RET-M Tramlijn 2

DATUM LIJN OMSCHRIJVING / ROUTE LIJNINFO REMISE BIJZONDERHEDEN
15-10-1906 2 Ingesteld: Station Delftsche Poort (hierna af te korten tot Station D.P., eindpuntlus Stationsplein) – Stationsweg – Diergaardelaan – Coolsingel – Van Hogendorpsplein – Karrensteeg – Witte Leeuwensteeg – Leuvehaven w.z. – Zeevischmarkt – Noordblaak – Beursplein – Gelderschekade – Jan Kuitenbrug -Bolwerk – Willemsbrug – Maaskade w.z – Feijenoord* (Prinsenhoofd) (terug: Prinsenhoofd – Prins Hendrikkade w.z. – Van der Takstraat – Willemsbrug). lijnkleur: rood.Lijn 2 vervangt paardentramlijn Station D.P. – Feyenoord. Isaäc Hubertstraat  
00-05-1908 2     Delfshaven (Nieuwe Binnenweg)  
20-8-1923 2     Hillegersberg (Kootschekade)  
2-7-1926 2 Verlegd: i.v.m. bouwen brugoprit Van der Takstraat richting Station D.P. verlegd via Prins Hendrikkade w.z. – Prins Hendrikkade o.z. – Feyenoordstraat – Maaskade o.z. – Willemsbrug i.p.v. Prins Hendrikkade w.z. – Van der Takstraat – Willemsbrug.      
1-9-1926 2 Opgeheven  Traject Station D.P. – Feyenoord opgenomen in nieuwe lijn 12.    
23-10-1926 2 Ingesteld: Station D.P. (eindpuntlus Stationsplein) – Stationsweg – Diergaardelaan – Coolsingel – Van Hogendorpsplein – Karrensteeg – Witte Leeuwensteeg – Leuvehaven w.z. – Zeevischmarkt – Noordblaak – Beursplein – Gelderschekade – Jan Kuitenbrug – Bolwerk – Willemsbrug – Maaskade w.z. – Cornelis Trompstraat – Burgemeester Hoffmanplein – Leliestraat – Prins Hendrikkade w.z. – Prins Hendrikkade o.z. – hulpbrug (terug: hulpbrug – Prins Hendrikkade o.z. – Feyenoordstraat – Maaskade o.z. – Willemsbrug) – Oranjeboomstraat – Kreekweg – viaduct – Varkenoordschekade – 2e Rosestraat – Putschelaan – Brielschelaan – Boergoenschestraat – Wolphaertsbocht – Doklaan – Charlois (eindpuntlus Vlaskade). lijnkleur: rood. Hillegersberg (Kootschekade),   
19-2-1927 2 Verlegd: in beide richtingen via Willemsbrug – Van der Takstraat – Prins Hendrikkade o.z. i..p.v. Willemsbrug – Maaskade w.z. – Cornelis Trompstraat – Burgemeester Hoffmanplein – Leliestraat – Prins Hendrikkade w.z. – Prins Hendrikkade o.z. (terug: Prins Hendrikkade o.z. – Feyenoordstraat – Maaskade o.z. – Willemsbrug).      
19-6-1927 2 Verlegd via Zeevischmarkt – Keizersbrug – Posthoornsteeg – Gedempte Glashaven – Reederijbrug – Reederijstraat – Boompjes – Willemsbrug i.p.v. Zeevischmarkt – Noordblaak – Beursplein – Gelderschekade – Jan Kuitenbrug – Bolwerk – Willemsbrug.      
4-1-1928 2     Charlois (Velgersdijkstraat)  
14-6-1929 2 Verlegd: via Van der Takstraat – Koninginnebrug – Stieltjesplein – Nassaukade – Oranjeboomstraat i.p.v. Van der Takstraat – Prins Hendrikkade o.z. – hulpbrug – Oranjeboomstraat.      
1-8-1929 2 Tijdelijk verlegd: i.v.m. asfalteren Stationsweg via Stationsplein – gehele Diergaardelaan.      
5-9-1929 2 Normaal traject via Stationsplein – Stationsweg – Diergaardelaan hersteld.      
1-3-1930 2 Standplaats Stationsplein verplaatst naar spoor dat tot deze datum benut werd door doorgaande lijnen 4, 10, 14, 15 en 21.      
27-10-1930 2 Verlegd: richting Station D.P. via Zeevischmarkt – Soetensteeg – Boymansstraat – Van Hogendorpsplein i.p.v. Zeevischmarkt – Leuvehaven w.z. – Witte Leeuwensteeg – Karrensteeg – Van Hogendorpsplein.      
13-3-1933 2 Tijdelijk verlegd: i.v.m. afbraak panden hoek Leuvehaven w.z./Soetensteeg/Schiedamschedijk richting Station D.P. via Zeevischmarkt – Leuvehaven w.z. – Witte Leeuwensteeg – Karrensteeg – Van Hogendorpsplein.      
6-8-1933 2 Richting Station D.P. normaal traject via Zeevischmarkt – Soetensteeg – Boymansstraat –  Van Hogendorpsplein hersteld.      
1-7-1934 2 Kleine wijziging: verandering standplaats Stationsplein.      
12-6-1935 2 Sporensituatie Zeevischmarkt gewijzigd. Mogelijk gemaakt door sloop van visafslag ter plaatse. Het hele sporenbeloop, inclusief knik bij Leuvehaven w.z. vervalt hiermee.    
13-6-1935 2   Eindpuntstandplaats Stationsplein verplaatst van rechter naar linker opstelspoor.    
1-7-1936 2 Verlegd: Brielschelaan – Wolphaertsbocht i.p.v. Brielschelaan – Boergoenschestraat – Wolphaertsbocht. Wolphaertsbocht tussen Carnisselaan en Boergoenschestraat nu ook door tram bediend. Sporen Boergoenschestraat tussen remise Charlois en Wolphaertbocht blijven intact.    
28-11-1936 2 Kleine wijziging: verandering standplaats Stationsplein, nu verplaatst naar linker binnenspoor.      
31-8-1938 2 Tijdelijk verlegd: i.v.m. feesten 40-jarig regeringsjubileum koningin Wilhelmina tussen 19.00 en 00.00 uur richting Station D.P. via Willemsbrug – Bolwerk – Jan Kuitenbrug – Gelderschekade – Beursplein – Noordblaak – Zeevischmarkt.      
9-9-1938 2 ’s Avonds tussen 19.00 en 00.00 uur richting Station D.P. normaal traject hersteld.      
17-5-1940 2 Heringesteld: Stieltjesplein (eindpuntlus) – Nassaukade – Oranjeboomstraat – Stadionweg – Varkenoorschebrug – Varkenoordschekade – 2e Rosestraat – Putschelaan – Brielschelaan – Wolphaertsbocht – Doklaan – Charlois (eindpuntlus Vlaskade).   Charlois (Maastunnelplein).  
22-6-1940 2 Verlengd: Mauritsweg – Eendrachtsweg – Witte de Withstraat – Schiedamschesingel – Van Hogendorpsplein (terug: Van Hogendorpsplein – Coolsingel – Kruiskade – Mauritsweg) – Van Hogendorpstraat*7 – Witte Leeuwensteeg – Zeevischmarkt (terug: Zeevischmarkt – Soetensteeg – Boymansstraat – Van Hogendorpsplein) – Noordblaak – Beursplein – Gelderschekade – Jan Kuitenbrug – Bolwerk – Willemsbrug – Van der Takstraat – Koninginnebrug – Stieltjesplein – Nassaukade – Oranjeboomstraat – Stadionweg – Varkenoordschebrug – 2e Rosestraat – Putschelaan – Brielschelaan – Wolphaertsbocht – Doklaan – Charlois (eindpuntlus Vlaskade).      
27-6-1940 2 Vanaf 9.00 uur verlengd, volledig traject is nu: Station D.P. (eindpuntlus Stationsplein) – Stationsweg – Diergaardelaan – Coolsingel – Van Hogendorpsplein – Van Hogendorpstraat – Witte Leeuwensteeg – Zeevischmarkt (terug: Zeevischmarkt – Soetensteeg – Boymansstraat – Van Hogendorpsplein) – Noordblaak – Beursplein – Gelderschekade – Jan Kuitenbrug – Bolwerk – Willemsbrug – Van der Takstraat – Koninginnebrug – Stieltjesplein – Nassaukade – Oranjeboomstraat – Stadionweg – Varkenoordschebrug – Varkenoordschekade – 2e Rosestraat – Putschelaan – Brielschelaan – Wolphaertsbocht – Doklaan – Charlois (eindpuntlus Vlaskade)      
15-7-1940 2 Verlegd: via Zeevischmarkt – Keizersbrug – Posthoornsteeg – Regentessebrug – Gedempte Glashaven – Reederijbrug – Reederijstraat – Boompjes – Willemsbrug i.p.v. Zeevischmarkt – Noordblaak – Beursplein – Gelderschekade – Jan Kuitenbrug – Bolwerk – Willemsbrug.      
1-12-1941 2   Dienst versterkt met supplementdiensten op traject Zeevischmarkt (overloopwissel) – Dorpsweg (driehoek bij Wolphaertsbocht) aan het begin sporen naar remise Charlois.    
1-8-1942 2 Zuidelijk traject gewijzigd, volledig traject is nu: Station D.P. (eindpuntlus Stationsplein) – Stationsweg – Diergaardelaan – Coolsingel – Van Hogendorpsplein – Van Hogendorpstraat – Witte Leeuwensteeg – Zeevischmarkt  (terug: Zeevischmarkt – Soetensteeg – Boymansstraat – Van Hogendorpsplein) – Posthoornsteeg – Regentessebrug – Gedempte Glashaven – Reederijbrug – Reederijstraat – Boompjes – Willemsbrug – Van der Takstraat – Koninginnebrug – Stieltjesplein – Nassaukade – Oranjeboomstraat – Stadionweg – Varkenoordschebrug – Varkenoordschekade – 2e Rosestraat – Putschelaan – Mijnsheerenlaan – Mijnsheerenlaan (eindpuntlus bij Pleinweg).  Supplementdiensten op traject Zeevischmarkt – Dorpsweg opgeheven. Traject Brielschelaan – Charlois vervalt hiermee, en wordt vanaf nu bediend door nieuwe lijn 12..Supplementdiensten op traject Zeevischmarkt – Dorpsweg opgeheven. Hillegersberg (Kootschekade)  
5-9-1942 2 Verlegd: richting Station D.P. via nieuwe verbinding tussen Zeevischmarkt en Coolsingel, ongeveer langs Witte Leeuwensteeg – Van Hogendorpstraat i.p.v. Zeevischmarkt – Soetensteeg – Boymansstraat – Coolsingel.      
13-9-1942 2       I.v.m. beperking stroomverbruik wordt dienst op zon- en feestdagen gestaakt.
6-12-1942 2     Kralingen (Oostzeedijk) .  
5-4-1943 2   Beperking exploitatie: i.v.m. personeelsgebrek slechts spitsuurlijn.    
3-5-1943 2 Tijdelijk verlegd: i.v.m. spoorvernieuwing Coolsingel bij Binnenweg richting Station D.P. via Blaak – Korte Hoogstraat – Bulgersteyn – Coolsingel.      
23-5-1943 2   I.v.m. vernieuwing brugdek en sporen Willemsbrug tijdelijk via enkelspoor. Wanneer weer via dubbelspoor kan worden gereden is niet bekend.    
2-6-1943 2 Rijdt weer volledige dienst (op werkdagen).      
30-8-1943 2 Verlegd: via nieuwe Stationsweg – Hofplein – Coolsingel i.p.v. Stationsweg – Diergaardelaan – Coolsingel.      
6-9-1943 2 Noordelijk traject gewijzigd, volledig traject is nu: Diergaarde Blijdorp (eindpuntlus Van Aerssenlaan) – Bentincklaan – Walenburgerweg – Stationssingel – Provenierssingel z.z. (terug n.z.) – Schiekade – Hofplein – Coolsingel – Blaak – Posthoornsteeg – Regentessebrug – Gedempte Glashaven – Reederijbrug – Reederijstraat – Boompjes – Willemsbrug – Van der Takstraat – Koninginnebrug – Stieltjesplein – Nassaukade – Oranjeboomstraat – Stadionweg – Varkenoordschebrug – Varkenoordschekade – 2e Rosestraat – Putschelaan – Brielschelaan – Wolphaertsbocht – Doklaan – Charlois (eindpuntlus Vlaskade). Traject Station D.P. – Hofplein vervalt hiermee, doch wordt nu bediend door lijn 3.    
25-12-1943 2   Beperking exploitatie: i.v.m. beperking stroomverbruik op zon- en feestdagen noordelijk traject gewijzigd: Station D.P. (eindpuntlus Stationsplein) – Stationsweg (terug: Stationsweg – Straat 296 – Stationsplein) – normaal traject – Charlois.    
27-12-1943 2   Beperking exploitatie: i.v.m. beperking stroomverbruik slechts spitsuurlijn.    
31-1-1944 2   Bij halte Blaak bij Posthoornsteeg wordt richting Mijnsheerenlaan voorsorteerspoor in gebruik genomen.    
8-6-1945 2 Heringesteld: Station D.P. (eindpuntlus Stationsplein) – Stationsweg – Hofplein – Coolsingel – Blaak – Posthoornstraat* – Regentessebrug – Glashaven* – Reederijbrug – Reederijstraat – Boompjes – Willemsbrug – Van der Takstraat – Stieltjesplein – Nasssaukade – Oranjeboomstraat – Stadionweg – Varkenoordschebrug – Varkenoordschekade – 2e Rosestraat – Putschelaan – Brielschelaan – Wolphaertsbocht – Doklaan – Charlois (Vlaskade).   Kralingen (Oostzeedijk).    
16-8-1945 2     Charlois (Maastunnelplein)  
3-6-1948 2 Verlegd: via nieuwe sporen Hofplein.      
15-5-1949 2 Kleine wijziging: nieuwe eindpuntlus Charlois aan Grondherenstraat bij Rietdijk i.p.v. Vlaskade. Dit i.v.m. vermijden oversteken drukke Doklaan.    
4-6-1949 2 Tijdelijk verlegd: i.v.m. werkzaamheden richting Station D.P. via Willemsbrug – Bolwerk – Jan Kuitenbrug – Geldersekade – Blaak.      
10-7-1949 2 Richting Station D.P. normaal traject via Willemsbrug – Boompjes – Rederijstraat – Rederijbrug – Glashaven – Posthoornstraat – Blaak hersteld.      
19-5-1950 2 Verlegd: via nieuwe Rederijbrug.      
31-3-1951 2 Tijdelijk verlegd: i.v.m. asfalteringswerkzaamheden Wolphaertsbocht tussen Brielselaan en Pleinweg via enkelspoor.      
19-6-1951 2 Teruggelegd via dubbelspoor Wolphaertsbocht tussen Brielselaan en Pleinweg.      
19-6-1951 2 Tijdelijk verlegd: i.v.m. asfalteringswerkzaamheden Wolphaertsbocht tussen Pleinweg en Karel de Stouteplein via enkelspoor. Wanneer dit enkelspoorrijden weer ongedaan is gemaakt is niet bekend.    
1-7-1951 2 Verlegd: via circuit Hofplein.      
1-9-1952 2     Kralingen (Oostzeedijk) Een deel van remise Charlois zal worden verbouwd tot autobusgarage. Voorts zal de remise dienen als opslagruimte t.b.v. werkmaterieel zoals zoutwagens. Tot 1960 wordt ook de fraaie museumtramcollectie in remise Charlois bewaard.
1-2-1953 2 Tijdelijk opgeheven t.g.v. Watersnoodramp. Sporen Putselaan ernstig beschadigd.      
2-2-1953 2 Vanaf 16.00 uur weer in dienst gesteld.      
10-6-1953 2 Tijdelijk verlegd: i.v.m. reparatie wegdek Varkenoordsebrug via enkelspoor.      
11-8-1953 2 Teruggelegd via dubbelspoor Varkenoordsebrug.      
22-7-1954 2 Tijdelijk verlegd: i.v.m. reparatie wegdek Varkenoordsebrug via enkelspoor.      
30-9-1954 2 Teruggelegd via  dubbelspoor Varkenoordsebrug.      
19-10-1954 2 Kleine verlenging: van oude naar nieuwe Stationsplein, met standplaats aan w.z.       
9-4-1957 2 Tijdelijk verlegd: i.v.m. werkzaamheden vanaf 14.00 uur richting Centraal Station via Willemsbrug – Bolwerk – Jan Kuitenbrug – Geldersekade – Groenendaal – Blaak.      
20-4-1957 2 Vanaf 12.00 uur richting Centraal Station normaal traject via Willemsbrug – Boompjes – Rederijstraat – Rederijbrug – Glashaven – Regentessebrug – Posthoornstraat – Blaak hersteld.      
24-11-1960 2 Verlegd: i.v.m. metro-aanleg via Stationsplein – Kruisplein – Mauritsweg – Van Oldenbarneveltstraat – Coolsingel i.p.v. Stationsplein – Weena – Hofplein – Coolsingel.      
11-8-1962 2 Verlegd: richting Charlois langs n.z. Stieltjesplein i.p.v plein rond.      
26-8-1963 2 Verlegd: i.p.v. aanleg Verlengde Willemsbrug via Blaak – Geldersekade – Jan Kuitenbrug – Bolwerk – Willemsbrug i.p.v. Blaak – Posthoornstraat – Regentessebrug – Glashaven – Rederijbrug – Rederijstraat – Boompjes – Willemsbrug. Bovenleiding wordt snel verwijderd, de sporen successievelijk. Pas rond 1971 worden de laatste restanten op de Boompjes verwijderd.    
5-9-1963 2 Verlegd: i.v.m. metro-aanleg richting Charlois via nieuwe sporen Coolsingel tussen Van Oldenbarneveltstraat en Blaak      
6-9-1963 2 Verlegd: i.v.m. metro-aanleg richting Centraal Station via nieuwe sporen Coolsingel tussen Blaak en Van Oldenbarneveltstraat.      
28-9-1963 2 Verlegd: Blaak – Verlengde Willemsbrug – Willemsbrug i.p.v. Blaak – Geldersekade – Jan Kuitenbrug – Bolwerk – Willemsbrug.      
25-10-1963 2 Verlegd: richting Charlois via voorsorteerspoor Blaak tussen Leuvehaven en Verlengde Willemsbrug.      
2-1-1964 2     Een aantal diensten van deze lijn worden voortaan geëxploiteerd vanuit remise Hillegersberg (Kootsekade).  
1-3-1964 2 Kleine wijziging: i.v.m. metro-aanleg eindpuntlus Stationsplein gewijzigd in kopeindpunt Weena w.z.      
22-4-1964 2 Verlegd: i.v.m. metro-aanleg richting Centraal Station via Brielselaan – Jakob Noordzijstraat – Mijnsherenlaan – Putselaan i.p.v. Brielselaan – Putselaan.      
23-4-1964 2 Verlegd: i.v.m. metro-aanleg richting Charlois via Putselaan – Mijnsherenlaan – Jakob Noordzijstraat – Brielselaan. Dit speciaal i.v.m. bouw metrostation Maashaven. De parallellopende sporen van R.T.M. en N.S. worden verlegd pal langs de Graansilo.    
23-10-1964 2 Verlegd: i.v.m. metro-aanleg via Coolsingel – Schiedamsevest – verbindingsstraat – Schiedamsedijk – Blaak i.p.v. Blaak – Coolsingel.      
24-12-1964 2 Normaal traject via Stationsplein hersteld.  Daar er echter geen opstelspoor meer aanwezig is, wordt nu standplaats genomen op Kruisplein o.z., waarvoor een nieuw spoor is aangelegd.Het kopeindpunt Weena w.z. blijft nog wel benut worden door lijn 9.    
