rijtuigen van deze serie in augustus in augustus 2003 in bedrijf waren gesteld, openbaarden zich vele kinderziekten, die uiteenliepen van abnormale slijtage van de wielbanden en de wielflenzen tot haperende elektronica. Regelmatig moesten de nieuwe trams weer langdurig naar de Centrale Werkplaats worden teruggestuurd en zo ontstond zeker bij de later afgeleverde wagens, die soms wat al te voortijdig ter beschikking van de afdeling Vervoer waren gesteld, niet zelden een duidelijk verschil tussen de data waarop de wagens vrijgegeven waren en de data waarop de wagens uiteindelijk storingsvrij in dienst konden worden gesteld. Een en ander heeft zelfs geleid tot een tijdelijke afnamestop, waardoor de 2037, 2038 en 2040 – 2049 noodgedwongen een aantal maanden op een terrein in Moerdijk moesten worden opgeslagen.

Vanaf 2014 hebben de rijtuigen een midlife-revisie ondergaan. Binnen vier weken zijn zij naar het voorbeeld van de Citadis-2 rijtuigen voorzien van een verbeterde vering, stoelen met bekleding en topkoeling. Ook krijgen ze bestemmingsaanduidingen met LED’s en informatiepanelen. Tenslotte werd vanaf 2020 ook de striping aangepast waarbij de brede groene baan werd vervangen door een blauwe.

Overigens heeft de serie per 10 maart 2014 afscheid moeten nemen van rijtuig 2035 nadat deze ernstig in aanvaring was gekomen met rijtuig 2029.

Overzicht fotogalerijen Citadis serie 2001-2060:
Voor de rijtuigen met de wagennummers 2001-2030 voorzien van reclame, klik hier.
Voor de rijtuigen met de wagennummers 2031-2060 voorzien van reclame, klik hier.

Voor de rijtuigen met de wagennummers 2001-2004, klik hier.
Voor de rijtuigen met de wagennummers 2005-2010, klik hier.
Voor de rijtuigen met de wagennummers 2011-2020, klik hier.
Voor de rijtuigen met de wagennummers 2021-2030, klik hier.
Voor de rijtuigen met de wagennummers 2031-2040, klik hier.
Voor de rijtuigen met de wagennummers 2041-2050, klik hier.
Voor de rijtuigen met de wagennummers 2051-2060, klik hier.

Voor de rijtuigen van deze serie betrokken bij incidenten, klik hier.

