RET-M Tramlijn 6

DATUM LIJN OMSCHRIJVING ROUTE LIJNINFO REMISE BIJZONDERHEDEN
27-6-1907 6 Ingesteld: Hoevestraat (kopeindpunt) – Spoorsingel w.z – Provenierssingel z.z. (terug n.z.) – Schiekade w.z. – Slagveld – Schiebrug – Hofplein – Lange Brug – Pompenburgsingel – Gedempte Botersloot – Kaasmarkt – Boerenvischmarkt – Moriaanstraat – Moriaansplein (terug: Moriaansplein – Lamsteeg – Kaasmarkt) – Westnieuwland – Beursplein – Zuidblaak – Posthoornsteeg – Regentessebrug – Gedempte Glashaven – Reederijbrug – Reederijstraat – Boompjes – Boompjes (eindpuntlus bij Nieuwe Leuvebrug) lijnkleur: blauw-wit. Lijn 6 vervangt paardentramlijn Hoevestraat – Slagveld. Isaäc Hubertstraat  
1-12-1909 6 Verlengd, volledig traject is nu: Hoevestraat (kopeindpunt) – Spoorsingel w.z. – Provenierssingel z.z. (terug n.z.) – Schiekade w.z. – Slagveld – Schiebrug – Hofplein – Lange Brug – Pompenburgsingel –  Gedempte Botersloot – Kaasmarkt – Boerenvischmarkt – Moriaanstraat – Moriaansplein (terug: Moriaansplein – Lamsteeg – Kaasmarkt – Gedempte Botersloot) – Westnieuwland – Beursplein – Zuidblaak – Posthoornsteeg – Regentessebrug – Gedempte Glashaven – Reederijbrug – Reederijstraat – Boompjes – Willemsbrug – Van der Takstraat – Burgemeester Hoffmanplein – Tulpstraat – Feijenoord (Prins Hendrikkade w.z. bij Koninginnebrug) (terug: Prins Hendrikkade w.z. – Van der Takstraat). Met deze verlenging vervalt het gedeelte Boompjes tussen Reederijstraat en Nieuwe Leuvebrug, doch dit wordt nog wel bediend door lijn 3.    
28-4-1910 6 Verlengd, volledig traject is nu: Walenburgerweg (kopeindpunt bij Heulbrug) – Walenburgerweg – Spoorsingel w.z. – Stationssingen z.z. (terug n.z.) – Schiekade w.z. – Slagveld – Schiebrug – Hofplein – Lange Brug – Pompenburgsingel – Gedempte Botersloot – Kaasmarkt – Boerenvischmarkt – Moriaanstraat – Moriaansplein (terug: Moriaansplein – Lamsteeg – Kaasmarkt) – Westnieuwland – Beursplein – Zuidblaak – Posthoornsteeg – Regentessebrug – Gedempte Glashaven – Reederijbrug – Reederijstraat – Boompjes – Willemsbrug – Van der Takstraat – Burgemeester Hoffmanplein – Tulpstraat – Feijenoord (Prins Hendrikkade w.z. bij Koninginnebrug) (terug: Prins Hendrikkade w.z. – Van der Takstraat). Het traject door de Hoevestraat vervalt hiermee.    
2-1-1923 6 Verlengd, volledig traject is nu: Heer Vrankestraat – Bergweg (terug: Bergweg – Soetendaalscheweg – Hoyledestraat – Heer Vrankestraat) – Heulbrug – Walenburgerweg – Spoorsingel w.z. – Provenierssingel z.z. (terug n.z.) – Schiekade w.z. – Slagveld – Schiebrug – Hofplein – Lange Brug – Pompenburgsingel – Gedempte Botersloot – Kaasmarkt – Boerenvischmarkt – Moriaanstraat – Moriaansplein (terug: Moriaansplein – Lamsteeg – Kaasmarkt) – Westnieuwland – Beursplein – Zuidlblaak – Posthoornsteeg – Regentessebrug – Gedempte Glashaven – Reederijbrug – Reederijstraat – Boompjes – Willemsbrug – Van der Takstraat – Burgemeester Hoffmanplein – Tulpstraat – Feyenoord (Prins Hendrikkade w.z. bij Koninginnebrug) (terug: Prins Hendrikkade w.z. – Van der Takstraat).       
20-8-1923 6     Hillegersberg (Kootschekade)  
27-11-1924 6 Tijdelijk verlengd: vanaf Wilemsbrug – Maaskade w.z. – Feyenoord (Prinsenhoofd) (terug: Prinsenhoofd – Prins Hendrikkade w.z. – Van der Takstraat – Willemsbrug enz.       
20-12-1924 6 Teruggelegd via lus Van der Takstraat – Burgemeester Hoffmanplein – Tulpstraat – Prins Hendrikkade w.z. – Van der Takstraat. De eindpuntstandplaats is verplaatst van Prins Hendrikkade w.z. bij Koninginnebrug naar Tulpstraat.      
