RET-M Tramlijn 10/10a

De routes van de tramlijnen 10 en 10a.
Lijn 10
Datum Omschrijving / Route
17–01–1911 Ingesteld: Ruigeplaatweg (Ruigeplaatbrug) – Pieter de Hoochweg – Rochussenstraat – Claes de Vrieselaan – Schietbaanlaan – ’s- Gravendijkwal – 1e Middellandstraat – West Kruiskade – Kruiskade – Kruisstraat – Stationsplein – Stationsweg – Slagveld – Hofplein – 1e Weenastraat – Weenaplein – Ridderstraat – Van der Duynstraat – Zomerhofstraat (heen)/ Schooterboschstraat (terug) – Franciscastraat – Van der Duynstraat – Katshoek – Strooveer – Noordsingel O.Z. – Jacob Catsstraat – Zaagmolenstraat (Zwaanshals)
05–09–1912 Verlengd: Zaagmolenstraat – Crooswijkschestraat – Pijperstraat – Boezemstraat – Boezemsingel – Oostplein – Oostmolenwerf – Spoorwegstraat – Oosterkade (Maasstation)
15–10–1917 Verlegd: Hofdijk – Noordsingel O.Z. / Zomerhofstraat, Van der Duynstraat
25–03–1924 Verlegd: lus Oosterkade in gebruik bij eindpunt Oudehoofdplein
03–05–1927 Verlegd: tijdelijk via Hofplein – Coolsingel – Van Oldenbarneveltstraat (heen)/ Aert van Nesstraat (terug) – Mauritsweg – Nieuwe Binnenweg – Mathenesserlaan – ’s–Gravendijkwal – Schietbaanlaan – enz.
29–06–1927 Verlegd: weer via Stationsplein – Kruiskade – ’s- Gravendijkwal
26–04–1929 Verlegd: westwaarts tijdelijk via Zomerhofbrug – Noordsingel W.Z. – Hofdijk
01–08–1929 Verlegd: tijdelijk via Diergaardelaan – Kruisstraat
05–09–1929 Verlegd: weer via Stationsweg
14–09–1929 Verlegd: westwaarts weer via Zomerhofstraat – Van der Duynstraat
24–03–1930 Ingekort: tot Jacob Catsstraat (Zaagmolenstraat)
01–11–1932 Verlegd: via Land van Hoboken i.p.v. Pieter de Hoochweg
26–04–1933 Verlegd: via 1e/2e Parkhavenbrug/Puntegaalstraat
01–07–1934 Opgeheven
01–07–1936 Ingesteld: Spartastraat (heen: Coornhertstraat, Brederodestraat) – Huygensstraat – P.C. Hooftplein – Mathenesserdijk – Marconiplein – Schiedamscheweg – Havenstraat – Oostkousdijk – Westzeedijk – 1e/2e Parkhavenbrug – Westzeedijk – Schiedamschedijk – Witte Leeuwensteeg – Noordblaak – Beursplein – Westnieuwland – Lamsteeg (heen)/ Moriaanstraat (terug) – Kaasmarkt, Botersloot / Meent, Gedempte Binnenrotte – Jonker Fransstraat – Linker Rottekade – Zaagmolenbrug – Zaagmolendrift – Zaagmolenstraat – Benthuizerstraat – Bergweg – Straatweg – Kootschekade
09–08–1937 Ingekort: tot Soetendaalscheweg
01–09–1937 Gedurende de stillere uren wordt een gecombineerde dienst gereden met lijn 10A : lijn10 = Bergsingel – Spangen
18–12–1937 Verlengd: naar Burgemeester le Fèvre de Montignylaan (kopeindpunt)
24–05–1938 Verlengd: via Bergsingel – Molenlaan
10–05–1940 Vanaf 7:30 uur wegens oorlogsgeweld opgeheven
18–05–1940 Heringesteld: Isaäc Hubertstraat – Linker Rottekade – Zaagmolenbrug – Zaagmolendrift – Zaagmolenstraat – Benthuizerstraat – Bergweg – Straatweg – Dorpsstraat – Burgemeester le Fèvre de Montignylaan – Bergsingel (Molenlaan)
25–05–1940 Verlengd: via Jonker Fransstraat – Goudschesingel – Pompenburgsingel – Hofplein – Coolsingel – Schiedamschesingel – Witte de Withstraat – Eendrachtsweg – Westzeedijk – 1E/2e Parkhavenbrug/Puntegaalstraat – Westzeedijk – Oostkousdijk – Havenstraat – Schiedamscheweg – Marconiplein – Mathenesserdijk – P.C. Hooftplein – Huygensstraat – Spartastraat (terug: Coornhertstraat, Brederodestraat)
13–09–1942 Op zondagen opgeheven
30–10–1942 Verlegd: tijdelijk via Mauritsweg – Aert van Nesstraat / Van Oldenbarneveltstraat
02–11–1942 Verlegd: oostwaarts weer via Witte de Withstraat
10–11–1942 Verlegd: tijdelijk via Mauritsweg, Aert van Nesstraat / Schiedamschesingel, Witte de Withstraat
01–12–1942 Verlegd: ook oostwaarts weer via Witte de Withstraat
31–03–1943 Verlegd: ten gevolge van bombardement tijdelijk van Havenstraat naar Nieuwe Binnenweg (Remise Delfshaven)
12–04–1943 Verlengd: weer via Schiedamscheweg naar eindpunt Spartastraat (Spangen)
19–04–1943 Verlegd: via Van Hogendorpsplein – Vischmarkt – Blaak – Admiraal de Ruyterweg (nu Mariniersweg)
06–09–1943 Ingekort: tot Kleiweg (lus Hillegondastraat – Willem van Hillegaersbergstraat)
13–11–1943 Verlegd: tijdelijk via Eendrachtsweg – Nieuwe Binnenweg – Mathenesserlaan – Claes de Vrieselaan – G.J. de Jonghweg
26–11–1943 Verlegd: weer via Westzeedijk
14–10–1944 Op werkdagen slechts dienst tijdens de spitsuren
10–11–1944 Wegens razzia’s tijdelijk opgeheven
13–11–1944 Tramdiensten op werkdagen tijdens spitsuren hervat
01–12–1944 Opgeheven
08–06–1945 Heringesteld: Molenlaan (Hillegersberg) – Dorpsstraat – Straatweg – Benthuizerstraat – Zaagmolenstraat – Zaagmolendrift – Zaagmolenbrug – Linker Rottekade – Jonker Fransstraat – Goudschesingel – Admiraal de Ruyterweg – Blaak – Witte de Withstraat – Eendrachtsweg – Westzeedijk – Droogleever Fortuijnplein – 1e/2e Parkhavenbrug/Puntegaalstraat – Westzeedijk – Ruigeplaatbrug ; diensten alleen op werkdagen tijdens de spitsuren
17–06–1945 Tramdiensten op zondagen hervat
16–08–1945 Ingekort: tot Kleiweg (lus Hillegondastraat – Willem van Hillegaersbergstraat) ; tramdiensten op werkdagen ook buiten de spitsuren
16–08–1945 Verlengd: Oostkousdijk – Havenstraat – Schiedamscheweg – Marconiplein – P.C. Hooftplein – Huygensstraat – Spartastraat (terug: Coornhertstraat, Brederodestraat)
02-07-1955 Verlegd via nieuwe Zaagmolenbrug
22-12-1959 1e Parkhavenbrug tijdelijk buiten dienst (hoofdligger van brug gebroken)
0?-03-1960: 1e Parkhavenbrug weer in dienst
01–11–1960 Verlengd: naar Kleiweg tot voor Station N.S.
23–10–1964 Verlegd: via nieuwe verbindingsstraat Blaak – Schiedamsevest
12–05–1965 Verlegd: via Ruigeplaatbrug – Hudsonplein – Spanjaardstraat
19-04-1967 Verlegd westwaarts, Ruigeplaatbrug vervalt
20-4-1967 Verlegd oostwaarts, Ruigeplaatbrug vervalt
27–08–1967 Verlegd: via Churchillplein
02-09-1967 Opgeheven (vernummerd in lijn 6)
Lijnnummer 10 exclusief te gebruiken door Stichting Romeo

