Railvervoer

DATUM LIJN LIJNENLOOP LIJNINFO REMISE BIJZONDERHEDEN
28-11-1906 3 Ingesteld: Benthuizerstraat (kopeindpunt nabij Bergweg) – Benthuizerstraat – 3e Pijnackerstraat – Zwartjanstraat – Zegwaardstraat – Bergstraat – Bergstraatbrug*2 – Noordsingel w.z. – Noordplein (terug: Noordplein – Noordsingel o.z. – Burgemeester Roosstraat – Zwartjanstraat – 3e Pijnackerstraat) – Noorderbrug – Jonker Fransstraat – Heerenstraat – Gedempte Botersloot – Kaasmarkt – Boerenvischmarkt – Moriaanstraat – Moriaansplein (terug: Moriaansplein – Lamsteeg – Kaasmarkt) – Westnieuwland – Beursplein – Zuidblaak – Posthoornsteeg – Regentessebrug – Gedempte Glashaven – Reederijbrug – Reederijstraat – Boompjes – Boompjes (eindpuntlus bij Nieuwe Leuvebrug). lijnkleur: blauw.Lijn 3 vervangt paardentramlijn Schoonoordstraat (Benthuizerstraat) – Boompjes Isaäc Hubertstraat  
4-11-1922 3 Verlengd, volledig traject is nu: Heer Vrankestraat – Bergweg (terug: Bergweg – Soetendaalscheweg – Hoyledestraat – Heer Vrankestraat) – Benthuizerstraat – 3e Pijnackerstraat – Zwartjanstraat – Zegwaardstraat – Bergstraat – Bergstraatbrug – Noordsingel w.z. – Noordplein (terug: Noordplein – Noordsingel o.z. – Burgemeester Roosstraat – Zwartjanstraat – 3e Pijnackerstraat) – Noorderbrug – Jonker Fransstraat – Heerenstraat – Gedempte Botersloot – Kaasmarkt – Boerenvischmarkt – Moriaanstraat – Moriaansplein (terug: Moriaansplein – Lamsteeg – Kaasmarkt) – Westnieuwland – Beursplein – Zuidblaak – Posthoornsteeg – Regentessebrug – Gedempte Glashaven – Reederijbrug – Reederijstraat – Boompjes – Boompjes (eindpuntlus bij Nieuwe Leuvebrug).      
20-8-1923 3     Hillegersberg (Kootschekade)  
1-5-1929 3 Verlengd, volledig traject is nu: Heer Vrankestraat – Bergweg (terug: Bergweg – Soetendaalscheweg – Hoyledestraat – Heer Vrankestraat) – Benthuizerstraat – 3e Pijnackerstraat – Zwartjanstraat – Zegwaardstraat – Bergstraat – Bergstraatbrug – Noordsingel w.z.- Noordplein (terug: Noordplein – Noordsingel o.z. – Burgemeester Roosstraat – Zwartjanstraat – 3e Pijnackerstraat) – Noorderbrug – Jonker Fransstraat – Heerenstraat – Gedempte Botersloot – Kaasmarkt – Boerenvischmarkt – Moriaanstraat – Moriaansplein (terug: Moriaansplein – Lamsteeg – Kaasmarkt) – Westnieuwland – Beursplein – Zuidblaak – Posthoornsteeg – Regentessebrug – Gedempte Glashaven – Reederijbrug – Reederijstraat – Boompjes – Willemsbrug – Van der Takstraat – Prins Hendrikkade o.z. – hulpbrug – Oranjeboomstraat – Kreekweg – viaduct – Varkenoordschekade – Beijerlandschelaan – Groene Hilledijk – Groene Hilledijk (eindpuntlus bij Slag). Met deze verlenging vervalt traject Boompjes tussen Reederijstraat en Nieuwe Leuvebrug. Dit gedeelte wordt vrijwel direct opgebroken. Wel blijft de mogelijkheid aanwezig om te kunnen driehoeken op hoek Boompjes/Reederijstraat.    
14-6-1929 3 Verlegd: via Van der Takstraat – Koninginnebrug – Stieltjesplein – Nassaukade – Oranjeboomstraat in plaats van Van der Takstraat – Prins Hendrikkade o.z. – hulpbrug – Oranjeboomstraat.      
24-3-1930 3 Tijdelijk verlegd: in verband met maken van collecteurriool in Benthuizerstraat via Bergweg – Noordsingel w.z. (terug o.z.) – Noordplein.      
15-10-1930 3 Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden spoorwegviaduct Moriaansplein ’s avonds na 22.00 uur via Jonker Fransstraat – Goudschesingel – Oostplein – Nieuwe Haven n.z. – Groenendaal – Boerensteiger – Middensteiger – Westnieuwland.      
18-10-1930 3 ’s Avonds na 22.00 uur normaal traject via Jonker Fransstraat – Heerenstraat – Gedempte Botersloot – Kaasmarkt – Boerenvischmarkt – Moriaanstraat – Moriaansplein (terug: Moriaansplein – Lamsteeg – Kaasmarkt) – Westnieuwland hersteld.      
22-1-1931 3 Normaal traject via Bergweg – Benthuizerstraat – 3e Pijnackerstraat – Zwartjanstraat – Zegwaardstraat – Bergstraat – Bergstraatbrug – Noordsingel w.z – Noordplein (terug: Noordplein – Noordsingel o.z. – Burgemeester Roosstraat – Zwartjanstraat – 3e Pijnackerstraat) hersteld.      
1-7-1934 3 Noordelijk traject gewijzigd, volledig traject is nu: Station D.P. (eindpuntlus Stationsplein) – Stationsweg – Diergaardelaan – Slagveld – Schiebrug – Hofplein – Lange Brug – Pompenburgsingel – Gedempte Botersloot – Kaasmarkt – Boerenvischmarkt – Moriaanstraat – Moriaansplein (terug: Moriaansplein – Lamsteeg – Kaasmarkt) – Westnieuwland – Beursplein – Zuidblaak – Posthoornsteeg – Regentessebrug – Gedempte Glashaven – Reederijbrug – Reederijstraat – Boompjes – Willemsbrug – Van der Takstraat – Koninginnebrug – Stieltjesplein – Nassaukade – Oranjeboomstraat – Kreekweg – Varkenoordschebrug – Varkenoordschekade – Beijerlandschelaan – Groene Hilledijk – Groene Hilledijk (eindpuntlus bij Slag).  Traject Heer Vrankestraat – Heerenstraat vervalt hiermee; Bergweg – Heerenstraat nu onderdeel van lijn 23.    
23-8-1934 3 Verlegd: richting Groene Hilledijk via Gedempte Botersloot – Meent – Gedempte Binnenrotte – Moriaanstraat in plaats van Gedempte Botersloot – Kaasmarkt – Boerenvischmarkt – Moriaanstraat.      
13-6-1935 3   Eindpuntstandplaats Stationsplein verplaatst van linker naar rechter opstelspoor.    
1-7-1936 3 Zuidelijk traject gewijzigd, volledig traject is nu: Station D.P. (eindpuntlus Stationsplein) – Stationsweg – Diergaardelaan – Slagveld – Schiebrug – Hofplein – Lange Brug – Pompenburgsingel – Gedempte Botersloot – Meent – Gedempte Binnenrotte – Moriaanstraat – Moriaansplein (terug: Moriaansplein – Lamsteeg – Kaasmarkt – Gedempte Botersloot) – Westnieuwland – Beursplein – Zuidblaak – Posthoornsteeg – Regentessebrug – Gedempte Glashaven – Reederijbrug – Reederijstraat – Boompjes – Willemsbrug – Van der Takstraat – Koninginnebrug – Stieltjesplein – Nassaukade – Oranjeboomstraat – Kreekweg – Varkenoordschebrug – Varkenoordschekade – Beijerlandschelaan – Randweg w.z. (terug o.z.) – Breeplein – Lange Geer – Groene Zoom – Groene Zoom (eindpuntlus bij Groene Hilledijk). Traject Groene Hilledijk tussen Beijerlandschelaan en Slag vervalt hiermee en wordt successievelijk opgebroken.    
28-11-1936 3 Kleine wijziging: verandering standplaats Stationsplein, nu verplaatst naar rechter binnenspoor.      
9-8-1937 3 Kleine wijziging: standplaats Stationsplein verplaatst van rechter naar linker binnenspoor.      
31-8-1938 3 Tijdelijk verlegd: in verband met feesten 40-jarig regeringsjubileum koningin Wilhelmina tussen 19.00 en 00.00 uur richting Groene Zoom via Diergaardelaan – Coolsingel – Van Hogendorpsplein – Karrensteeg – Witte Leeuwensteeg – Zeevischmarkt – Keizersbrug – Posthoornsteeg; richting Station D.P. via Willemsbrug – Bolwerk – Jan Kuitenbrug – Gelderschekade – Beursplein.      
9-9-1938 3 ’s Avonds tussen 19.00 en 00.00 uur richting Groene Zoom normaal traject hersteld.      
2-11-1939 3 Verlegd: via nieuwe sporen Hofplein in plaats van Schiebrug.      
10-5-1940 3 in verband met oorlogshandelingen wordt het gehele tramverkeer rond 7.30 uur tot nader order gestaakt.      
17-5-1940 3 Heringesteld : Stieltjesplein (eindpuntlus) – Nassaukade – Oranjeboomstraat – Stadionweg – Varkenoordschebrug – Varkenoordschekade – Beijerlandschelaan  – Randweg w.z. (terug o.z.) – Breeplein – Lange Geer – Groene Zoom – Groene Zoom (eindpuntlus bij Groene Hilledijk).).   Charlois (Maastunnelplein  
22-6-1940 3 Verlengd: Mauritsweg – Eendrachtsweg – Witte de Withstraat – Schiedamschesingel – Van Hogendorpsplein (terug: Van Hogendorpsplein – Coolsingel – Kruiskade – Mauritsweg) – Van Hogendorpstraat – Witte Leeuwensteeg – Zeevischmarkt (terug: Zeevischmarkt – Soetensteeg – Boymansstraat – Van Hogendorpsplein) – Noordblaak – Beursplein – Gelderschekade – Jan Kuitenbrug – Bolwerk – Willemsbrug – Van der Takstraat – Koninginnebrug – Stieltjesplein – Nassaukade – Oranjeboomstraat – Stadionweg – Varkenoordschebrug – Beijerlandschelaan – Randweg w.z. (terug o.z.) – Breeplein – Lange Geer – Groene Zoom – Groene Zoom (eindpuntlus bij Groene Hilledijk).      
27-6-1940 3 Vanaf 9.00 uur verlengd, volledig traject is nu: Station D.P. (eindpuntlus Stationsplein) – Stationsweg – Diergaardelaan – Coolsingel – Van Hogendorpsplein – Van Hogendorpstraat – Witte Leeuwensteeg – Zeevischmarkt (terug: Zeevischmarkt – Soetensteeg – Boymansstraat – Van Hogendorpsplein) – Noordblaak – Beursplein – Gelderschekade – Jan Kuitenbrug – Bolwerk – Willemsbrug – Van der Takstraat – Koninginnebrug – Stieltjesplein – Nassaukade – Oranjeboomstraat – Stadionweg – Varkenoordschebrug – Varkenoordschekade – Beijerlandschelaan – Randweg w.z. (terug o.z.) – Breeplein – Lange Geer – Groene Zoom (eindpuntlus bij Groene Hilledijk).       
11-8-1941 3   Dienst versterkt met supplementdiensten op traject Zeevischmarkt (overloopwissel) – Randweg (eindpuntlus bij Beijerlandschelaan).    
26-11-1941 3 Noordelijk traject gewijzigd, volledig traject is nu: Diergaarde Blijdorp (overloopwissel Bentincklaan) – Bentincklaan – Walenburgerweg – Stationssingel – Provenierssingel z.z. (terug n.z.) – Schiekade w.z. – Slagveld – Coolsingel – Van Hogendorpsplein – Van Hogendorpstraat – Witte Leeuwensteeg – Zeevischmarkt (terug: Zeevischmarkt – Soetensteeg – Boymansstraat – Van Hogendorpstraat) – Noordblaak – Beursplein – Gelderschekade – Jan Kuitenbrug – Bolwerk – Willemsbrug – Van der Takstraat – Koninginnebrug – Stieltjesplein – Nassaukade – Oranjeboomstraat – Stadionweg – Varkenoordschebrug – Varkenoordschekade – Beijerlandschelaan – Randweg w.z. (terug o.z.) – Breeplein – Lange Geer – Groene Zoom – Groene Zoom (eindpuntlus bij Groene Hilledijk).  Trajectgedeelte Station D.P. – Diergaardelaan bij Coolsingel vervalt hiermee, doch wordt nog wel bediend door lijnen 1, 2, 4, 14, 15 en 16.    
7-5-1942 3 Kleine verlenging: vanaf 15.30 uur van kopeindpunt Bentincklaan naar eindpuntlus Van Aerssenlaan. Eind- en beginhalte blijven in Bentincklaan.  Supplementdiensten op traject Zeevischmarkt – Randweg opgeheven.    
