RET-M Tramlijn 9

LijnDatum Omschrijving / Route
913–04–1908Ingesteld: Grientweg (Charlois) – Wolphaertsbocht – Boergoenschestraat – Brielschelaan – Paul Krugerstraat – Parallelweg – Wilhelminakade
923–10–1926Opgeheven
901–05–1929Ingesteld: Aelbrechtsplein – Randweg (ex lijn 12A)
914–06–1929Verlegd: via Koninginnebrug – Nassaukade
901–08–1929Verlegd: via Hilledijk – Polderlaan – Lange Hilleweg
927–10–1930Verlegd: westwaarts via Soetensteeg – Boymansstraat
901–07–1934Verlegd: noordelijk traject gewijzigd in Bolwerk – Gelderschekade – Beursplein – Noordblaak – Boymansstraat (heen)/ Karrensteeg (terug) – Van Hogendorpsplein – Coolsingel – Aert van Nesstraat (heen: Kruiskade – Mauritsweg)
901–07–1936Verlegd: noordelijk traject gewijzigd in Stationsplein – Stationsweg – Slagveld – Coolsingel
928–11–1936Verlegd: westelijk traject gewijzigd in G.J. Mulderstraat (terug: Van Heusdestraat) – Vierambachtsstraat – 2e Middellandstraat – 1e Middellandstraat – Kruiskade – Coolsingel
910–05–1940Vanaf 7:30 uur wegens oorlogsgeweld opgeheven
917–05–1940Heringesteld: Lange Hilleweg – Polderlaan – Hilledijk – Varkenoordschekade – Varkenoordschebrug – Kreekweg – Oranjeboomstraat – Nassaukade – Stieltjesplein
922–06–1940Verlengd: Koninginnebrug – Willemsbrug – Bolwerk – Gelderschekade – Beursplein – Noordblaak – Vischmarkt – Coolsingel – Kruiskade – 1e Middellandstraat – 2e Middellandstraat – Vierambachtsstraat – G.J. Mulderstraat (heen: Van Heusdestraat)
919–03–1941Nieuwe eindpuntlus Lange Hilleweg in gebruik
905–09–1942Verlegd: westwaarts via Van Hogendorpstraat
904–12–1942Verlegd: noordwaarts via voormalige Oudehavenkade – Noordblaak
905–12–1942Verlegd: zuidwaarts via Noordblaak – Oudehavenkade
930–08–1943Verlegd: via nieuwe Kruisstraat – nieuwe Stationsweg
921–08–1944Ingekort: tot Stationsweg – Stationsplein
908–10–1944Op zondagen opgeheven
914–10–1944Op werkdagen slechts dienst tijdens de spitsuren
910–11–1944Wegens razzia’s tijdelijk opgeheven
913–11–1944Tramdiensten op werkdagen tijdens spitsuren hervat
901–12–1944Opgeheven
916–08–1945Heringesteld: Stationsplein – Hofplein – Coolsingel – Blaak – Gelderschekade – Willemsbrug – Van der Takstraat – Koninginnebrug – Stieltjesplein – Nassaukade – Oranjeboomstraat – Varkenoordschebrug – Varkenoordschekade – Hilledijk – Polderlaan – Lange Hilleweg ; tramdiensten op werkdagen ook buiten de spitsuren
904–06–1949Verlegd: zuidwaarts tijdelijk via Gedempte Glashaven – Boompjes
910–07–1949Verlegd: zuidwaarts weer normale route via Geldersekade
919–10–1954Verlengd: naar nieuwe Stationsplein
912–05–1958Verlegd: tijdelijk via Glashaven – Boompjes
924–05–1958Verlegd: weer via Geldersekade
924–11–1960Verlegd: via Van Oldenbarneveltstraat – Mauritsweg – Kruisplein
928–09–1963Verlegd: via Verlengde Willemsbrug
902–03–1964Verlegd: naar kopeindpunt Weena
923–10–1964Verlegd: via nieuwe verbindingsstraat Blaak – Schiedamsevest
922–11–1965Verlegd: naar eindpunt Stationsplein
927–08–1967Verlegd: via Churchillplein
902–09–1967Standplaats Kruisplein i.p.v. Stationsplein
929–01–1968Opgeheven
908–06–1968Ingesteld: Avenue Concordia (terug: Voorschoterlaan – Voorschoterstraat) – Oudedijk – Vlietlaan – Goudse Rijweg – Boezembrug – Boezemsingel – Boezemstraat – Pijperstraat – Crooswijksestraat – Zaagmolenbrug – Zaagmolendrift – Zaagmolenstraat – Bergweg – Schiekade – Provenierssingel – Proveniersplein (station C.S. Nz.) – Stationssingel – Walenburgerweg – Bentinckplein – Statenweg – Statentunnel – Henegouwerlaan – 1ste Middellandstraat – Middellandplein – Claes de Vrieselaan – G.J. de Jonghweg – 1e Parkhavenbrug/2e Parkhavenbrug – Westzeedijk –  Hudsonplein (Delfshaven)
914–03–1977Verlengd: Oude Dijk – ’s- Gravenweg – Laan van Nooitgedacht (Kralingen)
926–07–1977Ingekort: tot Oudedijk – Chris Bennekerslaan
908-08-1979Verlegd: Crooswijksestraat – Linker Rottekade – Jonker Fransstraat – Goudsesingel – Pompenburg – Hofplein – Schiekade – Provenierssingel
916-11-1979Verlegd: Crooswijksestraat – Zaagmolenbrug – Zaagmolendrift – Zaagmolenstraat – Bergweg – Schiekade – Provenierssingel
931–10–1983Verlengd: Burgemeester Oudlaan – ’s- Gravenweg – Oudedijk – enz.
919-10-1987Verlegd: Zaagmolenbrug – Linker Rottekade – Jonker Fransstraat – Goudsesingel – Oostplein – Boezemweg – Boezembrug – Goudse Rijweg
926-10-1987Verlegd: Zaagmolenbrug – Crooswijksestraat – Pijperstraat – Boezemstraat – Boezemsingel – Boezenbrug
902–06–1989Verlengd: Westzeedijk – Pelgrimstraat
902–06–1996Gewijzigd: vanaf Schiekade – Hofplein – Weena – Stationsplein (station C.S.) – Kruisplein – West Kruiskade – enz
931-08-1997Verlegd: Crooswijksestraat – Linker Rottekade – Jonker Fransstraat – Goudsesingel – Pompenburg – Hofplein
915-09-1997Verlegd: Crooswijksestraat – Zaagmolenbrug – Zaagmolendrift – Zaagmolenstraat – Bergweg station Bergweg) – Schiekade
928–08–2000Opgeheven

(31-03-2019)

  2 comments for “RET-M Tramlijn 9

  1. Hans
    6 januari 2014 at 14:09

    De Ruigeplaatbrug maakte in 1968 al geen deel meer uit van de route van lijn 9. Deze brug was in april 1967 buiten dienst gesteld, toen daar nog de lijnen 10 en 15 reden.

    Groeten,
    Hans

    • Ren√© van der Beek
      6 januari 2014 at 14:47

      Klopt helemaal; wij verwijderen de naam Ruigeplaatbrug.

Geef een reactie