RET-M Tramlijn 22

DATUM LIJN OMSCHRIJVING ROUTE LIJNINFO REMISE BIJZONDERHEDEN
24-3-1930 22 Ingesteld: Avenue Concordia (kopeindpunt) – Oudedijk – Vlietlaan – Boezemsingel – Boezemstraat – Pijperstraat – Crooswijkschestraat – Zaagmolenbrug – Zaagmolendrift – Zaagmolenstraat – Bergweg – Heulbrug – Walenburgerweg – Walenburgerweg (kopeindpunt bij Baljuwstraat).   Kralingen (Oostzeedijk).  
1-7-1935 22 Verlengd, volledig traject is nu: Avenue Concordia (kopeindpunt) – Oudedijk – Vlietlaan – Goudsche Rijweg – Boezemsingel – Boezemstraat – Pijperstraat – Crooswijkschestraat – Zaagmolenbrug – Zaagmolendrift – Zaagmolenstraat – Bergweg – Heulbrug – Walenburgerweg – Spoorsingel w.z. – Station D.P. n.z. (kopeindpunt Stationssingel bij Spoorsingel).  Traject Walenburgerweg tussen Spoorsingel en Baljuwstraat vervalt hiermee.     
1-7-1936 22 Opgeheven,  Traject volledig opgenomen in lijn 15.    
1-9-1937 22 Heringesteld: Avenue Concordia (kopeindpunt) – Oudedijk – Vlietlaan – Goudsche Rijweg – Boezemsingel – Boezemstraat – Pijperstraat – Crooswijkschestraat – Zaagmolenbrug – Zaagmolendrift – Zaagmolenstraat – Bergweg – Heulbrug – Walenburgerweg – Spoorsingel w.z. – Station D.P. n.z. (kopeindpunt Stationssingel bij Spoorsingel).   Hillegersberg (Kootschekade).  
18-5-1940 22 Heringesteld: Goudsche Rijweg (overloopwissel bij Boezembrug) – Boezemsingel – Boezemstraat – Pijperstraat – Crooswijkschestraat – Zaagmolenbrug – Zaagmolendrift – Zaagmolenstraat – Bergweg – Heulbrug – Walenburgerweg – Spoorsingel w.z. – Station D.P. n.z. (kopeindpunt Stationssingel bij Spoorsingel).   Hillegersberg (Kootschekade).  
19-5-1940 22 Kleine verlenging: van Goudsche Rijweg naar Vlietlaan (overloopwissel).      
21-5-1940 22 Vanaf 12.00 uur verlengd, volledig traject is nu: ’s-Gravenweg (kopeindpunt bij Esschenlaan) – ’s-Gravenweg – Oudedijk – Vlietlaan – Goudsche Rijweg – Boezemsingel – Boezemstraat – Pijperstraat – Crooswijkschestraat – Zaagmolenbrug – Zaagmolendrift – Zaagmolenstraat – Bergweg – Heulbrug – Walenburgerweg – Spoorsingel w.z. – Station D.P. n.z. (kopeindpunt Stationssingel bij Spoorsingel).      
27-5-1940 22 Ingekort: tot traject Avenue Concordia (kopeindpunt) – Station D.P. n.z.  Traject ’s-Gravenweg – Oudedijk bij Avenue Concordia vervalt hiermee, dit wordt weer bediend door lijn 16.    
19-4-1941 22   Verlegd: via hulpsporen i.v.m. sloop Heulbrug.    
7-11-1941 22 Verlengd, volledig traject is nu: Avenue Concordia (kopeindpunt) – Oudedijk – Vlietlaan – Goudsche Rijweg – Boezemsingel – Boezemstraat – Pijperstraat – Crooswijkschestraat – Zaagmolenbrug – Zaagmolendrift – Zaagmolenstraat – Bergweg – Walenburgerweg – Walenburgerweg (overloopwissel bij Stationssingel).  Traject Spoorsingel w.z. tussen Walenburgerweg en Stationssingel vervalt hiermee, doch wordt nog wel bediend door lijnen 5 en 6.    
26-11-1941 22 Kleine verlenging: Walenburgerweg – Diergaarde Blijdorp (overloopwissel Bentincklaan). Overloopwissel Walenburgerweg bij Stationssingel blijft intact.    
1-5-1942 22   Kleine wijziging: via nieuwe kruising Bergweg/Walenburgerweg/Schieweg/ Schiekade.    
7-5-1942 22 Kleine verlenging: vanaf 15.30 uur van kopeindpunt Bentincklaan naar eindpuntlus Van Aerssenlaan. Eind- en beginhalte blijven in Bentincklaan.      
