Railvervoer

DATUM LIJN LIJNENLOOP LIJNINFO REMISE BIJZONDERHEDEN
15-10-1917 11 Ingesteld: Lischplein (eindpuntlus bij Berkelschelaan) – Bergschelaan – Rodenrijschelaan – Bergweg – Noordsingel w.z. (terug o.z.) – Zomerhofstraat – Van der Duynstraat – Strooveer (terug: Strooveer – Hofdijk – Noordsingel o.z.) – Hofplein – Schiebrug – Slagveld – Coolsingel – Van Hogendorpsplein – Schiedamschesingel – Witte de Withstraat – Eendrachtsweg – Nieuwe Binnenweg – Mathenesserlaan – Mathenesserlaan (eindpuntlus bij Samuel Mullerstraat). lijnkleur: geel-wit.  Isaäc Hubertstraat  
17-5-1922 11 Verlegd: richting Mathenesserplein via Bergschelaan – Bergsingel w.z. – Noordsingel w.z. in plaats van Bergschelaan – Rodenrijschelaan – Bergweg – Noordsingel w.z.      
21-5-1922 11 Verlegd: richting Lischplein via Noordsingel o.z. – Bergsingel o.z. – Bergschelaan in plaats van Noordsingel o.z. – Bergweg – Rodenrijschelaan – Bergschelaan. De bij deze wijziging overbodig geworden trajectgedeelten worden meteen opgebroken.    
12-7-1922 11 Verlegd: richting Mathenesserplein verlegd via Coolsingel – Van Oldenbarneveltstraat – Mauritsweg – Nieuwe Binnenweg in plaats van Coolsingel – Van Hogendorpsplein – Schiedamschesingel – Witte de Withstraat – Nieuwe Binnenweg.      
20-8-1923 11     Hillegersberg (Kootschekade)  
10-8-1927 11 Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden Witte de Withstraat richting Lischplein via Nieuwe Binnenweg – Mauritsweg – Aert van Nesstraat – Coolsingel.      
17-9-1927 11 Richting Lischplein normaal traject via Nieuwe Binnenweg – Eendrachtsweg – Witte de Withstraat – Schiedamschesingel – Van Hogendorpsplein – Coolsingel hersteld.      
28-7-1928 11 Verlegd: richting Mathenesserlaan via Noordsingel w.z. – Zomerhofstraat – Van der Duynstraat – Katshoek in plaats van Noordsingel w.z. – Hofdijk – Katshoek.      
26-4-1929 11 Tijdelijk verlegd: in verband met bouw collecteurriool in Zomerhofstraat richting Mathenesserlaan via Noordsingel w.z. – Hofdijk – Katshoek.      
1-5-1929 11 Kleine verlenging: van Mathenesserlaan naar Mathenesserplein (kopeindpunt).  De nu verlaten eindpuntlus Mathenesserlaan bij Samuel Mullerstraat wordt vrijwel direct opgebroken.    
14-9-1929 11 Richting Mathenesserplein normaal traject via Noordsingel w.z. – Zomerhofstraat – Van der Duynstraat – Katshoek hersteld.      
3-7-1933 11 Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden bestrating Witte de Withstraat richting Lischplein via Nieuwe Binnenweg – Mauritsweg – Aert van Nesstraat – Coolsingel.      
3-8-1933 11 Richting Lischplein normaal traject via Nieuwe Binnenweg – Eendrachtsweg – Witte de Withstraat – Schiedamschesingel – Van Hogendorpsplein hersteld.      
1-7-1934 11 Westelijk traject gewijzigd en verlegging, volledige route is nu: Lischplein (eindpuntlus) – Bergschelaan – Bergsingel w.z. (terug o.z.) – Noordsingel w.z. (terug o.z.) – Hofdijk  – Katshoek – Strooveer – Hofplein – Schiebrug – Slagveld – Coolsingel – Van Hogendorpsplein – Schiedamschesingel – Witte de Withstraat – Eendrachtsweg – Nieuwe Binnenweg –.Lage Erfbrug – Aelbrechtsbrug – Schiedamscheweg – Marconiplein – Mathenesserdijk – P.C. Hooftplein – Huygensstraat – Spangen (Spartastraat) (terug: Spartastraat – Coornhertstraat – Brederodestraat – Huygensstraat). De aangegeven verleggingen gelden alleen voor richting Spangen en komen in in plaats van Zomerhofstraat – Van der Duynstraat en Van Oldenbarneveltstraat – Mauritsweg. Traject Mathenesserlaan bij Nieuwe Binnenweg – Mathenesserplein vervalt hiermee, doch wordt nog bediend door lijn 5.    
1-7-1936 11 Westelijk traject gewijzigd: Lischplein (eindpuntlus) – Bergschelaan – Bergsingel w.z. (terug o.z.) – Noordsingel w.z. (terug o.z.) – Hofdijk – Katshoek – Strooveer – Hofplein – Schiebrug – Coolsingel – Van Hogendorpsplein – Schiedamschesingel – Witte de Withstraat – Eendrachtsweg – Nieuwe Binnenweg – Mathenesserlaan – Mathenesserplein (kopeindpunt).  Traject Nieuwe Binnenweg bij Mathenesserlaan – Spangen vervalt hiermee, en nu opgenomen in lijn 1 tussen Nieuwe Binnenweg bij Mathenesserlaan en Marconiplein en tussen Marconiplein en Spangen onderdeel van nieuwe lijn 10.    
15-10-1937 11 Kleine verlenging: nieuwe eindpuntlus Lischplein, meer in nabijheid van Gordelweg gelegen).      
10-5-1940 11 in verband met oorlogshandelingen wordt het gehele tramverkeer rond 7.30 uur tot nader order gestaakt.      
6-6-1940 11 Vanaf 12.00 uur heringesteld: Mathenesserplein (kopeindpunt) – Mathenesserlaan – Claes de Vrieselaan – Nieuwe Binnenweg – Eendrachtsweg – Westzeedijk – Parksluisbruggen – G.J. de Jonghweg – Claes de Vrieselaan – Mathenesserlaan – Mathenesserplein (kopeindpunt). Wordt als ringlijn in beide richtingen gereden.   Delfshaven (Nieuwe Binnenweg).  
16-6-1940 11 Verlengd, volledig traject is nu: Lischplein (eindpuntlus nabij Gordelweg) – Bergschelaan – Bergsingel w.z. (terug o.z.) – Noordsingel w.z. (terug o.z.) – Hofdijk – Katshoek – Strooveer – Hofplein – Slagveld – Coolsingel – Van Hogendorpsplein – Schiedamschesingel – Witte de Withstraat – Eendrachtsweg – Westzeedijk – Parksluisbruggen – G.J. de Jonghweg – Claes de Vrieselaan – Mathenesserlaan – Mathenesserplein (kopeindpunt). Ringlijn-traject vervalt hiermee.   Hillegersberg (Kootschekade)  
12-8-1940 11 Verlegd: Witte de Withstraat – Eendrachtsweg – Nieuwe Binnenweg – Claes de Vrieselaan in plaats van Witte de Withstraat – Eendrachtsweg – Westzeedijk – Parksluisbruggen – G.J. de Jonghweg – Claes de Vrieselaan.      
19-9-1941 11 Verlegd: via gehele Mathenesserlaan – Nieuwe Binnenweg in plaats van Mathenesserlaan – Claes de Vrieselaan – Nieuwe Binnenweg. Werkzaamheden aan tunnel onder kruispunt Mathenesserlaan/’s-Gravendijkwal voltooid.      
13-9-1942 11        
30-10-1942 11 Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden via Coolsingel – Van Oldenbarneveltstraat – Mauritsweg (terug: Mauritsweg – Aert van Nesstraat – Coolsingel) – Nieuwe Binnenweg.      
2-11-1942 11 Richting Lischplein normaal traject via Nieuwe Binnenweg – Eendrachtsweg – Witte de Withstraat – Schiedamschesingel – Coolsingel hersteld.      
10-11-1942 11 Richting Mathenesserplein normaal traject via Coolsingel – Schiedamschesingel – Witte de Withstraat – Eendrachtsweg – Nieuwe Binnenweg hersteld. Tijdelijk verlegd: richting Lischplein via Nieuwe Binnenweg – Mauritsweg – Aert van Nesstraat – Coolsingel.      
1-12-1942 11 Riching Lischplein normaal traject via Nieuwe Binnenweg – Eendrachtsweg – Witte de Withstraat – Schiedamschesingel – Coolsingel hersteld.      
3-5-1943 11 Tijdelijk verlegd: in verband met spoorvernieuwing Coolsingel bij Bulgersteyn via Coolslingel – Van Oldenbarneveltstraat – Mauritsweg – Nieuwe Binnenweg (terug: Nieuwe Binnenweg – Eendrachtsweg – Witte de Withstraat – Schiedamschesingel – Blaak – Korte Hoogstraat – Bulgersteyn – Coolsingel).       
27-12-1943 11   Beperking exploitatie: in verband met beperking stroomverbruik slechts spitsuurlijn.    
17-7-1944 11 Westelijk traject gewijzigd, volledig traject is nu: Lischplein (eindpuntlus nabij Gordelweg) – Bergschelaan – Bergsingel w.z. (terug o.z.) – Noordsingel w.z. (terug o.z.) – Hofdijk – Katshoek – Strooveer – Hofplein – Coolsingel – Schiedamschesingel – Witte de Withstraat – Eendrachtsweg – Scheepstimmermanslaan – Van Vollenhovenstraat – Westplein – Parklaan (kopeindpunt). Er wordt uitsluitend op werkdagen gereden. Traject Eendrachtsweg – Mathenesserplein vervalt hiermee, doch wordt nu bediend door lijn 17. Weer volledige exploitatie, was sinds 27-12-1943 spitsuurlijn.    
14-9-1944 11 Beperking exploitatie: in verband met stroombesparing wordt op maandag t/m vrijdag niet gereden van 10.00 tot 16.00 uur. Op zaterdag en zondag gelden analoge beperkingen.      
8-10-1944 11 Beperking exploitatie: in verband met stroombesparing wordt niet meer gereden op zon- en feestdagen.      
14-10-1944 11 Beperking exploitatie: in verband met stroombesparing wordt op maandag t/m zaterdag nog slechts gereden tijdens spitsuren.      
10-11-1944 11 Alle tramdiensten gestaakt in verband met razzia’s op mannelijk bevolking van Rotterdam en Schiedam.      
13-11-1944 11 Alle tramdiensten hervat tijdens spitsuren.      
29-11-1944 11 Beperking exploitatie: in verband met stroombesparing wordt nog uitsluitend gereden tijdens het ochtendspitsuur.      
1-12-1944 11 Algehele staking tramdiensten. Het net blijft wel onder spanning staan. Er rijden nog enkele trams t.b.v. voedselvoorziening.      
1-12-1947 11 Heringesteld: Lisplein (eindpuntlus nabij Gordelweg) – Bergselaan – Bergsingel w.z. (terug o.z.) – Noordsingel w.z. (terug o.z.) – Hofdijk – Katshoek – Pompenburgsingel – Hofplein – Coolsingel – Schiedamsesingel – Witte de Withstraat – Eendrachtsweg – Nieuwe Binnenweg – Mathenesserlaan – Mathenesserplein (kopeindpunt).   Hillegersberg (Kootsekade)  
3-6-1948 11 Verlegd: via nieuwe sporen Hofplein.      
9-4-1951 11 Tijdelijk verlegd: in verband met werkzaamheden bestrating Mathenesserlaan tussen Nieuwe Binnenweg en Heemraadsplein via Nieuwe Binnenweg – Heemraadsplein – Mathenesserlaan (terug: Mathenesserlaan – Korenaarstraat – Nieuwe Binnenweg). Voor deze verlegging dient spoor in Korenaarstraat tussen Mathenesserlaan en Heemraadstraat te worden gelegd.    
1-7-1951 11 Verlegd: via circuit Hofplein.      
27-7-1951 11 Normaal traject via Mathenesserlaan hersteld.Tijdelijk spoor Korenaarstraat tussen Mathenesserlaan en Heemraadstraat wordt direct verwijderd. Op Mathenesserlaan tussen Heemraadsplein en Mathenesserlaan nog tijdelijk enkelspoor.    
12-9-1951 11 Teruggelegd via dubbelspoor Mathenesserlaan tussen Heemraadsplein en Mathenesserplein.      
19-10-1956 11 Verlegd: in verband met uitbreiding Heliport via Hofdijk – 2e Weenastraat – weg langs spoorviaduct – Pompenburg in plaats van Hofdijk – Pompenburg.      
24-11-1960 11 Verlegd: in verband met metro-aanleg via Hofplein – Weena – Stationsplein – Kruisplein – Mauritsweg – Nieuwe Binnenweg in plaats van Hofplein – Coolsingel – Schiedamsevest – Witte de Withstraat – Eendrachtsweg – Nieuwe Binnenweg. Sporen en bovenleiding Coolsingel tussen Van Oldenbarneveltstraat worden vrijwel meteen verwijderd.    
