RET-M Tramlijn 12/12a

De routes van tramlijnen 12 en 12a.

Lijn 12
Datum Omschrijving / Route
01–09–1926 Ingesteld: Stationsplein (station D.P.) – Stationsweg – Slagveld – Coolsingel – Van Hogendorpsplein – Karrensteeg – Noordblaak – Beursplein – Gelderschekade – Bolwerk – Willemsbrug – Cornelis Trompstraat – Leliestraat – Prins Hendrikkade – Feyenoordstraat – Hulpbrug – Oranjeboomstraat – Kreekweg – Viaduct – Varkenoordschekade – Hillesluis – Beijerlandschelaan – Randweg
16–10–1926 Verlengd: Randweg – Breeplein – Langegeer (Groene Zoom)
24–12–1926 Verlengd: naar Groenezoom (Groene Hilledijk)
19–02–1927 Verlegd: in beide richtingen via Van der Takstraat – Prins Hendrikkade
19–06–1927 Verlegd: via Gedempte Glashaven – Boompjes
14–06–1929 Verlegd: via Koninginnebrug – Nassaukade
01–08–1929 Verlegd: tijdelijk via Diergaardelaan – Kruisstraat
05–09–1929 Verlegd: weer via Stationsweg
27–10–1930 Verlegd: westwaarts via Soetensteeg – Boymansstraat
13–01–1932 Verlegd: via Bolwerk – Gelderschekade – Beursplein – Noordblaak
01–07–1934 Opgeheven (opgeheven in nieuwe lijn 13)

01–07–1934 Ingesteld: Stationsplein (station D.P.) – Stationsweg – Slagveld – Coolsingel – Van Hogendorpsplein – Karrensteeg (heen)/ Boymansstraat(terug) – Posthoornsteeg – Gedempte Glashaven – Boompjes – Willemsbrug – Van der Takstraat – Koninginnebrug – Stieltjesplein – Nassaukade – Oranjeboomstraat – Kreekweg – Varkenoordschebrug – Varkenoordschekade – Hillesluis – Putschelaan – Brielschelaan – Wolphaertsbocht – Carnisselaan (terug: Meester Arendstraat, Eben Haëzerstraat, Utenhagestraat) (ex lijn 25)
01–07–1936 Opgeheven

01–08–1942 Ingesteld: Charlois (Vlaskade) – Wolphaertsbocht – Brielschelaan – Putschelaan – Hillesluis – Varkenoordschekade – Varkenoordschebrug – Stadionweg – Oranjeboomstraat – Nassaukade – Stieltjesplein – Koninginnebrug – Van der Takstraat – Willemsbrug – Boompjes – Gedempte Glashaven – Vischmarkt – Coolsingel – Hofplein – Stationsweg – Stationsplein (oude traject lijn 2)
05–09–1942 Verlegd: westwaarts via Van Hogendorpstraat
01–06–1943 Ingesteld: spitsuurdiensten op traject Blaak – Dorpsweg (Zuid)
30–08–1943 Verlegd: via nieuwe Stationsweg
06–09–1943 Spitsuurdiensten op traject Blaak – Dorpsweg opgeheven
08–10–1944 Op zondagen opgeheven
14–10–1944 Op werkdagen slechts dienst tijdens de spitsuren
10–11–1944 Wegens razzia’s tijdelijk opgeheven
13–11–1944 Tramdiensten op werkdagen tijdens spitsuren hervat
01–12–1944 Opgeheven

29–09–1947 Heringesteld: Mijnsherenlaan – Putselaan – Hillesluis – Varkenoordscheweg – Varkenoordschebrug – Stadionweg – Oranjeboomstraat – Willemsbrug – Boompjes – Glashaven – Blaak – lus Bulgersteyn
04–06–1949 Verlegd: noordwaarts tijdelijk via Bolwerk – Gelderschekade
10–07–1949 Verlegd: noordwaarts weer normale route via Glashaven
13–07–1949 Verlegd: tijdelijk Blaak – Van Hogendorpsplein – Coolsingel – Bulgersteyn (kopeindpunt)
26–10–1949 Verlegd: weer via lus Bulgersteyn
12–03–1952 Verlegd: van Van Hogendorpsplein naar eindpunt Westblaak
01–08–1961 Opgeheven

