RTM Wegvervoer Bijlagen

15. Bijlagen

BIJLAGE A: LIJST MET VOOROORLOGSE RTM-BUSSEN
RTM 1 In dienst: 1922, Kenteken(s): — ,Chassis: Ford T, Carrosserie: Jac. Met te Alkmaar, Zitplaatsen: 14
Bouwjaar: 1922, Buiten dienst: 1925?
RTM 2 In dienst: 1922, Kenteken(s): — ,Chassis: Ford T, Carrosserie: Jac. Met te Alkmaar, Zitplaatsen: 14
Bouwjaar: 1922, Buiten dienst: 1925?
RTM 3 In dienst: 1923, Kenteken(s): –, Chassis: Ford T, Carrosserie: 2e hands; afkomst onbekend, Zitplaatsen: 14
Bouwjaar: 1923, Buiten dienst: 1925?
Opmerking: Bij de gegevens van de bovenvermelde bussen dient te worden opgemerkt dat de juistheid van deze gegevens waarschijnlijk is. Exacte gegevens ontbreken. Wel is bekend dat deze bussen gereden hebben bij W. Visser Azn. te Oud Beijerland.
RTM 51 In dienst: 1923, Kenteken(s): H-33128, Chassis: Mercedes-Daimler, Carrosserie: Lange & Gutzeit, Zitplaatsen: 17, Bouwjaar: 1923, Buiten dienst: 1936, Bijzonderheden: afkomstig van de N.V. Nederlandsche Autobus Maatschappij, gevestigd te Rotterdam, Bijnaam: “Hoge hoed”, In 1936 gesloopt.
RTM 52 In dienst: 1923, Kenteken(s): H-33129, Chassis: Mercedes-Daimler, Carrosserie: Lange & Gutzeit,
Zitplaatsen: 17, Bouwjaar: 1923, Buiten dienst: februari 1937, Bijzonderheden : afkomstig van de N.V. Nederlandsche Autobus Maatschappij, gevestigd te Rotterdam, Bijnaam: “Hoge hoed”, In februari 1937 gesloopt.
RTM 53 In dienst: 1923, Kenteken(s): H-34556, Chassis: Mercedes-Daimler, Carrosserie: Lange & Gutzeit,
Zitplaatsen: 17, Bouwjaar: 1923, Buiten dienst: juli 1938, Bijzonderheden: afkomstig van de N.V. Nederlandsche Autobus Maatschappij, gevestigd te Rotterdam, Bijnaam: “Hoge hoed”, Op 2 juli 1938 verkocht aan Nobel, gevestigd te Vlaardinger Ambacht.
RTM 54 In dienst: 1923, Kenteken(s): H-34557, Chassis: Mercedes-Daimler, Carrosserie: Lange & Gutzeit, Zitplaatsen: 17, Bouwjaar: 1923, Buiten dienst: april 1937, Bijzonderheden: afkomstig van de N.V. Nederlandsche Autobus Maatschappij, gevestigd te Rotterdam. Bijnaam: “Hoge hoed” In april 1937 gesloopt.
RTM 55 In dienst: 1924, Kenteken(s): H-42470, Chassis: Mercedes-Daimler, Carrosserie: Lange & Gutzeit, Zitplaatsen : 17, Bouwjaar: 1924, Buiten dienst: 1938, Bijzonderheden: afkomstig van de N.V. Nederlandsche Autobus
Maatschappij, gevestigd te Rotterdam. Bijnaam: “Hoge hoed” In 1938 gesloopt.
RTM 56 In dienst: 1923, Kenteken(s): H-36030, Chassis: Mercedes-Daimler, Carrosserie: Lange & Gutzeit, Zitplaatsen : 17, Bouwjaar: 1923, Buiten dienst: 1932, Bijzonderheden: afkomstig van de N.V. Nederlandsche Autobus
Maatschappij, gevestigd te Rotterdam. Bijnaam: “Hoge hoed”. In 1932 verbouwd tot tankauto RTM 122.
RTM 57 In dienst: 1923, Kenteken(s): H-36725, Chassis: Mercedes-Daimler, Carrosserie: Lange & Gutzeit, Zitplaatsen : 17, Bouwjaar: 1923, Buiten dienst: juli 1938. Bijzonderheden: afkomstig van de N.V. Nederlandsche Autobus
Maatschappij, gevestigd te Rotterdam. Bijnaam: “Hoge hoed”. Op 2 juli 1938 verkocht aan Nobel, gevestigd te
Vlaardinger Ambacht.
RTM 58 In dienst: 1923, Kenteken(s): H-36726, Chassis: Mercedes-Daimler, Carrosserie: Lange & Gutzeit, Zitplaatsen: 17, Bouwjaar: 1923, Buiten dienst: juli 1938, Bijzonderheden: afkomstig van de N.V. Nederlandsche Autobus, Maatschappij, gevestigd te Rotterdam., Bijnaam: “Hoge hoed”, In 1938 gesloopt.
RTM 41 In dienst: 1925, Kenteken(s): H-35014, Chassis: Horch, Carrosserie: 1e carrosserie: Lange und Gutzeit te Berlijn, 2e carrosserie: Strachan & Brown te Londen, Zitplaatsen: 29, Bouwjaar: 1923, Buiten dienst: <1926, Bijzonderheden: afkomstig van N.V. Autodienst “Luxe”, gevestigd, te Rotterdam.,
RTM 42 In dienst: 1925, Kenteken(s): H-35013, Chassis: Horch, Carrosserie: Lange und Gutzeit, Zitplaatsen: ?, Bouwjaar: 1923, Buiten dienst: <1926, Bijzonderheden: afkomstig van N.V. Autodienst “Luxe”, gevestigd, te Rotterdam. De RTM heeft deze bus niet, gebruikt.,
RTM 43 In dienst: 1925, Kenteken(s): H-35012, Chassis: Renault, Carrosserie:?, Zitplaatsen: 29, Bouwjaar: 1923, Buiten dienst: <1926, Bijzonderheden: afkomstig van de N.V. Autodienst “Luxe”, gevestigd te Rotterdam.,
RTM 44 In dienst: 1925, Kenteken(s): H-33004, Chassis: Renault, Carrosserie: ?, Zitplaatsen: 28, Bouwjaar: 1923, Buiten dienst: 1926, Bijzonderheden: afkomstig van de N.V. Autodienst “Luxe”, gevestigd te Rotterdam.
RTM 45 In dienst: 1925, Kenteken(s): H-33005, Chassis: Renault, Carrosserie: ?, Zitplaatsen: 28,
Bouwjaar: 1923, Buiten dienst: 1926, Bijzonderheden: afkomstig van de N.V. Autodienst “Luxe”, gevestigd te Rotterdam.
RTM 46 In dienst: 1925, Kenteken(s): H-68663 / H-68664 / H-47817, Chassis: De Dion Bouton, Carrosserie: Allan, Zitplaatsen: 18, Bouwjaar: 1925, Buiten dienst: 1936, Bijzonderheden: Ging in 1925 in dienst bij Autobusdienst W., Visser Azn. te Oud Beijerland. Kwam in 1930, terug bij de RTM., In 1936 verkocht aan Van der Plaat.
RTM 47 In dienst: 1925, Kenteken(s): H-68664/H-47819, Chassis: De Dion Bouton, Carrosserie: Allan, Zitplaatsen: 18, Bouwjaar: 1925, Buiten dienst: 1936, Bijzonderheden: Ging in de loop van 1926 naar Autobusdienst, W. Visser Azn. te Oud Beijerland. Kwam in 1930
terug bij de RTM., In 1936 verkocht.
RTM 48 In dienst: 1925, Kenteken(s): H-36031, Chassis: Hansa-Lloyd, Carrosserie: Quist, Zitplaatsen: 16, Bouwjaar: 1922, Buiten dienst: 1926, Bijzonderheden: afkomstig van C. Rietdijk & G. Schouten te, Poortugaal.
RTM 21 In dienst: 1925, Kenteken(s): H-48980, Chassis: Benz, Carrosserie: Allan (Dit is niet zeker), Zitplaatsen: 21, Bouwjaar: 1925, Buiten dienst: 1939, Bijzonderheden: In juli 1940 gesloopt wegens slechte carrosserie, en zwakke motor.
RTM 45 In dienst: 1926, Kenteken(s): H-47818/H-68663, Chassis: De Dion Bouton, Carrosserie: Allan, Zitplaatsen: 18, Bouwjaar: 1925, Buiten dienst: 1938, Bijzonderheden: Ging in 1926 meteen in dienst bij, Autobusdienst W. Visser Azn te Oud Beijerland., Kwam in 1930 terug bij de RTM. In 1938 verbouwd tot tankauto RTM 122.
RTM 49 In dienst: 1926, Kenteken(s): H-41525, Chassis: DAAG, Carrosserie: ?, Zitplaatsen: 29, Bouwjaar: 1925, Buiten dienst: 1927, Bijzonderheden: afkomstig van M. Speelman te Pernis.
RTM 50 In dienst: 1926, Kenteken(s), Chassis: H-48982: Unic, Carrosserie: Lith, Zitplaatsen, Bouwjaar: 23: 1925, Buiten dienst: 1932, Bijzonderheden: afkomstig van M. Speelman te Pernis.
RTM 1 In dienst: 1926, Kenteken(s), Chassis: H-50828/H-60714: Benz, Carrosserie: Benz, Zitplaatsen, Bouwjaar, Buiten dienst: 28: 1926: 1939, Bijzonderheden: ex bus 6 van van N.V. Autodienst “Luxe”,
RTM 2 In dienst, Kenteken(s), Chassis, Carrosserie, Zitplaatsen, Bouwjaar, Buiten dienst, gevestigd te Rotterdam. Na buitendienststelling, op 6 februari 1939 door de RTM gesloopt voor, onderdelen ten behoeve van de bussen RTM 2-6.: 1926: H-50829 / H-56426 / H-93972: Benz: Benz: 28: 1926: 1945, Bijzonderheden: ex bus 7 van N.V. Autodienst “Luxe”, gevestigd te Rotterdam.
RTM 3 In dienst, Kenteken(s), Chassis, Carrosserie, Zitplaatsen, Bouwjaar, Buiten dienst, te Rotterdam. In 1943 verhuurd aan de N.S.K.K., onder dwang van de Overheid. In 1945 uitgebrand, aangetroffen in de buurt van Assen.: 1926: H-50830/H-60715: Benz: Benz: 28: 1926: 1943, Bijzonderheden: ex bus 8 van N.V. Autodienst “Luxe”, gevestigd, te Rotterdam. Op 14 augustus 1943, gevorderd door de Bevollmächtigte für das, Kraftfahrwesen.
RTM 4 In dienst: 1926, Kenteken(s): H-53849/H-56425, Chassis: Benz, Carrosserie: Benz, Zitplaatsen: 28, Bouwjaar: 1926, Buiten dienst: 1942, Bijzonderheden: ex bus 9 van N.V. Autodienst “Luxe”, gevestigd, te Rotterdam. Op 20 november 1942 verkocht, aan de N.V. Reederij op de Lek te Schoonhoven., Werd aldaar bus RodL 48.
RTM 5 In dienst: 1926, Kenteken(s): H-52850 / H-68730, Chassis: Benz, Carrosserie: Benz, Zitplaatsen: 28, Bouwjaar: 1926, Buiten dienst: 1945, Bijzonderheden: ex bus 10 van N.V. Autodienst “Luxe”, gevestigd, te Rotterdam. Werd in 1943 verhuurd aan A., van Iperen & Verhoef (VAVO) te Schoonhoven., Kwam in 1945 als onbruikbaar wrak terug.
RTM 6 In dienst: 1926, Kenteken(s): H-52851 / H-48982, Chassis: Benz, Carrosserie: Benz, Zitplaatsen: 28, Bouwjaar: 1926, Buiten dienst: 1943, Bijzonderheden: ex bus 11 van N.V. Autodienst “Luxe”, gevestigd, te Rotterdam. Op 14 augustus 1943 gevorderd, door de Bevollmächtigte für das Kraftfahrwesen.
RTM 22 In dienst: 1926, Kenteken(s): H-52844, Chassis: Benz, Carrosserie: Allan, Zitplaatsen: 21, Bouwjaar: 1926, Buiten dienst: 1942, Bijzonderheden: De slechte, carrosserie, is vergaan en gesloopt. Het chassis werd in 1942 gedemonteerd.
RTM 23 In dienst: 1926, Kenteken(s): H-52845, Chassis: Benz, Carrosserie: Allan, Zitplaatsen: 21, Bouwjaar: 1926, Buiten dienst: 1939, Bijzonderheden: In december 1939 verbouwd tot vrachtauto RTM, 88.
RTM 24 In dienst: 1926, Kenteken(s): H-52846, Chassis: Benz, Carrosserie: Allan, Zitplaatsen: 21, Bouwjaar: 1926, Buiten dienst: 1949, Bijzonderheden: Was na de bevrijding in mei 1945 nog bruikbaar, aanwezig.
RTM 25 In dienst: 1927, Kenteken(s): H-55585, Chassis: Mercedes-Benz, Carrosserie: Benz, Zitplaatsen: 21, Bouwjaar: 1927, Buiten dienst: 1944, Bijzonderheden: Op 22 mei 1944 gevorderd ten behoeve van het, Centraal Nederlandsch Motorvoertuigen Bedrijf,(Cenembe), gevestigd te Amsterdam.
RTM 26 In dienst: 1927, Kenteken(s): H-55586, Chassis: Mercedes-Benz, Carrosserie: Benz, Zitplaatsen: 21, Bouwjaar: 1927, Buiten dienst: 1943, Bijzonderheden: Op 14 augustus 1943 gevorderd door de, Bevollmächtigte für das Kraftfahrwesen.
RTM 27 In dienst: 1927, Kenteken(s): H-55587, Chassis: Mercedes-Benz, Carrosserie: Benz, Zitplaatsen: 21, Bouwjaar: 1927, Buiten dienst: 1943, Bijzonderheden: Op 14 augustus 1943 gevorderd door de, Bevollmächtigte für das Kraftfahrwesen.
RTM 28 In dienst: 1927, Kenteken(s): H-56424 / H-56427, Chassis: Mercedes-Benz, Carrosserie: Benz, Zitplaatsen: 21, Bouwjaar: 1927, Buiten dienst: 1944, Bijzonderheden: Op 22 mei 1944 gevorderd ten behoeve van, Cenembe, gevestigd te Amsterdam
RTM 29 In dienst: 1927, Kenteken(s): H-68662, Chassis: Mercedes-Benz, Carrosserie: Benz, Zitplaatsen: 21, Bouwjaar: 1927, Buiten dienst: 1943, Bijzonderheden: Op 14 augustus 1943 gevorderd door de, Bevollmächtigte für das Kraftfahrwesen.
RTM 30 In dienst: 1927, Kenteken(s): H-96283, Chassis: Mercedes-Benz, Carrosserie: Benz, Zitplaatsen: 21, Bouwjaar: 1927, Buiten dienst: 1945, Bijzonderheden: Was na de bevrijding in mei 1945 onbruikbaar, aanwezig.,
RTM 7 In dienst: 1928, Kenteken(s): H-60713, Chassis: Mercedes-Benz, Carrosserie: Mercedes, Zitplaatsen: 35, Bouwjaar: 1928, Buiten dienst: 1943, Bijzonderheden: Op 14 augustus 1943 gevorderd door de, Bevollmächtigte für das Kraftfahrwesen
RTM 8 In dienst: 1928, Kenteken(s): H-68662 / H-96281, Chassis: Mercedes-Benz, Carrosserie: Mercedes, Zitplaatsen: 35, Bouwjaar: 1928, Buiten dienst: (1939), Bijzonderheden: In 1936 voorzien van een Mercedes-Benz dieselmotor. In 1939 voorzien van een nieuwe carrosserie van Den Oudsten & Domburg. Daarbij vernummerd tot RTM 17.
RTM 9 In dienst: 1928, Kenteken(s): H-68661 / H-96282, Chassis: Mercedes-Benz, Carrosserie: Mercedes, Zitplaatsen: 35, Bouwjaar: 1928, Buiten dienst: (1939), Bijzonderheden: In 1936 voorzien van een Mercedes-Benz dieselmotor. In 1939 voorzien van een nieuwe carrosserie van Den Oudsten & Domburg. Daarbij vernummerd tot RTM 18.
TM 71 In dienst: 1933, Kenteken(s): H-68729, Chassis: Karrier, Carrosserie: Verheul, Zitplaatsen: 26, Bouwjaar: 1923, Buiten dienst: 1952?, Bijzonderheden: een zogenaamde “roadrailer”. Kon door zijn bij
zondere constructie zowel op rails rijden, als op de openbare weg. Als roadrailer in dienst, van mei 1933 tot juli 1934.Na de bevrijding, in mei 1945 is de bus in depot Krooswijk, geplaatst en verbouwd tot gewone autobus.
RTM 15 In dienst: 1938, Kenteken(s): H-34557, Chassis: Mercedes-Benz, Carrosserie: Verheul, Zitplaatsen: 31, Bouwjaar: 1932, Buiten dienst: 1944, Bijzonderheden: ex bus WSM 37 van de Westlandsche, Stoomtramweg Maatschappij te Loosduinen. Op, 24 mei 1944 gevorderd door de Bevollmächtigte, für das Kraftfahrwesen.
RTM 16 In dienst: 1938, Kenteken(s): H-33129, Chassis: Mercedes-Benz, Carrosserie: Verheul, Zitplaatsen: 31, Bouwjaar: 1932, Buiten dienst: 1944, Bijzonderheden: ex bus WSM 38 van de Westlandsche, Stoomtramweg Maatschappij te Loosduinen. Op, 24 mei 1944 gevorderd door de Bevollmächtigte, für das Kraftfahrwesen.
RTM 31 In dienst: 1938, Kenteken(s): H-34556, Chassis: Mercedes-Benz, Carrosserie: Den Oudsten & Domburg, Zitplaatsen: 31, Bouwjaar: 1938, Buiten dienst: 1941, Bijzonderheden: Op 3 mei 1941 gevorderd door de, Bevollmächtigte für das Kraftfahrwesen.
RTM 32 In dienst: 1938, Kenteken(s): H-36725, Chassis: Mercedes-Benz, Carrosserie: Den Oudsten & Domburg, Zitplaatsen: 31, Bouwjaar: 1938, Buiten dienst: 1941, Bijzonderheden: Op 3 mei 1941 gevorderd door de, Bevollmächtigte für das Kraftfahrwesen.
RTM 33 In dienst: 1938, Kenteken(s): H-36726, Chassis: Mercedes-Benz, Carrosserie: Den Oudsten & Domburg, Zitplaatsen: 31, Bouwjaar: 1938, Buiten dienst: 1943, Bijzonderheden: Op 9 februari 1943 gevorderd door de, Bevollmächtigte für das Kraftfahrwesen.
RTM 17 In dienst: 1939, Kenteken(s): H-50830, Chassis: Mercedes-Benz, Carrosserie: Den Oudsten & Domburg, Zitplaatsen: 35, Bouwjaar: 1928/1939, Buiten dienst: 1941, Bijzonderheden: ex bus RTM 8. In opdracht van de, Rijksverkeersinspectie per 18 januari 1943, verkocht aan Vaassen te Echt voor het vervoer, van mijnwerkers.
RTM 18 In dienst: 1939, Kenteken(s): H-96282, Chassis: Mercedes-Benz, Carrosserie: Den Oudsten & Domburg, Zitplaatsen: 35, Bouwjaar: 1928/1939, Buiten dienst: 1942, Bijzonderheden: ex bus RTM 9. In opdracht van de, Rijksverkeersinspectie per 12 november 1942, verkocht aan Kuippers te Vaals voor het vervoer, van mijnwerkers.
RTM 11 In dienst: 1939, Kenteken(s): H-47818, Chassis: Mercedes-Benz, Carrosserie: Den Oudsten & Domburg, Zitplaatsen: 35, Bouwjaar: 1939, Buiten dienst: 1944, Bijzonderheden: Op 26 mei 1944 gevorderd door de, Bevollmächtigte für das Kraftfahrwesen.
RTM 12 In dienst: 1939, Kenteken(s): H-60714, Chassis: Mercedes-Benz, Carrosserie: Den Oudsten & Domburg, Zitplaatsen: 35, Bouwjaar: 1939, Buiten dienst: 1943, Bijzonderheden: Op 8 februari 1943 gevorderd door de, Bevollmächtigte für das Kraftfahrwesen.
RTM 13 In dienst: 1940, Kenteken(s): H-36029, Chassis: Mercedes-Benz, Carrosserie: Den Oudsten & Domburg, Zitplaatsen: 35, Bouwjaar: 1939, Buiten dienst: 1943, Bijzonderheden: Op 9 februari 1943 gevorderd door de, Bevollmächtigte für das Kraftfahrwesen.
RTM 14 In dienst: 1940, Kenteken(s): H-42470, Chassis: Mercedes-Benz,
Carrosserie: Den Oudsten & Domburg, Zitplaatsen: 35, Bouwjaar: 1939, Buiten dienst: 1943, Bijzonderheden: Op 9 februari 1943 gevorderd door de, Bevollmächtigte für das Kraftfahrwesen.
RTM 19 In dienst: 1940, Kenteken(s): H-48980, Chassis: Mercedes-Benz, Carrosserie: Den Oudsten & Domburg, Zitplaatsen: 35, Bouwjaar: 1939, Buiten dienst: 1944, Bijzonderheden: Werd op 9 mei 1940 bij de RTM geleverd. Heeft, bij de RTM nooit dienst gedaan. Op 25 mei 1944, gevorderd door de Bevollmächtigte für das, Kraftfahrwesen.

De E.F.A.O. busonderneming, 1934.

De E.F.A.O. busonderneming, 1934.

16. BIJLAGE B: OVERZICHT VAN RTM – BUSLIJNEN
Groep HOEKSCHE WAARD
18 juli 1923 Blaaksedijk~Heinenoord~Goidschalxoord v.v.
15 september 1923 Blaaksedijk~Mijnsheerenland~Westmaas v.v.
28 mei 1925 Ex “Luxe” stadsdienst Rotterdam (Diergaardelaan~Rietdijk~Charlois~Waalhaven v.v.)
(Opgeheven per 1 januari 1927)
1 februari 1928 Rotterdam~Zwijndrecht v.v.
1 maart 1930 Rotterdam~Oud Beijerland v.v.
17 april 1933 Rotterdam~Barendrecht v.v. (Opgeheven per 15 mei 1934)
15 mei 1935 Verlenging Blaaksedijk~Goidschalkoord naar tramstation Krooswijk v.v.
15 mei 1935 Verlenging Blaaksedijk~Westmaas naar Krooswijk v.v.
29 november 1937 Rotterdam~Strijen v.v.
1 februari 1939 (Rotterdam)~Oud Beijerland~Goudswaard v.v.
Groep ZEELAND
7 maart 1938 Bruinisse Dorp~Zijpe v.v. (taxidienst) (Opgeheven per 10 mei 1940)
Groep VOORNE EN PUTTEN
11 september 1925 Rotterdam~Poortugaal (Maasoord) v.v.
28 juni 1926 Rotterdam~Pernis v.v. Op 15 juli 1935 opgeheven. RET neemt dienst over.
19 mei 1933 Rotterdam~Spijkenisse~Oostvoorne~Rockanje v.v. (Roadrailer) Dienst is per 11 juli 1934 opgeheven.
22 mei 1937 Spijkenisse~Oostvoorne v.v. (Gezamenlijke dienst RTM/Vermaat).
Groep FLAKKEE
30 november 1923 Middelharnis Dorp~Den Bommel v.v.
1 januari 1924 Dienst verlengd naar Middelharnis Haven v.v.
1 juni 1928 Middelharnis~Ooltgensplaat v.v.

17. BIJLAGE C: OVERZICHT VAN DOOR DE RTM AANGEVRAAGDE VERGUNNINGEN
februari 1927 Vergunning aangevraagd voor alle bestaande autobusdiensten, maar tevens voor de volgende trajecten
a: Burgh/Haamstede~Zierikzee
b: Zierikzee~Bruinisse
c: Dreischor~Zierikzee.
Op 29 april 1927 worden de aanvragen onder a en b door GS afgewezen. De RTM gaat in beroep. Per 10 april 1929
wordt het beroep tegen deze weigering door de Kroon ongegrond verklaard.
30 mei 1927 Vergunning ontvangen voor de reeds bestaande autobusdiensten.

30 mei 1927 Tevens vergunning ontvangen voor de autobusdiensten:
a: Rotterdam~Zwijndrecht
b: Rotterdam~Oud Beijerland
c: Zuid Beijerland~Klaaswaal
Opmerking: Per 31 december 1927 waren deze busdiensten nog niet in exploitatie.
22 november 1928 De RTM ziet af van de vergunning Zuid Beijerland~Klaaswaal.
Nieuwe vergunning aangevraagd voor:
Rotterdam~Barendrecht~Heinenoord~ Goidschalxoord~
Klaaswaal~Numansdorp~Zuid Beijerland.
Vergunning wordt in 1929 door GS geweigerd. De RTM gaat in beroep bij de Kroon. Ongegrondverklaring volgt.
17 april 1930 De RTM vraagt vergunning aan voor een busdienst tussen Zierikzee en Brouwershaven. Deze wordt door GS geweigerd. Vergunning gekregen voor een busdienst tussen Middelharnis Dorp en Ooltgensplaat v.v. Op dezelfde dag gaat de bus op dit traject rijden.
18 mei 1931 De RTM vraagt vergunning voor een busdienst tussen Rotterdam en Barendrecht v.v. Wordt door GS afgewezen, de RTM gaat in beroep. Door de Kroon wordt op 21 september 1932 de beslissing van GS ongegrond verklaard: De RTM krijgt vergunning op 21 september 1932.
7 augustus 1931 De RTM vraagt vergunning voor een busdienst tussen Ouddorp en Ooltgensplaat v.v. ter vervanging van de bestaande tramdiensten. Door het ontvangen van subsidie wordt van deze vergunning afgezien door de RTM en
blijft de tramexploitatie gehandhaafd.
29 februari 1932 De RTM vraagt vergunning voor een busdienst tussen Rotterdam en Oostvoorne v.v. Op verzoek van GS trekt de RTM in 1933 deze aanvraag in (in verband met de problematiek over de roadrailer, dienst Rotterdam~Oostvoorne~Rockanje v.v.)
21 januari 1933 De RTM meldt GS dat zij het voornemen heeft om met de roadrailer tussen Rotterdam en Oostvoorne v.v. over de rails te rijden en van Oostvoorne naar Rockanje over de weg.
mei 1933 GS laat de RTM weten, dat voor de roadrailer een vergunning aangevraagd moet worden. De RTM is van mening, dat de roadrailer geen bus is. Juridische touwtrekkerij tussen RTM, GS en Vermaat begint!
mei 1933 De RTM begint dienst met roadrailer.
7 juni 1933 GS meldt de RTM dat busdienst met roadrailer is geconstateerd.
De RTM moet alsnog vóór 2 juli vergunning aanvragen. De RTM doet dit, zij het onder protest.
12 maart 1934 GS wijst vergunning voor dienst met roadrailer tussen Rotterdam~Oostvoorne~Rockanje v.v. en met name het gedeelte tussen Oostvoorne en Rockanje af.
10 juli 1934 GS laat de RTM weten dat uiterlijk 12 juli 1934 deze dienst gestaakt dient te worden. De RTM staakt de dienst per 11 juli.
2 oktober 1934 Vergunning Rotterdam~Barendrecht v.v. ingetrokken.
15 juli 1935 De busdienst Rotterdam~Pernis v.v. gaat over naar de RET (Lijn F).
1935 De RTM vraagt vergunning aan voor een busdienst tussen Willemstad en Steenbergen. GS weigert deze vergunning.
De RTM gaat in beroep, dat ongegrond wordt verklaard.
1938 De RTM vraagt vergunning aan voor een busdienst tussen Steenbergen en Anna Jacobapolder. Wordt in 1939 door
GS geweigerd.

