RETM-RET Tramlijnen 10 en 10a

DATUM LIJN LIJNENLOOP LIJNINFO REMISE BIJZONDERHEDEN
17-1-1911 10 Ingesteld: Zaagmolenstraat (kopeindpunt bij Zwaanshals) – Zaagmolenstraat – Jacob Catsstraat – Noordsingel o.z. – Zomerhofstraat – Schooterboschstraat – Franciscastraat – Van der Duynstraat – Katshoek – Strooveer – Hofplein (terug: Hofplein – 1e Weenastraat – Weenaplein – Ridderstraat – Van der Duynstraat – Zomerhofstraat) – Schiebrug – Slagveld – Diergaardelaan – Stationsweg – Stationsplein – Kruisstraat – Kruiskade – West-Kruiskade – 1e Middellandstraat – ’s-Gravendijkwal – Schietbaanlaan – Claes de Vrieselaan – Rochussenstraat – Pieter de Hoochweg – Ruigeplaatweg – Ruigeplaatbrug (kopeindpunt Ruigeplaatweg aan o.z. van brug) lijnkleur: groen-wit. Isaäc Hubertstraat  
5-9-1912 10 Verlengd, volledig traject is nu: Station Maas (kopeindpunt Oosterkade) – Spoorwegstraat – Nieuwe Oostbrug – Oostmolenwerf – Oude Oostbrug – Oostplein – Boezemsingel – Boezemstraat – Pijperstraat – Crooswijkschestraat – Zaagmolenbrug – Nieuwe Zaagmolenstraat (kreeg later naam Zaagmolendrift) – Zaagmolenstraat – Jacob Catsstraat – Noordsingel o.z. – Zomerhofstraat – Schooterboschstraat – Franciscastraat – Van der Duynstraat – Katshoek – Strooveer – Hofplein (terug: Hofplein – 1e Weenastraat – Weenaplein – Ridderstraat – Van der Duynstraat – Zomerhofstraat) – Schiebrug – Slagveld – Diergaardelaan – Stationsweg – Stationsplein – Kruisstraat – Kruiskade – West-Kruiskade – 1e Middellandstraat – ’s-Gravendijkwal – Schietbaanlaan – Claes de Vrieselaan – Rochussenstraat – Pieter de Hoochweg – Ruigeplaatweg – Ruigeplaatbrug (kopeindpunt Ruigeplaatweg aan o.z. van brug).      
15-10-1917 10 Verlegd: richting Ruigeplaatbrug via Zomerhofstraat – Van der Duynstraat in plaats van Schooterboschstraat – Franciscastraat; richting Station Maas verlegd via Strooveer – Katshoek – Hofdijk – Noordsingel o.z. in plaats van 1e Weenastraat – Weenaplein – Ridderstraat – Van der Duynstraat – Zomerhofstraat.       
25-3-1924 10 Kopeindpunt Oosterkade (Station Maas) gewijzigd in eindpuntlus.      
3-5-1927 10 Tijdelijk verlegd: in verband met spoorvernieuwing Kruisstraat – Kruiskade via Stationsplein – Stationsweg – Diergaardelaan – Coolsingel – Van Oldenbarneveltstraat – Mauritsweg (terug: Mauritsweg – Aert van Nesstraat – Coolsingel) – Nieuwe Binnenweg – Mathenesserlaan – ’s-Gravendijkwal – Schietbaanlaan. Bogen Mathenesserlaan – ’s-Gravendijkwal en ’s-Gravendijkwal – Schietbaanlaan zijn speciaal voor deze omleiding aangelegd.    
29-6-1927 10 Normaal traject via Stationsplein – Kruisstraat – Kruiskade – West-Kruiskade – 1e Middellandstraat – ’s-Gravendijkwal – Schietbaanlaan hersteld.      
13-4-1928 10 in verband met werkzaamheden gemeente op Boezemsingel tussen Lange Warande en Marktveldstraat tijdelijk enkelspoor aldaar. Datum beëinding enkelspoorrijden is niet bekend; vermoedelijk heeft dit slechts enkele dagen of weken geduurd.    
