Foto’s

Hier de foto’s van de RET motorrijtuigserie 401-420 gebouwd door Allan.

Vanaf 1949 t/m 1961 hebben diverse wagens zonder rood sluitlicht gereden. In 1949 werden in opdracht van directeur Bogtstra bij diverse rijtuigen de rode sluitlichten verwijderd. Het argument was dat in de Spoor- en Tramwegwet nergens stond dat een tram een rood sluitlicht moest hebben. Vanaf dat moment werd bij wagens die een grote revisie kregen, het rode sluitlicht verwijderd.

Toen het in de herfst van 1949 wat vroeger donker begon te worden bleek de zichtbaarheid van de trams zonder rood sluitlicht zeer slecht te worden, hetgeen leidde tot vele klachten. Vervolgens werd besloten om alle rijtuigen toch weer van rode sluitlichten te voorzien. Bij de nog af te leveren nieuwe aanhangrijtuigen begon dit onmiddellijk en bij de overige trams werden bij grote revisie opnieuw de rode sluitlichten aangebracht. Bij de volgende wagens werden in 1949 de rode sluitlichten verwijderd: Motorrijtuigen 206, 415, 417, 496, 503, 531, 542, 559 en aanhangrijtuigen 1006 en 1022. Dit gebeurde ook bij een aantal, door Allan, nieuw afgeleverde aanhangrijtuigen van de serie 1021-1056, te weten de 1023 t/m 1031.

Tussen 1952 en 1961 werden de verwijderde rode sluitlichten weer aangebracht. Motorrijtuig 417 hield het met maar liefst 12 jaar, t/m mei 1961, het langst vol zonder rood sluitlicht.

er zijn geen afbeeldingen gevonden