RET-M Tramlijn 1

Datum; Omschrijving / Route
19–09–1905 Ingesteld: Honingerdijk – Oostzeedijk – Admiraliteitsstraat – Admiraliteitskade – Oostplein – Nieuwe Haven N.Z. – Sleepersvest – Mosseltrap – Kolkkade – Beursplein – Noordblaak – Zeevischmarkt – Witte Leeuwensteeg – Karrensteeg – Van Hogendorpsplein – Schiedamschesingel – Witte de Withstraat – Eendrachtsweg – Scheepstimmermanslaan – Van Vollenhovenstraat – Westplein – Parklaan – Westerlaan (Park)
16–02–1912 Verlegd: via Westnieuwland – Middensteiger – Boerensteiger – Groenendaal
10–08–1927 Verlegd: tijdelijk via Mauritsweg – Aert van Nesstraat (heen)/ Van Oldenbarneveltstraat (terug) – Coolsingel
17–09–1927 Verlegd: weer via Witte de Withstraat
11–10–1927 Verlengd: naar Parkkade (Wagenveer)
01–12–1929 Verlegd: via Oostzeedijk i.p.v. Admiraliteitskade
27–10–1930 Verlegd: westwaarts via Soetensteeg – Boymansstraat
03–07–1933 Verlegd: tijdelijk via Coolsingel – Van Oldenbarneveltstraat (heen)/ Aert van Nesstraat (terug)
04–08–1933 Verlegd: weer via Witte de Withstraat
01–07–1934 Verlegd: westelijk traject gewijzigd in Eendrachtsweg – Nieuwe Binnenweg – Mathenesserlaan – ’s- Gravendijkwal – Henegouwerlaan – Henegouwerplein – Beukelsdijk – Beukelsweg – Aelbrechtsplein
01–07–1936 Verlegd: westelijk traject Nieuwe Binnenweg – Schiedamscheweg – Marconiplein – Schiedamscheweg – Rotterdamschedijk – Koemarkt (Schiedam)
21–06–1939 Verlegd: tijdelijk via Claes de Vrieselaan – Mathenesserlaan
10–05–1940 Vanaf 7:30 uur wegens oorlogsgeweld opgeheven
17–05–1940 Heringesteld: Koemarkt (Schiedam) – Rotterdamschedijk – Schiedamscheweg – Marconiplein – Schiedamscheweg – Havenstraat – Oostkousdijk – Westzeedijk – Eendrachtsweg – Nieuwe Binnenweg – Mathenesserlaan – Mathenesserplein – Mathenesserbrug – Mathenesserweg – Marconiplein – Schiedamseweg – Rotterdamschedijk – Koemarkt (Schiedam) (ringlijn)
06–06–1940 Opgeheven
14–06–1940 Ingesteld: Aelbrechtsplein – Beukelsweg – Beukelsdijk – Henegouwerlaan – 1e Middellandstraat – West Kruiskade – Kruiskade – Coolsingel – Hofplein – Pompenburgsingel – Goudschesingel – Oostplein
21–06–1940 Verlengd: Oostzeedijk – Honingerdijk
22–07–1940 Verlegd: via Kruisstraat – Stationsplein (station D.P.) – Stationsweg
01–11–1942 Verlegd: via Kruiskade – Coolsingel – Van Hogendorpplein – Vischmarkt – Noordblaak – Beursplein – Westnieuwland – Middensteiger – Boerensteiger – Groenendaal – Oostplein
30–08–1943 Verlegd: via nieuwe Kruisstraat – nieuwe Stationsweg
06–09–1943 Verlegd: via Hofplein – Schiekade – Provenierssingel – Proveniersplein (station D.P. Nz) – Stationssingel – Walenburgerweg – Statenweg – Statentunnel – Henegouwerplein
25–12–1943 Ingekort: op zondagen Aelbrechtsplein – Oostplein
08–10–1944 Op zondagen opgeheven
14–10–1944 Op werkdagen slechts dienst tijdens de spitsuren
10–11–1944 Wegens razzia’s tijdelijk opgeheven
13–11–1944 Tramdiensten op werkdagen tijdens spitsuren hervat
01–12–1944 Opgeheven
16–08–1945 Heringesteld: Honingerdijk – Oostzeedijk – Oostplein – Groenendaal – Blaak – Coolsingel – Hofplein – Schiekade – Provenierssingel – Proveniersplein (station D.P. Nz) – Stationssingel – Walenburgerweg – Statenweg – Statentunnel – Beukelsdijk – Beukelsweg – Aelbrechtsplein ; tramdiensten op werkdagen ook buiten de spitsuren
23–03–1950 Verlegd: tijdelijk via Henegouwerlaan – 1e Middellandstraat – 2e Middellandstraat – Vierambachtsstraat – Van Heusdestraat / G.J. Mulderstraat
04–07–1950 Verlegd: weer via Beukelsdijk , tijdelijk nog tot Heemraadsingel
07–08–1950 Verlegd: weer via Beukelsdijk met tijdelijk eindpunt Burgemeester Meineszplein
23–09–1950 Verlegd: weer via Beukelsweg naar eindpunt Aelbrechtsplein
07-09-1960 Eindpunt Aelbrechtsplein wordt kopeindpunt (i.v.m. verbreding Aelbrechtskade en onderdoorgang spoorlijn en aanleg van Beukelsbrug.
24–11–1960 Verlegd: via Van Oldenbarneveltstraat – Mauritsweg – Kruisplein – Stationsplein (station C.S.) – Weena – Hofplein
17-08-1961 Eidpunt Honingerdijk word kopeindpunt (tijdelijk i.v.m. werkzaamheden Maasboulevard enz.). Dit kopeindpunt werd vervangen door de hierboven vermelde lus die op 25 juli 1962 in gebruik genomen werd.