26-5-1961 11 Kleine verlegging: krijgt richting Lisplein voorsorteerspoor Pompenburg bij spoorwegviaduct.      
26-6-1961 11   Bogen Bergweg – Bergsingel (naar/van Lisplein) blijven intact. Delfshaven (Nieuwe Binnenweg)  
21-9-1961 11 Verlegd: in verband met metro-aanleg sporen Weena nabij Hofplein.      
8-3-1962 11 Verlegd: in verband met metro-aanleg via trambrug Hofplein bij Weena.      
2-2-1964 11 Verlegd: via nieuwe sporencomplex op kruising Mauritsweg/Nieuwe Binnenweg/Eendrachtsplein.      
28-2-1964 11 Tijdelijk verlegd: in verband met metro-aanleg richting Lisplein via Stationsplein z.z.      
5-3-1964 11 Tijdelijk verlegd: in verband met metro-aanleg richting Mathenesserplein via Stationsplein z.z.      
14-3-1964 11 Tijdelijk verlegd: in verband met metro-aanleg tijdens dit weekeinde via Hofplein – Schiekade – Provenierssingel n.z. (terug z.z.) – Stationssingel – Walenburgergweg – Bentinckplein – Statenweg – Statentunnel – Henegouwerlaan – 1e Middellandstraat – Middellandplein – Claes de Vrieselaan – Mathenesserlaan. Deze weekend-verlegging vindt plaats omdat de trambrug (alsook de ernaast gelegen verkeersbrug) nabij het Hofplein tijdelijk verwijderd dienen te worden in verband met transport van tunneldelen t.b.v. metrotunnel.    
21-3-1964 11 Tijdelijk verlegd: in verband met metro-aanleg tijdens dit weekeinde via Hofplein – Schiekade – Provenierssingel n.z. (terug z.z.) – Stationssingel – Walenburgergweg – Bentinckplein – Statenweg – Statentunnel – Henegouwerlaan – 1e Middellandstraat – Middellandplein – Claes de Vrieselaan – Mathenesserlaan. Deze weekend-verlegging vindt plaats omdat de trambrug (alsook de ernaast gelegen verkeersbrug) nabij het Hofplein tijdelijk verwijderd dienen te worden in verband met transport van tunneldelen t.b.v. metrotunnel.    
25-11-1964 11 Kleine wijziging: indien kruispunt Mathenesserplein/Vierambachtsstraat/Mathenesserlaan  versperd is, bijv. als Mathenesserbrug voor het scheepvaartkeer is geopend, wordt Met ingang van deze datum gebruik gemaakt van nieuw overloopwissel Mathenesserlaan bij Vierambachtsstraat.In normale gevallen wordt dus ALTIJD doorgereden naar eindpunt Mathenesserplein.       
27-2-1966 11 Verlegd: richting Willemsplein wordt trambrug nabij Hofplein vervangen door hulpsporen.      
6-3-1966 11 Verlegd: richting Lisplein wordt trambrug nabij Hofplein vervangen door hulpsporen.      
2-5-1966 11 Ingekort: tot traject Mathenesserlaan (overloopwissel bij Vierambachtsstraat) – Lisplein. Het stukje Mathenesserlaan – Mathenesserplein vervalt hiermee; kruising met sporen Vierambachsstraat – Mathenesserplein wordt later niet meer hersteld. Genoemd overloopwissel is al sinds 25-11-1964 ingebruik indien Mathenesserplein gestremd is wegens geopende Mathenesserbrug (zie 25-11-1964). Bovenleiding Mathenesserplein wordt al snel verwijderd en de sporen pas in 1970.    
24-9-1966 11 Verlegd: via nieuwe sporen Weena bij Hofplein. Deze nieuwe sporen vervangen hulpsporen die in gebruik werden genomen na verwijdering van trambrug.    
13-10-1966 11 Tijdelijk verlegd: richting Mathenesserlaan via hulpspoor Weena bij Lijnbaan. Dit in verband met bouw voetgangerstunnel onder Weena bij Lijnbaan.    
22-10-1966 11 Tijdelijk verlegd: richting Lisplein via hulpspoor Weena bij Lijnbaan. Dit in verband met bouw voetgangerstunnel onder Weena bij Lijnbaan.    
10-11-1966 11 Normaal traject via Stationsplein hersteld. Hersteld is dus de sporensituatie zoals die tot begin 1964 in gebruik was. Hulpsporen en bovenleiding Stationsplein z.z. worden direct verwijderd.    
