Westnederland

Westnederland

De NV Verenigd Streekvervoer Westnederland te Boskoop was een Nederlands openbaarvervoerbedrijf, dat van 1 januari 1969 tot 1 november 1994 actief was in het stads- en streekvervoer in een groot deel van de provincie Zuid-Holland en het zuidwestelijk deel van Utrecht. Van meet af aan was Westnederland een dochteronderneming van de Nederlandse Spoorwegen omdat de NS vrijwel alle aandelen bezat van de overgenomen bedrijven Citosa en WSM. Het hoofdkantoor van Westnederland was gevestigd aan de Hoogeveenseweg te Boskoop, het vroegere hoofdkantoor van streekvervoerder Citosa.

Het ontstaan
Het bedrijf “Westnederland” ontstond na een fusie tussen de Westlandse Streekvervoer Maatschappij (WSM) te Den Haag-Loosduinen en de Autobusonderneming “Citosa” te Boskoop.
Daaraan voorafgaand was Autobusbedrijf Gebr. Van Gog uit Capelle aan den IJssel per 1 oktober 1967 door Citosa overgenomen. Niettemin zou de naam Van Gog als Van Gog’s Autobusdiensten NV nog voortleven tot 1974.
Ook in 1974 ging de NV Vervoermaatschappij “De Twee Provinciën” te Rotterdam, ontstaan uit vier in de jaren 1966-74 door NS overgenomen busbedrijven, op in Westnederland, in 1987 gevolgd door Autobusbedrijf “VAGU” BV te Oudewater.

Gezamenlijke dienstregeling
De eerste W.N. dienstregeling kwam uit op 1-6-1969 en hierin waren alle lijnen van Citosa, W.S.M. en Van Gog opgenomen onder de oude lijnnummers. Alleen was de Citosalijn 2 gesplitst in drie delen, waarbij het traject Rotterdam C.S.-Boskoop-Alphen a/d Rijn het lijnnummer 2 behield, terwijl een nieuwe lijn 8 van het C.S. via Zoetermeer naar Leiden ging rijden. Het gedeelte Leiden Alphen kreeg het nummer 4. De Van Gog lijnen bleven ongewijzigd, alleen de stadsdiensten in Gouda kregen nieuwe lijnnummers. Alle diensten van de voormalige W.S.M. lijn 53 van Rotterdam C.S. via Schiedam Vlaardingen naar Den Haag werden nu over Maassluis gereden.
Een jaar later, op 31 mei 1970 werd lijn 8 van C.S. via Zoetermeer naar Leiden omgenummerd in lijn 4, maar bleef verder ongewijzigd. De vroegere Van Gog lijnen 16a (C.S.-Capelle IJsseloord) en 166 (C.S. Capelle Middelwatering) kregen eigen lijnnummers, resp. 17 en 18 en lijn 56 kreeg in Den Haag een nieuw eindpunt aan de Turfmarkt.

Westnederland-12

De al ongeveer 50 jaar bestaande Van Gog lijn van Rotterdam via Oud Verlaat naar Zevenhuizen werd op 1 september 1973 opgeheven en bij beschikking van 6 december 1973 werden de vergunningen die nog steeds op naam van de N.V. Van Gog stonden, tenslotte overgeschreven op Westnederland en daarmee verdween de naam Van Gog voorgoed van het toneel. De beschikking trad per 1-1-1974 in werking, een belangrijke dag in het bestaan van Westnederland, daar vanaf die datum ook de vergunningen van de Vervoermaatschappij „Twee Provinciën” door W.N. geëxploiteerd werden. De komst van de metro had voor de Twee Provinciën praktisch geen veranderingen in het lijnennet ten gevolge gehad. De lijnen 5 (Rotterdam C.S.-Barendrecht-Heerjansdam-Rijsoord-Ridderkerk) en lijn 7 (Rotterdam C.S.-Brienenoordbrug-IJsselmonde-Bolnes-Slikkerveer-Ridderkerk) werden per 21-2-1971 samengevoegd tot een nieuwe lijn 5 van C.S. over de Brienenoordbrug-IJsselmonde-Bolnes-Slikkerveer-Ridderkerk-Rijsoord-Heerjansdam-Barendrecht-Smitshoek-Metrostation Zuidplein.

