RETM motorrijtuigen

De RETM had de volgende series motorrijtuigen in gebruik.

Elektrisch Motor Rijtuig serie 1-20
Na het besluit tot aanleg van de elektrische tram in Rotterdam en de daarmee gepaard gaande overgang van de particuliere onderneming RTM naar de eveneens particuliere RETM, waar de gemeente overigens heel veel invloed had, per 7 april 1904, werden in de loop van 1905 de rijtuigen van de eerste serie 1-20 afgeleverd.
Het Belgische Métallurgique was de leverancier en met een lengte van 8540 mm en een radstand van 1800 mm voldeden de twee-assers aan de gestelde eisen.

Het eerste elektrische motorrijtuigen arriveert vanuit België.

Het eerste elektrische motorrijtuigen arriveert vanuit België bij station Delftsche Poort, 1905.

Met een ACEC motor die 2×15 kW uurvermogen hadden de wagens een gewicht van 10 Ton.
De wagens 1-10 telden door een opstelling met langsbanken 20 zit- en 16 staanplaatsen, de wagens 11-20 moesten het door een opstelling van dwarsbanken moesten met 1 zitplaats minder doen.
Aanvankelijk hadden deze rijtuigen open balkons welke in 1908 werden voorzien van kopramen.
Na klachten van reizigers over de ventilatie werd in 1922 besloten de twee zijruiten te vervangen door 6 kleinere waarvan er 2, de tweede en de vijfde, geopend konden worden.
Een klein onderscheid van de wagens 1-15 met de 16-20 rijtuigen betrof een stang bij het balkon en draaihekjes in plaats van klaphekjes.
De voertuigen werden met uitzondering van de 1 en 11, die de museumstatus verkregen, in 1931 uit dienst genomen.

nummerleverancierlengteradstandmotoruurvermogengewichtzitplaatsenstaanplaatsenafleveringin dienstbijzonderheden
1Métallurgique85401800ACEC2x1510201619051905In 1908 zijn de open balkons voorzien van kopramen en in 1922 zijn de 2 grote zijruiten vervangen door 6 kleine. In 1927 over naar RET
2Métallurgique85401800ACEC2x1510201619051905In 1908 zijn de open balkons voorzien van kopramen en in 1922 zijn de 2 grote zijruiten vervangen door 6 kleine. In 1927 over naar RET
3Métallurgique85401800ACEC2x1510201619051905In 1908 zijn de open balkons voorzien van kopramen en in 1922 zijn de 2 grote zijruiten vervangen door 6 kleine. In 1927 over naar RET
4Métallurgique85401800ACEC2x1510201619051905In 1908 zijn de open balkons voorzien van kopramen en in 1922 zijn de 2 grote zijruiten vervangen door 6 kleine. In 1927 over naar RET
5Métallurgique85401800ACEC2x1510201619051905In 1908 zijn de open balkons voorzien van kopramen en in 1922 zijn de 2 grote zijruiten vervangen door 6 kleine. In 1927 over naar RET
6Métallurgique85401800ACEC2x1510201619051905In 1908 zijn de open balkons voorzien van kopramen en in 1922 zijn de 2 grote zijruiten vervangen door 6 kleine. In 1927 over naar RET
7Métallurgique85401800ACEC2x1510201619051905In 1908 zijn de open balkons voorzien van kopramen en in 1922 zijn de 2 grote zijruiten vervangen door 6 kleine. In 1927 over naar RET
8Métallurgique85401800ACEC2x1510201619051905In 1908 zijn de open balkons voorzien van kopramen en in 1922 zijn de 2 grote zijruiten vervangen door 6 kleine. In 1927 over naar RET
9Métallurgique85401800ACEC2x1510201619051905In 1908 zijn de open balkons voorzien van kopramen en in 1922 zijn de 2 grote zijruiten vervangen door 6 kleine. In 1927 over naar RET
10Métallurgique85401800ACEC2x1510201619051905In 1908 zijn de open balkons voorzien van kopramen en in 1922 zijn de 2 grote zijruiten vervangen door 6 kleine. In 1927 over naar RET
11Métallurgique85401800ACEC2x1510191619051905In 1908 zijn de open balkons voorzien van kopramen en in 1922 zijn de 2 grote zijruiten vervangen door 6 kleine. In 1927 over naar RET
12Métallurgique85401800ACEC2x1510191619051905In 1908 zijn de open balkons voorzien van kopramen en in 1922 zijn de 2 grote zijruiten vervangen door 6 kleine. In 1927 over naar RET
13Métallurgique85401800ACEC2x1510191619051905In 1908 zijn de open balkons voorzien van kopramen en in 1922 zijn de 2 grote zijruiten vervangen door 6 kleine. In 1927 over naar RET
14Métallurgique85401800ACEC2x1510191619051905In 1908 zijn de open balkons voorzien van kopramen en in 1922 zijn de 2 grote zijruiten vervangen door 6 kleine. In 1927 over naar RET
15Métallurgique85401800ACEC2x1510191619051905In 1908 zijn de open balkons voorzien van kopramen en in 1922 zijn de 2 grote zijruiten vervangen door 6 kleine. In 1927 over naar RET
16Métallurgique85401800ACEC2x1510191619051905In 1908 zijn de open balkons voorzien van kopramen en in 1922 zijn de 2 grote zijruiten vervangen door 6 kleine. In 1927 over naar RET
17Métallurgique85401800ACEC2x1510191619051905In 1908 zijn de open balkons voorzien van kopramen en in 1922 zijn de 2 grote zijruiten vervangen door 6 kleine. In 1927 over naar RET
18Métallurgique85401800ACEC2x1510191619051905In 1908 zijn de open balkons voorzien van kopramen en in 1922 zijn de 2 grote zijruiten vervangen door 6 kleine. In 1927 over naar RET
19Métallurgique85401800ACEC2x1510191619051905In 1908 zijn de open balkons voorzien van kopramen en in 1922 zijn de 2 grote zijruiten vervangen door 6 kleine. In 1927 over naar RET
20Métallurgique85401800ACEC2x1510191619051905In 1908 zijn de open balkons voorzien van kopramen en in 1922 zijn de 2 grote zijruiten vervangen door 6 kleine. In 1927 over naar RET

