RET metro

De historie van de Rotterdamse metro is omvangrijk.

Na een aanloop vol discussie over het toenemende vervoer tussen de Rotterdamse Rechter- en de Linker-Maasoever welke resulteerde in een plan voor een tramtunnel, werd uiteindelijk op 14 maart 1959 toch het besluit genomen om een metrolijn te realiseren.

Voor de buitenwereld werd dat duidelijk in de zomer van 1960 toen de eerste spade de grond in ging en zeker op 14 november van dat jaar toen op het Weena de eerste officiële paal werd geslagen.

De eerste paal voor de metrobouw aan het Weena, 14-11-1960

De eerste paal voor de metrobouw aan het Weena, 14-11-1960

Inmiddels zijn wij meer dan 50 jaar verder en beschikt Rotterdam over een ondergrondse metro, een bovengronds deel die aanvankelijk sneltram werd genoemd en een verbinding met Den Haag die Randstadrail is gedoopt. Vijf metrolijnen die weinig meer van doen hebben met het aanvankelijke kortste metrolijntje in de wereld.

Op deze plek verder geen uitvoerige informatie over dat deel van het openbaar vervoer in de Rotterdamse regio omdat er een uitstekende website is die compleet aan dit onderwerp is gewijzigd. Namelijk: www.retmetro.nl
Inmiddels is deze website helaas opgeheven, wat betekent dat wij zo spoedig mogelijk meer aandacht zullen gaan besteden aan deze modernste vorm van openbaar vervoer.

Aan fotomateriaal zijn de volgende fotogalerijen beschikbaar:

Voor Metro-foto’s klik hier

 

  2 comments for “RET metro

  1. GJ de Groot
    22 augustus 2016 at 16:26

    De link – http://www.retmetro.nl – die u opgeeft blijkt – bij mij althans – dood te zijn. Verplaatst of is de website opgeheven?

    • René van der Beek
      22 augustus 2016 at 17:14

      Wij hadden deze link al verwijderd op de ‘linken’pagina, inderdaad in verband met de opheffing enkele maanden geleden.
      Ook op de RET-metro pagina hebben wij nu de tekst aangepast!

Geef een reactie