26-4-1929 10 Tijdelijk verlegd: in verband met bouw collecteurriool in Zomerhofstraat richting Ruigeplaatbrug via Noordsingel w.z. – Noordsingel o.z. – Hofdijk – Katshoek.      
1-8-1929 10 Tijdelijk verlegd: in verband met asfalteren Stationsweg via Slagveld – gehele Diergaardelaan – Stationsplein.      
5-9-1929 10 Normaal traject via Slagveld – Diergaardelaan – Stationsweg – Stationsplein hersteld.      
14-9-1929 10 Richting Ruigeplaatbrug normaal traject via Noordsingel o.z. – Zomerhofstraat – Van der Duynstraat – Katshoek hersteld.      
1-12-1929 10     Hillegersberg (Kootschekade)  
24-3-1930 10 Traject ingekort: Jacob Catsstraat (kopeindpunt bij Zaagmolenstraat) –  bestaand traject – Ruigeplaatbrug.Traject Station Maas – Zaagmolenstraat bij Jacob Catsstraat vervalt hiermee. Dit wordt nu ten dele bediend door nieuwe lijn 22.    
16-5-1931 10     Delfshaven (Nieuwe Binnenweg)  
1-11-1932 10 Verlegd: Claes de Vrieselaan – G.J. de Jonghweg – Coolhaven o.z. – Westzeedijk in plaats van Claes de Vrieselaan – Rochussenstraat – Pieter de Hoochweg – Westzeedijk. Verlegging in verband met uitbreiding Coolhaven, waardoor brug in Pieter de Hoochweg nodig is en aanleg Parksluizencomplex.Sporen Rochussenstraat – Pieter de Hoochweg worden vrijwel meteen opgebroken.    
20-5-1933 10 Verlegd: G.J. de Jonghweg – Parksluisbruggen – Westzeedijk in plaats van G.J. de Jonghweg – Coolhaven o.z. – Westzeedijk.Sporen langs Coolhaven o.z. worden vrijwel direct opgebroken. Ter weerszijden van de sluizen zijn twee bruggen: indien de zuidelijke 1e en 2e Parkhavenbrug voor het scheepvaartverkeer geopend is, dient via de noordelijke 1e en 2e Coolhavenbrug te worden gereden.      
1-7-1934 10 Opgeheven,  Traject Station D.P. – Ruigeplaatbrug nu onderdeel van lijn 15.    
1-7-1936 10 Ingesteld: Kootschekade (kopeindpunt bij remise Hillegersberg) – Kootschekade – Straatweg – Bergweg – Benthuizerstraat – Zaagmolenstraat – Zaagmolendrift – Zaagmolenbrug – Linker Rottekade – Jonker Fransstraat – Heerenstraat – Meent – Gedempte Binnenrotte – Moriaanstraat – Moriaansplein (terug: Moriaansplein – Lamsteeg – Kaasmarkt – Gedempte Binnenrotte – Heerenstraat) – Westnieuwland – Beursplein – Noordblaak – Zeevischmarkt – Soetensteeg – Schiedamschedijk (terug: Schiedamschedijk – Witte Leeuwensteeg – Zeevischmarkt) – Vasteland – Westzeedijk – Parksluisbruggen – Westzeedijk – Oostkousdijk – Havenstraat – Aelbrechtsbrug – Schiedamscheweg – Marconiplein – Mathenesserdijk – P.C. Hooftplein – Huygensstraat – Spangen (Spartastraat) (terug: Spartastraat – Coornhertstraat – Brederodestraat – Huygensstraat).   Hillegersberg (Kootschekade).  
9-8-1937 10 Splitsing in lijn 10 en 10A:Volledig traject lijn 10: Soetendaalscheweg (kopeindpunt) – Bergweg – Benthuizerstraat  – Zaagmolenstraat – Zaagmolendrift – Zaagmolenbrug – Linker Rottekade – Jonker Fransstraat – Heerenstraat – Meent – Gedempte Binnenrotte – Moriaanstraat – Moriaansplein (terug: Moriaansplein – Lamsteeg – Kaasmarkt – Gedempte Botersloot – Heerenstraat) – Westnieuwland – Beursplein – Noordblaak – Zeevischmarkt – Soetensteeg – Schiedamschedijk (terug: Schiedamschedijk – Witte Leeuwensteeg – Zeevischmarkt) – Vasteland – Westzeedijk – Parksluisbruggen – Westzeedijk – Oostkousdijk – Havenstraat – Aelbrechtsbrug – Schiedamscheweg – Marconiplein – Mathenesserdijk – P.C. Hooftplein – Huygensstraat – Spangen (Spartastraat) (terug: Spartastraat – Coornhertstraat – Brederodestraat – Huygensstraat).                                                                                    Volledig traject lijn 10A:Hillegersberg (Bergsingel o.z.) – Floris Versterlaan – Burgemeester Le Fèvre de Montignylaan (terug: Burgemeester Le Fèvre de Montignylaan – Bergsingel o.z.) – Dorpsstraat – Straatweg – Bergweg – Benthuizerstraat – Zaagmolenstraat – Zaagmolendrift – Zaagmolenbrug – Linker Rottekade – Jonker Fransstraat – Heerenstraat – Meent – Gedempte Binnenrotte – Moriaanstraat – Morinaansplein (terug: Moriaansplein – Lamsteeg – Kaasmarkt – Gedempte Botersloot – Heerenstraat) – Westnieuwland – Beursplein – Noordblaak – Zeevischmarkt – Soetensteeg – Schiedamschedijk (terug: Schiedamschedijk – Witte Leeuwensteeg – Zeevischmarkt) – Vasteland – Westzeedijk – Parksluisbruggen – Westzeedijk – Pieter de Hoochweg (kopeindpunt). Traject Kootschekade – Bergweg bij Soetendaalscheweg vervalt hiermee.     Hillegersberg (Kootschekade).  
1-9-1937 10 Op bepaalde uren combinatie van de lijnen 10 en 10A tot één lijn Hillegersberg (Bergsingel) – Spangen.      
18-12-1937 10 Verlengd, volledig traject is nu: Hillegersberg (overloopwissel Burgemeester Le Fèvre de Montignylaan) – Burgemeester Le Fèvre de Montignylaan – Dorpsstraat – Straatweg – Bergweg – Benthuizerstraat – Zaagmolenstraat – Zaagmolendrift – Zaagmolenbrug – Linker Rottekade – Jonker Fransstraat – Heerenstraat – Meent – Gedempte Binnenrotte – Moriaanstraat – Moriaansplein (terug: Moriaansplein – Lamsteeg – Kaasmarkt – Gedempte Botersloot – Heerenstraat) – Westnieuwland – Beursplein – Noordblaak – Zeevischmarkt – Soetensteeg – Schiedamschedijk (terug: Schiedamschedijk – Witte Leeuwensteeg – Zeevischmarkt) – Vasteland – Westzeedijk – Parksluisbruggen – Westzeedijk – Oostkousdijk – Havenstraat – Aelbrechtsbrug – Schiedamscheweg – Marconiplein – Mathenesserdijk – P.C. Hooftplein – Huygensstraat – Spangen (Spartastraat) (terug: Spartastraat – Coornhertstraat – Brederodestraat – Huygensstraat).      
24-5-1938 10 Verlengd, volledig traject is nu: Hillegersberg (eindpuntlus Molenlaan) – Bergsingel w.z. (terug o.z.) – Burgemeester Le Fèvre de Montignylaan – Dorpsstraat – Straatweg – Bergweg – Benthuizerstraat – Zaagmolenstraat – Zaagmolendrift – Zaagmolenbrug – Jonker Fransstraat – Heerenstraat – Meent – Gedempte Binnenrotte – Moriaanstraat – Moriaansplein (terug: Moriaansplein – Lamsteeg – Kaasmarkt – Gedempte Botersloot – Heerenstraat) – Westnieuwland – Beursplein – Noordblaak – Zeevischmarkt – Soetensteeg – Schiedamschedijk (terug: Schiedamschedijk – Witte Leeuwensteeg – Zeevischmarkt) – Vasteland – Westzeedijk – Parksluisbruggen – Westzeedijk – Oostkousdijk – Havenstraat – Aelbrechtsbrug – Schiedamscheweg – Marconiplein – Mathenesserdijk – P.C. Hooftplein – Huygensstraat – Spangen (Spartastraat) (terug: Spartastraat – Coornhertstraat – Brederodestraat – Huygensstraat). Overloopwissel Burgemeester Le Fèvre de Montignylaan blijft intact.     
31-8-1938 10 Tijdelijk verlegd: in verband met feesten 40-jarig regeringsjubileum koningin Wilhelmina tussen 19.00 en 00.00 via Zeevischmarkt – Soetensteeg – Boymansstraat – Van Hogendorpsplein (terug: Van Hogendorpsplein – Karrensteeg – Witte Leeuwensteeg – Zeevischmarkt) – Schiedamschesingel – Witte de Withstraat – Eendrachtsweg – Westzeedijk.      
9-9-1938 10 ’s Avonds tussen 19.00 en 00.00 uur normaal traject hersteld.      
14-3-1940 10 Verlegd: in verband met werkzaamheden tunnelbouw sporen Westzeedijk bij Parksluizen verlegd.      
10-5-1940 10 in verband met oorlogshandelingen wordt het gehele tramverkeer rond 7.30 uur tot nader order gestaakt.      
18-5-1940 10 Heringesteld: Hillegersberg (eindpuntlus Molenlaan) – Bergsingel w.z. (terug o.z.) – Burgemeester Le Fèvre de Montignylaan – Dorpsstraat – Straatweg – Bergweg – Benthuizerstraat – Zaagmolenstraat – Zaagmolendrift – Zaagmolenbrug – Linker Rottekade (overloopwissel tussen Isaäc Hubertstraat en Noorderbrug).   Hillegersberg (Kootschekade).  
25-5-1940 10 Vanaf 18.00 uur verlengd, volledig traject is nu: Hillegersberg (eindpuntlus Molenlaan) – Bergsingel w.z. (terug o.z.) – Burgemeester Le Fèvre de Montignylaan – Dorpsstraat – Straatweg – Bergweg – Benthuizerstraat – Zaagmolenstraat – Zaagmolendrift – Zaagmolenbrug – Linker Rottekade – Jonker Fransstraat – Pompenburgsingel – Lange Brug – Hofplein – Slagveld – Coolsingel – Van Hogendorpsplein – Schiedamschesingel – Witte de Withstraat – Eendrachtsweg – Westzeedijk – Parksluisbruggen – Westzeedijk – Oostkousdijk – Havenstraat – Aelbrechtsbrug – Schiedamscheweg – Marconiplein – Mathenesserdijk – P.C. Hooftplein – Huygensstraat – Spangen (Spartastraat) (terug: Spartastraat – Coornhertstraat – Brederodestraat – Huygensstraat).      
29-9-1941 10 Kleine wijziging: via circuit Droogleever Fortuynplein tussen Westzeedijk en Parksluizen.      
13-9-1942 10       in verband met beperking stroomverbruik wordt dienst op zon- en feestdagen gestaakt.
30-10-1942 10 Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden via Coolsingel – Van Oldenbarneveltstraat – Mauritsweg (terug: Mauritsweg – Aert van Nesstraat – Coolsingel).      
2-11-1942 10 Richting Hillegersberg normaal traject via Eendrachtsweg – Witte de Withstraat – Schiedamschesingel – Coolsingel hersteld.      
10-11-1942 10 Richting Spangen normaal traject via Coolsingel – Schiedamschesingel – Witte de Withstraat – Eendrachtsweg hersteld. Tijdelijk verlegd: richting Hillegersberg via Eendrachtsweg – Mauritsweg – Aert van Nesstraat – Coolsingel.      
1-12-1942 10 Richting Hillegersberg normaal traject via Eendrachtsweg – Witte de Withstraat – Schiedamschesingel – Coolsingel hersteld.      
31-3-1943 10 Westelijk traject tijdelijk gewijzigd: ’s middags als gevolg bombardement Marconiplein: Hillegersberg – normaal traject tot Havenstraat bij Lage Erfbrug, vervolgens Lage Erfbrug – Nieuwe Binnenweg – Nieuwe Binnenweg (overloopwissel bij remise Delfshaven).      
12-4-1943 10 Normaal traject Hillegersberg – Spangen hersteld.      