25–07–1962 Krijgt nieuwe eindpuntlus Honingerdijk
23–10–1964 Verlegd: via nieuwe verbindingsstraat Blaak – Schiedamsevest
23-09-1965 Nieuw (kop)eindpunt Aelbrechtsplein in gebruik genomen. M.i.v. 6 april 1966 werd hier nog uitsluitend gekeerd en werd opgereden naar (nieuwe) begin/eindhalte die gesitueerd was in de Beukelsweg, dus nog vóór het plein.
08–05–1967 Opgeheven
02–09–1967 Ingesteld: Koemarkt (Schiedam) – Rotterdamsedijk – Schiedamseweg – Marconiplein – Mathenesserweg – Mathenesserplein – Vierambachtsstraat – 2e Middellandstraat – 1e Middellandstraat – West Kruiskade – Kruisplein – Stationsplein (station C.S.) – Weena – Hofplein – Pompenburg – Goudsesingel – Oostplein – Oostzeedijk – Honingerdijk
01-05-1973 Verlegd: Vanaf 1e Middellandstraat – Claes de Vrieselaan – Mathenesserlaan – Mathenesserplein – Mathenesserweg
04-07-1973 Verlegd: weer via 2e Middellandstraat – Vierambachtsstraat – Mathenesserplein
20–10–1973 Verlegd: via Mathenesserdijk i.p.v. Mathenesserweg
04-10-1975 Verlegd: 1e Middellandstraat – Claes de Vrieselaan – Mathenesserlaan – Heemraadsplein – Nieuwe Binnenweg – Lage Erfbrug – Schiedamseweg – Marconiplein – Schiedamseweg
20-10-1975 Verlegd: 1e Middellandstraat – 2e Middellandstraat – Vierambachtsstraat – Mathenesserplein
22-3-1982 Verlegd: 1e Middellandstraat – Claes de Vrieselaan – Mathenesserlaan – Mathenesserplein
26-8-1982 Verlegd: 2e Middellandstraat – Vierambachtsstraat – Mathenesserplein
04–09–1983 Verlengd: Koemarkt – Broersvest – Stadserf (Schiedam)
19–11–1984 Ingekort: tot Oostplein i.p.v. Honingerdijk
05–09–1985 Verlengd: Stadserf – ’s-Gravenlandseweg – Burgemeester van Haarenlaan – Nieuwe Damlaan – Station Nieuwland – Nieuwe Damlaan – Churchillweg – Bachplein – Van Dalsumlaan – Scheepvaartweg – Slimme Watering (Woudhoek)
05–06–1989 Ingekort: Hofplein – Coolsingel – Churchillplein – Blaak – Nieuwstraat – Blaak (station Blaak)
07–09–1992 Ingekort: West Kruiskade – Kruisplein – Stationsplein (station C.S.)
30–01–1995 Verlengd: Stationsplein (station C.S.) – Weena – Hofplein – Coolsingel – Churchillplein – Blaak – (station Blaak) – Burgemeester van Walsumweg – Oostplein; overdag en tijdens koopavonden, anders ‘s–avonds en zondag tot Stationsplein (station C.S.)
25-09-1995 Ingekort: Broersvest – Stadserf (Schiedam)
23-10-1995 Verlengd: Stadserf – ’s-Gravenlandseweg – Burgemeester van Haarenlaan – Nieuwe Damlaan – Station Nieuwland – Nieuwe Damlaan – Churchillweg – Bachplein – Van Dalsumlaan – Scheepvaartweg – Slimme Watering (Woudhoek)
02–06–1996 Ingekort: West Kruiskade – Kruisplein – Stationsplein (station C.S.)
01–09–1997 Verlengd: Stationsplein (station C.S.) – Kruisplein – Mauritsweg – Van Oldenbarneveltstraat – Ban Oldenbarneveltplaats – Coolsingel – Churchillplein – Blaak (station Blaak) – Burgemeester van Walsumweg – Oostplein ; ma t/m za overdag + koopavonden + zo–middag , anders tot stationsplein (station C.S.)
28–08–2000 Verlengd: Oostplein – Oostzeedijk – Honingerdijk – Maasboulevard – Oude Plantagedreef – Honingerdijk – Nesserdijk (De Esch) ; ma t/m zo de gehele dag
17–04–2001 Verlegd: Kruisplein – Mauritsweg – Nieuwe Binnenweg – Mathenesserlaan – Mathenesserplein
10–06–2001 Verlegd: West Kruiskade – 1e Middellandstraat – Claes de Vrieselaan – Mathenesserlaan
21–07–2001 Verlegd: 1e Middellandstraat – 2e Middellandstraat – Vierambachtsstraat
14-02-2004 Verlegd: Mauritsweg – Nieuwe Binnenweg – Mathenesserlaan – Mathenesserplein
19-06-2004 Verlegd: Kruisplein – 1e Middellandstraat – 2e Middellandstraat – Vierambachtsstraat
11-04-2005: ingekort tot Stationsplein (station C.S.) met grote lus via Mauritsweg – Van Oldenbarneveltstraat/plaats – Coolsingel – Hofplein – Weena – Kruisplein enz. – dus eindpunt De Esch vervalt tijdelijk.
27-06-2005: lus gewijzigd via Weena – Poortstraat – Delftseplein – Stationsplein – Kruisplein enz.
22-08-2005: tijdelijk ingekort: tot Groenoord (Schiedam) driehoek Churchillweg bij Prinses Beatrixlaan) – dus eindpunt Woudhoek vervalt tijdelijk.
26-09-2005: weer normale route naar Woudhoek.
03-10-2005: weer normale route naar De Esch, dus niet meer via grote lus.
31-10-2005: opgeheven (vernummerd in lijn 21).