12–02–1968 Ingesteld: Gaesbeekstraat – Brielselaan (station Maashaven) – Putselaan – Hillevliet – Randweg O.Z. – Breeplein – Beukendaal – Buitendijk – Molenvliet – Spinozaweg (Station Lombardijen) – Kreekhuizenplein – Kreekhuizenlaan – lus Reyerdijk (alleen tijdens spitsuren)
01-04-1969 Verlegd: Putselaan – Hillevliet – Randweg
23-10-1972 Verlengd: Reyerdijk – Groene Tuin – Prinsenplein
Gedurende de zomerdienst van 1983 tijdelijk opgeheven
22–06–1992 Opgeheven

07-09-1992 Ingesteld: Gaesbeekstraat – Brielselaan (station Maashaven) – Putselaan – Hillevliet – Randweg O.Z. – Breeplein – Beukendaal – Colosseumweg – Molenvliet – Spinozaweg (Station Lombardijen) – Reyerdijk – Groene Tuin – Prinsenplein
07-06-1993 Opgeheven

10–06–2000 Ingesteld: tijdelijk tijdens Euro–2000 Maashaven (Gaesbeekstraat – Brielselaan (station Maashaven) Putselaan – Hillevliet – Randweg – Breeplein – Beukendaal – Colosseumweg – Molenvliet – Spinozaweg (station Lombardijen) – lus Reyerdijk (voor supportersvervoer van stations Maashaven en Lombardijen naar Breeplein)
02-07-2000 Opgeheven.

15-09-2012 Ingesteld: Stationsplein – Weena – Hofplein – Coolsingel – Churchillplein – Schiedamsedijk – Erasmusbrug – Wilhelminaplein – Laan op Zuid – Nieuwe Varkenoordsebrug – Stadionweg (beperkte dienst tijdens evenementen in Stadion Feyenoord; voorheen lijn 29. Reden van de vernummering in 12 was om zo de band met de Twaalfde Man (Het Legioen) nog duidelijker tot uiting te laten komen.)

Lijn 12a
Datum Omschrijving / Route
01–09–1926 Ingesteld: Stationsplein (station D.P.) – Stationsweg – Slagveld – Coolsingel – Van Hogendorpsplein – Karrensteeg – Noordblaak – Beursplein – Gelderschekade – Bolwerk – Willemsbrug – Cornelis Trompstraat – Leliestraat – Prins Hendrikkade/Feyenoordstraat – Hulpbrug – Oranjeboomstraat – Kreekweg – Viaduct – Varkenoordschekade – Hillesluis – Beijerlandschelaan – Randweg
19–02–1927 Verlegd: in beide richtingen via Van der Takstraat – Prins Hendrikkade
19–06–1927 Verlegd: via Gedempte Glashaven – Boompjes
25–06–1927 Verlengd: naar Groene Hilledijk
23–05–1928 Verlengd: Kruisstraat – Kruiskade – Henegouwerlaan – Henegouwerplein
01–03–1929 Verlengd: Beukelsdijk – Beukelsweg – Aelbrechtsplein
01–05–1929 Opgeheven (vernummerd in lijn 9 en ingekort tot Randweg)

  15 comments for “RET-M Tramlijn 12/12a

  1. Hans Kloos
    10 januari 2014 at 22:09

    Beste redactie,

    Lijn 12 op het traject Gaesbeekstraat – Station Lombardijen ging rijden m.i.v. maandag 12 februari 1968 (spitsuurlijn) en niet al op zaterdag 10 februari 1968.
    Aanvankelijk werd in de Gaesbeekstraat ook standplaats genomen, maar i.v.m. vandalisme werd rond 1970 het personeelshuisje in de daar verwijderd. Ik heb helaas geen exacte datum hiervan.

    Groeten,
    Hans

    • Ren√© van der Beek
      11 januari 2014 at 08:12

      Wordt aangepast!

  2. F. van Leeuwen
    11 januari 2014 at 09:19

    Lijn 12 is nu de ‘voetballijn’ tussen Rotterdam Centraal en Stadion Feijenoord via Weena, Hofplein, Coolsingel, Churchillplein, Schiedamsedijk, Erasmusbrug, Wilhelminaplein, Laan op Zuid, Varkenoordseviaduct, Stadionweg.

    Groet,
    Frits

    • Ren√© van der Beek
      11 januari 2014 at 09:54

      Frits, is daar niet lijnnummer 29 voor gereserveerd (wat is daar dan mee gebeurd)?
      René

      • Hans Blom
        11 januari 2014 at 23:17

        Het lijnnummer 29 moest verdwijnen door de overname van de RET van Qbuzz; doordat er in Capelle aan den IJssel een buslijn 29 bestond waren er opeens twee lijnen 29. Dit was natuurlijk niet wenselijk en daarom is besloten de stadionlijn om te nummeren in lijn12.

        • Ren√© van der Beek
          12 januari 2014 at 07:57

          Hans (en de anderen), dank voor de toelichting. Rest nog de vraag wat de exacte datum van de wijziging is. De eerste wedstrijd in het voetbalseizoen 2012 (12-8-2012), of de invoering van de nieuwe dienstregeling per 10-12-2012.

          René

        • 19 januari 2014 at 20:31

          Dat is onmogelijk, aangezien Qbuzz helemaal geen lijn 29 had. De enige lijn 29 in Capelle a/d IJssel was van de RET zelf en werd reeds op 11 december 2011 opgeheven. Tussen december 2008 en december 2011 heeft de RET dus wel twee lijnen 29 gehad: een tramlijn en een buslijn.
          De werkelijke reden van de hernoeming is om zo de band met de Twaalfde Man (Het Legioen) nog duidelijker tot uiting te laten komen.

  3. Hans
    11 januari 2014 at 16:32

    René

    M.i.v. het voetbalseizoen 2012 werd inderdaad de voetballijn 29 vernummerd in 12.

    Groeten,
    Hans

    • Ren√© van der Beek
      11 januari 2014 at 16:38

      Duidelijk, het wordt aangepast.

  4. Hans
    12 januari 2014 at 11:10

    Rene,

    Volgens mijn informatie is de lijnnummerwijziging m.i.v. 15 september 2012 ingegaan.

    Groeten,
    Habs

    • Ren√© van der Beek
      12 januari 2014 at 12:32

      Hans, dan houden we die datum aan, bedankt.
      René

  5. 19 januari 2014 at 20:39

    Gelieve “Buitendijk” weg te halen tussen “Beukendaal” en “Molenvliet”. De Buitendijk ligt namelijk aan de andere kant van het spoor, bij de Olympiaweg. Heel, heel vroeger liep de Buitendijk wel door over het spoor, maar dat is al niet meer sinds de spoorwegovergang verdween en het fietstunneltje ervoor in de plaats kwam.

    • Ren√© van der Beek
      20 januari 2014 at 08:27

      Melvin, wat de Buitendijk betreft; het stukje tussen de Beukendaal en de Molenvliet, dat sinds 1988 de naam Colosseumweg draagt, heette volgens het stadsarchief daarvoor de Buitendijk. Naast het stuk aan de oostzijde van het spoorwegemplacement, is er nog de Buitendijktunnel die daar onderdoor loopt, maar vroeger dus gewoon een straat was.

  6. Hans
    21 januari 2014 at 20:16

    Beste redactie

    In aanvulling op wat Melvin hier meldt: de Buitendijk liep aanvankelijk inderdaad door tot aan de Smeetslandsedijk/Molenvliet. De door hem vermelde spoorwegovergang werd in 1958 gesloten en een jaar later vervangen door het nog steeds bestaande fietstunneltje. Het dijkgedeelte tussen Beukendaal en Molenvliet bleef gewoon Buitendijk heten, maar langzamerhand werden de aanwezige oude dijkhuisjes die daar stonden gesloopt, de laatste in 1972. In 1973 werd de dijk afgegraven en toen werd hier een aanmerkelijk bredere weg aangelegd die de naam Molenvliet kreeg, die dus in noordelijke richting verlengd werd. De weg heet hier dus niet Collosseumweg, die begint nl. pas op de splitsing Beukendaal/West-Varkenoordseweg/Molenvliet en loopt richting 2e Rosestraat.
    In de routelijsten van de RET in de jaren 1968-1972 werd de naam Buitendijk wel degelijk vermeld, ook al reed de tram dan niet OVER de dijk. Over de dijk reden wel vanaf 1951 de bussen van lijn W/49 en later lijn 76.

    Groeten,
    Hans Kloos

    • Ren√© van der Beek
      22 januari 2014 at 07:34

      Hans, de Colosseumweg loopt volgens de nieuwe kaarten tegenwoordig door tot aan de Laagjesweg.
      René

Geef een reactie