Railatlas van Rotterdam

3.15 REMISE BEVERWAARD

De vervanging van de centrale werkplaats aan de Kleiweg en de tramremise Hilledijk door een nieuw te bouwen complex in de Beverwaard kwam hiervoor al ter sprake. Na veel zoeken kwam men daarvoor uit op een terrein aan de Edo Bergsmaweg, direct ten zuiden van de Groeninx van Zoelenlaan en parallel aan de autosnelweg A16.

Op de kruising nabij de Groeninx van Zoelenlaan, de Cannenburgstraat en de Rotterdamseweg bestaat een aansluiting op het tramnet, waarbij rekening is gehouden met een toekomstige verlenging van de tram naar Ridderkerk. In de 13.000 m2 grote half open remisehal zijn 17 opstelsporen voor circa 90 trams. Verder is er een circa 5.800 m2 grote werkplaats met vijf standen en inruksporen met een wasstraat, alsmede een aangrenzend kantoorgebouw met twee verdiepingen van elk 600 m2 vloeroppervlak. Het werkplaatsdeel is zonder bovenleiding uitgevoerd. De trams worden daar verplaatst met behulp van twee zogenaamde minimovers. Op het terrein is een ‘rondrijmogelijkheid’ voor trams, terwijl op het dak van de remise een parkeervoorziening (P&R) voor 500 auto’s is gebouwd.

Het gehele complex is gebouwd met eco-duurzame maatregelen, zoals windgeneratoren, zonnecollectoren, een fundering met energiepalen en warmtewisselaars, aanwezigheidsdetectie voor verlichting en automatische daglichtschakelaars, waterrecycling voor het wassen van de trams en sanitair gebruik, etc.

Remise Beverwaard, 27-9-2011 (foto: RET/R. Keus)