OV-straten Groene Tuin

Groene Tuin, Prinsenplein

Gelegen in één van de nieuwe naoorlogse wijken, IJsselmonde beter gezegd de wijken Groenenhagen en Tuinenhoven, heeft de Groene Tuin nog niet zo’n lange geschiedenis.
Officieel bestaat de Groene Tuin sinds 22 mei 1963.
De weg vormt samen met de Dwarsdijk, de Sportsingel, de grote Kreek en de Reyerdijk een soort ringweg door het ‘nieuwe’ IJsselmonde waarbinnen de Groeninx van Zoelenlaan, de Kreekhuizenlaan, de Olympiaweg, de Adriaan Volkerlaan en het plein Klein Nieuwland de doorgaande wegen vormen.
De Groene Tuin op haar beurt ligt tussen de kruising Dwarsdijk-Adriaan Volkerlaan in het westen en de kruising Groeninx van Zoelenlaan en de Reyerdijk in het zuid-oosten.

Aanleg eindpuntlus Groenetuin, 19-11-2003

Aanleg eindpuntlus Groenetuin, 19-11-2003

Nadat in de jaren vijftig op de Linker Maasoever de voor Rotterdam zo broodnodige nieuwe woonwijken Zuidwijk (1951) en Pendrecht (1954) waren gerealiseerd volgde in 1960 Lombardijen. Een logisch vervolg daarop was de ontwikkeling van IJsselmonde waarmee ook in 1960 werd gestart.
Haaks op de Groene Tuin ligt de Koninginneweg, ooit de belangrijkste verbindingsweg met oud IJsselmonde waarover buslijn 50 de verbinding tussen de linker en rechter Maasoever onderhield.

In 1967 is de eerste vorm van openbaar vervoer die hier ter plekke wordt aangeboden buslijn 37.
Maar de tram zou niet lang op zich laten wachten. Ondanks protesten uit de buurt die geen snelle tram langs hun huizen wilden, beet toch lijn 2 op 10 februari 1968 de spits af.
Dat was niet toevallig want het maakte onderdeel uit van een compleet nieuw lijnenschema in verband met de ingebruikname van de Metro.
Vanuit Charlois kwam lijn 2 via Lombardijen via het Kreekhuizenplein de Reyerdijk op en bereikte via de Groene Tuin haar eerste eindpunt het Prinsenplein.
Lijn 2 kreeg op 23 oktober 1972 gezelschap van lijn 12, die vanaf de Reyerdijk werd doorgetrokken naar het Prinsenplein. Met uitzondering van de zomerdienst van 1983 heeft lijn 12 daar tot 22 juni 1992 gereden.
Op 7 september 1992 kwam lijn 12 op de route Gaesbeekstraat-Prinsenplein weer terug maar verdween op 7 juni 1993 definitief.

Prinsenplein
Net voor het Prinsenplein was nog een derde (opstel)spoor dat samen met lijn 2 verdween toen de lijn op 3 oktober 1983 werd doorgetrokken naar de Beverwaard.
Op 1 maart 2004 keerde lijn 2 via de Kreekhuizenlaan en de Reyerdijk weer terug op de Groene Tuin voor welk doel tussen de Groene Tuin en de Palmentuin een keerlus was aangelegd die van beide zijden bereden kon worden.
Ook verscheen hier nu lijn 23 die al m.i.v. 3 september 2001 als “normale” lijn o.a. ter bediening van de bewoners van het woongebied De Veranda op het voormalige terrein van scheepswerf Piet Smit jr. Lijn 23 bereikte nu vanaf de Stadionweg, Noorderhelling, Kreekkade en Dwarsweg ook de Groene Tuin om daarna via de Groeninx van Zoelenlaan in plaats van lijn 2 naar de Beverwaard te rijden. Beide lijnen zijn nog steeds op de Groene Tuin te vinden.

Het busvervoer in deze omgeving
De eerste buslijn die (aan de rand) van de nieuwe wijken kwam was buslijn 50 die een eindpunt had aan het einde van de Koninginneweg bij de Cornelis van Rijstraat, in 1961 gevolgd door buslijn 37 die vanaf de Sportsingel via Kerkedijk en Hordijk werd doorgetrokken naar de Kooiwalweg en al spoedig naar de Dantestraat in Lombardijen. Deze doortrekking kwam tot stand nadat de RET de vergunning van TP-lijn 3, bekend als de “Hordijklijn” had overgenomen. Toch drong ook lijn 37 niet door in de wijk maar liet deze links (of rechts) liggen.
De nieuwe wijken Tuinenhoven en Groenenhagen waarvan de eerste woningen in 1964 werden betrokken zaten te springen om op het openbaar vervoersnet aangesloten te worden. Daarom werd buslijn 50 m.i.v. 16 juli 1965 vanaf de Koninginneweg via de Groene Tuin verlengd naar de Mariënhagen in Groenenhagen (een straat die trouwens nu al niet meer bestaat). Toch was busljin 50 niet de eerste lijn die over de Groene Tuin werd gevoerd. Op 1 februari 1965 was al een nieuwe lijn 66 gaan rijden tussen Station Lombardijen en de Honingerdijk via de op die datum door koningin Juliana geopende Van Brienenoordbrug. Lijn 66 werd in 1967 vernummerd in lijn 48 en zou decennialang door de wijken van Groot-IJsselmonde rijden. In december 2008 ging de lijn min of meer op in Q-buzzlijn 183, die als gevolg van de overname door de RET van de Qbuzz-lijnen in en om Rotterdam (dus) in december 2012 weer RET-lijn werd. De routes van alle buslijnen die door Groot-IJsselmonde hebben gereden hebben uiteraard in de loop der tijd diverse wijzigingen ondergaan, zeker in de eerste jaren naarmate de wijken verder werden uitgebouwd.
Lijn 50 verdween met de komst van de metro en op de Groene Tuin verscheen naast tramlijn 2 een nieuwe buslijn 75, die aanvankelijk via Groene Tuin naar het eindpunt aan de Grote Hagen reed. I.v.m. de bereikbaarheid van enkele bejaardencentra werd lijn 75 al spoedig verlegd via Vruchtentuin – Hollands Tuin – Oosterhagen – Zuiderhagen en werd nog slechts een heel klein stukje via de Groene Tuin gereden.
Later vonden er nog diverse busmutaties plaats en hebben de lijnen 47, 72 en 76 ook via Groene Tuin gereden.

Het meest westelijke stukje van de Groene Tuin, gelegen tussen Kerkedijk en Dwarsdijk/Adriaan Volkerlaan is overigens pas medio 1967 in gebruik genomen en daarom moesten de lijnen 37 en 66 tot die tijd nog via Kerkedijk en Kraayeveldsingel rijden. Kerkedijk en Kraayeveldsingel gaan sinds 1977 door het leven als Noorder Kerkedijk.

Nieuw eindpunt
In 2003 is naast de aanleg van het eindpunt Groene Tuin ook een wisselverbinding Groene Tuin – Groeninx van Zoelenlaan. Het was de voorbode van een tram-busstation Keizerswaard. Dat werd in 2014 gerealiseerd waarna lijn 2 aldaar het eindpunt kreeg en de lus aan de Groene Tuin werd opgeheven en weggehaald. Naast lijn 2 was vanaf 14 december 2014 ook lijn 23 op die locatie te vinden.

In onderstaande fotogalerij zijn ook foto’s opgenomen die eerder zijn gepubliceerd in o.a. onderstaande boeken;
Groeten Uit IJsselmonde -deel 1- (1998( H.A. Voet/H.A. Klaassen
Rotterdam-Hordijkerveld in vroeger tijden (2004) T. de Does

Voor de foto’s van de Groene Tuin en het Prinsenplein klik hier.

  16 comments for “OV-straten Groene Tuin

  1. F. van Leeuwen
    2 maart 2014 at 10:46

    Foto 10 is volgens mij niet de aanleg van de lus bij Prinsenplein, maar van de lus bij Thialf. Deze werd eerst met de klok mee bereden en is later omgebouwd in een lus die tegen de klok in wordt bereden.

    Groet,

    Frits

    • Ren√© van der Beek
      2 maart 2014 at 11:20

      Je hebt gelijk Frits, de verkeerde foto is geplaatst. Het is duidelijk want het Prinsenplein had geen tweede spoor tenslotte!
      René

  2. aad
    2 maart 2014 at 13:06

    Foto 8 is op de Boergoensevliet….bijna bij het andere eindpunt…

  3. Mario Grooters
    21 februari 2015 at 20:54

    Foto met Bus 790, DAF-Hainje, Groene tuin, 2006. Groene Tuin klopt. Dit is de halte t.o. het Antionius. Heuveltje op, links en rechts Kerkedijk, dan richting Prinsenplein. Echter, jaartal is zeker van voor 1983, want toen was lijn 23 gebouwd. Op links een bomenpartij, daar is nu de tramhalte Antonius.

    • René van der Beek
      24 februari 2015 at 08:18

      Bedankt Mario, het is aangepast.
      groeten René

  4. Ad van der Schoor
    16 juli 2016 at 09:43

    Enige correcties: De oorspronkelijke route van lijn 2 was: Tuinenhoven/Prinsenplein-Charlois/Grondheerenstraat, sinds 1972 Charlois Kromme Zandweg (ik lees onder enkele foto’s als eindpunt Gaesbeekstraat, dit is het vm. eindpunt van spitslijn 12)
    Vervolgens: foto 7 is genomen bij de halte Reijerdijk bij de Bredenoord en foto 15 is een opname van de halte Reijerdijk bij Huniadijk. Overigens: chapeau!

    • René van der Beek
      16 juli 2016 at 09:59

      Uiteraard was de Gaesbeekstraat voorbehouden aan lijn 12 of werd als uitwijk gebruikt. Het is gelijk aangepast en de 2 foto’s van de Reijerdijk zijn verwijderd, die komen in een volgende galerij weer aan bod. Bedankt voor de oplettendheid!

  5. aad
    16 juli 2016 at 22:43

    foto 8 van de 254 is op de Reyerdijk hoek Huniadijk

  6. aad
    16 juli 2016 at 22:48

    foto 35 van de 2006 is op de Dwarsdijk

  7. aad
    16 juli 2016 at 22:51

    foto 43 van 2053 is aan het eindpunt Reyerdijk/Kreekhuizenplein

    • René van der Beek
      17 juli 2016 at 07:51

      Dan horen die drie foto’s hier niet thuis en komen ze een volgende keer aan bod. Bedankt, Aad!

  8. Ed Krebbers
    18 juli 2016 at 12:40

    hoi René mr 2512 (ex 536) op het prinsenplein is pas in dec-1986 naar de Lmo gebracht dus de foto is nooit 1972 feb-1987/feb-1988
    ook mr-109 op prinsenplein is van na 06-1982/tot 07-1983

    • René van der Beek
      19 juli 2016 at 07:04

      We passen het aan Ed, bedankt!

  9. Hans Kloos
    22 juli 2016 at 09:48

    Hallo René,

    Foto 1968-6-a: betreft niet een openingsrit maar is gemaakt tijdens werkbezoek van prins Claus op 26 februari 1969.

    Groet,
    Hans Kloos

  10. Hans Kloos
    22 juli 2016 at 09:53

    Hallo René,

    Foto 1976-1-a: kan niet in 1976 gemaakt zijn want toen was deze wagen al verlengd tot dubbelgelede en nr. 305 gekregen. Foto dateert uit periode 1968-1970 toen op lijn 2 tijdens minder drukke uren met eenmansbediening werd gereden.

    Hans

    • René van der Beek
      23 juli 2016 at 07:33

      Hans, we passen de fototeksten aan!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *