RET-M Tramlijn 9

De routes van tramlijn 9.
Datum Omschrijving / Route
13–04–1908 Ingesteld: Grientweg (Charlois) – Wolphaertsbocht – Boergoenschestraat – Brielschelaan – Paul Krugerstraat – Parallelweg – Wilhelminakade
23–10–1926 Opgeheven
01–05–1929 Ingesteld: Aelbrechtsplein – Randweg (ex lijn 12A)
14–06–1929 Verlegd: via Koninginnebrug – Nassaukade
01–08–1929 Verlegd: via Hilledijk – Polderlaan – Lange Hilleweg
27–10–1930 Verlegd: westwaarts via Soetensteeg – Boymansstraat
01–07–1934 Verlegd: noordelijk traject gewijzigd in Bolwerk – Gelderschekade – Beursplein – Noordblaak – Boymansstraat (heen)/ Karrensteeg (terug) – Van Hogendorpsplein – Coolsingel – Aert van Nesstraat (heen: Kruiskade – Mauritsweg)
01–07–1936 Verlegd: noordelijk traject gewijzigd in Stationsplein – Stationsweg – Slagveld – Coolsingel
28–11–1936 Verlegd: westelijk traject gewijzigd in G.J. Mulderstraat (terug: Van Heusdestraat) – Vierambachtsstraat – 2e Middellandstraat – 1e Middellandstraat – Kruiskade – Coolsingel
10–05–1940 Vanaf 7:30 uur wegens oorlogsgeweld opgeheven
17–05–1940 Heringesteld: Lange Hilleweg – Polderlaan – Hilledijk – Varkenoordschekade – Varkenoordschebrug – Kreekweg – Oranjeboomstraat – Nassaukade – Stieltjesplein
22–06–1940 Verlengd: Koninginnebrug – Willemsbrug – Bolwerk – Gelderschekade – Beursplein – Noordblaak – Vischmarkt – Coolsingel – Kruiskade – 1e Middellandstraat – 2e Middellandstraat – Vierambachtsstraat – G.J. Mulderstraat (heen: Van Heusdestraat)
19–03–1941 Nieuwe eindpuntlus Lange Hilleweg in gebruik
05–09–1942 Verlegd: westwaarts via Van Hogendorpstraat
04–12–1942 Verlegd: noordwaarts via voormalige Oudehavenkade – Noordblaak
05–12–1942 Verlegd: zuidwaarts via Noordblaak – Oudehavenkade
30–08–1943 Verlegd: via nieuwe Kruisstraat – nieuwe Stationsweg
21–08–1944 Ingekort: tot Stationsweg – Stationsplein
08–10–1944 Op zondagen opgeheven
14–10–1944 Op werkdagen slechts dienst tijdens de spitsuren
10–11–1944 Wegens razzia’s tijdelijk opgeheven
13–11–1944 Tramdiensten op werkdagen tijdens spitsuren hervat
01–12–1944 Opgeheven
16–08–1945 Heringesteld: Stationsplein – Hofplein – Coolsingel – Blaak – Gelderschekade – Willemsbrug – Van der Takstraat – Koninginnebrug – Stieltjesplein – Nassaukade – Oranjeboomstraat – Varkenoordschebrug – Varkenoordschekade – Hilledijk – Polderlaan – Lange Hilleweg ; tramdiensten op werkdagen ook buiten de spitsuren
04–06–1949 Verlegd: zuidwaarts tijdelijk via Gedempte Glashaven – Boompjes
10–07–1949 Verlegd: zuidwaarts weer normale route via Geldersekade
19–10–1954 Verlengd: naar nieuwe Stationsplein
12–05–1958 Verlegd: tijdelijk via Glashaven – Boompjes
24–05–1958 Verlegd: weer via Geldersekade
24–11–1960 Verlegd: via Van Oldenbarneveltstraat – Mauritsweg – Kruisplein
28–09–1963 Verlegd: via Verlengde Willemsbrug
02–03–1964 Verlegd: naar kopeindpunt Weena
23–10–1964 Verlegd: via nieuwe verbindingsstraat Blaak – Schiedamsevest
22–11–1965 Verlegd: naar eindpunt Stationsplein
27–08–1967 Verlegd: via Churchillplein
02–09–1967 Standplaats Kruisplein i.p.v. Stationsplein
29–01–1968 Opgeheven
08–06–1968 Ingesteld: Avenue Concordia (terug: Voorschoterlaan – Voorschoterstraat) – Oudedijk – Vlietlaan – Goudse Rijweg – Boezembrug – Boezemsingel – Boezemstraat – Pijperstraat – Crooswijksestraat – Zaagmolenbrug – Zaagmolendrift – Zaagmolenstraat – Bergweg – Schiekade – Provenierssingel – Proveniersplein (station C.S. Nz.) – Stationssingel – Walenburgerweg – Bentinckplein – Statenweg – Statentunnel – Henegouwerlaan – 1ste Middellandstraat – Middellandplein – Claes de Vrieselaan – G.J. de Jonghweg – 1e Parkhavenbrug/2e Parkhavenbrug – Westzeedijk –  Hudsonplein (Delfshaven)
14–03–1977 Verlengd: Oude Dijk – ’s- Gravenweg – Laan van Nooitgedacht (Kralingen)
26–07–1977 Ingekort: tot Oudedijk – Chris Bennekerslaan
08-08-1979 Verlegd: Crooswijksestraat – Linker Rottekade – Jonker Fransstraat – Goudsesingel – Pompenburg – Hofplein – Schiekade – Provenierssingel
16-11-1979 Verlegd: Crooswijksestraat – Zaagmolenbrug – Zaagmolendrift – Zaagmolenstraat – Bergweg – Schiekade – Provenierssingel
31–10–1983 Verlengd: Burgemeester Oudlaan – ’s- Gravenweg – Oudedijk – enz.
19-10-1987 Verlegd: Zaagmolenbrug – Linker Rottekade – Jonker Fransstraat – Goudsesingel – Oostplein – Boezemweg – Boezembrug – Goudse Rijweg
26-10-1987 Verlegd: Zaagmolenbrug – Crooswijksestraat – Pijperstraat – Boezemstraat – Boezemsingel – Boezenbrug
02–06–1989 Verlengd: Westzeedijk – Pelgrimstraat
02–06–1996 Gewijzigd: vanaf Schiekade – Hofplein – Weena – Stationsplein (station C.S.) – Kruisplein – West Kruiskade – enz
31-08-1997 Verlegd: Crooswijksestraat – Linker Rottekade – Jonker Fransstraat – Goudsesingel – Pompenburg – Hofplein
15-09-1997 Verlegd: Crooswijksestraat – Zaagmolenbrug – Zaagmolendrift – Zaagmolenstraat – Bergweg station Bergweg) – Schiekade
28–08–2000 Opgeheven

  2 comments for “RET-M Tramlijn 9

  1. Hans
    6 januari 2014 at 14:09

    De Ruigeplaatbrug maakte in 1968 al geen deel meer uit van de route van lijn 9. Deze brug was in april 1967 buiten dienst gesteld, toen daar nog de lijnen 10 en 15 reden.

    Groeten,
    Hans

    • Ren√© van der Beek
      6 januari 2014 at 14:47

      Klopt helemaal; wij verwijderen de naam Ruigeplaatbrug.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *