RET-M Tramlijn 12/12a

LijnDatumOmschrijving / Route
1201-09-1926Ingesteld: Stationsplein (station D.P.) – Stationsweg – Slagveld – Coolsingel – Van Hogendorpsplein – Karrensteeg – Noordblaak – Beursplein – Gelderschekade – Bolwerk – Willemsbrug – Cornelis Trompstraat – Leliestraat – Prins Hendrikkade – Feyenoordstraat – Hulpbrug – Oranjeboomstraat – Kreekweg – Viaduct – Varkenoordschekade – Hillesluis – Beijerlandschelaan – Randweg
1216-10-1926Verlengd: Randweg – Breeplein – Langegeer (Groene Zoom)
1224-12-1926Verlengd: naar Groenezoom (Groene Hilledijk)
1219-02-1927Verlegd: in beide richtingen via Van der Takstraat – Prins Hendrikkade
1219-06-1927Verlegd: via Gedempte Glashaven – Boompjes
1214-06-1929Verlegd: via Koninginnebrug – Nassaukade
1201-08-1929Verlegd: tijdelijk via Diergaardelaan – Kruisstraat
1205-09-1929Verlegd: weer via Stationsweg
1227-10-1930Verlegd: westwaarts via Soetensteeg – Boymansstraat
1213-01-1932Verlegd: via Bolwerk – Gelderschekade – Beursplein – Noordblaak
1201-07-1934Opgeheven (opgeheven in nieuwe lijn 13)
1201-07-1934Ingesteld: Stationsplein (station D.P.) – Stationsweg – Slagveld – Coolsingel – Van Hogendorpsplein – Karrensteeg (heen)/ Boymansstraat(terug) – Posthoornsteeg – Gedempte Glashaven – Boompjes – Willemsbrug – Van der Takstraat – Koninginnebrug – Stieltjesplein – Nassaukade – Oranjeboomstraat – Kreekweg – Varkenoordschebrug – Varkenoordschekade – Hillesluis – Putschelaan – Brielschelaan – Wolphaertsbocht – Carnisselaan (terug: Meester Arendstraat, Eben Haëzerstraat, Utenhagestraat) (ex lijn 25)
1201-07-1936Opgeheven
1201-08-1942Ingesteld: Charlois (Vlaskade) – Wolphaertsbocht – Brielschelaan – Putschelaan – Hillesluis – Varkenoordschekade – Varkenoordschebrug – Stadionweg – Oranjeboomstraat – Nassaukade – Stieltjesplein – Koninginnebrug – Van der Takstraat – Willemsbrug – Boompjes – Gedempte Glashaven – Vischmarkt – Coolsingel – Hofplein – Stationsweg – Stationsplein (oude traject lijn 2)
1205-09-1942Verlegd: westwaarts via Van Hogendorpstraat
1201-06-1943Ingesteld: spitsuurdiensten op traject Blaak – Dorpsweg (Zuid)
1230-08-1943Verlegd: via nieuwe Stationsweg
1206-09-1943Spitsuurdiensten op traject Blaak – Dorpsweg opgeheven
1208-10-1944Op zondagen opgeheven
1214-10-1944Op werkdagen slechts dienst tijdens de spitsuren
1210-11-1944Wegens razzia’s tijdelijk opgeheven
1213-11-1944Tramdiensten op werkdagen tijdens spitsuren hervat
1201-12-1944Opgeheven
1229-09-1947Heringesteld: Mijnsherenlaan – Putselaan – Hillesluis – Varkenoordscheweg – Varkenoordschebrug – Stadionweg – Oranjeboomstraat – Willemsbrug – Boompjes – Glashaven – Blaak – lus Bulgersteyn
1204-06-1949Verlegd: noordwaarts tijdelijk via Bolwerk – Gelderschekade
1210-07-1949Verlegd: noordwaarts weer normale route via Glashaven
1213-07-1949Verlegd: tijdelijk Blaak – Van Hogendorpsplein – Coolsingel – Bulgersteyn (kopeindpunt)
1226-10-1949Verlegd: weer via lus Bulgersteyn
1212-03-1952Verlegd: van Van Hogendorpsplein naar eindpunt Westblaak
1201-08-1961Opgeheven
1210-02-1968Ingesteld: Gaesbeekstraat – Brielselaan (station Maashaven) – Putselaan – Hillevliet – Randweg O.Z. – Breeplein – Beukendaal – Buitendijk – Molenvliet – Spinozaweg (Station Lombardijen) – Kreekhuizenplein – Kreekhuizenlaan – lus Reyerdijk (alleen tijdens spitsuren)
1201-04-1969Verlegd: Putselaan – Hillevliet – Randweg 
1223-10-1972Verlengd: Reyerdijk – Groene Tuin – Prinsenplein
1209-07-1983Gedurende de zomerdienst van 1983 tijdelijk opgeheven
1229-08-1983Weer ingesteld
1222-06-1992Tijdens de zomerdienstregeling tijdelijk opgeheven
1207-09-1992Ingesteld: Gaesbeekstraat – Brielselaan (station Maashaven) – Putselaan – Hillevliet – Randweg O.Z. – Breeplein – Beukendaal – Buitendijk – Molenvliet – Spinozaweg (Station Lombardijen) – Reyerdijk – Groene Tuin – Prinsenplein
1204-06-1993Na de avondspits opgeheven
1210-06-2000Ingesteld: tijdelijk tijdens Euro-2000  Maashaven (Gaesbeekstraat – Brielselaan (station Maashaven) Putselaan – Hillevliet – Randweg – Breeplein – Beukendaal – Buitendijk – Molenvliet – Spinozaweg (station Lombardijen) – lus Reyerdijk (voor supportersvervoer van stations Maashaven en  Lombardijen naar Breeplein)
1202-07-2000Opgeheven.
1201-10-2012Ingesteld als evenementenlijn m.n. Stadion Feijenoord; Weena-Stationsplein-Delftseplein-Poortstraat-Weena-Hofplein-Coolsingel-Churchillplein-Schiedamsedijk-Erasmusbrug-Wilhelminakade-Laan op Zuid-Varkenoordseviaduct-Stadionweg-Noorderhelling-Dwarsdijk-Groene tuin-Keizerswaard-Groenix van Zoelenlaan-Groeninx van Zoelenviaduct-P+R Beverwaard
1215-04-2013ivm. werkzaamheden Stationsplein rechtstreeks Weena-Kruisplein v.v. 
1210-06-2013normale route Weena-Poortstraat-Delftseplein-Stationsplein hersteld 
1229-10-2018ivm.werkzaamheden Schiedamsedijk omgeleid via Vasteland-Mauritsweg-Eendrachtsplein-Westersingel ipv. Schiedamsedijk-Churchillplein-Coolsingel-Van Oldenbarneveltstraat
1211-12-2018normale route via Schiedamsedijk – Churchillplein – Coolsingel – Van Oldenbarneveltstraat hersteld
LijnDatumOmschrijving / Route
12A01-09-1926Ingesteld: Stationsplein (station D.P.) – Stationsweg – Slagveld – Coolsingel – Van Hogendorpsplein – Karrensteeg – Noordblaak – Beursplein – Gelderschekade – Bolwerk – Willemsbrug – Cornelis Trompstraat – Leliestraat – Prins Hendrikkade/Feyenoordstraat – Hulpbrug – Oranjeboomstraat – Kreekweg – Viaduct – Varkenoordschekade –  Hillesluis – Beijerlandschelaan – Randweg
12A19-02-1927Verlegd: in beide richtingen via Van der Takstraat – Prins Hendrikkade
12A19-06-1927Verlegd: via Gedempte Glashaven – Boompjes
12A25-06-1927Verlengd: naar Groene Hilledijk
12A23-05-1928Verlengd: Kruisstraat – Kruiskade – Henegouwerlaan – Henegouwerplein
12A01-03-1929Verlengd: Beukelsdijk – Beukelsweg – Aelbrechtsplein
12A01-05-1929Opgeheven (vernummerd in lijn 9 en ingekort tot Randweg)

(01-08-2019)

  15 comments for “RET-M Tramlijn 12/12a

  1. Hans Kloos
    10 januari 2014 at 22:09

    Beste redactie,

    Lijn 12 op het traject Gaesbeekstraat – Station Lombardijen ging rijden m.i.v. maandag 12 februari 1968 (spitsuurlijn) en niet al op zaterdag 10 februari 1968.
    Aanvankelijk werd in de Gaesbeekstraat ook standplaats genomen, maar i.v.m. vandalisme werd rond 1970 het personeelshuisje in de daar verwijderd. Ik heb helaas geen exacte datum hiervan.

    Groeten,
    Hans

    • Ren√© van der Beek
      11 januari 2014 at 08:12

      Wordt aangepast!

  2. F. van Leeuwen
    11 januari 2014 at 09:19

    Lijn 12 is nu de ‘voetballijn’ tussen Rotterdam Centraal en Stadion Feijenoord via Weena, Hofplein, Coolsingel, Churchillplein, Schiedamsedijk, Erasmusbrug, Wilhelminaplein, Laan op Zuid, Varkenoordseviaduct, Stadionweg.

    Groet,
    Frits

    • Ren√© van der Beek
      11 januari 2014 at 09:54

      Frits, is daar niet lijnnummer 29 voor gereserveerd (wat is daar dan mee gebeurd)?
      René

      • Hans Blom
        11 januari 2014 at 23:17

        Het lijnnummer 29 moest verdwijnen door de overname van de RET van Qbuzz; doordat er in Capelle aan den IJssel een buslijn 29 bestond waren er opeens twee lijnen 29. Dit was natuurlijk niet wenselijk en daarom is besloten de stadionlijn om te nummeren in lijn12.

        • Ren√© van der Beek
          12 januari 2014 at 07:57

          Hans (en de anderen), dank voor de toelichting. Rest nog de vraag wat de exacte datum van de wijziging is. De eerste wedstrijd in het voetbalseizoen 2012 (12-8-2012), of de invoering van de nieuwe dienstregeling per 10-12-2012.

          René

        • 19 januari 2014 at 20:31

          Dat is onmogelijk, aangezien Qbuzz helemaal geen lijn 29 had. De enige lijn 29 in Capelle a/d IJssel was van de RET zelf en werd reeds op 11 december 2011 opgeheven. Tussen december 2008 en december 2011 heeft de RET dus wel twee lijnen 29 gehad: een tramlijn en een buslijn.
          De werkelijke reden van de hernoeming is om zo de band met de Twaalfde Man (Het Legioen) nog duidelijker tot uiting te laten komen.

  3. Hans
    11 januari 2014 at 16:32

    René

    M.i.v. het voetbalseizoen 2012 werd inderdaad de voetballijn 29 vernummerd in 12.

    Groeten,
    Hans

    • Ren√© van der Beek
      11 januari 2014 at 16:38

      Duidelijk, het wordt aangepast.

  4. Hans
    12 januari 2014 at 11:10

    Rene,

    Volgens mijn informatie is de lijnnummerwijziging m.i.v. 15 september 2012 ingegaan.

    Groeten,
    Habs

    • Ren√© van der Beek
      12 januari 2014 at 12:32

      Hans, dan houden we die datum aan, bedankt.
      René

  5. 19 januari 2014 at 20:39

    Gelieve “Buitendijk” weg te halen tussen “Beukendaal” en “Molenvliet”. De Buitendijk ligt namelijk aan de andere kant van het spoor, bij de Olympiaweg. Heel, heel vroeger liep de Buitendijk wel door over het spoor, maar dat is al niet meer sinds de spoorwegovergang verdween en het fietstunneltje ervoor in de plaats kwam.

    • Ren√© van der Beek
      20 januari 2014 at 08:27

      Melvin, wat de Buitendijk betreft; het stukje tussen de Beukendaal en de Molenvliet, dat sinds 1988 de naam Colosseumweg draagt, heette volgens het stadsarchief daarvoor de Buitendijk. Naast het stuk aan de oostzijde van het spoorwegemplacement, is er nog de Buitendijktunnel die daar onderdoor loopt, maar vroeger dus gewoon een straat was.

  6. Hans
    21 januari 2014 at 20:16

    Beste redactie

    In aanvulling op wat Melvin hier meldt: de Buitendijk liep aanvankelijk inderdaad door tot aan de Smeetslandsedijk/Molenvliet. De door hem vermelde spoorwegovergang werd in 1958 gesloten en een jaar later vervangen door het nog steeds bestaande fietstunneltje. Het dijkgedeelte tussen Beukendaal en Molenvliet bleef gewoon Buitendijk heten, maar langzamerhand werden de aanwezige oude dijkhuisjes die daar stonden gesloopt, de laatste in 1972. In 1973 werd de dijk afgegraven en toen werd hier een aanmerkelijk bredere weg aangelegd die de naam Molenvliet kreeg, die dus in noordelijke richting verlengd werd. De weg heet hier dus niet Collosseumweg, die begint nl. pas op de splitsing Beukendaal/West-Varkenoordseweg/Molenvliet en loopt richting 2e Rosestraat.
    In de routelijsten van de RET in de jaren 1968-1972 werd de naam Buitendijk wel degelijk vermeld, ook al reed de tram dan niet OVER de dijk. Over de dijk reden wel vanaf 1951 de bussen van lijn W/49 en later lijn 76.

    Groeten,
    Hans Kloos

    • Ren√© van der Beek
      22 januari 2014 at 07:34

      Hans, de Colosseumweg loopt volgens de nieuwe kaarten tegenwoordig door tot aan de Laagjesweg.
      René

Geef een reactie