18. BIJLAGE D: OVERZICHT OPBRENGSTEN/KOSTEN VAN RTM-BUSLIJNEN
Hieronder volgt een overzicht van de totale opbrengsten en kosten van het totaal aantal vervoerde reizigers met de door de RTM geëxploiteerde buslijnen over de periode 1923 tot en met 1939. Deze gegevens zijn ontleend aan de jaarverslagen van de RTM. De jaarverslagen vermeldden voorts, dat de ontvangsten inclusief zijn van het vervoer van militairen, van het vervoer op last van Justitie en van het verhuren van autobussen.

jaar/opbrengsten in ƒ/kosten in ƒ
1923/754,20/1.093,46 en 4.410,50/6.097,98
1924/21.106,80/19.575,86
1925/27.043,93/28.076,75
1926/58.898,85/64.241,95
1927/108.313,60/113.111,27
1928/148.219,41/164.413,025
1929/143.197,475/165.839,78
1930/171.494,96/179.987,615
1931/161.007,915/144.987,265
1932/134.901,495/151.683,825
1933/115.635,925/138.557,715
1934/105.982,555/128.782,515
1935/92.362,27/107.056,545
1936/86.413,495/98.914,31
1937/?/103.586,025
1938/127.187,23/116.768,025
1939/177.684,37/149.137,50

De busdiensten brachten de RTM niet veel geld op, slechts de jaren 1924, 1931, 1938 en 1939 hadden een positief resultaat.
Voor de bedragen achter het jaar 1923 dient het volgende opgemerkt te worden: de eerste bedragen geven de cijfers voor de busdienst in de groep Flakkee, de tweede bedragen tonen die van de busdiensten in de groep Hoeksche Waard. De gemaakte kosten van het jaar 1937 zijn onbekend; deze stonden niet in het jaarverslag vermeld.

19. BIJLAGE: AUTOBUSEXPLOITANTEN IN HET RTM-GEBIED
Hieronder volgt een overzicht van de (vooroorlogse) autobus-exploitanten in het vervoergebied van de RTM. Deze lijst is samengesteld door J.G. Eggink te Zoetermeer. De ondernemingen zijn op alfabetische volgorde gerangschikt. De cijfers 00 in een datering duiden aan dat geen nauwkeurige opgave beschikbaar is.

