RET-M Tramlijn 17

De routes van tramlijn 17.
Datum Omschrijving / Route
01–05–1929 Ingesteld: Oudehavenkade – Gelderschekade (heen)/ Kolkkade (terug) – Beursplein – Noordblaak – Karrensteeg – Van Hogendorpsplein – Coolsingel – Kruiskade – West Kruiskade – 1e Middellandstraat – 2e Middellandstraat – Vierambachtsstraat – Mathenesserbrug (begin Mathenesserweg)
14–09–1929 Verlengd: via Mathenesserplein – Mathenesserbrug – Mathenesserweg – Marconiplein (lus via Mathenesserweg – Dirk Danestraat – Mathenesserdijk)
27–10–1930 Verlegd: westwaarts via Soetensteeg – Boymansstraat
01–07–1936 Opgeheven
01–03–1937 Ingesteld: Aelbrechtsplein – Beukelsweg – Beukelsdijk – Henegouwerlaan – 1e Middellandstraat – Kruiskade – Coolsingel – Schiedamschesingel – Witte de Withstraat – Eendrachtsweg – Scheepstimmermanslaan – Van Vollenhovenstraat – Westplein – Westerstraat – Willemsplein (terug: Pelikaanstraat) (alleen op drukke uren)
01–09–1937 Opgeheven
21–12–1940 Ingesteld: Mathenesserlaan (Nieuwe Binnenweg) – Nieuwe Binnenweg – Eendrachtsweg – Witte de Withstraat – Schiedamschesingel – Van Hogendorpsplein – Coolsingel – Hofplein – Pompenburgsingel – Goudschesingel – Boezemsingel – Boezembrug – Goudsche Rijweg – Vlietlaan – Oudedijk – ’s–Gravenweg (Esschenlaan)
12–04–1941 Verlengd: Nieuwe Binnenweg – Heemraadsplein (lus: Heemraadstraat – Korenaarstraat)
13–09–1942 Op zondagen opgeheven
30–10–1942 Verlegd: tijdelijk via Mauritsweg – Aert van Nesstraat (heen)/ Van Oldenbarneveltstraat (terug)
02–11–1942 Verlegd: oostwaarts weer via Witte de Withstraat
02–11–1942 Verlegd: via Van Hogendorpsplein – Vischmarkt – Noordblaak – Beursplein – Westnieuwland – Middensteiger – Boerensteiger – Groenendaal – Oostplein
10–11–1942 Verlegd: tijdelijk via Mauritsweg, Aert van Nesstraat (heen)/ Schiedamschesingel, Witte de Withstraat (terug)
01–12–1942 Verlegd: ook oostwaarts weer via Witte de Withstraat
17–07–1944 Verlegd: westelijk traject gewijzigd Mathenesserplein – Mathenesserlaan
14–10–1944 Op werkdagen slechts dienst tijdens de spitsuren
10–11–1944 Wegens razzia’s tijdelijk opgeheven
13–11–1944 Tramdiensten op werkdagen tijdens spitsuren hervat
01–12–1944 Opgeheven
01–12–1947 Heringesteld: ’s–Gravenweg – Oudedijk – Vlietlaan – Goudsche Rijweg – Boezembrug – Boezemsingel – Oostplein – Groenendaal – Blaak – Van Hogendorpsplein – Witte de Withstraat – Nieuwe Binnenweg – Schiedamseweg – Marconiplein
27–07–1951 Verlegd: tijdelijk via Mathenesserlaan – Claes de Vrieselaan
18–08–1951 Verlegd: weer via Nieuwe Binnenweg
20–06–1956 Verlegd: tijdelijk via Mathenesserlaan – Claes de Vrieselaan
20–08–1956 Verlegd: tijdelijk via Mathenesserlaan – Claes de Vrieselaan – G.J. de Jonghweg – 1e/2e Parkhavenbrug/Puntegaalstraat – Westzeedijk – Oostkousdijk – Havenstraat
08–10–1956 Verlegd: weer via Nieuwe Binnenweg
23–10–1964 Verlegd: via nieuwe verbindingsstraat Blaak – Schiedamsevest
04–08–1965 Ingekort: tot eindpuntlus Voorschoterlaan – Concordiastraat – Avenue Concordia
04–08–1967 Verlengd: Oudedijk – ’s–Gravenweg – Laan van Nooitgedacht (Kralingen)
27–08–1967 Verlegd: via Churchillplein
02–09–1967 Opgeheven
02-06-1996 Ingesteld: Spartastraat (lus Coornhertstraat-Brederodestraat) – Huygensstraat – P.C. Hooftplein – Mathenesserdijk – Mathenesserbrug – Mathenesserplein – Vierambachtsstraat – 2e Middellandstraat – 1e Middellandstraat – West Kruiskade – Mauritsweg – Van Oldenbarneveltstraat – Van Oldenbarneveltplaats – Coolsingel – Churchillplein – Blaak – Burgemeester van Walsumweg – Oostplein (beperkte dienst ma t/m zaterdag overdag en koopavond)
01-09-1997 Opgeheven

1-11-2009 Ingesteld voor alleen deze dag: Stationsplein – Kruisplein – West-Kruiskade – 1e Middellandstraat – 2e Middellandstraat – Vierambachtsstraat – Mathenesserplein – Mathenesserbrug – Mathenesserdijk – P.C. Hooftplein – Huygensstraat – Spartastraat [versterkingslijn voetbalwedstrijd Spartastadion]

Geef een reactie