Qbuzz

Geschiedenis Qbuzz

Qbuzz is een relatief nieuwe Nederlandse vervoersmaatschappij die stads- en streekvervoer per bus verricht in de provincies Groningen en Drenthe en het zuidoosten van Friesland. Verder werkt het bedrijf samen met het Haagse busbedrijf HTM onder de naam HTMbuzz.
De reden om toch aandacht aan dit bedrijf op deze website te besteden vormen de activiteiten die Qbuzz van 2008 tot 2012 in de Rotterdamse regio heeft ontplooid.

Algemeen
Qbuzz is in april 2008 opgericht door twee voormalige leden uit de raad van bestuur van Connexxion. Direct al namen de Nederlandse Spoorwegen een belang van 49% in Qbuzz. Andere streekvervoerders vonden dit oneerlijke concurrentie, omdat de Staat der Nederlanden eigenaar is van alle aandelen van de NS, waardoor het bedrijf indirect staatssteun zou kunnen krijgen. De rechter oordeelde in diverse rechtszaken in het voordeel van Qbuzz.
In juli 2012 werd bekend dat de NS ook de overige 51% aandelen van Qbuzz wilde overnemen. NS zou Qbuzz in de toekomst willen samenvoegen met het Engelse vervoerbedrijf Abellio, ook onderdeel van NS. Met deze actie wil NS een sterke aanbestedingsdochter ontwikkelen die zich in Nederland en de rest van Europa gaat richten op het binnenhalen van bus- en spoorlijnen. In maart 2013 heeft de NS het overnameplan voorgelegd aan de ondernemingsraad.

Naam en huisstijl
Oospronkelijk had het bedrijf de naam Antiloop moeten krijgen. Niettemin is gekozen voor Qbuzz waarbij de Q staat voor het Engelse Quality en buzz voor bus. Eenvoud siert de meester.
De huisstijl is gebaseerd op de kleuren van de prinsenvlag (oranje, blanje, bleu oftewel oranje, wit en blauw). Alleen in Friesland rijden de MAN Lion’s City bussen in deze huisstijl in combinatie met een aantal regionale kenmerken, waaronder een aantal pompeblêden. In de andere concessies is door de opdrachtgever een regionale huisstijl voorgeschreven.

Huidige activiteiten
Qbuzz is inmiddels actief in het zuidoosten van Friesland, Groningen en Drenthe.
Dat is niet zonder slag of stoot gegaan. Vervoerders als Arriva en Connexxion maakten op deze concessies bezwaren omdat de gunning niet eerlijk zou zijn verkopen. Maar de gunning aan Qbuzz door het OV-bureau Groningen-Drenthe werd bevestigd.
Door de rechtszaak had Qbuzz nog maar drie maanden de tijd om de organisatie te voltooien.
In deze maanden moest Qbuzz ervoor zorgen dat er een wagenpark kwam. Mercedes-Benz kreeg de taak om 361 bussen te bouwen. Een groot deel kon op tijd geleverd worden. Het tekort werd tijdelijk opgevangen door 24 gebruikte Mercedes-Benz bussen. Er werden 43 bussen nageleverd. Vanwege bezuinigingen werd een aantal bussen overbodig

Qbuzz 1093 bij het busstation in Leeuwarden

Qbuzz 1093 bij het busstation in Leeuwarden

Naast het normale vervoer rijdt Qbuzz een aantal hoogwaardig openbaar vervoer verbindingen onder de naam Qliner. Op deze snelle buslijnen rijden comfortabele hogevloerbussen (met rolstoellift) van het type Mercedes-Benz Integro. Deze bussen dragen de Qliner huisstijl.

Voormalige activiteiten; Streekvervoer rond Rotterdam
Qbuzz exploiteerde van 14 december 2008 tot en met 8 december 2012 het busvervoer in een gedeelte van Stadsregio Rotterdam. Dit betrof een aantal Rotterdamse streeklijnen van en naar Dordrecht, Barendrecht, Rhoon, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Pijnacker, Delft, Maassluis, Ridderkerk en Vlaardingen. Qbuzz was hier de enige inschrijver. De concessie had slechts een looptijd van drie jaar omdat de opdrachtgever de buslijnen wilde integreren in het Rotterdamse stadsvervoer, uitgevoerd door de RET.
Het wagenpark van Qbuzz is per concessie verschillend genummerd en heeft ook per concessie een andere huisstijl.
In de regio Rotterdam rijden de bussen in een zilvergrijze uitstraling met op de flank en op het front het logo in oranje letters. Verder bevindt zich op de achterflank een oranje/lichtblauwe baan met een wit logo. De MAN bussen zijn na afloop door de RET overgenomen.