BERLIET Omnibusdienst (P. van Oort & A. van Vliet), Rotterdam
11-12-1924 Autobusdienst Rotterdam (Stieltjesplein)~Rijsoord~Zwijndrecht.
00-02-1925 Geen standplaatsvergunning te Rotterdam verworven. Dienst gestaakt.
L.M. BLOM, Haamstede
29-05-1923 Autobusdienst Zierikzee~Moriaanshoofd~Serooskerke~Noordwelle~Renesse~Burgh~Haamstede.
29-04-1927 Vergunning GS.
06-05-1940 Dienst overgedragen aan C.H. van Oeveren te Zierikzee.
M. van BOKKEM, Rotterdam?
12-09-1923 Standplaatsvergunning gemeente Rotterdam voor dienst Rotterdam (Nassaukade)~Zuidland. Van deze vergunning is
geen gebruik gemaakt.
24-12-1923 Vergunning ingetrokken.
J. BOOGERT = N.V. “CORRECT”, Breede Hilledijk 141 te Rotterdam.
06-05-1926 Standplaatsvergunning gemeente Rotterdam voor dienst Rotterdam (Korte Feyenoorddijk)~Zwijndrecht. Van deze vergunning
is geen gebruik gemaakt.
23-12-1927 Vergunning ingetrokken.
F. DIRKZWAGER, Heerjansdam
05-04-1923 Vergunning voor autobusdienst Rotterdam (Groote Markt)~Smitshoek~Barendrecht~Heerjansdam.
11-04-1927 Vergunning GS.
00-00-1940 Standplaats Rotterdam gewijzigd in Oranjeboomstraat.
07-06-1941 Dienst overgenomen door RAGOM.
G.F. DIRKZWAGER, DAD = Dordrechtsche Autobus Dienst, ‘s-Gravendeel, later Wieldrecht.
02-04-1923 Autobusdienst ‘s-Gravendeel~Wieldrecht~Dordrecht.
02-07-1923 Ringlijn Hoeksche Waard: (Dordrecht-) ‘s-Gravendeel~Mookhoek~Schenkeldijk~Steenplaats~Strijen~Cillaarshoek~
Maasdam~Puttershoek~’s-Gravendeel(~Dordrecht).
11-02-1924 Autobusdienst (Dordrecht~)’s-Gravendeel~Schenkeldijk~Strijen~De Klem~Middelsluis~Numansdorp(Haven).
15-03-1927 Concessie GS voor Dordrecht~’s-Gravendeel, ringlijn Hoeksche Waard en Dordrecht~Numansdorp.
11-04-1928 Concessie GS voor Dordrecht~Wieldrecht~Willemsdorp.
11-02-1929 Route Dordrecht~Willemsdorp gewijzigd: niet meer via Wieldrecht.
00-10-1936 Alle vergunningen en diensten van G.F. Dirkzwager (DAD) overgeschreven op EDAD.
W. DRIESSEN, Varkenoordschekade 38 te Rotterdam.
30-04-1926 Vergunning voor dienst Rotterdam (Oranjeboomstraat)~Zwijndrecht. Van deze vergunning is geen gebruik gemaakt.
23-12-1927 Vergunning ingetrokken.
J. DIJKMAN & J.J. van ZWEDEN, Nieuwerkerk
00-10-1925 Autobusdienst Bruinisse~Oosterland~Nieuwerkerk~Zierikzee.
29-04-1927 Vergunning GS.
14-05-1929 Dienst voortgezet door J.J. van Zweden & G. de Waal.
N.V. EDA = EERSTE DUIVELANDSCHE AUTOBUSDIENST, Autobusdienst Zierikzee~Schuddebeurs~Dreischor. Reed op donderdagen.
01-02-1927 Vennootschap ontbonden; elke exploitant weer zelfstandig.
00-08-1928 Busdienst opgeheven. Zie J.J. Matthijse te Zierikzee en P. Klip te Bruinisse.
N.V. EDAD = Eerste Dordrechtsche Autobus Dienst, Wieldrecht
00-10-1936 Voortzetting van DAD (G.F. Dirkzwager). Overgeschreven van G.F. Dirkzwager (DAD) op EDAD: Dordrecht~’s-Gravendeel
Ringlijn Hoeksche Waard Dordrecht~Numansdorp Dordrecht~Willemsdorp
10-02-1937 Traject ‘s-Gravendeel~Numansdorp opgeheven.
23-02-1938 Lijn Dordrecht~Willemsdorp verlengd tot Lage Zwaluwe via nieuwe Moerdijkbrug.
01-03-1941 P.H. Lipman (VIOS) te Wateringen neemt alle aandelen EDAD over. Alle EDAD-diensten worden formeel voortgezet onder de
naam VIOS-EDAD.
03-09-1944 Alle EDAD-diensten worden stilgelegd.
03-09-1945 Ringlijn Hoeksche Waard hervat.
12-02-1946 Lijn Dordrecht~Lage Zwaluwe hervat.
24-03-1952 Traject Willemsdorp~Lage Zwaluwe opgeheven.
31-12-1956 Laatste dag exploitatie EDAD-lijnen.
01-01-1957 Gemeente Dordrecht neemt EDAD-lijnen over. Zie GAD en GVBD.
EFAO = Eerste Flakkeesche Autobus Onderneming
00-00-1927 Th.M.J. van de Klundert te Melissant
00-00-1933 J. Buysse te Middelharnis
17-03-1930 Vergunning voor busdienst Middelharnis (Haven)~Ouddorp.
00-05-1930 Busdienst gestart.
(?)05-1930 Busdienst Dirksland~Herkingen gestart.
Voor deze dienst was geen provinciale vergunning nodig, de dienst werd binnen één gemeente uitgevoerd.
14-05-1952 Op Goeree-Overflakkee worden alle aanvragen toegewezen aan de RTM onder de voorwaarde de dienstregeling zodanig samen
te stellen, dat (zo lang de tramdienst nog niet volledig is gemoderniseerd) voldoende vervoervoorzieningen per autobus verzekerd
zijn, ook die parallel aan de tramlijnen. De samenwerking tussen RTM en EFAO berust op vrijwillige basis.
00-00-1956 Diensten EFAO geïntegreerd in RTM-net.
11-11-1956 Zie “Nederlands transport” van 16-08-1958, bladzijde 508: “Deze overeenkomst functioneert sinds 1952 en steeds tot
tevredenheid van alle partijen. Weliswaar heeft de traject-autobusondernemer op Goeree en Overflakkee zijn lijndienstbedrijf
aan de RTM overgedaan, doch hieraan lagen geen zakelijke, maar godsdienstige motieven ten grondslag. Toen de trams door autobussen werden vervangen zou ook hij een aantal diensten op zondag hebben moeten uitvoeren, waartegen hij principiële bezwaren had.”
00-00-1956 Buysse-EFAO gaat verder als toer- en groepsvervoerbedrijf.
01-03-1974 Het bedrijf EFAO krijgt een nieuwe eigenaar: Mijnders te Melissant.
N.V. Vervoer-maatschappij “DE EILANDEN” in oprichting
00-00-1948 Doel: creatie van een samenwerkingsverband voor het exploiteren van autobusdiensten op de Zuid-Hollandse en Zeeuwse
eilanden, in het RTM-gebied, maar zonder de RTM. Deelnemers: EFAO te Middelharnis, MEGGA te Sliedrecht, Van OEVEREN te Zierikzee, VERMAAT te Nieuw Helvoet.
00-01-1949 Plan voor autobusdienst van Schouwen naar Rotterdam via Anna Jacoba en Willemstad.
01-05-1951 Overeenstemming tussen RTM en de particuliere ondernemers op de Zuid-Hollandse en noordelijke Zeeuwse eilanden. RTM
krijgt alle concessies, maar de particuliere ondernemingen blijven exploiteren. Deze particuliere ondernemers en de N.V. De
Eilanden i.o. hebben al hun afzonderlijke aanvragen ingetrokken. De N.V. De Eilanden zal niet worden opgericht.
EVAG – EERSTE VLAARDINGSCHE AUTO GARAGE, Vlaardingen.
Dit bedrijf verhuurde aan een zekere Leenheer uit Rotterdam 2 Renault-bussen waarmee hij een dienst Rotterdam~Zwijndrecht heeft gereden gedurende zeer korte tijd. De oorzaak hiervan was dat de EVAG de bussen terughaalde omdat er geen cent werd afgerekend. Leenheer had vergunning aangevraagd en begon direct op deze busdienst. Daar hij de dienst moest staken, is er ook geen vergunning verleend!
GAD = Gemeentelijk Autobusbedrijf Dordrecht
00-00-1968 Gemeente Vervoerbedrijf Dordrecht = GVBD
01-01-1957 GAD neemt EDAD lijnen over. Behalve de stadslijnen zijn dat: Dordrecht~’s-Gravendeel, Ringlijn Hoeksche Waard =
‘s-Gravendeel~Mookhoek~Strijen~Maasdam~Puttershoek~
‘s-Gravendeel, Dordrecht~Willemsdorp.
19-03-1967 Ringlijn Hoeksche Waard gesplitst in: lijn 8 Dordrecht~Strijen en lijn 8A Dordrecht~Blaaksedijk. De laatste rit uit ‘s-Gravendeel wordt gereden door de RTM.
06-06-1967 In dienstregeling RTM: “In het kader van de samenwerking tussen GAD en RTM wordt de dienst Blaaksedijk~, respectievelijk Strijen~’s-Gravendeel~Dordrecht voorshands door het GAD gereden, met uitzondering van enkele ritten op het traject ‘s-Gravendeel~Blaaksedijk.”
00-00-1968 GAD wordt GVBD.
22-07-1969 Lijn 8A verlengd van Blaaksedijk naar Heinenoord.
20-10-1969 RTM neemt exploitatie over van de Hoeksche Waard-lijnen.
17-09-1984 Dienst Dordrecht~Willemsdorp opgeheven.
(N.V.) Autodienst “DE HOEKSCHE WAARD”, Directeur: W. Visser Azn., later Kleybergen, Oud-Beijerland
00-02-1922 Start autobusdienst Oud Beijerland (Westvoorstraat)~Krooswijk~Goidschalxoord~ Heinenoord~Blaakschedijk~
Barendrecht~Rotterdam (Groote Markt).
00-10-1922 Visser verlaat “De Hoeksche Waard” en begint voor zichzelf. Hierdoor komt “De Hoeksche Waard” in moeilijkheden met de
standplaats te Rotterdam.
16-05-1923 Standplaatsvergunning Groote Markt te Rotterdam.
16-05-1923 Start autobusdienst Numansdorp~Klaaswaal~Westmaas~Mijnsheerenland~Blaakschedijk~Barendrecht~Rotterdam (Groote Markt).
29-11-1923 Standplaats te Rotterdam voor dienst op Numansdorp gewijzigd in Boompjes.
00-10-1924 Beide diensten gestaakt.
20-11-1924 Vergunningen ingetrokken.
W. HOOGWERF, Brielle
24-05-1923 Vergunning voor dienst Rotterdam~Brielle.
Alle verdere gegevens ontbreken.
Gebroeders B.B. en W.A. VAN IPEREN, Autodienst “Luxe”, gevestigd te ‘s-Gravendeel.
00-03-1924 Start ringlijn Hoeksche Waard: ‘s-Gravendeel~Puttershoek~Maasdam~Cillaarshoek~Strijen~Schenkeldijk~Mookhoek~
‘s-Gravendeel. Te ‘s-Gravendeel aansluiting op de bootdienst van rederij Thor naar Dordrecht.
21-03-1927 Concessie GS voor ringlijn.
16-06-1927 Dienst gestaakt. Er bleef bestaan een vrijwel identieke busdienst, geëxploiteerd door EDAD.
27-09-1932 Vergunning Van Iperen nu pas ingetrokken.
A. de JONG, TAOO = Tuindorpsche Auto-Omnibus Onderneming, Groene Zoom 220 te Rotterdam.
08-01-1923 Stadsdienst Rotterdam: Stieltjesplein~Groene Zoom.
25-03-1924 Vergunning en dienst gewijzigd in: Rotterdam (Stieltjesplein)~Zwijndrecht. Naam wordt gewijzigd in ZAOO.
J. de JONGE, Zierikzee.
01-04-1938 Busdienst Zierikzee~Haamstede Vliegveld. Dienst werd op werkdagen en alleen voor reizigers met bestemming Vliegveld
gereden via 2 routes, nl.:
a: Zierikzee over de zeedijk naar Haamstede Vliegveld, en
b: Zierikzee~Serooskerke~Noordwelle~Renesse~Haamstede Vliegveld.
12-07-1939 J. de Jonge overlijdt en zijn zoons B.J. en L.C. de Jonge zetten busdienst voort. Zie aldaar.
Gebroeders B.J. en L.C. de JONGE, Sint Jacobstraat D417 en D424 te Zierikzee.
12-07-1939 In samenwerking met KLM autobusdienst Vliegveld Haamstede~Zierikzee. De dienst wordt uitgevoerd met een
autobus van de KLM.
Joh. KOEVOETS, Stationsweg B135b te Sliedrecht
16-05-1923 Autobusdienst Rotterdam (Groote Markt)~Zwijndrecht.
08-08-1923 Vergunning ingetrokken.
P.J. KOLEN, Rotterdam??
03-06-1924 Vergunning voor Rotterdam (Oranjeboomstraat)~Zwijndrecht.
Van deze vergunning is geen gebruik gemaakt.
29-08-1924 Vergunning ingetrokken.
VAN DE LAAR, te ????
00-00-1923 Autobusdienst Rotterdam (Stieltjesplein)~Zuidland. Alle nadere gegevens ontbreken.
C. LABAN & H. MOURIK, Autodienst “Maasoord”, Wijk 91a Poortugaal
05-05-1923 Vergunning voor dienst Rotterdam (Groote Markt)~Poortugaal.
00-00-1924 Laban en Mourik uit elkaar. Dienst voortgezet door H. Mourik.
01-11-1924 Vergunning ingetrokken.
J. VAN LEER, te ????
30-05-1924 Vergunning voor dienst Rotterdam (Oranjeboomstraat)~Spijkenisse. Van deze vergunning is geen gebruik gemaakt.
01-08-1924 Vergunning ingetrokken.
J.C. VAN DER LINDE, Zuidzijde – Nieuw Beijerland
24-01-1924 Autobusdienst Rotterdam (Stieltjesplein)~Barendrecht~Heinenoord~Klaaswaal~Numansdorp~Zuid Beijerland en
Rotterdam (Stieltjesplein)~Barendrecht~Heinenoord~Oud Beijerland~Nieuw Beijerland~Piershil~Goudswaard~Zuid
Beijerland.
17-05-1927 Concessie van GS voor diensten over beide routes.
11-06-1929 Standplaats Rotterdam gewijzigd in Oranjeboomstraat.
04-03-1936 Vergunning via Oud Beijerland ingetrokken.
13-03-1936 Vergunning via Numansdorp ingetrokken.
G.W. LINSE, Rotterdam ??
05-07-1923 Vergunning voor Rotterdam (Pompenburgsingel)~Zwijndrecht.
Van deze vergunning is geen gebruik gemaakt.
21-11-1923 Vergunning ingetrokken.
N.V. Autodienst “LUXE”, Directie J. Krikke en A. Kleinjan, Thorbeckestraat
32 te Rotterdam.
20-06-1923 Vergunning stadsdienst Rotterdam: Diergaardelaan~Lange Hilleweg~Rietdijk op naam van J. Krikke.
28-09-1923 Vergunning overgeschreven op naam van N.V. “LUXE”.
28-05-1925 Aandelen N.V. “LUXE” overgenomen door RTM, inclusief vergunning.
1925 -1926 Stadsdienst uitgevoerd met autobussen van Krikke en van RTM.
01-01-1927 Stadsdienst overgenomen van de RTM en voortgezet door A. Kleinjan.
A.J.A. MAASSEN, Ringdijk 75 te Zwijndrecht.
30-05-1923 Vergunning voor Rotterdam (Pompenburgsingel)~Zwijndrecht.
Van deze vergunning is geen gebruik gemaakt.
26-06-1923 Vergunning ingetrokken.
Gebroeders VAN MASTBERGEN & J.H. BROKKING, Zwijndrecht.
04-03-1924 Vergunning voor Rotterdam (Oranjeboomstraat)~Barendrecht.
Van deze vergunning is geen gebruik gemaakt.
29-08-1924 Vergunning ingetrokken.
MATTHIJSE & KLIP, J.J. MATTHIJSE te Zierikzee en P. KLIP te Bruinisse
04-07-1923 Busdienst tussen Bruinisse~Zierikzee. Reed af en toe naar Zijpe.
00-10-1925 Overgedragen aan J. Dijkman te Nieuwerkerk.
Zie J. Dijkman & J.J. van Zweden.
H. MOURIK, Autodienst “Radio”, Poortugaal
01-12-1924 Voortzetting van het bedrijf van Laban & Mourik met de diensten:
Rotterdam (Groote Markt)~Heyplaat~Poortugaal en
Rotterdam (Groote Markt)~Rhoon~Poortugaal. Als proef bovendien:
Rotterdam (Groote Markt)~Heyplaat~Pernis.
02-12-1926 Vergunningen ingetrokken.
30-03-1927 Mourik failliet verklaard.
02-05-1927 Nieuwe aanvraag van vergunningen door GS afgewezen.
J. NOBELS (woonplaats onbekend)
21-03-1924 Vergunning voor dienst Rotterdam (Oranjeboomstraat)~Zwijndrecht.
29-08-1924 Vergunning ingetrokken.
Gebroeders P. EN B. VAN NOORT, Brielle
1922-1926 Steeds van mei tot september autobusdienst: Brielle~Oostvoorne~Rockanje (strand)
00-00-1927 Geen vergunning gekregen van GS.
30-05-1928 Vergunning van GS voor dienst Brielle (Markt)~Rozenburg~Maassluis (Veerheuvel).
15-06-1928 Start autobusdienst Brielle~Maassluis.
22-06-1929 Vergunning om dienst door te trekken van Brielle naar Oostvoorne.
22-12-1930 Standplaats Maassluis gewijzigd in Station.
00-00-1933 Contact met Van der Schuyt, de exploitant van de veerdiensten Brielle~Rozenburg en Rozenburg~Maassluis. Van der Schuyt
gaat busdienst Brielle~Oostvoorne uitvoeren op concessie van Van Noort.
14-09-1936 Gebroeders Van Noort eindigen hun bedrijf.
22-09-1936 Van der Schuyt vraagt zelf vergunning aan voor Brielle~Oostvoorne.
08-12-1936 Vergunning Van Noort ingetrokken.
11-12-1936 Vergunning GS voor Van der Schuyt.
F. NOTENBOOM (woonplaats onbekend)
15-04-1924 Vergunning voor Rotterdam (Oranjeboomstraat)~Zwijndrecht.
06-06-1924 Vergunning ingetrokken.
C.H. VAN OEVEREN, Schutje te Kerkwerve
00-00-1931 Watermolen A68 te Zierikzee.
06-01-1927 Vergunning aangevraagd voor autobusdienst Zierikzee~Ellemeet.
29-04-1927 Vergunning GS voor dienst Zierikzee~Kerkwerve~Schutje~Bijdorpe~Looperskapelle~Scharendijke~Elkerzee~Ellemeet.
27-05-1927 Start autobusdienst Zierikzee~Ellemeet.
00-00-1940 Dienst Zierikzee~Renesse~Burgh~Haamstede overgenomen van L.C. Blom.
01-04-1938 Dienst Zierikzee~Ellemeet gestaakt.
06-05-1940 Traject Zierikzee~Burgh uitgebreid tot Westerschouwen strand.
07-10-1951 Concessie lijndienst naar RTM. Van Oeveren blijft mee-exploiteren: bussen van RTM en Van Oeveren op lijndienst
Westerschouwen~Zierikzee~Bruinisse~Zijpe.
A. OOST (woonplaats onbekend)
24-10-1923 Vergunning voor dienst Rotterdam (Vredenoordlaan)~Barendrecht.
Van deze vergunning is geen gebruik gemaakt.
08-02-1924 Vergunning ingetrokken.
A. POLAK, Bloemfonteinstraat 89 te Rotterdam.
25-01-1924 Vergunning voor Rotterdam (Vredenoordplein)~Barendrecht.
00-11-1925 Dienst niet meer uitgevoerd.
07-04-1926 Vergunning ingetrokken.
RAGOM = N.V. Ridderkerksche Auto Garage en Omnibus Maatschappij, Ridderkerk
05-06-1937 RAGOM exploiteert de ZABO-lijnen: Rotterdam (Oranjeboomstraat)~Rijsoord~Hendrik Ido Ambacht~
Zwijndrecht~Dordrecht, Rotterdam (Oranjeboomstraat)~Rijsoord~Zwijndrecht en Rotterdam (Oranjeboomstraat)~
Rijsoord~Oostendam~Hendrik Ido Ambacht.
Overdracht vergunningen aangevraagd.
23-09-1938 Alle ZABO-vergunningen overgeschreven op naam van RAGOM. Eindpunt te Rotterdam gewijzigd in Groote Markt.
05-01-1939 Traject Zwijndrecht~Dordrecht via nieuwe brug en niet meer via veer.
00-00-1940 Eindpunt Rotterdam verplaatst naar Oosterkade.
07-06-1941 RAGOM neemt lijn Rotterdam~Heerjansdam over van F. Dirkzwager.
00-00-1942 Eindpunt Rotterdam verplaatst naar Oranjeboomstraat.
27-04-1942 RAGOM neemt lijn Rotterdam~Zwijndrecht over van RTM.
C. RIETDIJK & G. SCHOUTEN, Poortugaal.
15-05-1923 Autobusdienst Rotterdam (Groote Markt)~Charlois~Rhoon~Maasoord~Poortugaal.
11-09-1925 Dienst overgenomen door RTM.
C.M. RIETVELD (woonplaats onbekend)
13-05-1923 Vergunning voor Rotterdam (Oranjeboomstraat)~Zwijndrecht.
Van deze vergunning is geen gebruik gemaakt.
07-11-1924 Vergunning ingetrokken.
N.V. Auto-Omnibusdienst “RIJSOORD“, Directeur B. de Koning, Gevestigd te Rijsoord.
02-03-1923 Autobusdienst Rotterdam(Groote Markt)~Rijsoord.
09-06-1923 Oprichting N.V.
29-03-1925 Standplaatsvergunning te Zwijndrecht voor dienst Zwijndrecht~Rijsoord~Rotterdam.
00-07-1925 Bedrijf “Rijsoord” overgenomen door A. de Jong (ZAOO). De dienst wordt nu: Rotterdam (Groote Markt)~Rijsoord~
Zwijndrecht.
19-03-1926 Standplaats te Rotterdam gewijzigd in Stieltjesplein.
16-12-1926 Naam ZAOO gewijzigd in ZABO.
A. SCHAAY, Rotterdam
21-01-1926 Vergunning voor Rotterdam (Oranjeboomstraat)~Zwijndrecht.
Van deze vergunning is geen gebruik gemaakt.
30-03-1926 Vergunning ingetrokken.
R. SCHOP, Klaaswaal
00-00-1936 Vergunning aangevraagd voor de busdienst: Zuid Beijerland~
Numansdorp~Klaaswaal~Westmaas~Mijnsheerenland~
Barendrecht~Rotterdam Maasstation (Oosterkade)
15-10-1936 Aanvraag afgewezen.
02-12-1937 Nieuwe aanvraag: Nieuwendijk (veer Tiengemeten)~Zuid Beijerland~Numansdorp~Klaaswaal~Greup~Westmaas~
Mijnsheerenland~Barendrecht~Rotterdam Groote Markt.
Aanvraag afgewezen.
N.V. Reederij VAN DER SCHUYT, Rotterdam
13-10-1931 Vergunning GS voor autobusdienst Rotterdam (Oranjeboomstraat)~IJsselmonde (Café Sap). Omdat aan deze
vergunning een vervoerverbod binnen de gemeente Rotterdam was verbonden is er geen gebruik van gemaakt.
00-00-1933 Exploitatie met autobus van Van der Schuyt van de dienst Oostvoorne~Brielle~Rozenburg~Maassluis op de concessie van
Gebroeders Van Noort te Brielle.
15-08-1935 Aanvraag vergunning voor autobusdienst Middelharnis Haven~Ooltgensplaat (Sluishaven).
14-09-1936 Gebroeders van Noort beëindigen hun dienst Oostvoorne~Maassluis.
22-09-1936 Van der Schuyt vraagt zelf vergunning aan voor Oostvoorne~Maassluis.
10-10-1936 Aanvraag vergunning voor dienst Alblasserdam~Kinderdijk~Nieuwe Veer~Ridderkerk~Rotterdam (Oranjeboomstraat).
08-12-1936 Vergunning Van Noort (Oostvoorne~Maassluis) ingetrokken.
21-12-1936 Van der Schuyt krijgt vergunning GS voor Oostvoorne~Maassluis.
02-02-1937 Aanvraag Alblasserdam~Rotterdam door GS afgewezen.
27-04-1937 Vergunning GS voor Middelharnis~Ooltgensplaat onder de voorwaarde dat onderweg geen passagiers mogen worden in-
en uitgeladen.
02-12-1937 Verzoek om ontheffing van vervoerverbod tussen Middelharnis en Ooltgensplaat afgewezen.
00-00-1938 Dienst Middelharnis~Ooltgensplaat gestaakt.
00-10-1938 Aanvraag vergunningen voor een heel net van autobusdiensten op de Zuid-Hollandse en Zeeuwse eilanden. Door bezwaren
RTM, de mobilisatie in 1939 en de oorlog in 1940 is dit net er nooit gekomen.
04-05-1941 Dienst Oostvoorne~Maassluis tot nader order gestaakt.
29-04-1946 Dienst Oostvoorne~Brielle~Rozenburg~Maassluis hervat, geëxploiteerd door Vermaat.
20-01-1948 Vergunning voor Van der Schuyt om de dienst Brielle~Rozenburg~Maassluis voort te zetten. Exploitatie door Vermaat.
17-05-1954 Concessie voor de dienst Maassluis~Rozenburg~Brielle~Nieuwenhoorn~Hellevoetsluis naar de RTM.
M. SPEELMAN, Ring 54 te Pernis.
19-05-1923 Start autobusdienst Rotterdam (Coolvest)~Charlois~Heyplaat~Pernis.
24-08-1923 Standplaats te Rotterdam gewijzigd in Groote Markt.
05-10-1925 Vergunning overgeschreven op naam van C.V. Pernissche Autobusdienst.
28-06-1926 Dienst overgenomen door RTM.
K. TELLE, Dreischor.
30-12-1927 Vergunning voor dagelijkse busdienst tussen Dreischor~Noordgouwe~Zierikzee.
07-09-1928 Vergunning ingetrokken.
Dienst nooit uitgevoerd.
I. VERMAAT, Straatweg 330 te Nieuw Helvoet.
20-03-1923 Start autobusdienst Hellevoetsluis~Nieuw Helvoet~Nieuwenhoorn~Brielle~Oostvoorne~Rockanje~Nieuw Helvoet
(~Hellevoetsluis).
04-07-1923 Standplaatsvergunning te Rotterdam voor dienst: Hellevoetsluis~Nieuwenhoorn~Heenvliet~Geervliet~Spijkenisse~
Hoogvliet~Poortugaal~Heyplaat~Waalhaven~Rotterdam (Oostplein).
datum?? Route op Rotterdam gewijzigd. Begin te Rockanje, dan via Nieuwenhoorn naar Hellevoetsluis en van daar naar Rotterdam.
05-10-1925 Omdat Vermaat de dienst op Rotterdam wil beëindigen trekt de gemeente Rotterdam de vergunning in.
periode?? Op traject Hellevoetsluis~Brielle~Rockanje concurrentie van Kriensen, Hoogwerf, Ter Veen en Kuiper (allen te Brielle).
00-00-1926 Concessie van GS voor dienst Hellevoetsluis~Brielle~Rockanje.
19-05-1933 Concurrentie op het Vermaat-traject Brielle~Oostvoorne~Rockanje door RTM met de Roadrailer. Vermaat wint de strijd.
11-07-1934 RTM-dienst met Roadrailer opgeheven.
00-00-1937 Samenwerking tussen Vermaat en RTM op de lijn Spijkenisse~Brielle~Oostvoorne~Rockanje.
10-05-1940 Deze dienst werd tussen Spijkenisse en Oostvoorne gestaakt en niet meer heropend.
00-06-1941 Dienst tussen Oostvoorne en Rockanje gestaakt.
29-04-1946 Vermaat exploiteert busdienst Oostvoorne~Brielle~Maassluis voor Van der Schuyt.
17-05-1954 Concessie voor lijndienst Maassluis~Brielle~Oostvoorne~Rockanje~Hellevoetsluis naar RTM. Exploitatie blijft bij
Vermaat.
00-00-1966 Dienst Hellevoetsluis~Brielle~Maassluis aangepast aan RTM-net.
01-09-1969 Vermaat-lijn in Rozenburg gekoppeld aan RTM-lijn Rozenburg~Spijkenisse. Traject Rozenburg Veer~Maassluis vervallen.
W. VISSER Azn., Oostdijk 151 te Oud Beijerland.
00-10-1922 Start autobusdienst Oud Beijerland (Westvoorstraat)~Krooswijk~Goidschalxoord~Heinenoord~Blaakschedijk~
Barendrecht~Rotterdam (Groote Markt), in samenwerking met RTM en in concurrentie tegen “De Hoeksche Waard”.
00-00-1923 Start autobusdienst Numansdorp~Klaaswaal~Westmaas~Mijnsheerenland~Blaakschedijk~Barendrecht~Rotterdam (Groote Markt).
04-04-1923 Standplaatsvergunning te Rotterdam (Groote Markt) voor beide diensten.
00-00-1925 Ford-bussen (RTM?) vervangen door De Dion Bouton-bussen van RTM.
00-00-1926 Aanvraag vergunningen GS voor Oud Beijerland~Rotterdam en Numansdorp~Rotterdam.
21-06-1927 Concessie GS voor Oud Beijerland~Rotterdam (Groote Markt).
01-03-1930 Vergunning ingetrokken. Bedrijf overgenomen door RTM.
G. de WAAL “DE ONDERNEMING“, Bruinisse.
28-11-1923 Busdienst Bruinisse-Zierikzee.
09-05-1927 Nieuwe vestiging: Zierikzee.
14-05-1929 Gaat samenwerken met J.J. van Zweden van de firma W. van Zweden.
01-05-1931 Gaan uit elkaar, daarna ieder voor zich, doch exploiteren busdienst gezamenlijk.
C. WüST, Numansdorp.
02-12-1937 Afwijzing van aangevraagde vergunning voor een busdienst op dinsdag voor marktbezoekers tussen: Numansdorp~Klaaswaal~
Westmaas~Mijnsheerenland~Barendrecht~Rotterdam.
ZABO = N.V. ZWIJNDRECHTSCHE AUTOBUS ONDERNEMING, aanvankelijk Groene Zoom 220 Rotterdam, later te Rijsoord.
16-12-1926 De dienst van de N.V. Auto-Omnibusdienst “Rijsoord” wordt gewijzigd in ZABO. Dienst: Rotterdam Stieltjesplein)~Rijsoord~Zwijndrecht.
05-08-1929 Standplaats te Rotterdam gewijzigd in Oranjeboomstraat.
26-09-1933 Vergunningen ZAOO overgeschreven op naam van ZABO. Dit betreft: Rotterdam(Oranjeboomstraat)~Rijsoord~Zwijndrecht,
Rotterdam(Oranjeboomstraat)~Rijsoord~Zwijndrecht~Dordrecht en Rotterdam(Oranjeboomstraat)~Rijsoord~Oostendam~ Hendrik Ido Ambacht.
05-06-1937 Diensten ZABO gereden door RAGOM op ZABO-concessie.
23-09-1938 Alle ZABO-vergunningen overgeschreven op naam van RAGOM.
ZAOO = ZWIJNDRECHTSCHE AUTO-OMNIBUS ONDERNEMING, Voorheen A. de Jong, Groene Zoom 220 Rotterdam.
05-04-1924 Start autobusdienst Rotterdam (Stieltjesplein)~Zwijndrecht.
11-04-1927 Concessie GS voor de diensten: Rotterdam (Stieltjesplein)~Rijsoord~Zwijndrecht, Rotterdam (Stieltjesplein)~Rijsoord~
Zwijndrecht~Dordrecht en Rotterdam (Stieltjesplein)~Rijsoord~Oostendam~Hendrik Ido Ambacht.
05-08-1929 Standplaats te Rotterdam verplaatst naar Oranjeboomstraat.
26-09-1933 Alle ZAOO-vergunningen overgeschreven op naam van N.V. ZABO.
C. de ZANGER, Rotterdam.
-1922? Busdienst Middelharnis~Ouddorp.
Heeft slechts korte tijd gereden. In Middelharnis was de tramhaven met de bootverbinding naar Hellevoetsluis niet te bereiken.
De passagiers moesten dus een flinke afstand lopen, in tegenstelling met de trampassagiers, die bij het veer werden
gebracht. De Zanger heeft het daarom gauw moeten opgeven. Hij reed de busdienst met een Ford-bus.
J.L. DE ZEEUW (Woonplaats onbekend)
21-11-1923 Vergunning voor dienst Rotterdam (Vredenoordplein)~Pernis.
Van deze vergunning is geen gebruik gemaakt.
29-08-1924 Vergunning ingetrokken.
M. ZEVENBERGEN (Woonplaats onbekend)
02-06-1923 Autobusdienst Rotterdam (Nassaukade)~Zuidland.
07-09-1923 Vergunning ingetrokken.
VAN ZWEDEN & DE WAAL, J.J. van Zweden, Nieuwerkerk en G. de Waal te Zierikzee.
14-05-1929 Voortzetting van het bedrijf van Dijkman & Van Zweden met de lijn Bruinisse~Oosterland~Nieuwerkerk~Zierikzee.
29-12-1937 Vergunningen ingetrokken.
00-02-1938 Dienst overgenomen door de RTM. De RTM startte een taxidienst tussen Bruinisse (dorp) via Bruinisse (Tramstation) naar
de tramhaven te Zijpe.

20. BIJLAGE F: GEBRUIKTE AFKORTINGEN
BBA: N.V. Brabantsche Buurtspoorwegen en Autodiensten.
B&K: Brugman & Kleinjan.
CENEMBE: N.V. Centraal Nederlandsch Motorvoertuigen Bedrijf.
CVP: Commissie Vergunningen Personenvervoer.
DAD: Dordrechtsche Autobus Dienst.
DARVI: Dinteloordsche Auto-Reparatie en Verhuur Inrichting
DSM: N.V. Dedemsvaartsche Stoomtramweg-Maatschappij.
EDAD: N.V. Eerste Dordrechtsche Autobus Dienst.
EFAO: Eerste Flakkeesche Autobus Onderneming.
GAD: Gemeentelijk Autobusbedrijf Dordrecht.
GMC: General Motors Corporation te Detroit (USA).
GS: Gedeputeerde Staten.
GTW: Geldersche Tramwegen.
KLM: N.V. Koninklijke Luchtvaart Maatschappij.
NAM: N.V. Nederlandsche Autobus Maatschappij.
NSKK: Nazional Sozialistisch Kraftfahrer Korps.
OP: N.V. Tramweg Maatschappij “Oldambt-Pekela”.
RAGOM: N.V. Ridderkerksche Auto Garage en Omnibus Maatschappij.
RAP: Reglement Autovervoer Personen.
RAP 1939: Reglement Autovervoer Personen 1939.
RET: Rotterdamsche Elektrische Tram.
RodL: N.V. Stoombootreederij op de Lek.
RTM: N.V. Rotterdamsche Tramweg Maatschappij.
TAOO: Tuindorpsche Auto-Omnibus Onderneming.
TVT: Tijdtafels en Voorschriften betreffende de Treindienst van de RTM.
UAP: Uitvoeringsbesluit Autovervoer Personen.
VAVO: Vereenigde Auto-Vervoer Ondernemingen.
VIOS: Vooruitgang is ons Streven.
VAB: N.V. Vermaat’s Autobedrijf te Nieuw Helvoet.
WAP: Wet Autovervoer Personen.
WOV: Wet Openbare Middelen van Vervoer.
WSM: N.V. Westlandsche Stoomtramweg Maatschappij.
ZABO: N.V. Zwijndrechtsche Auto-Bus Onderneming.
ZAOO: Zwijndrechtsche Auto-Omnibus Onderneming.
ZSM: N.V. Zuider Stoomtramweg Maatschappij.