23-6-1926 6 Eindpuntlus Feyenoord gewijzigd: Willemsbrug – Maaskade w.z. – Cornelis Trompstraat – Burgemeester Hoffmanplein – Leliestraat – Prins Hendrikkade w.z. – Van der Takstraat – Willemsbrug. De eindpuntstandplaats is nu in de Leliestraat.      
2-7-1926 6 Verlegd: i.v.m. bouwen brugoprit Van der Takstraat richting Heer Vrankestraat verlegd via Prins Hendrikkade w.z. – Prins Hendrikkade o.z. – Feyenoordstraat – Maaskade o.z. – Willemsbrug i.p.v. Prins Hendrikkade w.z. – Van der Takstraat – Willemsbrug.      
1-9-1926 6 Verlengd, volledig traject is nu: Heer Vrankestraat – Bergweg – Heulbrug – Walenburgerweg – Spoorsingel w.z. – Provenierssingel z.z. (terug n.z.) – Schiekade w.z. – Slagveld – Schiebrug – Hofplein  – Pompenburgsingel – Lange Brug – Pompenburgsingel – Gedempte Botersloot – Kaasmarkt – Boerenvischmarkt – Moriaanstraat – Moriaansplein (terug: Moriaansplein – Lamsteeg – Kaasmarkt) – Westnieuwland – Beursplein – Zuidblaak – Posthoornsteeg – Regentessebrug – Gedempte Glashaven – Reederijbrug – Reederijstraat – Boompjes – Willemsbrug – Maaskade w.z. – Feyenoord (Prinsenhoofd) (terug: Prinsenhoofd – Prins Hendrikkade w.z. – Prins Hendrikkade o.z. – Feyenoordstraat – Maaskade o.z. – Willemsbrug).      
10-4-1927 6 Lus Feyenoord gewijzigd: Willemsbrug – Van der Takstraat – Prins Hendrikkade o.z. – Leliestraat – Burgemeester Hoffmanplein – Cornelis Trompstraat – Maaskade w.z. – Prinsenhoofd (terug: Prinsenhoofd – Prins Hendrikkade o.z.).      
24-3-1930 6 Traject ingekort: Insulindestraat (kopeindpunt) – bestaand traject – Feyenoord (Prinsenhoofd). Traject Heer Vrankestraat – Bergweg bij Insulindestraat vervalt hiermee. Dit wordt nu ten dele bediend door nieuwe lijn 22.    
15-10-1930 6 Tijdelijk verlegd: i.v.m. werkzaamheden spoorwegviaduct Moriaansplein ’s avonds na 22.00 uur via Jonker Fransstraat – Goudschesingel – Oostplein – Nieuwe Haven n.z. – Groenendaal – Boerensteiger – Middensteiger – Westnieuwland.      
18-10-1930 6 ’s Avonds na 22.00 uur normaal traject via Jonker Fransstraat – Heerenstraat – Gedempte Botersloot – Kaasmarkt – Boerenvischmarkt – Moriaanstraat – Moriaansplein (terug: Moriaansplein – Lamsteeg – Kaasmarkt) – Westnieuwland hersteld.      
4-8-1932 6 Verlegd: via Slagveld – Coolsingel – Van Hogendorpsplein – Karrensteeg – Witte Leeuwensteeg – Leuvehaven w.z. – Zeevischmarkt (terug: Zeevischmarkt – Soetensteeg – Boymansstraat – Van Hogendorpsplein) – Noordblaak – Beursplein – Gelderschekade – Jan Kuitenbrug – Bolwerk – Willemsbrug i.p.v. Slagveld – Schiebrug – Hofplein – Lange Brug – Pompenburgsingel – Gedempte Botersloot – Kaasmarkt – Boerenvischmarkt – Moriaanstraat – Moriaansplein (terug: Moriaansplein – Lamsteeg – Kaasmarkt) – Westnieuwland – Beursplein – Zuidblaak – Posthoornsteeg – Regentessebrug – Gedempte Glashaven – Reederijbrug – Reederijstraat – Boompjes – Willemsbrug. Sporen Gedempte Botersloot tussen Pompenburgsingel en Heerenstraat zijn nu buiten dienst, doch blijven wel intact.    
13-3-1933 6 Tijdelijk verlegd: i.v.m. afbraak panden hoek Leuvehaven w.z. /Soetensteeg/Schiedamschedijk richting Insulindestraat via Zeevischmarkt – Leuvehaven w.z. – Witte Leeuwensteeg – Karrensteeg – Van Hogendorpsplein.      
6-8-1933 6 Richting Insulindestraat normaal traject via Zeevischmarkt – Soetensteeg – Boymansstraat – Van Hogendorpsplein hersteld.      