Klik hier voor de fotogalerij van de serie 1-10

Klik hier voor de fotogalerij van de serie 11-20

Elektrisch Motor Rijtuig serie 21-70
De uitbreiding van het tramnet en het toenemend aantal reizigers leiden tot de bestelling van de serie 21-126. De serie bestaat uit drie afzonderlijke series nl. 21-70, 71-90 en 91-126 en zijn herkenbaar aan de drie ramen die gedeeltelijk konden worden neergelaten. Aan weerszijden bevinden zich langsbanken in totaal plaats biedend aan 20 reizigers. Daarnaast waren er 13 staanplaatsen. De eerste serie 21-70 werd in 1906 in de blauwe kleur met gouden biezen geleverd door het Belgische Ragheno
In tegenstelling tot de eerste serie 1-20 beschikken deze trams al over voor de bestuurder afgesloten balkons zij het dat deuren ontbreken.
Technisch beschikten zij over 2 motoren van 20 pk en de elektrische uitrusting werd geleverd door A.C.E.C. De wagens hadden een gewicht van 9,5 ton en een lengte van 8540 mm.

Van twee, naar drie ruiten.

Van twee, naar drie ruiten, motorrijtuig 25, remise Kralingen, 1912

In de loop der jaren werden er een aantal modificaties aangebracht. Als eerste werd in de jaren 1912-1915 de kleur gewijzigd in crème met okergele biezen en nummer, welke nummers overigens in 1924 in het rood werden geschilderd. In 1920 werden de petroleumlantaarns van de rijtuigen vervangen door vaste elektrische frontlantaarns. In 1922 werden de routeborden aan de zijkanten op het dak vervangen door kortere exemplaren van 3 meter om op de kopse kanten reclame mogelijk te maken. Later verviel deze reclame. In 1925 werden de raamstijlen versmald. Na de overgang van de RETM naar de RET zijn zij nog enkele jaren ongewijzigd in dienst gebleven tot zij in 1931 werden afgevoerd.

nummerleverancierlengteradstandmotoruurvermogengewichtzitplaatsenstaanplaatsenafleveringin dienstbijzonderheden
21Ragheno85401800ACEC2x159,5201319061906In 1927 over naar RET
22Ragheno85401800ACEC2x159,5201319061906In 1927 over naar RET
23Ragheno85401800ACEC2x159,5201319061906In 1927 over naar RET
24Ragheno85401800ACEC2x159,5201319061906In 1927 over naar RET
25Ragheno85401800ACEC2x159,5201319061906In 1927 over naar RET
26Ragheno85401800ACEC2x159,5201319061906In 1927 over naar RET
27Ragheno85401800ACEC2x159,5201319061906In 1927 over naar RET
28Ragheno85401800ACEC2x159,5201319061906In 1927 over naar RET
29Ragheno85401800ACEC2x159,5201319061906In 1927 over naar RET
30Ragheno85401800ACEC2x159,5201319061906In 1927 over naar RET
31Ragheno85401800ACEC2x159,5201319061906In 1927 over naar RET
32Ragheno85401800ACEC2x159,5201319061906In 1927 over naar RET
33Ragheno85401800ACEC2x159,5201319061906In 1927 over naar RET
34Ragheno85401800ACEC2x159,5201319061906In 1927 over naar RET
35Ragheno85401800ACEC2x159,5201319061906In 1927 over naar RET
36Ragheno85401800ACEC2x159,5201319061906In 1927 over naar RET
37Ragheno85401800ACEC2x159,5201319061906In 1927 over naar RET
38Ragheno85401800ACEC2x159,5201319061906In 1927 over naar RET
39Ragheno85401800ACEC2x159,5201319061906In 1927 over naar RET
40Ragheno85401800ACEC2x159,5201319061906In 1927 over naar RET
41Ragheno85401800ACEC2x159,5201319061906In 1927 over naar RET
42Ragheno85401800ACEC2x159,5201319061906In 1927 over naar RET
43Ragheno85401800ACEC2x159,5201319061906In 1927 over naar RET
44Ragheno85401800ACEC2x159,5201319061906In 1927 over naar RET
45Ragheno85401800ACEC2x159,5201319061906In 1927 over naar RET
46Ragheno85401800ACEC2x159,5201319061906In 1927 over naar RET
47Ragheno85401800ACEC2x159,5201319061906In 1927 over naar RET
48Ragheno85401800ACEC2x159,5201319061906In 1927 over naar RET
49Ragheno85401800ACEC2x159,5201319061906In 1927 over naar RET
50Ragheno85401800ACEC2x159,5201319061906In 1927 over naar RET
51Ragheno85401800ACEC2x159,5201319061906In 1927 over naar RET
52Ragheno85401800ACEC2x159,5201319061906In 1927 over naar RET
53Ragheno85401800ACEC2x159,5201319061906In 1927 over naar RET
54Ragheno85401800ACEC2x159,5201319061906In 1927 over naar RET
55Ragheno85401800ACEC2x159,5201319061906In 1927 over naar RET
56Ragheno85401800ACEC2x159,5201319061906In 1927 over naar RET
57Ragheno85401800ACEC2x159,5201319061906In 1927 over naar RET
58Ragheno85401800ACEC2x159,5201319061906In 1927 over naar RET
59Ragheno85401800ACEC2x159,5201319061906In 1927 over naar RET
60Ragheno85401800ACEC2x159,5201319061906In 1927 over naar RET
61Ragheno85401800ACEC2x159,5201319061906In 1927 over naar RET
62Ragheno85401800ACEC2x159,5201319061906In 1927 over naar RET
63Ragheno85401800ACEC2x159,5201319061906In 1927 over naar RET
64Ragheno85401800ACEC2x159,5201319061906In 1927 over naar RET
65Ragheno85401800ACEC2x159,5201319061906In 1927 over naar RET
66Ragheno85401800ACEC2x159,5201319061906In 1927 over naar RET
67Ragheno85401800ACEC2x159,5201319061906In 1927 over naar RET
68Ragheno85401800ACEC2x159,5201319061906In 1927 over naar RET
69Ragheno85401800ACEC2x159,5201319061906In 1927 over naar RET
70Ragheno85401800ACEC2x159,5201319061906In 1927 over naar RET

Klik hier voor de fotogalerij van de serie 21-45

Klik hier voor de fotogalerij van de serie 46-70

Elektrisch Motor Rijtuig Serie 71-90
De tweede tranche in de serie 21-126 was de serie 71-90. Deze werd in 1906 geleverd door het Belgische L’Energie met een elektrische uitrusting van A.E.G. Met iets sterkere motoren van 27 pk waren gewicht en lengte hetzelfde als de eerste serie; 9,5 ton en 8540 mm. Het aantal zit- en staanplaatsen was ook gelijk; 20 en 13.
Ook aan deze serie werden in de loop der jaren een aantal modificaties aangebracht. Als eerste werd in de jaren 1912-1915 de kleur gewijzigd in crème met okergele biezen en nummer, welke nummers overigens in 1924 in het rood werden geschilderd. In 1920 werden de petroleumlantaarns van de rijtuigen vervangen door vaste elektrische frontlantaarns. In 1922 werden de routeborden aan de zijkanten op het dak vervangen door kortere exemplaren van 3 meter om op de kopse kanten reclame mogelijk te maken. Later verviel deze reclame. In 1925 werden de raamstijlen versmald.

De koersborden vervangen door reclameborden.

De koersborden vervangen door reclameborden, motorrijtuig 88, lijn 23, Kootsche Kade

Een klein verschil met de eerste en de derde serie (21-70 en 91-106 betrof de plaatsing van de koplantaarns en de koersborden die enigszins ten opzichte van elkaar verschilden. Na de overgang van de RETM naar de RET zijn zij nog enkele jaren ongewijzigd in dienst gebleven tot zij in 1933 werden afgevoerd. Voor museumdoeleinden is wagen 86 in de originele blauwe kleur bewaard gebleven.

nummerleverancierlengteradstandmotoruurvermogengewichtzitplaatsenstaanplaatsenafleveringin dienstbijzonderheden
71Energie85401800AEG2x219,5201319061906In 1927 over naar RET
72Energie85401800AEG2x219,5201319061906In 1927 over naar RET
73Energie85401800AEG2x219,5201319061906In 1927 over naar RET
74Energie85401800AEG2x219,5201319061906In 1927 over naar RET
75Energie85401800AEG2x219,5201319061906In 1927 over naar RET
76Energie85401800AEG2x219,5201319061906In 1927 over naar RET
77Energie85401800AEG2x219,5201319061906In 1927 over naar RET
78Energie85401800AEG2x219,5201319061906In 1927 over naar RET
79Energie85401800AEG2x219,5201319061906In 1927 over naar RET
80Energie85401800AEG2x219,5201319061906In 1927 over naar RET
81Energie85401800AEG2x219,5201319061906In 1927 over naar RET
82Energie85401800AEG2x219,5201319061906In 1927 over naar RET
83Energie85401800AEG2x219,5201319061906In 1927 over naar RET
84Energie85401800AEG2x219,5201319061906In 1927 over naar RET
85Energie85401800AEG2x219,5201319061906In 1927 over naar RET
86Energie85401800AEG2x219,5201319061906In 1927 over naar RET
87Energie85401800AEG2x219,5201319061906In 1927 over naar RET
88Energie85401800AEG2x219,5201319061906In 1927 over naar RET
89Energie85401800AEG2x219,5201319061906In 1927 over naar RET
90Energie85401800AEG2x219,5201319061906In 1927 over naar RET

Klik hier voor de fotogalerij van de serie 71-90

Elektrisch Motor Rijtuig Serie 91-106
Van het Belgische Metallurgique kwam ook nog in 1906 de serie 91-106 net als de vorige serie ook met een elektrische uitrusting van A.E.G. Twee motoren van 27 pk en een lengte van 8540 mm, maar iets zwaarder dan de vorige twee series, nl. 10 ton. Door de wat sterkere motoren t.o.v. de serie 21-70, kon ook deze serie met zwaardere aanhangrijtuigen rijden.

Motorrijtuig 93 in de oude uitvoering met de petroleumlantaars.

Motorrijtuig 93 in de oude uitvoering met de petroleumlantaars, gehavend door een aanrijding, remise Delfshaven, 1913.

EMR 93, remise Delfshaven, 1913.

En motorrijtuig 93 in 1927 op het Oostplein met de nieuwe lantaarns.

En motorrijtuig 93 in 1927 op het Oostplein met de nieuwe lantaarns.

Ook aan deze serie werden in de loop der jaren een aantal modificaties aangebracht. Als eerste werd in de jaren 1912-1915 de kleur gewijzigd in crème met okergele biezen en nummer, welke nummers overigens in 1924 in het rood werden geschilderd. In 1920 werden de petroleumlantaarns van de rijtuigen vervangen door vaste elektrische frontlantaarns.
Na de overgang naar de RET bleven zij nog tot 1933-1934 in dienst waarbij de 92 als enige in de RET kleur heeft rondgereden.

Klik hier voor de fotogalerij 91-106

nummerleverancierlengteradstandmotoruurvermogengewichtzitplaatsenstaanplaatsenafleveringin dienstbijzonderheden
91Métallurgique85401800AEG2x2110201319061906In 1927 over naar RET
92Métallurgique85401800AEG2x2110201319061906In 1927 over naar RET
93Métallurgique85401800AEG2x2110201319061906In 1927 over naar RET
94Métallurgique85401800AEG2x2110201319061906In 1927 over naar RET
95Métallurgique85401800AEG2x2110201319061906In 1927 over naar RET
96Métallurgique85401800AEG2x2110201319061906In 1927 over naar RET
97Métallurgique85401800AEG2x2110201319061906In 1927 over naar RET
98Métallurgique85401800AEG2x2110201319061906In 1927 over naar RET
99Métallurgique85401800AEG2x2110201319061906In 1927 over naar RET
100Métallurgique85401800AEG2x2110201319061906In 1927 over naar RET
101Métallurgique85401800AEG2x2110201319061906In 1927 over naar RET
102Métallurgique85401800AEG2x2110201319061906In 1927 over naar RET
103Métallurgique85401800AEG2x2110201319061906In 1927 over naar RET
104Métallurgique85401800AEG2x2110201319061906In 1927 over naar RET
105Métallurgique85401800AEG2x2110201319061906In 1927 over naar RET
106Métallurgique85401800AEG2x2110201319061906In 1927 over naar RET