5-9-1942 3 Verlegd: richting Diergaarde Blijdorp via nieuwe verbinding tussen Zeevischmarkt en Coolsingel, ongeveer langs Witte Leeuwensteeg – Van Hogendorpstraat in plaats van Zeevischmarkt – Soetensteeg – Boymansstraat – Coolsingel.      
3-12-1942 3 Vanaf 12.30 uur verlegd: richting Diergaarde Blijdorp via Gelderschekade – Oudehavenkade – Blaak in plaats van Gelderschekade – Beursplein – Blaak.      
4-12-1942 3 Vanaf 12.30 uur verlegd: richting Groene Zoom via Blaak – Oudehavenkade – Gelderschekade in plaats van Blaak – Beursplein – Gelderschekade.      
13-12-1942 3     Kralingen (Oostzeedijk)   
3-5-1943 3 Tijdelijk verlegd: in verband met spoorvernieuwing Coolsingel bij Binnenweg richting Diergaarde Blijdorp via Blaak – Korte Hoogstraat – Bulgersteyn – Coolsingel.      
23-5-1943 3   in verband met vernieuwing brugdek en sporen Willemsbrug tijdelijk via enkelspoor. Wanneer weer via dubbelspoor kan worden gereden is niet bekend.    
1-6-1943 3   Tijdens spitsuren versterkingdiensten op traject Blaak (overloopwissel bij voormalige Zeevischmarkt) – Randweg (eindpuntlus bij Beijerlandschelaan).    
6-9-1943 3 Noordelijk traject gewijzigd, volledig traject is nu: Station D.P. (eindpuntlus Stationsplein) – Stationsweg (terug: Stationsweg – Straat 296 – Stationsplein) – Hofplein – Coolsingel – Blaak – Oudehavenkade – Gelderschekade – Jan Kuitenbrug – Bolwerk – Willemsbrug – Van der Takstraat – Koninginnebrug – Stieltjesplein – Nassaukade – Oranjeboomstraat – Stadionweg – Varkenoordschebrug – Varkenoordschekade – Beijerlandschelaan – Randweg w.z. (terug o.z.) – Breeplein – Lange Geer – Groene Zoom – Groene Zoom (eindpuntlus bij Groene Hilledijk). Traject Diergaarde Blijdorp – Hofplein vervalt hiermee, doch wordt nu bediend door lijn 2. Spitsuurdiensten op traject Blaak – Randweg opgeheven.    
14-9-1944 3 Beperking exploitatie: in verband met stroombesparing wordt op maandag t/m vrijdag niet gereden van 10.00 tot 16.00 uur. Op zaterdag en zondag gelden analoge beperkingen.      
8-10-1944 3 Beperking exploitatie: in verband met stroombesparing wordt niet meer gereden op zon- en feestdagen.      
14-10-1944 3 Beperking exploitatie: in verband met stroombesparing wordt op maandag t/m zaterdag nog slechts gereden tijdens spitsuren.      
10-11-1944 3 Alle tramdiensten gestaakt in verband met razzia’s op mannelijk bevolking van Rotterdam en Schiedam.      
13-11-1944 3 Alle tramdiensten hervat tijdens spitsuren.      
29-11-1944 3 Beperking exploitatie: in verband met stroombesparing wordt nog uitsluitend gereden tijdens het ochtendspitsuur.      
1-12-1944 3 Algehele staking tramdiensten. Het net blijft wel onder spanning staan. Er rijden nog enkele trams t.b.v. voedselvoorziening.      
8-6-1945 3 Heringesteld: Diergaarde Blijdorp (eindpuntlus Van Aerssenlaan) – Van Aerssenlaan – Stadhoudersweg – Stadhoudersplein – Bergschelaan – Schieweg – Schiekade – Hofplein – Coolsingel – Blaak – Oudehavenkade – Gelderschekade – Jan Kuitenbrug – Bolwerk – Willemsbrug – Van der Takstraat – Koninginnebrug – Stieltjesplein – Nassaukade – Oranjeboomstraat – Stadionweg – Varkenoordschebrug – Varkenoordschekade – Beijerlandschelaan – Breeplein – Lange Geer – Groene Zoom – Groene Zoom (eindpuntlus bij Groene Hilledijk).   Kralingen (Oostzeedijk).  
3-6-1948 3 Verlegd: via nieuwe sporen Hofplein.      
4-6-1949 3 Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden richting Groene Zoom via Blaak – Posthoornstraat – Regentessebrug – Glashaven – Rederijbrug – Rederijstraat – Boompjes – Willemsbrug.      
10-7-1949 3 Richting Groene Zoom normaal traject via Blaak – Geldersekade – Jan Kuitenbrug – Bolwerk – Willemsbrug hersteld.      
1-7-1951 3 Verlegd: via circuit Hofplein.      
1-2-1953 3 Tijdelijk ingekort: in verband met overlast Watersnoodramp tot traject Diergaarde Blijdorp – Bulgersteyn (lustraject via Coolsingel – Blaak – Korte Hoogstraat – Bulgersteyn – Coolsingel).      
2-2-1953 3 Normaal traject Diergaarde Blijdorp – Groene Zoom hersteld.      
3-3-1953 3 Tijdelijk verlegd: in verband met verwijderen gasbuis Groene Zoom tussen café “Het Witte Paard” en Lede via enkelspoor. Bij café “Het Witte Paard” wordt gebruik gemaakt van oplegwissel en bij de Lede van een bestaand overloopwissel.      
5-3-1953 3 Vanaf 14.00 uur teruggelegd via dubbelspoor Groene Zoom tussen café “Het Witte Paard” en Lede.      
31-3-1953 3 Tijdelijk verlegd: in verband met asfalteringswerken Beijerlandselaan tussen Slaghekstraat en Randweg via enkelspoor.Hierbij worden oplegwissels gebruikt.      
10-6-1953 3 Tijdelijk verlegd: in verband met reparatie wegdek Varkenoordsebrug via enkelspoor.      
17-6-1953 3 Teruggelegd via dubbelspoor Beijerlandselaan tussen Slaghekstraat en Randweg.      
11-8-1953 3 Teruggelegd via dubbelspoor Varkenoordsebrug.      
22-7-1954 3 Tijdelijk verlegd: in verband met reparatie wegdek Varkenoordsebrug via enkelspoor.      
30-9-1954 3 Teruggelegd via dubbelspoor Varkenoordsebrug.      
9-4-1957 3 Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden vanaf 14.00 uur richting Groene Zoom via Blaak – Posthoornstraat – Regentessebrug – Glashaven – Rederijbrug – Rederijstraat – Boompjes – Willemsbrug.      
20-4-1957 3 Vanaf 12.00 uur richting Groene Zoom normaal traject via Blaak – Groenendaal – Geldersekade – Jan Kuitenbrug – Bolwerk – Willemsbrug hersteld.      
12-5-1958 3 Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden via Blaak – Posthoornstraat – Regentessebrug – Glashaven – Rederijbrug – Rederijstraat – Boompjes – Willemsbrug.      
24-5-1958 3 Normaal traject via Blaak – Geldersekade – Jan Kuitenbrug – Bolwerk – Willemsbrug hersteld.      
24-11-1960 3 Verlegd: in verband met metro-aanleg via Hofplein – Weena – Stationsplein – Kruisplein – Mauritsweg – Van Oldenbarneveltstraat – Coolsingel in plaats van Hofplein – Coolsingel.      
21-9-1961 3 Verlegd: in verband met metro-aanleg sporen Weena nabij Hofplein.      
8-3-1962 3 Verlegd: in verband met metro-aanleg via trambrug Hofplein bij Weena.      
11-8-1962 3 Verlegd: richting Groene Zoom langs n.z. Stieltjesplein in plaats van plein rond.      
5-9-1963 3 Verlegd: in verband met metro-aanleg richting Groene Zoom via nieuwe sporen Coolsingel tussen Van Oldenbarneveltstraat en Blaak.      
6-9-1963 3 Verlegd: in verband met metro-aanleg richting Diergaarde Blijdorp via nieuwe sporen Coolsingel tussen Blaak en Van Oldenbarneveltstraat.      
28-9-1963 3 Verlegd: Blaak – Verlengde Willemsbrug – Willemsbrug in plaats van Blaak – Geldersekade – Jan Kuitenbrug – Bolwerk – Willemsbrug.      
25-10-1963 3 Verlegd: richting Groene Zoom via voorsorteerspoor Blaak tussen Leuvehaven en Verlengde Willemsbrug.      
28-2-1964 3 Tijdelijk verlegd: in verband met metro-aanleg richting Diergaarde Blijdorp via Stationsplein z.z.      
2-3-1964 3     Een aantal diensten van deze lijn worden voortaan geëxploiteerd vanuit remise Hillegersberg (Kootsekade).  
5-3-1964 3 Tijdelijk verlegd: in verband met metro-aanleg richting Groene Zoom via Stationsplein z.z.      
14-3-1964 3 Tijdelijk verlegd: in verband met metro-aanleg tijdens dit weekeinde via Hofplein – Pompenburg – Goudsesingel – Mariniersweg – Groenendaal – Blaak – Verlengde Willemsbrug. Deze weekend-verlegging vindt plaats omdat de trambrug (alsook de ernaast gelegen verkeersbrug) nabij het Hofplein tijdelijk verwijderd dienen te worden in verband met transport van tunneldelen t.b.v. metrotunnel.    
21-3-1964 3 Tijdelijk verlegd: in verband met metro-aanleg tijdens dit weekeinde via Hofplein – Pompenburg – Goudsesingel – Mariniersweg – Groenendaal – Blaak – Verlengde Willemsbrug. Deze weekend-verlegging vindt plaats omdat de trambrug (alsook de ernaast gelegen verkeersbrug) nabij het Hofplein tijdelijk verwijderd dienen te worden in verband met transport van tunneldelen t.b.v. metrotunnel.    
23-10-1964 3 Verlegd: in verband met metro-aanleg via Coolsingel – Schiedamsevest – verbindingsstraat – Schiedamsedijk – Blaak in plaats van Blaak – Coolsingel.      
12-7-1965 3 Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden Van Oldenbarneveltstraat via Mauritsweg – Eendrachtsplein – Eendrachtsweg – Witte de Withstraat – Schiedamsevest – verbindingsstraat.      
18-7-1965 3 Normaal traject via Mauritsweg – Van Oldenbarneveltstraat – Coolsingel – Schiedamsevest – verbindingsstraat hersteld.      
6-9-1965 3     in verband met vernieuwen wisselkam remise Kralingen gedeeltelijk exploitatie vanuit remise Hillegersberg.  
22-9-1965 3 Verlegd: in verband met metro-aanleg via sporen Coolsingel voor gebouw Amro-bank.      
18-10-1965 3     Met ingang van deze datum wordt deze lijn weer volledig geëxploiteerd vanuit remise Kralingen.  
27-2-1966 3 Verlegd: richting Groene Zoom wordt trambrug nabij Hofplein vervangen door hulpsporen.      
6-3-1966 3 Verlegd: richting Diergaarde Blijdorp wordt trambrug nabij Hofplein vervangen door hulpsporen.      
7-4-1966 3 Verlegd: in verband met aanleg vrije baan t.b.v. toekomstige sneltramlijn 2 naar Tuinenhoven richting Groene Zoom via Randweg o.z. in plaats van w.z. Spoor en bovenleiding Randweg w.z. worden vrijwel meteen verwijderd.    
5-7-1966 3 Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden Van Oldenbarneveltstraat gedurende avonduren op deze dag via Mauritsweg – Eendrachtsplein – Eendrachtsweg – Witte de Withstraat – Schiedamsevest – verbindingsstraat.      
11-8-1966 3 Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden Groene Zoom tussen Lange Geer en Lede via enkelspoor.Op Groene Zoom bij Lange Geer wordt hiervoor oplegwissel benut en bij Lede kan gebruik worden gemaakt van reeds aanwezig overloopwissel.      
24-9-1966 3 Verlegd: via nieuwe sporen Weena bij Hofplein. Deze nieuwe sporen vervangen hulpsporen die in gebruik werden genomen na verwijdering van trambrug.    
13-10-1966 3 Tijdelijk verlegd: richting Groene Zoom via hulpspoor Weena bij Lijnbaan. Dit in verband met bouw voetgangerstunnel onder Weena bij Lijnbaan.    
22-10-1966 3 Tijdelijk verlegd: richting Diergaarde Blijdorp via hulpspoor Weena bij Lijnbaan. Dit in verband met bouw voetgangerstunnel onder Weena bij Lijnbaan.    
3-11-1966 3 Vanaf 9.30 uur teruggelegd via dubbelspoor Groene Zoom tussen Lange Geer en Lede.      
10-11-1966 3 Normaal traject via Stationsplein hersteld. Hersteld is dus de sporensituatie zoals die tot begin 1964 in gebruik was. Hulpsporen en bovenleiding Stationsplein z.z. worden direct verwijderd.    
12-12-1966 3 Verlegd: via nieuw circuit Hofplein.      
23-12-1966 3 Verlegd: in verband met bouw voetgangerstunnel richting Diergaarde Blijdorp via trambrug Weena bij Lijnbaan. Dit betreft dezelfde trambrug die tussen 1962 en 1966 nabij het Hofplein in gebruik was.    
30-12-1966 3 Verlegd: in verband met bouw voetgangerstunnel richting Groene Zoom via trambrug Weena bij Lijnbaan. Dit betreft dezelfde trambrug die tussen 1962 en 1966 nabij het Hofplein in gebruik was.    
1-5-1967 3 Verlegd: trambrug Weena bij Lijnbaan buiten dienst gesteld.      
8-5-1967 3     Exploitatie vanuit remise Hilledijk (2e Rosestraat). Spitsuurmaterieel komt vanuit remises Kralingen en Hillegersberg.  
26-8-1967 3 Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden tussen Van Oldenbarneveltstraat en nieuwe Churchillplein deze avond vanaf 21.00 uur via Mauritsweg – Eendrachtsplein – Eendrachtsweg – Witte de Withstraat – Schiedamsevest – verbindingsstraat.      
27-8-1967 3 Verlegd: via Van Oldenbarneveltstraat – Coolsingel (sporen weer in het midden) – Churchillplein – Blaak in plaats van Van Oldenbarneveltstraat – Coolsingel (sporen langs AMRO-bank) – Schiedamsevest – verbindingsstraat – Schiedamsedijk – Blaak.      
2-9-1967 3 Opgeheven  Noordelijk deel gecombineerd met oostelijk deel van lijn 16 tot nieuwe lijn 3.    
2-9-1967 3 Ingesteld: Diergaarde Blijdorp (eindpuntlus Van Aerssenlaan) – Van Aerssenlaan – Stadhoudersweg – Stadhoudersplein – Bergselaan – Schieweg – Schiekade – Hofplein – Coolsingel – Van Oldenbarneveltstraat – Mauritsweg – Kruisplein – Stationsplein – Weena – Hofplein – Pompenburg – Goudsesingel – Boezemsingel – Goudse Rijweg – Vlietlaan – Oudedijk – ’s-Gravenweg – Laan van Nooitgedacht.. Traject Stationsplein – Groene Zoom vervalt hiermee, wordt nu geëxploiteerd als lijn 11. Kralingen (Oostzeedijk)  
10-2-1968 3     Hillegersberg (Kootsekade)   
1-8-1968 3 Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden Van Oldenbarneveltstraat via Schiekade – Hofplein – Weena – Stationsplein – Weena – Hofplein – Pompenburg.      
15-9-1968 3 Normaal traject via Schiekade – Hofplein – Coolsingel – Van Oldenbarneveltplaats* – Van Oldenbarnveltstraat – Mauritsweg – Kruisplein – Stationsplein – Weena – Hofplein – Pompenburg hersteld. Sporen Van Oldenbarneveltplaats/straat nu op vrije baan.    
24-11-1968 3 Verlegd: richting Diergaarde Blijdorp via voorsorteerspoor Schieweg bij Bergselaan.      
25-1-1969 3     Kralingen (Oostzeedijk)  
19-5-1969 3 Tijdelijk verlegd: in verband met bestratingswerkzaamheden Stadhoudersweg richting Diergaarde Blijdorp via Schiekade – Provenierssingel n.z. – Stationssingel – Walenburgerweg – Bentinckplein – Bentincklaan – Van Aerssenlaan.      
14-10-1969 3 Richting Diergaarde Blijdorp normaal traject via Schiekade – Schieweg – Bergselaan – Stadhoudersplein – Stadhoudersweg – Van Aerssenlaan hersteld.      
2-8-1971 3 Kleine wijziging: Met ingang van deze datum wordt richting Diergaarde Blijdorp op Stationsplein via ander haltespoor gereden.      
25-9-1972 3 Verlegd: richting Diergaarde Blijdorp via voorsorteerspoor Goudsesingel bij Mariniersweg.      
18-7-1973 3 Tijdelijk verlegd: richting Laan van Nooitgedacht via oostelijke spoor Kruisplein.      
31-7-1973 3 Richting Laan van Nooitgedacht weer via normale doorgaande spoor Kruisplein.      
14-3-1977 3 Kleine wijziging: in verband met werkzaamheden Weena aldaar richting Laan van Nooitgedacht tijdelijk via haltespoor lijnen 1 en 5.      
29-4-1977 3 Kleine wijziging: richting Laan van Nooitgedacht via nieuw spoor Weena.      
26-7-1977 3 Ingekort: tot traject Chris Bennekerslaan (eindpuntlus) – Oudedijk – normaal traject Diergaarde Blijdorp.      
2-2-1981 3 Oostelijk traject gewijzigd, volledig traject is nu: Diergaarde Blijdorp (eindpuntlus Van Aerssenlaan) – Van Aerssenlaan – Stadhoudersweg – Stadhoudersplein – Bergselaan – Schieweg – Schiekade – Hofplein – Coolsingel – Churchillplein – Blaak – Keizerstraat – Nieuwstraat – Station Blaak (Nieuwstraat) (terug: Nieuwstraat – Mariniersweg – Goudsesingel – Pompenburg – Hofplein). Traject Hofplein – Chris Bennekerslaan vervalt hiermee en wordt nu onderdeel van nieuwe lijn 7.Daar de eindpuntlus bij Station Blaak nog niet gereed is wordt voorlopig als ringlijn gereden.    
14-9-1981 3 Verlegd: via eindpuntlus Nieuwstraat – Ds. Jan Scharpstraat – Blaak – Station Blaak (terug: Nieuwstraat), richting Diergaarde Blijdorp via Nieuwstraat – Keizerstraat – Blaak – Churchillplein – Coolsingel – Hofplein in plaats van Blaak – Mariniersweg – Goudsesingel – Pompenburg – Hofplein.      
20-9-1982 3 Verlegd: Hofplein – Weena – Stationsplein – Kruisplein – Mauritsweg – Van Oldenbarneveltstraat – Van Oldenbarneveltplaats – Coolsingel in plaats van Hofplein – Coolsingel.      
19-11-1984 3 Verlengd, volledig traject is nu: Diergaarde Blijdorp (eindpuntlus Van Aerssenlaan) – Van Aerssenlaan – Stadhoudersweg – Stadhoudersplein – Bergselaan – Schieweg – Schiekade – Hofplein – Weena – Stationsplein – Kruisplein – Mauritsweg – Van Oldenbarneveltstraat – Van Oldenbarneveltplaats – Coolsingel – Churchillplein – Blaak – Keizerstraat – Nieuwstraat – Burgemeester Van Walsumweg*13  – Oostplein – Oostzeedijk – Honingerdijk – Honingerdijk (eindpuntlus). Lustraject via Nieuwstraat – Ds. Jan Scharpstraat – Blaak – Nieuwstraat vervalt hiermee, doch wordt nog wel bediend door lijn 8. Tussen het spoorwegviaduct bij Station Blaak en kruising Mariniersweg/Burgemeester Van Walsumweg wordt onder de zogenaamde “Paal- of Kubuswoningen” doorgereden.    
16-3-1985 3 Tijdelijk verlegd: in verband met instortingsgevaar bouwvallig pand Mauritsweg via Stationsplein – Weena – Hofplein – Coolsingel.      
29-3-1985 3 Vanaf 12.00 uur normaal traject via Stationsplein – Kruisplein – Mauritsweg – Van Oldenbarneveltstraat – Van Oldenbarneveltplaats – Coolsingel hersteld.      
28-9-1986 3 Tijdelijk verlengd: in verband met werkzaamheden aan toekomstige verlenging naar De Esch traject Diergaarde Blijdorp – normaal traject – Honingerdijk – Abram van Rijckevorselweg – Burgemeester Oudlaan (eindpuntlus bij Erasmus Universiteit). Sporen en bovenleiding verlaten eindpuntlus Honingerdijk worden meteen opgebroken.    
3-11-1986 3 Verlengd, volledig traject is nu: Diergaarde Blijdorp (eindpuntlus Van Aerssenlaan) – Van Aerssenlaan – Stadhoudersweg – Stadhoudersplein – Schieweg – Schiekade – Hofplein – Weena – Stationsplein – Kruisplein – Mauritsweg – Van Oldenbarneveltstraat – Van Oldenbarneveltplaats – Coolsingel – Churchillplein – Blaak – Keizerstraat – Nieuwstraat – Burgemeester Van Walsumweg – Oostplein – Oostzeedijk – Honingerdijk – Abram van Rijckevorselweg – Oude Plantagedreef – Honingerdijk – De Esch (eindpuntlus Lage Filterweg).      
15-11-1987 3 Tijdelijk verlegd: richting Diergaarde Blijdorp via hulpsporen Schiekade bij spoorwegviaduct.      
22-11-1987 3 Tijdelijk verlegd: richting De Esch via hulpsporen Schiekade bij spoorwegviaduct.      
9-9-1988 3 Tijdelijk verlegd: via trambrug over bouwput Willemsspoortunnel tussen spoorwegviaduct en onderdoorgang van “Kubuswoningen”. Deze trambrug is tot rond 1991 in gebruik geweest.    
8-5-1989 3 Tijdelijk verlegd: in verband met vernieuwing zuidelijk spoor Van Oldenbarneveltstraat richting De Esch via Stationsplein – Weena – Hofplein – Coolsingel.      
21-5-1989 3 Verlegd: via nieuwe onderdoorgang spoorwegviaduct Schiekade.      
10-7-1989 3 Richting De Esch normaal traject via Stationsplein – Kruisplein – Mauritsweg – Van Oldenbarneveltstraat – Van Oldenbarneveltplaats – Coolsingel hersteld.      
1-10-1993 3 Tijdelijk verlegd: in verband met verwijderen oude spoorwegviaduct Schiekade vanaf 19.00 uur traject Diergaarde Blijdorp – normaal traject – Provenierssingel – traject lijn 9 – Claes de Vrieselaan – Mathenesserlaan – Heemraadsplein – traject lijn 4 – Stationsplein – normaal traject – De Esch.      
4-10-1993 3 Normaal traject Diergaarde Blijdorp – De Esch hersteld.      
24-4-1994 3 Verlegd: richting De Esch via Blaak – Burgemeester Van Walsumweg in plaats van Blaak – Keizerstraat – Nieuwstraat – Burgemeester van Walsumweg.       
8-5-1994 3 Verlegd: richting Diergaarde Blijdorp via Burgemeester Van Walsumweg – Blaak in plaats van Burgemeester Van Walsumweg – Blaak in plaats van Burgemeester Van Walsumweg – Nieuwstraat – Keizerstraat – Blaak.      
22-8-1994 3 Tijdelijk verlegd: in verband met bouw ondergrondse winkelpassage tussen Beursplein en Coolsingel/Van Oldenbarneveltplaats via Stationsplein – Weena – Hofplein – Coolsingel. Van maandag t/m zaterdag en tijdens koopavonden exploitatieve koppeling aan lijn 13, d.w.z. da teen wagen vanlijn 3, komende van Diergaarde Blijdorp, in De Esch overgaat op loijn 13 naar Centraal Station en omgekeerd.    
28-5-1995 3   Exploitatieve koppeling van maandag t/m zaterdag en tijdens koopavonden aan lijn 13 vervallen.    
1-10-1995 3 Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden Hofplein gedurende deze dag via Oostplein – Goudsesingel – Pompenburg – Hofplein (terug: Hofplein – Schiekade – Heer Bokelweg – Noordsingel o.z. (terug w.z.) – Bergweg – Zaagmolenstraat – Zaagmolendrift – Zaagmolenbrug – Linker Rottekade – Jonker Fransstraat – Goudsesingel).      
8-10-1995 3 Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden Hofplein gedurende deze dag via Oostplein – Goudsesingel – Pompenburg – Hofplein (terug: Hofplein – Schiekade – Heer Bokelweg – Noordsingel o.z. (terug w.z.) – Bergweg – Zaagmolenstraat – Zaagmolendrift – Zaagmolenbrug – Linker Rottekade – Jonker Fransstraat – Goudsesingel).      
15-10-1995 3 Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden Hofplein gedurende deze dag via Oostplein – Goudsesingel – Pompenburg – Hofplein (terug: Hofplein – Schiekade – Heer Bokelweg – Noordsingel o.z. (terug w.z.) – Bergweg – Zaagmolenstraat – Zaagmolendrift – Zaagmolenbrug – Linker Rottekade – Jonker Fransstraat – Goudsesingel). uitsluitend richting Blijdorp. Richting De Esch normaal traject. Op 15-10 en 22-10 geschiedt verlegging in verband met overbrengen van liften in metrostation Stadhuis. Verlegging in verband met overbrengen van liften in metro-station stadhuis.    
22-10-1995 3 Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden Hofplein gedurende deze dag via Oostplein – Goudsesingel – Pompenburg – Hofplein (terug: Hofplein – Schiekade – Heer Bokelweg – Noordsingel o.z. (terug w.z.) – Bergweg – Zaagmolenstraat – Zaagmolendrift – Zaagmolenbrug – Linker Rottekade – Jonker Fransstraat – Goudsesingel) uitsluitend richting Blijdorp. Richting De Esch normaal traject. . Verlegging in verband met overbrengen van liften in metro-station stadhuis.    
5-11-1995 3 Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden Coolsingel bij Stadhuis richting Diergaarde Blijdorp gedurende deze dag via Oostplein – Goudsesingel – Pompenburg – Hofpleinl.      
18-11-1995 3 Tijdelijk verlegd: in verband met spoorvernieuwing Coolsingel en aanbrengen van liften bij metrostation Stadhuis tijdens avonduren vanaf 18.30 via Oostplein – Goudsesingel – Pompenburg – Hofplein.      
25-11-1995 3 Tijdens avonduren normaal traject via Oostplein – Burgemeester Van Walsumweg – Blaak – Churchillplein – Coolsingel – Hofplein hersteld.      
14-1-1996 3 Tijdelijk verlegd: in verband met spoorwerkzaamheden Hofplein gedurende deze dag traject De Esch – normaal traject – Churchillplein – Schiedamsedijk – Vasteland – traject lijn 5 – Willemsplein – traject lijn 5 – Centraal Station (eindpuntlus Stationsplein, standplaats w.z.)      
2-3-1996 3 Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden Churchillplein vanaf 18.30 uur via Oostplein – Goudsesingel – Pompenburg – Hofplein.      
4-3-1996 3 Normaal traject via Oostplein – Burgemeester Van Walsumweg – Blaak – Churchillplein – Coolsingel – Hofplein hersteld.      
24-3-1996 3 Tijdelijk verlegd: in verband met spoorwerkzaamheden Hofplein gedurende deze dag traject De Esch – normaal traject – Churchillplein – Schiedamsedijk – Vasteland – traject lijn 5 – Willemsplein – traject lijn 5 – Centraal Station (eindpuntlus Stationsplein, standplaats w.z.).      
30-3-1996 3 Normaal traject via Stationsplein – Kruisplein – Mauritsweg – Van Oldenbarneveltstraat – Van Oldenbarneveltplaats – Coolsingel hersteld.      
11-5-1996 3 Verlegd: in verband met spoorwerkzaamheden Churchillplein bij Coolsingel vanaf 18.30 uur via Oostplein – Goudsesingel – Pompenburg – Hofplein – Coolsingel – Van Oldenbarneveltplaats.      
13-5-1996 3 Normaal traject via Oostplein – Burgemeester Van Walsumweg – Blaak – Churchillplein – Coolsingel – Van Oldenbarneveltplaats hersteld.      
2-6-1996 3 Exploitatie als ringlijn en verlegd, volledig traject is nu: De Esch (eindpuntlus Lage Filterweg) – Honingerdijk – Oude Plantagedreef – Abram van Rijckevorselweg – Honingerdijk – Oostzeedijk – Oostplein – Burgemeester Van Walsumweg – Blaak – Churchillplein – Coolsingel – Van Oldenbarneveltplaats – Van Oldenbarneveltstraat – Mauritsweg – Kruisplein – Stationsplein – Weena – Schiekade – Provenierssingel n.z. – Stationssingel – Walenburgerweg – Bentinckplein – Van Aerssenlaan – Stadhoudersweg – Stadhoudersplein – Bergselaan – Schieweg – Schiekade – Hofplein – Weena – Stationsplein – Kruisplein – Mauritsweg – Van Oldenbarneveltstraat – Van Oldenbarneveltplaats – Coolsingel – Churchillplein – Blaak – Burgemeester Van Walsumweg – Oostplein – Oostzeedijk – Honingerdijk – Abram van Rijckevorselweg – Oude Plantagedreef – Honingerdijk – De Esch (eindpuntlus Lage Filterweg). Dit traject wordt in omgekeerde volgorde door lijn 13 bereden.    
26-8-1996 3 Van maandag t/m zaterdag exploitatief gekoppeld aan lijn 13, d.w.z. dat een wagen van lijn 3, komende van Diergaarde Blijdorp, in De Esch overgaat op lijn 13 en omgekeerd.      
1-6-1997 3   in verband met zomerdienst van maandag t/m zaterdag geen exploitatieve koppeling aan lijn 13.    
1-9-1997 3   Van maandag t/m zaterdag weer exploitatieve koppeling aan lijn 13.Op zon- en feestdagen eveneens exploitatieve koppeling aan lijn 13, en dit gaat als volgt: lijn 3 De Esch – Diergaarde Blijdorp, van Diergaarde Blijdorp als lijn 13 naar Centraal Station, van Centraal Station als lijn 13 naar Diergaarde Blijdorp en van Diergaarde Blijdorp als lijn 3 naar De Esch.    
20-10-1997 3 Oostelijk traject tijdelijk gewijzigd: in verband met spoorvernieuwing eindpuntlus De Esch van maandag t/m vrijdag van ca. 9.00 toto 15.15 uur Burgemeester Oudlaan (eindpuntlus) – Abram van Rijckevorselweg – bestaand traject – Abram van Rijckevorselweg – Burgemeester Oudlaan.      
31-10-1997 3 Normaal traject De Esch – Diergaarde Blijdorp – De Esch hersteld.      
11-1-1998 3   Exploitatieve koppeling aan lijn 13 op zon- en feestdagen vervallen.    
28-3-1998 3 Kleine wijziging: in verband met slechte staat van boog Weena – Schiekade tijdelijk via spoor lijnen  7 en 20 op Weena.      
5-4-1998 3 Teruggelegd via eigen spoor Weena.      
13-6-1998 3 Tijdelijk verlegd: in verband met wijziging sporensituatie Oostzeedijk bij Infirmeriestraat vanaf 21.00 uur via Oude Plantagedreef – Burgemeester Oudlaan – ’s-Gravenweg – Oudedijk – Vlietlaan – Goudse Rijweg – Boezemweg – Oostplein.      
15-6-1998 3 Normaal traject via Oude Plantagedreef – Abram van Rijckevorselweg – Honingerdijk – Oostzeedijk – Oostplein hersteld.      
7-11-1998 3 Tijdelijk verlegd: in verband met spoorvernieuwing Stadhoudersweg – Van Aerssenlaan vanaf 18.00 uur via Van Aerssenlaan – Bentincklaan – Bentinckplein – Walenburgerweg – Stationssingel – Proveniersplein – Provenierssingel z.z. (terug n.z.) – Schiekade.      
9-11-1998 3 Normaal traject via Van Aerssenlaan – Stadhoudersweg – Stadhoudersplein – Bergselaan – Schieweg – Schiekade hersteld.      
28-11-1998 3 Tijdelijk verlegd: in verband met spoorvernieuwing Stadhoudersweg – Van Aerssenlaan vanaf 18.00 uur via Van Aerssenlaan – Bentincklaan – Bentinckplein – Walenburgerweg – Stationssingel – Proveniersplein – Provenierssingel z.z. (terug n.z.) – Schiekade. ingaand om 18.00 uur.      
29-11-1998 3 Tijdelijk verlegd: in verband met spoorvernieuwing Stadhoudersweg – Van Aerssenlaan vanaf 18.00 uur via Van Aerssenlaan – Bentincklaan – Bentinckplein – Walenburgerweg – Stationssingel – Proveniersplein – Provenierssingel z.z. (terug n.z.) – Schiekade  ingaand om 18.00 uur.      
28-8-2000 3 Oostelijk traject gewijzigd, volledig traject is nu: Kleiweg (eindpuntlus bij R.E.T.-complex) – Kleiweg – Straatweg – Bergweg – Benthuizerstraat – Zaagmolenstraat – Zaagmolendrift – Zaagmolenbrug – Linker Rottekade – Jonker Fransstraat – Goudsesingel – Pompenburg – Hofplein – Coolsingel – Van Oldenbarneveltplaats – Van Oldenbarneveltstraat – Mauritsweg – Kruisplein – Stationsplein – Weena – Hofplein – Schiekade – Provenierssingel n.z. – Stationssingel – Walenburgerweg – Bentinckplein – Bentinckplein – Diergaarde Blijdorp (Van Aerssenlaan) (terug: Van Aerssenlaan – Stadhoudersweg – Stadhoudersplein – Bergselaan – Schieweg – Schiekade). Traject De Esch – Coolsingel vervalt hiermee. Hillegersberg (Kootsekade)  
27-10-2000 3 Tijdelijk gewijzigd: in verband met spoorvernieuwing kruispunt Bergweg/Gordelweg dienst gecombineerd met lijn 4: Diergaarde Blijdorp – bestaand traject – Zaagmolenstraat bij Benthuizerstraat, vervolgens Zaagmolenstraat – Bergweg – traject lijn 4 naar Stationsplein – normaal traject naar Diergaarde Blijdorp.       
29-10-2000 3 Normaal traject Kleiweg – Diergaarde Blijdorp hersteld.      
9-6-2001 3 Tijdelijk verlegd: in verband met spoorvernieuwing Zaagmolenstraat gedurende deze dag via Bergweg – Noordsingel w.z. (terug o.z.) – Heer Bokelweg – Schiekade – Hofplein – Coolsingel.      
13-7-2001 3 Tijdelijk verlegd: in verband met spoorvernieuwing kruispunt Straatweg/Kleiweg dienst gecombineerd met lijn 4: Diergaarde Blijdorp – bestaand traject – Zaagmolenstraat bij Benthuizerstraat – Zaagmolenstraat – traject lijn 4 – Marconiplein/Schiedam.      
20-7-2001 3 Normaal traject Kleiweg – Diergaarde Blijdorp hersteld.      
21-11-2001 3 Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden Stationssingel richting Diergaarde Blijdorp via Schiekade – Schieweg – Bergselaan – Stadhoudersplein – Stadhoudersweg – Van Aerssenlaan; richting Kleiweg via Van Aerssenlaan – Bentincklaan – Bentinckplein – Walenburgerweg – Stationssingel – Provenierssingel z.z. – Schiekade.      
29-11-2001 3 Teruggelegd: richting Diergaarde Blijdorp via Schiekade – Provenierssingel n.z. – Stationssingel – Walenburgerweg – Bentinckplein – Bentincklaan – Diergaarde Blijdorp; richting Kleiweg via Van Aerssenlaan – Stadhoudersweg – Stadhoudersplein – Bergselaan – Schieweg – Schiekade.      
15-2-2003 3 Tijdelijk verlegd: in verband met spoorvernieuwing Stationsplein uur via Pompenburg – Hofplein – Schiekade.      
17-2-2003 3 Vanaf 16.00 uur normaal traject via Pompenburg – Hofplein – Coolsingel – Van Oldenbarneveltplaats – Van Oldenbarneveltstraat – Mauritsweg – Kruisplein – Stationsplein – Weena – Hofplein – Schiekade hersteld.      
9-5-2003 3 Tijdelijk verlegd: in verband met spoorvernieuwing Stationsplein vanaf 22.00 uur via Pompenburg – Hofplein – Coolsingel.      
12-5-2003 3 Normaal traject via Pompenburg – Hofplein – Coolsingel – Van Oldenbarneveltplaats – Van Oldenbarneveltstraat – Mauritsweg – Kruisplein – Stationsplein – Weena – Hofplein – Schiekade hersteld.      
23-8-2003 3 Tijdelijk verlegd: in verband met spoorvernieuwing kruispunt Schiekade/Bergweg/Schieweg riching Kleiweg via Van Aerssenlaan – Bentincklaan – Bentinckplein – Walenburgerweg – Stationssingel – Provenierssingel z.z. – Schiekade.      
25-8-2003 3 Richting Kleiweg normaal traject via Van Aerssenlaan – Stadhoudersweg – Stadhoudersplein – Bergselaan – Schieweg – Schiekade hersteld.      
11-10-2003 3 Tijdelijk ingekort: in verband met spoorvernieuwing Schiekade tussen Hofplein en Heer Bokelweg tot traject Kleiweg – Centraal Station (eindpuntlus Stationsplein).      
14-10-2003 3 Normaal traject Kleiweg – Diergaarde Blijdorp hersteld.      
18-10-2003 3 Tijdelijk ingekort: in verband met spoorvernieuwing Schiekade tussen Hofplein en Heer Bokelweg tot traject Kleiweg – Centraal Station (eindpuntlus Stationsplein).      
19-10-2003 3 Normaal traject Kleiweg – Diergaarde Blijdorp hersteld.      
24-5-2004 3 Verlegd: richting Kleiweg via Van Aerssenlaan – Bentincklaan – Bentinckplein – Walenburgerweg – Stationssingel – Provenierssingel z.z. – Schiekade in plaats van Van Aerssenlaan – Stadhoudersweg – Stadhoudersplein – Bergselaan – Schieweg – Schiekade. Sporen en bovenleiding Stadhoudersweg nabij Statenweg worden in verband met aanleg tunnel Randstadrail meteen verwijderd.    
23-8-2004 3 Opgeheven.      
           

(bijgewerkt t/m 4-9-2021)