14-9-1933 6 Tijdelijk verlegd: i.v.m. werkzaamheden spoorwegviaduct Gelderschekade via Zeevischmarkt – Keizersbrug – Posthoornsteeg – Regentessebrug – Gedempte Glashaven – Reederijbrug – Reederijstraat – Boompjes – Willemsbrug.      
20-9-1933 6 Normaal traject via Zeevischmarkt – Noordblaak – Beursplein – Gelderschekade – Jan Kuitenbrug – Bolwerk – Willemsbrug hersteld.      
16-10-1933 6 Verlengd, volledig traject is nu: Schieweg (kopeindpunt bij Abraham Kuyperlaan) – Schieweg – Heulbrug – Walenburgerweg – Spoorsingel w.z. – Provenierssingel z.z. (terug n.z.) – Schiekade w.z. – Slagveld – Coolsingel – Van Hogendorpsplein – Karrensteeg – Witte Leeuwensteeg – Leuvehaven w.z. – Zeevischmarkt (terug: Zeevischmarkt – Soetensteeg – Boymansstraat – Van Hogendorpsplein) – Noordblaak – Beursplein – Gelderschekade – Jan Kuitenbrug – Bolwerk – Willemsbrug – Van der Takstraat – Prins Hendrikkade w.z. – Leliestraat – Burgemeester Hoffmanplein – Cornelis Trompstraat – Maaskade w.z. – Feyenoord (Prinsenhoofd) (terug: Prinsenhoofd – Prins Hendrikkade w.z.).  Traject Insulindestraat – Bergweg bij Heulbrug vervalt hiermee.     
1-7-1934 6 Zuidelijk traject gewijzigd, volledig traject is nu: Schieweg (kopeindpunt bij Abraham Kuyperlaan) – Schieweg – Heulbrug – Walenburgerweg – Spoorsingel w.z. – Provenierssingel z.z. (terug n.z.) – Schiekade w.z. – Slagveld – Coolsingel – Van Hogendorpsplein – Karrensteeg – Witte Leeuwensteeg – Leuvehaven w.z. – Zeevischmarkt (terug: Zeevischmarkt – Soetensteeg – Boymansstraat – Van Hogendorpsplein) – Noordblaak – Beursplein – Westnieuwland – Middensteiger – Boerensteiger – Groenendaal – Nieuwe Haven n.z. – Oude Oostbrug – Oostmolenwerf – Nieuwe Oostbrug – Spoorwegstraat – Oosterkade – Station Maas (eindpuntlus Oosterkade). Traject Beursplein – Feyenoord (Prinsenhoofd) vervalt hiermee, wordt onderdeel van nieuwe buslijn C.    
6-12-1934 6   Kleine wijziging: nu dubbelspoor bij Schiekade onder spoorwegviaduct.     
10-5-1935 6 Kleine wijziging: eindpuntsituatie bij Station Maas enigszins gewijzigd.      
31-5-1935 6 Nieuwe dienst waarbij om en om wordt gereden op bestaand traject Schieweg – Station Maas resp. Schieweg – Gelderschestraat. Laatstgenoemde straat wordt bereikt via lus Beursplein – Kolkkade – Gelderschestraat – Gelderschekade – Beursplein. De “korte” diensten rijden van van maandag t/m vrijdag tussen 7.30 en 9.00 uur en tussen 12.00 en 20.00 uur. Op zaterdag eveneens tussen 7.30 en 9.00 uur en tussen 12.00 en 23.00 uur.    
12-6-1935 6 Sporensituatie Zeevischmarkt gewijzigd. Mogelijk gemaakt door sloop van visafslag ter plaatse. Het hele sporenbeloop, inclusief knik bij Leuvehaven w.z. vervalt hiermee.    
30-11-1937 6 Kleine verlenging: langs Schieweg tot Gordelweg (kopeindpunt).      
5-6-1940 6 Heringesteld: Schieweg (kopeindpunt bij Gordelweg) – Schieweg – Heulbrug – Walenburgerweg – Spoorsingel w.z. – Provenierssingel z.z. (terug n.z.) – Schiekade w.z. – Slagveld – Coolsingel – Van Hogendorpsplein – Schiedamschesingel – Witte de Withstraat – Eendrachtsweg – Scheepstimmermanslaan – Van Vollenhovenstraat – Westplein – Parklaan (kopeindpunt).   Hillegersberg (Kootschekade).  
14-9-1940 6 Noordelijk traject gewijzigd: Stadhoudersweg (kopeindpunt bij Statenweg) – Stadhoudersweg – Stadhoudersplein – Bergschelaan – Schieweg – Heulbrug – Walenburgerweg – Spoorsingel w.z. – Provenierssingel z.z. (terug n.z.) – Schiekade w.z. – Slagveld – Coolsingel – Van Hogendorpsplein – Schiedamschesingel – Witte de Withstraat – Eendrachtsweg – Scheepstimmermanslaan – Van Vollenhovenstraat – Westplein – Parklaan (kopeindpunt).  Traject Schieweg tussen Gordelweg en Bergschelaan vervalt hiermee, wordt nu bediend door nieuwe lijn 5.    