  3 comments for “RET-M Tramlijn 1

  1. Hans
    21 januari 2014 at 17:28

    Beste redactie,

    Hierbij eventueel wat aanvullingen v.w.b. de eindpunten Aelbrechtsplein en Honingerdijk;

    7 juli 1960: eindpunt Aelbrechtsplein wordt kopeindpunt (i.v.m. verbreding Aelbrechtskade en onderdoorgang spoorlijn en aanleg van Beukelsbrug.
    17 augustus 1961: eindpunt Honingerdijk word kopeindpunt (tijdelijk i.v.m. werkzaamheden Maasboulevard enz.). Dit kopeindpunt werd vervangen door de hierboven vermelde lus die op 25 juli 1962 in gebruik genomen werd.
    23 september 1965: nieuw (kop)eindpunt Aelbrechtsplein in gebruik genomen. M.i.v. 6 april 1966 werd hier nog uitsluitend gekeerd en werd opgereden naar (nieuwe) begin/eindhalte die gesituëerd was in de Beukelsweg, dus nog vóór het plein.

    Ik baseer deze gegevens op dienstorders, daarnaast brengen ook enkele foto’s de genoemde situaties in beeld.

    Groet,
    Hans

    • Ren√© van der Beek
      22 januari 2014 at 07:26

      Hans, zaken zijn aangevuld, René

  2. Hans
    25 januari 2014 at 12:17

    Beste redactie,

    Hierbij nog een aanvulling voor lijn 1:

    19-09-1905: tussen Nieuwe Haven n.z. en Mosseltrap toevoegen: Sleepersvest, het was maar een kort stukje, maar nauwelijks korter of langer dan het stukje Mosseltrap (grappige naam trouwens).

    Tussen Noordblaak en Karrensteeg: Zeevischmarkt – Witte Leeuwensteeg

    16-02-1912: hieraan evtl. nog toevoegen: Westnieuwland – Middensteiger – Boerensteiger – Groenendaal.

    Groeten,
    Hans

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *