HIJSM

De eerste spoorwegmaatschappij van Nederland was de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij.
De HIJSM (of HSM) werd op 8 augustus 1837 te Amsterdam opgericht door civiel ingenieur Brade en de zakenmannen Serrurier en Le Chevelier, allen uit Amsterdam.
Het is de start van het spoorbedrijf in Nederland met de lijn van Amsterdam naar Haarlem die op 20 september 1839 voor het publiek werd opengesteld en vertrok vanaf station d’Eenhonderd Roe (officieel gemeente Sloten) naar Haarlem.
Leiden werd bereikt in 1842, Den Haag in 1843 en Delft en Rotterdam vier jaar later. Deze lijn Amsterdam-Rotterdam kwam later bekend te staan als ‘de oude lijn’.

De replica van de Arend in actie.

De replica van de Arend in actie.

Bijzonderheid was de keuze van de spoorwijdte met 1945 mm. Dit breedspoor werd overigens in 1886 vervangen door het op alle andere aangelegde lijnen gebruikte normaalspoor van 1435 mm breed.

Het bedrijf zat niet stil maar bleef nieuwe lijnen ontwikkelen en nam bovendien lijnen over die door inmiddels in het land ontstane andere spoor- én tramondernemingen waren aangelegd.
Zoals de Zaanlijn van Amsterdam naar Den Helder, waarvoor in 1867 ook een aansluitende lijn van Haarlem naar Uitgeest werd aangelegd.
Maar ook de lijnen Heerhugowaard-Hoorn, Sint Pancras-Broek op Langendijk en de Rotterdamse lijn over de Ceintuurbaan die het Maasstation met station Delftsche Poort verbond.
In de periode 1874-1876 werden ook lijnen van Amsterdam naar Zutphen en van Hilversum naar Utrecht aangelegd waarbij in Lunetten op de lijn van de in 1863 opgerichtte Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen, werd aangesloten. Ook de exploitatie van de lijnen Amersfoort-Kesteren en Dordrecht-Elst werden, inclusief de verbinding naar Nijmegen en Kleef, in 1886 overgenomen.
De HSM verzorgde vanaf 1885 ook de verbinding Amsterdam – Leeuwarden via de Zuiderzee. Deze bestond in feite uit twee spoorlijnen: spoorlijn Amsterdam – Enkhuizen en spoorlijn Stavoren – Leeuwarden. Vanuit Amsterdam reed de trein naar station Enkhuizen aan de haven. Per stoomschip werden de reizigers overgevaren naar station Stavoren, dat ook aan de haven ligt. Vandaar kon de reis per trein naar Leeuwarden worden voltooid.

De HSM heeft naast circa 30 lijnen in andere provincies in Noord-Holland negen en elders in het land nog acht stoomtramlijnen én acht tramlijnen in exploitatie gehad.
Zo verzorgde de HSM ook de exploitatie van de ZHESM lijn Den Haag HS – Scheveningen en Rotterdam Hofplein – Den Haag.
Op 1 januari 1917 werd samen met de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen de belangenmaatschap Nederlandse Spoorwegen opgericht. Dit mondde uit in een fusie en de oprichting van de N.V. Nederlandsche Spoorwegen op 1 januari 1938.

Klik hier voor het artikel over de NRS.
Klik hier voor het artikel over de NS.
Klik hier voor het artikel over de Staatsspoorwegen.
Klik hier voor het artikel over de ZHESM

 

Bewerking vanuit de bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hollandsche_IJzeren_Spoorweg-Maatschappij

  2 comments for “HIJSM

  1. F.RUHLAND
    7 november 2015 at 06:07

    IK HEB HIER EEN ANSICHTKAART OP MARKTPLAATS GEZET VAN EEN HARMONIE ORKEST “DE H,IJ,S,M,”
    IN WELKE STAD WAS DAT ,, VRAAG IK ME AF
    MISSCHIEN WEET U DAT
    GROETEN FRITS

    • René van der Beek
      7 november 2015 at 08:05

      De HIJSM is als eerste spoorwegonderneming in ons land vanaf 8-8-1837 actief geweest tot 1 januari 1917 in praktisch het gehele land. Kijk maar op http://www.rovm-digitaal.nl/hijsm/

Geef een reactie