1-10-1945 22 Heringesteld: Avenue Concordia (kopeindpunt) – Oudedijk – Vlietlaan – Goudsche Rijweg – Boezemsingel – Boezemstraat – Pijperstraat – Crooswijkschestraat – Zaagmolenbrug – Zaagmolendrift – Zaagmolenstraat – Bergweg – Walenburgerweg – Statenweg – Statentunnel – Henegouwerlaan – 1e Middellandstraat – Middellandplein – 2e Middellandstraat – Vierambachtsstraat – Van Heusdestraat – G.J. Mulderstraat (terug: G.J. Mulderstraat – Vierambachtsstraat)..   Hillegersberg (Kootschekade)  
7-7-1947 22     Delfshaven (Nieuwe Binnenweg)  
1-12-1947 22 Ingekort: tot traject Avenue Concorcia (kopeindpunt) – normaal traject – G.J. Mulderstraat, Traject ’s-Gravenweg – Oudedijk bij Avenue Concordia vervalt hiermee, doch wordt nu bediend door heringestelde lijn 17.    
3-5-1948 22 Westelijk traject tijdelijk gewijzigd: Avenue Concordia – normaal traject tot Middellandpleink, vervolgens Claes de Vrieselaan – Mathenesserlaan – Mathenesserplein (kopeindpunt).      
9-10-1948 22 Normaal traject Avenue Concordia – G.J. Mulderstraat hersteld.      
4-7-1955 22 Verlegd: via nieuwe Zaagmolenbrug.      
13-6-1956 22 Kopeindpunt Avenue Concordia gewijzigd in lus Oudedijk – Voorschoterlaan – Concordiastraat – Avenue Concordia – Oudedijk. Er wordt normaliter standplaats genomen op het binnenspoor. I.v.m. werkzaamheden voorlopig op het buitenspoor.    
8-6-1960 22 Tijdelijk verlegd: i.v.m. werkzaamheden Crooswijksestraat tussen 1e Crooswijksedwarsstraat en Linker Rottekade via enkelspoor.      
2-7-1960 22 Teruggelegd via dubbelspoor Crooswijksestraat tussen 1e Crooswijksedwarsstraat en Linker Rottekade.      
5-7-1960 22 Tijdelijk verlegd: i.v.m. werkzaamheden Crooswijksestraat tussen Crooswijkseweg en 1e Crooswijksedwarsstraat via enkelspoor.      
23-7-1960 22 Vanaf 10.30 uur teruggelegd via dubbelspoor Crooswijksestraat tussen Crooswijkseweg en 1e Crooswijksedwarsstraat.      
2-5-1966 22 Tijdelijk verlegd: i.v.m. spoorvernieuwing Vierambachtsstraat via Middellandplein – Claes de Vrieselaan – Mathenesserlaan – G.J. Mulderstraat – G.J. Mulderstraat (driehoek Van Heusdestraat).  Er wordt gebruik gemaakt van het aanwezige in- en uitrukspoor G.J. Mulderstraat tussen Mathenesserlaan en Van Heusdestraat.    
17-9-1966 22 Normaal traject via Middellandplein – 2e Middellandstraat – Vierambachtsstraat – Van Heusdestraat – G.J. Mulderstraat (terug: G.J. Mulderstraat – Vierambachtsstraat) hersteld.      
8-5-1967 22     Exploitatie vanuit remise Kralingen (Oostzeedijk) i.p.v. remise Delfshaven.  
7-6-1968 22 Verlegd (op laatste exploitatiedag!): i.v.m. werkzaamheden kruising Bergweg/Walenburgerweg/Schieweg/Schiekade gedurende deze dag via Bergweg – Provenierssingel n.z. (terug z.z.) – Stationssingel – Walenburgerweg i.p.v. Bergweg – Walenburgerweg. Bovenleiding Walenburgerweg tussen Bergweg en Stationssingel wordt al snel verwijderd. Sporen worden medio 1968 met asfalt opgevuld en begin jaren 70 verwijderd.    
8-6-1968 22 Opgeheven  Gecombineerd met lijn 15 tot nieuwe lijn 9). Lustraject via Van Heusdestraat – G.J. Mulderstraat blijft intact.    
28-8-2000 22 Ingesteld: Centraal Station (eindpunlus Stationsplein, standplaats w.z.) – Weena – Hofplein – Coolsingel – Churchillplein – Schiedamsedijk – Erasmusbrug – Wilhelminaplein – Laan op Zuid – 2e Rosestraat – Beijerlandselaan – Randweg w.z. – Breeplein – Beukendaal – Molenvliet – Spinozaweg – onderdoorgang bij Station N.S. Rotterdam-Lombardijen – Spinozaweg – Kreekhuizenplein – Kreekhuizenlaan – Reyerdijk (eindpuntlus).Remise: Hilledijk (2e Rosestraat).      
6-11-2000 22 Opgeheven.      

(bijgewerkt t/m 22-10-2020)

Geef een reactie