RET motorrijtuigen RETM periode

Alle bijzonderheden van onderstaande series staan vermeld onder de rubriek RETM motorrijtuigen. klik hier

 

Serie 1-20
Deze eerste serie van de RETM werd bij de overname door de RET niet gewijzigd. Afvoer vond plaats in 1931, toen alle nieuwe vierassige motorrijtuigen in dienst waren gesteld. Slechts de ‘1’ werd samen met een rijtuig uit de serie 16-20 onder nummer 11, bewaard als museumrijtuig. Motorrijtuig 8 werd voortijdig afgevoerd na een aanrijding met een vierasser op de hoek Goudsesingel-Jonker Fransstraat op 13 juli 1930.

Klik hier voor de fotogalerij van de serie 1-10.
Klik hier voor de fotogalerij van de serie 11-20.

nummerleverancierlengteradstandmotoruurvermogengewichtzitplaatsenstaanplaatsenuit dienstafvoerbijzonderheden
1Métallurgique85401800ACEC2x151020161931in 1927 over van de RETM, in 1938 teruggebracht in orginele uitvoering, museumrijtuig RoMeO
2Métallurgique85401800ACEC2x1510201619311931in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 2
3Métallurgique85401800ACEC2x1510201619311931in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RETM 3
4Métallurgique85401800ACEC2x1510201619311932in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RETM 4
5Métallurgique85401800ACEC2x1510201619311933in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 5
6Métallurgique85401800ACEC2x1510201619311931in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RETM 6
7Métallurgique85401800ACEC2x1510201619311931in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 7
8Métallurgique85401800ACEC2x1510201619301931in 1927 over van de RETM, verwoest na zware aanrijding met vierasser., 13-7-1930 Goudsesingel, afgevoerd als RET 8
9Métallurgique85401800ACEC2x1510201619311932in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RETM 9
10Métallurgique85401800ACEC2x1510201619311932in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 10
11Métallurgique85401800ACEC2x1510191619311932in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 11
12Métallurgique85401800ACEC2x1510191619311931in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 12
13Métallurgique85401800ACEC2x1510191619311931in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 13
14Métallurgique85401800ACEC2x1510191619311932in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 14
15Métallurgique85401800ACEC2x1510191619311933in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 15
16Métallurgique85401800ACEC2x1510191619311931in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 16
17Métallurgique85401800ACEC2x151019161931in 1927 over van de RETM, in 1938 teruggebracht in orginele uitvoering en vernummerd in mr.11; museumrijtuig RoMeO
18Métallurgique85401800ACEC2x1510191619311931in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RETM 18
19Métallurgique85401800ACEC2x1510191619311931in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 19
20Métallurgique85401800ACEC2x1510191619311932in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 20
motorrijtuig 1 en motorrijtuigR 354 Kruisplein lijn 2 (museumlijn) 1965

motorrijtuig 1 en motorrijtuig 354 Kruisplein lijn 2 (museumlijn) 1965

Serie 21-70 en 71-90
De RETM serie twee-assers met drie ramen is net als de voorgaande serie nog tot 1931 in dienst geweest. De bak van motorrijtuig 30 is gebruikt als vervangend onderstel voor het bij een aanrijding in 1930 beschadigd motorrijtuig 97.

motorrijtuig 30, lijn 3, Gedempte Botersloot

motorrijtuig 30, lijn 3, Gedempte Botersloot

Ook deze serie is na de overkomst in dienst geweest tot de meeste vierassers waren afgeleverd en na buiten gebruikstelling in 1931 werden de meeste motorrijtuigen uit de 21-70 serie afgevoerd tussen 1931 en 1933. De 69 en de 70 volgden hun reis naar de sloop samen met de serie 71-90 in 1935. De 79 werd in 1934 verkocht aan het GEB om eerst ingezet te worden als bovenleidingmontagewagen en daarna als kolentram, de 80 werd, voorzien van een schaarbeugel, nog tot 1935 gebruikt voor rangeerdiensten in de Centrale Werkplaats. Motorrijtuig 86 werd van 1934 tot 1938 gebruikt als reclametram en in 1938 terugverbouwd om als museumrijtuig, thans bij RoMeO, zijn leven te slijten.

Prentbriefkaart motorrijtuig 79, lijn 5, West Kruiskade, ca. 1915

Prentbriefkaart motorrijtuig 79, lijn 5, West Kruiskade, ca. 1915 (verzameling Casper v.d. Werf)

Klik hier voor de fotogalerij van de serie 21-45

Klik hier voor de fotogalerij van de serie 46-70

nummerleverancierlengteradstandmotoruurvermogengewichtzitplaatsenstaanplaatsenuit dienstafvoerbijzonderheden
21Ragheno85401800ACEC2x159,5201319311931in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 21
22Ragheno85401800ACEC2x159,5201319311932in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 22
23Ragheno85401800ACEC2x159,5201319311933in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 23
24Ragheno85401800ACEC2x159,5201319311933in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 24
25Ragheno85401800ACEC2x159,5201319311933in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 25
26Ragheno85401800ACEC2x159,5201319311933in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 26
27Ragheno85401800ACEC2x159,5201319311931in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 27
28Ragheno85401800ACEC2x159,5201319311931in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 28
29Ragheno85401800ACEC2x159,5201319311932in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 29
30Ragheno85401800ACEC2x159,5201319301930in 1927 over van de RETM, in 1930 werd de bak gebruikt voor mr. 97. Het nummer 30 verdween hierbij, afgevoerd als RET 30
31Ragheno85401800ACEC2x159,5201319311931in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 31
32Ragheno85401800ACEC2x159,5201319311933in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RETM 32
33Ragheno85401800ACEC2x159,5201319311933in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 33
34Ragheno85401800ACEC2x159,5201319311931in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RETM 34
35Ragheno85401800ACEC2x159,5201319311936in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 35
36Ragheno85401800ACEC2x159,5201319311932in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 36
37Ragheno85401800ACEC2x159,5201319311933in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 37
38Ragheno85401800ACEC2x159,5201319311931in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 38
39Ragheno85401800ACEC2x159,5201319311931in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 39
40Ragheno85401800ACEC2x159,5201319311932in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 40
41Ragheno85401800ACEC2x159,5201319311933in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 41
42Ragheno85401800ACEC2x159,5201319311933in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 42
43Ragheno85401800ACEC2x159,5201319311933in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 43
44Ragheno85401800ACEC2x159,5201319311932in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 44
45Ragheno85401800ACEC2x159,5201319311933in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 45
46Ragheno85401800ACEC2x159,5201319311931in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RETM 46
47Ragheno85401800ACEC2x159,5201319311932in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 47
48Ragheno85401800ACEC2x159,5201319311931in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 48
49Ragheno85401800ACEC2x159,5201319311933in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 49
50Ragheno85401800ACEC2x159,5201319311933in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 50
51Ragheno85401800ACEC2x159,5201319311932in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 51
52Ragheno85401800ACEC2x159,5201319311933in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 52
53Ragheno85401800ACEC2x159,5201319311933in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 53
54Ragheno85401800ACEC2x159,5201319311932in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 54
55Ragheno85401800ACEC2x159,5201319311933in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 55
56Ragheno85401800ACEC2x159,5201319311931in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 56
57Ragheno85401800ACEC2x159,5201319311932in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 57
58Ragheno85401800ACEC2x159,5201319311931in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 58
59Ragheno85401800ACEC2x159,5201319311933in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 59
60Ragheno85401800ACEC2x159,5201319311931in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 60
61Ragheno85401800ACEC2x159,5201319311931in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 61
62Ragheno85401800ACEC2x159,5201319311932in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 62
63Ragheno85401800ACEC2x159,5201319311933in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 63
64Ragheno85401800ACEC2x159,5201319311933in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 64
65Ragheno85401800ACEC2x159,5201319311932in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 65
66Ragheno85401800ACEC2x159,5201319311931in 1927 over van de RETM, op 4-8-1931 met de 67 als laatste wagen van de serie 1-70 in dienst, afgevoerd als RET 66
67Ragheno85401800ACEC2x159,5201319311931in 1927 over van de RETM, op 4-8-1931 met de 66 als laatste wagen van de serie 1-70 in dienst, afgevoerd als RET 67
68Ragheno85401800ACEC2x159,5201319311931in 1927 over van de RETM, de bak werd nog enkele jaren door de sloper gebruikt als kantoortje, afgevoerd als RET 68
69Ragheno85401800ACEC2x159,5201319311935in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 69
70Ragheno85401800ACEC2x159,5201319311935in 1927 over van de RETM, afgevoerd als RET 70

Klik hier voor de fotogalerij van de serie 71-90

nummerleverancierlengteradstandmotoruurvermogengewichtzitplaatsenstaanplaatsenuit dienstafvoerbijzonderheden
71Energie85401800AEG2x219,5201319331935in 1927 over van de RETM
72Energie85401800AEG2x219,5201319331935in 1927 over van de RETM
73Energie85401800AEG2x219,5201319331935in 1927 over van de RETM
74Energie85401800AEG2x219,5201319331935in 1927 over van de RETM
75Energie85401800AEG2x219,5201319331935in 1927 over van de RETM
76Energie85401800AEG2x219,5201319331935in 1927 over van de RETM
77Energie85401800AEG2x219,5201319331935in 1927 over van de RETM
78Energie85401800AEG2x219,5201319331935in 1927 over van de RETM
79Energie85401800AEG2x219,5201319331934in 1927 over van de RETM, in 1934 uitgerust met montagestelling en verkocht aan het GEB voor de aanleg van een bovenleiding waarna onderdelen gebruikt werden voor de bouw van een kolentram
80Energie85401800AEG2x219,5201319341935in 1927 over van de RETM, van 1934 tot 1935 met schaarbeugel rangeerwagen CW
81Energie85401800AEG2x219,5201319331935in 1927 over van de RETM
82Energie85401800AEG2x219,5201319331935in 1927 over van de RETM
83Energie85401800AEG2x219,5201319341935in 1927 over van de RETM
84Energie85401800AEG2x219,5201319331935in 1927 over van de RETM
85Energie85401800AEG2x219,5201319331935in 1927 over van de RETM
86Energie85401800AEG2x219,520131934in 1927 over van de RETM van 1934 tot 1938 in dienst als reclametram, in 1938 terugverbouwd in orginele staat als museumrijtuig, thans bij RoMeO
87Energie85401800AEG2x219,5201319331935in 1927 over van de RETM
88Energie85401800AEG2x219,5201319331935in 1927 over van de RETM
89Energie85401800AEG2x219,5201319331935in 1927 over van de RETM
90Energie85401800AEG2x219,5201319331935in 1927 over van de RETM

Serie 91-106
Buiten de 92, 95, 100, 101 en 106 zijn de voertuigen na nog enkele jaren zonder verdere verbouwingen te hebben dienstgedaan in 1933 en 1934 buiten bedrijf gesteld en korte tijd later afgevoerd.

Uitgerangeerde tramwagens; de firma Joh Lekkerkerk van de 's-Gravenweg heeft van de RET-directie 30 oude motorwagens aangekocht; een der wagens op zijn laatste rit op de Kleiweg

Uitgerangeerde tramwagens; de firma Joh Lekkerkerk van de ‘s-Gravenweg heeft van de RET-directie 30 oude motorwagens aangekocht; een der wagens op zijn laatste rit op de Kleiweg (Rotterdamsch Nieuwsblad 26-3-1935)

Motorrijtuig 92 is als enige uit deze serie (en als oudste RETM rijtuig) in de nieuwe kleuren gespoten. Dit rijtuig deed net als de 86 van 1934 tot 1937 dienst als reclametram en werd in 1937 omgebouwd tot zandmotorwagen 2403.
De 101 is in 1935 verbouwd tot zandmotorwagen 2401 en de 100 en de 106 deden nog rangeerdiensten bij de remises en werden in 1936 gesloopt. De 95 werd in 1935 gesloopt. De 97 kreeg in 1930 na een zware aanrijding nog de bak van motorrijtuig 30.

Voor de fotogalerij van de serie 91-106 klik hier.

nummerleverancierlengteradstandmotoruurvermogengewichtzitplaatsenstaanplaatsenuit dienstafvoerbijzonderheden
91Métallurgique85401800AEG2x2110201319331935in 1927 over van de RETM
92Métallurgique85401800AEG2x211020131934in 1927 over van de RETM, in 1929 nog in RET-kleuren geschilderd, van 1934 tot 1937 in dienst als reclametram, in 1937 verbouwd tot pekelmotorwagen 2403
93Métallurgique85401800AEG2x2110201319331935in 1927 over van de RETM
94Métallurgique85401800AEG2x2110201319331935in 1927 over van de RETM
95Métallurgique85401800AEG2x2110201319341935in 1927 over van de RETM
96Métallurgique85401800AEG2x2110201319331935in 1927 over van de RETM
97Métallurgique85401800AEG2x2110201319331935Na zware aanrijding in 1930 werd bak gebruikt van mr.30 voor een nieuw mr. 97
98Métallurgique85401800AEG2x2110201319331935in 1927 over van de RETM
99Métallurgique85401800AEG2x2110201319331935in 1927 over van de RETM
100Métallurgique85401800AEG2x2110201319341936in 1927 over van de RETM, van 1934 tot 1936 rangeermotorrijtuig
101Métallurgique85401800AEG2x211020131934in 1927 over van de RETM, in 1935 verbouwd tot zandmotorwagen 2401
102Métallurgique85401800AEG2x2110201319331935in 1927 over van de RETM
103Métallurgique85401800AEG2x2110201319331935in 1927 over van de RETM
104Métallurgique85401800AEG2x2110201319331935in 1927 over van de RETM
105Métallurgique85401800AEG2x2110201319331935in 1927 over van de RETM
106Métallurgique85401800AEG2x2110201319341936in 1927 over van de RETM, van 1934 tot 1936 rangeermotorrijtuig

Serie 107-126
Met uitzondering van de 107 en de 119 werd de gehele serie in 1933 buiten dienst gesteld. De 107 werd in 1935 verbouwd tot zandmotorwagen 2402 en deed als zodanig dienst tot in 1965 sloop volgde. De 119 werd als enige van deze serie in de RET kleuren geschilderd en deed van 1935 tot 1938 dienst als rangeerwagen toen de museumstatus volgde en de wagen weer de oude crème kleur kreeg.

Voor de fotogalerij van de serie 107-126 klik hier

motorrijtuig 119, de enige uit de serie in de RET-kleur, lijn 22, Walenburgerweg, 5-2-1934

motorrijtuig 119, de enige uit de serie in de RET-kleur, lijn 22, Walenburgerweg, 5-2-1934 (foto: H. Solle)

nummerleverancierlengteradstandmotoruurvermogengewichtzitplaatsenstaanplaatsenuit dienstafvoerbijzonderheden
107Allan85401800AEG2x219,520131934in 1927 over van de RETM, in 1935 verbouwd tot zandmotorrijtuig 2402
108Allan85401800AEG2x219,5201319331936in 1927 over van de RETM
109Allan85401800AEG2x219,5201319331936in 1927 over van de RETM
110Allan85401800AEG2x219,5201319331936in 1927 over van de RETM
111Allan85401800AEG2x219,5201319331936in 1927 over van de RETM
112Allan85401800AEG2x219,5201319331936in 1927 over van de RETM
113Allan85401800AEG2x219,5201319331936in 1927 over van de RETM
114Allan85401800AEG2x219,5201319331936in 1927 over van de RETM
115Allan85401800AEG2x219,5201319331936in 1927 over van de RETM
116Allan85401800AEG2x219,5201319331936in 1927 over van de RETM
117Allan85401800AEG2x219,5201319331936in 1927 over van de RETM
118Allan85401800AEG2x219,5201319331936in 1927 over van de RETM
119Allan85401800AEG2x219,520131934in 1927 over van de RETM, in 1929 nog in RET-kleuren geschilderd, van 1935 tot 1938 rangeermotorwagen CW, in 1938 terugverbouwd in crème RETM-uitvoering, thans museumrijtuig RoMeO
120Allan85401800AEG2x219,5201319331936in 1927 over van de RETM
121Allan85401800AEG2x219,5201319331936in 1927 over van de RETM
122Allan85401800AEG2x219,5201319331936in 1927 over van de RETM
123Allan85401800AEG2x219,5201319331936in 1927 over van de RETM
124Allan85401800AEG2x219,5201319331936in 1927 over van de RETM
125Allan85401800AEG2x219,5201319331936in 1927 over van de RETM
126Allan85401800AEG2x219,5201319331936in 1927 over van de RETM

Serie 127-151
De oudste RETM motorrijtuigen die door de RET werd gemoderniseerd betrof de drieruiters in de serie 127-151. De 131 was voor dat doel in 1931 als proef gebruikt en kreeg naast de nieuwe kleuren richting- en nummerfilms, een optische signaalinrichting, en balkondeuren, naast enkele andere kleinere modificaties.
Het onderstel werd ook aangepast waarbij de radstand van 1800 op 2500 mm werd gebracht teneinde een rustiger loop te verkrijgen.
Dit bleek maar ten dele gelukt, reden waarom een tweede verbouwing volgde in 1932. Alle wagens werden daarna omgebouwd volgens het verkregen model.
Van de wagens 127-146 werden de motoren vervangen door die uit de inmiddels omgebouwde serie 202-221 en de 147-151 kregen nieuwe SSW motoren van 28 kW. Langzamerhand werd van zwaaibeugel op schaarbeugel overgeschakeld en ook werden de rijtuigen van dwarsbanken voorzien.

motorrijtuig 142, Oosterkade-Maasstation

motorrijtuig 142, lijn 3, Oosterkade-Maasstation

De behoefte aan capaciteit bij extra vervoerstaken, zoals die naar het Feijenoordstadion leidde tot de verbouwing van deze serie tot aanhangrijtuigen. In 1938 werden de 129, 135-141, 144-145, 149 en 151 omgebouwd en in 1939 de 128, 130-134, 142-143 en 146. Deze laatste had van 1938 tot 1939 nog dienst gedaan als reclametram. Enkele trams uit de serie werden niet verbouwd. Zo werden de 147 en 148 nog voor diverse doeleinden gebruikt zoals in 1940 voor houtvervoer (147) en het vervoer van kisten (148). In 1941 werden ook zij tenslotte omgebouwd tot aanhangrijtuig en kregen een ‘1’ voor het nummer.
Ook de 127 en de 150 werden niet verbouwd. Vanaf 1938 werd de 127 gebruikt als rangeerwagen en sinds 1943 als materiaaltransportwagen tot aan de vordering door de Duitsers in 1944.

De 150 werd in 1937 ingericht als bovenleidingmeetwagen voor welk doel deze motorwagen een stellage kreeg opgebouwd. In 1939 werd de 150 reclametram en in 1943 werd hij gebruikt voor het vervoer van gamellen naar de gaarkeukens.
In de periode 1944-1945 werden de 127 en de 150 door de bezetter gevorderd voor dienst in Duitsland en naar Bremen afgevoerd, doch keerden in 1946 weer terug en zijn in augustus 1947 gesloopt.

Voor foto’s van de serie 127-151 klik hier

nummerleverancierlengteradstandmotoruurvermogengewichtzitplaatsenstaanplaatsenuit dienstafvoerbijzonderheden
127Allan85402500ACEC2x3710201319381947in 1927 over van de RETM, in 7-1932 gemoderniseerd, van 1938 tot 1943 rangeerwagen CW, van 1943 tot 1944 materiaaltransportwagen, van 8-12-1944 tot 25-5-1946 in Duitsland (Bremen), na terugkeer gesloopt
128Allan85402500ACEC2x371020131939in 1927 over van de RETM, in 5-1932 gemoderniseerd, in 1939 verbouwd tot ahr. 1128
129Allan85402500ACEC2x371020131938in 1927 over van de RETM, in 8-1932 gemoderniseerd, in 1938 verbouwd tot ahr. 1129
130Allan85402500ACEC2x371020131939in 1927 over van de RETM, in 10-1932 gemoderniseerd, in 1939 verbouwd tot ahr. 1130
131Allan85402500ACEC2x371020131939in 1927 over van de RETM, vanaf 1931 als eerste verbouwd van deze serie (in drie fasen -5-1931/4-1932/11-1932-), waarna de gehele serie in 1932 werd verbouwd naar dit voorbeeld, in 1939 verbouwd tot ahr. 1131
132Allan85402500ACEC2x371020131939in 1927 over van de RETM, in 11-1932 gemoderniseerd, in 1939 verbouwd tot ahr. 1132
133Allan85402500ACEC2x371020131939in 1927 over van de RETM, in 11-1932 gemoderniseerd, in 1939 verbouwd tot ahr. 1133
134Allan85402500ACEC2x371020131939in 1927 over van de RETM, in 3-1932 gemoderniseerd, in 1939 verbouwd tot ahr. 1134
135Allan85402500ACEC2x371020131938in 1927 over van de RETM, in 9-1932 gemoderniseerd, in 1938 verbouwd tot ahr. 1135
136Allan85402500ACEC2x371020131938in 1927 over van de RETM, in 4-1932 gemoderniseerd, in 1938 verbouwd tot ahr. 1136
137Allan85402500ACEC2x371020131938in 1927 over van de RETM, in 5-1932 gemoderniseerd, in 1938 verbouwd tot ahr. 1137
138Allan85402500ACEC2x371020131938in 1927 over van de RETM, in 12-1932 gemoderniseerd, in 1938 verbouwd tot ahr. 1138
139Allan85402500ACEC2x371020131938in 1927 over van de RETM, in 3-1932 gemoderniseerd, in 1938 verbouwd tot ahr. 1139
140Allan85402500ACEC2x371020131938in 1927 over van de RETM, in 9-1932 gemoderniseerd, in 1938 verbouwd tot ahr. 1140
141Allan85402500ACEC2x371020131938in 1927 over van de RETM, in 6-1932 gemoderniseerd, in 1938 verbouwd tot ahr. 1141
142Allan85402500ACEC2x371020131939in 1927 over van de RETM, in 10-1932 gemoderniseerd, in 1939 verbouwd tot ahr. 1142
143Allan85402500ACEC2x371020131939in 1927 over van de RETM, in 10-1932 gemoderniseerd, in 1939 verbouwd tot ahr. 1143
144Allan85402500ACEC2x371020131938in 1927 over van de RETM, in 5-1932 gemoderniseerd, in 1938 verbouwd tot ahr. 1144
145Allan85402500ACEC2x371020131938in 1927 over van de RETM, in 8-1932 gemoderniseerd, in 1938 verbouwd tot ahr. 1145
146Allan85402500ACEC2x371020131939in 1927 over van de RETM, in 8-1932 gemoderniseerd, van 1938 tot 1939 dienst als reclametram, in 1939 omgebouwd tot ahr. 1146
147Allan85402500SSW2x281020131941in 1927 over van de RETM, in 4-1932 gemoderniseerd, van 1939 tot 1941 materiaaltransportwagen, in 1941 verbouwd tot ahr. 1147
148Allan85402500SSW2x281020131941in 1927 over van de RETM, in 7-1932 gemoderniseerd, van 1939 tot 1941 materiaaltransportwagen, in 1941 verbouwd tot ahr. 1148
149Allan85402500SSW2x281020131938in 1927 over van de RETM, in 6-1932 gemoderniseerd, in 1938 verbouwd tot ahr. 1149
150Allan85402500SSW2x2810201319381947in 1927 over van de RETM, in 6-1932 gemoderniseerd, van 1937 tot 1938 bovenleidingmeetwagen, van 1938 tot 1943 reclametram, van 1943 tot 1944 materiaal-transportwagen, van 8-12-1944 tot 25-5-1946 in Duitsland (Bremen), na terugkeer gesloopt
151Allan85402500SSW2x281020131938in 1927 over van de RETM, in 4-1932 gemoderniseerd, in 1938 als eerste verbouwd tot ahr. 1151

Serie 152-176 en 177-201
De moderniseringen die de RET aan deze RETM serie motorwagens uitvoerde was iets minder ingrijpend dan bij de vorige serie omdat zij al met dwarsbanken waren uitgerust.
Zij werden direct van schaarbeugels voorzien en uiteraard de nieuwe RET kleur.
Alhoewel de oorspronkelijke serie uit twee delen bestond, de 152-176 en de 177-201, werd hierin geen onderscheid gemaakt. Van deze snelste twee-assers uit het materieelbestand werden in 1937 24 stuks gekoppeld tot 12 mechanisch-elektrische eenheden; de 154-158, 165-166, 167-170, 177-178, 179-182, 186-187, 188-191, 189-194, 192-193, 195-196, 198-200 en 199-201. Het jaar daarop volgden nog de eenheden 152-155, 156-157 en 173-174.
Ten gevolge van aanrijdingen volgden nogal wat wisselingen; de 192-193 werd 193-197, de 189-194 werd 180-189 en de 199-201 werd 181-201. In 1940 werden de combinaties 156-157 en 181-201 nog gecombineerd in 156-201. In de jaren 1940 en 1941 werden de combinaties weer ontkoppeld.

De serie is met name in de oorlogsjaren belangrijk geweest in alternatief vervoer.
Een opsomming;
154 1941-1951 goederenvervoer
156 1941-1942 houtvervoer
1942-1943 etenswaren
1943 personendienst
162 1940-1946 bovenleidingmeetwagen en magazijnwagen met een luik in de kopwand voor lang staafmateriaal
168 1954-1957 rangeerwagen werkplaats
171 1940-1946 geldwagen voor het transport van de slarissen
1946-1951 bovenleidingmeetwagen en materiaaltransport
177 1944-1951 goederenvervoer
179 1941-1942 houtvervoer
1942-1943 etenswagen
1943-1944 personendienst
1944-1951 goederenvervoer
1951-1955 bovenleidingmeetwagen
1955-1957 goederenvervoer
186 1942-1944 etenswagen
1944-1946 goederenvervoer
1946-1954 rangeerwagen werkplaats
187 1942-1944 etenswagen
1944-1946 goederenvervoer
188 1942-1944 etenswagen
191 1941-1949 afrekenkantoor in de remise Kralingen
194 1957-1960 rangeerwagen werkplaats
195 1942-1944 etenswagen

motorrijtuig 173 in gebruik tijdens voedseltransporten, februari 1945

motorrijtuig
173 in gebruik tijdens voedseltransporten, februari 1945

In 1942 werden enkele motorrijtuigen omgebouwd tot aanhangrijtuig en vernummerd door een ‘1’ voor het nummer te plaatsen, het waren de 155, 170, 175, 197 en 201, in 1943 gevolgd door de 198.
In 1946 werden de 161, 164, 165, 167, 172-174, 176, 187-189, 193, 196 en 200 verkocht aan de HTM waar ze in de nummering 171-184 terecht kwamen.
In de oorlog zijn eind 1944 de 152, 153, 156, 158, 159, 160, 178, 180 en 183 afgevoerd naar Duitsland en hebben tot 1946 dienst gedaan in Kassel, Offenbach en Wesermunde.
Ter gelegenheid van de “Oriënta Wondertuin” die van 24 juni tot 17 juli 1949 in Diergaarde Blijdorp werd gehouden, reden de 169, 185, 191 en 195 als ‘Oriënt Express’ een ringlijn vanaf de Van Aerssenlaan door de stad.
Het einde van de meeste van de rijtuigen in de serie naderde en in 1949 volgde de sloop van de 152, 153, 156, 159, 160, 178, 180 en 182, in 1951 gevolgd voor de 154, 158, 162, 171, 177, 181 en 183 en in 1955 de 186.
In 1957 werd de 192 omgebouwd tot zandmotorwagen 2403 en de 194 werd in 1964 buiten bedrijf gesteld. De rest van de voertuigen werd in 1957 gesloopt.

Voor foto’s van de serie 152-176 klik hier
Voor foto’s van de serie 177-201 klik hier