12-7-1965 2 Tijdelijk verlegd: i.v.m. werkzaamheden Van Oldenbarneveltstraat via Mauritsweg – Eendrachtsplein – Eendrachtsweg – Witte de Withstraat – Schiedamsevest – verbindingsstraat.      
18-7-1965 2 Normaal traject via Mauritsweg – Van Oldenbarneveltstraat – Coolsingel – Schiedamsevest – verbindingsstraat hersteld.      
6-9-1965 2     I.v.m. vernieuwen wisselkam remise Kralingen gedeeltelijke exploitatie vanuit remise Hillegersberg.  
22-9-1965 2 Verlegd: i.v.m. metro-aanleg via sporen Coolsingel voor gebouw Amro-bank.      
18-10-1965 2     M.i.v. deze datum wordt deze lijn weer volledig geëxploiteerd vanuit remise Kralingen.  
6-1-1966 2   I.v.m. metro-aanleg ’s avonds vanaf 20.15 uur vervangen door bussen.    
8-1-1966 2   Vanaf 7.00 weer normale dienst met trams.    
5-7-1966 2 Tijdelijk verlegd: i.v.m. werkzaamheden Van Oldenbarneveltstraat gedurende avonduren op deze dag via Mauritsweg – Eendrachtsplein – Eendrachtsweg – Witte de Withstraat – Schiedamsevest – verbindingsstraat.      
10-11-1966 2 Normale traject via Stationsplein hersteld. Standplaats Kruisplein o.z. blijft behouden. Hersteld is dus de sporensituatie zoals die tot begin 1964 in gebruik was. Hulpsporen en bovenleiding Stationsplein z.z. worden direct verwijderd.    
27-11-1966 2 Kleine wijziging: standplaats Stationsplein w.z. hersteld.Opstelspoor Kruisplein o.z. blijft intact.      
8-5-1967 2     Exploitatie vanuit remise Hilledijk (2e Rosestraat). Spitsuurmaterieel komt vanuit remises Kralingen en Hillegersberg.  
26-8-1967 2 Tijdelijk verlegd: i.v.m. werkzaamheden tussen Van Oldenbarnevelstraat en nieuwe Churchillplein deze avond vanaf 21.00 uur via Mauritsweg – Eendrachtsplein – Eendrachtsweg – Witte de Withstraat – Schiedamsevest – verbindingsstraat.      
27-8-1967 2 Verlegd: Van Oldenbarneveltstraat – Coolsingel (sporen weer in het midden) – Churchillplein – Blaak i.p.v. Van Oldenbarneveltstraat – Coolsingel (hulpsporen langs AMRO-bank) – Schiedamsevest – verbindingsstraat – Schiedamsedijk – Blaak.      
 02-09-1967 2     Exploitatie spitsdiensten alleen vanuit remise Hillegersberg.  
12-9-1967 2 Verlegd: Putselaan – Brielselaan i.p.v. Putselaan – Mijnsherenlaan – Jakob Noordzijstraat – Brielselaan. Sporen en bovenleiding Mijnsherenlaan en Jakob Noordzijstraat worden direct verwijderd.    
10-2-1968 2 Opgeheven. Sporen en bovenleiding traject Verlengde Willemsbrug – 2e Rosestraat bij Hilledijk blijven intact.    
10-2-1968 2 Ingesteld: Tuinenhoven (eindpuntlus Prinsenplein) – Groene Tuin – Reyerdijk – Kreekhuizenlaan – Kreekhuizenplein – Spinozaweg – onderdoorgang bij toekomstig Station N.S. Rotterdam-Lombardijen – Spinozaweg – Molenvliet – langs Buitendijk – Beukendaal – Breeplein – Randweg o.z. – Beijerlandselaan – Slaghekstraat – Hilledijk – Putselaan – Brielselaan – Wolphaertsbocht – Grondherenstraat – Charlois (eindpuntlus Grondherenstraat bij Rietdijk). Maakt gebruik van hulpbogen Hilledijk – Putselaan, die al sinds 1934 aanwezig zijn. Traject Prinsenplein – Breeplein ligt, m.u.v. doorsteken t.b.v. het overige verkeer, geheel op vrije baan. Hilledijk    
1-4-1969 2 Verlegd: Breeplein – Randweg w.z. – onderdoorgang – Hillevliet w.z. – Putselaan i.p.v. Breeplein – Randweg o.z. – Beijerlandselaan – Slaghekstraat – Hilledijk – Putselaan.      
22-6-1972 2 Tijdelijk ingekort: i.v.m. aansluiten nieuwe traject naar Kromme Zandweg ’s avonds vanaf 21.00 uur traject Tuinenhoven – Gaesbeekstraat (eindpuntlus) met aansluitende pendelbussen naar Charlois (Grondherenstraat).      
