RTM watervervoer

De RTM was het enige vervoerbedrijf dat naast rail- en wegvervoer ook op het water actief was.

Zuid-Hollandse- en Zeeuwse eilanden
Na de afsplitsing van de RETM, die de elektrische tramlijnen in Rotterdam ging exploiteren, richtte de RTM zich op de verdere ontwikkeling van het (stoom)tramnet op de Zuid-Hollandse- en Zeeuwse eilanden. Omdat tussen deze eilanden nog veelal vaste oeververbindingen ontbraken (slechts de Barendrechtsebrug naar de Hoekse Waard en de Spijkenisserbrug naar Voorne en Putten waren gerealiseerd), nam de RTM ook een aantal boot-diensten en veerverbindingen in exploitatie. Op een aantal van deze veerdiensten werden ook tramwagons en locomotieven op sleepschepen vervoerd tussen het uit meerdere los van elkaar staande lijnen bestaande stoomtramnet.

De RTM beschikte voor deze diensten over een indrukwekkend aantal vaartuigen.
In de loop der jaren werden door de RTM de volgende bootdiensten onderhouden:
• Rotterdam – Zierikzee [1918-1948] • Rotterdam – Brielle [1918-1949] • Rotterdam – Hellevoetsluis [1918-1937] • Rotterdam – Middelharnis [1923-1949] • Rotterdam – Oud-Beijerland [1926-1940 en 1953] • Rotterdam – Kruininger Gors [1950] • Zierikzee – Burghsluis [1953] • Zierikzee – Anna Jacobapolder [1953] •

De Krammer van de RTM op de lijn Anna Jacobapolder-Zijpe

De Zijpe van de RTM op de lijn Anna Jacobapolder-Zijpe

Belangrijker waren echter de veerdiensten die aansluiting gaven op de RTM-tramlijnen en later ook de auto-busdiensten van de RTM:
• Hellevoetsluis (Voorne en Putten) – Middelharnis-haven (Goeree en Overflakkee) [1909-1971] • Numansdorp-haven (Hoekse Waard) – Den Bommel (Goeree en Overflakkee) [1937] • Numansdorp-haven (Hoekse Waard) – Willemstad (Noord-Brabant) [1900-1966] • Numansdorp-haven (Hoekse Waard) – Ooltgensplaat (Goeree en Overflakkee) – Zijpe (Schouwen en Duiveland) [1900-1966] • Zijpe (Schouwen en Duiveland) – Anna Jacobapolder (Sint Philipsland) [1900-1988*] – Stavenisse (Tholen) [ 1900-1939] * = tot 1964 door de RTM geëxploiteerd

RTM Schouwen-Duiveland voor het vervoer van tramwagens, Anna Jacobapolder 10-1947 (foto J. Voerman)

RTM Schouwen-Duiveland voor het vervoer van tramwagens, Anna Jacobapolder 10-1947 (foto J. Voerman)

Volledigheidshalve kan nog worden vermeld dat de rederij Van der Schuyt-Van den Boom-Stanfries (van 1935 tot 1965) een veerdienst onderhield tussen Dintelsas (Noord-Brabant) – Ooltgensplaat-Galathese Haven(Goeree en Overflakkee).
De aanleg van de vaste oeververbindingen tussen de eilanden maakte deze bootdiensten en veerdiensten successievelijk overbodig.

Dat toerisme en nostalgie/historie heel goed samen gaan, blijkt wel uit het feit dat er sinds 1999 in de zomer-maanden weer een veerdienst tussen de havens van Hellevoetsluis en Middelharnis en het eiland Tiengemeten wordt onderhouden.

Andere vormen van vervoer te water:
Fast-Ferry/Waterbus
Veerdiensten
Wagenveren

  7 comments for “RTM watervervoer

  1. Willem Boot
    8 september 2014 at 21:03

    Krammer is de Zijpe!

    • Ren√© van der Beek
      11 september 2014 at 19:40

      Willem, het onderschrift is aangepast!

  2. Peter Diepenhorst
    17 december 2014 at 14:38

    Ik mis nog de vermelding van die andere veerdienst van Van der Schuyt/SBS, nl die tussen Den Bommel en Numansdorp. Hier voer tussen 1938 en 1964 (toen de Haringvlietbrug open ging) de veerboot Prinses Beatrix. Overigens was er ook nog een (kleine) passagiersdienst tussen Hoek van St. Jacob en Zijpe.

    • René van der Beek
      17 december 2014 at 19:13

      Dank voor de aanvulling; deze zijn ons inderdaad niet bekend. Mocht er nog meer info zijn, heel graag!

    • Maaike Kornet
      22 december 2014 at 19:11

      Goedenavond Peter, gefeliciteerd met het uitkomen van je boek. Ik hoorde enthousiaste verhalen van mijn tante die in Den Bommel woont. Heb ook het artikel gelezen wat in Eilanden Nieuws stond! Je project is dus afgerond nu, na al die jaren. Ik hoop het binnenkort in te zien, heerlijk die herinneringen aan die tijd. Fijne feestdagen en een mooi 2015 toegewenst. Met vriendelijke groet, Maaike

      • Peter
        19 januari 2015 at 10:38

        Dag Maaike,
        Tja ’t was een hele klus, die ik samen met Bommelaar Jaap Huizer gedfaan heb. Maar ’t wel heel leuk, om naast de feiten (mijn aandeel) ook de verhalen van de Bommelaars erin te verwerken. En inderdaad, nu is het wel zo’n beetje afgerond. hartelijke groet,
        Peter

    • W.T. de Graaf.
      22 oktober 2015 at 08:51

      Dit klopt inderdaad dit was volgens mij een particulier die ook een taxi had voor de mensen die de boot gemist hadden en voor zover ik weet kon men desnoods ook s’nachts deze man bellen en haalde dan de mensen naar het eiland en leverde ze desgewenst bij de voordeur af.

Geef een reactie