nummerleverancierlengteradstandmotoruurvermogengewichtzitplaatsenstaanplaatsenuit dienstafvoerbijzonderheden
152Allan93402500BEW2x4511,5182019469-1949in 1927 over van de RETM, in 3-1930 gemoderniseerd, in 1938 gekoppeld met mr. 155 als snel koppelstel voor stadionvervoer, ontkoppeld eind 1940, van 8-12-1944 tot 14-5-1946 in Duitsland (Kassel)
153Allan93402500BEW2x4511,5182019469-1949in 1927 over van de RETM, in 4-1931 gemoderniseerd, van 8-12-1944 tot 14-5-1946 in Duitsland (Kassel)
154Allan93402500BEW2x4511,5182019417-1951in 1927 over van de RETM, in 3-1930 gemoderniseerd, in 1937 gekoppeld met mr. 158 als snel koppelstel voor stadionvervoer, ontkoppeld eind 1940, van 1941 tot 1951 goederentram met luik in front
155Allan93402500BEW2x4511,518201942in 1927 over van de RETM, in 4-1931 gemoderniseerd, in 1938 gekoppeld met mr. 152 als snel koppelstel voor stadionvervoer, ontkoppeld eind 1940, in 1942 omgebouwd tot ahr. 1155
156Allan93402500BEW2x4511,5182019469-1949in 1927 over van de RETM, in 6-1931 gemoderniseerd, in 1938 gekoppeld met mr. 157 als snel koppelstel voor stadionvervoer, in 1940 gekoppeld met mr. 201, ontkoppeld 1941, van 1941 tot 1943 transportmotor-wagen, vanaf 1943 weer dienstwagen, van 14-12-1944 tot 15-5-1946 in Duitsland (Kassel)
157Allan93402500BEW2x4511,51820195519-4-1957in 1927 over van de RETM, in 7-1931 gemoderniseerd, in 1938 gekoppeld met mr. 156 als snel koppelstel voor stadionvervoer, ontkoppeld in 1940
158Allan93402500BEW2x4511,5182019467-1951in 1927 over van de RETM, in 5-1930 gemoderniseerd, in 1937 gekoppeld met mr. 154 als snel koppelstel voor stadionvervoer, ontkoppeld eind 1940, van 16-1-1945 tot 14-5-1946 in Duitsland (Kassel)
159Allan93402500BEW2x4511,5182019469-1949in 1927 over van de RETM, in 6-1931 gemoderniseerd, van 2-2-1945 tot 14-5-1946 in Duitsland (Kassel)
160Allan93402500BEW2x4511,5182019469-1949in 1927 over van de RETM, in 2-1931 gemoderniseerd, van 14-12-1944 tot 14-5-1946 in Duitsland (Kassel)
161Allan93402500BEW2x4511,5182019467-1946in 1927 over van de RETM, in 7-1931 gemoderniseerd, in 7-1946 verkocht aan HTM nw.nr. 177 (afvoer 3-1956)
162Allan93402500BEW2x4511,5182019407-1951in 1927 over van de RETM, in 11-1930 gemoderniseerd, van 1940 tot 1946 transport/bovenleidingmeetwagen
163Allan93402500BEW2x4511,51820195517-4-1957in 1927 over van de RETM, in 4-1930 gemoderniseerd
164Allan93402500BEW2x4511,5182019467-1946in 1927 over van de RETM, in 3-1931 gemoderniseerd, van 1944 tot 1946 transportmotorwagen, in 7-1946 verkocht aan HTM nw.nr. 179 (afvoer 1-1952)
165Allan93402500BEW2x4511,5182019467-1946in 1927 over van de RETM, in 4-1931 gemoderniseerd, in 1937 gekoppeld met mr. 166 als snel koppelstel voor stadionvervoer, ontkoppeld eind 1940, in 7-1946 verkocht aan HTM nw.nr. 175 (afvoer 3-1956)
166Allan93402500BEW2x4511,51820195520-4-1957in 1927 over van de RETM, in 6-1931 gemoderniseerd, in 1937 gekoppeld met mr. 165 als snel koppelstel voor stadionvervoer, ontkoppeld eind 1940
167Allan93402500BEW2x4511,5182019467-1946in 1927 over van de RETM, in 5-1931 gemoderniseerd, in 1937 gekoppeld met mr. 170 als snel koppelstel voor stadionvervoer, ontkoppeld 1941, in 7-1946 verkocht aan HTM nw.nr. 184 (afvoer 3-1956)
168Allan93402500BEW2x4511,51820195420-4-1957in 1927 over van de RETM, in 3-1930 gemoderniseerd (eerste), van 1954 tot 1957 rangeerwagen CW
169Allan93402500BEW2x4511,51820195518-4-1957in 1927 over van de RETM, in 11-1930 gemoderniseerd
170Allan93402500BEW2x4511,518201942in 1927 over van de RETM, in 7-1931 gemoderniseerd, in dienst 5-8-1931, in 1937 gekoppeld met mr. 167 als snel koppelstel voor stadionvervoer, ontkoppeld 1941, in 1942 omgebouwd tot ahr. 1170
171Allan93402500BEW2x4511,5182019407-1951in 1927 over van de RETM, in 5-1931 gemoderniseerd, van 1940 tot 1946 geldwagen, van 1946 tot 1951 transport/bovenleidingmeetwagen
172Allan93402500BEW2x4511,5182019467-1946in 1927 over van de RETM, in 3-1931 gemoderniseerd, in 7-1946 verkocht aan HTM nw.nr. 180 (afvoer 2-1952)
173Allan93402500BEW2x4511,5182019467-1946in 1927 over van de RETM, in 7-1931 gemoderniseerd, in 1938 gekoppeld met mr. 174 als snel koppelstel met stadionvervoer, ontkoppeld 1941, in 7-1946 verkocht aan HTM nw.nr. 182 (afvoer 5-1954)
174Allan93402500BEW2x4511,5182019467-1946in 1927 over van de RETM, in 4-1931 gemoderniseerd, in 1938 gekoppeld met mr. 173 als snel koppelstel met stadionvervoer, ontkoppeld 1941, in 7-1946 verkocht aan HTM nw.nr. 181 (afvoer 3-1956)
175Allan93402500BEW2x4511,518201942in 1927 over van de RETM, in 3-1931 gemoderniseerd, in 1942 omgebouwd tot ahr. 1175
176Allan93402500BEW2x4511,5182019467-1946in 1927 over van de RETM, in 5-1931 gemoderniseerd, in 7-1946 verkocht aan HTM nw.nr. 176 (afvoer 8-1953)
nummerleverancierlengteradstandmotoruurvermogengewichtzitplaatsenstaanplaatsenuit dienstafvoerbijzonderheden
177Allan94602500SWW2x4612182019447-1951in 1927 over van de RETM, in 3-1930 gemoderniseerd, in 1937 gekoppeld met mr. 178 als snel koppelstel voor stadionvervoer, ontkoppeld 1941, van 1944 tot 1951 transportmotorwagen, in 1944 gevorderd
