Veolia

Veolia Transport

De geschiedenis
Veolia Transport is een grote multinationale onderneming in het openbaar vervoer en via Veolia Cargo ook in het goederenvervoer. Veolia Transport opereerde tot 2006 onder de handelsnaam Connex en bijna een eeuw als Compagnie Générale d’Entreprise Automobiles (CGEA). Het is onderdeel van Veolia Environnement, een oorspronkelijk Frans concern met 300.000 werknemers dat zich met allerlei dienstverlening bezighoudt. Transdev is sinds 2011 een fusie aangegaan met Veolia. Het bedrijf heet nu Veolia-Transdev.

Veolia Transport en Connexxion zijn dochterondernemingen
Compagnie Générale d’Entreprise Automobiles werd in 1911 opgericht door de Franse broers Latil voor het personenvervoer en het ophalen van huisvuil en overig afval. Het familiebedrijf groeide uit tot een van de grootste vervoersondernemingen van Frankrijk en werd in 1980 verkocht aan een groot Frans watermanagementbedrijf, Compagnie Générale des Eaux (CGE). CGEA werd een volle dochter van CGE.

Vanaf 1992 breidde CGEA voor het eerst uit buiten Frankrijk. Eerst alleen in Portugal, maar in 1997 verwierf CGEA vervoerscontracten in Duitsland en een kleine deelneming in Nederland. Een jaar later werd het Zweedse Linjebus opgekocht, inclusief dochterondernemingen in Zweden, België, Noorwegen, Denemarken en Duitsland. In 1998 besloot Générale des Eaux een Houdstermaatschappij op te richten. CGEA werd een onderdeel van Vivendi Environnement, dat vanaf 2003 Veolia Environnement ging heten. In 2000 verdween na 89 jaar de naam CGEA en werd vervangen door de nieuwe naam Connex en in 2006 door Veolia Transport.

Ook waren er fusieplannen en gesprekken om Veolia Transport te laten fuseren met Transdev welke nu 42% eigenaar van Veolia Transport is. Wegens het feit dat Transdev in een consortium met de Bank Nederlandse Gemeenten eigenaar is van Nederlands grootste vervoersbedrijf Connexxion, mag van de Nederlandse Tweede Kamer op initiatief van de SP de fusie niet doorgaan.

Nederland
In Nederland begon CGEA in 1997 met een deelname van zeventig procent in het kleine Lovers Rail. Rederij Lovers had deze dochter opgericht om de concurrentie met de NS aan te gaan en had een sterke partner nodig om door te groeien. CGEA zag hier een gelegenheid in om voet op Nederlandse bodem te zetten, maar trok al in 1999 de stekker uit Lovers Rail.

Veolia Transport Nederland voert de concessies in Nederland deels uit onder de naam Veolia Transport, maar ook onder de namen BBA en Personen- en Zorgvervoer Nederland (PZN). Veolia streeft ernaar uitsluitend diensten aan te bieden onder haar eigen naam: andere merknamen en diverse werkmaatschappijen worden geleidelijk veranderd naar Veolia. Het bedrijf voert in Nederland concessies uit in Noord-Brabant, Limburg, Haaglanden (regionaal busvervoer), Zeeuws-Vlaanderen en tot  10 december 2010 ook op de Veluwe. Veolia was ook eigenaar van de bedrijven Stadsbus Maastricht (SBM) en Limex, die in Maastricht en het Heuvelland het openbaar vervoer verzorgden. Deze aparte concessies maken nu onderdeel uit van de concessie Zuid-Limburg.

MAN_Lion's_City_(CNG)_-_Haaglanden
MAN Lion’s City CNG, de nieuwe Aardgasbussen in Stadsgewest Haaglanden

Op 10 december 2006 nam Veolia de concessiegebieden Noord-, Midden- en Zuid-Limburg over van Hermes, en de concessie Zeeuws-Vlaanderen van Connexxion. Als onderdeel van de Limburgse concessies worden ook personentreinen door Veolia ingezet op de trajecten Maaslijn en Maastricht – Kerkrade. Per januari 2007 is de concessie Noordoost-Brabant van BBA overgedragen aan Arriva. Veolia behield de concessies Midden- en West-Brabant, inclusief de stadslijnen in Bergen op Zoom, Breda, Roosendaal en Tilburg. Op 1 september 2009 nam Veolia de concessie regionaal busvervoer Haaglanden over van Connexxion.
Veolia maakte in Limburg een valse start: een verslechterde dienstregeling, een soms fors langere reisduur en de inzet van ondeugdelijke treinen kwamen de vervoerder op kritiek te staan. Het personeel uitte zijn ontevredenheid over ongunstige pauzeregelingen en langere dienstroosters. Dit zou te wijten zijn aan de krappe inschrijving op de concessie voor het Limburgse openbaar vervoer. Met de ingebruikstelling, in maart 2008, van de treinen Velios type GTW van de Zwitserse fabrikant Stadler Rail op de Maaslijn behoren de aanhoudende storingen tot het verleden. In de tweede helft van 2008 werden de treinen op de Heuvellandlijn eveneens vervangen door nieuwe exemplaren.

Sinds 2004 is Veolia ook actief in het Nederlandse goederenvervoer, eerst onder de naam Connex Cargo Nederland BV, sinds februari 2006 als Veolia Cargo Nederland BV.

Lijnen
De streekconcessie Haaglanden die Veolia per 30 augustus 2009 verkreeg omvat ook vervoer in de regio Rotterdam. In Naalwijk omvat dat de lijn 30 (naar Zoetermeer), lijn 31 (naar Den Haag), lijn 32 (naar Delft), lijn 33 (naar Maasluis), lijn 34 (naar Monster), in Hoek van Holland lijn 35 (naar Den Haag), in Maasland lijn 38 (naar Delft) en in Schiedam lijn 86 (naar Den Haag).

775px-5346-101

In de Rotterdamse regio heeft Veolia van 10 december 2006 tot 10 december 2011 samen met Connexxion lijn 86 van Den Haag Leyenburg naar Rotterdam Centraal verzorgd. Hiervoor werden MAN Lion’s City en Mercedes-Benz Integro bussen gebruikt.
In de ochtendspits rijden de Veilinglijnen van Flora naar Honselersdijk; lijn 424 vanaf het Rotterdamse Marconiplein, lijn 425 vanaf Vlaardingen, lijn 426 vanaf Maasland. lijn 429 vanaf Spijkenisse en lijn 431 vanaf het Centraal Station in Rotterdam.

 

 

 

Artikel bewerkt uit Transport”>http://nl.wikipedia.org/wiki/Veolia_Transport.

Klik hier voor busfoto’s van Veolia.

Geef een reactie