OV-straten Parksluizen

Parkhavenbrug (1ste en 2de) (B&W 16-9-1932), Coolhavenbrug (1ste en 2de) (B&W 16-9-1932), Puntegaalstraat (B&W 28-7-1933)

De Parkhaven ontstond pas ná het Park. De polder Muizenverdriet waar in 1851 de buitenplaats van Jan Valckenier was gebouwd, was tussen 1852 en 1855 door de Haarlemse tuinarchitect Zocher omgetoverd in een prachtige tuin, toen nog grondgebied Delfshaven.
Westelijk daarvan lag een in diezelfde periode ontstane inham vanaf de Maas die de aanzet zou vormen voor de Parkhaven.

Op de kaart verschijnt de Parkhaven wanneer in de plannen van het in 1841 gestarte Waterproject om Rotterdam te voorzien van schoon oppervlaktewater. Zowel stadsarchitect Rose van G.J. de Jongh, directeur van de Dienst Gemeentewerken uit 1884 en 1887 speelt deze locatie een rol.
Toch is de aanleg bedoeld om meer plaats te bieden aan de toegenomen overslag van stukgoed en in 1893 is de Parkhaven een feit. De straatnaam werd officieel vastgelegd op 19 augustus 1890.
Wanneer een verdere uitwerking van de omgeving van het Coolgebied plaats vindt en in 1922 de Coolhaven wordt gegraven om een doorgaande verbinding vanaf de Delfshavense Schie met de Nieuwe Maas te krijgen. De opdracht voor een doorgraving naar de Parkhaven en de aanleg van de Parksluizen komt in 1928. Het werk werd in 1933 voltooid.

Over de Parksluizen liggen aan de zuidzijde de 1ste en de 2de Parkhavenbrug (16-9-1932), De 1ste ligt aan de westzijde over de brede sluis en is ophaalbaar. Aan de noordzijde liggen de 1ste en de 2de Coolhavenbrug (16-9-1932) waarvan ook de 1ste aan de westzijde over de brede sluis ligt en ophaalbaar is.
Aan de westzijde van het complex ligt de Puntegaalstraat. Alhoewel de naam afkomstig is van de boerderij Puntegale die op die plek was gelegen, is vanwege de vestiging van het belastingkantoor dat daar in 1939 werd gebouwd, de naam door de Rotterdammers al snel gewijzigd in Plukmekaalstraat.

Met de opening van de Parksluizen werd Schielands Hooge Zeedijk, de latere Westzeedijk onderbroken op de route Rotterdam-Delfshaven. Lijn 7 had daarvan van 17 december 1906 tot 1 mei 1929 gebruik gemaakt, ter opvolging van de paardentram naar het Lage Erf.
De eerste lijnen die per 26 april 1934 van het Parksluizencomplex gebruik gingen maken waren lijn 10 en 18, op 1 juli 1934 gevolgd door lijn 15.
Later volgden ook voor korte of langere tijd nog de lijnen 4, 6, 8, 9, 10A, 16 en 17.
Met de aanleg van het complex werden ook over beide sluizen tramrails aangelegd waardoor de doorgang ook voor de tram gewaarborgd bleef. Komend vanaf de Westzeedijk (zowel oost als west) werd met een lichtinstallatie duidelijk gemaakt of de noord- of zuidroute genomen moest worden.

Korte tijd hebben de Parksluizen ook een bus op bezoek gehad.
Havenlijn 57 die van het Willemsplein naar de Gustoweg reed, op werkdagen van 06.30 tot 18.30 uur en later werd gereden door huurbussen van De Snelle Vliet, passerde dit punt van 1 oktober 1959 tot 11 april 1960.
Ringlijn 36 die vanuit de Alexanderpolder een route door de gehele stad maakte, passeerde de Parksluizen vanaf de Parkkade en de Parkhaven richting G.J. de Jonghweg. Ook dat was gedurende kantooruren van 9 tot 5 van 27 augustus 1990 tot 2 september 1991.

In deze fotogalerij zijn ook foto’s opgenomen die eerder zijn gepubliceerd in onderstaand boek:
Rotterdam door de tijd -deel 4- Oude Westen (2002), A. Tak/H.A. Voet (2)

Foto’s Parkhavenbruggen en Coolhavenbruggen

Geef een reactie