nummerleveranciertypelengteradstandmotoruurvermogengewichtzitplaatsenstaanplaatsenafleveringin dienstuit dienstafvoerbijzonderheden
2001Alstomtype Citadis 302B313104x10537,76311815-11-200231-5-2003afgeleverd aan de Hilledijk, op 25-8-2003 echt in dienst, op 13-10-2003 terug naar Alstom voor aanpassingen, op 17-12-2004 wederom afgeleverd en in 8-2005 weer in dienst. Midlife revisie 8-2016.
2002Alstomtype Citadis 302B313104x10537,76311830-1-200418-2-2004afgeleverd G.J. de Jonghweg, na botsproeven in Wenen moest het rijtuig bijna geheel nieuw worden opgebouwd. Midlife revisie 5-2016.
2003Alstomtype Citadis 302B313104x10537,76311817-7-200331-7-2003afgeleverd aan de Hilledijk, ging eerst naar de klimaatkamer in Wenen, op 25-8-2003 echt in dienst, midlife revisie 3-2015
2004Alstomtype Citadis 302B313104x10537,76311830-5-200320-6-2003afgeleverd aan de Hilledijk, op 27-8-2003 echt in dienst. Midlife revisie 1-2016.
2005Alstomtype Citadis 302B313104x10537,76311813-6-200327-6-2003afgeleverd aan de Hilledijk, op 27-8-2003 echt in dienst. Midlife revisie 9-2015.
2006Alstomtype Citadis 302B313104x10537,7631184-7-200329-7-2003afgeleverd aan de Hilledijk, op 27-8-2003 echt in dienst, midlife revisie 9-2014
2007Alstomtype Citadis 302B313104x10537,7631187-8-200319-8-2003afgeleverd G.J. de Jonghweg, op 27-8-2003 echt in dienst. Midlife revisie 8-2015.
2008Alstomtype Citadis 302B313104x10537,76311813-8-200327-8-2003afgeleverd G.J. de Jonghweg, van 1-2004 tot 8-2005 buiten dienst wegens brandschade op het dak. Midlife revisie 3-2016.
2009Alstomtype Citadis 302B313104x10537,76311826-8-200325-9-2003afgeleverd G.J. de Jonghweg, midlife revisie 3-2015
2010Alstomtype Citadis 302B313104x10537,76311815-9-20038-10-2003afgeleverd G.J. de Jonghweg. Midlife revisie 2-2016.
2011Alstomtype Citadis 302B313104x10537,76311824-9-20037-10-2003afgeleverd G.J. de Jonghweg. Midlife revisie 4-2016.
2012Alstomtype Citadis 302B313104x10537,7631189-10-200322-10-2003afgeleverd G.J. de Jonghweg. Midlife revisie 10-2015.
2013Alstomtype Citadis 302B313104x10537,7631181-11-200310-12-2003afgeleverd G.J. de Jonghweg. Midlife revisie 6-2016.
2014Alstomtype Citadis 302B313104x10537,76311831-10-200315-12-2003afgeleverd G.J. de Jonghweg. Midlife revisie 7-2015.
2015Alstomtype Citadis 302B313104x10537,76311811-12-20038-1-2004afgeleverd G.J. de Jonghweg, midlife revisie 12-2014
2016Alstomtype Citadis 302B313104x10537,76311810-12-200329-12-2003afgeleverd G.J. de Jonghweg. Midlife revisie 9-2015.
2017Alstomtype Citadis 302B313104x10537,7631188-12-200313-1-2004afgeleverd G.J. de Jonghweg, midlife revisie 8-2014.
2018Alstomtype Citadis 302B313104x10537,76311819-12-200319-1-2004afgeleverd G.J. de Jonghweg, midlife revisie 6-2015
2019Alstomtype Citadis 302B313104x10537,76311830-12-200323-1-2004afgeleverd G.J. de Jonghweg, midlife revisie 3-2014, 6-2014 nieuwe stoelen.
2020Alstomtype Citadis 302B313104x10537,7631186-1-200430-1-2004afgeleverd G.J. de Jonghweg. Midlife revisie 9-2015.
2021Alstomtype Citadis 302B313104x10537,76311821-1-20042-2-2004afgeleverd G.J. de Jonghweg. Midlife revisie 6-2016.
2022Alstomtype Citadis 302B313104x10537,76311828-1-20046-2-2004afgeleverd G.J. de Jonghweg, midlife revisie 4-2014
2023Alstomtype Citadis 302B313104x10537,7631186-2-200413-2-2004afgeleverd G.J. de Jonghweg, midlife revisie 8-2014
2024Alstomtype Citadis 302B313104x10537,76311810-2-200427-2-2004afgeleverd G.J. de Jonghweg. Midlife revisie 1-2015.
2025Alstomtype Citadis 302B313104x10537,76311817-2-200427-2-2004afgeleverd G.J. de Jonghweg. Midlife revisie 5-2015.
2026Alstomtype Citadis 302B313104x10537,76311820-2-200422-3-2004afgeleverd G.J. de Jonghweg, imidlife revisie 4-2014
2027Alstomtype Citadis 302B313104x10537,76311825-2-200423-3-2004afgeleverd G.J. de Jonghweg, midlife revisie 6-2014
2028Alstomtype Citadis 302B313104x10537,76311827-2-20047-7-2004afgeleverd G.J. de Jonghweg, midlife revisie 7-2014
2029Alstomtype Citadis 302B313104x10537,7631184-3-200422-3-2004afgeleverd G.J. de Jonghweg, op 10 maart 2014 buiten dienst na aanrijding met 2035 (en 2018 ), 10-2014 voorste twee delen samengevoegd met achterste drie delen 2035, tevens midlife revisie.
2030Alstomtype Citadis 302B313104x10537,7631189-3-20045-7-2004afgeleverd G.J. de Jonghweg, midlife revisie 11-2014
2031Alstomtype Citadis 302B313104x10537,76311810-3-20048-7-2004afgeleverd G.J. de Jonghweg, midlife revisie 11-2014
2032Alstomtype Citadis 302B313104x10537,76311816-3-200416-4-2004afgeleverd G.J. de Jonghweg. Midlife revisie 3-2016.
2033Alstomtype Citadis 302B313104x10537,76311824-3-200424-5-2004afgeleverd G.J. de Jonghweg, midlife revisie 5-2015
2034Alstomtype Citadis 302B313104x10537,76311823-3-200416-4-2004afgeleverd G.J. de Jonghweg, midlife revisie 2-2014, 6-2014 nieuwe stoelen
2035Alstomtype Citadis 302B313104x10537,7631181-4-200419-4-20043-201410-2014afgeleverd G.J. de Jonghweg, op 10 maart. 2014 buiten dienst na aanrijding met 2029
2036Alstomtype Citadis 302B313104x10537,7631187-5-200419-5-2004afgeleverd G.J. de Jonghweg, imidlife revisie 6-2014
2037Alstomtype Citadis 302B313104x10537,76311817-8-200426-8-2004afgeleverd G.J. de Jonghweg, pas op 3-11-2004 storingsvrij in dienst. Midlife revisie 1-2016.
2038Alstomtype Citadis 302B313104x10537,76311818-8-20042-9-2004afgeleverd G.J. de Jonghweg, pas op 19-11-2004 storingsvrij in dienst. Midlife revisie 2-2015.
2039Alstomtype Citadis 302B313104x10537,76311831-3-200424-5-2004afgeleverd G.J. de Jonghweg. Midlife revisie 4-2015.
2040Alstomtype Citadis 302B313104x10537,76311820-8-20042-9-2004afgeleverd G.J. de Jonghweg, pas op 23-2-2005 storingsvrij in dienst, midlife revisie 10-2014
2041Alstomtype Citadis 302B313104x10537,76311821-8-20041-9-2004afgeleverd G.J. de Jonghweg, pas op 3-11-2004 storingsvrij in dienst, midlife revisie 9-2014
2042Alstomtype Citadis 302B313104x10537,76311824-8-200424-9-2004afgeleverd G.J. de Jonghweg. Midlife revisie 10-2015.
2043Alstomtype Citadis 302B313104x10537,76311825-8-20044-9-2004afgeleverd G.J. de Jonghweg, pas op 19-11-2004 storingsvrij in dienst. Midlife revisie 2-2016.
2044Alstomtype Citadis 302B313104x10537,76311831-8-200429-9-2004afgeleverd G.J. de Jonghweg, na aanrijding met 2050 op 11-3-2009 in 9-2009 weer in dienst. Midlife revisie 8-2015.
2045Alstomtype Citadis 302B313104x10537,7631181-9-200416-9-2004afgeleverd G.J. de Jonghweg, pas op 19-11-2004 storingsvrij in dienst. Midlife revisie 2-2016.
2046Alstomtype Citadis 302B313104x10537,7631187-9-200416-9-2004afgeleverd G.J. de Jonghweg, pas op 15-11-2004 storingsvrij in dienst, midlife revisie 2-2015
2047Alstomtype Citadis 302B313104x10537,7631188-9-200416-9-2004afgeleverd G.J. de Jonghweg, pas op 10-11-2004 storingsvrij in dienst. Midlife revisie 1-2016.
2048Alstomtype Citadis 302B313104x10537,76311814-9-20045-10-2004afgeleverd G.J. de Jonghweg. Midlife revisie 6-2016.
2049Alstomtype Citadis 302B313104x10537,7631181-7-200420-7-2004afgeleverd G.J. de Jonghweg. Midlife revisie 4-2015.
2050Alstomtype Citadis 302B313104x10537,76311810-8-20047-12-2004afgeleverd G.J. de Jonghweg, voorzien van permanent magneetmotoren. Midlife revisie 11-2015.
2051Alstomtype Citadis 302B313104x10537,7631188-7-200420-7-2004afgeleverd G.J. de Jonghweg, pas op 24-9-2004 storingsvrij in dienst, midlife revisie 7-2015
2052Alstomtype Citadis 302B313104x10537,7631189-7-200427-7-2004afgeleverd G.J. de Jonghweg, pas op 24-9-2004 storingsvrij in dienst. Midlife revisie 7-2016.
2053Alstomtype Citadis 302B313104x10537,76311814-7-200422-7-2004afgeleverd G.J. de Jonghweg, pas op 24-9-2004 storingsvrij in dienst. Midlife revisie 8-2016.
2054Alstomtype Citadis 302B313104x10537,76311826-7-200424-8-2004afgeleverd G.J. de Jonghweg, midlife revisie 5-2014
2055Alstomtype Citadis 302B313104x10537,76311829-7-200410-8-2004afgeleverd G.J. de Jonghweg, midlife revisie 7-2014
2056Alstomtype Citadis 302B313104x10537,76311828-7-20044-8-2004afgeleverd G.J. de Jonghweg, pas op 17-11-2004 storingsvrij in dienst. Midlife revisie 11-2015.
2057Alstomtype Citadis 302B313104x10537,7631184-8-200411-8-2004afgeleverd G.J. de Jonghweg, midlife revisie 12-2014
2058Alstomtype Citadis 302B313104x10537,76311812-10-200421-10-2004afgeleverd G.J. de Jonghweg, midlife revisie 1-2015
2059Alstomtype Citadis 302B313104x10537,76311828-10-200410-11-2004afgeleverd G.J. de Jonghweg, midlife revisie 6-2015
2060Alstomtype Citadis 302B313104x10537,7631183-12-200429-12-2004afgeleverd G.J. de Jonghweg. Midlife revisie 12-2015.

Serie 2101-2153
Om ook de resterende trams van de serie 800 en tevens de serie 701 – 750 te kunnen vervangen, bestelde de RET in de zomer van 2007 opnieuw een grote serie Citadis-trams bij Alstom, die vanaf maart 2011 onder de nummers 2101 – 2153 in dienst zouden komen. Om dit materieel ook op de traditionele tramlijnen 4, 7 en 8 te kunnen laten rijden, werden de kopbakken 230 mm korter gemaakt, zodat de rijtuigen minder ruimte in de bogen nodig hebben. Een en ander in afwachting van spooraanpassingen en de toepassing van verkeerslichtinstallaties.

Hoewel deze Citadis-2 trams uiteraard een sterke gelijkenis vertonen met hun eerder afgeleverde soortgenoten, zijn er toch wel de nodige verschillen tussen de beide series aan te wijzen, Naast belangrijke wijzigingen in de elektrische installatie zijn de 2101 – 2153 namelijk van een topkoeling voorzien, waarmee in de zomer de temperatuur in de passagiersruimte een aantal graden lager kan worden gehouden dan de buitentemperatuur. Als gevolg hiervan konden de ventilatieraampjes in het reizigerscompartiment komen te vervallen. De harde polyester stoelen uit de eerste serie zijn hier vervangen door stoelen met een zachte bekleding van kunstleer. Ook aan de indeling werd het een en ander veranderd: zo kwam de schuin achterwaarts tegen het bestuurderscompartiment geplaatste stoel te vervallen en werden op twee plaatsten enkele stoelen verwijderd om meer ruimte voor kinderwagens te scheppen. Tevens zijn in de rijtuigen beeldschermen geplaatst waarop reclamefilmpjes worden afgewisseld met videobeelden uit het rijtuig. Nieuw zijn tenslotte de oranje LED lijn- en bestemmingsaanduidingen buiten het rijtuig, die een verbetering vormen ten opzichte van de LCD-schermen van de eerste serie, alsmede de opvallende ruitenwisser aan de achterzijde van de trams.

Nieuwe technieken

RET experimenteert met een aantal nieuwe technologieën voor trams om de verkeersveiligheid en het comfort te verbeteren en het onderhoud te vergemakkelijken. Sinds april 2022 rijdt een tram rond waarin allerlei technieken zijn ingebouwd om ze zo ook echt in de praktijk te testen. Via QR-codes in de tram kunnen reizigers en personeel laten weten wat ze ervan vinden.

Het gaat om voertuig 2149, dat ingezet kan worden kan worden op alle tramlijnen. De tram is omgebouwd tot proeftuin. Zo is het voertuig uitgerust met Advanced Driver Assistance Systems (ADAS). Ook is er een techniek om de lichtinval af te buigen zodat de trambestuurders minder last hebben van weerkaatsing in de voorruit. Om beter te kunnen bepalen wanneer onderhoud nodig is, zijn er sensoren aangebracht die de tandwielkasten en airco’s monitoren.

Led-verlichting

Met oog op een snellere doorstroming en meer veiligheid voor de reizigers heeft de tram verder een led-strip bij de deuren die groen knippert als de deuren openen en open staan en rood bij het sluiten en als de deuren dicht zijn. De meeste zitplaatsen hebben een blauwe bekleding, maar er zijn ook een aantal rode stoelen. Die zijn bestemd voor mensen met een lichamelijke beperking. Door de afwijkende kleur zijn die plekken makkelijker te vinden. Ook zijn de stoelen vervangen.

De komende maanden komen er nog meer nieuwe snufjes bij. De RET gaat bijvoorbeeld onderzoeken wat het effect is van verschillende kleuren led-licht in plaats van tl-licht. Op de kop van de tram wordt extra ledverlichting aangebracht om het voertuig beter zichtbaar in het verkeer te maken. Op de planning staat verder nog een proef met het weergeven van reizigersinformatie in Augmented Reality. Daarnaast wil de RET bekijken of het ADAS-systeem ook gekoppeld kan worden aan het besturingssysteem, zodat ADAS niet alleen signaleert maar ook kan ingrijpen.

QR-codes

Het vervoersbedrijf wil ook graag weten wat reizigers en medewerkers vinden van de innovaties. Daarom komen er QR-codes in de tram waarmee beide groepen hun mening kunnen geven of zelf suggesties kunnen doen

Financiering van de proef komt uit meerdere bronnen. Een deel wordt betaald via het Innovatiefonds van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). Ook leveranciers dragen bij. Ze krijgen de mogelijkheid om in de tram samen met de RET te werken aan de ontwikkeling van innovaties. Een ander deel komt uit reguliere onderhoudsgelden.Motorrijtuig 2149 is in april 2022 voorzien van rood-groene ledstrips bij de deuren om het in/uitstappen te versnellen en het interieur werd voorzien van nieuwe stoelen.

Voor foto’s van deze serie klik hier.

nummervoertuigleveranciertypelengteuurvermogengewichtzitplaatsenstaanplaatsenafleveringin dienstbijzonderheden
2101emrAlstomCitadis 302B308504x10539,65612425-1-201229-2-2012
2102emrAlstomCitadis 302B308504x10539,65612423-6-201030-3-2011
2103emrAlstomCitadis 302B308504x10539,65612417-11-20115-1-2012
2104emrAlstomCitadis 302B308504x10539,65612411-10-201030-3-2011
2105emrAlstomCitadis 302B308504x10539,6561249-11-201112-12-2011
2106emrAlstomCitadis 302B308504x10539,6561248-8-201129-8-2011
2107emrAlstomCitadis 302B308504x10539,65612425-3-201121-4-2011
2108emrAlstomCitadis 302B308504x10539,65612426-1-201130-3-2011
2109emrAlstomCitadis 302B308504x10539,65612423-2-201121-4-2011
2110emrAlstomCitadis 302B308504x10539,65612411-4-201110-5-2011
2111emrAlstomCitadis 302B308504x10539,65612429-4-201120-5-2011
2112emrAlstomCitadis 302B308504x10539,65612417-5-201111-6-2011
2113emrAlstomCitadis 302B308504x10539,65612420-10-201110-11-2011
2114emrAlstomCitadis 302B308504x10539,65612420-9-201110-10-2011
2115emrAlstomCitadis 302B308504x10539,65612419-9-20114-10-2011
2116emrAlstomCitadis 302B308504x10539,6561248-9-20114-10-2011
2117emrAlstomCitadis 302B308504x10539,65612428-7-20111-9-2011
2118emrAlstomCitadis 302B308504x10539,6561248-7-20111-8-2011
2119emrAlstomCitadis 302B308504x10539,65612411-3-201121-4-2011
2120emrAlstomCitadis 302B308504x10539,65612417-6-201121-7-2011
2121emrAlstomCitadis 302B308504x10539,6561247-6-201130-8-2011
2122emrAlstomCitadis 302B308504x10539,65612427-5-201111-6-2011
2123emrAlstomCitadis 302B308504x10539,6561249-5-201131-5-2011
2124emrAlstomCitadis 302B308504x10539,65612425-5-201121-6-2011
2125emrAlstomCitadis 302B308504x10539,65612420-6-201128-7-2011
2126emrAlstomCitadis 302B308504x10539,65612424-6-201113-7-2011
2127emrAlstomCitadis 302B308504x10539,6561244-7-201129-7-2011
2128emrAlstomCitadis 302B308504x10539,65612429-7-201112-8-2011
2129emrAlstomCitadis 302B308504x10539,65612411-8-20112-9-201112-2020 weer in dienst na schadeherstel bij Alstom te Braunschweig van botsing met 2131 in 9-2018
2130emrAlstomCitadis 302B308504x10539,6561241-9-201126-9-2011
2131emrAlstomCitadis 302B308504x10539,65612428-9-201131-10-2011
2132emrAlstomCitadis 302B308504x10539,65612412-10-20113-11-2011
2133emrAlstomCitadis 302B308504x10539,65612412-10-201110-11-2011
2134emrAlstomCitadis 302B308504x10539,65612424-10-201123-11-2011
2135emrAlstomCitadis 302B308504x10539,6561247-11-201112-12-2011
2136emrAlstomCitadis 302B308504x10539,65612422-11-201120-12-2011
2137emrAlstomCitadis 302B308504x10539,65612430-11-201122-12-2011
2138emrAlstomCitadis 302B308504x10539,6561248-12-201126-1-2012
2139emrAlstomCitadis 302B308504x10539,65612415-12-201124-1-2012
2140emrAlstomCitadis 302B308504x10539,65612421-12-20112-2-2012
2141emrAlstomCitadis 302B308504x10539,6561246-1-201228-2-2012
2142emrAlstomCitadis 302B308504x10539,65612427-1-201216-2-2012
2143emrAlstomCitadis 302B308504x10539,6561246-2-201229-2-2012
2144emrAlstomCitadis 302B308504x10539,65612414-2-201220-3-2012
2145emrAlstomCitadis 302B308504x10539,6561242-3-201215-3-2012
2146emrAlstomCitadis 302B308504x10539,65612423-3-201211-4-2012
2147emrAlstomCitadis 302B308504x10539,6561249-3-201227-3-2012
2148emrAlstomCitadis 302B308504x10539,65612416-3-301229-3-2012
2149emrAlstomCitadis 302B308504x10539,65612420-3-201212-4-2012
2150emrAlstomCitadis 302B308504x10539,65612428-3-201224-4-2012
2151emrAlstomCitadis 302B308504x10539,6561245-4-20123-5-2012
2152emrAlstomCitadis 302B308504x10539,65612428-6-201218-7-2012
2153emrAlstomCitadis 302B308504x10539,65612414-9-201223-11-2012