Elektrisch Motor Rijtuig Serie 107-126
Met de komst van de serie 107-126 wordt in 1907 gekozen voor Allan, toen nog gevestigd aan de Oudedijk in Rotterdam, als leverancier. De onderstellen waren afkomstig van machinefabriek Spronck en de elektrische installatie wederom van A.E.G. Met motoren van 27 pk elk en een gewicht van 9,5 ton hadden ook zij een lengte van 8540 mm. Ook bij deze serie kan van de kopraamstijlen, frontlantaarns, aantal zit- en staanplaatsen en beschildering hetzelfde worden gezegd als van de eerdere series.
Ook deze serie werd in de jaren 1933-1934 door de R.E.T. van het rijtuigpark afgevoerd. Voor museumdoeleinden werd rijtuig 119 in de crème kleur bewaard.

Klik hier voor de fotogalerij 107-126

nummerleverancierlengteradstandmotoruurvermogengewichtzitplaatsenstaanplaatsenafleveringin dienstbijzonderheden
107Allan85401800AEG2x219,5201319071907In 1927 over naar RET
108Allan85401800AEG2x219,5201319071907In 1927 over naar RET
109Allan85401800AEG2x219,5201319071907In 1927 over naar RET
110Allan85401800AEG2x219,5201319071907In 1927 over naar RET
111Allan85401800AEG2x219,5201319071907In 1927 over naar RET
112Allan85401800AEG2x219,5201319071907In 1927 over naar RET
113Allan85401800AEG2x219,5201319071907In 1927 over naar RET
114Allan85401800AEG2x219,5201319071907In 1927 over naar RET
115Allan85401800AEG2x219,5201319071907In 1927 over naar RET
116Allan85401800AEG2x219,5201319071907In 1927 over naar RET
117Allan85401800AEG2x219,5201319071907In 1927 over naar RET
118Allan85401800AEG2x219,5201319071907In 1927 over naar RET
119Allan85401800AEG2x219,5201319071907In 1927 over naar RET
120Allan85401800AEG2x219,5201319071907In 1927 over naar RET
121Allan85401800AEG2x219,5201319071907In 1927 over naar RET
122Allan85401800AEG2x219,5201319071907In 1927 over naar RET
123Allan85401800AEG2x219,5201319071907In 1927 over naar RET
124Allan85401800AEG2x219,5201319071907In 1927 over naar RET
125Allan85401800AEG2x219,5201319071907In 1927 over naar RET
126Allan85401800AEG2x219,5201319071907In 1927 over naar RET

Elektrisch Motor Rijtuig Serie 127-151
Een jaar na aflevering van de serie 107-126 is Allan wederom uitverkoren voor een vervolg, de serie 127-151. Praktisch geheel gelijk aan de vorige serie met uitzondering van het onderstel dat ditmaal door Allan zelf werd gefabriceerd en de elektrische uitrusting die van A.C.E.C. kwam.

Motorrijtuig 128 met het door Allan zelf geproduceerde onderstel.

Motorrijtuig 128 met het door Allan zelf geproduceerde onderstel.

Motorrijtuig 148, lijn 6, Schieweg, 1934 (verzameling Casper v.d. Werf)

EMR 142, lijn , Station Maas

Motorrijtuig 142, lijn 3, Station Maas

emr 140, lijn 6, Coolsingel, 9-1933

Motorrijtuig 140, lijn 6, Coolsingel, 9-1933 (foto: H. Solle)

Het was wel de eerste serie van RETM trams die door de RET in de jaren 1931 en 1932 werd verbouwd. Naast de RET kleuren zwart en okergeel werden de trams voorzien van dwarsbanken, sterkere motoren en schaarbeugels ter vervanging van de originele sleepbeugels.
Overigens waren uit de vorige twee series ook de 92 en de 119 als enige in de RET kleuren omgeschilderd.
Diverse beugels werd uitgeprobeerd, zoals bijgaande drie foto’s laten zien.

Met uitzondering van de 127 en de 150 werden deze motorwagens tussen 1938 en 1941 door de RET verbouwd tot de aanhangwagenserie 1127-1151 en werden tussen 1947 en 1950 buiten dienst gesteld.

Klik hier voor de fotogalerij 127-151

nummerleverancierlengteradstandmotoruurvermogengewichtzitplaatsenstaanplaatsenafleveringin dienstbijzonderheden
127Allan85402500ACEC2x2210201319071907In 1927 over naar RET
128Allan85402500ACEC2x2210201319071907In 1927 over naar RET
129Allan85402500ACEC2x2210201319071907In 1927 over naar RET
130Allan85402500ACEC2x2210201319071907In 1927 over naar RET
131Allan85402500ACEC2x2210201319071907In 1927 over naar RET
132Allan85402500ACEC2x2210201319071907In 1927 over naar RET
133Allan85402500ACEC2x2210201319071907In 1927 over naar RET
134Allan85402500ACEC2x2210201319071907In 1927 over naar RET
135Allan85402500ACEC2x2210201319071907In 1927 over naar RET
136Allan85402500ACEC2x2210201319081908In 1927 over naar RET
137Allan85402500ACEC2x2210201319081908In 1927 over naar RET
138Allan85402500ACEC2x2210201319081908In 1927 over naar RET
139Allan85402500ACEC2x2210201319081908In 1927 over naar RET
140Allan85402500ACEC2x2210201319081908In 1927 over naar RET
141Allan85402500ACEC2x2210201319081908In 1927 over naar RET
142Allan85402500ACEC2x2210201319081908In 1927 over naar RET
143Allan85402500ACEC2x2210201319081908In 1927 over naar RET
144Allan85402500ACEC2x2210201319081908In 1927 over naar RET
145Allan85402500ACEC2x2210201319081908In 1927 over naar RET
146Allan85402500ACEC2x2210201319081908In 1927 over naar RET
147Allan85402500ACEC2x2210201319081908In 1927 over naar RET
148Allan85402500ACEC2x2210201319081908In 1927 over naar RET
149Allan85402500ACEC2x2210201319081908In 1927 over naar RET
150Allan85402500ACEC2x2210201319081908In 1927 over naar RET
151Allan85402500ACEC2x2210201319081908In 1927 over naar RET

Elektrisch Motor Rijtuig Serie 152-176
Zes jaar na aflevering van de laatste serie 3-ruiters volgde in 1913/1914 een nieuw type motorrijtuig met 4 ramen..
Weer afkomstig van Allan met een A.C.E.C. uitrusting, motoren van 27 pk, een lengte van 9340 mm en een gewicht van 11 ton. Duidelijk grotere trams, wat zich ook liet zien in het aantal passagiers waarvoor 18 zit- en 18 staanplaatsen beschikbaar waren. Daarvoor waren dwarsbanken geplaatst waarvan de rugleuning kon worden omgekeerd naar de rijrichting. Een ander dak met ventilatieroosters boven de ramen. Ook was deze serie als eerste bij de aflevering al in de crème kleur geschilderd. De elektrische frontlantaarns kwam net als bij de voorgaande series pas in 1920.

Weer een uit erbij! Motorrijtuig 152 bij aflevering door Allan met vier ruiten.

Weer een ruit erbij! Motorrijtuig 152 bij aflevering door Allan met vier ruiten.

Rond 1931 volgde ook voor deze rijtuigen bij de RET een modernisering met de nieuwe zwart-okergele kleur, zwaardere motoren en schaarbeugels. De wagens 155, 170 en 175 werden in 1941 verbouwd tot aanhangwagen.
Na de oorlog werden in 1946 veertien motorrijtuigen verkocht aan de Haagse Tramweg Maatschappij, die er echter niet onverdeeld gelukkig mee was omdat zij in Den Haag twee aanhangrijtuigen moesten trekken, wat niet lukte. Van deze serie waren het de 161, 164, 165, 167, 172, 173, 174 en 176. De overige voertuigen werden in 1957 buiten dienst gesteld.

Klik hier voor de fotogalerij 152-176

nummerleverancierlengteradstandmotoruurvermogengewichtzitplaatsenstaanplaatsenafleveringin dienstbijzonderheden
152Allan93402500ACEC2x2211,5181819131913In 1927 over naar RET
153Allan93402500ACEC2x2211,5181819131913In 1927 over naar RET
154Allan93402500ACEC2x2211,5181819131913van 1914-1918 ter beschikking van het Rode Kruis voor gewondentransport, In 1927 over naar RET
155Allan93402500ACEC2x2211,5181819131913In 1927 over naar RET
156Allan93402500ACEC2x2211,5181819131913In 1927 over naar RET
157Allan93402500ACEC2x2211,5181819131913In 1927 over naar RET
158Allan93402500ACEC2x2211,5181819131913van 1914-1918 ter beschikking van het Rode Kruis voor gewondentransport, In 1927 over naar RET
159Allan93402500ACEC2x2211,5181819131913In 1927 over naar RET
160Allan93402500ACEC2x2211,5181819131913In 1927 over naar RET
161Allan93402500ACEC2x2211,5181819131913In 1927 over naar RET
162Allan93402500ACEC2x2211,5181819131913van 1914-1918 ter beschikking van het Rode Kruis voor gewondentransport, In 1927 over naar RET
163Allan93402500ACEC2x2211,5181819131913In 1927 over naar RET
164Allan93402500ACEC2x2211,5181819131913In 1927 over naar RET
165Allan93402500ACEC2x2211,5181819131913In 1927 over naar RET
166Allan93402500ACEC2x2211,5181819131913In 1927 over naar RET
167Allan93402500ACEC2x2211,5181819131913In 1927 over naar RET
168Allan93402500ACEC2x2211,5181819141914van 1914-1918 ter beschikking van het Rode Kruis voor gewondentransport, In 1927 over naar RET
169Allan93402500ACEC2x2211,5181819141914In 1927 over naar RET
170Allan93402500ACEC2x2211,5181819141914In 1927 over naar RET
171Allan93402500ACEC2x2211,5181819141914In 1927 over naar RET
172Allan93402500ACEC2x2211,5181819141914In 1927 over naar RET
173Allan93402500ACEC2x2211,5181819141914In 1927 over naar RET
174Allan93402500ACEC2x2211,5181819141914In 1927 over naar RET
175Allan93402500ACEC2x2211,5181819141914In 1927 over naar RET
176Allan93402500ACEC2x2211,5181819141914In 1927 over naar RET