Vervoersgebied en ESO
In 1974 voegde Westnederland zich bij de Vereniging van Exploitatieve Samenwerking Openbaar Vervoerbedrijven (ESO), een verbond van streekvervoerders. Het doel van de ESO was om samen een goede gesprekspartner voor de rijksoverheid te vormen. Zo konden ook subsidies vanuit de overheid beter gekanaliseerd worden.
De vergunning die de N.V. Verenigd Streekvervoer Westnederland per 1-1-1974 ging exploiteren omvatte een groot gebied, gelegen tussen de plaatsen Rotterdam, Hoek van Holland, Den Haag, Leiden, Harmelen, Utrecht, Wijk bij duurstede, Gorinchem, langs de Merwede en Oude Maas tot de Heinenoordtunnel, Barendrecht en Rotterdam, met doorverbindingen naar Culemborg, Smitshoek en Dordrecht. Bovendien mocht de W.N. stads- en voorstadsverkeer verrichten in de plaatsen Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Den Haag, Voorburg, Rijswijk, Capelle a/d IJssel en Utrecht, zoals overeengekomen met R.E.T., de H.T.M. en de GEVU.
Met de toetreding van de T.P. tot Westnederland, groeide het wagenpark van deze onderneming tot 396 autobussen. De voormalige Citosa, W.S.M. en Van Gog waren reeds langer dochterondernemingen van de N.S. en hadden hun wagenpark grotendeels omgeschakeld op het merk Leyland.

WNlogo

Datzelfde gold voor de T.P. partner RAGOM, maar de Reederij op de Lek bracht een groot aantal Guy en D.A.F. bussen binnen het W.N. wagenpark. Al direct in 1974 werd begonnen met de vervanging van deze wagens door nieuwe Leylands, waaraan er in dat jaar 40 werden aangeschaft; in 1975 gevolgd door nog 12 wagens. Maar in 1975 bestelde men toch ook 25 D.A.F.’s met Den Oudsten opbouw, zodat ook onze nationale industrie weer werd ingeschakeld bij de levering van nieuwe autobussen. In de loop van 1975 werden de T.P. bussen opgenomen in de N.S. nummering en kregen alle wagens nummers beneden de 1000.

In de zomerdienstregeling van 1975 werden ook de voormalige T.P. lijnen opgenomen, deels onder het oude T.P. lijnnummer, deels omgenummerd om in het lijnenschema van W.N. te passen. De volgende „Rotterdamse” lijnen werden vermeld:
Lijn 2: C.S., Bergschenhoek-Bleiswijk-Waddinxveen-Boskoop-Alphen a/d Rijn
Lijn 4: C.S., Zoetermeer-Leiden
Lijn 15: C.S., Nieuwerkerk a/d IJssel-Zevenhuizen
Lijn 16: C.S., Capelle-Nieuwerkerk-Moordrecht-Gouda
Lijn 17: C.S., Capelle-Middelwatering-Oostgaarde (combinatie v.m. 17 en 18)
Lijn 18: Capelle Schenkel-Middelwatering-Krimpen a/d IJssel (nieuw)
Lijn 19: C.S., Krimpen a/d IJssel-Lekkerkerk-Bergambacht-Schoonhoven
Lijn 21: C.S., Krimpen a/d IJssel-Lekkerkerk-Lekdijk-Bergambacht
Lijn 22: C.S., Krimpen a/d IJssel-Ouderkerk-Gouderak-Gouda
Lijn 40: C.S., Brienenoordbrug-Ridderkerk-Heerjansdam-metro Zuidplein (TP. 5)
Lijn 41: C.S., Zuidplein-IJsselmonde-Rijksweg 16-H.l. Ambacht sneldienst. (v/h TP. 4)
Lijn 42: C.S., IJsselmonde-Rijsoord-H.l. Ambacht-Zwijndrecht-Dordrecht (TP. 2)
Lijn 44: C.S., Zuidplein-IJsselmonde-Bolnes-Slikkerveer-Ridderkerk-H.I. Ambacht-Zwijndrecht-Dordrecht (TP. 1-4)
Lijn 45: C.S., Zuidplein-IJsselmonde-Ridderkerk via Rijksweg 16 (gedeelte TP. 4)
Lijn 46: C.S., Rijksweg 16-Alblasserdam-Papendrecht-Sliedrecht (TP. 12)
Lijn 46S: C.S., Rijksweg 16-Alblasserdam-Sliedrecht (sneldienst v/h TP. 10)
Lijn 48: C.S., Rijksweg 16-Alblasserdam-Kinderdijk-Gr. Ammers-Schoonhovense veer (TP. 16)
Lijn 52: C.S., Schiedam-Vlaardingen-Maassluis-Naaldwijk-Den Haag
Lijn 53: C.S., Schiedam-Vlaardingen-Maassluis-‘s-Gravenzande-Den Haag
Lijn 56: C.S., Overschie-Delft-Wateringen-Den Haag

