Westlandsche Stoomtramweg Maatschappij
In de regio Rotterdam was het niet alleen de Rotterdamse Tramweg Maatschappij (RTM) die bus en tram gebruikte voor het openbaar vervoer. Ook de W.S.M., de N.V. Westlandsche Stoomtramweg Maatschappij is zo’n onderneming. De voormalige tramwegmaatschappij die personen en goederen door het Westland vervoerde werd opgericht op 30 juli 1881 te Amsterdam en was vanaf 14 december 1891 gevestigd te Loosduinen met als directeur ir. Henri Gustave Verspijck.
Tot 1885 werden de stoomtramlijnen van de W.S.M. geëxploiteerd door de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij en daarna door de W.S.M. zelf. Vanaf 1923 exploiteerde de W.S.M. ook autobusdiensten en groeide uit, sinds 1941 als volledige dochteronderneming van de Nederlandse Spoorwegen, tot de enige streekvervoerder in het Westland.
Op 1 oktober 1965 werd de bedrijfsnaam veranderd in NV Westlandse Streekvervoer Maatschappij met behoud van de initialen W.S.M. Het bedrijf is per 1 januari 1969 opgegaan in het vervoerbedrijf Westnederland.
Tramperiode
De lijnen waren uitgevoerd in normaalspoor met een uiteindelijke lengte van totaal 49,6 km. Het werd gefaseerd geopend in een 35 jaar durende periode met de volgende mijlpalen:
Het eerste traject tussen Den Haag Lijnbaan en Loosduinen werd op 24 juni 1882 geopend en in 1883 doorgetrokken via Poeldijk naar Naaldwijk.
In datzelfde jaar kwam ook de zijtak Poeldijk–Monster–’s-Gravenzande in gebruik welke in 1905 van ‘s-Gravenzande werd verlengd naar Hoek van Holland.
In 1888 kwam er een dienst van Loosduinen naar Kijkduin met alleen zomerexploitatie (alleen in 1923-24 werd ook ’s winters gereden).
Een verdere uitbreiding van het tramnet vond plaats in 1907 van Naaldwijk via Westerlee en De Lier naar Maaslandse Dam. Vijf jaar later bereikte de tramlijn via Maasland het station Maassluis.
Ook in 1912 kwam de verbinding van Maaslandse Dam via Schipluiden en Den Hoorn naar station Delft tot stand. In 1917 kwam er te Maaslandse Dam een extra verbindingsboog, zodat rechtstreeks van en naar alle drie richtingen kon worden gereden.
De keuze voor normaalspoor bleek terecht te zijn, want de tuinbouwproducten behoefden niet te worden overgeladen en konden per spoor verder worden vervoerd vanaf de aansluitingen op het spoorwegnet in Delft en Maassluis. In Hoek van Holland werden de goederen overgeladen op de veerboot naar Engeland. Naast het personenverkeer vervoerde de W.S.M. veel vracht omdat de sporen rechtstreeks de meeste veilingen in het Westland bereikten.
Na de Eerste Wereldoorlog versnelde het leven en kreeg de W.S.M.-stoomtram de bijnaam “Wij Sukkelen Maar”. Toen in de jaren twintig de tram bij het personenvervoer de concurrentiestrijd met allerlei nieuw opgerichte busdiensten ging verliezen, besloot de W.S.M. in 1923 een eigen busdienst op te richten.
Het was de doodsteek voor het personenvervoer per tram en de nadruk bij de raillijnen kwam te liggen op vervoer van goederen, vooral tuinbouwproducten en kolen voor de verwarming van de kassen. Begin jaren twintig werd langdurig onderhandeld met de HTM, die het traject Den Haag-Loosduinen wilde overnemen en elektrificeren. Uiteindelijk kwam de elektrische tram er niet. In plaats daarvan werden deze stoomtramdienst en die naar Kijkduin in 1928 gestaakt.
In 1932 werden de sporen naar het centrum van Den Haag opgebroken en per 1 oktober 1932 werd het volledige personenvervoer per tram door de W.S.M. beëindigd.
Slechts één jaar gedurende de Tweede Wereldoorlog (1942-43) heeft de W.S.M. nog passagiers per spoor vervoerd. Eind jaren veertig werd de exploitatie van de spoorlijnen van de W.S.M. overgenomen door de Nederlandse Spoorwegen, inmiddels het moederbedrijf van de W.S.M. Er reden diesellocs, eerst uit de War Department-serie NS 160 en later uit de serie NS 450. In 1965 werd de goederendienst geheel door de NS overgenomen.
Omdat de rails er nog steeds lagen konden in december 1967 op twee opeenvolgende dagen nog “nostalgische” ritten gereden met twee stoomtramlocs (18 en 30) van de Tramweg-Stichting van Delft naar Loosduinen en terug. Op 1 februari 1970 werd het laatste traject tussen Den Hoorn en Delft definitief gesloten waarmee de herinnering aan de Westlandsche Stoomtramweg Maatschappij uit het straatbeeld definitief verdween.
Busdiensten
De eigen busdiensten die de W.S.M. sinds 1923 exploiteerde bleken een succes.
In 1928 gingen W.S.M.-bussen tegen HTM-tarief het lokale vervoer verzorgen naar Loosduinen, dat in 1923 door de gemeente ‘s-Gravenhage was geannexeerd. In 1941 nam de W.S.M. de lijndiensten met vergunningen en een deel van het buspersoneel over van het Wateringse busbedrijf VIOS (Vooruitgang Is Ons Streven), dat als zelfstandig touringcarbedrijf bleef voortbestaan.
Voor meer informatie over de VIOS, klik hier.
Ook in 1941 werd de W.S.M. een volledige dochteronderneming, een “eerstekringsbedrijf”, van de Nederlandse Spoorwegen. Een jaar later verkocht de RET de concessie voor de lijn Delft – Overschie – Rotterdam aan de W.S.M. Op 1 oktober 1946 nam HTM-buslijn P het vervoer tussen Den Haag en Loosduinen over en werd op dit traject een vervoerverbod van kracht voor de interlokale W.S.M.-bussen.
In 1947 werd Rotterdam ook vanuit ‘s-Gravenzande en Naaldwijk bereikt. Daarmee kreeg het vervoergebied zijn definitieve omvang in de driehoek Den Haag/Hoek van Holland/Rotterdam.
De W.S.M. was nu het enige streekvervoerbedrijf in het Westland, met niet alleen streek- en voorstadsvervoer en Delftse stadslijnen, maar ook een touringcarbedrijf van aanzienlijke omvang. Naast het al in 1939 opgerichte dochterbedrijf N.V. Pullman-Express-Amova werd in 1954 het reisbureau Lissone-Lindeman overgenomen.
Een kleine uitbreiding vond in 1965 nog plaats met de overname van de stadsbusdienst in Rijswijk van het busbedrijf Groeneveld te Strijen. De W.S.M. reed vanaf het midden van de jaren zestig ook op enkele lijnen van de HTM. De lokale vervoersverboden binnen de agglomeratie Den Haag verdwenen toen en de busdiensten van beide bedrijven op de routes van Den Haag naar Loosduinen en Rijswijk en door de wijk Morgenstond werden op elkaar afgestemd. Voor de stedenrij Rotterdam – Schiedam – Vlaardingen, waar de RET de stadsvervoerder was, gold hetzelfde.
Samen verder
Alle vergunningen van de W.S.M. en de Citosa werden per 12 december 1968 overgeschreven op de nieuwe N.V. „Verenigd Streekvervoer Westnederland”, die per 1-1-1969 werd opgericht. Hoewel de NV. Van Gog als deel van Citosa wel bij deze fusie betrokken was, bleven de op naam van de N.V. Van Gog staande vergunningen op juridische gronden voorlopig ongewijzigd. Als dochteronderneming van de N.S. werd Westnederland het streekvervoerbedrijf voor een gebied dat begrensd werd door de plaatsen Rotterdam Hoek van Holland Den Haag Leiden Alphen a/d Rijn Utrecht en Gouda. Alle bepalingen betreffende lokaal vervoer in Rotterdam, zoals eerder overeengekomen met de afzonderlijke ondernemingen, bleven gehandhaafd. Het Citosa complex te Waddinxveen werd de zetel van het nieuwe bedrijf.
De W.S.M. had op dat moment 218 man in dienst en er liepen 91 autobussen. Per 1 januari 1968 was het goederenvervoer per rails in het Westland gestaakt. Alle wagens van beide bedrijven werden in de nieuwe gele kleur van het streekvervoer gespoten en voorzien van het W.N.-embleem, waarbij de wagens van de N.V. Van Gog tevens nog de eigen naam bleven voeren (Westnederland Van Gog). De eerste haltepalen met de nieuwe naam verschenen bij het op 28 mei 1969 geopende nieuwe autobusstation te Delft.
Westnederland, waaraan inmiddels ook de Twee Provinciën was toegevoegd, fuseerde op haar beurt in 1995 met Zuid-West-Nederland tot de ZWN-groep. Deze ging in 1999 op in Connexxion, dat de busdiensten in het Westland na aanbesteding op 30 augustus 2009 overdroeg aan Veolia Transport Nederland, krachtens een contract met een looptijd tot 27 augustus 2016.
Trajecten van de W.S.M.-stoomtram
Den Haag – Loosduinen (1882-1932)
Loosduinen – Kijkduin (1888-1928)
Loosduinen – Poeldijk (1883-1968)
Poeldijk – Hoek van Holland (1883-1965)
Poeldijk – Maaslandse Dam (1883-1968)
Maaslandse Dam – Maassluis (1912-1934)
Maaslandse Dam – Delft (1912-1968)
Aanvankelijk was het eindstation voor passagiers in Hof van Delft, maar dat station is later verplaatst. Op dat moment was de gemeente al opgegaan in gemeente Delft. Met de aankoop van grond in Delft ondervond de W.S.M. zo veel problemen dat de directie de gemeente per brief liet weten in alle stilte de dienstregeling te willen openen. Bij de verkoop van het gesloten traject heeft men jarenlang onderhandeld over afkoopsommen.
Overblijfselen
Op een aantal plaatsen zijn nog steeds goed bewaarde W.S.M.-gebouwen te zien. Zo doet het station in Schipluiden dienst als museum en is het oude station van Naaldwijk als moskee in gebruik.
Het oude tramstation van ‘s-Gravenzande, waarin lange tijd een zaadhandel gevestigd was, is verbouwd tot woonhuis, maar heeft de oude beschildering teruggekregen en het voormalige WSM-hoofdkantoor in Loosduinen is een notariskantoor geworden. De trambrug over de Vlaardingervaart in Schipluiden is sinds 1974 in gebruik als fietsbrug. De brug is vooral in de zomermaanden populair bij recreanten.
Grote gedeelten van het oude tracé Delft – Schipluiden – Maasland/De Lier zijn nu in gebruik als fietspad. (oostroute langs de Gaag, Gaagpad voorbij Schipluiden, Weidepad richting Maasland, Kralingerpad richting De Lier) en het fietspad Noorlandsepad tussen Hoek van Holland en ‘s-Gravenzande.
Museummaterieel
Een klein deel van het trammaterieel van de Westlandsche Stoomtramweg Maatschappij is bewaard gebleven. De Museumstoomtram Hoorn – Medemblik beschikt over de DWK-motorwagen 40 uit 1923 (deels gerestaureerd, in afwachting van voltooiing) en de Orenstein & Koppel-stoomlocomotief 23 H.J.H. Modderman uit 1918 (buiten dienst, in afwachting van restauratie).
Van het autobusmaterieel van de Westlandse Streekvervoer Maatschappij zijn twee bolramer-streekbussen bewaard gebleven, de Leyland-Werkspoor-bus 4697 uit 1958, bij de Stichting Veteraan Autobussen en de Leyland-Den Oudsten-bus 7602 uit 1966, aanvankelijk in het Nederlands Spoorwegmuseum, thans in particuliere handen.
De restanten van WSM-bus 2007 (Crossley-Aviolanda) uit 1948 zijn in handen van het Haags Bus Museum.
Bewerkt uit http://nl.wikipedia.org/wiki/Westlandsche_Stoomtramweg_Maatschappij en 75 jaar Autobussen in Rotterdam, Martin Wallast.
Klik hier voor busfoto’s van de WSM.
Klik hier voor foto’s van de stoomtram van de WSM.
Voor foto’s van het VIOS-busbedrijf klik hier.
Onderstaande materieellijst is samengesteld door P. Schelling)
Wagenpark WSM - Loosduinen | pagina 1 | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bus | Kenteken | Kenteken | Merk/Type | Carrosserie | Zitpl. | ID | Van (bouwjaar) | BD | Naar | Bijzonderheden |
1 | Ford T | 14 | 1923 | 1924 | ||||||
2 | Ford T | 14 | 1923 | 1924 | ||||||
3 | Ford T | 14 | 1923 | 1924 | ||||||
4 | Ford T | 14 | 1923 | 1924 | ||||||
5 | H 34835 | Ford T | 14 | 1923 | 1924 | |||||
6 | Ford T | 14 | 1923 | 1924 | ||||||
7 | Ford T | 14 | 1923 | 1924 | ||||||
1 | H 37607 | De Dion Bouton | 18 | 1924 | 1929 | |||||
2 | H 37608 | De Dion Bouton | 18 | 1924 | 1929 | |||||
3 | H 38800 | De Dion Bouton | 20 | 1924 | 1929 | |||||
4 | H 38802 | De Dion Bouton | 21 | 1925 | 1929 | |||||
5 | H 37609 | Mercedes-Daimler | 19 | 1924 | 1929 | WSM 18 (vernummerd) | ||||
6 | H 37610 | Mercedes-Daimler | 19 | 1924 | 1929 | vrachtwagen 3 | ||||
7 | H 36560 | Mercedes-Daimler | 18 | 1924 | 1929 | WSM 24 (vernummerd) | ||||
8 | H 36830 | Mercedes-Daimler | 19 | 1924 | 1929 | vrachtwagen 2 | ||||
9 | H 36653 | Mercedes-Daimler | 19 | 1924 | 1929 | WSM 23 (vernummerd) | ||||
10 | H 38801 | Mercedes-Daimler | 20 | 1924 | 1929 | |||||
11 | H 38803 | Mercedes-Daimler | 19 | 1925 | 1929 | vrachtwagen 1 | ||||
12 | H 44908 | Dodge/Graham Bros | 20 | 1925 | EWAOO | 1927 | Kupers, Venray | |||
13 | H 44907 | Dodge/Graham Bros | 18 | 1925 | EWAOO | 1927 | Kupers, Venray | |||
14 | H 44905 | Dodge/Graham Bros | 21 | 1925 | EWAOO | 1927 | Kupers, Venray | |||
15 | H 44906 | Dodge/Graham Bros | 18 | 1925 | EWAOO | 1927 | Kupers, Venray | |||
16 | H 46381 | LATIL 3 asser | 31/32 | 1925 | EWAOO | 1929 | ||||
17 | H 44910 | Mercedes-Daimler | 20 | 1925 | 1930 | WSM 25 (vernummerd) | ||||
18 | H 46448 | Peugeot/LATIL | 18 | 1925 | Hofstad, den Haag | 1929 | ||||
19 | White | 1925 | Hofstad, den Haag | 1925 | verbrand | |||||
I | H 44264 | Ford AIC | 22/23 | 1925 | Tempus | 1929 | bestemd voor Delft-Maassluis | |||
II | H 44265 | Ford AIC | 22/23 | 1925 | Tempus | 1929 | bestemd voor Delft-Maassluis | |||
III | H 44266 | Ford AIC | 22/23 | 1925 | Tempus | 1929 | bestemd voor Delft-Maassluis | |||
IV | H 44909 | Ford | 11/12 | 1925 | 1926 | vrachtwagen | ||||
IV | Ford AIC | 23/24 | 1926 | Tempus | 1929 | bestemd voor Delft-Maassluis | ||||
19 | H 59552 | Mercedes-Benz | 38 | 1927 | 1933 | vrachtwagen 5-II | ||||
20 | H 59554 | Mercedes-Benz | 38 | 1927 | 1934 | NZH 35 | ||||
21 | H 59553 | Mercedes-Benz | 38/35 | 1927 | 1933 | vrachtwagen 3-II ? | ||||
22 | H 59555 | Mercedes-Benz | 38/35 | 1927 | 1938 | Garage Kleijssen, Almelo | ||||
12 | H 63743 | Mercedes-Benz | 38 | 1928 | 1936 | vrachtwagen 9 | ||||
13 | H 63744 | Mercedes-Benz | 38 | 1928 | 1938 | Garage Kleijssen, Almelo | ||||
14 | H 63745 | Mercedes-Benz | 38/35 | 1928 | 1937 | sloperij | ||||
18 | H 37609 | Mercedes-Daimler | 19 | 1929 | WSM 5 (1924) | 1931 | vrachtwagen 5 | |||
1 | H 71733 | Minerva HTM | Uerdingen | 38/35/31 | 1929 | 1938 | Spoormij Zwolle-Blokzijl | 1933: Kromhout dieselmotor | ||
2 | H 71734 | HZ 6230 | Minerva HTM | Uerdingen | 38 | 1929 | 1933 | vrachtwagen 7 | 1933: Merc.B. dieselmotor | |
3 | H 71735 | HZ 6229 | Minerva HTM | Uerdingen | 38 | 1929 | 1933 | vrachtwagen 8 | 1933: Merc.B. dieselmotor | |
4 | H 71736 | Minerva HTM | Uerdingen | 38/35 | 1929 | 1937 | vrachtwagen 104 | 1933: Kromhout dieselmotor | ||
5 | H 71737 | H 71732 | Minerva HTM | Uerdingen | 38/35/31 | 1929 | 1938 | Spoormij Zwolle-Blokzijl | 1933: Kromhout dieselmotor | |
Wagenpark WSM - Loosduinen | pagina 2 | |||||||||
Bus | Kenteken | Kenteken | Merk/Type | Carrosserie | Zitpl. | ID | Van (bouwjaar) | BD | Naar | Bijzonderheden |
6 | H 76478 | Mercedes-Benz | Uerdingen | 20 | 1929 | 1939 | sloop | 1933: Merc.B. dieselmotor | ||
7 | H 76476 | Mercedes-Benz | Uerdingen | 20 | 1929 | 1937 | sloop | 1933: Junckers dieselmotor | ||
8 | H 76480 | Mercedes-Benz | Uerdingen | 20 | 1929 | 1939 | vrachtwagen 106 | 1933: Merc.B. dieselmotor | ||
9 | H 76477 | Mercedes-Benz | Uerdingen | 20 | 1929 | 1939 | vrachtwagen 107 | 1933: Merc.B. dieselmotor | ||
10 | H 76475 | Mercedes-Benz | Uerdingen | 20 | 1929 | 1936/37 | vrachtwagen 6 | |||
11 | H 76479 | Mercedes-Benz | Uerdingen | 20 | 1929 | 1937 | vrachtwagen 105 | |||
23 | H 36653 | Mercedes-Daimler | 19 | 1929 | WSM 9 (1924) | 1931 | vrachtwagen 4 | |||
24 | H 36560 | Mercedes-Daimler | 18 | 1929 | WSM 7 (1924) | 1931 | vrachtwagen 6 | |||
25 | H 44910 | Mercedes-Daimler | 20 | 1930 | WSM 17 (1925) | 1933 | vrachtwagen ? | |||
16 | H 79595 | Mercedes-Benz | Uerdingen | 35 | 1930 | 1939 | ||||
17 | H 79596 | Mercedes-Benz | Uerdingen | 35 | 1930 | 1938 | ||||
31 | H 79598 | Mercedes-Benz N2 | Uerdingen | 32 | 1930 | 1940 | verongelukt te Baflo (G) | toerwagen, 1934: Merc.B. dieselmotor | ||
32 | H 79597 | Mercedes-Benz N2 | Uerdingen | 32 | 1930 | 1941 | WSM 253 (NS numm.) | toerwagen, 1934: Merc.B. dieselmotor | ||
26 | H 37607 | Mercedes-Benz N2 | Uerdingen | 35 | 1931 | 1938 | sloop | 1933: Merc.B. dieselmotor | ||
27 | H 37608 | Mercedes-Benz N2 | Uerdingen | 35 | 1931 | 1937 | vrachtwagen 103 | 1934: Merc.B. dieselmotor | ||
28 | H 38800 | Mercedes-Benz N2 | Uerdingen | 35 | 1931 | 1938 | Spoormij Zwolle-Blokzijl | 1934: Merc.B. dieselmotor | ||
29 | H 38801 | Mercedes-Benz N2 | Uerdingen | 35 | 1931 | 1938 | Garage Kleijssen, Almelo | |||
30 | H 23462 | Mercedes-Benz N2 | Werkspoor | 30 | 1931 | 1940 | toerwagen | |||
33 | H 38802 | Mercedes-Benz N2 | Werkspoor | 31 | 1932 | 1941 | WSM 254 (NS numm.) | toerwagen | ||
34 | H 44909 | Mercedes-Benz N2 | Werkspoor | 31 | 1932 | 1941 | WSM 256 (NS numm.) | toerwagen | ||
35 | H 46379 | Mercedes-Benz N2 | Werkspoor | 31 | 1932 | 1941 | WSM 255 (NS numm.) | toerwagen | ||
36 | HZ 6228 | Citroën | 15 | 1933 | PATO | 1937 | LUTO, den Haag | toerwagen | ||
37 | HZ 6229 | Mercedes-Benz | Verheul | 33 | 1933 | 1937 | RTM | toerwagen | ||
38 | HZ 6230 | Mercedes-Benz | Verheul | 33 | 1933 | 1937 | RTM | toerwagen | ||
39 | HZ 6231 | Büssing N.A.G. | Verheul | 33 | 1933 | 1937 | toerwagen | |||
40 | HZ 6232 | Büssing N.A.G. | Verheul | 33 | 1933 | 1937 | toerwagen | |||
41 | H 36653 | Morris | 25 | 1934 | PATO | 1937 | Weijers | toerwagen | ||
42 | Diamond T | 14 | 1936 | 1937 | WSM 60 (vernummerd) | toerwagen, verb.: Herculesmotor | ||||
43 | Diamond T | 30 | 1936 | 1937 | WSM 61 (vernummerd) | toerwagen, verb.: Herculesmotor | ||||
44 | Diamond T | 23 | 1936 | 1937 | WSM 62 (vernummerd) | toerwagen, verb.: Herculesmotor | ||||
45 | H 36560 | Mercedes-Benz O3000 | Beijnes | 28 | 1936 | 1941 | WSM 252 (NS numm.) | |||
46 | H 38803 | Mercedes-Benz O3000 | Beijnes | 26 | 1936 | 1941 | WSM 247 (NS numm.) | |||
47 | HZ 33903 | Mercedes-Benz O3000 | Beijnes | 26 | 1936 | 1940 | Citosa | |||
48 | HZ 33904 | Mercedes-Benz O3000 | Beijnes | 26 | 1936 | 1941 | WSM 248 (NS numm.) | |||
60 | H 59554 | Diamond T | Verheul | 23 | 1937 | WSM 42 (1936) | 1937 | toerwagen | ||
61 | H 37609 | Diamond T 739HB7 | van Well & Goerke | 30 | 1937 | WSM 43 (1936) | 1943 | gevorderd Duitse Wehrm. | toerwagen | |
62 | H 37610 | Diamond T | Beijnes | 23 | 1937 | WSM 44 (1936) | 1941 | WSM 263 (NS numm.) | toerwagen | |
63 | HZ 38205 | Diamond T 739HB7 | van Well & Goerke | 23 | 1937 | 1941 | WSM 264 (NS numm.) | |||
64 | HZ 38206 | Diamond T 739HB7 | van Well & Goerke | 23 | 1937 | 1941 | WSM 265 (NS numm.) | |||
65 | HZ 38207 | Diamond T 739HB7 | van Well & Goerke | 23 | 1937 | 1941 | WSM 266 (NS numm.) | |||
50 | H 36436 | Studebaker | 1937 | AMOVA | 1938 | Verheul | toerwagen | |||
51 | H 36437 | Studebaker | Verheul '36 | 17 | 1937 | AMOVA (1929) | 1941 | WSM 272 (NS numm.) | toerwagen | |
52 | H 36441 | Studebaker | Beijnes '37 | 17 | 1937 | AMOVA (1929) | 1941 | WSM 273 (NS numm.) | toerwagen | |
53 | H 36438 | Studebaker | Beijnes '30 | 14 | 1937 | AMOVA (1930) | 1941 | WSM 276 (NS numm.) | toerwagen | |
Wagenpark WSM - Loosduinen | pagina 3 | |||||||||
Bus | Kenteken | Kenteken | Merk/Type | Carrosserie | Zitpl. | ID | Van (bouwjaar) | BD | Naar | Bijzonderheden |
54 | H 36439 | Studebaker | Verheul '34 | 13 | 1937 | AMOVA (1934) | 1941 | WSM 277 (NS numm.) | toerwagen | |
55 | H 36442 | Studebaker S21A | Verheul '34 | 10 | 1937 | AMOVA (1934) | 1941 | WSM 563 (NS numm.) | toerwagen | |
56 | HZ 38208 | Studebaker 2TB.257 | Beijnes '37 | 13 | 1937 | AMOVA (1936) | 1940 | gevorderd Duitse Wehrm. | toerwagen | |
57 | HZ 38209 | Studebaker 2TB.257 | Beijnes '37 | 13 | 1937 | AMOVA (1936) | 1941 | WSM 561 (NS numm.) | toerwagen | |
58 | H 36440 | Studebaker J15-B | Beijnes | 17 | 1937 | AMOVA (1937) | 1941 | WSM 274 (NS numm.) | toerwagen | |
59 | HZ 6228 | Studebaker J15-B | Verheul '38 | 10 cq 15 | 1938 | AMOVA (1937) | 1940 | gevorderd Duitse Wehrm. | toerwagen | |
50 | HZ 45997 | Studebaker S5.15B/B | Verheul '38 | 17 | 1938 | AMOVA | 1941 | WSM 275 (NS numm.) | toerwagen | |
40 | H 44611 | Mercedes-Benz O3200E | Lith | 28 | 1937 | 1941 | WSM 242 (NS numm.) | |||
41 | H 44612 | Mercedes-Benz O3200E | Lith | 28 | 1937 | 1941 | WSM 243 (NS numm.) | |||
42 | H 63746 | Mercedes-Benz O3200E | Lith | 29 | 1937 | 1941 | WSM 244 (NS numm.) | |||
43 | H 36653 | Mercedes-Benz O3200E | van Well & Goerke | 29 | 1937 | 1940 | gevorderd Duitse Wehrm. | |||
70 | HZ 6231 | Büssing N.A.G. 400ONS | Verheul | 32 | 1937 | 1940 | gevorderd Duitse Wehrm. | aanv.carrosserie van Leersum | ||
71 | HZ 6232 | Büssing N.A.G. 400ONS | Verheul | 32 | 1937 | 1940 | gevorderd Duitse Wehrm. | aanv.carrosserie van Leersum | ||
72 | HZ 38210 | Büssing N.A.G. 305ON | van Leersum | 26 | 1937 | 1940 | verongelukt te België | |||
73 | HZ 38211 | Büssing N.A.G. 305ON | Den Oudsten & Domburg | 26 | 1937 | 1940 | gevorderd Duitse Wehrm. | aanv.carrosserie van Leersum | ||
74 | HZ 38212 | Büssing N.A.G. 305ON | Den Oudsten & Domburg | 26 | 1937 | 1940 | gevorderd Duitse Wehrm. | aanv.carrosserie van Leersum | ||
75 | HZ 38213 | Büssing N.A.G. 305ON | Den Oudsten & Domburg | 26 | 1937 | 1940 | gevorderd Duitse Wehrm. | aanv.carrosserie van Leersum | ||
66 | HZ 45998 | Diamond T 1895HB/7B | Lith | 23 | 1938 | 1941 | WSM 267 (NS numm.) | toerwagen | ||
67 | HZ 45999 | Diamond T 1895HB/7B | Lith | 23 | 1938 | 1941 | WSM 262 (NS numm.) | toerwagen | ||
68 | HZ 46000 | Diamond T 1895HB/7B | Lith | 29 | 1938 | 1941 | WSM 562 (NS numm.) | toerwagen | ||
69 | HZ 46001 | Diamond T 1895HB/7B | Lith | 29 | 1938 | 1941 | WSM 258 (NS numm.) | toerwagen | ||
36 | H 63744 | Mercedes-Benz O3750 | Werkspoor | 34 | 1938 | 1940 | gevorderd Duitse Wehrm. | |||
37 | H 63745 | Mercedes-Benz O3750 | Werkspoor | 34 | 1938 | 1941 | WSM 241 (NS numm.) | |||
38 | HZ 46002 | H 36436 | Mercedes-Benz O2600 | Werkspoor | 19 | 1938 | 1941 | WSM 251 (NS numm.) | ||
39 | H 71734 | Mercedes-Benz O2600 | Werkspoor | 19 | 1938 | 1941 | WSM 249 (NS numm.) | |||
80 | H 59553 | Saurer | Lith | 19 | 1938 | 1941 | WSM 268 (NS numm.) | toerwagen | ||
81 | H 59554 | Saurer | Lith | 19 | 1938 | 1941 | WSM 269 (NS numm.) | toerwagen | ||
82 | H 38800 | Saurer | Lith | 19 | 1939 | 1941 | WSM 270 (NS numm.) | toerwagen | ||
83 | H 38801 | Saurer | Lith | 19 | 1939 | 1941 | WSM 271 (NS numm.) | toerwagen | ||
44 | HZ 6229 | Mercedes-Benz | van Well & Goerke | 19 | 1939 | 1941 | WSM 250 (NS numm.) | |||
49 | HZ 6230 | Mercedes-Benz | van Well & Goerke | 19 | 1939 | 1941 | WSM 246 (NS numm.) | |||
26 | H 71733 | Mercedes-Benz | Werkspoor | 34 | 1939 | 1941 | WSM 238 (NS numm.) | toerwagen | ||
27 | H 71737 | Mercedes-Benz | Werkspoor | 34 | 1939 | 1941 | WSM 239 (NS numm.) | toerwagen | ||
28 | H 76478 | Mercedes-Benz O3750 | van Well & Goerke | 34 | 1939 | 1940 | gevorderd Duitse Wehrm. | toerwagen | ||
29 | H 59555 | Mercedes-Benz | Werkspoor | 34 | 1939 | 1941 | WSM 240 (NS numm.) | toerwagen | ||
24 | HZ 64648 | Mercedes-Benz O2600 | Den Oudsten & Domburg | 29 | 1940 | 1941 | WSM 245 (NS numm.) | |||
25 | HZ 64649 | Mercedes-Benz O3750 | Den Oudsten & Domburg | 34 | 1940 | 1941 | WSM 237 (NS numm.) | |||
90 | H 79596 | Diamond 1833 CL6 | Den Oudsten & Domburg | 34 | 1940 | 1941 | WSM 259 (NS numm.) | toerwagen | ||
91 | H 37607 | Diamond | Den Oudsten & Domburg | 34 | 1940 | 1941 | WSM 260 (NS numm.) | toerwagen | ||
94 | H 76475 | Diamond | Den Oudsten & Domburg | 29 | 1940 | 1941 | WSM 261 (NS numm.) | |||
28 | H 76478 | Mercedes-Benz O3750 | Den Oudsten & Domburg | 34 | 1940 | 1941 | WSM 257 (NS numm.) | |||
16 | HZ 6228 | Stewart | van Rooijen | 19 | 1941 | VIOS 68 (1934) | 1941 | WSM 278 (NS numm.) | ||
17 | HZ 6231 | Saurer 3BRB | Verheul | 31 | 1941 | VIOS 60 (1929) | 1941 | WSM 280 (NS numm.) | niet gereden bij WSM | |
20 | HZ 38212 | Stewart | van Rooijen | 31 | 1941 | VIOS 49(1934) | 1941 | WSM 279 | ||
Wagenpark WSM - Loosduinen | pagina 4 | |||||||||
Bus | Kenteken | Kenteken | Merk/Type | Carrosserie | Zitpl. | ID | Van (bouwjaar) | BD | Naar | Bijzonderheden |
HZ 38213 | Kromhout | Verheul | 40 | 1941 | HTM 12 (1934) | 1941 | HTM 12 | gehuurd | ||
HZ 38211 | Kromhout | Verheul | 40 | 1941 | HTM 19 (1934) | 1941 | HTM 19 | gehuurd | ||
237 | HZ 64649 | Mercedes-Benz O3750 | Den Oudsten & Domburg | 34 | 1941 | WSM 25 | 1948 | Esselbrugge, Axel | ||
238 | H 71733 | Mercedes-Benz | Werkspoor | 34 | 1941 | WSM 26 | 1947 | |||
239 | H 71737 | Mercedes-Benz | Werkspoor | 34 | 1941 | WSM 27 | 1947 | |||
240 | H 59555 | H 59554 | Mercedes-Benz | Werkspoor | 34 | 1941 | WSM 29 | 1947 | ||
241 | H 63745 | Mercedes-Benz O3750 | Werkspoor | 34 | 1941 | WSM 37 | 1944 | |||
242 | H 44611 | Mercedes-Benz O3200E | Lith | 28 | 1941 | WSM 40 | 1947 | |||
243 | H 44612 | Mercedes-Benz O3200E | Lith | 28 | 1941 | WSM 41 | 1947 | |||
244 | H 63746 | Mercedes-Benz O3200E | Lith | 29 | 1941 | WSM 42 | 1947 | |||
245 | HZ 64648 | Mercedes-Benz O2600 | Den Oudsten & Domburg | 29 | 1941 | WSM 24 | 1943 | |||
246 | HZ 6230 | Mercedes-Benz | van Well & Goerke | 19 | 1941 | WSM 49 | 1948 | |||
247 | H 38803 | Mercedes-Benz O3000 | Beijnes | 26 | 1941 | WSM 46 | 1943 | gevorderd Duitse Wehrm. | ||
248 | HZ 33904 | Mercedes-Benz O3000 | Beijnes | 26 | 1941 | WSM 48 | 1943 | gevorderd Duitse Wehrm. | ||
249 | H 71734 | Mercedes-Benz O2600 | Werkspoor | 19 | 1941 | WSM 39 | 1948 | Mey, Amsterdam 4 | ||
250 | HZ 6229 | Mercedes-Benz | van Well & Goerke | 19 | 1941 | WSM 44 | 1943 | gevorderd Duitse Wehrm. | ||
251 | H 36436 | Mercedes-Benz O2600 | Werkspoor | 19 | 1941 | WSM 38 | 1944 | |||
252 | H 36560 | Mercedes-Benz O3000 | Beijnes | 28 | 1941 | WSM 45 | 1943 | gevorderd Duitse Wehrm. | ||
253 | H 79597 | Mercedes-Benz N2 | Uerdingen | 32 | 1941 | WSM 32 | 1943 | gevorderd Duitse Wehrm. | ||
254 | H 38802 | Mercedes-Benz N2 | Werkspoor | 31 | 1941 | WSM 33 | 1943 | gevorderd Duitse Wehrm. | ||
255 | H 46379 | Mercedes-Benz N2 | Werkspoor | 31 | 1941 | WSM 35 | 1943 | gevorderd Duitse Wehrm. | nov-1941: buiten dienst | |
256 | H 44909 | Mercedes-Benz N2 | Werkspoor | 31 | 1941 | WSM 34 | 1943 | gevorderd Duitse Wehrm. | nov-1941: buiten dienst | |
257 | H 76478 | Mercedes-Benz O3750 | Den Oudsten & Domburg | 34 | 1941 | WSM 28 | 1947 | Mey, Amsterdam 3 | ||
258 | HZ 46001 | Diamond T 1895HB/7B | Lith | 29 | 1941 | WSM 69 | 1944 | |||
259 | H 79596 | Diamond 1833 CL6 | Den Oudsten & Domburg | 34 | 1941 | WSM 90 | 1948 | Merkus, Andelst 2 | ||
260 | H 37607 | Diamond | Den Oudsten & Domburg | 34 | 1941 | WSM 91 | 1943 | Citosa | ||
261 | H 76475 | Diamond | Den Oudsten & Domburg | 29 | 1941 | WSM 94 | 1942 | Citosa | ||
262 | HZ 45999 | Diamond T 1895HB/7B | Lith | 23 | 1941 | WSM 67 | 1943 | Citosa | ||
263 | H 37610 | Diamond T | Beijnes | 23 | 1941 | WSM 62 | 1944 | gevorderd Duitse Wehrm. | ||
264 | HZ 38205 | Diamond T 735HB7 | van Well & Goerke | 23 | 1941 | WSM 63 | 1942 | Citosa | ||
265 | HZ 38206 | Diamond T 735HB7 | van Well & Goerke | 23 | 1941 | WSM 64 | 1942 | Citosa | ||
266 | HZ 38207 | Diamond T 735HB7 | van Well & Goerke | 23 | 1941 | WSM 65 | 1943 | verbrand | ||
267 | HZ 45998 | Diamond T 1895HB/7B | Lith | 23 | 1941 | WSM 66 | 1941 | Citosa | ||
268 | H 59553 | Saurer | Lith | 19 | 1941 | WSM 80 | 1943 | gevorderd Duitse Wehrm. | ||
269 | H 59554 | Saurer | Lith | 19 | 1941 | WSM 81 | 1943 | gevorderd Duitse Wehrm. | ||
270 | H 38800 | Saurer | Lith | 19 | 1941 | WSM 82 | 1943 | gevorderd Duitse Wehrm. | ||
271 | H 38801 | Saurer | Lith | 19 | 1941 | WSM 83 | 1951 | Trio Tours 4 | ||
272 | H 36437 | Studebaker | Verheul '36 | 17 | 1941 | WSM 51 | 1943 | gevorderd Duitse Wehrm. | ||
273 | H 36441 | Studebaker | Beijnes '37 | 17 | 1941 | WSM 52 | 1944 | Citosa | ||
274 | H 36440 | Studebaker J15-B | Beijnes | 17 | 1941 | WSM 58 | 1943 | Citosa | ||
275 | HZ 45997 | Studebaker S5.15B/B | Verheul '38 | 17 | 1941 | WSM 50 | 1943 | gevorderd Duitse Wehrm. | ||
276 | H 36438 | Studebaker | Beijnes '30 | 14 | 1941 | WSM 53 | 1943 | gevorderd Duitse Wehrm. | ||
277 | H 36439 | Studebaker | Verheul '34 | 13 | 1941 | WSM 54 | 1943 | gevorderd Duitse Wehrm. | ||
278 | HZ 6228 | Stewart | van Rooijen | 19 | 1941 | WSM 16 | 1943 | gevorderd Duitse Wehrm. | ||
Wagenpark WSM - Loosduinen | pagina 5 | |||||||||
Bus | Kenteken | Kenteken | Merk/Type | Carrosserie | Zitpl. | ID | Van (bouwjaar) | BD | Naar | Bijzonderheden |
279 | HZ 38212 | Stewart | van Rooijen | 31 | 1941 | WSM 20 | 1943 | gevorderd Duitse Wehrm. | ||
280 | HZ 6231 | Saurer 3BRB | Verheul | 31 | 1941 | WSM 17 | 1943 | gevorderd Duitse Wehrm. | niet gereden bij WSM | |
561 | HZ 38209 | Studebaker 2TB.257 | Beijnes '37 | 13 | 1941 | WSM 57 | 1943 | gevorderd politie cq DW | 1941: brandstoffenverv. | |
562 | HZ 46000 | Diamond T 1895HB/7B | Lith | 29 | 1941 | WSM 68 | 1944 | 1941: brandstoffenverv. | ||
563 | H 36442 | Studebaker S21A | Verheul '34 | 10 | 1941 | WSM 55 | 1942 | servicewagen | ||
600G | H 38732 | Kromhout TB268 | 36 | 1941 | EVAG 4 (1937) | 1941 | EVAG 4 | gehuurd | ||
601G | H 33607 | Kromhout TB437 | 28 | 1941 | EVAG 15 (1939) | 1941 | EVAG 15 | gehuurd | ||
602G | HZ 49071 | Opel | 28 | 1941 | EVAG (17 (1938) | 1941 | EVAG 17 | gehuurd | ||
603G | HZ 49072 | Opel | 28 | 1941 | EVAG 18 (1938) | 1941 | EVAG 18 | gehuurd | ||
604G | HZ 47209 | Opel | van Rooijen | 30 | 1941 | LUTO 21 (1940) | 1943 | LUTO 21 | gehuurd | |
605G | H 30896 | Opel | 30 | 1941 | de Jong 22 (1939) | 1941 | de Jong 22 | gehuurd | ||
606G | H 33380 | GMC | 36 | 1941 | de Jong 25 (1939) | 1941 | de Jong 25 | gehuurd | ||
210 | H 37609 | Kromhout-Hercules | Hainje | 27 | 1941 | NZH 210 (1936) | 1943 | NZH 210 | gehuurd | |
211 | HZ 38208 | Kromhout-Hercules | Hainje | 27 | 1941 | NZH 211 (1936) | 1943 | NZH 211 | gehuurd | |
215 | HZ 38211 | Kromhout-Hercules | Den Oudsten & Domburg | 28 | 1941 | NZH 215 (1939) | 1944/46 | NZH 215 | gehuurd | |
216 | HZ 38213 | A.S.-Hercules | Den Oudsten & Domburg | 28 | 1941 | NZH 216 (1939) | 1944/46 | NZH 216 | gehuurd | |
204 | HZ 71950 | A.S.-Kromhout | Asjes | 27 | 1942 | NZH 204 (1934) | 1943 | NZH 204 | gehuurd | |
205 | H 71735 | A.S.-Kromhout | Asjes | 27 | 1942 | NZH 205 (1934) | 1943 | NZH 205 | gehuurd | |
206 | HZ 6232 | A.S.-Kromhout | Asjes | 27 | 1942 | NZH 206 (1934) | 1943 | NZH 206 | gehuurd | |
207 | HZ 71951 | A.S.-Kromhout | Hainje | 27 | 1942 | NZH 207 (1934) | 1943 | NZH 207 | gehuurd | |
208 | HZ 71940 | A.S.-Kromhout | Hainje | 27 | 1942 | NZH 208 (1934) | 1943 | NZH 208 | gehuurd | |
222 | Diamond | Hainje | 30 | 1942 | Duinlander 222 (1938) | 1943 | Duinlander 222 | gehuurd | ||
224 | Büssing N.A.G. | 32 | 1942 | Duinlander 224 (1934) | 1944/46 | Duinlander 224 | gehuurd | |||
181 | HZ 71941 | Mercedes-Benz O3200 | Den Oudsten & Domburg | 31 | 1943 | NZH 181 (1938) | 1944/46 | NZH 181 | gehuurd | |
182 | HZ 71942 | Mercedes-Benz O3200 | Den Oudsten & Domburg | 31 | 1943 | NZH 182 (1938) | 1944/46 | NZH 182 | gehuurd | |
183 | HZ 71943 | Mercedes-Benz O3200 | Den Oudsten & Domburg | 31 | 1943 | NZH 183 (1938) | 1944/46 | NZH 183 | gehuurd | |
184 | HZ 71949 | Mercedes-Benz O3200 | Den Oudsten & Domburg | 31 | 1943 | NZH 184 (1938) | 1944/46 | NZH 184 | gehuurd | |
188 | HZ 6228 | Mercedes-Benz LO3200 | Hainje | 23 | 1943 | NZH 188 (1934) | 1944/46 | NZH 188 | gehuurd | |
