3.11 Remise Charlois

3.11 REMISE CHARLOIS (VELGERSDIJKSTRAAT > MAASTUNNELPLEIN – DORPSWEG)

Voor de op 13 april 1908 op de Linker Maasoever in gebruik genomen tramlijn 9 werd aan de Velgersdijkstraat, hoek Bas Jungeriusstraat in Charlois een tramremise gebouwd. Deze tramlijn had geen directe spoorverbinding met het tramnet op de andere Maasoever. Tramrijtuigen die voor groot onderhoud en revisie naar de werkplaats aan de Isaäc Hubertstraat moesten, werden op speciale sleperswagens vervoerd. Al na enkele jaren bleek dat de bouw van deze tramremise ondeugdelijk was geweest, waardoor het gebouw in 1912 weer grotendeels gesloopt en in 1913 opnieuw opgebouwd moest worden.

Het trammaterieel werd tijdelijk in een houten hulploods ondergebracht tot in april 1914 de ge(her)bouwde remise weer in gebruik kon worden genomen. Dit bouwdeel telde vijf (op-stel(kop)sporen en een werkplaatsspoor. Bovenop de gevel van de nieuwbouw was een grote stenen toog aangebracht met de tekst “RETM anno 1913”, die veel overeenkomsten vertoonde met de toog boven de oude ingang van de remise Kralingen.

Remise Charlois na de uitbreiding.