23-6-1972 2 Oostelijk traject gewijzigd, volledig traject is nu: Tuinenhoven (eindpuntlus Prinsenplein) – Groene Tuin – Reyerdijk – Kreekhuizenlaan – Kreekhuizenplein – Spinozaweg – onderdoorgang bij N.S.-station Rotterdam-Lombardijen – Spinozaweg – Molenvliet – onderlangs Buitendijk – Beukendaal – Breeplein –  Randweg w.z. – onderdoorgang – Hillevliet w.z. – Putselaan – Brielselaan – Wolphaertsbocht – Boergoensestraat – Boergoensevliet w.z. – Charlois (eindpuntlus Kromme Zandweg). Sporen en bovenleiding traject Wolphaertsbocht bij Boergoensestraat – Grondherenstraat worden vrij snel verwijderd.     
25-8-1972 2 Tijdelijk verlegd: i.v.m. werkzaamheden Wolphaertsbocht tussen Pleinweg en Boergoensestraat tijdelijk via enkelspoor (noordelijk spoor).      
27-10-1972 2 Tijdelijk verlegd: tijdelijk via enkelspoor (nieuw gelegd zuidelijk spoor).      
10-2-1973 2 Teruggelegd: weer via dubbelspoor Wolphaertsbocht tussen Pleinweg en Dorpsweg.      
18-7-1973 2 Tijdelijk ingekort: i.v.m. maken van rechtstreekse trappen tussen halte onderdoorgang en perron Station N.S. Rotterdam-Lombardijen vanaf tot traject Beukendaal (driehoek Groene Zoom) – Charlois.      
4-10-1973 2 Tijdelijk verlegd: i.v.m. spoorvernieuwing Wolphaertsbocht tussen Brielselaan en Pleinweg via enkelspoor (noordelijk spoor).      
30-11-1973 2 Tijdelijk verlegd: enkelspoor (zuidelijk spoor) Wolphaertsbocht tussen Brielselaan en Pleinweg.      
00-02-1974 2 Teruggelegd: weer via dubbelspoor Wolphaertsbocht tussen Brielselaan en Pleinweg.      
11-4-1975 2 Tijdelijk verlegd: richting Charlois via hulpspoor Putselaan.      
29-4-1975 2 Tijdelijk verlegd: richting Tuinenhoven via noordelijke spoor.      
24-3-1976 2 Verlegd: richting Tuinenhoven via nieuw spoor Putselaan.      
11-6-1976 2 Verlegd: richting Charlois via nieuw spoor Putselaan.      
3-10-1983 2 Verlengd, volledig traject is nu: Beverwaard (eindpuntlus Limbrichthoek) – Beverwaardseweg – Schinnenbaan – Rhijnauwensingel – Groeninx van Zoelenviaduct – Groeninx van Zoelenlaan – Reyerdijk – Kreekhuizenlaan – Kreekhuizenplein – onderdoorgang bij Station N.S. Rotterdam-Lombardijen – Spinozaweg – Molenvliet – Beukendaal – Breeplein – Randweg w.z. – onderdoorgang – Hillevliet w.z. – Putselaan – Brielselaan – Wolphaertsbocht – Boergoensestraat – Boergoensevliet w.z. – Charlois (eindpuntlus Kromme Zandweg). Trajectgedeelte Prinsenplein – Groene Tuin bij Reyerdijk vervalt hiermee, doch wordt nog wel bediend (uitsluitend tijdens spitsuren) door lijn 12.    
9-4-1995 2 Tijdelijk verlegd: i.v.m. spoorvernieuwing Spinozaweg tussen Kreekhuizenplein en Catullusweg via enkelspoor.      
00-07-1995 2 Teruggelegd: weer dubbelspoor Spinozaweg tussen Kreekhuizenplein en Catullusweg.      
2-9-1995 2 Tijdelijk verlegd: i.v.m. werkzaamheden Molenvliet vanaf 22.00 uur geëxploiteerd in drie delen: Beverwaard – Bredenoord (tram), Bredenoord – Groene Zoom (bus) en Groene Zoom – Charlois (tram). De trams welke rijden op het geïsoleerde deel Beverwaard – Bredenoord worden gestald op de voormalige sporen van lijn 12 tussen Groene Tuin en Prinsenplein! N.B.: deze splitsing ook tijdens weekeinden 9/10-10 en 16/17-10.    
4-9-1995 2 Normaal traject Beverwaard – Charlois hersteld.      
1-6-1996 2 Tijdelijk verlegd: i.v.m. spoorvernieuwing Kreekhuizenlaan en Molenvliet tussen Spinozaweg en Pythagorasweg vanaf 18.30 uur tijdelijk gesplitst: Beverwaard – Reyerdijk (tram), Reyerdijk – Groene Zoom (bus) en Groene Zoom – Charlois (tram).      
3-6-1996 2 Normaal traject Beverwaard – Charlois hersteld. Sporen Molenvliet tussen Spinozaweg en Pythagorasweg enigszins verlegd. Buiten dienst gestelde sporen en bovenleiding worden meteen verwijderd.    