29-11-1940 6 Verlengd, volledig traject is nu: Diergaarde Blijdorp (eindpuntlus Van Aerssenlaan) – Van Aerssenlaan – Stadhoudersweg – Stadhoudersplein – Bergschelaan – Schieweg – Heulbrug – Walenburgerweg – Spoorsingel w.z. – Provenierssingel z.z. (terug n.z.) – Schieweg w.z. – Slagveld – Coolsingel – Van Hogendorpsplein – Schiedamschesingel – Witte de Withstraat – Eendrachtsweg – Scheepstimmermanslaan – Van Vollenhovenstraat – Westplein – Parklaan (kopeindpunt).      
4-12-1940 6 Op werkdagen van 13.00 – ? uur wordt dienst versterkt met suppelementdiensten op traject Diergaarde Blijdorp – normaal traject – Van Hogendorpsplein – Van Hogendorpstraat – Witte Leeuwensteeg – Zeevischmarkt (terug: Zeevischmarkt – Soetensteeg – Boymansstraat – Van Hogendorpsplein) – Noordblaak – Beursplein – Kolkkade – Oudehavenkade (terug: Oudehavenkade – Gelderschekade – Beursplein).      
20-12-1940 6   Supplementdiensten opgeheven.    
19-4-1941 6   Verlegd: via hulpsporen i.v.m. sloop Heulbrug.    
1-5-1942 6   Kleine wijziging: sporen Schieweg tussen Vlaggemanstraat en Bergweg/Walenburgerweg (voormalige Heulbrug) naar het midden verlegd.    
20-9-1942 6 Verlegd: Schieweg – Schiekade – Slagveld i.p.v. Schieweg – Walenburgerweg – Spoorsingel w.z. – Provenierssingel z.z. (terug n.z.) – Schiekade w.z. – Slagveld. Sporen Schiekade naar het midden verlegd, na dempen van Schie.    
30-10-1942 6 Tijdelijk verlegd: i.v.m. werkzaamheden via Coolsingel – Van Oldenbarneveltstraat – Mauritsweg (terug: Mauritsweg – Aert van Nesstraat – Coolsingel) – Eendrachtsweg.      
2-11-1942 6 Richting Diergaarde Blijdorp normaal traject via Eendrachtsweg – Witte de Withstraat – Schiedamschesingel – Coolsingel hersteld.      
10-11-1942 6 Richting Parklaan normaal traject via Coolsingel – Schiedamschesingel – Witte de Withstraat – Eendrachtsweg hersteld. Tijdelijk verlegd: richting Diergaarde Blijdorp via Eendrachtsweg – Mauritsweg – Aert van Nesstraat – Coolsingel.      
1-12-1942 6 Richting Diergaarde Blijdorp normaal traject via Eendrachtsweg – Witte de Withstraat – Schiedamschesingel – Coolsingel hersteld.      
3-5-1943 6 Tijdelijk verlegd: i.v.m. spoorvernieuwing Coolsingel bij Bulgersteyn via Coolsingel – Van Oldenbarneveltstraat – Mauritsweg – Eendrachtsweg (terug: Eendrachtsweg – Witte de Withstraat – Schiedamschesingel – Blaak – Korte Hoogstraat – Bulgersteyn – Coolsingel).      
19-1-1944 6 Westelijk traject tijdelijk gewijzigd: i.v.m. werkzaamheden onder tramsporen Scheepstimmermanslaan tijdelijk traject Diergaarde Blijdorp – normaal traject tot Eendrachtsweg bij Westzeedijk, vervolgens Westzeedijk – Droogleever Fortuynplein (eindpuntlus, standplaats halte Westzeedijk bij Maastunnel).      
14-2-1944 6 Normaal traject Diergaarde Blijdorp – Parklaan hersteld.      
17-7-1944 6 Opgeheven, grotendeels opgegaan in lijnen 8 en 11.      
13-8-1944 6 Heringesteld: Diergaarde Blijdorp (eindpuntlus Van Aerssenlaan) –Van Aerssenlaan – Stadhoudersweg – Stadhoudersplein – Bergschelaan – Schieweg – Schiekade – Hofplein – Coolsingel – Schiedamschesingel – Witte de Withstraat – Eendrachtsweg – Scheepstimmermanslaan – Van Vollenhovenstraat – Westplein – Westerstraat – Willemsplein (eindpuntlus). Rijdt uitsluitend op zon- en feestdagen. Hillegersberg (Kootschekade)  
2-9-1967 6 Ingesteld (ex lijn 10 met verlegging): Kleiweg (eindpuntlus bij R.E.T.-complex) – Kleiweg – Straatweg – Bergweg – Benthuizerstraat – Zaagmolenstraat – Zaagmolendrift – Zaagmolenbrug – Linker Rottekade – Jonker Fransstraat – Goudsesingel – Pompenburg – Hofplein – Coolsingel – Churchillplein – Schiedamsevest – Witte de Withstraat – Eendrachtsweg – Westzeedijk – Droogleever Fortuynplein – Parksluizen – Westzeedijk – Hudsonplein – Spanjaardstraat – Schiedamseweg – Marconiplein – Mathenesserdijk – P.C. Hooftplein – Huygensstraat – Spangen (Spartastraat) (terug: Spartastraat – Coornhertstraat – Brederodestraat – Huygensstraat). Traject van lijn 10 via Goudsesingel – Mariniersweg – Groenendaal – Blaak – Churchillplein wordt dus door lijn 6 niet gevolgd.Sporen en bovenleiding Mariniersweg blijven intact. Extra diensten richting Stadion Feyenoord maken er nog gebruik van. Hillegersberg (Kootsekade)  
30-7-1968 6 Verlegd: spoor richting Spangen op Kleiweg bij Bergpolderplein. Spoor loopt nu parallel aan nevenspoor i.p.v. ten zuiden van aanwezige transformatorgebouwtje.    
4-10-1968 6 Tijdelijk verlegd: i.v.m. werkzaamheden Puntegaalstraat vanaf 19.00 uur noordelijke Parksluisbrug (Coolhavenbrug) gestremd.      
6-10-1968 6 Coolhavenbrug weer berijdbaar.      
25-10-1968 6 Tijdelijk verlegd: i.v.m. werkzaamheden is zuidelijke Parksluisbrug (Parkhavenbrug) deze avond vanaf 19.00 uur gestremd.       
1-2-1969 6 Tijdelijk verlegd: i.v.m. werkzaamheden Westzeedijk richting Kleiweg via nieuw gelegd opstelspoor bij halte Schiemond aldaar.      
8-2-1969 6 Richting Kleiweg weer via doorgaand spoor Westzeedijk bij halte Schiemond.      
23-7-1969 6 Verlegd: Churchillplein – Schiedamsedijk – Vasteland – Westzeedijk i.p.v. Churchillplein – Schiedamsevest – Witte de Withstraat – Eendrachtsweg – Westzeedijk. Sporen en bovenleiding Schiedamsevest – Witte de Withstraat worden binnen korte tijd verwijderd. Het blijft overigens mogelijk om met trams te kunnen driehoeken op hoek Eendrachtsweg/Witte de Withstraat.    
6-5-1971 6 Verlegd: richting Spangen via nieuw spoor Westzeedijk tussen Kievitslaan en Droogleever Fortuynplein.      
25-5-1971 6 Verlegd: richting Kleiweg via nieuw spoor Westzeedijk tussen Droogleever Fortuynplein en Kievitslaan.Verlegging i.v.m. ophogen Westzeedijk, dit in het kader van de Deltawet.      
1-7-1971 6 Kleine verlegging: vanaf 15.50 uur via nieuwe standplaats Spartastraat.      
15-8-1971 6 Kleine wijziging: m.i.v. deze datum worden extra voetbaltrams op deze lijn via nieuwe spoor Spartastraat geleid.      
11-6-1972 6 Verlegd: via nieuwe sporen P.C. Hooftplein.      
23-8-1973 6 Verlegd: richting Hillegersberg via nieuw spoor Marconiplein bij Mathenesserdijk.      
30-8-1973 6 Verlegd: richting Spangen via nieuw spoor Marconiplein bij Mathenesserdijk      
27-9-1973 6 Verlegd: richting Kleiweg via voorsorteerspoor Goudsesingel – Jonker Fransstraat.      
30-9-1973 6 Verlegd: via nieuw kruisingscomplex Eendrachtsweg/Scheepstimmermanslaan/Vasteland/Westzeedijk.      
20-9-1974 6 Tijdelijk verlegd: i.v.m. bouw verbindingsboog tussen bestaande noord-zuidmetrolijn en toekomstige oost-westlijn tijdelijk enkelspoor Schiedamsedijk tussen Schilderstraat en Blekerstraat.      
12-3-1976 6 Teruggelegd: weer via dubbelspoor Schiedamsedijk tussen Schilderstraat en Blekerstraat.       
8-8-1979 6 Tijdelijk verlegd: i.v.m. werkzaamheden Zaagmolenstraat via Bergweg – Noordsingel w.z. (terug o.z.) – Hofdijk – Katshoek – PompenBurgemeester      
16-11-1979 6 Normaal traject via Bergweg – Benthuizerstraat – Zaagmolenstraat – Zaagmolendrift – Zaagmolenbrug – Linker Rottekade –  Jonker Fransstraat – Goudsesingel – Pompenburg hersteld.       
