Railatlas van Rotterdam

4.5 OVERSCHIE (1884-1928)

De voormalige gemeente Overschie werd al in de tiende eeuw genoemd (‘Ouwe Schie’) toen het dorp een kleine nederzetting in een groot moerasgebied was. In Overschie komen vier wateren bij elkaar die alle vier kortweg met Schie worden aangeduid: de Delfshavense Schie, de Delftse Schie, de Rotterdamse Schie en de Schiedamse Schie. De Schie werd een belangrijke transportroute in de dertiende eeuw, toen een waterkering werd aangelegd tussen Vlaardingen en Kralingen, waarbij twee havens werden gecreëerd bij de Schie en de Rotte. De eerste werd belangrijk voor de ontwikkeling van Overschie, de tweede voor die van Delfshaven (Delfts Haven geeft aan dat deze haven belangrijk was voor de stad Delft). De Schiedamse Schie dateert uit circa 1250. In 1340 kreeg de stad Rotterdam toestemming om een kanaal te graven tussen het centrum en Overschie: de Rotterdamse Schie. De Delfshavense Schie werd in 1389 gegraven. Tijdens de Hoekse en Kabeljauwse twisten kreeg Overschie het zwaar te verduren. Het lag tussen het Kabeljauwse Delft en het Hoekse Rotterdam en is afwisselend door beide partijen ingenomen, waarbij voor een klein dorp relatief veel inwoners het leven lieten. De kerk en een aantal huizen werden in 1489 in brand gestoken toen de Rotterdammers het dorp weer moesten opgeven.

Terwijl de plaatsen rond Overschie groeiden, is de plaats zelf altijd klein gebleven. Uiteindelijk werd Overschie in augustus 1941 door Rotterdam geannexeerd. Direct na de oorlog is Rotterdam begonnen met de bebouwing van de Kleinpolder. Het was een pilot project met nieuwe materialen en prefab-methoden om de bouwtijd te versnellen. De oude historische dorpskern van Overschie is goed intact gebleven. De Dorpsstraat slingert zich langs een bocht in de Schie. Het woongebied van Overschie (16.000 inwoners) bestaat uit de oude dorpskern en de statige Rotterdamse Rijweg, aangevuld met wijken als Schiewijk en wijken uit de tijd van de wederopbouw. Een nieuwbouwwijk is Park 16Hoven. Rond Overschie bevinden zich economische pijlers als Rotterdam-The Hague Airport en de bedrijvenparken Spaansepolder en Rotterdam-Noordwest. (bron: Wikipedia)

De Blijdorpse brug, richting Overschie met een Krupp bus van lijn D in december 1933, Bijzonder aan deze foto van H. Solle is natuurlijk de aanwezigheid van rails in het midden van de brug. Ze zouden nooit gebruikt worden!