19-4-1943 10 Verlegd: via Jonker Fransstraat – Goudschesingel – Admiraal de Ruyterweg – Groenendaal – Blaak – Schiedamschesingel in plaats van Jonker Fransstraat – Goudschesingel – Pompenburgsingel – Lange Brug – Hofplein – Slagveld – Coolsingel – Schiedamschesingel.      
6-9-1943 10 Ingekort: tot traject Willem van Hillegaerbergstraat (lustraject via Straatweg – Hillegondastraat – Willem van Hillegaersbergstraat – Kootschekade – Straatweg) – normale route – Spangen.      
13-11-1943 10 Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden aan verdedigingswerken Westzeedijk tussen Scheepstimmermanslaan en Parksluisbruggen via Witte de Withstraat – Eendrachtsweg – Nieuwe Binnenweg – Mathenesserlaan – Claes de Vrieselaan – G.J. de Jonghweg – Parksluisbruggen.      
26-11-1943 10 Teruggelegd: traject via Witte de Withstraat – Eendrachtsweg – Westzeedijk – Droogleever Fortuynplein – Parksluizen hersteld.      
14-2-1944 10 Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden aan verdedigingswerken Westzeedijk via Witte de Withstraat – Eendrachtsweg – Nieuwe Binnenweg – Lage Erfbrug – Aelbrechtsbrug – Schiedamscheweg. Bij geopende Lage Erfbrug wordt omleidingstraject Witte de Withstraat – Eendrachtsweg – Nieuwe Binnenweg – Mathenesserlaan – Claes de Vrieselaan – G.J. de Jonghweg – Parksluisbruggen – Westzeedijk gereden, zoals op lijnen 8 en 16.      
23-2-1944 10 Normaal traject via Witte de Withstraat – Eendrachtsweg – Westzeedijk – Droogleever Fortuynplein – Parksluizen hersteld.Omleidingstraject bij geopende Lage Erfbrug vervallen.      
14-9-1944 10 Beperking exploitatie: in verband met stroombesparing wordt op maandag t/m vrijdag niet gereden van 10.00 tot 16.00 uur. Op zaterdag en zondag gelden analoge beperkingen.      
8-10-1944 10 Beperking exploitatie: in verband met stroombesparing wordt niet meer gereden op zon- en feestdagen.      
14-10-1944 10 Beperking exploitatie: in verband met stroombesparing wordt op maandag t/m zaterdag nog slechts gereden tijdens spitsuren.      
10-11-1944 10 Alle tramdiensten gestaakt in verband met razzia’s op mannelijk bevolking van Rotterdam en Schiedam.      
13-11-1944 10 Alle tramdiensten hervat tijdens spitsuren.      
29-11-1944 10 Beperking exploitatie: in verband met stroombesparing wordt nog uitsluitend gereden tijdens het ochtendspitsuur.      
1-12-1944 10 Algehele staking tramdiensten. Het net blijft wel onder spanning staan. Er rijden nog enkele trams t.b.v. voedselvoorziening.      
8-6-1945 10 Heringesteld: Hillegersberg (eindpuntlus Molenlaan) – Burgemeester F.H. van Kempensingel w.z.* (terug o.z.) – Burgemeester Le Fèvre de Montignylaan – Bergsche Dorpsstraat* – Straatweg – Bergweg – Benthuizerstraat – Zaagmolenstraat – Zaagmolendrift – Zaagmolenbrug – Linker Rotttekade – Jonker Fransstraat – Goudschesingel – Admiraal de Ruyterweg – Groenendaal – Blaak – Schiedamschesingel – Witte de Withstraat – Eendrachtsweg – Westzeedijk – Droogleever Fortuynplein – Parksluisbruggen – Westzeedijk – Ruigeplaatbrug (kopeindpunt Westzeedijk aan o.z. brug).   Hillegersberg (Kootschekade).  