N7 | GMC noodbus | - | 1945 | leger | 1947 | |||||
N8 | GMC noodbus | - | 1945 | leger | 1947 | |||||
N217 | GMC noodbus | - | 1945 | leger | 1947 | |||||
N218 | GMC noodbus | - | 1945 | leger | 1947 | |||||
TCR/OB | Kenteken | Kenteken | Merk/Type trekker | Merk Oplegger/Carrosserie | Zitpl. | ID | Van (bouwjaar) | BD | Naar | Bijzonderheden |
52/235 | H 36438 | Crossley 4TB | DAF/Verheul & Werkspoor | 52 | 1946 | ca. 1948 | ||||
59/181 | HZ 71951 | Crossley 4TB | DAF/Verheul & Werkspoor | 52 | 1946 | ca. 1948 | ||||
129/147 | HZ 38212 | Crossley 4TB | DAF/Verheul & Werkspoor | 52 | 1946 | ca. 1948 | ||||
146/172 | HZ 38213 | Crossley 4TB | DAF/Verheul & Werkspoor | 52 | 1946 | ca. 1948 | ||||
161/171 | HZ 45999 | Crossley 4TB | DAF/Verheul & Werkspoor | 52 | 1946 | ca. 1948 | ||||
243/158 | HZ 49331 | Crossley 4TB | DAF/Verheul & Werkspoor | 52 | 1946 | ca. 1948 | ||||
Bus | Kenteken | Kenteken | Merk/Type | Carrosserie | Zitpl. | ID | Van (bouwjaar) | BD | Naar | Bijzonderheden |
241 | H 38800 | Mercedes-Benz | 33 | 1946 | dump | 1947 | ||||
245 | HZ 38211 | Lancet-Dennis | Harrington | 28 | 1946 | Leguit 8 | 1948 | Volvo motor, toerwagen | ||
247 | H 36439 | White | 28 | 1946 | dump | 1948 | ||||
119 | Mercedes-Benz | Verheul | 36 | 1946 | NBM 119 | 1947 | NBM 119 | gehuurd | ||
Wagenpark WSM - Loosduinen | pagina 6 | |||||||||
Bus | Kenteken | Kenteken | Merk/Type | Carrosserie | Zitpl. | ID | Van (bouwjaar) | BD | Naar | Bijzonderheden |
120 | Mercedes-Benz | Verheul | 36 | 1946 | NBM 120 | 1947 | NBM 120 | gehuurd | ||
121 | Mercedes-Benz | Verheul | 36 | 1946 | NBM 121 | 1947 | NBM 121 | gehuurd | ||
157 | Mercedes-Benz | Den Oudsten & Domburg | 37 | 1946 | NBM 157 | 1947 | NBM 157 | gehuurd | ||
627 | Mercedes-Benz | Den Oudsten & Domburg | 34 | 1946 | NBM 627 | 1947 | NBM 627 | gehuurd | ||
248 | H 59552 | Volvo | Roset | 27 | 1947 | 1951 | Delfland 29 | toerwagen, carrosserie als 2524-2528 | ||
1027 | H 59552 | Crossley SD 42/1 | Schelde | 46 | 1947 | 1948 | NS | |||
1401 | H 38800 | NB-48-90 | Crossley SD 42/1 | Beijnes | 46 | 1947 | 1959 | 1954: verb. tot EMW met 43 zitpl. | ||
1403 | H 44611 | NB-48-91 | Crossley SD 42/1 | Beijnes | 46 | 1947 | 1959 | 1954: verb. tot EMW met 43 zitpl. | ||
1404 | H 36442 | NB-48-92 | Crossley SD 42/1 | Beijnes | 46 | 1947 | 1958 | 1954: verb. tot EMW met 43 zitpl. | ||
1406 | H 63746 | NB-48-93 | Crossley SD 42/1 | Beijnes | 46 | 1947 | 1958 | 1954: verb. tot EMW met 43 zitpl. | ||
1407 | H 71733 | NB-48-94 | Crossley SD 42/1 | Beijnes | 46 | 1947 | 1960 | 1954: verb. tot EMW met 43 zitpl. | ||
1411 | H 38803 | NB-48-95 | Crossley SD 42/1 | Beijnes | 46 | 1947 | 1959 | 1954: verb. tot EMW met 43 zitpl. | ||
1414 | H 76480 | NB-48-96 | Crossley SD 42/1 | Beijnes | 46 | 1947 | 1959 | 1954: verb. tot EMW met 43 zitpl. | ||
1416 | H 59555 | NB-48-97 | Crossley SD 42/1 | Beijnes | 46 | 1947 | 1959 | 1954: verb. tot EMW met 43 zitpl. | ||
1419 | H 44612 | NB-48-98 | Crossley SD 42/1 | Beijnes | 46 | 1947 | 1959 | 1954: verb. tot EMW met 43 zitpl. | ||
1327 | Crossley SD 42/1 | Werkspoor | 46 | 1948 | 1948 | NZH | ||||
1357 | H 37609 | NB-48-87 | Crossley SD 42/1 | Werkspoor | 46 | 1948 | 1960 | 1954: verb. tot EMW met 43 zitpl. | ||
1358 | H 36438 | NB-48-88 | Crossley SD 42/1 | Werkspoor | 46 | 1948 | 1959 | 1954: verb. tot EMW met 43 zitpl. | ||
1359 | H 79595 | NB-48-89 | Crossley SD 42/1 | Werkspoor | 46 | 1948 | 1960 | 1954: verb. tot EMW met 43 zitpl. | ||
1430 | H 36500 | NB-48-99 | Crossley SD 42/1 | Beijnes | 46 | 1948 | 1958 | 1953: verb. tot EMW met 43 zitpl. | ||
1440 | H 59553 | NB-49-00 | Crossley SD 42/1 | Beijnes | 46 | 1948 | 1960 | 1953: verb. tot EMW met 43 zitpl. | ||
1447 | H 71737 | NB-49-01 | Crossley SD 42/1 | Beijnes | 46 | 1948 | 1958 | 1953: verb. tot EMW met 43 zitpl. | ||
1926 | H 36440 | NB-49-02 | Crossley SD 42/2 | Verheul-Aviolanda | 42 | 1948 | 1951 | WSM 1926, verb. tot toerw. | carrosserie naar WSM 1011 | |
1929 | H 36441 | NB-49-03 | Crossley SD 42/2 | Verheul-Aviolanda | 42 | 1948 | 1951 | WSM 1929, verb. tot toerw. | carrosserie naar WSM 1027 | |
1960 | H 38802 | NB-49-04 | Crossley SD 42/2 | Verheul-Aviolanda | 42 | 1948 | 1951 | WSM 1960, verb. tot toerw. | carrosserie naar WSM 1078 | |
2007 | H 76478 | NB-49-05 | Crossley SD 42/2 | Verheul-Aviolanda | 42 | 1948 | 1961 | |||
2008 | H 36439 | NB-49-06 | Crossley SD 42/2 | Verheul-Aviolanda | 42 | 1948 | 1961 | |||
2029 | HZ 8429 | NB-49-08 | Crossley SD 42/2 | Verheul-Aviolanda | 42 | 1948 | 1951 | WSM 2029, verb. tot toerw. | ||
2032 | HZ 6232 | NB-49-09 | Crossley SD 42/2 | Verheul-Aviolanda | 42 | 1948 | 1951 | WSM 2032, verb. tot toerw. | ||
2035 | H 23462 | NB-49-10 | Crossley SD 42/2 | Verheul-Aviolanda | 42 | 1948 | 1951 | WSM 2035, verb. tot toerw. | ||
2213 | H 79596 | NB-49-13 | Scania-Vabis B15V | Verheul-Fokker | 35 | 1948 | 1960 | verb. tot werkwagen | ||
2214 | H 46379 | NB-49-14 | Scania-Vabis B15V | Verheul-Fokker | 35 | 1948 | 1958 | |||
2230 | H 76477 | NB-49-15 | Scania-Vabis B15V | Verheul-Fokker | 35 | 1948 | 1958 | |||
2231 | H 76479 | NB-49-16 | Scania-Vabis B15V | Verheul-Fokker | 35 | 1948 | 1958 | |||
2244 | H 37607 | NB-49-17 | Scania-Vabis B15V | Verheul-Fokker | 35 | 1948 | 1958 | |||
2245 | H 71736 | NB-49-18 | Scania-Vabis B15V | Verheul-Fokker | 35 | 1948 | 1958 | |||
2250 | H 71735 | NB-49-19 | Scania-Vabis B15V | Verheul-Fokker | 35 | 1948 | 1958 | |||
2271 | H 71734 | NB-49-20 | Scania-Vabis B15V | Verheul-Fokker | 35 | 1948 | 1958 | |||
2272 | H 38801 | NB-49-21 | Scania-Vabis B15V | Verheul-Fokker | 35 | 1948 | 1958 | |||
2273 | H 44909 | NB-49-22 | Scania-Vabis B15V | Verheul-Fokker | 35 | 1948 | 1958 | |||
2524 | H 38207 | NB-49-25 | Scania-Vabis B21D | Roset | 28 | 1948 | 1954 | WSM 2524, nwe carross. | Pullman Express-Amova | |
2525 | H 38208 | NB-48-34 | Scania-Vabis B21D | Roset | 28 | 1948 | 1952 | WSM 2525, nwe carross. | Pullman Express-Amova | |
2526 | H 38209 | NB-49-26 | Scania-Vabis B21D | Roset | 28 | 1948 | 1952 | WSM 2526, nwe carross. | Pullman Express-Amova | |
2527 | H 38210 | NB-48-35 | Scania-Vabis B21D | Roset | 28 | 1948 | 1952 | WSM 2527, nwe carross. | Pullman Express-Amova | |
Wagenpark WSM - Loosduinen | pagina 7 | |||||||||
Bus | Kenteken | Kenteken | Merk/Type | Carrosserie | Zitpl. | ID | Van (bouwjaar) | BD | Naar | Bijzonderheden |
2528 | H 38212 | NB-49-27 | Scania-Vabis B21D | Roset | 28 | 1948 | 1954 | WSM 2528, nwe carross. | Pullman Express-Amova | |
2308 | HZ 45998 | NB-49-23 | Scania-Vabis B15V | Verheul-Fokker | 35 | 1949 | 1958 | |||
2310 | HZ 45997 | NB-49-24 | Scania-Vabis B15V | Verheul-Fokker | 35 | 1949 | 1958 | |||
1011 | HZ 14328 | NB-48-84 | Crossley SD 42/1 | Schelde | 46 | 1950 | NS 1011 (1947) | 1951 | WSM 1011, andere carross. | |
1027 | H 59552 | NB-48-85 | Crossley SD 42/1 | Schelde | 46 | 1950 | NS 1027 (1947) | 1951 | WSM 1027, andere carross. | |
1078 | HZ 38205 | NB-48-86 | Crossley SD 42/1 | Schelde | 46 | 1950 | NS 1078 (1947) | 1951 | WSM 1078, andere carross. | |
2025 | HZ 45999 | NB-49-07 | Crossley SD 42/2 | Verheul-Aviolanda | 42 | 1950 | 1960 | 1953: verb. tot EMW met 39 zitpl. | ||
2080 | HZ 46000 | NB-49-11 | Crossley SD 42/2 | Verheul-Aviolanda | 42 | 1950 | 1960 | 1953: verb. tot EMW met 39 zitpl. | ||
2103 | HZ 46001 | NB-49-12 | Crossley SD 42/2 | Verheul-Aviolanda | 42 | 1950 | 1960 | 1953: verb. tot EMW met 39 zitpl. | ||
2727 | HZ 6228 | NJ-12-12 | DAF B510S | Verheul-Schelde | 28 | 1950 | 1952 | WSM 2727, verb. tot lijnbus | Pullman Express-Amova | |
2728 | HZ 6229 | NJ-12-13 | DAF B510S | Verheul-Schelde | 28 | 1950 | 1952 | WSM 2728, verb. tot lijnbus | Pullman Express-Amova | |
2029 | NB-49-08 | Crossley SD 42/2 | Verheul-Aviolanda | 40 | 1951 | WSM 2029 (1948) | 1953 | WSM 2029, verb. tot lijnbus | Pullman Express-Amova | |
2032 | NB-49-09 | Crossley SD 42/2 | Verheul-Aviolanda | 40 | 1951 | WSM 2032 (1948) | 1953 | WSM 2032, verb. tot lijnbus | Pullman Express-Amova | |
2035 | NB-49-10 | Crossley SD 42/2 | Verheul-Aviolanda | 40 | 1951 | WSM 2035 (1948) | 1953 | WSM 2035, verb. tot lijnbus | Pullman Express-Amova | |
1011 | NB-48-84 | Crossley SD 42/1 | Verheul-Aviolanda (van WSM 1929) | 47 | 1951 | WSM 1011 (1947) | 1959 | 1955: verb. tot EMW met 40 zitpl. | ||
1027 | NB-48-85 | Crossley SD 42/1 | Verheul-Aviolanda (van WSM 1929) | 47 | 1951 | WSM 1027 (1947) | 1959 | 1955: verb. tot EMW met 40 zitpl. | ||
1078 | NB-48-86 | Crossley SD 42/1 | Verheul-Aviolanda (van WSM 1929) | 47 | 1951 | WSM 1078 (1947) | 1959 | 1955: verb. tot EMW met 40 zitpl. | ||
1960 | NB-49-04 | Crossley SD 42/2 | Verheul | 28 | 1951 | WSM 1960 (1948) | 1955 | WSM 1960, verb. tot lijnbus | Pullman Express-Amova | |
1926 | NB-49-02 | Crossley SD 42/2 | Verheul | 28 | 1952 | WSM 1926 (1948) | 1956 | NBM | Pullman Express-Amova, 1954: 40 zitpl. | |
1929 | NB-49-03 | Crossley SD 42/2 | Verheul | 28 | 1952 | WSM 1929 (1948) | 1956 | NBM | Pullman Express-Amova, 1954: 40 zitpl. | |
2258 | NB-52-92 | Crossley SD 42/2 | Verheul-Fokker | 35 | 1952 | GADO 2258 (1948) | 1961 | |||
2282 | NB-52-93 | Crossley SD 42/2 | Verheul-Fokker | 35 | 1952 | GADO 2282 (1948) | 1959 | |||
2525 | NB-48-34 | Scania-Vabis B21D | Verheul | 28 | 1952 | WSM 2525 (1948) | 1955 | WSM 2525, Lissone Lindeman | Pullman Express-Amova | |
2526 | NB-49-26 | Scania-Vabis B21D | Verheul | 28 | 1952 | WSM 2526 (1948) | 1955 | WSM 2526, Lissone Lindeman | Pullman Express-Amova | |
2527 | NB-48-35 | Scania-Vabis B21D | Verheul | 28 | 1952 | WSM 2527 (1948) | 1955 | WSM 2527, Lissone Lindeman | Pullman Express-Amova | |
2727 | NJ-12-12 | DAF B510S | Verheul-Schelde | 33 | 1952 | WSM 2727 (1950) | 1957 | |||
2728 | NJ-12-13 | DAF B510S | Verheul-Schelde | 33 | 1952 | WSM 2728 (1950) | 1957 | |||
4007 | NB-79-41 | Leyland RT LOPSU 1/1 | Verheul | 37 | 1953 | 1963 | GADO | |||
4008 | NB-79-42 | Leyland RT LOPSU 1/1 | Verheul | 37 | 1953 | 1963 | GADO | |||
2029 | NB-49-08 | Crossley SD 42/2 | Verheul-Aviolanda | 39 | 1953 | WSM 2029 (1948) | 1961 | 1954/55: verb. tot EMW met 35 zitpl. | ||
2032 | NB-49-09 | Crossley SD 42/2 | Verheul-Aviolanda | 39 | 1953 | WSM 2032 (1948) | 1962 | 1954/55: verb. tot EMW met 35 zitpl. | ||
2035 | NB-49-10 | Crossley SD 42/2 | Verheul-Aviolanda | 39 | 1953 | WSM 2035 (1948) | 1961 | 1954/55: verb. tot EMW met 35 zitpl. | ||
2524 | NB-49-25 | Scania-Vabis B21D | Verheul | 28 | 1954 | WSM 2524 (1948) | 1957 | WSM 2524, verb. tot lijnbus | Pullman Express-Amova | |
2528 | NB-49-27 | Scania-Vabis B21D | Verheul | 28 | 1954 | WSM 2528 (1948) | 1957 | WSM 2528, verb. tot lijnbus | Pullman Express-Amova | |
2046 | NB-55-55 | Crossley SD 42/2 | Verheul-Aviolanda | 42 | 1954 | NTM 2046 (1948) | 1959 | |||
2072 | NB-35-89 | Crossley SD 42/2 | Verheul-Aviolanda | 42 | 1954 | NTM 2072 (1948) | 1960 | |||
4009 | NB-03-93 | Leyland RT LOPSU 1/1 | Verheul | 45 | 1954 | 1961 | Flevodienst | Pullman Express-Amova | ||
4010 | PB-17-54 | Leyland RT LOPSU 1/1 | Verheul | 45 | 1954 | 1961 | Flevodienst | Pullman Express-Amova | ||
5001 | PB-12-58 | Bedford | Verheul | 21 | 1954 | 1959 | v.d. Meer 53 | meubels van WSM 2727, Pullman Express-Amova | ||
5002 | NB-89-48 | Bedford | Verheul | 21 | 1954 | 1959 | v.d. Meer 52 | meubels van WSM 2728, Pulman Express-Amova | ||
1 | NB-95-97 | White | White | 32 | 1954 | Lissone Lindeman 1 (1947) | 1954 | MuSa, Waalwijk 13 | ||
2 | PB-00-42 | White | White | 41 | 1954 | Lissone Lindeman 2 (1947) | 1954 | Hofstad Tours 13 | ||
3 | NB-45-98 | White | White/Verheul | 41 | 1954 | Lissone Lindeman 3 (1947) | 1954 | Hofstad Tours 12 | ||
5 (4033) | NB-77-42 | Leyland RT LOPSU 1/1 | Verheul | 37 | 1954 | Lissone Lindeman 5 (1953) | 1962 | GADO 4033 | ||
Wagenpark WSM - Loosduinen | pagina 8 | |||||||||
Bus | Kenteken | Kenteken | Merk/Type | Carrosserie | Zitpl. | ID | Van (bouwjaar) | BD | Naar | Bijzonderheden |
6 | PB-01-52 | Leyland RT LOPSU 1/1 | Verheul | 31 | 1954 | Lissone Lindeman 6 (1949) | 1956 | Delfland, Delft 43 | ||
7 | PB-00-41 | Leyland RT LOPSU 1/1 | Verheul | 31 | 1954 | Lissone Lindeman 7 (1949) | 1956 | LUTO, den Haag 1 | ||
8 | NB-98-41 | Leyland RT LOPSU 1/1 | Verheul | 31 | 1954 | Lissone Lindeman 8 (1949) | 1954 | Middelkoop, Boskoop 1 | ||
9 | NB-98-06 | Albion | de Groot | 26 | 1954 | Lissone Lindeman 9 (1951) | 1954 | Hofstand Tours 14 | ||
10 | NB-95-99 | Albion | de Groot | 25 | 1954 | Lissone Lindeman 10 (1951) | 1954 | Hofstand Tours 15 | ||
11 | NN-68-10 | Opel | den Oudsten | 12 | 1954 | Lissone Lindeman 11 (1950) | 1954 | WAB, den Haag 14 | ||
2046 | NB-55-55 | Crossley SD 42/2 | Verheul-Aviolanda | 42 | 1954 | NBM 2046 (1948) | 1959 | |||
2072 | NB-35-89 | Crossley SD 42/2 | Verheul-Aviolanda | 42 | 1954 | NBM 2072 (1948) | 1960 | |||
2525 | NB-48-34 | Scania-Vabis B21D | Verheul | 35 | 1955 | WSM 2525 (1948) | 1957 | WSM 2525, verb. tot lijnbus | Lissone Lindeman | |
2526 | NB-49-26 | Scania-Vabis B21D | Verheul | 35 | 1955 | WSM 2526 (1948) | 1957 | WSM 2526, verb. tot lijnbus | Lissone Lindeman | |
2527 | NB-48-35 | Scania-Vabis B21D | Verheul | 35 | 1955 | WSM 2527 (1948) | 1957 | WSM 2527, verb. tot lijnbus | Lissone Lindeman | |
2069 | NB-77-22 | Crossley SD 42/2 | Verheul-Aviolanda | 42 | 1955 | NZH 2069 (1948) | 1961 | |||
2081 | NB-77-23 | Crossley SD 42/2 | Verheul-Aviolanda | 42 | 1955 | NZH 2081 (1948) | 1960 | |||
2104 | NB-77-30 | Crossley SD 42/2 | Verheul-Aviolanda | 42 | 1955 | NZH 2104 (1948) | 1959 | |||
5606 | PB-66-23 | AEC Regal Mark MK IV | Verheul | 37 | 1955 | 1964 | boerderij | Lissone Lindeman, later lijndienst met middendeur | ||
5607 | PB-83-38 | AEC Regal Mark MK IV | Verheul | 37 | 1955 | 1964 | Saakes | Lissone Lindeman, later lijndienst met middendeur | ||
5608 | PB-84-69 | AEC Regal Mark MK IV | Verheul | 37 | 1955 | 1967 | van Maanen/Flevodienst | Lissone Lindeman, later lijndienst met middendeur | ||
5609 | PB-50-72 | AEC Regal Mark MK IV | Verheul | 37 | 1955 | 1965 | de Ridder | Pullman Expres-Amova, later lijnd. met middendeur | ||
5610 | NB-12-74 | AEC Regal Mark MK IV | Verheul | 37 | 1955 | 1965 | de Ridder | Pullman Expres-Amova, later lijnd. met middendeur | ||
5611 | PB-82-59 | AEC Regal Mark MK IV | Verheul | 37 | 1955 | 1965 | Pullman Expres-Amova, later lijnd. met middendeur | |||
5612 | PB-06-20 | AEC Regal Mark MK IV | Verheul | 50 | 1955 | 1967 | Pullman Expres-Amova, later lijnd. met middendeur | |||
5613 | PB-86-86 | AEC Regal Mark MK IV | Verheul | 50 | 1955 | 1967 | van Maanen/Flevodienst | Pullman Expres-Amova, later lijnd. met middendeur | ||
5614 | PB-85-47 | AEC Regal Mark MK IV | Verheul | 50 | 1955 | 1967 | van Maanen/Flevodienst | Pullman Expres-Amova, later lijnd. met middendeur | ||
1960 | NB-49-04 | Crossley SD 42/2 | Verheul | 34 | 1955 | WSM 1960 (1948) | 1962 | EMW | ||
2043 | PB-00-20 | Crossley SD 42/2 | Verheul-Aviolanda | 43 | 1956 | NBM 2043 (1948) | 1960 | EMW, 1956: 35 zitpl. | ||
2045 | PB-00-22 | Crossley SD 42/2 | Verheul-Aviolanda | 35 | 1956 | NBM 2045 (1948) | 1960 | EMW, verbouwd vóór indienststelling | ||
3261 | SB-83-36 | Scania Vabis BF5150V | Hainje | 38 | 1957 | 1969 | Westnederland | |||
3262 | SB-83-91 | Scania Vabis BF5150V | Hainje | 38 | 1957 | 1969 | Westnederland | |||
3263 | SB-85-02 | Scania Vabis BF5150V | Hainje | 38 | 1957 | 1969 | Westnederland | |||
3264 | SB-85-56 | Scania Vabis BF5150V | Hainje | 38 | 1957 | 1969 | Westnederland | |||
5674 | SB-57-44 | AEC Regal Mark MK IV | den Oudsten | 25 | 1957 | 1961 | WSM 5674, verb.lijndienst | Pullman Express-Amova | ||
5675 | SB-58-12 | AEC Regal Mark MK IV | den Oudsten | 25 | 1957 | 1961 | WSM 5675, verb.lijndienst | Pullman Express-Amova | ||
5676 | SB-60-24 | AEC Regal Mark MK IV | den Oudsten | 31 | 1957 | 1961 | WSM 5676, verb.lijndienst | Pullman Express-Amova | ||
5677 | SB-60-86 | AEC Regal Mark MK IV | den Oudsten | 31 | 1957 | 1961 | WSM 5677, verb.lijndienst | Pullman Express-Amova | ||
5678 | SB-59-62 | AEC Regal Mark MK IV | den Oudsten | 41 | 1957 | 1961 | WSM 5678, verb.semi-toer | Pullman Express-Amova | ||
5679 | SB-60-88 | AEC Regal Mark MK IV | den Oudsten | 41 | 1957 | 1961 | WSM 5679, verb.semi-toer | Pullman Express-Amova | ||
2524 | NB-49-25 | Scania-Vabis B21D | Verheul | 34 | 1957 | WSM 2524 (1948) | 1959 | |||
2525 | NB-48-34 | Scania-Vabis B21D | Verheul | 34 | 1957 | WSM 2525 (1948) | 1959 | |||
2526 | NB-49-26 | Scania-Vabis B21D | Verheul | 34 | 1957 | WSM 2526 (1948) | 1959 | |||
2527 | NB-48-35 | Scania-Vabis B21D | Verheul | 34 | 1957 | WSM 2527 (1948) | 1959 | |||
2528 | NB-49-27 | Scania-Vabis B21D | Verheul | 34 | 1957 | WSM 2528 (1948) | 1959 | |||
3265 | SB-87-02 | Scania Vabis BF5150V | Verheul | 38 | 1958 | 1969 | Westnederland | |||
3266 | SB-88-54 | Scania Vabis BF5150V | Verheul | 38 | 1958 | 1968 | ||||
3267 | SB-89-63 | Scania Vabis BF5150V | Verheul | 38 | 1958 | 1969 | Westnederland | |||
Wagenpark WSM - Loosduinen | pagina 9 | |||||||||
Bus | Kenteken | Kenteken | Merk/Type | Carrosserie | Zitpl. | ID | Van (bouwjaar) | BD | Naar | Bijzonderheden |
3268 | SB-90-91 | Scania Vabis BF5150V | Verheul | 38 | 1958 | 1968 | ||||
4208 | SB-91-44 | Leyland-Verheul LV | Verheul | 49 | 1958 | 1967 | TP RAGOM | toerwagen | ||
4209 | SB-91-08 | Leyland-Verheul LV | Verheul | 49 | 1958 | 1966 | TP RAGOM | toerwagen | ||
4210 | SB-91-90 | Leyland-Verheul LV | Verheul | 49 | 1958 | 1967 | TP RAGOM | toerwagen | ||
4697 | TB-08-59 | Leyland-Werkspoor LE-WS | Werkspoor | 46 | 1958 | 1969 | Westnederland | |||
4698 | TB-08-58 | Leyland-Werkspoor LE-WS | Werkspoor | 46 | 1958 | 1969 | Westnederland | |||
4699 | TB-08-83 | Leyland-Werkspoor LE-WS | Werkspoor | 46 | 1958 | 1969 | Westnederland | |||
4700 | TB-09-30 | ZB-55-64 | Leyland-Werkspoor LE-WS | Werkspoor | 46 | 1958 | 1969 | Westnederland | ||
4701 | TB-09-47 | Leyland-Werkspoor LE-WS | Werkspoor | 46 | 1958 | 1969 | Westnederland | |||
4257 | TB-34-20 | Leyland-Verheul LV | Verheul | 49 | 1959 | 1968 | TP RAGOM | |||
4743 | TB-33-42 | Leyland-Werkspoor LE-WS | Werkspoor | 46 | 1959 | 1967 | TP RAGOM | |||
4744 | TB-29-86 | Leyland-Werkspoor LE-WS | Werkspoor | 46 | 1959 | 1969 | Westnederland | |||
4745 | TB-31-01 | Leyland-Werkspoor LE-WS | Werkspoor | 46 | 1959 | 1969 | Westnederland | |||
4746 | TB-31-74 | Leyland-Werkspoor LE-WS | Werkspoor | 46 | 1959 | 1969 | Westnederland | |||
4747 | TB-31-73 | Leyland-Werkspoor LE-WS | Werkspoor | 46 | 1959 | 1969 | Westnederland | |||
4748 | TB-32-11 | Leyland-Werkspoor LE-WS | Werkspoor | 46 | 1959 | 1969 | Westnederland | |||
4749 | TB-32-06 | Leyland-Werkspoor LE-WS | Werkspoor | 46 | 1959 | 1969 | Westnederland | |||
4756 | TB-38-45 | Leyland-Werkspoor LE-WS | Werkspoor | 46 | 1959 | 1968 | TP RAGOM | |||
4757 | TB-38-46 | Leyland-Werkspoor LE-WS | Werkspoor | 46 | 1959 | 1968 | TP RAGOM | |||
4758 | TB-38-47 | Leyland-Werkspoor LE-WS | Werkspoor | 46 | 1959 | 1968 | TP RAGOM | |||
4759 | TB-40-39 | Leyland-Werkspoor LE-WS | Werkspoor | 46 | 1959 | 1969 | Westnederland | |||
4760 | TB-40-40 | Leyland-Werkspoor LE-WS | Werkspoor | 46 | 1959 | 1969 | Westnederland | |||
4761 | TB-41-32 | Leyland-Werkspoor LE-WS | Werkspoor | 46 | 1959 | 1969 | Westnederland | |||
4762 | TB-41-33 | Leyland-Werkspoor LE-WS | Werkspoor | 46 | 1959 | 1969 | Westnederland | |||
4763 | TB-42-19 | Leyland-Werkspoor LE-WS | Werkspoor | 46 | 1959 | 1969 | Westnederland | |||
4764 | TB-44-15 | Leyland-Werkspoor LE-WS | Werkspoor | 46 | 1959 | 1969 | Westnederland | |||
4765 | TB-44-13 | Leyland-Werkspoor LE-WS | Werkspoor | 46 | 1959 | 1967 | sloop na botsing met HTM tram 1012 | |||
4766 | TB-44-89 | Leyland-Werkspoor LE-WS | Werkspoor | 46 | 1959 | 1969 | Westnederland | |||
4767 | TB-44-90 | Leyland-Werkspoor LE-WS | Werkspoor | 46 | 1959 | 1969 | Westnederland | |||
2798 | TB-89-77 | DAF TB300DD500 | Verheul | 32 | 1960 | 1964 | NBM | |||
2799 | TB-91-17 | DAF TB300DD500 | Verheul | 32 | 1960 | 1964 | NBM | |||
4821 | TB-67-63 | ZJ-83-82 | Leyland-Werkspoor LE-WS | Werkspoor | 46 | 1960 | 1969 | Westnederland | ||
4822 | TB-68-67 | Leyland-Werkspoor LE-WS | Werkspoor | 46 | 1960 | 1969 | Westnederland | |||
4823 | TB-68-66 | Leyland-Werkspoor LE-WS | Werkspoor | 46 | 1960 | 1969 | Westnederland | |||
4824 | TB-68-65 | Leyland-Werkspoor LE-WS | Werkspoor | 46 | 1960 | 1969 | Westnederland | |||
5148 | TB-75-76 | ZB-19-50 | Leyland RT WM LCRT | Verheul | 41 | 1960 | 1969 | Westnederland | ||
6060 | TB-86-96 | DAF B1300DD468 | Roset | 25 | 1960 | 1969 | Westnederland | |||
2778 | UB-52-92 | DAF TB302DD500 | den Oudsten | 32 | 1961 | 1969 | Westnederland | |||
2779 | UB-57-02 | DAF TB302DD500 | den Oudsten | 32 | 1961 | 1969 | Westnederland | |||
2780 | UB-58-09 | DAF TB302DD500 | den Oudsten | 32 | 1961 | 1969 | Westnederland | "Flipper" | ||
5156 | UB-24-00 | Leyland RT WM LCRT | Roset | 37 | 1961 | 1969 | Westnederland | |||
5157 | UB-25-35 | Leyland RT WM LCRT | Roset | 41 | 1961 | 1969 | Westnederland | |||
5674 | SB-57-44 | AEC Regal Mark MK IV | den Oudsten | 43 | 1961 | WSM 5674 (1957) | 1966 | tuinhuisje | lijndienst met middendeur | |
5675 | SB-58-12 | AEC Regal Mark MK IV | den Oudsten | 43 | 1961 | WSM 5675 (1957) | 1967 | van Maanen/Flevodienst | lijndienst met middendeur | |
Wagenpark WSM - Loosduinen | pagina 10 | |||||||||
Bus | Kenteken | Kenteken | Merk/Type | Carrosserie | Zitpl. | ID | Van (bouwjaar) | BD | Naar | Bijzonderheden |
5676 | SB-60-24 | AEC Regal Mark MK IV | den Oudsten | 43 | 1961 | WSM 5676 (1957) | 1965 | lijndienst met middendeur | ||
5677 | SB-60-86 | AEC Regal Mark MK IV | den Oudsten | 43 | 1961 | WSM 5677 (1957) | 1965 | van Maanen | lijndienst met middendeur | |
5678 | SB-59-62 | AEC Regal Mark MK IV | den Oudsten | 44 | 1961 | WSM 5678 (1957) | 1967 | van Maanen/Flevodienst | semi-toerwagen | |
5679 | SB-60-88 | AEC Regal Mark MK IV | den Oudsten | 44 | 1961 | WSM 5679 (1957) | 1967 | van Maanen/Flevodienst | semi-toerwagen | |
7066 | UB-78-75 | Leyland-van Hool LE-HO | van Hool | 45 | 1961 | 1969 | Westnederland | |||
6061 | UB-91-92 | DAF B1300DD468 | Roset | 25 | 1962 | 1969 | Westnederland | |||
5307 | UB-98-23 | Leyland-Verheul LV | Roset | 37 | 1962 | 1969 | Westnederland | 1967: semi-toerwagen met 47 zitpl. | ||
4365 | VB-45-15 | Leyland-Verheul LV | Verheul | 45 | 1962 | 1969 | Westnederland | |||
4366 | VB-45-43 | Leyland-Verheul LV | Verheul | 45 | 1962 | 1969 | Westnederland | |||
7323 | VB-56-03 | Leyland-van Hool LE-HO | van Hool | 50 | 1963 | 1969 | Westnederland | |||
7324 | VB-56-58 | Leyland-van Hool LE-HO | van Hool | 50 | 1963 | 1969 | Westnederland | |||
7451 | VB-80-25 | Leyland-Werkspoor LE-WS | Hainje | 46 | 1963 | 1969 | Westnederland | |||
7452 | VB-81-34 | Leyland-Werkspoor LE-WS | Hainje | 46 | 1963 | 1969 | Westnederland | |||
7453 | VB-88-84 | Leyland-Werkspoor LE-WS | Hainje | 46 | 1963 | 1969 | Westnederland | |||
7454 | XB-16-35 | Leyland-Werkspoor LE-WS | Hainje | 46 | 1963 | 1969 | Westnederland | |||
7455 | XB-20-03 | Leyland-Werkspoor LE-WS | Hainje | 46 | 1963 | 1969 | Westnederland | |||
6064 | XB-46-57 | DAF B1300DD468 | Roset | 27 | 1963 | 1969 | Westnederland | |||
4571 | XB-56-05 | Leyland-Verheul LV | Verheul | 46 | 1964 | 1969 | Westnederland | |||
4572 | XB-77-84 | Leyland-Verheul LV | Verheul | 46 | 1964 | 1969 | Westnederland | |||
4573 | XB-78-47 | Leyland-Verheul LV | Verheul | 46 | 1964 | 1969 | Westnederland | |||
4574 | XB-79-70 | Leyland-Verheul LV | Verheul | 46 | 1964 | 1969 | Westnederland | |||
4575 | XB-89-12 | Leyland-Verheul LV | Verheul | 46 | 1964 | 1969 | Westnederland | |||
4576 | XB-89-11 | Leyland-Verheul LV | Verheul | 46 | 1964 | 1969 | Westnederland | |||
7505 | XB-59-19 | Leyland-Verheul LV | den Oudsten | 45 | 1964 | 1969 | Westnederland | |||
5347 | UB-81-86 | Mercedes | Domburg | 27 | 1965 | Hofstad, den Haag 138 | 1966 | de Jong, Rijsoord 146 | t.b.v. stadsdienst Rijswijk | |
5348 | UB-82-83 | Mercedes | Domburg | 27 | 1965 | Hofstad, den Haag 139 | 1966 | de Jong, Rijsoord 147 | t.b.v. stadsdienst Rijswijk | |
7417 | ZB-23-30 | Leyland-Werkspoor LE-WS | Hainje | 50 | 1965 | 1969 | Westnederland | |||
7418 | ZB-23-29 | Leyland-Werkspoor LE-WS | Hainje | 50 | 1965 | 1969 | Westnederland | |||
7419 | ZB-24-69 | Leyland-Werkspoor LE-WS | Hainje | 50 | 1965 | 1969 | Westnederland | |||
7436 | ZB-36-56 | Leyland-Werkspoor LE-WS | Hainje | 45 | 1965 | 1969 | Westnederland | |||
4591 | ZB-93-29 | Leyland-Verheul LV | Verheul | 46 | 1965 | 1969 | Westnederland | |||
4592 | ZB-94-90 | Leyland-Verheul LV | Verheul | 46 | 1965 | 1969 | Westnederland | |||
7539 | ZB-99-01 | Leyland-den Oudsten LO | den Oudsten | 41 | 1966 | 1969 | Westnederland | |||
7540 | ZB-99-02 | Leyland-den Oudsten LO | den Oudsten | 41 | 1966 | 1969 | Westnederland | |||
7531 | AB-02-97 | Leyland-den Oudsten LO | den Oudsten | 50 | 1966 | 1969 | Westnederland | |||
7532 | AB-04-54 | Leyland-den Oudsten LO | den Oudsten | 45 | 1966 | 1969 | Westnederland | |||
7533 | AB-03-63 | Leyland-den Oudsten LO | den Oudsten | 45 | 1966 | 1969 | Westnederland | |||
5537 | RB-09-47 | Leyland Holland Coach 457PC90 | Verheul | 30 | 1966 | NZH 5537 (1955) | 1968 | |||
5543 | RB-19-37 | Leyland Holland Coach 457PC90 | Verheul | 30 | 1966 | NZH 5543 (1955) | 1968 | |||
5548 | RB-29-56 | Leyland Holland Coach 457PC90 | Verheul | 30 | 1966 | NZH 5548 (1955) | 1968 | |||
5551 | RB-31-46 | Leyland Holland Coach 457PC90 | Verheul | 30 | 1966 | NZH 5551 (1955) | 1968 | |||
5170 | AB-23-03 | Leyland-den Oudsten LOT | den Oudsten | 43 | 1966 | 1969 | Westnederland | |||
7599 | AB-42-04 | Leyland-den Oudsten LO | den Oudsten | 46 | 1966 | 1969 | Westnederland | |||
7600 | AB-42-06 | Leyland-den Oudsten LO | den Oudsten | 46 | 1966 | 1969 | Westnederland | |||
Wagenpark WSM - Loosduinen | pagina 11 | |||||||||
Bus | Kenteken | Kenteken | Merk/Type | Carrosserie | Zitpl. | ID | Van (bouwjaar) | BD | Naar | Bijzonderheden |
7601 | AB-42-86 | Leyland-den Oudsten LO | den Oudsten | 46 | 1966 | 1969 | Westnederland | |||
7602 | AB-43-38 | Leyland-den Oudsten LO | den Oudsten | 46 | 1966 | 1969 | Westnederland | |||
7603 | AB-43-37 | Leyland-den Oudsten LO | den Oudsten | 46 | 1966 | 1969 | Westnederland | |||
7604 | AB-43-77 | Leyland-den Oudsten LO | den Oudsten | 46 | 1966 | 1969 | Westnederland | |||
5163 | AB-23-18 | Leyland-den Oudsten LOT | den Oudsten | 43 | 1967 | NBM 5170 (1966) | 1969 | Westnederland | ||
7620 | AB-63-25 | Leyland-den Oudsten LO | den Oudsten | 46 | 1967 | 1969 | Westnederland | |||
7621 | AB-63-03 | Leyland-den Oudsten LO | den Oudsten | 46 | 1967 | 1969 | Westnederland | |||
7622 | AB-63-69 | Leyland-den Oudsten LO | den Oudsten | 46 | 1967 | 1969 | Westnederland | |||
5702 | VB-83-76 | AEC Reliance 590 | ZABO | 47 | 1967 | TP RAGOM 5702 (1963) | 1969 | Westnederland | ||
5703 | VB-82-88 | AEC Reliance 590 | Verheul | 43 | 1967 | TP RAGOM 5703 (1963) | 1969 | Westnederland | ||
5441 | BB-57-04 | Leyland-Verheul LVS | Verheul | 30 | 1967 | 1969 | Westnederland | |||
5442 | BB-58-51 | Leyland-Verheul LVS | Verheul | 30 | 1967 | 1969 | Westnederland | |||
5443 | BB-58-52 | Leyland-Verheul LVS | Verheul | 30 | 1967 | 1969 | Westnederland | |||
5444 | BB-58-50 | Leyland-Verheul LVS | Verheul | 30 | 1967 | 1969 | Westnederland | |||
5445 | BB-57-03 | Leyland-Verheul LVS | Verheul | 30 | 1967 | 1969 | Westnederland | |||
2996 | AB-80-54 | Leyland-den Oudsten LOB | den Oudsten | 51 | 1968 | 1969 | Westnederland | |||
2997 | AB-80-52 | Leyland-den Oudsten LOB | den Oudsten | 51 | 1968 | 1969 | Westnederland | |||
5437 | BB-57-08 | Leyland-Verheul LVS | Verheul | 30 | 1968 | NZH 5437 (1967) | 1969 | Westnederland | ||
5438 | BB-57-07 | Leyland-Verheul LVS | Verheul | 30 | 1968 | NZH 5438 (1967) | 1969 | Westnederland | ||
5439 | BB-57-02 | Leyland-Verheul LVS | Verheul | 30 | 1968 | NZH 5439 (1967) | 1969 | Westnederland | ||
5440 | BB-59-16 | Leyland-Verheul LVS | Verheul | 30 | 1968 | NZH 5440 (1967) | 1969 | Westnederland | ||
Op 1 januari 1969 gaat de WSM een fusie aan met Citosa/van Gog. Alle op dat moment aanwezige bussen gaan over naar het wagenpark van N.V. Verenigd Streekvervoer Westnederland. | Samengesteld door P.A. Schelling,Rijswijk (2007). | |||||||||
2 comments for “WSM”