Het vervoersgebied van de RTM 1923-1940

Het vervoersgebied van de RTM 1923-1940

21. LIJST VAN PLAATSNAMEN VAN HET RTM-GEBIED
1 Alblasserdam
2 Anna Jacobapolder
3 Barendrecht
4 Biert
5 Blaaksedijk
6 Bommel Den
7 Brielle
8 Brouwershaven
9 Bruinisse
10 Burgh
11 Brijdorpe
12 Charlois
13 Cillaarshoek
14 Dintelsas
15 Dordrecht
16 Dreischor
17 Elkerzee
18 Ellemeet
19 Galatheese Haven
20 Geervliet
21 Goedereede
22 Goidschalxoord
23 Goudswaard
24 ‘s-Gravendeel
25 Haamstede
26 Heenvliet
27 Heerjansdam
28 Heinenoord
29 Hellevoetsluis
30 Hendrik Ido Ambacht
31 Herkingen
32 Heyplaat
33 Hoogvliet
34 Kerkwerve
35 Kinderdijk
36 Klaaswaal
37 Klem De
38 Krooswijk
39 Lage Zwaluwe
40 Looperskapelle
41 Maasdam
42 Maasoord
43 Maassluis
44 Melissant
45 Middelharnis
46 Middelsluis
47 Mookhoek
48 Moriaanshoofd
49 Mijnsheerenland
50 Nieuw Beijerland
51 Nieuwenhoorn
52 Nieuwerkerk
53 Nieuwe Tonge
54 Nieuwe Veer
55 Nieuw Helvoet
56 Noordwelle
57 Numansdorp
58 Ooltgensplaat
59 Oostendam
60 Oosterland
61 Oostvoorne
62 Oud Beijerland
63 Ouddorp
64 Oudenhoorn
65 Oude Tonge
66 Oud Vossemeer
67 Pernis
68 Piershil
69 Poortugaal
70 Puttershoek
71 Renesse
72 Rhoon
73 Ridderkerk
74 Rockanje
75 Rotterdam
76 Rozenburg
77 Rijsoord
78 Scharendijke
79 Schenkeldijk
80 Schutje
81 Serooskerke
82 Simonshaven
83 Sint Philipsland
84 Sluishaven
85 Smitshoek
86 Sommelsdijk
87 Spijkenisse
88 Stad a/h Haringvliet
89 Steenbergen
90 Steenplaats
91 Strijen
92 Vliegveld Haamstede
93 Vliegveld Waalhaven
94 Waalhaven
95 Westenschouwen
96 Westmaas
97 Wieldrecht
98 Willemsdorp
99 Willemstad
100 IJsselmonde
101 Zierikzee
102 Zuid Beijerland
103 Zuidland
104 Zwijndrecht
105 Zijpe
RTM afbeelding-1011
2. VERANTWOORDING
Allereerst gaat mijn dank uit naar de heer S.O. de Raadt te Aalsmeer. Na eerst alle gegevens te hebben verzameld, heeft hij het verhaal over de vooroorlogse bussen van de RTM geschreven. Ik kreeg zijn verhaal ter beschikking. Na hier en daar aangevuld te hebben uit mijn eigen verzameling is deze brochure tot stand gekomen. Niet onvermeld mag blijven, dat ook van andere verzamelingen gebruik gemaakt mocht worden. Verder gaat mijn dank uit naar de heer J.G. Eggink te Zoetermeer. Hij keek de tekst na en voorzag deze, waar nodig, van commentaar en verbeteringen.
Voor de samenstelling werden naast het geschreven verhaal van S.O. de Raadt de volgende bronnen geraadpleegd:

a: RTM-jaarverslagen over de jaren 1923 tot en met 1939.
b: De Rotterdamsche Tramweg-Maatschappij op de Zuid-Hollandse en Zeeuwse Eilanden, geschreven door drs. A. Dijkers (1971).
c: Beknopt overzicht van de Nederlandse Spoor- en Tramwegbedrijven, samengesteld door ir. J.W. Sluiter (1967).
d: Uittreksel van de Kamer van Koophandel over de Nederlandsche Autobus Maatschappij (N.A.M.).
e: Bussenlijst, overzicht van alle door de RTM in dienst gestelde bussen.
f: RTM-advertenties uit de collectie van Henk Ontrop te Blaaksedijk.
g: RTM autobussen op de eilanden, deel 1 en 2, geschreven door Bas van der Heiden (respectievelijk 1989 en 1998).
h: Tijdtafels en Voorschriften betreffende den Treindienst van de RTM, betreffende de winterdienst 1934/1935, ingaande 7 oktober 1934.
i: Overzicht van autobus-exploitanten in het RTM-gebied, gemaakt en ter beschikking gesteld door J.G. Eggink te Zoetermeer.
j: 75 jaar Autobussen in Rotterdam, geschreven door M. Wallast (1981).
k: Gegevens betreffende de Nederlandse Wetgeving voor het Autobusvervoer, afkomstig uit de collectie van ir. P. Brouwer te Utrecht.
l: Overzicht inhoudende vergunningen autobusdiensten, gedateerd 30 mei 1927, afkomstig uit de collectie van S.O. de Raadt te Aalsmeer.
m: 65 jaar Van Oeveren Reizen, geschreven door J.C. van Hartingsveldt (1992).
Als laatste wil ik onder de aandacht brengen dat over bepaalde data meningsverschillen bestaan. Zelfs in verscheidene publicaties zijn deze niet eensluidend.

Geef een reactie