13-9-1982 6 Tijdelijk verlegd: i.v.m. werkzaamheden Jonker Fransstraat via Zaagmolenbrug – Crooswijksestraat – Pijperstraat – Boezemstraat – Boezemsingel – Boezemweg – Goudsesingel.      
13-11-1982 6 Normaal traject via Zaagmolenbrug – Linker Rottekade – Jonker Fransstraat – Goudsesingel hersteld.      
18-2-1983 6 Tijdelijk verlengd: door lijn 1 gestremd is door plaatsen nieuw brugdeel Mathenesserbrug vanaf 21.00 uur traject Kleiweg – normaal traject – Spartastraat – Coornhertstraat – Brederodestraat – Huygensstraat (terug: Huygensstraat – Spartastraat) – P.C. Hooftplein – Mathenesserdijk – Marconiplein – Schiedamseweg – Rotterdamsedijk – Schiedam (eindpuntlus Koemarkt).      
21-2-1983 6 Normaal traject Kleiweg – Spangen hersteld.      
8-3-1983 6 Ingekort: i.v.m. aanleg oost-westlijn metro/sneltram tot traject Kleiweg – Spanjaardstraat (driehoek Spanjaardstraat/1e Schansstraat). Eind-/beginhalte is op Spanjaardstraat bij Schiedamseweg. Op het trajectgedeelte Hudsonplein – Spangen worden bussen ingezet, dit betreft lijn 59: Westzeedijk – Spangen – Station Vlaardingen-Centrum. Sporen en bovenleiding op Schiedamseweg worden meteen verwijderd.    
11-6-1983 6 Tijdelijk ingekort: i.v.m. spoorvernieuwing Kleiweg vanaf 19.00 uur tot traject remise Hillegersberg (lus traject via Straatweg – Hillegondastraat – remise – Kootsekade – Straatweg) – normaal traject – Spanjaardstraat.      
13-6-1983 6 Normaal traject Kleiweg – Spanjaardstraat hersteld.      
29-8-1983 6 Tijdelijk verlegd: i.v.m. spoorvernieuwing op en bij buitenbrug Parksluizen (Parkhavenbrug) uitsluitend via binnenbrug (Coolhavenbrug).      
15-10-1983 6 Buitenbrug Parksluizen hersteld.      
11-4-1984 6 Tijdelijk verlegd: i.v.m. spoorvernieuwing op en bij binnenbrug Parksluizen (Coolhavenbrug) uitsluitend via buitenbrug (Parksluisbrug).      
27-8-1984 6 Daar m.i.v. deze datum buslijn 59 wordt ingekort wordt trajectgedeelte Hudsonplein – Spangen nu bediend door tijdelijk nieuwe lijn 42.      
15-9-1984 6 Tijdelijk ingekort: i.v.m. spoorvernieuwing Westzeedijk vanaf 19.00 uur traject Kleiweg – Droogleever Fortuynplein (eindpuntlus).      
16-9-1984 6 Vanaf 12.00 uur normaal traject Kleiweg – Spanjaardstraat hersteld.      
1-6-1985 6 Normaal traject Kleiweg – Spangen hersteld (zie 08-03-1983).  Hiermee wordt buslijn 42 overbodig.    
9-9-1985 6 Tijdelijk verlegd: i.v.m. werkzaamheden Linker Rottekade via Zaagmolenbrug – Crooswijksestraat – Pijperstraat – Boezemstraat – Boezemsingel – Boezemweg – Goudsesingel.       
30-9-1985 6 Normaal traject via Zaagmolenbrug – Linker Rottekade – Jonker Rottekade – Goudsesingel hersteld.      
8-11-1985 6 Tijdelijk verlegd: i.v.m. rioleringswerkzaamheden Bergweg bij ziekenhuis tijdelijk via hulpsporen.Deze hulpsporen zijn ongeveer zes maanden in gebruik geweest.      
19-9-1987 6 Tijdelijk verlegd: i.v.m. werkzaamheden stadsverwarming Westzeedijk tijdelijk enkelspoor t.h.v. Kapelstraat.      
15-12-1987 6 Teruggelegd: weer via dubbelspoor Westzeedijk bij Kapelstraat.      
27-5-1988 6 Tijdelijk ingekort: i.v.m. werkzaamheden Westzeedijk vanaf 21.30 uur tot traject Kleiweg – Droogleever Fortuynplein (eindpuntlus).      
30-5-1988 6 Normaal traject Kleiweg – Spangen hersteld.      
23-10-1988 6 Verlegd: via nieuwe sporen Churchillplein.      
11-6-1990 6 Westelijk traject gewijzigd, volledig traject is nu: Kleiweg (eindpuntlus bij R.E.T.-complex) – Kleiweg – Straatweg – Bergweg – Benthuizerstraat – Zaagmolenstraat – Zaagmolendrift – Zaagmolenbrug – Linker Rottekade – Jonker Fransstraat – Goudsesingel – Oostplein – Burgemeester Van Walsumweg – Nieuwstraat – Keizerstraat – Blaak – Churchillplein – Coolsingel – Van Oldenbarneveltplaats – Van Oldenbarneveltstraat – Mauritsweg – Eendrachtsplein – Nieuwe Binnenweg – Lage Erfbrug – Schiedamseweg – Marconiplein – Schiedamseweg – Rotterdamsedijk – Koemarkt – Broersvest – Schiedam (eindpuntlus Stadserf). Beperkte dienst: traject Marconiplein – Schiedam wordt alleen gereden op maandag t/m vrijdag tot 18.00 uur, op koopavonden tot 21.00 uur en op zaterdag tot 17.00 uur. Buiten deze tijden dus slechts traject Kleiweg – Marconiplein (eindpuntlus).Traject Goudsesingel – Spangen vervalt hiermee. Tussen Coolsingel bij Van Oldenbarneveltplaats en Spangen rijdt nu lijn 4.    
20-9-1991 6 Tijdelijk verlegd: i.v.m. vernieuwing bovenleiding Lage Erfbrug vanaf 21.00 uur via Nieuwe Binnenweg – Heemraadsplein – Mathenesserlaan – Mathenesserplein – Mathenesserbrug – Mathenesserdijk – Marconiplein.      
23-9-1991 6 Normaal traject via Nieuwe Binnenweg – Lage Erfbrug – Schiedamseweg – Marconiplein hersteld.      
4-10-1991 6 Tijdelijk verlegd: i.v.m. vernieuwing sporencomplex kruising Zaagmolenbrug/Linker Rottekade/Crooswijksestraat vanaf 21.00 uur als lijn 6/9: Kleiweg – normaal traject – Bergweg – traject lijn 9 naar Pelgrimsstraat.      
7-10-1991 6 Normaal traject Kleiweg – Marconiplein (-Schiedam) hersteld.      
22-6-1992 6 Westelijk traject gewijzigd: Kleiweg (eindpuntlus bij R.E.T.-complex) – Kleiweg – Straatweg – Bergweg – Benthuizerstraat – Zaagmolenstraat – Zaagmolendrift – Zaagmolenbrug – Linker Rottekade – Jonker Fransstraat – Goudsesingel – Oostplein – Burgemeester Van Walsumweg – Nieuwstraat – Keizerstraat – Blaak – Churchillplein – Schiedamsedijk – Vasteland – Westzeedijk – Droogleever Fortuynplein – Parksluizen – Westzeedijk – Hudsonplein – Spanjaardstraat – Schiedamseweg – Marconiplein – Mathenesserdijk – P.C. Hooftplein – Huygensstraat – Spangen (Spartastraat) (terug: Spartastraat – Coornhertstraat – Brederodestraat – Huygensstraat).. Traject Coolsingel – Marconiplein (-Schiedam) vervalt hiermee, en is nu onderdeel van lijn 4.    
27-6-1992 6 Tijdelijk verlegd: i.v.m. spoorvernieuwing kruising Westzeedijk/Eendrachtsweg vanaf 23.00 uur via Churchillplein – Coolsingel – Van Oldenbarneveltplaats – Van Oldenbarneveltstraat – Mauritsweg – Eendrachtsplein – Nieuwe Binnenweg – Mathenesserlaan – Claes de Vrieselaan – G.J. de Jonghweg – Parksluizen.      
29-6-1992 6 Normaal traject via Churchillplein – Schiedamsedijk – Vasteland – Westzeedijk – Droogleever Fortuynplein – Parksluizen hersteld.      
24-4-1994 6 Verlegd: richting Kleiweg via Blaak – Burgemeester Van Walsumweg i.p.v. Blaak – Keizerstraat – Nieuwstraat – Burgemeester Van Walsumweg.      
8-5-1994 6 Verlegd: richting Spangen via Burgemeester Van Walsumweg – Blaak i.p.v. Burgemeester Van Walsumweg – Nieuwstraat – Keizerstraat – Blaak.      
25-6-1994 6 Tijdelijk ingekort: i.v.m. spoorvernieuwing P.C. Hooftplein tot traject Kleiweg – Marconiplein (eindpuntlus).      
27-6-1994 6 Normaal traject Kleiweg – Spangen hersteld.      
22-8-1994 6     Exploitatie vanuit remise Kralingen (Oostzeedijk) i.p.v. remise Hillegersberg.  
27-8-1994 6 Tijdelijk ingekort: i.v.m. spoorvernieuwing P.C. Hooftplein op deze dag gelijk aan 25/26-06.      