Toekomst
Bij de start in 2008 kondigde Qbuzz aan over 8 jaar een kwart van de Nederlandse busmarkt in handen te willen hebben.
Zo is de concessie voor het openbaar vervoer in en rond de stad Utrecht, na een aantal door Connexxion aangespannen rechtszaken toch aan Qbuzz toegewezen zodat eind 2013 ook in de provincie Utrecht Qbuzz zal rijden.

De Qbuzz 1003 bij station Rotterdam Alexander, september 2009

De Qbuzz 1003 bij station Rotterdam Alexander, september 2009

Qbuzz maakte in de zomer van 2011 bekend dat het bedrijf samen met het openbaarvervoerbedrijf RET een nieuwe Joint Venture als RETbuzz wil oprichten om bij de aanbesteding samen te bieden op het busvervoer in de Stadsregio Rotterdam. Later maakte Qbuzz bekend dat het bedrijf ook samen met het openbaarvervoerbedrijf HTM een nieuwe Joint Venture als HTMbuzz te willen oprichten om bij de aanbesteding samen te bieden op het busvervoer in de regio Haaglanden. Deze concessie won het bedrijf, maar de vakbond Abvakabo FNV maakte bezwaar uit vrees dat de arbeidsvoorwaarden voor het personeel niet dezelfde zullen blijven. Ook dit bezwaar werd wederom verworpen.
Voor de concessie Rotterdam sprak de mededingingsautoriteit zich uit tegen de fusie in verband met de kans op verstoring van de markt.

Per 9 december 2012 verdwenen alle bussen van busmaatschappij Qbuzz uit de regio Rijnmond.
Op de vrijdag en de zaterdag daarvoor werden de bussen omgebouwd naar de RET huisstijl. Daarvoor hebben zo’n vijftig mensen het hele weekend dag en nacht doorgewerkt om niet alleen de Qbuzz stickers te vervangen door het RET-logo maar ook om het communicatiesysteem in de 89 bussen.
Daarnaast werden zo’n 250 bushaltes en informatieborden in Barendrecht, Lansingerland en Ridderkerk omgebouwd naar de RET-huisstijl.
Ook de 200 buschauffeurs van Qbuzz werden overgenomen door de RET. Ze houden dezelfde arbeidsvoorwaarden en rijtijden.

Wagenpark in de regio Rotterdam
Het complete wagenpark, met uitzondering van een aantal tijdelijke reservebussen in de beginperiode, was nieuw bij aanvang van de contracten. De bussen zijn niet gekocht, maar worden geleased van MAN, Mercedes-Benz en Volkswagen. De MAN’s zijn gebouwd in Ankara en afgebouwd in Vianen.

MAN Lion's City 1068 van de RET op het Zuidplein. 2013

MAN Lion’s City 1068 van de RET op het Zuidplein. 2013

Als reservevloot had Qbuzz in de beginperiode voor Rotterdam een aantal ex-RET-bussen van het type Den Oudsten Alliance B95 ter beschikking uit de serie 801-835 uit 1996/1997. Dit was met name omdat de nieuwe bussen nog geen OV-chipkaartlezers ingebouwd hadden. Ook reden hier een tijdje 3 Volvo B10B-55/Berkhof Duvedec-bussen uit 1992/1993, en de Connexxion 3153 (MAN Caetano).
MAN Lion’s City TÜ (A78)
Deze serie bussen in de serie 1001-1090, bouwjaar 2008 werd ingezet in Stadsregio Rotterdam. Wegens concessievoorwaarden mochten de bussen niet in de Qbuzz huisstijl rijden. Wel hadden ze een paar stroken in de huisstijlkleuren aan de zijkant. De 1057 ontbreekt. De serie liep oorspronkelijk tot en met 1100, maar een aantal wagens is nooit door Qbuzz afgenomen. De 1091, 1093 en 1099 reden eerst wel in Rotterdam, maar verhuisden per januari 2011 naar Zuidoost Friesland. De 1093 is later verloren gegaan door een brand in Oosterwolde. De 1091 en 1099 zijn in december 2012 retour gegaan naar de dealer en later overgenomen door Veolia Transport. 1092 en 1094 rijden bij Drenthe Tours in de rood/grijze kleurstelling van het OV-bureau Groningen Drenthe.
De 1057, 1095, 1096, 1097 rijden bij Besseling Tours als 301-304, waarvan de 301 en 302 in Syntus Gelderland huisstijl rijden ten behoeve van spitsritten. 1098 is nooit in dienst gekomen en is per januari 2012 geëxporteerd naar Duitsland (in dienst bij DB Oberbayern). De 1100 heeft korte tijd bij Connexxion gereden, maar staat inmiddels weer bij de MAN dealer in Vianen.
Alle bussen (1001-1056, 1058-1090) zijn per 9 december 2012 overgenomen door de RET.

Qbuzz Materieelstaat

NummerKentekenBouwjaarBouwnr.Chassisnr.Datum i.d.Datum u.d.Opm.
1001BV-NV-682008A78-0621WMAA78ZZ79T013374dec-08dec-12
1002BV-NV-302008A78-0622WMAA78ZZ29T013377dec-08dec-12
1003BV-NV-322008A78-0623WMAA78ZZ49T013378dec-08dec-12
1004BV-NV-352008A78-0624WMAA78ZZ69T013446dec-08dec-12
1005BV-NV-372008A78-0625WMAA78ZZ89T013450dec-08dec-12
1006BV-NV-412008A78-0626WMAA78ZZ59T013454dec-08dec-12
1007BV-NV-422008A78-0627WMAA78ZZ09T013457dec-08dec-12
1008BV-NV-432008A78-0628WMAA78ZZ29T013458dec-08dec-12
1009BV-NV-442008A78-0629WMAA78ZZ09T013463dec-08dec-12
1010BV-NV-452008A78-0630WMAA78ZZ69T013464dec-08dec-12
1011BV-NV-462008A78-0631WMAA78ZZ89T013467dec-08dec-12
1012BV-NV-482008A78-0632WMAA78ZZ39T013468dec-08dec-12
1013BV-NV-512008A78-0633WMAA78ZZ59T013472dec-08dec-12
1014BV-NV-522008A78-0634WMAA78ZZ79T013473dec-08dec-12
1015BV-NV-532008A78-0635WMAA78ZZ99T013474dec-08dec-12
1016BV-NV-542008A78-0636WMAA78ZZ09T013514dec-08dec-12
1017BV-NV-552008A78-0637WMAA78ZZ89T013515dec-08dec-12
1018BV-PB-132008A78-0638WMAA78ZZX9T013516dec-08dec-12
1019BV-NV-632008A78-0639WMAA78ZZ19T013519dec-08dec-12
1020BV-NV-642008A78-0640WMAA78ZZ79T013520dec-08dec-12
1021BV-NV-652008A78-0641WMAA78ZZ39T013521dec-08dec-12
1022BV-NZ-982008A78-0642WMAA78ZZ59T013523dec-08dec-12
1023BV-NV-662008A78-0643WMAA78ZZ99T013524dec-08dec-12
1024BV-NZ-992008A78-0644WMAA78ZZ09T013525dec-08dec-12
1025BV-NV-672008A78-0645WMAA78ZZ79T013527dec-08dec-12
1026BV-NV-292008A78-0646WMAA78ZZ79T013528dec-08dec-12
1027BV-PB-012008A78-0647WMAA78ZZ79T013529dec-08dec-12
1028BV-PB-022008A78-0648WMAA78ZZ79T013531dec-08dec-12
1029BV-PB-032008A78-0649WMAA78ZZ79T013532dec-08dec-12
1030BV-PB-042008A78-0650WMAA78ZZ79T013533dec-08dec-12
1031BV-PB-052008A78-0651WMAA78ZZ79T013535dec-08dec-12
1032BV-PB-062008A78-0652WMAA78ZZ79T013536dec-08dec-12
1033BV-PB-072008A78-0653WMAA78ZZ79T013537dec-08dec-12
1034BV-PB-082008A78-0654WMAA78ZZ79T013539dec-08dec-12
1035BV-PB-092008A78-0655WMAA78ZZ79T013540dec-08dec-12
1036BV-PB-112008A78-0656WMAA78ZZ79T013541dec-08dec-12
1037BV-PB-122008A78-0657WMAA78ZZ79T013564dec-08dec-12
1038BV-NZ-962008A78-0658WMAA78ZZ79T013565dec-08dec-12
1039BV-PJ-972008A78-0659WMAA78ZZ79T013566dec-08dec-12
1040BV-PJ-752008A78-0660WMAA78ZZ79T013567dec-08dec-12
1041BV-PD-832008A78-0661WMAA78ZZ79T013570dec-08dec-12
1042BV-PJ-762008A78-0662WMAA78ZZ79T013571dec-08dec-12
1043BV-PJ-782008A78-0663WMAA78ZZ79T013572dec-08dec-12
1044BV-PJ-792008A78-0664WMAA78ZZ79T013574dec-08dec-12
1045BV-PD-842008A78-0665WMAA78ZZ79T013575dec-08dec-12
1046BV-PD-862008A78-0666WMAA78ZZ79T013576dec-08dec-12
1047BV-PD-872008A78-0667WMAA78ZZ79T013577dec-08dec-12
1048BV-PJ-812008A78-0668WMAA78ZZ79T013580dec-08dec-12
1049BV-PD-882008A78-0669WMAA78ZZ79T013581dec-08dec-12
1050BV-PJ-822008A78-0670WMAA78ZZ79T013582dec-08dec-12
1051BV-PD-892008A78-0671WMAA78ZZ79T013584dec-08dec-12
1052BV-PJ-832008A78-0672WMAA78ZZ79T013585dec-08dec-12
1053BV-PD-902008A78-0673WMAA78ZZ79T013586dec-08dec-12
1054BV-PJ-842008A78-0674WMAA78ZZ79T013587dec-08dec-12
1055BV-PJ-852008A78-0675WMAA78ZZ79T013625dec-08dec-12
1056BV-PJ-862008A78-0676WMAA78ZZ79T013626dec-08dec-12
1058BV-PJ-882008A78-0678WMAA78ZZ79T013628dec-08dec-12
1059BV-PJ-892008A78-0679WMAA78ZZ79T013629dec-08dec-12
1060BV-PJ-902008A78-0680WMAA78ZZ79T013630dec-08dec-12
1061BV-PJ-922008A78-0681WMAA78ZZ79T013631dec-08dec-12
1062BV-PD-812008A78-0682WMAA78ZZ79T013632dec-08dec-12
1063BV-PJ-932008A78-0683WMAA78ZZ79T013633dec-08dec-12
1064BV-PD-822008A78-0684WMAA78ZZ79T013634dec-08dec-12
1065BV-PJ-952008A78-0685WMAA78ZZ79T013635dec-08dec-12
1066BV-PJ-962008A78-0686WMAA78ZZ79T013636dec-08dec-12
1067BV-PJ-742008A78-0687WMAA78ZZ79T013637dec-08dec-12
1068BV-PL-302008A78-0688WMAA78ZZ79T013638dec-08dec-12
1069BV-PL-012008A78-0689WMAA78ZZ79T013639dec-08dec-12
1070BV-PL-032008A78-0690WMAA78ZZ79T013640dec-08dec-12
1071BV-PL-052008A78-0691WMAA78ZZ79T013641dec-08dec-12
1072BV-PL-062008A78-0692WMAA78ZZ79T013642dec-08dec-12
1073BV-PL-072008A78-0693WMAA78ZZ79T013643dec-08dec-12
1074BV-PL-092008A78-0694WMAA78ZZ79T013644dec-08dec-12
1075BV-PL-102008A78-0695WMAA78ZZ79T013645dec-08dec-12
1076BV-PL-122008A78-0696WMAA78ZZ79T013646dec-08dec-12
1077BV-PL-152008A78-0697WMAA78ZZ79T013647dec-08dec-12
1078BV-PL-172008A78-0698WMAA78ZZ79T013648dec-08dec-12
1079BV-PL-182008A78-0699WMAA78ZZ79T013649dec-08dec-12
1080BV-PL-202008A78-0700WMAA78ZZ79T013650dec-08dec-12
1081BV-PL-212008A78-0701WMAA78ZZ79T013651dec-08dec-12
1082BV-PL-232008A78-0702WMAA78ZZ79T013653dec-08dec-12
1083BV-PL-242008A78-0703WMAA78ZZ79T013654dec-08dec-12
1084BV-PL-252008A78-0704WMAA78ZZ79T013655dec-08dec-12
1085BV-PL-262008A78-0705WMAA78ZZ79T013701dec-08dec-12
1086BV-PL-282008A78-0706WMAA78ZZ79T013702dec-08dec-12
1087BV-PJ-992008A78-0707WMAA78ZZ79T013705dec-08dec-12
1088BV-PV-222008A78-0708WMAA78ZZ79T013706dec-08dec-12
1089BV-PV-212008A78-0709WMAA78ZZ79T013709dec-08dec-12
1090BV-RF-532008A78-0710WMAA78ZZ79T013710dec-08dec-12
1091BV-RF-412008A78-0711WMAA78ZZ79T013710dec-08dec-12
1093BV-RF-432008A78-0713WMAA78ZZ79T013714dec-08nov-11Afgebrand
1099BV-RF-502008A78-0719WMAA78ZZ79T013730dec-08dec-12

Dit artikel is een bewerking van de volgende publicatie; href=”http://nl.wikipedia.org/wiki/Qbuzz”>

Klik hier voor foto’s van Qbuzz bussen.

Geef een reactie