In Den Haag werd op 28-9-1975 het nieuwe autobusstation bij het Centraal Station geopend en werden de eindpunten van de Haagse lijnen daarheen verplaatst.
Westnederland had in 1975 zes vestigingen en men besloot in dat jaar om een eigen mobilofoonnet te installeren, waardoor contact met alle wagens mogelijk werd. Per 16 11¬1975 werd lijn 18 (Capelle Krimpen a/d IJssel) doorgetrokken via de route van lijn 16 naar Rotterdam C.S. en de voormalige stadsdienst te krimpen a/d IJssel (lijn 23) werd omgezet in een directe verbinding tussen C.S. en Krimpen, zodat de talrijke nieuwe bewoners van dit vroegere IJsseldorp nu een betere verbinding met het centrum van Rotterdam kregen. In de nieuwe dienstregeling van 16-11-1975 waren ook de diensten van de bedrijven V.A.G.U. en Verhoef opgenomen.

Eind 1975 werd een vrije busbaan op de Abraham van Rijckevorselweg en de Honingerdijk-Oostzeedijk aangelegd, waardoor de rijtijd van de W.N. lijnen uit de richting Krimpen en Capelle sterk werd verkort. Meer passagiers in de vorm van automobilisten die de spits beu waren kwamen met name toen op de Algerabrug ook een vrije baan voor de bussen werd gerealiseerd.
Begin 1976 werd nog een achttal gelede bussen van het merk Mercedes Benz besteld, die bij Den Oudsten in Woerden van een carrosserie met 60 zit- en 65 staanplaatsen werden voorzien.

Deze wagens werden nog in de loop van 1976 afgeleverd en ingezet op de drukke lijn Zoetermeer-Den Haag. Nadat op dat traject een nieuwe spoorlijn gereedgekomen was, verschenen de gelede bussen op lijn 17 van C.S. naar Capelle a/d IJssel en vormden daar een welkome versterking van het materiaal. Lijn 18 werd door minder passagiers op zon- en feestdagen vanaf 22 mei 1977 ingekort tot het traject Krimpen Capelle a/d IJssel.
Met ingang van 28 mei 1978 werd een nieuwe lijn 10 ingesteld van C.S. via Bergschenhoek en Berkel naar Rodenrijs. De lijnen 46 en 47 werden samengevoegd tot een nieuwe lijn 46 van C.S. via IJsselmonde, Alblasserdam, Papendrecht, Sliedrecht naar Gorinchem. De lijnen 48 (C.S.¬Schoonhovense Veer) en 49 (Schoonhovense Veer-Utrecht C.S.) werden weer een lijn 49 van C.S. naar Utrecht, zodat hier weer de vroegere situatie werd hersteld (voorheen lijn 17 van de T.P.).

Het wagenpark van W.N. bestond op 1-5-1978 uit 447 autobussen, waarvan 304 Leylands en 105 DAF’s. Het aantal gelede Mercedes bussen was inmiddels gegroeid tot 22, terwijl er van hetzelfde merk ook 5 zgn. midi bussen en 1 mini¬busje (8 pers.) in bedrijf waren. De oudste wagen dateerde van 1958 en had er dus al 20 jaar trouwe dienst opzitten (ex W.S.M.). In februari 1979 werd bekendgemaakt dat in de komende jaren een belangrijke uitbreiding van W.N. zou worden doorgevoerd. Daartoe moesten 80 nieuwe autobussen worden aangekocht, waarmee een bedrag van 14 miljoen gemoeid was. Het personeelsbestand zou worden uitgebreid met 245 man en een grote wervingscampagne werd op touw gezet om voldoende mensen aan te trekken. In Delft zou een nieuwe garage voor 80 bussen gebouwd worden.

De vestiging in Boskoop

De vestiging in Boskoop

1979
In de dienstregeling van 2 september 1979 werd een nieuwe lijn 12 ingesteld van C.S. via Bergschenhoek, Bleiswijk, Kruisweg naar Zoetermeer, het traject dat zo’n 60 jaar eerder door de A.D.O.R. werd bereden!
Per 1 juni 1980 werden ook een aantal wijzigingen ingevoerd. Lijn 18 van C.S. via Capelle aan den IJssel naar Krimpen aan den IJssel werd ingekort tot het traject C.S. -Capelle Middelwatering en een nieuwe lijn 68 werd ingesteld van het nog in aanbouw zijnde N.S. station Schollevaar in Capelle, via de Kievitslaan naar Krimpen, alleen rijdend op ma. t/m za.
De gemeente Capelle aan den IJssel werd in snel tempo uitgebreid met nieuwe woonwijken als Oostgaarde en Schollevaar en, vooral in de spitsuren, groeide het aantal reizigers van en naar Rotterdam zeer sterk. Als gevolg van dit feit werden nieuwe sneldiensten in de spitsuren noodzakelijk. Een nieuwe lijn 66 werd ingesteld, die op ma. t/m vrij. in de ochtendspits 4 ritten van Capelle Schollevaar naar C.S. ging rijden en in de avondspits andersom. Deze ritten werden gereden over Rijksweg 20, Schieweg, Schiekade, Weena, C.S. De wijk Oostgaarde kreeg een nieuwe lijn 67 naar C.S., die 11 ritten per dag ging maken en hiermee de versterkte spitsuurdiensten op lijn 17 overnam. Op deze sneldiensten werden meestal gelede bussen ingezet.
Bij Nieuwerkerk aan den IJssel ontstond eveneens een geheel nieuwe woonwijk, waar veel Rotterdammers zich vestigden. Ter ontsluiting van deze wijk, die de naam Zuidplas kreeg, werd een nieuwe lijn 69 ingesteld die via het N.S.-station Nieuwerkerk en de Tertiaire weg 67 naar Capelle Schollevaar ging rijden. Hierdoor kreeg Nieuwerkerk voor het eerst sinds jaren weer een eigen buslijn.

Duitse bussen
Al deze uitbreidingen en de toename van het reizigersaantal vereisten natuurlijk een evenredige groei van het aantal personeelsleden en het aantal autobussen bij Westnederland. Hiertoe werd een meerjarenplan opgesteld voor de jaren 1980/’84, waarbij rekening werd gehouden met een toename van het reizigersaanbod van 2% per jaar. Teneinde deze toename te kunnen verwerken en tevens een betere dienstverlening te kunnen realiseren, zou een uitbreiding van het personeelsbestand met niet minder dan ca. 900 man noodzakelijk blijken, terwijl het aantal autobussen moest groeien van 480 naar 668.
Niet alleen in de regio Rotterdam, maar overal in Nederland nam het aantal reizigers dat gebruik maakte van stads- en streekvervoer sterk toe en het gevolg was dat reeds in 1979 een tekort van circa 160 autobussen voor het streekvervoer ontstond. De E.S.O. als overkoepelende organisatie van het streekvervoer had in haar aankoopbeleid niet gerekend op deze ontwikkeling en besloot nu plotseling een soort inhaalmanoeuvre uit te voeren door de versnelde bestelling van autobussen. Daar waren echter de Nederlandse autobusfabrikanten weer niet op ingesteld en zo verdween een grote order voor 176 nieuwe autobussen, ter waarde van zo’n 40 miljoen naar het buitenland, tot groot ongenoegen van de Nederlandse industrie en de vakbonden!
Zo werden bij Westnederland in 1980 niet alleen 33 nieuwe DAF/Den Oudsten bussen in dienst gesteld, maar verschenen ook de eerste exemplaren van het type Mercedes Benz 0305 Mannheimer op de W.N. lijnen. In totaal zou W.N. vijftig van deze bussen krijgen, allen gebouwd volgens de Duitse VOV normen, met 42 zit- en 33 staanplaatsen. De wagens hadden een 200 pk motor achterin en waren luchtgeveerd.

Tevens werden nog 30 gelede bussen van het fabricaat Mercedes Benz/Vetter geleverd, die allen voor W.N. bestemd waren en vanuit de vestiging Krimpen/IJssel werden ingezet. Deze 17.80 meter lange wagens hadden een capaciteit van 67 zit- en 60 staanplaatsen en hier was de motor liggend tussen de assen van de voorwagen gemonteerd.
Teneinde te voorkomen dat volgende opdrachten eventueel weer naar buitenlandse fabrieken zouden gaan, en de Nederlandse industrie in staat te stellen hun productie beter te plannen, kregen de stads en streekvervoerbedrijven toestemming om in totaal 1400 bussen te laten bouwen, verdeeld over de periode 1980 1983. Hiermee was een bedrag van 26 miljoen gulden gemoeid.

Bij de fa. Den Oudsten te Woerden had men reeds sinds februari 1978 een nieuw type streekbus, type B 7900 gereed staan, geheel aangepast aan de normen die door de E.S.O. gesteld werden. Bij het ter perse gaan van dit boek wachtte men nog op een definitieve bestelling op dit type autobus. Wel leverde Den Oudsten voor stadsdiensten, o.a. in Delft en Gouda reeds een aantal zgn. „Midi bussen” aan Westnederland. Dit was een verkleinde uitgave van de B 7900 met Daimler Benz motor achter de achteras en een capaciteit van 23 zit- en 28 staanplaatsen.

Bussen van Westnederland op het Auburo busstation op het Delftseplein Rotterdam, 1980.

Bussen van Westnederland op het Auburo busstation op het Delftseplein Rotterdam, 1980.

Begin 1981 beschikte Westnederland over de volgende lijnen in de Rotterdamse regio;
Lijn 2: C.S., Bergschenhoek, Bleiswijk, Moerkapelle, Zevenhuizen, Waddinxveen
Lijn 4: C.S., Bergschenhoek, Berkel, Zoetermeer, Stompwijk, Zoeterwoude, Leiden
Lijn 10:C.S., Bergschenhoek, Berkel Rodenrijs
Lijn 12:C.S., Bergschenhoek, Bleiswijk, Zoetermeer,

 

Lijn 15:C.S., ’s Gravenweg, Nieuwerkerk a/d IJssel, Zevenhuizen (1 x per dag)
Lijn 16:C.S., Capelle, Nieuwerkerk a/d IJssel, Moordrecht, Gouda
Lijn 17:C.S., Capelle Middelwatering, Capelle Oostgaarde
Lijn 18:C.S., Capelle Schenkel, Capelle Middelwatering
Lijn 19:C.S., Krimpen a/d IJssel, Berkenwoude, Bergambacht, Schoonhoven
Lijn 21:C.S., Krimpen a/d IJssel, Krimpen a/d Lek, Lekkerkerk, Bergambacht
Lijn 22:C.S., Krimpen a/d IJssel, Ouderkerk, Gouderak, Gouda
Lijn 23:C.S., Krimpen a/d IJssel
Lijn 40:C.S., IJsselmonde, Bolnes, Slikkerveer, Ridderkerk, Rijsoord, Heerjansdam, Barendrecht, Smitshoek, metro Zuidplein
Lijn 41:C.S., metro Zuidplein, IJsselmonde, Hendrik Ido Ambacht
Lijn 42:C.S., metro Zuidplein, Rijsoord, H.l. Ambacht, Zwijndrecht, Dordrecht
Lijn 44:C.S., metro Zuidplein, IJsselmonde, Bolnes. Slikkerveer, Ridderkerk, H.l. Ambacht, Zwijndrecht, Dordrecht
Lijn 45:C.S., metro Zuidplein, IJsselmonde, Ridderkerk, Drievliet
Lijn 46:C.S., IJsselmonde, Alblasserdam, Papendrecht, Sliedrecht, Giessendam, Gorinchem
Lijn 49:C.S., IJsselmonde, Alblasserdam, Kinderdijk, Schoonhovense Veer, Ameide, Utrecht C.S.
Lijn 52:C.S., Schiedam, Vlaardingen, Maassluis, Maasdijk-Naaldwijk, Den Haag C.S.
Lijn 53:C.S., Schiedam, Vlaardingen, Maassluis, Naaldwijk, ’s Gravenzande, Den Haag-C.S.
Lijn 56:C.S., Overschie, Delft, Wateringen, Den Haag-C.S.
Lijn 66:C.S., Capelle Schollevaar sneldienst op ma. t/m vrij., in de spitsuren
Lijn 67:C.S., Capelle Oostgaarde, spitsuurdienst op ma. t/m vrij.
Lijn 68:Capelle Schollevaar-Krimpen a/d IJssel
Lijn 69:Capelle Schollevaar-Nieuwerkerk a/d IJssel, Zuidplas

Van ESO en ABS naar VSN
In 1982 trok de NS zich als aandeelhouder terug uit het streekvervoer, waarna de NV Aandelenbezit Streekvervoer (ABS) werd opgericht. In deze nieuwe holding (met de staat als eigenaar) werden de aandelen in het streekvervoer ondergebracht. In 1989 werden de activiteiten van ESO en ABS samengebundeld tot Verenigd Streekvervoer Nederland (VSN) welke naam in 1992 werd gewijzigd in VSN-Groep.

Nieuwe verschuivingen
Op 29 mei 1994 vond herverkaveling plaats van de vervoersgebieden van Westnederland en de aangrenzende bedrijven. Het vervoersgebied ten zuiden van de stad Utrecht (inclusief de sneltram) ging over naar Midnet welk bedrijf was ontstaan na een fusie tussen Centraal Nederland en de VAD. Door deze verschuivingen raakte Westnederland de vestiging Nieuwegein (inclusief het bus- en trammaterieel) kwijt. Op 1 juni 1994 werd het vervoersgebied van Westnederland uitgebreid met het streekvervoer tussen Leiden en Den Haag (inclusief de stadsdienst Leiden). Dit vervoersgebied viel tot op dat moment onder beheer van de NZH. Met de overname door Westnederland wisselden ook een aantal NZH-bussen van eigenaar.

In 1991 ontstonden bij de Haagse stadsvervoerder HTM en Westnederland plannen om te fuseren. Om deze plannen wereldkundig te maken werd een Mercedes-bus deels in HTM-kleuren gespoten. Tot een daadwerkelijke fusie is het echter nooit gekomen. Wel nam Westnederland in 1991 het touringcarbedrijf “Westercoach” over, gevolgd door “Eutotax Holding” uit Schiedam in 1992.
Op 1 november 1994 hield Westnederland op te bestaan en ging na een fusie met ZWN verder als de ZWN-Groep. De hoofdzetel van dit bedrijf bleef Boskoop. Op 10 mei 1999 werd dit bedrijf onderdeel van Connexxion.
Op 9 december 2006 sloot Connexxion (de rechtsopvolger van Westnederland) de historische vestiging in Boskoop.

Citosa1107HBMKKloosterman (1)

Leyland-Verheul 1107 uit 1968 was in feite de eerste (lees: oudste) standaardstreekbus van Westnederland. Deze bus maakt deel uit van de serie 1107-1111 en werd in 1968 door de Citosa uit Boskoop aangeschaft. (foto: Kevin Kloosterman)

Autobusmaterieel
Met het ontstaan van Westnederland kwam al het oudere materieel van de Citosa en de WSM mee naar dit bedrijf. Het oudere materieel bestond onder andere uit Leyland A-Roads (zowel met een Werkspoor-carrosserie als met Den Oudsten-carrosserie) en Verheul-streekbussen (Leyland Royal Tiger). Ook kwamen er enkele standaardstreekbussen mee. Later kwamen hier nog de bussen van de Twee Provinciën bij. In onderstaand overzicht is het Westnederland-busmaterieel uit de periode 1969-1994 in grote lijnen opgenomen. Ook de standaardstreekbussen die door de Citosa, TP en WSM zijn aangeschaft, zijn in de lijst opgenomen.

Merk/Type/Series
DAF/Den Oudsten MB200
3555-3571, 3679-3693, 3749-3751, 3770-3784, 3800-3802, 3864-3882, 6100-6112, 6219-6223, 6224-6243, 6841-6843, 8225-8248, 8356-8370, 8413-8439, 8440-8462, 8586-8595, 8667, 8767-8788, 9274-9307, 9349-9381, 9600-9614, 9665-9675, 9780-9798, 9839-9846, 9976-9978; De bussen tussen het nummer 8225 en 9675 hadden een brede voorinstap. Tot aan het nummer 9381 hadden de bussen een Wilson semi-automaat. De wagens uit de series 3749-3751, 3770-3784, 3800-3802 en 3864-3882 waren geheel geel en hadden geplakte zonwerende ruiten.

DAF/Den Oudsten MB200 semitoer
6598-6601, 6613-6618, 6666-6671, 6684-6689. De serie 6666-6671 en 6684-6689 waren echte semitoerbussen, terwijl de overige twee series touringcars waren die op de standaardstreekbus waren gebaseerd.

DAF/Den Oudsten DOK
6500-6507   Midibussen (10-meter) voor de stadsdiensten van Delft en Gouda
Den Oudsten B79
7000-7009   Midibussen (10-meter) voor de stadsdiensten van Delft en Gouda
Den Oudsten B85
0200-0203   Lagevloersbussen voor de stadsdienst van Nieuwegein (proefproject  in samenspraak met Den Oudsten)
Den Oudsten B86
6728-6736, 6575-6581   De 6728-6736 hadden een lengte van 10-meter, de 6575-6581 hadden een lengte van 8-meter. De eerste serie reed vooral in Gorinchem en Gouda. De serie 6575-6581 was speciaal voor Delft aangeschaft.
Den Oudsten B88 MB230
4001, 4026-4037    Deze bussen gingen in 1990 naar Centraal Nederland in verband met een garage brand in Utrecht en WN streefde naar standaardisatie van het wagenpark
Den Oudsten B88 SB220
6305-6312, 6330-6334, 6364-6368 Midibussen (10-meter) voor de stadsdiensten van Delft en Gouda
Den Oudsten B88 SB220 12-meter
5130-5158, 5220-5225, 5322-5331, 5397-5401, 5443-5455, 5479-5485. De serie 5130-5158 was bestemd voor het stadsvervoer in Alphen aan den Rijn
Den Oudsten B88 SBG220
7100-7108, 7760-7769 Aanvankelijk aangeschaft voor het Floriade-vervoer in 1992. In de ZWN-periode gingen een aantal wagens naar Midnet.
Den Oudsten Alliance B89
5612-5626    Aanvankelijk bestemd voor Duitsland. De bussen uit deze serie verschilden onderling dan ook van elkaar.
Den Oudsten Alliance B91
2072-2077, 2115-2125. De 2072-2077 waren bestemd voor de stadsdienst van Nieuwegein, maar werden in 1994 vervangen door de 2115-2125. De 2072-2077 schoven vervolgens door naar Zoetermeer. 2115-2125 eerste toelating 01-02-1994.
Leyland/Verheul LVB
1107-1111
Leyland/Den OudstenLOB
1699-1712, 2024-2028, 2084-2089, 2154-2166, 2167-2169, 2204-2205, 2224-2233, 2247-2255-2256-2258, 2323-2334, 2335-2362, 2363-2368, 2369-2370, 2492-2497, 2498-2500, 2555-2579, 2580-2594. De 1699-1712 waren de laatste in Nederland geleverde Leyland-bussen
Leyland/Den Oudsten LOB semitoer
2678-2679, 2725, 2737-2743, 2796-2799, 2839-2841, 2842, 2933-2936, 2937-2939, 2941-2943, 2958-2959, 2998-2999
Leyland/Den Oudsten LOK
5528-5533, 5624-5629, 5643-5648, 5676-5681; Midibussen (10-meter) voor de stadsdiensten van Delft en Gouda
Leyland National    3113-3118
Mercedes-Benz O317G –/Den Oudsten
7792-7799, 7800-7813; Aanvankelijk in 1976 aangeschaft voor het forensenvervoer tussen Den Haag en Zoetermeer (de Zoetermeerlijn moest er nog komen). Hadden 4 bedrijfsdeuren die door de passagiers konden worden bediend en stempelautomaten. De tweede serie werd in 1978 geleverd. Later zijn de meeste exemplaren doorgeschoven naar Nieuwegein waar ze werden ingezet in het forensenvervoer tussen Utrecht en Nieuwegein en een aantal naar Krimpen aan den IJssel voor forensenvervoer naar Rotterdam. Na de komst van de sneltram Utrecht gingen de meeste wagens ook naar Krimpen.
Mercedes-Benz– Vetter 12-meter 0305
3145-3149, 3150-3199. De 3145-3149 werden na ruil met enkele MB200-streekbussen van de WABO verkregen. De wagens werden in 1980 in Duitsland gebouwd zonder interieur en interieurverlichting. Ze werden voorzien van Nederlandse rode skai streekbusbankjes en interieurverlichting van het CSA-1 type. Zij werden na 10 jaar dienst bij Mercedes ingeruild voor nieuwe 0405 wagens.
Mercedes-Benz – Vetter 18-meter 0305G
7814-7843; Deze serie uit 1980 reed voornamelijk vanuit de vestiging Krimpen aan den IJssel op lijn 93, 96 en 98 en vanuit Ridderkerk. Net als de 3145-3199 werden ze zonder interieur en interieurverlichting vanuit Duitsland geleverd en voorzien van Nederlandse rode skai streekbusbankjes en interieurverlichting van het CSA-1 type. Ze waren voorzien van stempelautomaten en hadden een open instapregime. De laatste wagens gingen buiten dienst na de komst van de tak van de metro in Capelle aan den IJssel in mei 1994. De meeste wagens werden verkocht aan Portugal.
Mercedes-Benz O405
3950-3959, 3960-3969, 3970-3979, 4350-4399, 4400-4432, 4490-4499
Mercedes-Benz O405G
7673-7682, 7783-7792; Afgeleverd in 1990 en 1991. Reden vanuit Krimpen aan den IJssel op lijn 93, 96, 97 en 98. Sinds mei 1994 hoofdzakelijk op lijn 98 (later lijn 97/98). De wagens hadden stempelautomaten en een open instapregime.

800px-Van_Zanten_3977_ex-Connexxion_ZWN_Tiel_Station_02-07-2006

Bus 3977 Westnederland schafte in de periode 1988-1992 een groot aantal Mercedes-Benz O405-streekbussen aan. Zij kwamen in 1999 bij Connexxion terecht en deden dienst tot 2008. Bovenstaande 3977 ging in 2003 buiten dienst. (Foto: Van Zanten)

Museumbussen van Westnederland (later verkregen):
Busnummer / Merk / Type / Museumstichting
4282 (Citosa) / Leyland-Verheul LV (toerbus) / Haags Bus Museum
1107 (Citosa) / Leyland-Verheul LVB / Haags Bus Museum
4842 (NZH, later WN) / Leyland-Werkspoor A-Road / Haags Bus Museum
7639 (Twee Provinciën) / Leyland-Den Oudsten A-Road / Haags Bus Museum
2740 (VAGU 74) / Leyland-Den Oudsten semitoer / Autobusmuseum Oudewater
2743 (VAGU 76) / Leyland-Den Oudsten semitoer / Haags Bus Museum
4697 (WSM) / Leyland-Werkspoor A-Road / Stichting Veteraan Autobussen
5443 (WSM) / Leyland-Verheul Tiger Cub / privébezit
7602 (WSM) / Leyland-Den Oudsten A-Road /   NSM, thans particulier eigendom

Museumbussen door Westnederland nieuw aangeschaft:
Busnummer / Merk / Type / Museumstichting
2086 / Leyland-Den Oudsten LOB / Stichting Veteraan Autobussen (kantinebus
2587 / Leyland-Den Oudsten LOB / Stichting BEVER (promotiebus)
3114 / Leyland National / Haags Bus Museum
3681 / DAF-Den Oudsten MB200 / Van IJsseldijk Infra museumbus
3882 / DAF-Den Oudsten MB200 / Haags Bus Museum
5677 / Leyland-Den Oudsten LOK / Noordelijk Bus Museum
8229 / DAF Den Oudsten MB200 / Stichting Busmuseum (is in ombouw tot cabriolet)

Westnederland-bussen in hun tweede leven
Na intensief gebruikt te zijn in het Nederlandse openbaar vervoer werden de meeste Westnederland-bussen geëxporteerd naar het buitenland of simpelweg gesloopt. Een bescheiden aantal bussen kreeg nog een tweede toekomst in Nederland.
* Bus 6112, één van de eerste MB200-bussen van Westnederland, werd na afvoer omgebouwd tot rijdende pizzeria. Tot op heden heeft deze bus nog steeds deze functie en is rond Arnhem te bewonderen.
* Truckmagazine Truckstar kocht in 1988 de 2582 en de 2583 voor promotiedoeleinden.
* De bussen 5644 en 5678 werden na afvoer omgebouwd tot campers. Beide bussen bestaan nog steeds.
* HTM-Specials bouwde de 6224 in 1994 om tot luxe cabriolet. Inmiddels rijdt deze bus bij Drenthe Tours.
* Safaripark Beekse Bergen kocht medio jaren ’90 een aantal MB200-bussen voor de bussafari’s in het wildpark. Het betrof de bussen 8446, 8451, 8453, 8458, 8460, 8461, 8778, 9277 en 9372. De meeste exemplaren doen vandaag de dag nog steeds dienst.
* Den Oudsten B86-bus 6730 werd na afvoer in 1999 omgebouwd tot mobiele snackbar. In die hoedanigheid is deze bus nog steeds in Zeeland te vinden.
* De 9350, 4495 en 4496 kwamen na afvoer terecht bij Kwibus Fun Bus. De 9350 is inmiddels afgevoerd, maar de twee Mercedessen rijden nog steeds hun rondjes.
* Diverse bussen werden na afvoer omgebouwd tot rijdende motorhomes ten behoeve van het transporteren van stockcars. De bussen 2252, 2841, 6100, 6668, 6671, 6687, 8370 en 9280 was dit lot toebedeeld.
* Enkele B88-bussen kwamen na afvoer bij Thijssen Tours in Geulle terecht. Het betrof de 5143, 5145 en 5326.
* Taxi Maasdriel kocht de B88’s 5328 en 5444 op. Ze werden ingezet voor bijzonder vervoer in de omgeving van ‘s-Hertogenbosch. Naderhand werden de bussen overgenomen door Juijn uit Rossum, waarna de bussen werden ingeruild bij een handelaar.

Bewerkte bronnen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Westnederland, 75 jaar Autobussen in Rotterdam, Martin Wallast.

Geef een reactie