178Allan94602500SWW2x4612182019469-1949in 1927 over van de RETM, in 2-1931 gemoderniseerd, in 1937 gekoppeld met mr. 177 als snel koppelstel voor stadionvervoer, ontkoppeld 1941, van 8-2-1945 tot 22-7-1946 in Duitsland (Bremen)
179Allan94602500SWW2x4612182019412-1957in 1927 over van de RETM, in 5-1930 gemoderniseerd, in 1937 gekoppeld met mr. 182 als snel koppelstel voor stadionvervoer, ontkoppeld 1941, van 1941 tot 1957 transportmotorwagen, (van 1951 tot 1955 tevens bovenleidingmeetwagen)
180Allan94602500SWW2x4612182019469-1949in 1927 over van de RETM, in 5-1930 gemoderniseerd, in 1939 gekoppeld met mr. 189 als vervanger van mr. 194, ontkoppeld 1941, van 3-2-1945 tot 15-5-1946 in Duitsland (Kassel)
181Allan94602500SWW2x4612182019517-1951in 1927 over van de RETM, in 5-1930 gemoderniseerd, in 1939 gekoppeld met mr. 201 als vervanger van mr. 199, ontkoppeld in 1940, van 6-2-1945 tot 7-5-1946 in Duitsland (Kassel)
182Allan94602500SWW2x4612182019469-1949in 1927 over van de RETM, in 12-1930 gemoderniseerd, in 1937 gekoppeld met mr. 179 als snel koppelstel voor stadionvervoer, ontkoppeld 1941, van 30-1-1945 tot 7-5-1946 in Duitsland (Kassel)
183Allan94602500SWW2x4612182019517-1951in 1927 over van de RETM, in 10-1930 gemoderniseerd, van 2-2-1945 tot 15-5-1946 in Duitsland (Kassel)
184Allan94602500SWW2x46121820195517-4-1957in 1927 over van de RETM, in 4-1930 gemoderniseerd
185Allan94602500SWW2x46121820195517-4-1957in 1927 over van de RETM, in 12-1930 gemoderniseerd
186Allan94602500SWW2x4612182019421954in 1927 over van de RETM, in 10-1930 gemoderniseerd, in 1937 gekoppeld met mr. 187 als snel koppelstel voor stadionvervoer, ontkoppeld 1941, van 1942 tot 1946 transportmotorwagen, van 1946 tot 1954 Rangeerwagen CW.
187Allan94602500SWW2x4612182019427-1946in 1927 over van de RETM, in 7-1930 gemoderniseerd, in 1937 gekoppeld met mr. 186 als snel koppelstel voor stadionvervoer, ontkoppeld 1941, van 1942 tot 1946 transportmotorwagen, in 7-1946 verkocht aan HTM nw.nr. 183 (afvoer 8-1953)
188Allan94602500SWW2x4612182019467-1946in 1927 over van de RETM, in 2-1931 gemoderniseerd, in 1937 gekoppeld met mr. 191 als snel koppelstel voor stadionvervoer, ontkoppeld eind 1940, van 1942 tot 1944 transportmotorwagen, in 7-1946 verkocht aan HTM nw.nr. 171 (afvoer 12-1951)
189Allan94602500SWW2x4612182019467-1946in 1927 over van de RETM, in 6-1930 gemoderniseerd, in 1937 gekoppeld met mr. 194 als snel koppelstel voor stadionvervoer, in 1939 gekoppeld met mr. 180, ontkoppeld 1941, in 7-1946 verkocht aan HTM nw.nr. 178 (afvoer 1-1952)
190Allan94602500SWW2x4612182019552-3-1957in 1927 over van de RETM, in 6-1930 gemoderniseerd
191Allan94602500SWW2x46121820195518-4-1957in 1927 over van de RETM, in 7-1930 gemoderniseerd, in 1937 gekoppeld met mr. 188 als snel koppelstel voor stadionvervoer, ontkoppeld eind 1940, van 1941 tot 1949 geldkantoortje rem. Kralingen
192Allan94602500SWW2x4612182019553-1957in 1927 over van de RETM, in 1-1931 gemoderniseerd, in 1937 gekoppeld met mr. 193 als snel koppelstel voor stadionvervoer, ontkoppeld in 1939, in 1957 omgebouwd tot zandmotorwagen 2403
193Allan94602500SWW2x4612182019467-1946in 1927 over van de RETM, in 12-1930 gemoderniseerd, in 1937 gekoppeld met mr. 192 als snel koppelstel voor stadionvervoer, in 1939 gekoppeld met mr. 197, ontkoppeld 1941, in 7-1946 verkocht aan HTM nw.nr. 173 (afvoer 3-1956)
194Allan94602500SWW2x46121820195517-2-1965in 1927 over van de RETM, in 8-1930 gemoderniseerd, in 1937 gekoppeld met mr. 189 als snel koppelstel voor stadionvervoer, ontkoppeld in 1939, van 1957 tot 1960 rangeerwagen CW
195Allan94602500SWW2x46121820195518-4-1957in 1927 over van de RETM, in 12-1930 gemoderniseerd, in 1937 gekoppeld met mr. 196 als snel koppelstel voor stadionvervoer, ontkoppeld eind 1940, van 1942 tot 1944 transportmotorwagen
196Allan94602500SWW2x4612182019467-1946in 1927 over van de RETM, in 9-1930 gemoderniseerd, in 1937 gekoppeld met mr. 195 als snel koppelstel voor stadionvervoer, ontkoppeld eind 1940, in 7-1946 verkocht aan HTM nw.nr. 172 (afvoer 3-1956)
197Allan94602500SWW2x461218201942in 1927 over van de RETM, in 10-1930 gemoderniseerd, in 1939 gekoppeld met mr. 193 als vervanger van mr. 192, ontkoppeld 1941, in 1942 omgebouwd tot ahr. 1197
198Allan94602500SWW2x461218201943in 1927 over van de RETM, in 8-1930 gemoderniseerd, in 1937 gekoppeld met mr. 200 als snel koppelstel voor stadionvervoer, ontkoppeld eind 1940, in 1943 omgebouwd tot ahr. 1198
199Allan94602500SWW2x46121820195517-4-1957in 1927 over van de RETM, in 1-1931 gemoderniseerd, in 1937 gekoppeld met mr. 201 als snel koppelstel voor stadionvervoer, ontkoppeld in 1939
200Allan94602500SWW2x4612182019467-1946in 1927 over van de RETM, in 1-1931 gemoderniseerd, in 1937 gekoppeld met mr. 198 als snel koppelstel voor stadionvervoer, ontkoppeld eind 1940, in 7-1946 verkocht aan HTM nw.nr. 174 (afvoer 5-1954)
201Allan94602500SWW2x461218201942in 1927 over van de RETM, in 1-1931 gemoderniseerd, in 1937 gekoppeld met mr. 199 als snel koppelstel voor stadionvervoer, in 1939 gekoppeld met mr. 181, in 1940 gekoppeld met mr. 156, ontkoppeld 1941, in 1942 omgebouwd tot ahr. 1201

Serie 202-221
Deze laatste RETM serie werd naast de voor de andere series toegepaste moderniseringen ook voorzien van nieuwe onderstellen met een radstand van 3000 mm. In 1930 de 204 en 215 en in 1931 de overige uit de serie. In 1943/1944 werd in een andere manier van in- en uitstappen voorzien, achter in- en vóór uit-stappen, waarvoor deze serie werd ingericht.
De afvoer begon in 1956 met de 212, 213, 216 en 221, in 1957 gevolgd door de 203-206, 208-209, 211, 214-215 en 217-219. In 1963 volgde de 202 en in 1964, de 207. De 218 werd tot 1957 ook nog gebruikt als personeelswagen tussen Charlois en de Centrale Werkplaats en de 220 tenslotte, die nu als museumrijtuig is ingericht, deed voorzien van richtingaanwijzers sinds 1958 dienst als reclametram.

motorrijtuig 221, lijn 5, Kruisplein, 1-11-1946

motorrijtuig 221, lijn 5, Kruisplein, 1-11-1946, (foto: H. Solle)

nummerleverancierlengteradstandmotoruurvermogengewichtzitplaatsenstaanplaatsenuit dienstafvoerbijzonderheden
202Allan104303000ACEC2x45132130195720-12-1963in 1927 over van de RETM, 12-8-1931 gemoderniseerd en met nieuw onderstel in dienst
203Allan104303000ACEC2x45132130195718-1-1957in 1927 over van de RETM, 3-8-1931 gemoderniseerd en met nieuw onderstel in dienst
204Allan104303000ACEC2x4513213019572-3-1957in 1927 over van de RETM, 30-6-1930 na herstel van aanrijdingsschade gemoderniseerd en met nieuw onderstel in dienst
205Allan104303000ACEC2x4513213019572-3-1957in 1927 over van de RETM, 14-9-1931 gemoderniseerd en met nieuw onderstel in dienst
206Allan104303000ACEC2x45132130195719-4-1957in 1927 over van de RETM, 10-9-1931 gemoderniseerd en met nieuw onderstel in dienst, vanaf 7-1949 geen sluitlichten
207Allan104303000ACEC2x45132130195718-2-1965in 1927 over van de RETM, 26-7-1931 gemoderniseerd en met nieuw onderstel in dienst
208Allan104303000ACEC2x45132130195719-4-1957in 1927 over van de RETM, 11-9-1931 gemoderniseerd en met nieuw onderstel in dienst
209Allan104303000ACEC2x45132130195719-4-1957in 1927 over van de RETM, 19-9-1931 gemoderniseerd en met nieuw onderstel in dienst
210Allan104303000ACEC2x451321301957in 1927 over van de RETM, 10-8-1931 gemoderniseerd en met nieuw onderstel in dienst, van 1960-1962 rangeermotorwagen, later door de Tramweg Stichting terugverbouwd in oorspronkelijke toestand
211Allan104303000ACEC2x45132130195716-1-1957in 1927 over van de RETM, 10-8-1931 gemoderniseerd en met nieuw onderstel in dienst
212Allan104303000ACEC2x4513213019568-1956in 1927 over van de RETM, 26-7-1931 gemoderniseerd en met nieuw onderstel in dienst
213Allan104303000ACEC2x4513213019568-1956in 1927 over van de RETM, 26-7-1931 gemoderniseerd en met nieuw onderstel in dienst
214Allan104303000ACEC2x4513213019572-3-1957in 1927 over van de RETM, 7-8-1931 gemoderniseerd en met nieuw onderstel in dienst
215Allan104303000ACEC2x45132130195716-1-1957in 1927 over van de RETM, 15-8-1930 na herstel van aanrijdingsschade gemoderniseerd en met nieuw onderstel in dienst
216Allan104303000ACEC2x4513213010-11-19558-1956in 1927 over van de RETM, 27-7-1931 gemoderniseerd en met nieuw onderstel in dienst, afgevoerd na aanrijding op 10-11-1955
217Allan104303000ACEC2x45132130195716-1-1957in 1927 over van de RETM, 12-9-1931 gemoderniseerd en met nieuw onderstel in dienst
218Allan104303000ACEC2x4513213019572-3-1957in 1927 over van de RETM, 11-9-1931 gemoderniseerd en met nieuw onderstel in dienst; van 1956 tot 1957 ook gebruikt voor personeelsvervoer tussen Charlois en de Isaäc Hubertstraat
219Allan104303000ACEC2x4513213019572-3-1957in 1927 over van de RETM, 27-8-1931 gemoderniseerd en met nieuw onderstel in dienst
220Allan104303000ACEC2x451321301957in 1927 over van de RETM, 6-8-1931 gemoderniseerd en met nieuw onderstel in dienst, vanaf 1958-1960 reclametram, van 1960-1970 rangeermotorwagen CW, daarna museumrijtuig Tramweg Stichting
221Allan104303000ACEC2x4513213019568-1956in 1927 over van de RETM, 27-7-1931 gemoderniseerd en met nieuw onderstel in dienst
Bovenstaande rijtuigen zijn uitgebreid beschreven in het artikel over de RETM motorwagens.

Voor foto’s van de serie 202-221 klik hier

  8 comments for “RET motorrijtuigen RETM periode

  1. Frits van Leeuwen
    12 februari 2014 at 20:44

    Ik mis bij de 1600-en de vermelding dat er een aantal (1601, 1604, 1611, 1612, 1615, 1618, 1919, 1621 en 1634) naar Braila in Roemenië gegaan zijn. Tevens staat er bij de 700-serie vermeld dat daarvan een aantal naar Roemenië gegaan is, dit klopt niet. Er zijn wagens van de 800-serie verkocht aan Galati, de 700-serie wil men daar niet hebben omdat ze technisch te ingewikkeld zijn.

    Groet,

    Frits

    • Ren√© van der Beek
      13 februari 2014 at 08:23

      Hallo Frits, ik ga de informatie aanpassen/aanvullen!
      bedankt, René

  2. 13 februari 2014 at 19:38

    Serie 21-70 moet zijn Serie 21-90
    Serie 571-573 moet zijn Serie 571-572

  3. 13 februari 2014 at 19:40

    Serie 202-220 met zijn Serie 202-221
    Serie 100-135 met zijn Serie 102-135

  4. Hans Kloos
    18 februari 2014 at 13:02

    Hier nog wat info over de invoering van de zelfbediening op de tram in Rotterdam.

    In de jaren 70 werden de Duwag- en Schindlerseries omgebouwd voor zelfbediening, dus met drukknoppen voor de deurbediening en uiteraard stempelautomaten. De Duwag 600-serie* werd als eerste van stempelautomaten voorzien inn oktober 1969. Vervolgens werd de serie 251-274 omgebouwd (1970-1971) en toen de serie 351-386 (1970-1972).
    Pas later werden de Schindlers voor zelfbediening aangepast: eerst de gelede serie 231-244 in de jaren 1974-1975 en tenslotte de kleine Schindlers 1-14 (de 15 werd nooit omgebouwd en heeft altijd de conducteursplaats achterin behouden).

    De data van invoering van de zelfbediening op de tramlijnen waren als volgt:
    lijn 1: 20 november 1970
    lijn 2/12: 13 april 1970
    lijn 3: 3 mei 1971
    lijn 4: 25 oktober 1969
    lijn 5: 21 oktober 1969
    lijn 6: 14 februari 1970
    lijn 8: 24 februari 1971
    lijn 9: 11 maart 1972
    lijn 11: 20 december 1970
    Uiteraard reden op genoemde data niet alle diensten met automaatwagens maar de invoering geschiedde geleidelijk.
    Op spitsdiensten die met Allan-stellen werden gereden reden nog tot 9 juli 1983 conducteurs mee, dus ruim na de introductie van het zelfbedieningssysteem.
    *
    bij de Duwag 600-serie werden de drukknoppen voor de passagiers (deurbediening) pas in een later stadium aangebracht.

  5. Hans
    18 februari 2014 at 15:25

    In aanvulling op het vorige: de Schindlerserie 1-15 (minus de 15) werden in de jaren 1976-1977 verbouwd voor zelfbediening.

    Groeten,
    Hans

  6. 27 juni 2014 at 13:26

    Volgens bovenvermelde tabel zou vierasser 405 in 1965 uit dienst zijn genomen. Maar welke 405 reed mij dan tot 1970 naar Spangen? Deze laatste is trouwens een éénrichting-wagen.
    http://hermanvogel.nl/Posts/nostalgie/
    Mvrgr. Herman

    • 28 juni 2014 at 11:45

      Beste Herman,
      De eerste serie 401-405 werd in 1929 in gebruik genomen als onderdeel van de serie 401-450. De tweede serie 401-405 was een vernummering van de serie 302-306 (1-richtingvierassers) en deed dienst van 1966 tot 1972.

      M.vr.gr.,
      Casper van der Werf

Geef een reactie