Railatlas van Rotterdam

3.12 REMISE HILLEGERSBERG (KOOTS(CH)E KADE)

Op 15 oktober 1917 werd door de RETM een terrein gelegen tussen de Kootsche Kade, de Willem van Hillegaersbergstraat (tot 1924 nog Oranje Nassau-dwarsstraat genaamd) en de Hillegondastraat aangekocht om een nieuwe tramremise te bouwen ter vervanging van de tot Centrale Werkplaats te transformeren remise Isaäc Hubertstraat.

Deze grote remise werd op 20 augustus 1923 in gebruik genomen en had 26 opstelsporen plaats biedend aan zo’n 200 tramwagens en een in/uitrukpoort op de hoek van de Kootsche Kade en de Willem van Hillegaersbergstraat. Op spoor 18, later spoor 16 was een kuilwielenbank met een overloopwissel naar spoor 17 aanwezig.
Het in- en uitrukken verliep aanvankelijk via de sporen op de Kootsche Kade. Naast de remise, op de Kootsche Kade, bevond zich van 24 maart 1930 tot 1 september 1937 een kopeindpunt (voor achtereenvolgens de lijnen 23, 10 en 14). Het luseindpunt vanaf de Straatweg via de Hillegondastraat en de Willem van Hillegaersbergstraat (eind/ beginhalte) en vandaar via de Kootsekade terug naar de Straatweg werd op 9 juni 1943 in gebruik genomen door lijn 10 en is in gebruik gebleven tot de verlenging van lijn 10 naar de Kleiweg op 1 november 1960.

Deze lus werd overigens ook gebruikt door naar de remise inrukkende tramstellen. (Losse motorrijtuigen rukten vanuit de stad komend nog steeds rechtstreeks in via het inrukspoor op de Kootsekade). Het spoor in de Willem van Hillegaersbergstraat bleef na de verlenging van lijn 10 liggen en werd pas per 28 mei 1981 definitief buiten gebruik gesteld en vervolgens opgebroken.

Remise Hillegersberg, de laatste hand wordt gelegd aan de remise, 1-1923 (foto: W. Ganter)