8-9-1996 2 Verlegd: via gelijkvloerse hulpsporen kruising Hillevliet/Randweg/Beyerlandselaan i.p.v. onderdoorgang. Sporen en bovenleiding onderdoorgang worden vrijwel direct verwijderd. Een gedeelte van de onderdoorgang zal dienen als schakelstation voor ENECO.    
14-9-1996 2 Tijdelijk ingekort: i.v.m. spoorvernieuwing Reyerdijk vanaf 18.00 uur ingekort: tot traject Reyerdijk (eindpuntlus) – Charlois.      
16-9-1996 2 Normaal traject Beverwaard – Charlois hersteld. N.B. deze inkorting vindt ook plaats 05-10/06-10, 12-10/13-10, 19-10/20-10 en 02-11/03-11, steeds op op eerste dag ingaande om 18.00 uur.    
22-3-1997 2 Tijdelijk gesplitst: i.v.m. spoorvernieuwing Breeplein vanaf 22.00 uur in trajecten Beverwaard – Beukendaal (driehoek Groene Zoom) met trams en Beukendaal – Putselaan bij Hillevliet met bussen.      
24-3-1997 2 Normaal traject Beverwaard – Charlois hersteld.      
8-6-1997 2 Verlegd: richting Charlois via nieuwe sporen kruispunt Randweg/Hillevliet/Groene Hilledijk.      
6-7-1997 2 Verlegd: richting Beverwaard via nieuwe sporen kruispunt Randweg/Hillevliet/Groene Hilledijk.      
8-5-1999 2 Tijdelijk ingekort: i.v.m. spoorvernieuwing Wolphaertsbocht tussen Brielselaan en Pleinweg vanaf ? uur tot traject Beverwaard – Metrostation Maashaven (eindpuntlus Gaesbeekstraat).      
10-5-1999 2 Normaal traject Beverwaard – Charlois hersteld.      
3-7-1999 2 Tijdelijk ingekort: i.v.m. spoorvernieuwing boog Rhijnauwensingel (Vliekplein) – oprit Groeninx van Zoelenlaan bij viaduct vanaf 18.30 uur tot traject Tuinenhoven (eindpuntlus) – Groene Tuin – bestaand traject – Charlois.      
5-7-1999 2 Normaal traject Beverwaard – Charlois hersteld. Op het tramloze traject rijden pendelbussen.    
10-7-1999 2 Tijdelijk ingekort: i.v.m. spoorvernieuwing boog Rhijnauwensingel (Vliekplein) – oprit Groeninx van Zoelenlaan bij viaduct vanaf 18.30 uur tot traject Tuinenhoven (eindpuntlus) – Groene Tuin – bestaand traject – Charlois.      
11-7-1999 2 Tijdelijk ingekort: i.v.m. spoorvernieuwing boog Rhijnauwensingel (Vliekplein) – oprit Groeninx van Zoelenlaan bij viaduct vanaf 18.30 uur tot traject Tuinenhoven (eindpuntlus) – Groene Tuin – bestaand traject – Charlois. Tussen stations Poortugaal en Hoogvliet rijden pendelbussen.    
28-8-2000 2 Ingekort: tot traject Reyerdijk (eindpuntlus) – Charlois.      
1-6-2002 2 Tijdelijk ingekort: i.v.m. werkzaamheden Wolphaertsbocht bij Pleinweg tot traject Gaesbeekstraat (eindpuntlus) – Reyerdijk.      
3-6-2002 2 Normaal traject Charlois – Reyerdijk hersteld.      
8-6-2002 2 Tijdelijk ingekort: i.v.m. werkzaamheden Wolphaertsbocht bij Pleinweg tot traject Gaesbeekstraat (eindpuntlus) – Reyerdijk. Uitbreiding exploitatie: rijdt nu ook tijdens avonduren.    
9-6-2002 2 Tijdelijk ingekort: i.v.m. werkzaamheden Wolphaertsbocht bij Pleinweg tot traject Gaesbeekstraat (eindpuntlus) – Reyerdijk. Baanvak Marconiplein – Spijkenisse wordt geëxploiteerd als metrolijn, dus met stroomafname via derde rail     
21-2-2004 2 Tijdelijk ingekort: i.v.m. wijziging eindpuntlus Charlois tot traject Reyerdijk – Gaesbeekstraat (eindpuntlus).      
1-3-2004 2 Verlengd (tevens normaal traject hersteld), volledig traject is nu: Groene tuin (eindpuntlus bij brandweerkazerne) – Groene tuin – Reyerdijk – Kreekhuizenlaan – Kreekhuizenplein – Spinozaweg – onderdoorgang bij Station N.S. Rotterdam-Lombardijen – Spinozaweg – Molenvliet – Beukendaal – Breeplein – Randweg w.z. – Hillevliet w.z. – Putselaan – Brielselaan – Wolphaertsbocht – Boergoensestraat – Boergoensevliet w.z. – Charlois (eindpuntlus Kromme Zandweg). N.B: lus Stadion Feyenoord in rotonde bij Marathonweg blijft intact. Extra stadiondiensten rijden nu onder lijnnummer 29, voor de eerste maal geschiedt dit op 07-03.    
