RET-M Tramlijn 15

De routes van tramlijn 15.
Datum Omschrijving / Route
22–10–1923 Ingesteld: Mathenesserbrug – Mathenesserplein – Vierambachtsstraat – 2e Middellandstraat – 1e Middellandstraat – West Kruiskade – Kruiskade – Kruisstraat – Stationsplein (station D.P.) – Stationsweg – Slagveld – Hofplein – Pompenburgsingel – Goudschesingel (Hugo de Grootstraat)
22–12–1923 Verlengd: Mathenesserdijk – P.C. Hooftplein
31–05–1924 Verlengd: Huygensstraat – Spartastraat (terug: Coornhertstraat, Brederodestraat)
23–09–1924 Verlegd: Jonker Fransstraat – Linker Rottekade (Zaagmolenbrug)
15–12–1924 Verlengd: Linker Rottekade – Paradijslaan
24–12–1924 Verlengd: Paradijslaan – Rusthoflaan – Kerkhoflaan (Crooswijk)
03–05–1927 Verlegd: tijdelijk via Hofplein – Coolsingel – Van Oldenbarneveltstraat (heen)/ Aert van Nesstraat (terug) – Mauritsweg – Nieuwe Binnenweg – Mathenesserlaan – ’s-Gravendijkwal – 1e Middellandstraat – enz.
29–06–1927 Verlegd: weer via Stationsplein (station D.P.) – Kruiskade – 1e Middellandstraat
01–08–1929 Verlegd: tijdelijk via Diergaardelaan – Kruisstraat
05–09–1929 Verlegd: weer via Stationsweg
01–07–1934 Verlegd: westelijk traject gewijzigd in Ruigeplaatbrug – Westzeedijk – 2e Parkhavenbrug – G.J. de Jonghweg – Claes de Vrieselaan – Schietbaanlaan – ’s-Gravendijkwal – 1e Middellandstraat
01–07–1936 Verlegd: noordelijk traject gewijzigd in Hofplein – Schiekade – Provenierssingel – Proveniersplein (station D.P. Nz.) – Spoorsingel – Walenburgerweg – Bergweg – Zaagmolenstraat – Zaagmolendrift – Zaagmolenbrug – Crooswijkschestraat – Pijperstraat – Boezemstraat – Goudsche Rijweg – Vlietlaan – Oude Dijk – Avenue Concordia
01–09–1937 Verlegd: noordelijk traject gewijzigd in Hofplein – Pompenburgsingel – Jonker Fransstraat – Linker Rottekade – Paradijslaan / Kerkhoflaan – Rusthoflaan
21–03–1939 Verlegd: zuidwaarts via Claes de Vrieselaan i.p.v. ’s-Gravendijkwal
15–04–1939 Verlegd: noordwaarts via Claes de Vrieselaan i.p.v. ’s-Gravendijkwal
10–05–1940 Vanaf 7:30 uur wegens oorlogsgeweld opgeheven
07–06–1940 Heringesteld: Ruigeplaatbrug – Westzeedijk – 1e Parkhavenbrug – G.J. de Jonghweg – Claes de Vrieselaan – 1e Middellandstraat – Kruiskade – Coolsingel – Hofplein – Pompenburgsingel – Goudschesingel – Jonker Fransstraat – Linker Rottekade – Paradijslaan / Kerkhoflaan – Rusthoflaan
22–07–1940 Verlegd: via Kruisstraat – Stationsplein (station D.P.) – Stationsweg
20–06–1943 Verlegd: westwaarts via nieuwe Kruisstraat
25–06–1943 Verlegd: oostwaarts via nieuwe Kruisstraat
30–08–1943 Verlegd: via nieuwe Stationsweg
29–11–1943 Verlegd: tijdelijk via Westzeedijk – Eendrachtsweg – Mauritsweg
13–12–1943 Verlegd: weer via Claes de Vrieselaan – 1e Middellandstraat
25–12–1943 Ingekort: op zondagen tot Parksluizen
08–10–1944 Op zondagen opgeheven
14–10–1944 Op werkdagen slechts dienst tijdens de spitsuren
10–11–1944 Wegens razzia’s tijdelijk opgeheven
13–11–1944 Tramdiensten op werkdagen tijdens spitsuren hervat
01–12–1944 Opgeheven
16–08–1945 Heringesteld: Ruigeplaatbrug – Westzeedijk – 1e Parkhavenbrug – G.J. de Jonghweg – Claes de Vrieselaan – 1e Middellandstraat – Stationsplein (station D.P.) – Hofplein – Goudschesingel – Jonker Fransstraat – Linker Rottekade – Rusthoflaan (Crooswijk); tramdiensten op werkdagen ook buiten de spitsuren
19–10–1954 Verlegd: via nieuwe Stationsplein (station C.S.)
22-12-1959 1e Parkhavenbrug tijdelijk buiten dienst (hoofdligger van brug gebroken)
0?-03-1960 1e Parkhavenbrug weer in dienst
12–05–1965 Verlengd: Ruigeplaatbrug – Westkousdijk – Hudsonplein
30-12-1966 Verlegd naar het nieuwe eindpunt Hudsonplein (in het verlengde van de Spanjaardstraat) (de in 1965 in gebruik genomen lus lag iets oostelijker)
08–05–1967 Verlegd: oostelijk traject gewijzigd in Stationsplein (station C.S.) – Kruisplein – Mauritsweg – Van Oldenbarneveltstraat – Coolsingel – noodverbindingsstraat – Blaak – Groenendaal – Oostplein – Oostzeedijk – Honingerdijk
27–08–1967 Verlegd: via Churchillplein
02–09–1967 Ingekort: tot Hudsonplein – Ruigeplaatbrug – Westzeedijk – 1e en 2e Parkhavenbrug/Puntegaalstraat – G.J. de Jonghweg – Claes de Vrieselaan – 1ste Middellandstraat – 2de Middellandstraat – West Kruiskade – Kruisplein – Weena (westzijde)
10–02–1968 Verlegd: naar Stationsplein (station C.S.) i.p.v. Weena (westzijde)
08–06–1968 Opgeheven

22-6-1985 ingesteld: Stationsplein (Station C.S.) – Kruisplein – Mauritsweg – Eendrachtsplein – Eendrachtsweg – Scheepstimmermanslaan – Van Vollenhovenstraat – Westplein – Westerstraat – Maasstraat (heen) – Willemsplein. Tijdelijke lijn ter versterking van lijn 5 i.v.m. de verwachte drukte rond tentoonstelling “Fenomena” in het Park en tentoonstelling “Goud der Thraciërs” in museum Boymans.
0?-0?-1985: opgeheven (vermoedelijk m.i.v. winterdienst).

  2 comments for “RET-M Tramlijn 15

  1. Hans
    24 januari 2014 at 10:33

    Beste redactie,

    Hierbij nog wat aanvullingen:

    12-05-1965: tussen Ruigeplaatbrug en Hudsonplein toevoegen: Westkousdijk

    31-12-1966: verlegd: naar nieuwe eindpuntlus Hudsonplein (in het verlengde van de Spanjaardstraat). De in 1965 in gebruik genomen lus lag iets oostelijker.

    22-06-1985: ingesteld: Stationsplein (Station C.S.) – Kruisplein – Mauritsweg – Eendrachtsplein – Eendrachtsweg – Scheepstimmermanslaan – Van Vollenhovenstraat – Westplein – Westerstraat – Maasstraat (heen) – Willemsplein. Tijdelijke lijn ter versterking van lijn 5 i.v.m. de verwachte drukte rond tentoonstelling “Fenomena” in het Park en tentoonstelling “Goud der Thraci√´rs” in museum Boymans.
    0?-0?-1985: opgeheven (vermoedelijk m.i.v. winterdienst).

  2. Hans
    25 januari 2014 at 12:08

    Beste redactie,

    Aan de hand van een dienstorder ontdekte ik dat de nieuwe lus Hudsonplein al een dag eerder, dus 30-12-1966 in gebruik is genomen.

    Groeten,
    Hans

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *