RET-M Tramlijn 10/10a

De routes van de tramlijnen 10 en 10a.
Lijn 10
Datum Omschrijving / Route
17–01–1911 Ingesteld: Ruigeplaatweg (Ruigeplaatbrug) – Pieter de Hoochweg – Rochussenstraat – Claes de Vrieselaan – Schietbaanlaan – ’s- Gravendijkwal – 1e Middellandstraat – West Kruiskade – Kruiskade – Kruisstraat – Stationsplein – Stationsweg – Slagveld – Hofplein – 1e Weenastraat – Weenaplein – Ridderstraat – Van der Duynstraat – Zomerhofstraat (heen)/ Schooterboschstraat (terug) – Franciscastraat – Van der Duynstraat – Katshoek – Strooveer – Noordsingel O.Z. – Jacob Catsstraat – Zaagmolenstraat (Zwaanshals)
05–09–1912 Verlengd: Zaagmolenstraat – Crooswijkschestraat – Pijperstraat – Boezemstraat – Boezemsingel – Oostplein – Oostmolenwerf – Spoorwegstraat – Oosterkade (Maasstation)
15–10–1917 Verlegd: Hofdijk – Noordsingel O.Z. / Zomerhofstraat, Van der Duynstraat
25–03–1924 Verlegd: lus Oosterkade in gebruik bij eindpunt Oudehoofdplein
03–05–1927 Verlegd: tijdelijk via Hofplein – Coolsingel – Van Oldenbarneveltstraat (heen)/ Aert van Nesstraat (terug) – Mauritsweg – Nieuwe Binnenweg – Mathenesserlaan – ’s–Gravendijkwal – Schietbaanlaan – enz.
29–06–1927 Verlegd: weer via Stationsplein – Kruiskade – ’s- Gravendijkwal
26–04–1929 Verlegd: westwaarts tijdelijk via Zomerhofbrug – Noordsingel W.Z. – Hofdijk
01–08–1929 Verlegd: tijdelijk via Diergaardelaan – Kruisstraat
05–09–1929 Verlegd: weer via Stationsweg
14–09–1929 Verlegd: westwaarts weer via Zomerhofstraat – Van der Duynstraat
24–03–1930 Ingekort: tot Jacob Catsstraat (Zaagmolenstraat)
01–11–1932 Verlegd: via Land van Hoboken i.p.v. Pieter de Hoochweg
26–04–1933 Verlegd: via 1e/2e Parkhavenbrug/Puntegaalstraat
01–07–1934 Opgeheven
01–07–1936 Ingesteld: Spartastraat (heen: Coornhertstraat, Brederodestraat) – Huygensstraat – P.C. Hooftplein – Mathenesserdijk – Marconiplein – Schiedamscheweg – Havenstraat – Oostkousdijk – Westzeedijk – 1e/2e Parkhavenbrug – Westzeedijk – Schiedamschedijk – Witte Leeuwensteeg – Noordblaak – Beursplein – Westnieuwland – Lamsteeg (heen)/ Moriaanstraat (terug) – Kaasmarkt, Botersloot / Meent, Gedempte Binnenrotte – Jonker Fransstraat – Linker Rottekade – Zaagmolenbrug – Zaagmolendrift – Zaagmolenstraat – Benthuizerstraat – Bergweg – Straatweg – Kootschekade
09–08–1937 Ingekort: tot Soetendaalscheweg
01–09–1937 Gedurende de stillere uren wordt een gecombineerde dienst gereden met lijn 10A : lijn10 = Bergsingel – Spangen
18–12–1937 Verlengd: naar Burgemeester le Fèvre de Montignylaan (kopeindpunt)
24–05–1938 Verlengd: via Bergsingel – Molenlaan
10–05–1940 Vanaf 7:30 uur wegens oorlogsgeweld opgeheven
18–05–1940 Heringesteld: Isaäc Hubertstraat – Linker Rottekade – Zaagmolenbrug – Zaagmolendrift – Zaagmolenstraat – Benthuizerstraat – Bergweg – Straatweg – Dorpsstraat – Burgemeester le Fèvre de Montignylaan – Bergsingel (Molenlaan)