Elektrisch Motor Rijtuig Serie 177-201
De ervaringen met de door Allan geleverde motorrijtuigen waren zo goed dat andermaal een serie vierruiters werd besteld. Door de eerste wereldoorlog waren echter de materialen moeilijk verkrijgbaar waardoor eerst in 1921/1922 de wagens konden worden afgeleverd. Smit leverde de elektrische installatie en de 2 motoren waren 34 pk sterk.
Ook hier weer veel overeenkomsten met de eerdere serie 152-176, maar er waren ook duidelijke verschillen. Voor het eerst waren de balkons voorzien van deuren en dus geheel afgesloten.
Verder waren er de reeds bekende smalle raamstijlen, elektrische frontlantaarns en de crème kleur. Vanwege de deuren waren de balkons iets langer dan gebruikelijk waardoor de lengte van het rijtuig toenam tot 9460 mm.
Het gewicht was 12 ton en het aantal zitplaatsen gelijk met de vorige serie; achttien. Door de grotere balkons waren er wel meer staanplaatsen nl. 26.
Na de overgang naar de RET werd ook deze serie omgebouwd en gemoderniseerd, waarbij de zwart-okergele kleur en de schaarbeugel weer de belangrijkste uiterlijke kenmerken waren.

Motorrijtuig 192, de eerste serie met afgesloten balkons, als museumrijtuig.

Motorrijtuig 192, de eerste serie met afgesloten balkons, als museumrijtuig.

In de oorlog werden de 155, 170, 175, 197, 198 en 201 omgebouwd tot aanhangrijtuig en werd motorrijtuig 192 als museumrijtuig bewaard.
Na de oorlog werden enkele rijtuigen verkocht naar Den Haag. Van deze serie waren dat de 187, 188, 189, 193, 196 en 200.. De overige werden omstreeks 1950 buiten dienst gesteld.

Klik hier voor de fotogalerij 177-201

nummerleverancierlengteradstandmotoruurvermogengewichtzitplaatsenstaanplaatsenafleveringin dienstbijzonderheden
177Allan94602500Smit2x2512182019211921In 1927 over naar RET
178Allan94602500Smit2x2512182019211921In 1927 over naar RET
179Allan94602500Smit2x2512182019211921In 1927 over naar RET
180Allan94602500Smit2x2512182019211921In 1927 over naar RET
181Allan94602500Smit2x2512182019211921In 1927 over naar RET
182Allan94602500Smit2x2512182019211921In 1927 over naar RET
183Allan94602500Smit2x2512182019211921In 1927 over naar RET
184Allan94602500Smit2x2512182019211921In 1927 over naar RET
185Allan94602500Smit2x2512182019211921In 1927 over naar RET
186Allan94602500Smit2x2512182019211921In 1927 over naar RET
187Allan94602500Smit2x2512182019211921In 1927 over naar RET
188Allan94602500Smit2x2512182019211921In 1927 over naar RET
189Allan94602500Smit2x2512182019211921In 1927 over naar RET
190Allan94602500Smit2x2512182019211921In 1927 over naar RET
191Allan94602500Smit2x2512182019211921In 1927 over naar RET
192Allan94602500Smit2x2512182019211921In 1927 over naar RET
193Allan94602500Smit2x2512182019211921In 1927 over naar RET
194Allan94602500Smit2x2512182019211921In 1927 over naar RET
195Allan94602500Smit2x2512182019211921In 1927 over naar RET
196Allan94602500Smit2x2512182019211921In 1927 over naar RET
197Allan94602500Smit2x2512182019211921In 1927 over naar RET
198Allan94602500Smit2x2512182019211921In 1927 over naar RET
199Allan94602500Smit2x2512182019211921In 1927 over naar RET
200Allan94602500Smit2x2512182019211921In 1927 over naar RET
201Allan94602500Smit2x2512182019211921In 1927 over naar RET