12-12-1966 11 Verlegd: via nieuw circuit Hofplein.      
23-12-1966 11 Verlegd: in verband met bouw voetgangerstunnel richting Lisplein via trambrug Weena bij Lijnbaan. Dit betreft dezelfde trambrug die tussen 1962 en 1966 nabij het Hofplein in gebruik was.    
30-12-1966 11 Verlegd: in verband met bouw voetgangerstunnel richting Mathenesserlaan via trambrug Weena bij Lijnbaan. Dit betreft dezelfde trambrug die tussen 1962 en 1966 nabij het Hofplein in gebruik was.    
8-5-1967 11 Opgeheven,  traject Lisplein – Bergselaan wordt nu onderdeel van buslijn 31. Het traject Mathenesserlaan – Mathenesserplein wordt nu onderdeel van buslijn 32. Sporen Lisplein – Bergsingel bij Bergweg  en op Mathenesserlaan blijven intact.    
2-9-1967 11 Ingesteld: Centraal Station (eindpuntlus Stationsplein, standplaats o.z.) – Kruisplein – Mauritsweg – Van Oldenbarneveltstraat – Coolsingel – Churchillplein – Blaak – Verlengde Willemsbrug – Willemsbrug – Van der Takstraat – Koninginnebrug – Stieltjesplein – Nassaukade – Oranjeboomstraat – Stadionweg – Varkenoordsebrug – Varkenoordsebocht – Beijerlandselaan – Randweg o.z. – Breeplein – Lange Geer – Groene Zoom – Groene Zoom (eindpuntlus bij Groene Hilledijk).   Hilledijk (2e Rosestraat), spitsuurmaterieel uit remise Hillegersberg (Kootsekade).   
23-1-1968 11 Zuidelijk traject gewijzigd, volledige route is nu: Centraal Station (eindpuntlus Stationsplein, standplaats o.z.) – Kruisplein – Mauritsweg – Van Oldenbarneveltstraat – Coolsingel – Churchillplein – Blaak – Verlengde Willemsbrug – Willemsbrug – Van der Takstraat – Koninginnebrug – Stieltjesplein – Oranjeboomstraat – Stadionweg – Varkenoordsebrug – Varkenoordsebocht – Beijerlandselaan – Randweg o.z. – Breeplein – Beukendaal – Beukendaal (driehoek bij Groene Zoom). Traject Breeplein – Lange Geer – Groene Zoom vervalt hiermee.T.b.v. passagiers wordt gratis busdienst ingelegd tussen nieuw en oud eindpunt. Bovenleiding langs Lange Geer en Groene Zoom wordt in 1968 verwijderd. Sporen aldaar het jaar daarop.    
3-2-1968 11 Verlegd: richting Beukendaal via Varkenoordsebocht – 2e Rosestraat – Hilledijk – Slaghekstraat – Beijerlandselaan in plaats van Varkenoordsebocht – Beijerlandselaan.      
7-2-1968 11 Verlegd: richting Centraal Station via Beijerlandselaan – Slaghekstraat – Hilledijk – 2e Rosestraat – Varkenoordsebocht. Bovenleiding Beijerlandselaan tussen Varkenoordsebocht en Slaghekstraat wordt medio 1969 verwijderd. Sporen gedeeltelijk in in 1969. Een groot deel wordt met asfalt opgevuld en pas in 1978 verwijderd.    
10-2-1968 11 Opgeheven. Sporen en bovenleiding traject Verlengde Willemsbrug – 2e Rosestraat bij Hilledijk blijven intact.    
10-2-1968 11 Ingesteld (ex lijn 16): Centraal Station (eindpuntlus Stationsplein, standplaats o.z.) – Kruisplein – West-Kruiskade – 1e Middellandstraat – Middellandplein – 2e Middellandstraat – Vierambachtsstraat – Mathenesserplein – Mathenesserbrug – Mathenesserdijk – P.C. Hooftplein – Huygensstraat – Spangen (Spartastraat) (terug: Spartastraat – Coornhertstraat – Brederodestraat – Huygensstraat).Remise: Kralingen (Oostzeedijk).      
8-6-1968 11 Kleine wijziging: standplaats Stationsplein verplaatst van o.z. naar w.z.      
20-12-1970 11     Exploitatie op zon- en feestdagen vanuit remise Hillegersberg (Kootsekade). De overige dagen normaal vanuit remise Kralingen.  
29-5-1971 11 Kleine wijziging: standplaats Stationsplein verplaatst van w.z. naar o.z.      
1-7-1971 11 Kleine verlegging: vanaf 15.50 uur via nieuwe standplaats Spartastraat. Sporen liggen nu op een breed trottoir vóór het “Spartakasteel”. Buiten dienst gestelde sporen en bovenleiding worden direct verwijderd. Het blijft mogelijk om te rijden via lustraject Huygensstraat – Brederodestraat – Spiegelstraat – Spartastraat. Dit werd in verband met werkzaamheden op deze dag door lijnen 6 en 11 van aanvang dienst tot 15.50 uur ook gedaan.    
2-8-1971 11 Kleine wijziging: Met ingang van deze datum wordt richting Spangen op Stationsplein via ander haltespoor gereden.      
15-8-1971 11 Kleine wijziging: Met ingang van deze datum worden extra voetbaltrams op deze lijn via nieuwe spoor Spartastraat geleid.      
13-12-1971 11     Exploitatie tijdens avonduren vanuit remise Hillegersberg (Kootsekade).   
5-2-1972 11     Op zaterdagen voortaan ook exploitatie vanuit remise Hillegersberg (Kootsekade). Exploitatie vanuit remise Kralingen nog uitsluitend op werkdagen overdag.  
2-5-1972 11     Volledige exploitatie vanuit remise Hillegersberg (Kootsekade) in plaats van op werkdagen overdag vanuit remise Kralingen en ’s avonds en op zaterdag, zon- en feestdagen vanuit remise Hillegersberg.  
11-6-1972 11 Verlegd: via nieuwe sporen P.C. Hooftplein. Er is ter plaatse een nieuwe oprit gemaakt naar Mathenesserdijk. Buiten dienst gestelde sporen en bovenleiding worden meteen verwijderd.    
22-9-1972 11 Verlegd: richting Spangen via nieuw spoor Mathenesserdijk.      
14-10-1972 11 Verlegd: richting Centraal Station via nieuw spoor Mathenesserdijk.Sporen Mathenesserdijk nu op vrije baan.      
15-1-1973 11 Kleine wijziging: standplaats Stationsplein verplaatst van o.z. naar w.z.      
1-5-1973 11 Tijdelijk verlegd: in verband met spoorvernieuwing Middellandplein – 2e Middellandstraat via Middellandplein – Claes de Vrieselaan – Mathenesserlaan – Mathenesserplein.      
4-7-1973 11 Normaal traject via Middellandplein – 2e Middellandstraat – Vierambachtsstraat – Mathenesserplein hersteld.      
20-10-1973 11 Beperking exploitatie:  Met ingang van deze datum alleen nog op werkdagen tijdens de spitsuren. Laatste dag volledige exploitatie 19-10; eerste dag als spitsuurlijn 22-10.    
29-10-1973 11 Kleine wijziging: standplaats Stationsplein verplaatst van w.z. naar o.z.      
4-10-1975 11 Tijdelijk opgeheven in verband met werkzaamheden brugdek Mathenesserbrug en spoorvernieuwing Mathenesserbrug/Mathenesserdijk. Er rijdt een pendelbus tussen Centraal Station en Spangen via gewijzigde route. Deze pendeldienst rijdt, in tegengestelling tot tramlijn 11, de gehele dag.    
27-10-1975 11 Heringesteld.      
18-9-1978 11     Exploitatie vanuit remise Kralingen (Oostzeedijk) in plaats van remise Hillegersberg.  
2-2-1981 11 Opgeheven,  opgegaan in nieuwe lijn 7, waardoor Spangen weer permanent door twee tramlijnen wordt bediend. Lijn 11 is al sinds 20-10-1973 spitsuurlijn.    
22-2-2010 11 ingesteld: ringlijn Van Aerssenlaan-Stadhoudersweg-Bergselaan-Schieweg-Schiekade-Provenierssingel-Proveniersplein-Walenburgerweg-Stationssingel-Bentinckplein-Bentincklaan      
5-7-2010 11 tijdelijk opgeheven  in verband met spoorwerkzaamheden Hofplein      
1-8-2010 11 Heringesteld      
2-1-2011 11 Opgeheven. Lijnnummer is ter beschikking gesteld aan de Stichting RoMeO voor toeristische rondritten.    
           

(bijgewerkt t/m 8-9-2021)