RET-M Tramlijn 2

De routes van tramlijn 2.
Datum / Omschrijving / Route
15–10–1906 Ingesteld: Stationsplein (station D.P.) – Stationsweg – Slagveld – Coolsingel – Van Hogendorpsplein – Karrensteeg – Noordblaak – Beursplein – Gelderschekade – Bolwerk – Willemsbrug – Maaskade / Prins Hendrikkade – Van der Takstraat – Prinsenhoofd
02–07–1926 Verlegd: stadswaarts via Feyenoordstraat
01-09-1926 Opgeheven
23–10–1926 Heringesteld: Stationsplein (station D.P.) – Stationsweg – Slagveld – Coolsingel – Van Hogendorpsplein – Karrensteeg – Noordblaak – Beursplein – Gelderschekade – Bolwerk – Willemsbrug – Cornelis Trompstraat – Leliestraat – Prins Hendrikkade (heen)/ Feyenoordstraat (terug)– Hulpbrug – Oranjeboomstraat – Kreekweg – Viaduct – Varkenoordschekade – Hillesluis – Putschelaan – Brielschelaan – Wolphaertsbocht – Vlaskade (Charlois)
19–02–1927 Verlegd: in beide richtingen via Van der Takstraat – Prins Hendrikkade
19–06–1927 Verlegd: via Gedempte Glashaven – Boompjes
14–06–1929 Verlegd: via Koninginnebrug – Stieltjesplein – Nassaukade
01–08–1929 Verlegd: tijdelijk via Diergaardelaan – Kruisstraat
05–09–1929 Verlegd: weer via Stationsweg
27–10–1930 Verlegd: westwaarts via Soetensteeg – Boymansstraat
01–07–1936 Verlegd: via Wolphaertsbocht i.p.v. Brielschelaan
10–05–1940 Vanaf 7:30 uur wegens oorlogsgeweld opgeheven
17–05–1940 Heringesteld: Charlois (Vlaskade) – Wolphaertsbocht – Brielschelaan – Putschelaan – Hillesluis – Varkenoordschekade – Varkenoordsebrug – Kreekweg – Oranjeboomstraat – Nassaukade – Stieltjesplein
22–06–1940 Verlengd: Koninginnebrug – Van der Takstraat – Willemsbrug – Bolwerk – Gelderschekade – Beursplein – Noordblaak – Vischmarkt – Coolsingel – Witte de Withstraat (heen)/Kruiskade (terug) – Schiedamschesingel – Eendrachtsweg – Mauritsweg
Bij een voor het wegverkeer geopende Koninginnebrug werd zuidwaarts gereden via Prins Hendrikkade – Leliestraat – Burgemeester Hoffmanplein – Cornelis Trompstraat – Maaskade – Thorbeckestraat – Prins Hendrikkade (opstelspoor). Deze maatregel heeft altijd gegolden zolang als er trams over de Koninginnebrug reden. Later was het wel zo dat op zondagen als het niet bepaald druk was trams in de Van der Takstraat opgesteld mochten worden.
In noordelijke richting stelden de trams op op de Nassaukade; daarvoor werd van 1929-1962 het middelste spoor gebruikt. Dit spoor verdween na de reconstructie van Stieltjesplein en Nassaukade in 1962.
27–06–1940 Verlegd: via Coolsingel – Hofplein – Stationsweg – Stationsplein (station D.P.) – Kruisstraat
15–07–1940 Verlegd: via Vischmarkt – Gedempte Glashaven – Boompjes – Willemsbrug
01–08–1942 Verlegd: zuidelijk traject gewijzigd Mijnsherenlaan (beginpunt) – Putschelaan
05–09–1942 Verlegd: westwaarts via Van Hogendorpstraat
13–09–1942 Op zondagen opgeheven
05–04–1943 Uitsluitend nog maar dienst gedurende de spitsuren
02–06–1943 Rijdt op werkdagen weer volledige dienst
30–08–1943 Verlegd: via nieuwe Stationsweg
06–09–1943 Verlegd: via Hofplein – Schiekade – Provenierssingel – Proveniersplein (station D.P. Nz) – Stationssingel – Walenburgerweg – Bentincklaan (Diergaarde) ; ook weer dienst op zondagen
25-12-1943 Ingekort: op zondagen Mijnsherenlaan – Stationsplein (station D.P.)
27–12–1943 Op werkdagen slechts dienst tijdens de spitsuren
08–10–1944 Op zondagen opgeheven
14–10–1944 Op werkdagen slechts dienst tijdens de spitsuren
10–11–1944 Wegens razzia’s tijdelijk opgeheven
13–11–1944 Tramdiensten op werkdagen tijdens spitsuren hervat
01–12–1944 Opgeheven
08–06–1945 Heringesteld: Stationsplein (station D.P.) – Stationsweg – Coolsingel – Glashaven – Willemsbrug – Van der Takstraat – Koninginnebrug – Stieltjesplein – Nassaukade – Oranjeboomstraat – Varkenoordsebrug – Varkenoordsekade – Hillesluis – Putschelaan – Brielschelaan – Wolphaertsbocht – Vlaskade (Charlois) ; diensten alleen op werkdagen tijdens de spitsuren
17–06–1945 Tramdiensten op zondagen hervat
16–08–1945 Tramdiensten op werkdagen ook buiten de spitsuren
15–05–1949 Ingekort: tot lus Grondherenstraat i.p.v. Vlaskade
04–06–1949 Verlegd: noordwaarts tijdelijk via Bolwerk – Geldersekade
10–07–1949 Verlegd: noordwaarts weer normale route via Gedempte Glashaven
19–10–1954 Verlengd: naar nieuwe Stationsplein (station C.S. Nz)
24–11–1960 Verlegd: via Van Oldenbarneveltstraat – Mauritsweg – Kruisplein
26–08–1963 Verlegd: via Geldersekade – Blaak
28–09–1963 Verlegd: via Verlengde Willemsbrug
02–03–1964 Verlegd: naar kopeindpunt Weena
22–04–1964 Verlegd: oostwaarts via Jakob Noordzijstraat – Mijnsherenlaan
23–04–1964 Verlegd: westwaarts via Mijnsherenlaan – Jakob Noordzijstraat
23–10–1964 Verlegd: via nieuwe verbindingsstraat Blaak – Schiedamsevest
24–12–1964 Verlegd: weer via eindpuntlus Stationsplein (standplaats Kruisplein)
27-11-1966 Standplaats van het Kruisplein verplaatst naar het Stationsplein.
27–08–1967 Verlegd: via Churchillplein
12–09–1967 Verlegd: weer via Brielselaan i.p.v. Mijnsherenlaan – Jakob Noordzijstraat
10–02–1968 Opgeheven
10–02–1968 Ingesteld: Grondherenstraat (Charlois) – Wolphaertsbocht – Brielselaan (station Maashaven) – Putselaan – Hilledijk – Slaghekstraat – Beijerlandselaan – Randweg – Breeplein – Beukendaal – Buitendijk – Molenvliet – Spinozaweg (station Lombardijen) – Kreekhuizenplein – Kreekhuizenlaan – Reyerdijk – Groene Tuin – Prinsenplein (Tuinenhoven)
01–04–1969 Verlegd: via Putselaan – Hillevliet W.Z. – Tramtunnel onder Beijerlandselaan – Randweg W.Z. – Breeplein – enz.
23–06–1972 Verlengd: Wolphaertsbocht – Boergoensestraat – Boergoensevliet – Kromme Zandweg
03–10–1983 Verlengd: Reyerdijk – Groeninx van Zoelenlaan – Rhijnauwensingel – Schinnenbaan – Beverwaardseweg – Limbrichthoek (Beverwaard)
08–09–1996 Tramtunnel Randweg buiten dienst
28–08–2000 Ingekort: tot Kreekhuizenlaan (eindpuntlus Reyerdijk)
21-02-2004 Ingekort: Putselaan – Metro Maashaven – Brielselaan – Gaesbeekstraat
29-02-2004 Verlengd: Brielselaan – Wolphaertsbocht – Boergoensestraat – Boergoensevliet – Kromme Zandweg
01-03-2004 Verlengd: Kreekhuizenlaan – Reyerdijk – Groene Tuin
03-07-2004 Ingekort: Putselaan – Brielselaan (station Maashaven) – Gaesbeekstraat
12-07-2004 Verlengd: Brielselaan – Wolphaertsbocht – Boergoensestraat – Boergoensevliet – Kromme Zandweg
28-4-2007 tijdelijk ingekort: i.v.m. werkzaamheden Putselaan tussen Hillevliet en Maashaven tot traject Gaesbeekstraat (eindpuntlus) – bestaand traject – Charlois.
7-5-2007 normaal traject Groene tuin – Charlois hersteld.
20-10-2007 tijdelijk gesplitst: i.v.m reconstrucitie kruispunt Hillevliet/Putsebocht in trajecten Gaesbeekstraat (eindpuntlus) – Charlois en Willemsplein – Westerstraat (terug: Westerstraat – Maasstraat – Willemskade – Willemsplein) – Westplein – Van Vollenhovenstraat – Vasteland – Erasmusbrug – Wilhelminaplein – Laan op Zuid – 2e Rosestraat – Beijerlandselaan – Randweg w.z. – bestaand traject – Groene tuin.
29-10-2007 normaal traject Groene tuin – Charlois hersteld.
15-12-2008 ingekort tot Reijerdijk-CS
25-4-2009 ingekort tot eindpunt Thialf (lijn 20) ivm. spoorvernieuwing Reyerdijk
3-5-2009 normale route tot Groene Tuin hersteld
14-8-2010 tijdelijk ingekort tot metro Maashaven (Geasbeekstraat) ivm. Werkzaamheden Pleinweg
16-8-2010 normale route hersteld
22-10-2012 tijdelijk ingekort tot metro Maashaven (lus Gaesbeekstraat) ivm rioleringswerkzaamheden Boergoensevliet
26-10-2012 normale route hersteld
21-9-2013 ivm. noodreparatie sporen Randweg opgeheven
23-9-2013 normale route hersteld
30-9-2013 ivm. werkzaamheden Kruisplein gecombineerde route met lijn 20 Charlois-Coolsingel-Hofplein-CS (lus via Weena en Poortstraat)
30-9-2013 ivm. werkzaamheden tussen Beukendaal en Groeninx van Zoelenlaan route gewijzigd in Charlois-CS; pendelbus 702 tussen metro Maashaven en Groene Tuin
28-10-2013 normale route Charlois-Lombardijen hersteld

