Geschiedenis

IJsel Stoomweg-maatschappij

De IJsel Stoomtramweg-Maatschappij (IJSM) werd op 5 juli 1882 in Den Haag opgericht met het doel een uitgebreid stoomtramnetwerk aan te leggen in wat vandaag de dag, de Randstad wordt genoemd. Het gebied tussen Den Haag-Leiden-Utrecht-Gouda en Rotterdam. Gouda vormde daarbij het centrum.

De IJSM heeft bestaan tot 26 september 1893, toen de Maatschappij tot Exploitatie van Tramwegen het juridische eigendom van de IJSM verwierf.

Rotterdam-Overschie

Het traject in de regio Rotterdam werd gestart op 7 augustus 1884 en liep vanaf het Slagveld bij het Hofplein over de Schiekade, de West-Schiekade en verder langs de Rotterdamse Schie naar de Rotterdamse Rijweg in de gemeente Overschie nabij de Dorpsstraat. Vlakbij dat eindpunt was een dienstwoning en een remise gebouwd die plaats bood aan 2 locomotieven en 4 rijtuigen.

Een dodelijk ongeval met de stoomtram leidde op 18 juni 1890 tot een verbod om verder dan de gemeentegrens van Rotterdam te rijden welke in die tijd even te noorden van de Heulbrug op de West-Schiekade lag. Op 2 augustus volgde de definitieve opheffing vanaf welke datum de RTM een omnibus op dat traject instelde. Gelijktijdig startte men met het ombouwen van het smalspoor van de IJSM op het bij de RTM gebruikelijke normaalspoor. Deze werkzaamheden kwamen op 14 december van dat jaar gereed waarna de paardentram het werk overnam.

Voor de IJSM met haar activiteiten op het traject Rotterdam-Overschie van start ging was in 1877 met een omnibus het vervoer van start gegaan. Die onderneming moest wegens gebrek aan succes in 1879 worden gestaakt.

De Rotterdamse Rijweg gezien vanuit de Dorpsstraat met links de rails van de stoomtram in het jaar dat deze werd vervangen door een paardentram; 1895.
De Rotterdamse Rijweg gezien vanuit de Dorpsstraat met links de rails van de stoomtram in het jaar dat deze werd vervangen door een paardentram; 1895.

Naast deze lijn in de regio Rotterdam heeft de IJSM ook de lijnen Voorschoten-Veur-Leidschedam (7-12-1882), Leiden-Voorschoten (1-6-1883), Voorschoten-Wassenaar (10-8-1883), Utrecht-Vreeswijk (12-12-1883), Gouda-Overwater (26-12-1883), lokaal Gouda (16-1-1884), Veur-Wijkerbrug (14-6-1884), Wijkerbrug-Voorburg (16-7-1884), Voorburg-Den Haag (19-6-1885). De lijn Utrecht – Vreeswijk werd wegens de slechte uitkomsten in 1886 verpacht aan de rederij “De Vereniging”, die in 1888 ook het eigendom van de lijn verwierf.

Lees meer over de Schiedamsche Tramweg Maatschappij
Lees meer over de Schielandsche Tramweg Maatschappij