Lijn 10a
Datum Omschrijving / Route
09–08–1937 Ingesteld: Pieter de Hoochweg – Westzeedijk – 1e/2e Parkhavenbrug/Puntegaalstraat – Westzeedijk – Schiedamschedijk – Van Hogendorpsplein – Karrensteeg (heen)/ Boymansstraat (terug) – Noordblaak – Beursplein – Westnieuwland – Lamsteeg (heen)/ Moriaanstraat (terug) – Kaasmarkt – Gedempte Botersloot – Meent – Gedempte Binnenrotte – Jonker Fransstraat – Linker Rottekade – Zaagmolenbrug – Zaagmolendrift – Zaagmolenstraat – Benthuizerstraat – Bergweg – Straatweg – Dorpsstraat – Burgemeester le Fèvre de Montignylaan – Bergsingel (terug: Floris Versterlaan)
01–09–1937 Gedurende de stillere uren wordt een gecombineerde dienst gereden met lijn 10 : lijn10A = Spangen – Bergsingel
18–12–1937 Opgeheven

  4 comments for “RET-M Tramlijn 10/10a

  1. Hans
    23 januari 2014 at 11:04

    Beste redactie,

    Hierbij nog wat aanvullingen:

    02-07-1955: verlegd via nieuwe Zaagmolenbrug Рgeldt óók voor lijn 22.
    22-12-1959: 1e Parkhavenbrug tijdelijk buiten dienst (hoofdligger van brug gebroken) Рgeldt óók voor lijn 15.
    0?-03-1960: 1e Parkhavenbrug weer in dienst Рgeldt óok voor lijn 15.

    Groeten,
    Hans Kloos

    Deze aanvullingen gelden óók voor lijn 15!

  2. Hans Kloos
    24 januari 2014 at 14:23

    Beste redactie,

    Ik heb aan de hand van diverse gegevens nog wat over lijn 10 gevonden:

    08-06-1945: Mariniersweg moet zijn: Admiraal de Ruyterweg, Pas in 1947 werd de naam Mariniersweg ingevoerd (zie ook straatnamendatabase van Stadsarchief en/of boek “De Straatnamen van Rotterdam”).

    19-04-1967: westwaarts niet meer via Ruigeplaatbrug Рgeldt óók voor lijn 15.
    20-04-1967: ook oostwaarts Рgeldt óók voor lijn 15.

    Groeten,
    Hans Kloos

  3. GJ de Groot
    27 november 2015 at 03:15

    08–06–1945 Heringesteld: Molenlaan (Hillegersberg) – Dorpsstraat – Straatweg – Benthuizerstraat – Zaagmolenstraat – Zaagmolendrift – Zaagmolenbrug – Linker Rottekade – Jonker Fransstraat – Goudschesingel – Admiraal de Ruyterweg – Blaak – Witte de Withstraat – Eendrachtsweg – Westzeedijk – Droogleever Fortuijnplein – 1e/2e Parkhavenbrug/Puntegaalstraat – Westzeedijk – Ruigeplaatbrug ; diensten alleen op werkdagen tijdens de spitsuren

    De Admiraal de Ruyterweg en de Goudsesingel komen (kwamen?) nergens bij elkaar. Ik vermoed dat bedoeld is Mariniersweg.

    • René van der Beek
      27 november 2015 at 16:45

      De Mariniersweg werd aanvankelijk (in de oorlogsjaren) Admiraal de Ruyterweg genoemd. De naam werd per 10 januari gewijzigd. Het beantwoorden van uw volgende vraag volgt een deze dagen!

Geef een reactie