Sightseeing op zijn Rotterdams

SIGHTSEEING ROTTERDAM

Het begrip sightseeing deed voor het eerst opgang in de jaren zestig toen de Rotterdamse VVV met de Kromhout-Hainje RET-bussen in de touringcar uitvoering, 711 en 712, van 1958 tot 1968 sightseeingritten ondernam vanaf de VVV-locatie aan het Stadhuisplein.
Waar de RET wederopbouw- en Kris-Kras rondritten zich meer concentreerden op de stadsbewoners was de VVV-doelgroep meer gericht op de (internationale) toerist.

Naast de bekende rondrit- en rondvaartactiviteiten die al vele jaren in Rotterdam worden ondernomen door de Stichting RoMeO met lijn 10 en de Spido met de vele rondvaarten is er sinds enkele jaren het evenementenbureau Zwarte Zwaan Events, eigendom van Wielders Management, een bedrijf dat in 2010 startte met haar (landelijke) activiteiten.
Deze bedient zich van de naam City Sightseeing Rotterdam waarin zich naast de Hop-On Hop-Off Rotterdam bus, ook Splashtours en de Pannenkoekenboot bevinden. Andere activiteiten zoals de RIB-vaarten en de Segway tours vallen niet onder deze noemen.

Splashtours
Met een start op 13 maart 2010 is deze gecombineerde rondvaart/rondrit een door vele gewaardeerd uitje geworden. Het eerste jaar trok deze manier van Rotterdam bekijken al 40.000 passagiers. Maar ook werd de bus in dat eerste jaar meermalen geplaagd door defecten waardoor passagiers met behulp van watertaxi’s aan land moesten worden gebracht. De opstapplaats is diverse malen gewijzigd en sinds enkele jaren de Parkkade tegenover de Euromast en het hoofdkantoor van Zwarte Zwaan Events die aldaar ook het restaurant Echwel exploiteert dat bij diverse arrangementen met de Splashtourbus wordt ingeschakeld.
Te water gaat men bij de 2e Katendrechtse Haven naast het ss Rotterdam.
Gebruik wordt gemaakt van een DAT-Volvo DH12 E amfibus voertuig (309 Kw) met een hoogte van 4 meter en een diepgang van 1,6 m. Het beschikt over 44 zitplaatsen en een dieselmotor gekoppeld aan een schroefas en is gebouwd in 2009 door Stagecoach Western in Rosyth. Kenteken BX-FT-30.

Hop-On Hop-Off
Als activiteit van City Sightseeing Rotterdam werd in juni 2015 gestart met rondritten met twee bussen. De 41-BFS-8, een Mercedes-Benz Sunset Cabrio, geleverd door Omnibus Trading uit ‘s-Hertogenbosch, een diesel met 23 zitplaatsen en de BX-LF-69, een dubbeldekker Van Hool Astromega TD 925 met 83 zitplaatsen die in 2010 geleverd was aan De Snelle Vliet.
De Temsa Tb2 safari rd bus, kenteken BV-XG-13, een dieselbus gebouwd in 2009, kwam oorspronkelijk in dienst bij De Snelle Vliet maar ging vanaf juli 2015 ook voor City Sightseeing Rotterdam rijden.
Bus BZ-HZ-68 een Irisbus sfr160/01 arway met een Iveco opbouw werd gebouwd in 2011 met 61 zitplaatsen en werd vanaf mei 2018 ingezet voor de sightseeing tours.
Ook bus BZ-GX-93 een MAN Lion S regio, bouwjaar 2011, werd in juli 2018 voor Hop-On Hop-Off activiteiten in Rotterdam gestationeerd.

Spido
Hoewel de roots van het bekendste Rotterdamse rondvaartbedrijf Spido teruggaan tot eind 1918 met havendienst en (water)taxi activiteiten. Vanaf het ponton aan de Willemskade werd in de beginjaren ’20 al volgens een halfuurrooster gevaren naar schepen in de Rijn, Maas- en Waalhaven. Een duidelijke vorm van passagiersvervoer. Ook de activiteiten rond vliegveld Waalhaven waren aanleiding voor de Spido om een passagiersdienst te starten naar de Waalhaven. Zo werden tussen 12 en 19 juni 1922 duizenden passagiers vervoer naar een vliegfeest. Op 5 juni 1935 werd gestart met een veerdienst tussen Vlaardingen en de Vondelingenplaat.
Ondanks dat de crisis op haar hoogtepunt was, begon de Spido in 1934 met de organisatie van bootreisjes en havenrondvaarten. Reisjes naar Schoonhoven, Brielle en Willemsstad en in samenwerking met de Spoorwegen, de KLM en de RET ook rondvaarten. In de combinatietickets zaten ook coupons voor een bezoek aan de diergaarde en een lunch of diner. De veerdienst Vlaardingen-Vondelingenplaat werd in 1948 vervangen door wagenveren geregeld door beide gemeenten waarna de Spido deze dienst staakte.
De rondvaarten bleven echter aftrek vinden en door de jaren heen werd de vloot van rondvaartschepen fors vernieuwd en uitgebreid.

Onderstaande fotogalerij geeft een beeld van de busactiviteiten.