9-1-1995 6     Enkele diensten worden van maandag t/m vrijdag geëxploiteerd vanuit remise Hillegersberg (Kootsekade). Overige diensten op die dagen, alsook diensten op zaterdag en zondag worden normaal geëxploiteerd vanuit remise Kralingen.  
20-8-1995 6     Volledige exploitatie vanuit remise Hillegersberg (Kootsekade).  
2-9-1995 6 Tijdelijk verlegd: i.v.m. spoorvernieuwing Benthuizerstraat vanaf 18.00 uur via Bergweg – Noordsingel w.z. (terug o.z.) – Heer Bokelweg – Schiekade – Hofplein – Pompenburg – Goudsesingel.      
4-9-1995 6 Normaal traject via Bergweg – Benthuizerstraat – Zaagmolenstraat – Zaagmolendrift – Zaagmolenbrug – Linker Rottekade – Jonker Fransstraat – Goudsesingel.      
17-9-1995 6 Tijdelijk verlegd: i.v.m. spoorvernieuwing kruising Benthuizerstraat/Zaagmolenstraat gedurende deze dag via Bergweg – Noordsingel w.z. (terug o.z.) – Heer Bokelweg – Schiekade – Hofplein – Pompenburg – Goudsesingel.      
24-2-1996 6 Tijdelijk verlegd: i.v.m. werkzaamheden Schiedamsedijk vanaf 18.30 uur via Jonker Fransstraat – Goudsesingel – Pompenburg – Hofplein – Weena – Stationsplein – Kruisplein – Mauritsweg – Eendrachtsplein – Eendrachtsweg – Westzeedijk.      
11-3-1996 6 Normaal traject via Jonker Fransstraat – Goudsesingel – Oostplein – Burgemeester van Walsumweg – Blaak – Churchillplein – Schiedamsedijk – Vasteland – Westzeedijk hersteld.      
2-6-1996 6     Exploitatie vanuit remise Kralingen (Oostzeedijk) i.p.v. remise Hillegersberg.  
2-6-1996 6 Verlegd: via Jonker Franstraat – Goudsesingel – Pompenburg – Hofplein – Coolsingel – Churchillplein i.p.v. Jonker Fransstraat – Goudsesingel – Oostplein – Burgemeester Van Walsumweg – Blaak – Churchillplein.      
10-6-1996 6 Tijdelijk verlegd: dagelijks tussen 9.00 en 15.30 uur i.v.m. spoorvernieuwing Kleiweg ingekort: tot traject remise Hillegersberg (lustraject via Straatweg – Hillegondastraat – remise – Kootsekade – Straatweg) N.B. op 15/16-06 geldt inkorting de gehele dag. Inkorting ook tijdens periode 24 t/m 28-06 dagelijks tussen 9.00 en 15.30 uur, op 29/30-06 de gehele dag, periode 8 t/m 12-07 dagelijks tussen 9.00 en 15.30 uur en op 13/14-07 de gehele dag.    
12-6-1996 6 Kleine wijziging: verwisseling standplaats Spartastraat met die van lijnen 7 en 17.      
26-8-1996 6     Van maandag t/m zaterdag exploitatie vanuit remise Hillegersberg (Kootsekade) en op zon- en feestdagen vanuit remise Kralingen (Oostzeedijk).  
15-3-1997 6 Tijdelijk verlegd: i.v.m. spoorvernieuwing Schiedamsedijk t.h.v. metrostation Leuvehaven vanaf 18.00 uur via Coolsingel – Van Oldenbarneveltplaats – Van Oldenbarneveltstraat – Mauritsweg – Eendrachtsplein – Eendrachtsweg – Westzeedijk.      
17-3-1997 6 Normaal traject via Coolsingel – Churchillplein – Schiedamsedijk – Vasteland – Westzeedijk hersteld.      
31-8-1997 6 Tijdelijk verlegd: i.v.m. spoorvernieuwing Zaagmolendrift via Bergweg – Schiekade – Hofplein.      
14-9-1997 6 Normaal traject via Bergweg – Benthuizerstraat – Zaagmolenstraat – Zaagmolendrift – Zaagmolenbrug – Linker Rottekade – Jonker Fransstraat – Goudsesingel – Pompenburg – Hofplein hersteld.      
8-6-1998 6     Op zon- en feestdagen exploitatie vanuit remise Kralingen (OostzeedijK. Overige dagen vanuit remise Hillegersberg.  
20-7-1998 6     I.v.m. renovatie remise Hillegersberg tijdelijk gehele exploitatie vanuit Kleiweg (opstelsporen bij Centrale Werkplaats).  
7-9-1998 6     Volledige exploitatie vanuit remise Hillegersberg (Kootsekade).  
28-8-2000 6 Opgeheven.      

(Bijgewerkt t/m 06-10-2020)

Geef een reactie