17-4-2004 2 Tijdelijk ingekort: i.v.m. spooraanleg t.b.v. nieuwe lijn 25 op Breeplein tot traject Groene tuin – Beukendaal (driehoek).N.B.: deze inkorting vindt ook plaats op 08-05/09-05.      
19-4-2004 2 Normaal traject Groene tuin – Charlois hersteld.      
3-7-2004 2 Tijdelijk ingekort: i.v.m. werkzaamheden Boergoensevliet tot traject Groene tuin – Gaesbeekstraat (eindpuntlus).      
12-7-2004 2 Normaal traject Groene tuin – Charlois hersteld.      
15-10-2005 2 Tijdelijk ingekort: i.v.m. werkzaamheden Reyerdijk tot traject Beukendaal (driehoek) – Charlois.      
17-10-2005 2 Normaal traject Groene tuin – Charlois hersteld.      
28-4-2007 2 Tijdelijk ingekort: i.v.m. werkzaamheden Putselaan tussen Hillevliet en Maashaven tot traject Gaesbeekstraat (eindpuntlus) – bestaand traject – Charlois.      
7-5-2007 2 Normaal traject Groene tuin – Charlois hersteld.      
20-10-2007 2 Tijdelijk gesplitst: i.v.m reconstructie kruispunt Hillevliet/Putsebocht in trajecten Gaesbeekstraat (eindpuntlus) – Charlois en Willemsplein – Westerstraat (terug: Westerstraat – Maasstraat – Willemskade – Willemsplein) – Westplein – Van Vollenhovenstraat – Vasteland – Erasmusbrug – Wilhelminaplein – Laan op Zuid – 2e Rosestraat – Beijerlandselaan – Randweg w.z. – bestaand traject – Groene tuin.      
29-10-2007 2 Normaal traject Groene tuin – Charlois hersteld.      
15-12-2008 2 ingekort tot Reijerdijk-Stationsplein      
25-4-2009 2 ingekort tot ept. Thialf (lijn 20) i.v.m. spoorvernieuwing Reyerdijk      
3-5-2009 2 normale route tot Groene Tuin hersteld      
14-8-2010 2 tijdelijk ingekort tot metro Maashaven (Geasbeekstraat) i.v.m. Werkzaamheden Pleinweg       
16-8-2010 2 normale route hersteld      
22-10-2012 2 tijdelijk ingekort tot metro Maashaven (lus Gaesbeekstraat) ivm rioleringswerk-zaamheden Boergoensevliet      
26-10-2012 2 normale route hersteld      
21-9-2013 2 i.v.m. noodreparatie sporen Randweg opgeheven      
23-9-2013 2 normale route hersteld      
30-9-2013 2 i.v.m. werkzaamheden tussen Beukendaal en Groninx van Zoelenlaan route lijn 2 gewijzigd in Charlois-Stationsplein; pendelbus 702 tussen metro Maashaven en Groene Tuin      
28-10-2013 2 normale route Charlois-Lombardijen hersteld      
21-6-2014 2 ingekort tot lus Kreekhuizenlaan i.v.m. werkzaamheden Reyerdijk      
22-6-2014 2 normale route naar Groene Tuin hersteld      
13-11-2014 2 omgeleid via Groeninx van Zoelenlaan en remise Beverwaard i.v.m. aanleg nieuwe eindpuntlus Keizerswaard i.p.v. Groene Tuin      
14-12-2014 2 verlegd naar nieuw eindpunt Keizerswaard      
9-5-2016 2 normale route naar Keizerswaard hersteld      
16-9-2019 2 i.v.m. inkorting lijn  23 verlengd vanaf Keizerswaard naar de Beverwaard      
23-9-2019 2 normale route naar Keizerswaard hersteld      
28-9-2019 2 i.v.m. inkorting lijn  23 verlengd vanaf Keizerswaard naar de Beverwaard      
30-9-2020 2 normale route naar Keizerswaard hersteld      
10-2-2020 2 i.v.m. werkzaamheden Reijerdijk ingekort tot lus Kreekhuizenlaan       
13-6-2020 2 i.v.m. werkzaamheden buiten de spitsuren ingekort tot traject Charlois-Hillevliet bij Putselaan; tijdens de spitsuren via Putselaan en route (tijdelijk opgeheven) lijn 20 naar Centraal Station driehoeken Hillevliet/Putselaan; geen tramverkeer tussen Breeplein en Groeninx van Zoelenlaan    
18-7-2020 2 normale route Charlois-Keizerswaard hersteld      
5-9-2020 2 i.v.m. werkzaamheden Breeplein ingekort tot traject Charlois-Putsebocht (driehoeken); ma/vr spitsuren vanaf Putsebocht via route lijn 20 tot Centraal Station via Coolsingel-Hofplein-Weena      
26-9-2020 2 route via Kruisplein-Mauritsweg-Van Oldenbarneveltstraat en -plaats hersteld      
4-10-2020 2 normale route Charlois-Keizerswaard hersteld      

(bijgewerkt t/m 4-10-2020)

  2 comments for “RET-M Tramlijn 2

Geef een reactie