Elektrisch Motor Rijtuig Serie 202-221
Net als de termen ‘Parkwagen’ en ‘Allan’ is ook de benaming ‘Delmez’ bij de meesten bekend.
Deze als laatste aan de RETM door Allan geleverde serie motorrijtuigen 202-221, werd in 1924 afgeleverd.
Het waren de grootste motorrijtuigen tot dan toe met een lengte van 10430 mm en een gewicht van 13 ton. Plaats voor 50 passagiers waarvan er 21 konden zitten op dwarsbanken. De elektrische uitrusting was weer van A.C.E.C. en de twee motoren waren 43 pk sterk.
De bijnaam Delmez had alles te maken met het onderstel van deze motorrijtuigen. Bij aflevering beschikten de wagens over twee draaistellen waarvan de bedoeling was dat de bochten beter genomen zouden kunnen worden. Op de rechts stukken bleken de wagens echter onrustig te lopen en men besloot de draaistellen vast te zetten. Nu ontstond er echter veel slijtage en soms liep een wagen in een bocht vast.

Duidelijk is het oorspronkelijke Delmez onderstel te zien.

Duidelijk is het oorspronkelijke Delmez onderstel te zien.

Pas na de verbouwing in 1931 bij de RET waarbij zij van een twee-assig onderstel werden voorzien gingen de rijeigenschappen vooruit. Ook kwamen er natuurlijk de schaarbeugel en de zwarte-okergele kleur aan te pas.
De oorspronkelijke aflevering geschiedde met smalle kopraamstijlen, elektrische frontlantaarns en de crème kleur. Vanaf 1956 werden zij door de RET buiten bedrijf gesteld. Enkele bleven echter nog langere tijd dienstdoen als transportwagen en de 210 met het oorspronkelijke onderstel en de 220 met het twee-assige onderstel zijn als museumrijtuigen bewaard gebleven.

Klik hier voor de fotogalerij 202-221

nummerleverancierlengteradstandmotoruurvermogengewichtzitplaatsenstaanplaatsenafleveringin dienstbijzonderheden
202Allan104304000ACEC2x3713213019241924In 1927 over naar RET
203Allan104304000ACEC2x3713213019241924In 1927 over naar RET
204Allan104304000ACEC2x3713213019241924In 1927 over naar RET
205Allan104304000ACEC2x3713213019241924In 1927 over naar RET
206Allan104304000ACEC2x3713213019241924In 1927 over naar RET
207Allan104304000ACEC2x3713213019241924In 1927 over naar RET
208Allan104304000ACEC2x3713213019241924In 1927 over naar RET
209Allan104304000ACEC2x3713213019241924In 1927 over naar RET
210Allan104304000ACEC2x3713213019241924In 1927 over naar RET
211Allan104304000ACEC2x3713213019241924In 1927 over naar RET
212Allan104304000ACEC2x3713213019241924In 1927 over naar RET
213Allan104304000ACEC2x3713213019241924In 1927 over naar RET
214Allan104304000ACEC2x3713213019241924In 1927 over naar RET
215Allan104304000ACEC2x3713213019241924In 1927 over naar RET
216Allan104304000ACEC2x3713213019241924In 1927 over naar RET
217Allan104304000ACEC2x3713213019241924In 1927 over naar RET
218Allan104304000ACEC2x3713213019241924In 1927 over naar RET
219Allan104304000ACEC2x3713213019241924In 1927 over naar RET
220Allan104304000ACEC2x3713213019241924In 1927 over naar RET
221Allan104304000ACEC2x3713213019241924In 1927 over naar RET

  4 comments for “RETM motorrijtuigen

  1. rob
    24 april 2014 at 17:55

    210 heeft niet het oorspronkelijke onderstel.

    • Ren√© van der Beek
      24 april 2014 at 18:27

      Rob, volgens mijn informatie heeft de hele serie bij de ombouw door de RET in 1931 een nieuw onderstel gekregen.
      groeten René

  2. Lemmens antoine
    8 maart 2015 at 12:47

    Ik ben voor het eerst op deze sit terecht gekomen en vind dit uistekend informatief
    mooie fotos en uitleg ik gavast die donatie voltooien

    • René van der Beek
      8 maart 2015 at 13:12

      Hallo Antoine,
      Wij zijn blij met je positief commentaar en uiteraard ook met de donatie!
      Dank, groeten René

Geef een reactie