25–05–1940 Verlengd: via Jonker Fransstraat – Goudschesingel – Pompenburgsingel – Hofplein – Coolsingel – Schiedamschesingel – Witte de Withstraat – Eendrachtsweg – Westzeedijk – 1E/2e Parkhavenbrug/Puntegaalstraat – Westzeedijk – Oostkousdijk – Havenstraat – Schiedamscheweg – Marconiplein – Mathenesserdijk – P.C. Hooftplein – Huygensstraat – Spartastraat (terug: Coornhertstraat, Brederodestraat)
13–09–1942 Op zondagen opgeheven
30–10–1942 Verlegd: tijdelijk via Mauritsweg – Aert van Nesstraat / Van Oldenbarneveltstraat
02–11–1942 Verlegd: oostwaarts weer via Witte de Withstraat
10–11–1942 Verlegd: tijdelijk via Mauritsweg, Aert van Nesstraat / Schiedamschesingel, Witte de Withstraat
01–12–1942 Verlegd: ook oostwaarts weer via Witte de Withstraat
31–03–1943 Verlegd: ten gevolge van bombardement tijdelijk van Havenstraat naar Nieuwe Binnenweg (Remise Delfshaven)
12–04–1943 Verlengd: weer via Schiedamscheweg naar eindpunt Spartastraat (Spangen)
19–04–1943 Verlegd: via Van Hogendorpsplein – Vischmarkt – Blaak – Admiraal de Ruyterweg (nu Mariniersweg)
06–09–1943 Ingekort: tot Kleiweg (lus Hillegondastraat – Willem van Hillegaersbergstraat)
13–11–1943 Verlegd: tijdelijk via Eendrachtsweg – Nieuwe Binnenweg – Mathenesserlaan – Claes de Vrieselaan – G.J. de Jonghweg
26–11–1943 Verlegd: weer via Westzeedijk
14–10–1944 Op werkdagen slechts dienst tijdens de spitsuren
10–11–1944 Wegens razzia’s tijdelijk opgeheven
13–11–1944 Tramdiensten op werkdagen tijdens spitsuren hervat
01–12–1944 Opgeheven
08–06–1945 Heringesteld: Molenlaan (Hillegersberg) – Dorpsstraat – Straatweg – Benthuizerstraat – Zaagmolenstraat – Zaagmolendrift – Zaagmolenbrug – Linker Rottekade – Jonker Fransstraat – Goudschesingel – Admiraal de Ruyterweg – Blaak – Witte de Withstraat – Eendrachtsweg – Westzeedijk – Droogleever Fortuijnplein – 1e/2e Parkhavenbrug/Puntegaalstraat – Westzeedijk – Ruigeplaatbrug ; diensten alleen op werkdagen tijdens de spitsuren
17–06–1945 Tramdiensten op zondagen hervat
16–08–1945 Ingekort: tot Kleiweg (lus Hillegondastraat – Willem van Hillegaersbergstraat) ; tramdiensten op werkdagen ook buiten de spitsuren
16–08–1945 Verlengd: Oostkousdijk – Havenstraat – Schiedamscheweg – Marconiplein – P.C. Hooftplein – Huygensstraat – Spartastraat (terug: Coornhertstraat, Brederodestraat)
02-07-1955 Verlegd via nieuwe Zaagmolenbrug
22-12-1959 1e Parkhavenbrug tijdelijk buiten dienst (hoofdligger van brug gebroken)
0?-03-1960: 1e Parkhavenbrug weer in dienst
01–11–1960 Verlengd: naar Kleiweg tot voor Station N.S.
23–10–1964 Verlegd: via nieuwe verbindingsstraat Blaak – Schiedamsevest
12–05–1965 Verlegd: via Ruigeplaatbrug – Hudsonplein – Spanjaardstraat
19-04-1967 Verlegd westwaarts, Ruigeplaatbrug vervalt
20-4-1967 Verlegd oostwaarts, Ruigeplaatbrug vervalt
27–08–1967 Verlegd: via Churchillplein
02-09-1967 Opgeheven (vernummerd in lijn 6)
Lijnnummer 10 exclusief te gebruiken door Stichting Romeo

Lijn 10a
Datum Omschrijving / Route
09–08–1937 Ingesteld: Pieter de Hoochweg – Westzeedijk – 1e/2e Parkhavenbrug/Puntegaalstraat – Westzeedijk – Schiedamschedijk – Van Hogendorpsplein – Karrensteeg (heen)/ Boymansstraat (terug) – Noordblaak – Beursplein – Westnieuwland – Lamsteeg (heen)/ Moriaanstraat (terug) – Kaasmarkt – Gedempte Botersloot – Meent – Gedempte Binnenrotte – Jonker Fransstraat – Linker Rottekade – Zaagmolenbrug – Zaagmolendrift – Zaagmolenstraat – Benthuizerstraat – Bergweg – Straatweg – Dorpsstraat – Burgemeester le Fèvre de Montignylaan – Bergsingel (terug: Floris Versterlaan)
01–09–1937 Gedurende de stillere uren wordt een gecombineerde dienst gereden met lijn 10 : lijn10A = Spangen – Bergsingel
18–12–1937 Opgeheven

  4 comments for “RET-M Tramlijn 10/10a

  1. Hans
    23 januari 2014 at 11:04

    Beste redactie,

    Hierbij nog wat aanvullingen:

    02-07-1955: verlegd via nieuwe Zaagmolenbrug Рgeldt óók voor lijn 22.
    22-12-1959: 1e Parkhavenbrug tijdelijk buiten dienst (hoofdligger van brug gebroken) Рgeldt óók voor lijn 15.
    0?-03-1960: 1e Parkhavenbrug weer in dienst Рgeldt óok voor lijn 15.

    Groeten,
    Hans Kloos

    Deze aanvullingen gelden óók voor lijn 15!

  2. Hans Kloos
    24 januari 2014 at 14:23

    Beste redactie,

    Ik heb aan de hand van diverse gegevens nog wat over lijn 10 gevonden:

    08-06-1945: Mariniersweg moet zijn: Admiraal de Ruyterweg, Pas in 1947 werd de naam Mariniersweg ingevoerd (zie ook straatnamendatabase van Stadsarchief en/of boek “De Straatnamen van Rotterdam”).

    19-04-1967: westwaarts niet meer via Ruigeplaatbrug Рgeldt óók voor lijn 15.
    20-04-1967: ook oostwaarts Рgeldt óók voor lijn 15.

    Groeten,
    Hans Kloos

  3. GJ de Groot
    27 november 2015 at 03:15

    08–06–1945 Heringesteld: Molenlaan (Hillegersberg) – Dorpsstraat – Straatweg – Benthuizerstraat – Zaagmolenstraat – Zaagmolendrift – Zaagmolenbrug – Linker Rottekade – Jonker Fransstraat – Goudschesingel – Admiraal de Ruyterweg – Blaak – Witte de Withstraat – Eendrachtsweg – Westzeedijk – Droogleever Fortuijnplein – 1e/2e Parkhavenbrug/Puntegaalstraat – Westzeedijk – Ruigeplaatbrug ; diensten alleen op werkdagen tijdens de spitsuren

    De Admiraal de Ruyterweg en de Goudsesingel komen (kwamen?) nergens bij elkaar. Ik vermoed dat bedoeld is Mariniersweg.

    • René van der Beek
      27 november 2015 at 16:45

      De Mariniersweg werd aanvankelijk (in de oorlogsjaren) Admiraal de Ruyterweg genoemd. De naam werd per 10 januari gewijzigd. Het beantwoorden van uw volgende vraag volgt een deze dagen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *