Busreclame Nationale-Nederlanden

Kontreclame op de bus René R. van der Beek

Het is een alledaags verschijnsel, trams en bussen omgetoverd tot rijdende reclamezuilen. Op de verschillende uitvoeringen is al in een het hoofdartikel over reclame in het openbaar vervoer ingegaan. In dit artikel staan wij stil bij een specifieke uitvoering ervan, namelijk de reclame op de achterzijde van de bus, beter bekend als de kontreclame.

Het is 1953 wanneer schadeverzekeringsmaatschappij De Nederlanden van 1845 besluit om het openbaar vervoer in de grote steden, nauwkeuriger gezegd het vervoer per stadsbus, in te schakelen voor meer naamsbekendheid. Honderd en acht jaren na de oprichting verschijnt op 1 november 1953 in Rotterdam de eerste OV-reclame van het bedrijf op de Kromhout busserie 50-59. Dat wil zeggen de vier bussen die van die serie nog in dienst waren, de 51, 55, 58 en 59, die overigens in de jaren 1955 en 1956 werden afgevoerd.
Het ontwerp, uitgevoerd op een metalen plaat kwam er in twee uitvoeringen; twee smalle platen van ca. 30 x 40 cm of één brede plaat van ca. 40 x 60 cm, welke de achterzijde van de diverse busseries sierden, afhankelijk van de beschikbare ruimte.
Bovendien speelde daarbij de aanwezigheid en de plaats van het bedrijfslogo zeker een rol!

Bus 307, lijn 34, Saurer-Verheul, Kleiweg

De Nederlanden van 1845 ging als schadeverzekeringsbedrijf in 1963 samen met de Nationale Levensverzekering Bank In Nationale Nederlanden, waarmee een bedrijf ontstond dat daarmee een breed terrein van verzekeringen in de markt plaatste. Toch werden niet direct de reclameplaten gewisseld. Eerst vanaf 1968 gebeurde dat en werden 3 nieuwe ontwerpen ingevoerd die als plaksticker op de bussen een plaats kregen.
In principe werden bijna alle bussen voorzien van deze stickers. Geen wonder dat sommige Rotterdammers dachten dat Nationale-Nederlanden de nieuwe busmaatschappij was geworden. Slechts van de Kromhout-Hainje toerbussen 711 en 712 is zeker dat zij zonder deze reclame hebben gereden.
Ook werd met de invoering van deze nieuwe ontwerpen afscheid genomen van het oude smalle formaat.

De tweede uitvoering van de Nationale Nederlanden reclame was feitelijk slechts een kleine aanpassing van het bestaande ontwerp, want alleen de tekst onderste tekstregel gaf nu in plaats van ‘alle verzekeringen’ te lezen ‘voor alle ZEKERheid’.
De derde uitvoering liet voor het eerst het nieuwe logo zien, een gestyleerde rode N op een witte achtergrond met de tekst Nationale Nederlanden er onder.




In 1972 verscheen in de vijfde uitvoering het inmiddels ingeburgerde rode logo op een blauwe achtergrond. Daarboven ter verduidelijking de naam Nationale Nederlanden en daaronder de duidelijke tekst ‘verzekert ’t wel… en goed.
Deze uitvoering werd in 1980 opgevolgd door een meer op autoschadeverzekeringen gerichte tekst. Met behoud van de blauwe achtergrond werd in deze zesde uitvoering het advies gegeven ‘rij op zeker’ met daaronder in kleine letters Nationale-Nederlanden, het logo en ‘ook voor autoverzekeringen’. Spoedig daarna verscheen in de 7e uitvoering een soortgelijke maar meer toegespitste boodschap waarbij ‘Rij op zeker’ gevolgd werd door grote letters ‘AUTOPOLIS’ met de ‘o’s gestyleerd als autowielen. Onderaan werd afgesloten met Nationale-Nederlanden in kleine letters met het rode logo als sluitstuk.

Ook de vierde uitvoering had een witte achtergrond maar maakte duidelijk dat ook voor een goed pensioen Nationale Nederlanden het aangewezen bedrijf was. Een uitvoering die op de bussen in Groningen en Maastricht echter toch in een smalle uitvoering terug te vinden waren.


Bus 929, DAF-Hainje, lijn 49, Roentgenstraat

Bus 316, DAF-Hainje, lijn 66, Zuidplein

Een duidelijk andere insteek van de reclamemakers, het ging om een product en de aanbieder leek bijzaak te worden. De reclamewereld was aan het veranderen, wat zeker ook door de 8e en laatste uitvoering duidelijk werd gemaakt.
Het blauw dat vanaf 1968 toch een herkenbare rol had gespeeld was verlaten evenals het prominente rode ‘N’ logo. De laatste reclameboodschap van Nationale Nederlanden draaide net als de vorige twee om de heilige koe en het bijbehorende schadeverzekeringsproduct autoverzekeringen. Tegen een gele achtergrond was een door een aanrijding tegen een lantaarnpaal verkreukelde auto afgebeeld met daarboven de tekst Autoverzekering? en daaronder Nationale-Nederland met een zwart logo als sluitstuk.

Zoals eerder gemeld hebben praktisch alle bussen met de verschillende reclames gereden en waren er geen combinaties vastgesteld. Overigens is de achterzijde van de bussen als reclamelocatie niet exclusief voor Nationale Nederlanden geweest. De laatste jaren, toen ook meer zijreclames en vooral grotere en totaalreclames gevoerd gingen worden, hebben ook reclames van Gako Fashion, Hans Textiel, Rotterdams Dagblad, De Keukenhof, Sophia Dijkzicht (personeelswerving), Sky Radio, Stadion Feyenoord, Akosol raamdecoraties, Rotan Hoogstraat, Bavaria en werving voor reclame op de achterzijde diverse bussen gesierd.

Bus 793, DAF-Hainje, lijn 52, reclamebus Rotterdams Dagblad

In 1991 fuseerde Nationale-Nederlanden met de NMB Postbank groep en werd de naam Internationale Nederlanden Groep ING, waarmee een concern ontstond dat naast levensverzekeringen en schadeverzekeringen ook Bankzaken in huis had.
Waarom die boodschap nooit de achterzijde van de bussen heeft gesierd maar de laatste jaren een goed pensioen en autoverzekeringen de boventoon bleven voeren is onduidelijk.
Toen per 1 april 1994 de Nationale-Nederlanden van de ‘kont’ van de bus verdween had dat volgens het bedrijf te maken met de gestegen prijzen die de vervoersmaatschappijen in rekening gingen brengen.

Toch kan daarvan niet los worden gezien de andere ontwikkelingen op reclamegebied waarbij steeds grotere delen van de bussen (en trams) gebruikt gingen worden voor reclame-inkomsten. Waren het eerst nog uitvoeringen als de aardgasbus in 1988 ‘voor een beter milieu’ en de Opzoomerbus die een speciaal doel diende; in 1990 kwam ook de CSA-1 DAF-Hainje 935 op straat met een totaalreclame voor Chocq, de tegenhanger van chocomel van Nutricia. In 1992 volgden nog 5 totaalreclamebussen voor AGFA-film.

Bus 935, DAF-Hainje, lijn 72, Sportsingel, (foto: C. Scholte) reclamebus Choq

Dat daarmee het straatbeeld voorgoed zou veranderen was nog niet helemaal te voorzien, maar de ontwikkelingen op dat gebied zullen ongetwijfeld hebben meegespeeld met de overwegingen van Nationale Nederlanden om te stoppen met de daardoor steeds minder aandacht krijgende -in vergelijking simpele- reclame op de kont van de bus.

 

Voor de fotogalerij van bussen met Nationale-Nederlanden reclame, klik hier.