  2 comments for “RET-M Tramlijn 2

  1. Hans
    21 januari 2014 at 17:41

    Beste redactie

    Hierbij heb ik nog wat aanvullingen:

    De lijn werd m.i.v. 1 september 1926 tijdelijk opgeheven en inderdaad m.i.v. 23 oktober heringesteld.

    Op 27 november 1966 werd de standplaats Kruisplein verplaatst naar het Stationsplein.

    Bij Koninginnebrug kan eventueel vermeld worden: bij geopende brug zuidwaarts via Prins Hendrikkade – Leliestraat – Burgemeester Hoffmanplein – Cornelis Trompstraat – Maaskade – Thorbeckestraat – Prins Hendrikkade (opstelspoor). Deze maatregel heeft altijd gegolden zolang als er trams over de Koninginnebrug reden. Later was het wel zo dat op zondagen als het niet bepaald druk was trams in de Van der Takstraat opgesteld mochten worden.
    Noordwaarts stelden de trams op op de Nassaukade; daarvoor werd van 1929-1962 het middelste spoor gebruikt. Dit spoor verdween na de reconstructie van Stieltjesplein en Nassaukade in 1962.

    • Ren√© van der Beek
      22 januari 2014 at 07:32

      Dank voor je aanvulling Hans! René

Geef een reactie