16-8-1945 10 Ingekort en verlengd, volledig traject is nu: Kleiweg (lustraject via Hillegondastraat – Willem van Hillegaersbergstraat, standplaats – Kootschekade) – Straatweg – Bergweg – Benthuizerstraat – Zaagmolenstraat – Zaagmolendrift – Zaagmolenbrug – Linker Rottekade – Jonker Fransstraat – Goudschesingel – Admiraal de Ruyterweg – Groenendaal – Blaak – Schiedamschesingel – Witte de Withstraat – Eendrachtsweg – Westzeedijk – Droogleever Fortuynplein – Parksluisbruggen – Westzeedijk – Oostkousdijk – Havenstraat – Aelbrechtsbrug – Schiedamscheweg – Marconiplein – Mathenesserdijk – P.C. Hooftplein – Huygensstraat – Spangen (Spartastraat) (terug: Spartastraat – Coornhertstraat – Brederodestraat – Huygensstraat) . Traject Hillegersberg – Straatweg vervalt hiermee, doch wordt nu bediend door heringestelde lijn 14, traject Westzeedijk tussen Oostkousdijk en Ruigeplaatbrug vervalt hiermee, doch wordt nu bediend door heringstelde lijn 15.    
1-2-1953 10 Tijdelijk verlegd: in verband met overlast Watersnoodramp via Witte de Withstraat – Eendrachtsweg – Nieuwe Binnenweg – Lage Erfbrug – Aelbrechtsbrug.      
2-2-1953 10 Normaal traject via Witte de Withstraat – Eendrachtsweg – Droogleever Fortuynplein – Parksluisbruggen hersteld.      
17-10-1953 10 Kleine wijziging: krijgt op Schiedamseweg bij voormalige Aelbrechtsbrug vanaf 10.00 uur beschikking over apart voorsorteerspoor naar Havenstraat.  Op deze manier worden wagens op deze lijn niet gehinderd door die welke staan te wachten indien de Lage Erfbrug voor het scheepvaartverkeer geopend is.    
4-7-1955 10 Verlegd: via nieuwe Zaagmolenbrug.      
22-12-1959 10 Tijdelijk verlegd: in verband met instorting zijn slechts de Coolhavenbruggen beschikbaar.      
22-1-1960 10 Tijdelijk verlegd: in verband met reparatie 1e Coolhavenbrug vanaf 19.30 uur via Droogleever Fortuynplein – G.J. de Jonghweg – Claes de Vrieselaan – rangeren – Nieuwe Binnenweg – Lage Erfbrug – Schiedamseweg.       
25-1-1960 10 Vanaf 8.00 uur normaal traject via Droogleever Fortuynplein – Coolhavenbruggen – Westzeedijk – Oostkousdijk – Havenstraat – Schiedamseweg.      
1-3-1960 10 1e Parksluisbrug hersteld.      
1-11-1960 10 Verlengd, volledig traject is nu: Kleiweg (eindpuntlus bij nieuwe R.E.T.-complex) – Kleiweg – Straatweg – Bergweg – Benthuizerstraat – Zaagmolenstraat – Zaagmolendrift – Zaagmolenbrug – Linker Rottekade – Jonker Fransstraat – Goudsesingel – Mariniersweg* – Groenendaal – Blaak – Schiedamsevest – Witte de Withstraat – Eendrachtsweg – Westzeedijk – Droogleever Fortuynplein – Parksluisbruggen – Westzeedijk – Oostkousdijk – Havenstraat – Schiedamseweg – Marconiplein – Mathenesserdijk – P.C. Hooftplein – Huygensstraat – Spangen (Spartastraat) (terug: Spartastraat – Coornhertstraat – Brederodestraat – Huygensstraat). Lustraject via Hillegondastraat – Willem van Hillegaersbergstraat – Kootsekade vervalt hiermee, doch deze sporen worden nog wel benut door inrukkende tramstellen naar remise Hillegersberg. Losse motorwagens rukken echter direct via Kootsekade in, en rijden dus niet via Hillegondastraat en Willem van Hillegaersbergstraat.    
23-10-1964 10 Verlegd: in verband met metro-aanleg via Blaak – Schiedamsedijk – verbindingsstraat – Schiedamsevest in plaats van Blaak – Schiedamsevest.  Sporen en bovenleiding Blaak tussen Coolsingel en Schiedamsedijk worden meteen verwijderd.    
22-12-1964 10 Tijdelijk verlegd: in verband met vernieuwen Bergwegbrug over Noorderkanaal richting Spangen via hulpbrug.      
23-12-1964 10 Tijdelijk verlegd: in verband met vernieuwen Bergwegbrug over Noorderkanaal richting Kleiweg.      
12-5-1965 10 Verlegd: Westzeedijk – Ruigeplaatbrug – Westkousdijk – Hudsonplein – Spanjaardstraat – Schiedamseweg in plaats van Westzeedijk – Oostkousdijk – Havenstraat – Schiedamseweg. Bovenleiding Oostkousdijk en Havenstraat wordt zeer snel verwijderd. De sporen in de loop van 1965. Deze verlegging dient te geschieden in verband met doorgraving Coolhaven – Achterhaven.    
6-1-1966 10 Verlegd: richting Kleiweg via nieuwe Bergwegbrug over Noorderkanaal.      
26-1-1966 10 Verlegd: richting Spangen via nieuwe Bergwegbrug over Noorderkanaal.      
24-6-1966 10 Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden G.J. de Jonghweg bij Parksluisbruggen kan vanaf 19.00 uur uitsluitend via de Parkhavenbruggen gereden worden.      
27-6-1966 10 Normaal traject via beide Parksluisbruggen hersteld.      
30-12-1966 10 Verlegd: via nieuwe sporen tussen Westkousdijk en Spanjaardstraat.Er wordt nu als het ware om het Hudsonplein heen gereden.      
1-1-1967 10 Verlegd: sporen Westzeedijk nabij Ruigeplaatbrug.      
19-4-1967 10 Verlegd: richting Spangen via Westzeedijk – nieuw gedeelte Westzeedijk – Hudsonplein in plaats van Westzeedijk – Ruigeplaatbrug – Westkousdijk – Hudsonplein.      
20-4-1967 10 Verlegd: richting Kleiweg via Hudsonplein – nieuw gedeelte Westzeedijk – Westzeedijk in plaats van Hudsonplein – Westkousdijk – Ruigeplaatbrug – Westzeedijk.      
27-8-1967 10 Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden Schiedamsevest gedurende deze dag via Blaak – Churchillplein – Coolsingel – Van Oldenbarneveltstraat – Mauritsweg –  Eendrachtsplein – Eendrachtsweg.      
28-8-1967 10 Verlegd: Blaak – Churchillplein – Schiedamsevest in plaats van Blaak – Schiedamsedijk – verbindingsstraat – Schiedamsevest.      
2-9-1967 10 Opgeheven  Vernummerd in lijn 6   Lijnnummer gereserveerd voor museumtram RoMeO
           
9-8-1937 10A Splitsing in lijn 10 en 10A: Volledig traject lijn 10A:Hillegersberg (Bergsingel o.z.) – Floris Versterlaan – Burgemeester Le Fèvre de Montignylaan (terug: Burgemeester Le Fèvre de Montignylaan – Bergsingel o.z.) – Dorpsstraat – Straatweg – Bergweg – Benthuizerstraat – Zaagmolenstraat – Zaagmolendrift – Zaagmolenbrug – Linker Rottekade – Jonker Fransstraat – Heerenstraat – Meent – Gedempte Binnenrotte – Moriaanstraat – Morinaansplein (terug: Moriaansplein – Lamsteeg – Kaasmarkt – Gedempte Botersloot – Heerenstraat) – Westnieuwland – Beursplein – Noordblaak – Zeevischmarkt – Soetensteeg – Schiedamschedijk (terug: Schiedamschedijk – Witte Leeuwensteeg – Zeevischmarkt) – Vasteland – Westzeedijk – Parksluisbruggen – Westzeedijk – Pieter de Hoochweg (kopeindpunt). Traject Kootschekade – Bergweg bij Soetendaalscheweg vervalt hiermee.        
1-9-1937 10A Op bepaalde uren combinatie van de lijnen 10 en 10A tot één lijn Hillegersberg (Bergsingel) – Spangen.      
18-12-1937 10A Opgeheven.      
           

(bijgewerkt t/m 4-9-2021)

  4 comments for “RETM-RET Tramlijnen 10 en 10a

Geef een reactie